DOF - starter året med solid pluss!
Denne tråden er stengt for nye innlegg.
27.10.2022 kl 21:24
Automatisk lukket grunnet trådens størrelse. (Beklager.)
Da er det bare å vente i spenning på kvartalene som kommer ! Utrolig at det fremdeles kjøres hardt på nedskrivninger I et marked med betydelig økning av skipsverdier
Redigert 19.10.2022 kl 22:08
Du må logge inn for å svare
suspekt
27.09.2022 kl 17:06
4283
Disse 2 gassledningene , NS1 og NS2 var vel ikke i bruk, og skulle ikke brukes etter at tyskland sa nei. Dessuten var de vel i hovedvedsak finansiert av rusland, (ikke sikker) De blir vel heller ikke reparert noen gang, ihvertfall ikke så lenge putin styrer
AlanS
27.09.2022 kl 17:10
4292
https://www.tradewindsnews.com/offshore/-continued-progress-clarksons-stephen-gordon-logs-20-jump-in-osv-rates-this-year/2-1-1302710
Noen linjer som er meget relevante:
Clarksons Research expects more gains after it calculated offshore support vessel rates have jumped 20% so far this year.
Demand for ships is now 21% higher than the low point in the first half of 2020, having seen further hikes since March.
The subsea support sector has also improved strongly this year with mid-year utilisation at 82%, the best since the 2014 downturn, Gordon said.
Small orderbook
“Macroeconomic concerns aside, sentiment is positive that strength will continue, supported by improved activity and a supply-side constrained by a small newbuild orderbook and removals over the last decade,” Gordon explained.
“Offshore wind has continued its rapid growth phase, with robust capacity growth, high peak-season utilisation in Europe and a continued wave of next-generation newbuilds.”
Security of energy supply concerns are stimulating accelerated investment in both offshore oil and gas and offshore wind, he believes.
Capital commitments for new oil and gas project final investment decisions (FIDs) totalled $50bn from January to August. The figure for offshore wind is $9bn.
Clarksons is projecting full-year investment of $91bn for oil and gas and $29bn for offshore wind.
Noen linjer som er meget relevante:
Clarksons Research expects more gains after it calculated offshore support vessel rates have jumped 20% so far this year.
Demand for ships is now 21% higher than the low point in the first half of 2020, having seen further hikes since March.
The subsea support sector has also improved strongly this year with mid-year utilisation at 82%, the best since the 2014 downturn, Gordon said.
Small orderbook
“Macroeconomic concerns aside, sentiment is positive that strength will continue, supported by improved activity and a supply-side constrained by a small newbuild orderbook and removals over the last decade,” Gordon explained.
“Offshore wind has continued its rapid growth phase, with robust capacity growth, high peak-season utilisation in Europe and a continued wave of next-generation newbuilds.”
Security of energy supply concerns are stimulating accelerated investment in both offshore oil and gas and offshore wind, he believes.
Capital commitments for new oil and gas project final investment decisions (FIDs) totalled $50bn from January to August. The figure for offshore wind is $9bn.
Clarksons is projecting full-year investment of $91bn for oil and gas and $29bn for offshore wind.
kongsberg1
27.09.2022 kl 18:26
4263
Enig i det, det var ikke mitt poeng heller, men konsekvensen av en økt aktivitet og tilstedeværelse kan ikke skje på noen annen måte en også øke tilstedeværelsen også av offshore skip.
AlanS
27.09.2022 kl 21:27
4233
https://api.mziq.com/mzfilemanager/v2/d/d3d19aad-2471-4309-a7e5-a5dbc02c0a1c/5f1c8768-3640-658a-15fa-1a54ae9607f7?origin=1
Plansje 18 er interessant :-)
Plansje 9 gir en oversikt over nye prosjekter i Brasil ut i 2026.
Plansje 18 er interessant :-)
Plansje 9 gir en oversikt over nye prosjekter i Brasil ut i 2026.
AlanS
27.09.2022 kl 22:17
4165
https://www.nordnet.no/blogg/enterprice-value-og-ev-ebitda/
EV/EBITDA også kjent som Enterprice Multiple er en ratio som bestemmer verdien til et selskap. Selskaper med en slik multippel under 7.5 er generelt sett sett på som gode selskaper å kjøpe opp. Dette er kun er tommelfinger regel og ikke noe som nødvendigvis kan brukes for alle. Denne kan som alle andre ratioer jeg har snakket om variere fra sektor til sektor og man må da sammenligne denne med selskapets konkurrenter.
til orientering: EV = markedsverdien av selskapet + totale gjelden – kontantbeholdningen
EBITDA er Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortization, som på godt norsk vil være inntekt før renter, skatt, nedskrivinger og avskrivninger, eller driftsresultat før avskrivninger.
Greit å bruke EV/EBITDA til å sammenligne DOF med andre "peers" og i diskusjoner om at DOF har for mye gjeld.
La os se på forslaget:
EBITDA er på 2,7 mrd og EV/EBITDA på 7,5 gir EV på 20,25 mrd. I presentasjonen av forslaget fra Juni 2022 finner vi at kontantbeholdningen var 2,1 mrd.
Dette gir oss et estimat på summen av Total gjeld og MV på 22,35 mrd (20,25 + 2.1) Gitt aksjekurs rundt 1 kr, får vi at gjelden skal være rundt 22 mrd.
I presentasjonen sier DOF at den totale gjelden var på 22,5 mrd. Bare 500 mill for mye.
Hva får vi om forslaget implementers og DOF forutsetninger holder: EV/EBITDA = (.350 (MV) + 16.6 (total gjeld) - 2.1 (kontant)/ 2,7 (EBITDA) = 5,5
Q2 tall: (.322 (dagens MV) + 21.758 (NIBD))/(.848+.767+.753+.865(siste 4 kv side 26 Q2 report)) = 6,8 (fremdeles under 7,5)
Dette er enkle regnestykker, men de er greie for å vise poenget.
EV/EBITDA også kjent som Enterprice Multiple er en ratio som bestemmer verdien til et selskap. Selskaper med en slik multippel under 7.5 er generelt sett sett på som gode selskaper å kjøpe opp. Dette er kun er tommelfinger regel og ikke noe som nødvendigvis kan brukes for alle. Denne kan som alle andre ratioer jeg har snakket om variere fra sektor til sektor og man må da sammenligne denne med selskapets konkurrenter.
til orientering: EV = markedsverdien av selskapet + totale gjelden – kontantbeholdningen
EBITDA er Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortization, som på godt norsk vil være inntekt før renter, skatt, nedskrivinger og avskrivninger, eller driftsresultat før avskrivninger.
Greit å bruke EV/EBITDA til å sammenligne DOF med andre "peers" og i diskusjoner om at DOF har for mye gjeld.
La os se på forslaget:
EBITDA er på 2,7 mrd og EV/EBITDA på 7,5 gir EV på 20,25 mrd. I presentasjonen av forslaget fra Juni 2022 finner vi at kontantbeholdningen var 2,1 mrd.
Dette gir oss et estimat på summen av Total gjeld og MV på 22,35 mrd (20,25 + 2.1) Gitt aksjekurs rundt 1 kr, får vi at gjelden skal være rundt 22 mrd.
I presentasjonen sier DOF at den totale gjelden var på 22,5 mrd. Bare 500 mill for mye.
Hva får vi om forslaget implementers og DOF forutsetninger holder: EV/EBITDA = (.350 (MV) + 16.6 (total gjeld) - 2.1 (kontant)/ 2,7 (EBITDA) = 5,5
Q2 tall: (.322 (dagens MV) + 21.758 (NIBD))/(.848+.767+.753+.865(siste 4 kv side 26 Q2 report)) = 6,8 (fremdeles under 7,5)
Dette er enkle regnestykker, men de er greie for å vise poenget.
Redigert 27.09.2022 kl 22:19
Du må logge inn for å svare
syvert1
27.09.2022 kl 23:14
4106
Flere av Dof sine kreditorer bruker multipler og særlig NIBD/EBITDA til å vurdere selskapets betalings evne f. eks både eksport kredit og Nordea. Håper inkallingen til EGF viser regnstykket som begrunner 4,7 mrd må konverteres. Mons mente multippel på 5 var høgt, skipene var begynt å bli gamle...
tobben
28.09.2022 kl 08:18
3992
Grunnen til at skip begynner å bli gamle, er selvsagt for lave rater for lenge. Nybygg koster nå så mye, at ratene må ( og etter mitt syn vil) øke betydelig i årene fremover. Vi er hvertfall midt i en spennende tid for hele bransjen vår :-)) Antar at vi passerer 10 milliarder i omsetning for 2022 ( og hvem hadde trodd det ved inngangen til året ?)
syvert1
28.09.2022 kl 11:48
3984
Det har også en viss betydning at brukstid for skipene /avskriving ble endret fra 20 til 30 år, men dette nevnte ikke Mons noe om... 😂
syvert1
28.09.2022 kl 11:51
3998
Dollaren er nå over 11 kr, dette er dårlig nytt for Q3...
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/2B3LAy/kraftig-kronesvekkelse-dollar-over-11-kroner
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/2B3LAy/kraftig-kronesvekkelse-dollar-over-11-kroner
Bedre inntjening i Q3 grunnet høyere dollar og brl .
PS: positivt at Dof gruppa øker med antall aksjer. ( sjekk nr.4 på lista…)
PS: positivt at Dof gruppa øker med antall aksjer. ( sjekk nr.4 på lista…)
Redigert 28.09.2022 kl 17:12
Du må logge inn for å svare
AlanS
28.09.2022 kl 17:39
3895
https://e24.no/boers-og-finans/i/eJPl0l/oppsummering-dette-har-skjedd-i-laksebransjen-i-dag
Sjømat Norge mener regjeringen «skrur av lyset langs kysten», laksemilliardær Helge Møgster i Austevoll Seafood kalte skatten et forsøk på å «å rane kysten», og Lerøy Seafood beskrev forslaget som «næringsfiendtlig».
---
-> «Gjør aldri noe mot andre som du ikke ønsker for deg selv.» (Konfutse)
-> Konverteringsforlaget er ikke noe annet enn "et forsøk på å «å rane kysten»", ikke sant.
Sjømat Norge mener regjeringen «skrur av lyset langs kysten», laksemilliardær Helge Møgster i Austevoll Seafood kalte skatten et forsøk på å «å rane kysten», og Lerøy Seafood beskrev forslaget som «næringsfiendtlig».
---
-> «Gjør aldri noe mot andre som du ikke ønsker for deg selv.» (Konfutse)
-> Konverteringsforlaget er ikke noe annet enn "et forsøk på å «å rane kysten»", ikke sant.
X-43 scramjet
28.09.2022 kl 19:56
3824
Håper vi begynner å laste opp aksjer i PGS også, fremtiden er seismikk, fint å ha litt forskjellige å se på mens vi venter på at forslaget kanskje blir utsatt og DOF får en langsiktig refinansiering i Q4 i 2023, er sikker på at de høyere makter trenger mer tid å lage en bedre alternativ løsning. Laster opp i både DOF og PGS denne høsten
syvert1
28.09.2022 kl 20:42
3791
Utfordringen ligger i neg. E. Ksom stadig går nedover. Et selskap med neg. E. K er pr diffinisjon insolvent og driver på kreditors nåde. Dette gir de makt til å styre Dof sin økonomi stort sett slik de ønsker. Dette er ikke en bra situasjon for Dof og håper derfor snart denne vanvittige styrkelsen av dollar mot nok snur.
AlanS
28.09.2022 kl 21:47
3741
Den bokførte EK er en balanseringspost. At den er negativ, skyldes det i stor grad lav verdsetting av egenandeler. Sterkere USD og BRL er ikke noe å klage på siden inntekter er stort sett i USD og BRL.
tobben
28.09.2022 kl 22:30
3697
Tiden burde være inne for å få kronelån over til dollar, og verdien på båtene må sige oppover. Er jo verd å ha med seg at pålydende er endret fra kr 5,- til kr 1,- i denne prosessen. Det avgjørende er uansett at kontantstrømmen må betydelig opp fremover. Selskapet er nå i "høstefasen" av tidligere enorme investeringer.
xray292
28.09.2022 kl 22:48
3677
Jeg har et ganske primitivt syn på valuta-utfordringer som dof står overfor. Når gjeld er i dollar og inntektene er i dollar, spiller det vel ingen rolle om dollarkursen svinger opp eller ned. Det er heller oppgang i ratene som har en betydning for oss. Den eneste negative faktoren er vel når renta går opp, men slik jeg forstår det påvirker dette oss i begrenset omfang da over halve gjelda er låst i faste renter.
Hadde forstått komplikasjonen om dollarkursen var lav, og NOK var høy dersom gjeld også var i norske kroner. Men dette er ikke tilfellet i dof. Her er gjeld og inntekter i samme valuta, og dermed mener jeg valutasmell er overkommunisert.
Hadde forstått komplikasjonen om dollarkursen var lav, og NOK var høy dersom gjeld også var i norske kroner. Men dette er ikke tilfellet i dof. Her er gjeld og inntekter i samme valuta, og dermed mener jeg valutasmell er overkommunisert.
Det ble en grønn Dof på en rød børs for oss småaksjonærer . Da får vi vite imorgen om avstemning videre stillstand kl.13 30/9-22 holdes møte så da får vi vel beskjed før børs slutt . Helt utrolig at de ikke har innkalt til EGF ennå når de konkret kom med forslaget sitt 22/6-22 . Jeg må si jeg undres over at man ikke har en dato her på EGF …..
Redigert 29.09.2022 kl 17:09
Du må logge inn for å svare
Tobben !
Er vel bare avstemning for standstill imorgen !?. Er ikke avstemning for forslaget som kom den 22/6-22 . De er forsinket i den prosessen og derfor ønsker Dof management videre stilstand til 30/10 eventuelt til 30/11-22 om jeg har lest børsmelding rett her . Vet at obligasjonseiere / kreditorer må ha 2/3 flertall for forslaget først og så blir det innkallelse til EGF etter det . Kjøpt flere aksjer idag …👌
Er vel bare avstemning for standstill imorgen !?. Er ikke avstemning for forslaget som kom den 22/6-22 . De er forsinket i den prosessen og derfor ønsker Dof management videre stilstand til 30/10 eventuelt til 30/11-22 om jeg har lest børsmelding rett her . Vet at obligasjonseiere / kreditorer må ha 2/3 flertall for forslaget først og så blir det innkallelse til EGF etter det . Kjøpt flere aksjer idag …👌
tobben
29.09.2022 kl 18:32
3399
Ok, sikkert meg som ikke følger så nøye med :-) Venter bare tålmodig jeg uansett :-))
Tobben !
Vi er tålmodige doffere her ….:-). No stress der …
Vi er tålmodige doffere her ….:-). No stress der …
Offshore OBS
29.09.2022 kl 20:19
3374
Lista er som tidligere, full kontroll for den grupperingen som ønsker stemme ned restruktureringsforslaget datert 22 juni.
suspekt
29.09.2022 kl 22:07
3431
Nå skal vel 9000 km rørledning, og mye annet utstyr på havbunnen surveyes for sprengladninger og lignende, og annen kontroll. kan bli nok å gjøre for skip med row. Dof har skipene. Tror det blir nok å gjøre fremover.
syvert1
29.09.2022 kl 23:06
3400
Tror nok her du er inne på noe. Dette er en formidabel oppgave og i tillegg må alle ventil trær sikres. Det må sikkert monteres over våkings systemer på hav bunnen. Behovet for ROV vil nok gå i taket...
AlanS
30.09.2022 kl 09:09
3315
https://newsweb.oslobors.no/message/572327
DOF Subsea contract awards in Atlantic region
DOF Subsea is pleased to announce multiple new project awards and a contract extension in the Atlantic region.
The projects combined, totals more than 500 vessel days excluding optional work, and a combined revenue of more than 80 million USD.
Skandi Acergy, Skandi Constructor, Skandi Seven, Skandi Skansen, Skandi Hera and selected third-party vessels shall be utilized in the offshore execution phases.
One of the awards is a SURF contract from a major oil & gas operator. The project includes design & fabrication of spools and installation of umbilicals, flying leads, spools and various subsea equipment. Main installation phase is scheduled for quarter 2, 2023 in the Mediterranean and shall be executed on DOF`s construction vessel Skandi Acergy. Project management, engineering and procurement are managed by DOF`s project teams in Aberdeen and Houston.
Another award is an FPSO mooring rectification project in West Africa. The scope includes project management, engineering and fabrication, utilizing Skandi Skansen as the main installation vessel.
DOF Subsea has been awarded an early phase study from a major oil & gas operator for the purpose of detailing cessation plans for one of its fields in the North Sea, based on utilizing the DOF fleet.
Mons Aase, CEO DOF Subsea AS, said, "I am pleased with the series of awards in the Atlantic region, securing projects across North Sea, Mediterranean and Africa. Together with previous announced contracts, our latest SURF award confirms full utilization of Skandi Acergy within the SURF segment across the North Sea, Mediterranean and Australia from fall 2022 to summer 2023. I note our clients are continuing to trust DOF`s ability to deliver bespoke subsea services, safe and efficiently."
DOF Subsea contract awards in Atlantic region
DOF Subsea is pleased to announce multiple new project awards and a contract extension in the Atlantic region.
The projects combined, totals more than 500 vessel days excluding optional work, and a combined revenue of more than 80 million USD.
Skandi Acergy, Skandi Constructor, Skandi Seven, Skandi Skansen, Skandi Hera and selected third-party vessels shall be utilized in the offshore execution phases.
One of the awards is a SURF contract from a major oil & gas operator. The project includes design & fabrication of spools and installation of umbilicals, flying leads, spools and various subsea equipment. Main installation phase is scheduled for quarter 2, 2023 in the Mediterranean and shall be executed on DOF`s construction vessel Skandi Acergy. Project management, engineering and procurement are managed by DOF`s project teams in Aberdeen and Houston.
Another award is an FPSO mooring rectification project in West Africa. The scope includes project management, engineering and fabrication, utilizing Skandi Skansen as the main installation vessel.
DOF Subsea has been awarded an early phase study from a major oil & gas operator for the purpose of detailing cessation plans for one of its fields in the North Sea, based on utilizing the DOF fleet.
Mons Aase, CEO DOF Subsea AS, said, "I am pleased with the series of awards in the Atlantic region, securing projects across North Sea, Mediterranean and Africa. Together with previous announced contracts, our latest SURF award confirms full utilization of Skandi Acergy within the SURF segment across the North Sea, Mediterranean and Australia from fall 2022 to summer 2023. I note our clients are continuing to trust DOF`s ability to deliver bespoke subsea services, safe and efficiently."
AlanS
30.09.2022 kl 09:12
3337
USD 80 mill/500 vessel days = USD 160 000 per vessel day. Gode rater.
Ordreboken fylles på med solide kontrakter.
Ordreboken fylles på med solide kontrakter.
suspekt
30.09.2022 kl 09:36
3355
Vis DOF Subsea contract awards in Atlantic region
DOF
08:58
Vis DOF Subsea contract awards in Atlantic region
Mer arbeid til DOF!! Tror det blir nok å gjøre fremover
DOF
08:58
Vis DOF Subsea contract awards in Atlantic region
Mer arbeid til DOF!! Tror det blir nok å gjøre fremover
X-43 scramjet
30.09.2022 kl 09:51
3350
Dette er veldig god nyhet, så håper jeg vi får melding om utvidet standstill avtale til slutten av november. DOF kan ta av som en rakett når som helst nå
Graastein
30.09.2022 kl 09:54
3363
Hva er vanlig å legge til grunn av kontraktdager pr år for et subsea skip. Antar en del tid går med til vedlikehold, klassing ol. Forutsatt at markedet er der, hva er realistisk arbeidstid pr år? Supert om noen med bransjekunnskap kan opplyse.
Graastein
30.09.2022 kl 10:27
3296
Det er vel i løpet av dagen obligasjonseierne må gi utsettelse. Vi bør vel forvente at det bare gis en uke eller to. effektiv måte å holde kursen nede på.
X-43 scramjet
30.09.2022 kl 10:28
3335
Endelig over 1.20 kr. Kommer melding om utvidet standstill avtale, er det rett opp til 1.50 kr. Kommer en positiv melding Q3 at de klarer å få en alternativ løsning på de 5.7 milliarder som de vil ha konvertert, en langsiktig refinansiering, så tror jeg fort DOF skal til 4 kr igjen. Ser mot Q4 i Februar 2023 at vi endelig får et rally opp mot 8 kr hvis alt treffer blink med langsiktig refinansieringer, økt backlog og evt. nye kontrakter som blir vunnet innen havvind/offshore. Det er håp
Dofulf
30.09.2022 kl 11:01
3329
DOF Subsea USA is pleased to announce the award of multiple contracts in the Gulf of Mexico. The region has received a contract award for the provision of services to a major operator in the Gulf of Mexico, commencing in Q4, 2022. Jones Act Compliant vessel(s) operated by DOF Subsea will be utilized for an estimated 180 days over a one-year term, undertaking a range of activities including light construction, IMR and commissioning support at multiple field locations. The region is also awarded a contract for provision of ROV support services for offshore pre-commissioning and commissioning activities for an oil and natural gas development project to a major operator in the Gulf of Mexico, commencing in Q2 2023. The services will be provided utilizing one of the Jones Act compliant vessels operated by DOF Subsea. The backlog estimate from these awards for the North America region is approximately NOK 300 million. Mons Aase, CEO DOF Subsea AS, said, I'm very pleased with our North America region winning key projects with leading Oil and Gas operators in the US market, securing strong backlog for 2023."
syvert1
30.09.2022 kl 13:36
3136
Synst kanskje 300 mill ikke endrer så mye, men vra se får økt utnyttelses graden og skipene i jobb. Hadde vert greit ned kontrakt til 2-3 mrd. for 2023.
Ser nå det er flere kontrakter, da var det en god nyhet over 1 mrd. Håper det fortsetter slik... Ratene holder vel seg bra...
https://www.finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/09/30/7938000/kontraktsdryss-til-over-850-millioner
Ser nå det er flere kontrakter, da var det en god nyhet over 1 mrd. Håper det fortsetter slik... Ratene holder vel seg bra...
https://www.finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2022/09/30/7938000/kontraktsdryss-til-over-850-millioner
Redigert 30.09.2022 kl 13:40
Du må logge inn for å svare
Offshore OBS
30.09.2022 kl 13:53
3101
"Samleoppkontraktsmeldingen" i dag er er interesant mht timing. Forgår obligasjonseiermøte avstemming om utsettelse i dag. Siste dag i 3 kvartal. Og at noe ikke henger sammen med noe er usannsynlig.
Kanskje det legges opp til arbeidshelg på Austevoll i helga, om Møgster ikke er mer opptatt av lakseberget?
Kanskje det legges opp til arbeidshelg på Austevoll i helga, om Møgster ikke er mer opptatt av lakseberget?