FUNCOM ANALYSE 7 NOV 2018.

Slettet bruker
FUNCOM 07.11.2018 kl 09:25 6351

Jeg leverer FUNCOMs Analyse denne gang etter 6 timers Arbeide og revidering av Q3 resultatene etter at en meget sterk Q3 rapport outperformet mine egne estimat med +31%. Dette vil naturligvis dra opp omsetning og EBITDA mål for året og da også dra opp Target aksjekurs. Mye av det jeg deler med dere her er det jeg har handlet etter i flere år. Så her deler jeg litt mer enn hva som er sunt kanskje? Grunnen til jeg gjør det er at jeg ser folk er forvirret over at FUNCOM ikke smeller rett opp slik at verdi på børs matcher litt bedre fundamental verdi. MEN, som jeg selv og har lært en del, så avhenger verdi på børs mye sammen med aksjonærsammensetningen også. Har man mange løse kanoner i aksjonærboken så vil mange av aksjene sitte løst og for såvidt bare kunne brukes til å spole aksjekursen både opp og ned på lavt volum for tidsrom over noen måneder. Målet er med dette blant annet å skape kjøpsmuligheter. Det er veldig irriterende, og jeg skal ærlig innrømme at jeg selv aldri trodde denne skulle under 17 da jeg har kjøpt syke mengder på disse nivåene. Men så skjedde det likevel... og da måtte jeg kjøpe mer igjen... men nå er veien opp endelig og jeg ber dere som ønsker å forstå, zoome ut av chartet litt og se på Funcom fra 1 Jan 2012 til nå. Det dere kan se er for det første at Funcom tilbake før TSW launch ville hatt en kurs type 120 kroner pr aksje (dersom selskapet hadde blit priset like hardt som da, med dagens struktur tatt i betraktning. I dag er Funcom gjeldfri, har 6 spill i produksjon i stedet for 1, multiplatform launch kode og mye erfaring på konsoll, en pengemaskin som heter Conan Exiles, osv sov..). Jeg skjønner at dette er en sammenligning enkelte av dere vil ha problemer med å forstå, men likevel tenk over dette. Dette er ikke en MCAP sammenligning (NB!!). Om man korrigerer for antall aksjer da og nå så ville prisen vært 94 kroner pr aksje da. Hva betyr dette? Vel, det betyr at markedet var villig til å prise Funcom mye høyere da enn nå tross mindre verdensmarked. Derfor sier jeg, selvfølgelig kan FUNCOM komme dit igjen. Spill markedet er tross alt doblet siden 2012 og FUNCOM har fått bedre tilgang til dette markedet. Man kan si hva man vil om Funcoms LMO fadese i 2015, men de fikk alle system satt opp svært gunstig for å håndtere multiplanform launch... Noe de kan ta godt betalt for når de skal være publisher. Uansett, det jeg vil dere skal se er at Funcom kursen fra 2012 01 01 til nå har bevegd seg i en gigantisk kile (husk logaritmisk skala). Toppene kommer stadig lengre ned, og bunnene går gradvis opp på høyt volum (Bullish). Dette ser du veldig godt om du setter chartet på 2014 01 01 til nå. Kursen vi har nå i dette perspektivet er med noe klaring nær bunnen i kilen. Så kan man spørre seg, hva skjer når kursen nå kommer opp ved MYZ launch vil den stoppe i taket på denne kilen da? Etter mitt øyemål så blir Funcoms kurs å krysse taket i denne kilen på 21. Om Funcom handles opp gjennom 21 til 25 og ut av denne regionen, da tror jeg virkelig dere vil se at FUNCOM kjører rally og reprises mot gamle høyde... Som og kan bety kurser over 90 NOK pr aksje. Det er få løse aksjer i spill nå. Leken er snart over.

En annen betraktning jeg vil dere skal se på for å forstå at selv om aksjen kjøres litt ned igjen (på tynt volum) etter slike launches, så blir denne situasjonen stadig bedre. Dette av flere grunner. En av grunnene er jo selvfølgelig at selskapet leverer gode launches nå og pengene strømmer inn. Men den andre grunnen er at det finnes stadig færre aksjer å leke med for å tegne kurs. Vi vil til slutt finne et krysningspunkt her, hvor alle slike aksjer er ute av markedet og det er da det vil smelle hardt i retning hva den Fundamentale Analyse sier verdien er. Her kan dere se hvordan aksjen har bevegd seg fra topp til bunn etter betydelige launches:

TSW: -97%
LMO: -88%
CONAN EA: -66%
CONAN FULL: -37%
MYZ: -?% ELLER Blir det + xxx%

Jeg synes trenden er spennnende og jeg tror den er et resultat av at det er ikke mange aksjer igjen å tegne kurs med. Så fortvil ikke, kjøp heller litt ekstra. De som har risket seg og lekt med short og andre ting, vil gå en meget stormfull tid i møte dersom de siste posisjoner ikke lukkes. Trenden er klar, FA tar snart over.

Fundamental Analyse:
Funcom er verdt mye ut fra en PE betraktning, men og mye etter en EV/EBITDA betraktning. Jeg kommer til å bruke EV/EBITDA fordi det passer et selskap i vekst litt bedre enn PE. Vi har jo sett at Funcom har forandret praksis litt og har begynt å ta mye mer investeringer og oppkjøp over drifts regnskap.. Da blir EV/EBITDA å passe bedre. Gaming bruker EV/EBITDA mye og range ligger 15 til 35. EV/EBITDA som jeg bruker her vil jeg bruke på et forward estimat av EBITDA for 2018.

2017:

Revenue: EBITDA:
Q1 10921 6707
Q2 3072 917
Q3 6027 1814
Q4 3142 440

SUM 9878 kUSD

2018:
Revenue: EBITDA:
Q1 2677 77
Q2 15211 8268
Q3 7534 4642
Q4 14593 7774

SUM EBITDA 19576 kUSD

Q3 og Q4 er estimat og er basert omtrent på:

The earlier Q3 estimate was based on: 90 000 discounted CE sales gjennom Steam og PS4 og XOne Store (Funcom 65%). I tillegg så er det 120 000 spill til Japan 63 USD pr kopi (Funcom 50%). Revenue close to 7 Mill USD and EBITDA close to k3500 USD. The revised result (after Q3 report)was Revenue 7.5 mill USD and EBITDA 4600 kUSD

Q4: Funcom tar 35% av kaka til MYZ. Denne verdien kommer fra når utsalg har fått sitt til VAT og fortjeneste så er det vanlig å dele resten for produsent og publisher 50/50. Dersom avvik fra denne så tror jeg Funcom faktisk får mer fordi, MYZ var litt rart først, og jeg tror ikke Funcom hadde hard konkuranse fra store studios som har script til å kjøre en kildekode ut på tre system. Videre så har Funcom royalty på denne IPen. Likevel jeg bruker 35% her for å være veldig forsiktig. Videre regner jeg med at MYZ (som er et enestående spill som i dag kommer som en replacement av den gamle suksessen UFO) blir en klassiker. Jeg tar forsiktig i når jeg sier at Steam alene selger 450 000 kopier av denne i desember (inkludert pre order nå gjennom hele høsten). Xone og PS4 Store selger og 450 000 (også inkludert pre order nå gjennom hele høsten). . Dette alene tar inn en omsetning på 11 mill USD. I tillegg har jeg satt opp 90 000 CE salg og 50 000 DLC. Men nå etter betydelig suksess i Japan så må jeg og sette opp 20 000 spill til 63 USD per kopi (65% FUNCOM) derfra. Jeg har og blitt nødt til å sette ned driftskostnadene noe for FUNCOM i Q4 estimatet da det viser seg at de holder en imponerende kostnadskontrol (Ny rekorder på profit margin). Svaret blir da en EBITDA for Q4 på 9093 USD. Totalen for 2018 blir da imponerende 22 082 kUSD (EBITDA).

Med utgangspunkt i EBITDA 18361 USD for 2018 og EV/EBITDA 15 til 35:

Target ==> 22082 kUSD*15*8.41 (Valuta) / 76 930 k aksjer = 36,2 NOK pr aksje

Bull Target ==> 22082 kUSD*35*8.41 (Valuta) / 76 930 k aksjer = 84,5 NOK pr aksje

Konklusjonen er at kursen blir nå i denne omgang å ligge mellom 36 og 84 NOK. Jeg tror det vil skje innen Februar dersom alle salg går som jeg forventer. Når det kommer til hvilken EV/EBITDA man skal tro mest på... Så vil jeg bare si en ting som veiledning. Husk Funcom er gjeldsfri ;) Når de frie aksjene er tørket opp så blir det tøft å stoppe investorer.

Helt til slutt.. Jeg nevnte kurser over 90 tallet.. Ja, jeg tror det er mulig å komme dit i 2019. Jeg orker ikke å gå gjennom detaljutregningene men i all hovedsak så er det viktig for folk å huske at i 2019 så har Funcom 2 storselgere i portefølgen nå + launch av 2 nye spill... Det kommer til å blir enda hyggeligere EBITDA i 2019 og det er muligens ekstra mye å glede seg til i 2020. Ved 100 kroner aksjen er Funcom priset til MCAP 7.7 Milliarder NOK. Det er mindre enn hva STARBREEZE ble priset til før de rotet seg ut i VR technology investeringer og annet fjas. Funcom har en strålende fremtid i møte.

Lev vel og last opp. Når 21 til 25 bryter så kommer det til å bli ville tilstander... Og denne gangen skal jeg ikke selge noe som helst før vi er godt over 36. Om man og tar opp tråden og regner EAT så kan man se at også P/E baserte kurs støtter det laveste kursmålet, mens det øvre blir noe lavere (På 60 tallet). Men P/E passer som sagt dårligere jo mer selskapet investerer over drift.
Redigert 20.01.2021 kl 12:33 Du må logge inn for å svare
Smiler
27.12.2018 kl 22:48 3216

Ja om man roper opp hele tiden vil man jo sannsynligvis få rett en eller annen gang.

Det får man om man roper ned hele tiden og O Store Heth - fint at det er din tur til å skinne litt nå da:)
Slettet bruker
27.12.2018 kl 22:26 3251

Nok en analyse som får alle til å fnyse. Latterligt feil. HEKTAR har knust deg og grust deg hele veien. Og han har fått rett.

0 store heth
Slettet bruker
26.11.2018 kl 08:30 3926

Råder folk til å ta en titt på denne igjen. Olja kommer til å være meget svak det neste halvåret. det kan være verdt å sette kapital inn i noe som ikke har cashflow some avhenger av olje.
Slettet bruker
19.11.2018 kl 16:39 4462

Da var nok en dag med nedgang på OSE tilbakelagt. Funcom opp nesten +2%, OSE ned nesten -1%.

Se på caset over. FUNCOM bør styrke seg dramatisk i tiden fremover. Dette er en aksje flyktende oljekapital bør ta interesse i.
Redigert 19.11.2018 kl 16:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.11.2018 kl 10:03 4752

Noterer meg at Conan Exiles selger som #41 på Global Best Sellers list i November. Jeg tror mine Q4 estimat kommer til å treffe godt når det kommer til CE salgene.
Slettet bruker
10.11.2018 kl 09:53 5091

Denne er mer relevant igjen etter at mange sikkert ønsker å vekte ned innen oljerelatert.
Slettet bruker
07.11.2018 kl 17:10 5439

Vi nådde bunnen i dag. Blir mest opp herfra.
Redigert 19.11.2018 kl 16:40 Du må logge inn for å svare
Vestjyden
07.11.2018 kl 16:50 5488

Der kom forklaringen på dumpen.
Ansatte køber for 11 og sælger for 18,63

https://newsweb.oslobors.no/message/463040
Redigert 07.11.2018 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.11.2018 kl 16:07 5554

Sooooon :)
Snekkern
07.11.2018 kl 15:47 5603

Når blir det Funcum rally da?
vaarg
07.11.2018 kl 15:23 5655

Ingen mening ,med analyser , småsparare är så tröga 99% kan inte läsa en kvartals rapport de måste hållas i handen och få guidning från någon extern aktör. Dags för Funcom att köpa en analys av pareto eller redeye.
Slettet bruker
07.11.2018 kl 12:04 5829

Skikkelig sjarmklump du? Hvorfor skulle det rapporteres at CE passerte 2 mill salg? CE vil passere både 3 og 4 mill etterhvert som årene går... Og de sier neppe i fra hver gang et rundt tall rundes. Hvorfor skulle de det når det ikke er vanlig praksis blant noen av de andre game utviklerne?

Fokus er nå på andre spill... som MYZ. neste gang du ser en melding om antall solgte spill så er det fra MYZ.
Redigert 07.11.2018 kl 12:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.11.2018 kl 11:58 5850

Altså ingen kilde og du påstår at CE hadde passert 2 mill salg uten kunngjøring.

Med andre ord: Løgn og tull.
Slettet bruker
07.11.2018 kl 11:51 5867

2,15 kommer fra reviewbaserte modeller (både for PS4, XBOnes, Steam), retail salgs estimat, og Japan PS4 salgsestimat ra både revenue og reviews. At humble bundle kjøpte 400 000 nøkler er publisert på net. Summen av disse blir altså anseelige 2,55 mill når man inkluderer Humble Bundle.
Slettet bruker
07.11.2018 kl 11:41 5898

Conan Exiles har solgt over 2,15 mill kopier uten å ta med de 400 000 som gikk til Humble Bundle i Juli. Som du ser så har jo dette gitt selskapet en rimelig drøyt god økonomi som jeg spådde. Jeg må virkelig beklage at salget ikke ble 3 mill kopier som var nevnt tilbake i tidlig 2017 (dette før utsettelse av Xbox launch). Her er du bare urettferdig, for analysene mine har vært langt mer kosistent enn det mange andre ser ut til å ha kunnet komme med. Analyse har for meg aldri vært en konkuranse i å si mest mulig pessimistiske ting, for så å klappe meg selv på skulderen så lenge rapportene kommer inn bedre. Det virker som det er ok å bomme noe inni helvette så lenge du bommer på nedsiden. Men i min bok er ikke dette ok. Klarer man ikke se en realistisk oppside (P50) så investerer man dog og følgelig med mindre eksponering og går glipp av en mulighet. Ergo, dårlige analyser.

Alle analyser fra meg er P50 analyser som betyr at det er like sannsynlig at resultatet kan komme inn en del laver som en del høyere. Før Q3 sa jeg at EBITDA for 2018 kom til å bli minst 19 mill USD. Det var mye latter og hån av det, men nå virker det som det har stilnet litt. kanskje 19 mill USD ikke var så usannsynlig likevel. For the record, EBITDA YTD er ~13 mill USD nå. Kunn 6 mill USD opp til min tidligere prognose. 9 mill USD til min oppdaterte prognose. Watch it happen!!
Redigert 07.11.2018 kl 11:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.11.2018 kl 10:56 5981

Er ca samme situasjonen vi hadde med CE og de ville millionsalgene det skulle ha. "Se på Ark og Rust!!!!!!1111"

Kort tid etter: "Åååh kan ikke sammenligne med markedsleder!!!!!111".

Bare ta det med ro, det har bra tilbakemeldinger og sørger nok for god inntekt og løft i kursen helt fint uten at noen trenger å skrike det opp i skyene til et forventningsnivå det aldri kan oppnå.
Slettet bruker
07.11.2018 kl 10:51 5991

Les reviewene da... Fremstår det som FUNCOM og BL har mislyktes å ta MYZ til XCOM sfæren? Jeg kan ikke se annet enn lovord, og jeg tror MYZ kan komme til å overraske folk stort dersom dette begynner å selge til enhver UFO, XCOM og FALLOUT fan der ute. Denne type spill kommer ikke spesielt ofte ut og når det gjør så kaster de ivrigste i denne genren seg over det.
Slettet bruker
07.11.2018 kl 10:43 6030

Utvikler beskriver spillet som "XCOM-like"... gud bedre, hva slags poeng er det du forsøker å komme med? Ja, det er samme type som XCOM. INGEN har påstått noe annet unntatt noen glupinger for en tid tilbake som ikke ville at de skulle sammenlignes siden XCOM var for populært.
Slettet bruker
07.11.2018 kl 10:40 6034

Jeg tror at de som har manipulert på FUNCOM aksjen i lengre tid går tøffe tider i møte. Er ganske sikker på at FUNCOM øker mot over 20 på slutten av dag, når folk oppdager at en del rotter er jaget ut av aksjen. Du bør kanskje selv gå stille i dørene? Kan være stockwatch ringer på?
Slettet bruker
07.11.2018 kl 10:39 6045

Og du understreker bare poenget mitt XCOM1 og 2 er stor!!

Det er et stort pluss at FUNCOM og BL har jobbet frem MYZ til å bli så lik på mange måter. Jeg gir deg en utfordring, finner du en review av MYZ som ikke sammenligner med XCOM? eller hvor XCOM ikke er nevnt. MYZ kommer til å selge mye. Og mye i desember 2018 er langt mer enn mye i Feb 2017. Tenk over dette, så kan det være du moderer kritikken litt. Og likevel... dersom du skulle si 250 000 i Desember + Pre-Order så er Target likevel høyt der oppe. FUNCOM er et godt kjøp nå.
Slettet bruker
07.11.2018 kl 10:32 6083

Du snakker om den største franchisen i segmentet, men en stor følgerskare og lang historie. Det her? Svenskene sier et par hundre k på et halvt år. Du sier 450k på en måned. Tenk deg om.

Dette er ikke det første spillet unntatt XCOM i turn-based segmentet.
https://www.pcgamer.com/the-xcom-like-games-coming-to-pc/
Redigert 07.11.2018 kl 10:34 Du må logge inn for å svare
Odeven
07.11.2018 kl 10:32 6083

Godt nede på 18 før dagen er omme?
Tror det.
Mangler momentum og tillit i markedet.

O.
Slettet bruker
07.11.2018 kl 10:26 6100

La meg legge til en ting til angående salget. Mange mener at alle som liker XCOM 1 og 2, eller Fallout 1 og 2 (Turn based combat), kommer til å kjøpe MYZ momentant. Du skal være klar over at dersom det skjer så blir salget adskjellig mer enn 450 000 på en uke. Å sette 450 000 salg (alle Pre-Orders og Desember salg), er et fair base case. Dette med konsoll følger bare som en konsekvens av at Funcoms rapporter viser at de har minst like mye omsetning og Profit der som på PC når det lanseres.
Slettet bruker
07.11.2018 kl 10:09 6153

Ok... og når XCOM2 selger 500 000 på en uke så er det irrelevant når MYZ omtales som veldig likt? MYZ vil definitivt selge. Og selger MYZ mindre enn 450 Pre-Order og desember så skjer det faktisk ikke mer enn at Target kommer litt ned. 30 til 70 er fortsatt en rimelig syk oppside. Jeg klarer meg fint med +60% på 2 måneder ;). Når gjorde du +60% på så kort tid sist?

https://twinfinite.net/2016/02/xcom2-sales-first-week/
Redigert 07.11.2018 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.11.2018 kl 10:04 6176

Er mulig, db fanger det muligens ikke opp fordi det har en -beta tag, men steam topp 100 ville likevel ha vist det.

Når CE i EA klarte over 50k spillere skulle du tro spillet som nå er i beta og tydeligvis populært nok til å selge opp mot en halv mill på en måned klarte ihvertfall 10% av dette.

Samme problemet som alltid, overhaussing, overdrivelser og fullstendig galskap. Resultatet er som vanlig kursfall og skuffelse.
Slettet bruker
07.11.2018 kl 10:02 6188

Det er vel rimelig sensitivt materiale og neppe public.. sååå..
Slettet bruker
07.11.2018 kl 10:02 6198

Hektar. kan du nå ikke lese litt da. Pre-Order pluss desembersalg er tallene du ser. 450 000 salg (Pre-Order og Desember salg) er ikke mer salg enn CE adde første måned på steam (PC), men nært. Jeg mener at MYZ kommer til å klare det enkelt tatt i betraktning at generel omsetning av spill i Desember 2018 er langt større enn februar 2017. MYZ er en klassiker og vil selge.

Når det kommer til Konsollene så støtter Q3 rapporten mine estimat. Konsol og PC Steam ser ut til å omsette relativt likt, med litt bedre profitmargin på konsol. mener derfor at Pre-Order pluss desember for konsollene blir relativt likt det man ser på Steam (PC).
Sente
07.11.2018 kl 10:01 6203

Er det mulig beta testerene ikke blir registrert i steam?
https://steamdb.info/app/760060/graphs/
Viser ingen spillere her, men en del twitch seere.

Dersom MYZ, et spill lagt av 5-10 personer og koster mer sammenlignet med EA lanseringen til CE, selger med enn CE blir jeg overasket.
Slettet bruker
07.11.2018 kl 09:48 6273

Mutant skal altså selge mer enn CE gjorde første måneden. Selv med kjempeforskjellen i hype og omtale. Hvor er beta testerne? Har ikke sett Mutant på topp 100 på steam, som betyr at det er under 3000 samtidige.
Slettet bruker
07.11.2018 kl 09:37 6315

Vil bare kommentere på Bull targetet. Dette kursmålet viser mulig øvre range (Husk også Funcom kan bli overkjøpt). Om du vil ha et solid og forsiktig Target å gå etter så bruk targetet basert på EV/EBITDA 15. Det sier sitt når en så lav EV/EBITDA (til gaming industri å være) gir et kursmål på 36. +89% opp. Det finnes neppe en bedre investeringsmulighet på Oslo Børs enn FUNCOM slik ståa er i dag.
Redigert 07.11.2018 kl 09:41 Du må logge inn for å svare