LEASING A VESSEL UNDER THE CHARTERPARTY

Muffe
JIN 20.05.2022 kl 12:06 1185

The Board of Jinhui Shipping and Transportation Limited announces that a wholly-owned subsidiary of the Company entered into the Charterparty with the Lessor on 20 May 2022 in respect of leasing of the Vessel for a term of seven years commencing on the date of delivery of the Vessel to the Lessee which is expected to be delivered between 11 June 2022 and 30 June 2022.

For details of the Charterparty, please refer to the attached announcement.


Vis børsmeldingen
https://newsweb.oslobors.no/message/562851
Redigert 20.05.2022 kl 12:11 Du må logge inn for å svare
kasperd
20.05.2022 kl 12:44 1128

JIN velger altså å lease framfor å kjøpe et nytt skip (dette er nybygg). Dette lover godt mtp cash flow og mulige utbytter.

Verdt å merke seg:

1. Skipet er et Panamax skip (og ikke Supramax som nesten alle de andre skipene de har er)
2. Skipet har en minimumshyre på $11,500 og en makshyre $14,500 (avhengig av markedet).
3. Det er en profit-sharing agreement mellom JIN og eier ved rater over makshyre.
4. Ratene for Panamax er pr i dag på $30,326
Redigert 20.05.2022 kl 12:49 Du må logge inn for å svare
mithra
12.08.2022 kl 13:50 777

Blir spennende å se om det kommer melding om ny transaksjoner før 24.8
Markedsutviklingen har vært betydelig svakere enn forventet de siste 2 månedene.
Dette kan ha skapt muligheter , men kan også ha "skremt" administrasjonen fra videre eksponering mot rateutviklingen.
Behovet for fornyelse av flåten er imidlertid så stort at jeg er rimelig trygg på at de vil fortsette den prosessen som de nå er i gang med.
Slettet bruker
12.08.2022 kl 14:38 726

Ser i utgangspunket for meg en helt gradvis utskiftning av flåten som stort sett finansieres gjennom cashflow. Vurderer man behov for større utskiftninger, burde man sørge for å ta grep som er egnet til å prise aksjen riktigere mot underliggende verdier; egenkapitaløkning i form av emisjon i forbindelse med eventuelt større låneopptak for en mer omfattende flåteøkning, kan vanskelig tenkes når kursen subber på dagens nivå. På den annen side blir jo ikke brødrene yngre med årene de heller; det er vel - ikke minst hvis en ser behov for mer omfattende utskiftning av flåten - ikke utenkelig at butikken etterhvert avvikles på en eller annen måte og verdiene fordelt på eierne?

Ellers er altså aksjekursen p.t. omtrent den samme som ved årsskiftet. I samme periode har kursen på Belco steget med ca 55%. Selv med skuffende markedsutvikling de siste par månedene og - forutsatt rater omtrent tilsvarende FFA resten av året - bør JIN ha en inntjening som tilsier P/E 2 (påvirket av høyere avskrivninger pga. tilbakeføring av nedskrivninger ifjor...).
Redigert 12.08.2022 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.08.2022 kl 15:05 691

En kapital innhenting i forbindelse med flåte fornyelse er definitivt mulig på dagens kurs, sist de emiterte var på 8 kroner, midt i et bull run.
Eventuelt de fornyer med aksjonærenes penger/ på bekostning av divide der.

Belco, med verdens flottest og nyeste flåte, der er jobben allerede gjordt, i tidenes værste marked, nå skal aksjonærene der kun nyte dividender fremover, slik blir det neppe i Jin
mithra
12.08.2022 kl 15:43 650

Jobben er ALDRI helt ferdig. Heller ikke i Belco- børsens dyreste tørrbulkselskap.