RECSI uke 21

solfylt
RECSI 23.05.2022 kl 04:46 94804

Vi begynner denne uka på kurs 19,75.
Forrige uke åpnet på rundt 17.
Fredag 27.05 er det Q1
Marketwatch
27.05.2022 kl 15:51 4703

Må være en vond dag for deg. Alle negative spådommer er lagt i grus. Nå gjenstår bare reprising, mens du fortsatt står utenfor!
Sa2ri
27.05.2022 kl 15:51 4720

Det stemmer ikke, og de analytikerne som har kommet med noe så langt i dag er heller ikke enig med deg. Det som tynger i dag er uttalelsene (tåkeprat) fra CEO da det han kom med dessverre skaper frykt i markedet. De positive signalene ble fort glemt, så får vi se om ikke analytikerkorpset kommer til en annen konklusjon etter at de har fintunet regnearkene sine.
Bond
27.05.2022 kl 15:51 4744

Det foreligger som regel en standard fullmakt på 10% som styret kan benytte seg av ved behov. Mener denne ble utvidet ved EGF da Aker kjøpte seg opp.
Så, den blir nok på ca 10% og det er også det antall nye aksjer han analytikeren fra SB1 Markets (eller var det Pareto?) nevnte i E24 tidligerere i dag.
og i et slikt case mente han at en TP ville gå fra 50kr til 45kr, noe som igjen gjør at det er betydelig oppside og ikke er snakk om noen tung utvanning av dagens aksjonerer,
Slettet bruker
27.05.2022 kl 15:51 4787

Til dere som tar beslutninger på fremtiden ut fra dagens kurs og q1. Rec kan fyke opp mange kroner neste uke. Dette har vi sett før. Det er ikke spesielt høyt volum idag sett ut fra at vi har hatt resultatfremleggelse med enorme nyheter. Det er noe som skurrer og ting har en tendens til å rette seg over tid. Husk det fundamentale vinner tilslutt.
solfylt
27.05.2022 kl 15:52 4784

Det du skriver nå og det du har skrevet før er feil. Og sånn er det jo støtt 😀 ML skal åpnes i 2023 og produsere på 100% kapasitet i 2024. REC har sikret kunder og langsiktige kontrakter. Kursen er, selv med dagens triste respons, skyhøyt over dine estimater. God helg
Skalleknarp
27.05.2022 kl 15:55 4756

Vi får håpe på en klassisk slutthandel da. Normalt når vi ligger i 6% pluss så kuttes ca. 4% i kraftig slutthandel. Dvs. at vi ender på ca. 0 i dag.. da det må gå motsatt vei. Tok dokker han? - Til uken er det nye muligheter. Regner med at mange av som har kjøpt ca.17 millioner aksjer i dag og som risikerer å eie disse over helgen også har troen.. !!! :) God helg !!!
Slettet bruker
27.05.2022 kl 15:57 4758

Jeg er også sjokkert over responsen på q1. Etter mange år som REC-aksjonær har jeg registrert at det aldri blir noen skikkelig short-squeeze. Det kommer alltid dipper, og anledninger til å dekke seg inn. Noen kvartaler har oppgangen kommet dagen etter fremleggelsen av rapporten. Da har det ofte vært oppgangenflere dager på rad. Vi får håpe det skjer nå også. Hvis ikke blir det vel litt det samme vi har sett den siste måneden før vi får vite mere om forhandlingene med Hanwah, som vil gi premissene for hvordan gjenåpning vil finansieres, hva kapital-behovet vil være, og hvilke marginer vi kan forvente etter at ML er åpnet 100%.
Skalleknarp
27.05.2022 kl 16:00 4705

Ja, her må "svisken på disken" som danskenen så fint sier. Over og ut for i dag garantert.
polion
27.05.2022 kl 16:08 4630

Giants 12:55: Jeg, krakilsk? Jeg, samme person som «solenergi»? Alt jeg skriver er fullt etterrettelig, samt at det også gir mening (i motsetning til …). Har sagt det før, men jeg skal ha meg frabedt at en hottentott på fullstendig tomt hode kommer med udokumenterbare beskyldninger/karakterstikka omkring min person.

PS. Det passer deg nok særdeles dårlig, men det kunne vel ikke være en ide å heller ta tak i noe av de urealistiske, tullete, euforiske, krakilske, overopphaussa idiotinnleggene som ble posta før børsåpning i dag? Nei vel, tenkte meg det.

PS. Fikk i dag forresten kjøpt en slump REC på kr. 18,4x-tallet. I forhold til dette nivået, kan jeg ikke fatte annet enn at REC skal noe opp. Dog ikke helt usannsynlig at Hanwha planlegger en rettet emisjon (etter dagens kapitalbehovsmelding) og da med påfølgende utvanning av oss vanlige dødelige - gjenstår å se.
Sa2ri
27.05.2022 kl 16:12 4591

Hanwha vil ikke gøre en rettet emisjon mot seg selv - gjør de det (med 1 fattig aksje) så utløser det budplikt, og det er nok ikke det de ønsker akkurat nå (selv om 20,- fremstår som billig etter dagens melding).

Dersom det kommer en emisjon vil den med all sannsynlighet bli rettet, men ikke mot HS kun - de ønsker nok fler inn som kan dra selskapet i riktig retning og da er batteriprodusentene som har slått seg til i nærheten av RECSI et godt bett.
grey
27.05.2022 kl 16:19 4520

En noe utsatt oppstart i forhold til forventet, kombinert med en noe kortere tidslinje frem til 100% kapasitetsutnyttelse og at Hanwha foreslår egne kontrakter for 100% takeoff. Dette kan muligens støtte en økt sannsynlighet for planer om etablering av US ingot/wafer produksjon i Hanwha regi på kort sikt.

Vedr. kapitalbehov: Oppskalering til 100% utnyttelse er nå planlagt å gå raskere enn tidligere planlagt = mindre kan finansieres over driften. Samtidig fornuftig å smi mens jernet er varmt og få posisjonert seg. Utifra det som er sagt ser de også for seg 100% offtake av gas innenfor samme tidslinje. Dette er kanskje tidligere enn først antatt og krever muligens større omlegginger enn tenkt for å optimaliseres. Ellers nevnte May at kapitalbehovet delvis var grunnet i behov for tilpasninger og endringer i produksjon for å øke kapasitetsutnyttelsen i fabrikken ytterligere. I seg selv er dette svært positivt for potensialet fremover : )
Slettet bruker
27.05.2022 kl 16:23 4504

For en sluttauksjon
Sa2ri
27.05.2022 kl 16:26 4486

På onsdag hadde vi en close hvor det lenge så ut til at vi skulle slutte på 20,70 - i dag var tallet 20,56. Det er nok ikke lenge før dette nivået materialiserer seg (tror jeg).
Slettet bruker
27.05.2022 kl 16:27 4470

Bare ned 26 øre i slutthandelen idag. ca kr 1 på 3 børsdager har det blitt kjørt ned :-). Rec er Rec :-). God helg.
Slettet bruker
27.05.2022 kl 16:37 4324

Etter noen få år i aksjemarkedet er jeg ikke forundret over at kursen sendes ned på kvartalsrapporter med tilsynelatende fundamentalt gode nyheter. Det skjer i alle selskaper med store aksjonærer og hvor noen kan tjene på shorting og algoritmehandel.
Ralle
27.05.2022 kl 17:08 4113

Går det ann for et meglerhus å drive med naked short om dagen å kjøpe disse igjen i sluttauksjonen.? Dumt spørsmål kanskje, men...
Sa2ri
27.05.2022 kl 17:52 3904

Nei, dette er ulovlig. Man kan ikke selge aksjer man ikke har lånt inn/eier/tilgang til. Naked short er ulovlig i Norge og man kan ikke "ro dette i land" ved å kjøpe tilbake aksjer på close/i løpet av dagen.
Slettet bruker
27.05.2022 kl 18:01 3810

Jeg er så enig som jeg kan få sakt det Bond. Jeg hørte på presentasjonen og makan til mer uinspirerende CEO har jeg knapt hørt på. Når spørsmål runden kom og det ble noen spørsmål om kapital utvidelsen så sa han tilslutt at han ikke giddet å svare på noen flere spørsmål om akkurat det temaet. Makan til arroganse og lite aksjonær vennlighet. Håper virkelig at neste kvartal presentasjon blir tatt mer seriøst.
Slettet bruker
27.05.2022 kl 18:07 3854

May is gone in may.. med hodet ut , makan til klovn skal man lete etter. Opptrer jo som en skikkelig amatør. Er ganske sikker på at han blir kastet etter dette !
Slettet bruker
27.05.2022 kl 18:12 3834

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Du kan ha rett i det, men hva var hensikten å lage en stor sak av det nå. Det kom fra May utenom manus. Pengebehovet var ikke nevnt på plansjene han skulle presentere og heller ikke i q1 meldingen.
Slettet bruker
27.05.2022 kl 18:22 3707

Kanskje er det motsatt, og at dette var hevn for at han allerede er sparket? Finner ingen annen forklaring på at han velger å sabotere åpningsfesten.
Slettet bruker
27.05.2022 kl 18:28 3743

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Javel, mulig jeg har oversett noe. Jeg så det ikke på plansjene har brukte under live presentasjonen??
Slettet bruker
27.05.2022 kl 18:32 3807

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Ser du har rett, det står på plansjen vedr oppstart av ML:

- Anticipated Activities:
- `
- Additional Capital Will Be Required to Fund Restart
- Expansion of Scope from 50% to 100% Capacity Utilization
- Changes in Customer Requirements (Handling and Packaging)
Slettet bruker
27.05.2022 kl 18:35 3772

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Når CEO snakker ned åpningen av ML og ikke klarer å svare på hvorfor de trenger penger, det er ikke riktig oppførsel. Jeg hørte på audiocasten og han sa at han ikke kunne si noe om hvorfor de trengte pengene og han kunne ikke si om det var lån, eller emisjon det var snakk om. Han kan ikke si på q rapport om noe som ikke er fastsatt. Q rapport er ikke stedet å skape usikkerhet.
Rubin
27.05.2022 kl 18:47 3633

Tja, nå fikk vel Nordnet en bot på 100 millioner forleden på grunn av massiv naken shorting hos sine «beste» kunder.
Garantert at dette er regelen hos alle meglerhus på mafiabørsen…
Redigert 27.05.2022 kl 18:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2022 kl 18:48 3638

Skumlest litt nå og ser at det er fullstendig kaos på Hegnar, som alltid. Jeg kommer med en oppdatering til helgen, når jeg har litt bedre tid, men kort fortalt: Full drift i 2024. Kapasiteten er tatt fra Hanwha. Mer bull blir det ikke.

James May bommer litt på Q/A biten, som skaper usikkerhet, men dette er bare kortsiktig støy. Har du vært i REC lenge, så vet du at vi alltid faller på kvartals rapporter og går opp dagen etter det.

Kommer nok oppdatering fra analytikerne fortløpende til neste uke og da vil aksjonærer innse at panikken var unødvendig.

God helg! :)
Sa2ri
27.05.2022 kl 18:53 3594

Det var Nordnet Sverige som fikk den boten, men det er korrekt. Tror ikke det er "gjengs praksis" i Norge - jeg har ved tidligere anledninger shortet aksjer og det har ikke vært mulig uten at aksjene er lånt inn på forhånd.
Sa2ri
27.05.2022 kl 18:57 3799

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Poenget er vel at når selskapet annonserer at de trenger mer penger så må de være tydelige på beløp, hva dette skal gå til og hvordan de tenker å finansiere behovet - alt annet er støy og leder til misforståelser og synsing som vi ikke er tjent med. Husk også at dersom de faktisk trenger mer penger, så skal dette meldes markedet på forskriftsmessig måte, ikke via en presentasjon.
Slettet bruker
27.05.2022 kl 18:58 3818

I Nordnet har det vært mulig å shorte Rec (og noen andre aksjer) uten å inngå noe spesiell låneavtale på forhånd. Jeg tror Nordnet har tilgjengelige aksjer fra sine kunder som lånes ut til andre Nordnet kunder.

Kundene har da sagt seg villig på forhånd å låne ut sine aksjer mot et honorar. Kundene som låner aksjene er godkjent av Nordnet gjennom en kunnskapstest.
Redigert 27.05.2022 kl 19:01 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2022 kl 19:04 3766

Pareto:

Totally unjustified share price reaction

REC Silicon announced that it will reopen Moses Lake, with 100% capacity by late 2024, and that proposals for full offtake are on the table. It stated however that further funding is needed to get production up to 100%, which was unexpected. Despite lifting capex and working capital estimates, pushing full utilization out in time and include a 10% equity issue, we see future values of NOK 48/sh. Accordingly, we are surprised the share traded down 4% today. We lift our TP to NOK 33 (30) as the risk for future production and offtake were substantially lowered in our view. Buy reiterated.

Forøvrig: USD 60m was stated as the requirement to restart at 50%. We have now included USD 225m for full restart (85m working capital, 100m capex, 40m opex), which then reflect increased silane gas loading capacity, increased raw material and employee costs and upgrades for mono quality. Other running costs comes in addition. To account for this, we have included a USD ~82m capital raise.

Capex er oppgraderinger.

Kursutviklingen i dag var totalt ulogisk. RECsi har klart deg til gangs!👏👍🤩
Tipper vi får en skikkelig oppgang mandag.
Redigert 27.05.2022 kl 19:05 Du må logge inn for å svare
SolarLover
27.05.2022 kl 19:09 3699

Behovet for mer penger er nok:
1. at restart omfavner nå 4 reaktorer som må være FBR-B (for 100% **mono** kapasitet) vs. de 2 reaktorer som var planlagt oppgradert fra FBR-A til B før (50% kapasitet restart)
2. at May er en egentlig en forsiktig CFO (ikke CEO) og tenker at 100M US$ går til å tilbakebetale lånet som forfaller i 2023 før restart.
3. en mulig investering i silane loading og transport "flasker" i ML. Hvordan ellers vil Hanwha ta i bruk silane fra ML?

Kan ikke se at det er noe poeng å være gjeldsfri. Så lånet blir sikkert rullert og da fortsetter de med 200M på bok som må være nok for restart.
+ de får sikkert noe prepayments fra Hanwha ifm lang kontrakter og det hjelper nok og med finansiering av restart.
Sa2ri
27.05.2022 kl 19:10 3702

Dette er helt normalt, også i andre meglerhus. PAS har tilsvarende opplegg, og det samme har andre - man stiller aksjer man har kjøpt til disposisjon for utlån i en pool og får betalt renter for utlån ihht en avtale man inngår. Det er ikke det samme som at alle kan selge aksjer dersom man er kunde i eksempelvis Nordnet fordi man "trodde" at man fikk låne aksjer - det Nordnet i Sverige har gjort er å omgå regelverket bevist, noe de fikk en solid smekk på fingrene for.

Alle som ønsker å selge aksjer short må "kvalifisere" for denne type handel, dette da det er mulig å tape mer enn man investerer på shorthandel (som jo er ulikt det å kjøpe en aksje hvor man forventer oppgang - da er risikoen betydelig mindre).
Redigert 27.05.2022 kl 19:18 Du må logge inn for å svare
nemi's
27.05.2022 kl 19:21 3628

Dere vet det sikkert ikke ennå, men denne tråden skal brukes i psykologi-undervisningen ved UiO til høsten. Dere er i ferd med å bli berømte i muppetgjengen - et kasus som skal studeres grundig. Og det er faktisk helt sant!

Først urealistiske oppfatninger og forventninger. Så, når det endelig skjer, lammelse, sjokk og vantro. Etterfulgt av en lengre fase med fornektelse. Deretter sinne. Til slutt selvhjelpsmetoder ved sorg.

For NEI, det nok ikke slik at ledelsen i dag fortalte dere skrøner for å hjelpe Hanwha fremover til å kjøpe seg videre opp rimeligst mulig.

Og NEI, det er slettes ikke sant at James May har karisma og utstråling som en dorull.

Uchi har netopp meldt sin ankomst for å lede sorgprosessen sammen med dere gjennom helga, ser jeg.

Fantastisk!
FMI
27.05.2022 kl 19:29 3559

Logisk fra Pareto. 33 kortsiktig, og 48 på sikt med forsiktige anslag på inntjening og kostnader fremstår rimelig slik jeg leser caset.
Sa2ri
27.05.2022 kl 19:35 3568

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Jeg har lest hva de trenger penger til, men jeg finner liten til ingen begrunnelse for dette. De har 204 MUSD på bok, og har tidligere angitt at kost for oppstart av ML var ca. 60 MUSD (med oppgradering). At dette nå skal koste såpass mye mer enn tidligere anslått er meget spesielt, og denne type meldinger er sensitiv informasjon som skal meldes når man vet hva man trenger, og til hva. Å poste dette i en presentasjon slik de har gjort i dag, er ikke godt nok. Du må gjerne være uenig i dette, men det er nok flere som heller til at dette var ugreit.