RECSI uke 21

solfylt
RECSI 23.05.2022 kl 04:46 94798

Vi begynner denne uka på kurs 19,75.
Forrige uke åpnet på rundt 17.
Fredag 27.05 er det Q1
omac
24.05.2022 kl 19:52 6015

Det er en eller annen form for agent som kaster nettet vidt. Når du trykker på linken får du bare beskjed om å legge igjen detaljer Tesla kan treffe deg på. De prøver bare å få tak i folk utenfor området Tesla er i ved å legge annonensene der.
Slettet bruker
24.05.2022 kl 20:01 5972

ser slikt ut ja … Da kan vi legge den død hvertfall :)
Redigert 24.05.2022 kl 20:01 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
24.05.2022 kl 20:20 5881

Men hvordan er det mulig å unngå å se mulighetene som nå har oppstått for Recsi i USA og Moses Lake. Ingen analytikere eller meglere nevner mulighetene. Et opprinnelig norsk selskap som har mulighet til å bli verdens største i løpet av få år om riktig og ambisiøse valg tas. Hvorfor er dette uten interesse her hjemme ? De har ferdig bygde fabrikker, og kunder som kjemper om å få tilgang til produktene. Til og med noen som kjøper opp 33% for 3 milliarder for å sikre seg leveranser. Hva er det de ikke VIL se ?
Misforstå meg rett, jeg er sjeleglad for at vi har kunnet plukke og plukke.....Men NÅ er jeg klar for å høste i mange år fremover 🤘🤘🤘🤘🤘🤘 Dette blir så hinsides stort, men enn så lenge så er vi en veldig liten gjeng som har forstått omfanget. Ja utenom et par småselskaper som Sila, G14 og HS 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Slettet bruker
24.05.2022 kl 20:27 5808

Foreløpig vet vi absolutt ingenting om hvor Rec skal levere noe fra ML. Vi vet at SilaN kanskje kan ta 7% i 2024-2025 en gang. Det er ikke mye å rope for, men det er klart, det er nok et steg på veien. Om G14 og Hanwha klemmer til litt, så kanskje vi kan nå 50% innen 2025. Om ikke flere kommer på banen.

Verdens største er vi nok langt unna, for å si det mildt. Bra med optimisme da :)
Slettet bruker
24.05.2022 kl 20:44 5687

Tror han mente verdens største på Silan.
Det er forsovet RECsi allerede, men markedet vil vokse fort og langt over MLs kapasitet.
Slettet bruker
24.05.2022 kl 20:52 5679

Han siktet nok til Silan.

Hvor mye de ender opp med å ta er helt avhengig hvor raskt og hvor mye kunder de får. De snakker om raskt 100 k evs og 500 mill elektronikk. Jeg vet ikke hvor mange % det vil tilsvare. G14 har store aktører på laget og både sila og g14 kan enda opp skalere veldig raskt, og de er ikke de eneste. Så har vi Hanwah som har investert i REC for å sikre poly.

Tror du virkelig ikke vi når mer enn 50% innen 2025?

Jeg tror vi har minumum 75% innen dette året er gått :) Vi får se når de første kontraktene kommer.

Flere kommer også i tillegg… Blir ML ett en batteri hub som de tror og som det virker som nå, blir all kapasitet tatt . Tror Hanwah tar 50% av ML, og hvis de ikke gjør det, er det fordi hele kapasiteten blir satt til silan.
Slettet bruker
24.05.2022 kl 21:03 5549

HER ER NOEN GODE NYHETER TIL HAUSERNE:

Rystad Energy mener EUs fornybarsatsing vil koste 1 billion euro – og at det innenfor solsektoren må installeres 56 GW hvert år de neste fem årene for å nå målet på 600 GW innen 2030

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/05/24/7872007/rystad-spar-massiv-budsjettsprekk

Redigert 24.05.2022 kl 21:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2022 kl 21:10 5482

Jeg blir bare veldig nøktern av meg når jeg ser sånne innlegg som er superduperoptimist. Jeg er veldig bull altså, bare så det er sagt. Pareto sa vel at med den oppstarten SilaN har i 2024-2025 så har de regnet seg frem til at det er 7% off-take av ML. Med 100K EV og det der. Så med G14 som kanskje tar det dobbelt til å starte med, så er vi på 21%. Om Hanwha klinker til med noe (her aner vi jo ingenting) så si 50%+++ i 2025 da.

Så er jeg selvfølgelig helt åpen for at det kan bli mer, men jeg har over her allerede nå strukket strikken langt mer enn hva vi vet. Jeg prøver bare å forholde meg litt nøktern.

Vi vet nok betraktelig mer innen sommeren er over, må vi jo håpe.
Slettet bruker
24.05.2022 kl 21:16 5402

Fint med nøkternhet:) Likevel, når Hanwha sier «jumpstart» - så har de en plan. En plan vi nok snart får ta del i.

Krohnjuvelen
24.05.2022 kl 21:18 5410

Enig! Folk her inne glemmer å se på nedsiden i caset. Hva om det blir mindre enn prosjektert? Hva om sila N tar 2%? g14 5% og qcell 20%? Mange måter å leke med tallene på.. Markedet priser inn risiko i rec, og heldigvis for det. Før avtalene er på plass forblir det slik. Oppsiden er stor, og nedsiden er stor
Redigert 24.05.2022 kl 21:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2022 kl 21:18 5424

Tipper vi børsmelding i morgen? Så kan markedet kose seg med den inntil Q1 fredag. Hvor vi får servert mer info og kimchi? 😅
Skalleknarp
24.05.2022 kl 21:38 5337

Det vil alltid være risiko og mulighet i casene. RECSI har siste 10 år hatt kassssssevis av risikoer, men de siste par år har den ene risikoen etter den andre blitt avklart og sluppet ut av skapet. Slik caset fremstår nå er det mer muligheter i horisonten mener nå jeg. Verden skriker etter energi mer enn noen gang og sol er akseptert av alle. Om ikke RECSI skulle klare å få til noe fantastisk så vet ikke jeg. De benytter grønn vannenergi til sin produksjon og bruker bare 10% energi i forhold til mange av konkurrentene. Jeg tror det er sistnevnte som vil bli trumfkortet til RECSI. Det kommer til å bli vanvittig fokus på dette i neste sving. Ha en fin kveld. :)
grey
24.05.2022 kl 21:40 5331

Solar kapasitet Europa
Vet ikke om denne er delt før – ikke noe nytt – men inneholder en fin oversikt over eksisterende kapasitet rundt om i Europa knyttet til de ulike innsatsfaktorene i solar verdikjeden..
http://solarindustryforum.com/wp-content/uploads/2021/10/SIF1_Bett.pdf
seth
24.05.2022 kl 22:01 5147

Jeg vil tro oppsiden er større enn nedsiden? 😊
Slettet bruker
24.05.2022 kl 22:04 5131

Det er den definitivt. Og det er større sannsynlighet for at vi får mye av oppsiden her de neste årene, slik jeg har vurdert det. Derfor er det en no brainer av en investering. Jeg tror det på nynorsk kalles en asymmetrisk mulighet. Oppsiden er større enn nedsiden og det er større sannsynlighet for at oppsiden inntreffer.
polion
24.05.2022 kl 22:13 5012

Morsomt å lese det som skrives, der den ene storhausseren hausser opp den andre. Alt er like positivt, og da spesielt det som rører seg med nye aktøretableringer på ML. REC skal bli den foretrukne leverandør til alt og alle. Summasummarum så kan ikke REC mislykkes, her vil det skje ting fort/fortløpende og man er i nær fremtid garantert en aksjebonanza av dimensjoner.

For å gjøre en ting klokkeklart, amatørene her på REC-trådene sitter ikke på noen hemmeligheter som er ukjent for de store investorene. Og for å gjøre det enda mer klokkeklart, det er ikke for ingenting at markedet og de store investorene priser aksjen til bare ca. 19 kroner.

Hadde den store intellektuelle elite/kompetanse, de som råder over ressurser som vi REC-aksjonærer bare kan drømme om, hatt troa på bare halvparten av det hausserne (herunder spesielt Uchi) prediker, så hadde kursen selvsagt vært godt over det dobbelte av det den er i dag. De nevnte går som kjent nærmest over lik for å tjene mest mulig penger, så hvorfor er da ikke REC-aksjen allerede overkjøpt?

Til de mange: Stikk heller fingeren i jorda, i stedet for å ha den langt inne i …..
PS. Dermed ikke sagt at REC er en ganske så interessant aksje, og nettopp derfor sitter jeg fremdeles i papiret (unnlater å gevinstsikre).
Redigert 24.05.2022 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2022 kl 22:19 4928

«Monopol» på fabrikk + verdensledende teknologi + et voksende marked = God investering

Den som selger nå, skal stå💲💲💲
DjTao
24.05.2022 kl 22:38 4740

Polio, du tar feil.

Hvorfor tok det f.eks et par år før resten markedet oppdaget potensialet i NEL og dro aksjekursen 10 gangern ila 3 år?
Spetalens solgte seg ut på 1 krone. Spetalen kunne tatt 30 gangern men var ikke forutseende nok til å bli værende ved sin investering. De «proffe» er ikke alltids bedre i sine investeringer enn en samlet flokk på forum der folk er villig til å dele informasjon, nyheter og diskutere saklig ulike fremtidsscenarier og risiko.
Sammen er vi sterke! :)

Jeg gikk inn tidlig inn med en investering i NEL , mye pga en såkalt hauser som kalte seg Tigeren den gang. Fantastisk belyst og hyggelig fyr og har likheter med Uchi egentlig. En ukuelig fremtidsoptimisme som var basert på fakta og gode velbegrunnede tanker om om retningen til samfunnet. Tigeren fikk rett i sin spådom, NEL gikk som en kule.

Jeg er helt overbevist om at Uchi vil få rett i at REC står foran en fantastisk vekst i de kommende årene. Det er altfor mange piler som peker i samme retning 🥳

Avslutningsvis vil jeg si at min erfaring er at markedet er kortsiktig og ofte treg/lite villig/utålmodig til å forstå/vente på hva som er i ferd med å skje. Det har jeg sett i en rekke aksjer jeg har investert i.
Denne gangen er det REC. Jeg har gått all inn og solgt alle andre aksjer 😎

Redigert 24.05.2022 kl 22:56 Du må logge inn for å svare
polion
24.05.2022 kl 22:49 4602

Så jeg tar altså feil, feil i hva?

Aksjer vil i stor grad alltid være noe sjansespill, tilfeldigheter, triggere som slår inn/ikke slår inn, reaktorer som ikke går til helvede, osv.. Men det ser derimot ut til at du er en av de som allerede besitter REC-faciten. Så jeg får vel gratulere med det.

Ps. Du nevner NEL - javel! Det var også gode anbefalinger på NSG i hina hårda dagar, men så gikk den pinadø konk – javel!
Nsxnsx
24.05.2022 kl 22:51 4612

Vi leser jo stadig om milliardærer som taper milliarder av kroner. Noen ender til og med opp som gjeldslaver. Så det at "proffene" alltid har rett er vel ikke 100% korrekt. P.S. Jeg har hørt om en som solgte ca 25% av aksjene i Rec for ca 80 mill for ikke lenge siden 😉🤘
DjTao
24.05.2022 kl 22:54 4596

At en samling Amatør investorer som sammarbeider her på forum ikke er i stand til å ligge i forkant av store deler av markedet
Redigert 24.05.2022 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2022 kl 22:59 4571

Etter så mye viss vass om all slags mulig elendighet så konkluderer du med at Rec er en ganske så interessant aksje. Det er vel det Uchi sier også? En aksje med stort potensiale.
Intravenøsiu
24.05.2022 kl 22:59 4596

"REC skal bli den foretrukne leverandør til alt og alle.”

Aktørene som etablerer seg i Moses Lake bruker Silangass, har du noen kilde som underbygger den uvitenskapelig påstanden din som går på tvers av det som står i patenter?

Group14 sier rett ut at de vil trenge store mengder silangass fra Rec.

Redigert 24.05.2022 kl 23:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2022 kl 23:00 4655

Jeg anser ser det som SVÆRT SANNSYNLIG at REC Silicon vil bli ledende innenfor sin del av solindustrien - i tillegg så ligger det også (som kjent) et udefinert potensiale innenfor batteri.

I årene som kommer skal det som kjent satses enormt på sol i eksempelvis USA og EU/EØS: I denne sammenheng så har RECSI potensial til å bli ledende innenfor industrien av to grunner:
1. Deres patenterte teknologi er den mest kostnadseffektive som i dag eksisterer. Betydelig lavere produksjonskostnader sammenliknet med Siemensteknolgien, som i dag er dominerende.
2. Teknologien har lavest karbonavtrykk (bruker opp mot 90% mindre energi enn Siemensteknologien). I tillegg er produksjonen ved ML basert på vannkraft.
Redigert 24.05.2022 kl 23:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.05.2022 kl 23:05 4620

Jeg blir våt i trusa.
Slettet bruker
24.05.2022 kl 23:07 4582

Uansett hva proffene gjør om dagen knyttet til Rec, så er det følgende faktorer som gjør dette selskapet så attraktivt for de med langsiktige planer:

- klimakrise som allerede begynner å plage kloden vår, og som igjen gjør det nødvendig med økt tempo i det grønne skiftet
- rec er blant de fremste i klassen med sin teknologi
- energisikkerhet i USA står høyt på dagsorden. USA og Europa kan ikke lenger være avhengig av Russland og Kina ift til hverken energi og/eller teknologi

Og med spennende bevegelser i ML for tiden, så trenger man ikke å være hverken finansproff eller rocket scientist for å forstå at det snart kommer til å komme noen sterkt kursdrivende nyheter i denne. Bevegelser nordover vel og merke ...
polion
24.05.2022 kl 23:13 4546

Jeg visste at det var de færreste som klarte ta mitt enkle poeng, gidder derfor ei heller svare alle de som til enhver tid sitter med REC-piggene ute.

Men kan for moro skyld ta tak i denne - ref.: "Det er vel det Uchi sier også? En aksje med stort potensiale".
Selvsagt forsvares UIchi av menigheten. Men saken er at Uchi i altfor mange innlegg har fremstått som en unyansert euforisk storhausser, og vært en fremtidsgarantist for REC-suksess. Stor forskjell på det, kontra å nevne at dette er en aksje "med stort potensiale".
DjTao
24.05.2022 kl 23:41 4308

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
SolEnergi. Vær så snill å hold deg saklig.
Det må da være mulig å diskutere en aksje å være uenig med andre her inne om potensiale, risiko, sannsynlighet for triggere etc uten å ty til ufine karakteristika og ordbruk som «selvhøytidelig tulling».
Redigert 24.05.2022 kl 23:44 Du må logge inn for å svare
polion
24.05.2022 kl 23:44 4300

For moro skyld, bare for å vise enda litt mer av nivået som ble prestert etter mitt første innlegg:

• Ref.: «proffene har ikke alltid rett og kan tape stort». Ja, big suprise!
• REF.: «amatørene som samarbeider her på forumet er i stand til å ligge i forkant av markedet». Big suprise, selvsagt kan REC ende opp med å få en markedspris som ligger himmelhøyt over dagens. Men innleggene her på forumet er generelt så dårlige og unyanserte at jeg vil påstå det eksisterer adskillig mer kompetanse utenfor forumveggene. Som sagt tidligere, absolutt ingen her på forumet sitter på «hemmeligheter» som storfiskene ikke kjenner til.
• Ref.: «aktørene som etablerer seg i Moses Lake bruker Silangass». Sier meg enig i at det ser slik ut, men p.t. vet vi absolutt intet om volum i nær/overskuelig fremtid. Mye skal klaffe for opptil flere før REC kan produsere så det virkelig monner.

Men at REC kan ha et meget stort potensiale, har noen benektet det? NEI, faktisk ikke!.
Slettet bruker
25.05.2022 kl 00:14 4212

Med fare for å gjenta meg selv: Hvis vi holder batteridelen utenfor, så utgjør det som omhandler sol et så enormt potensiale (se tidligere innlegg) - at det isolert sett burde rettferdiggjøre en pris på aksjen som er 2-3 ganger høyre enn i dag.

ML vil garantert bli gjenåpnet i løpet av relativ kort tid - det er kun et spørsmål om når.
Redigert 25.05.2022 kl 00:15 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2022 kl 00:22 4227

Mye surr her nå og lite saklig det siste innlegget ditt «SolEnergi»
.
Takk til deg Uchi for stor innsats og velbegrunnede (og reflekterte) innlegg i tiden som har vært. Veldig spennende å følge for en småaksjonær som meg selv 😄
Redigert 25.05.2022 kl 00:23 Du må logge inn for å svare
polion
25.05.2022 kl 00:29 4190

Lite saklighet i mitt innlegg? Tror du må utdype dette noe. Det var nettopp noe av det generelle usaklige vissvasset jeg ville til livs.
Og selvsagt: "En meget stor takk til Uchi". De som påstår at han har vært nyansert i sine innlegg besitter rett og slett ikke tilstrekkelig nyanseringsevne.
Slettet bruker
25.05.2022 kl 02:59 3952

Kom igjen. Kast mer dritt mot meg. Få alt ut. Gjør en hel tråds fokus rundt et enkelt individ, selv når jeg ikke har deltatt i gårsdagens negativitet og hat eller deltatt i diskusjonen deres. Rett fokuset mot meg. Jeg har fått disse angrepene nærmest daglig i over to år nå. Av så mange forskjellige individer at jeg kan skrive en bok om det. La meg gjøre en ting klinkende klart for dere;

Dere knekker meg aldri. Dere klarer aldri å dra meg ned. Fortsett med negativitet. Fortsett med hat. Fortsett med trakassering som har pågått i over to år nå. Fortsett med å klandre på meg og dra navnet mitt inn hver gang kursen ikke går som den skal, når jeg ikke engang ønsker å snakke med dere. Fortsett med det! Jeg spiser det til frokost og forstå en ting. Disse hersketeknikkene vil aldri stoppe meg. Det er to ulike årsaker til dette.

1. Jeg er født og oppvokst med det. Jeg er oppdratt av det. Hele mitt liv har jeg møtt på individer, slik som dere. Som skal dra meg ned. Som skal prøve å få meg til å føle meg verdiløs. At jeg ikke er verdt noe. At mine meninger er ubetydelige. Få meg til å slutte å bistå og delta og prøve å forhindre meg fra å oppnå mitt potensial og til å hjelpe andre mennesker med å oppnå sitt eget potensial. Jeg skal være ærlig og innrømme at det tok meg mange år før jeg våknet opp. Det var lenge jeg ikke fikk frem potensialet mitt, fordi jeg hadde ingen til å vise meg vei, men flere til å forhindre meg. Jeg var unik, men jeg visste ikke bedre og stolte ikke nok på meg selv. Jeg lot individer, slik som dere påvirke meg. Jeg lot samfunnets normer og forventninger styre hvordan jeg skal leve mitt eget liv. Man skal ikke være unik, men heller som alle andre og bare gjøre det som er forventet, trodde jeg.

Men så valgte jeg å ta noen aktive veivalg og for første gang i livet mitt etter å ha kastet bort så mange år, stole på meg selv mer enn andre. Jeg valgte å gå i mot de som forsøkte å stoppe meg fra å nå mitt potensial og var villig til å investere i meg selv. Det endret livet mitt. Jeg har en filosofi som er følgende;

Har du en drøm og visjon, så har du den drømmen og visjonen fordi du er ment til å oppfylle den. Fjerner vi begrensningene vi setter på oss selv, så kan vi flytte fjelltopper. Power of the mind. Menneskene som prøvde å begrense meg i fortiden, spør meg i dag om tips, veiledning eller en jobb.

Kort og enkelt forklart, uten å røpe hvem Uchi er som enkelt-individ. Jeg er en bedriftseier som har endret flere hundre liv i løpet av min karriere. Jeg har over et tresifret antall med mennesker jeg er ansvarlig for per dags dato. Mennesker jeg bygger og former, hver eneste dag. Ikke kom hit med hersketeknikker som om jeg er en 15 år gammel guttunge og dere skal få meg vekk gjennom late hersketeknikker ved å spille på følelser og hat. Jeg spiller livet i en helt annen bane enn dere, med helt andre spilleregler. Vi hadde ikke omgått i samme krets engang, hvis det ikke var for Hegnar. Visjonen min er nivåer over de villeste drømmene dere noen gang har hatt.

2. Jeg er ikke her for dere, uansett. Jeg er her for Per på 18 år, som ønsker å lære seg om aksjer og markedet generelt, men som er alt for redd. Alt virker så komplisert, når ting egentlig er mye enklere enn det virker som. Per trenger noen til å forklare alt med egne ord, slik at han kan begynne å sette seg inn i det selv og innser at han kan planlegge for fremtiden sin.

Jeg er her for Abdi på 25 år som vokser opp i et boligmarked som er helt umulig med mindre du har ressurser fra før av eller millionlønn. Selv om jeg hadde det når jeg nærmet meg slutten av mastergraden min, så vet jeg at jeg var en av de heldige. Abdi har kanskje jobbet mye hardere enn meg, men har rett og slett ikke sjans til å komme seg inn, fordi flaks, timing og mulighet er tre viktige variabler som ofte ikke blir nevnt av folk som har klart seg nogenlunde godt. Abdi er ferskt ute av skolebenken og sliter med å få seg en jobb, fordi alle dømmer han etter CV og fortid, fremfor potensial og hva han kan få til med de riktige mentorene og menneskene rundt seg. Abdi har ingenting å vise til fordi han har studert hele sitt liv og ender opp med en jobb som gir han erfaring, men lite å rutte med. Abdi har aldri engang vurdert aksjer, fordi hele livet hans har vært vanskelig og han har trodd at han ikke er gammel nok eller ikke har nok kapital, når investering for fremtiden egentlig er nøkkelen til å skape enda mer kapital (merk; investering) og trygghet over tid, men de fleste vet ikke om det. Abdi trenger ikke å jobbe til han er 35 år gammel for å kjøpe seg en leilighet. Han kan begynne å investere for fremtiden sin både i det daglige og på et lengre tidsperspektiv gjennom markedet.

Jeg er her for Turid på 68 år, som snart skal pensjonere seg, har jobbet beinhardt hele livet og som fortjener å ha økonomisk trygghet til å kunne leve et komfortabelt liv. Turid har drevet litt med aksjer, men aldri helt satt seg inn i det. Turid er på forum for å ta til seg kunnskap og lære, slik at hun kan sette seg inn i sin egen investering og være trygg på den. Turid har ikke et ti års perspektiv, men heller 1-3 års perspektiv på sin investering - og investeringen vil ha en stor effekt på livskvalitet hennes.

Jeg er her for å informere. Jeg er her for å dele kunnskap. Jeg er her for å inspirere andre mennesker og prøve å skape verdi i hverdagen deres. Jeg er her for å være den personen jeg skulle ønsket noen andre var for meg. Jeg trengte ikke å kaste bort så mange år. Jeg kunne ha begynt med å endre andre menneskers liv for lengst, hvis jeg bare hadde hatt en mentor ovenfor meg. Jeg forenkler språket, slik at alle forstår hva jeg snakker om, istedenfor å bruke kompliserte begreper. Jeg deler både ros og kritikk, basert på det jeg observerer, uavhengig av om det er bra på kort sikt for egen investering eller ei. Jeg snakker om fundamentet og fremtiden. Jeg tror også at dere forstår budskapet mitt, men som jeg nevnte for noen dager siden - alt handler om ditt eget perspektiv, innstilling og holdning.

Hvis du er her for å lære. Så vil du lære. Hvis du er her for å finne feil. Så vil du finne feil. Hvis du er her for å ta ut din frustrasjon på en person, så vil du få ut din frustrasjon på en person. Alt handler om din egen innstilling og holdning, ikke bare på Hegnar, men i livet generelt.

Dere vrir om hele budskapet mitt. Jeg skal ikke ha behov for å måtte bruke en time til å skrive alt dette her. Dere er mye smartere enn dere utgir dere til å være. Jeg snakker om fundamentet. Jeg snakker om fremtiden. Jeg snakker ikke om aksjekurs. REC er såpass volatilt at kursen kan gå til 15kr på fredag, uten at jeg blir overrasket. Jeg har aldri snakket om aksjekurs, eller kommet med noen som helst garantier. Jeg har til og med vært åpen og sagt at jeg er overrasket over hvor sakte ting har gått i forhold til kursen, men så lenge fundamentet er solid, så vil kursen alltid følge etter på et lengre tidsperspektiv. Hvorfor forstår 99% budskapet mitt, mens enkelte individer henger seg på små detaljer som er helt irrelevante i det større bildet?

Polion, du pleide å takke meg for et år tilbake. Du kjøpte deg inn i REC fordi du ble inspirert til å lære mer om selskapet av meg. Du er fremdeles en investor, som betyr at du har tro på fremtiden. Donald Duck, du pleide også å takke meg når du først ble bruker her, men frustrasjon over at du kjøpte deg inn på 20kr og deretter har vært med på heistur opp og ned gjentatte ganger, har gjort at du også har totalt endret deg som en person.

Og da avslutter jeg med;

Alle er ansvarlige for sin egen investering. Hvis du investerer basert på et innlegg på forum, så bør du ikke være sur på andre, men se på det som lærdom på hvorfor det er så viktig å sette seg inn i casen selv. Det er en grunn til at jeg som oftest sier - ikke hør på meg, kun fordi jeg formulerer meg godt. Sett deg inn i det. Årsaken er enkel; de som har satt seg inn i det, vet hva de har kjøpt, de har troen, de er trygge og de overlever, selv i perioder med motgang og hvor kursen ikke reagerer som den skal. De som bare kjøper basert på andres meninger, gir opp med en gang det ikke går som de ønsker. De kjenner jo ikke til casen. De trodde at de skulle hente raske penger. De vet ikke engang hva de eier og har.

Kall det for haussing. Kom med deres negativitet. Donald drar den ekstra langt med å komme med stygge personlige meninger i tillegg. Det er helt i orden. Dere knekker meg aldri. Jeg er ikke her for dere. Men husk at det ikke er haussing når ordene jeg sa for to år tilbake i dag realiseres. Det er fakta. Litt tålmodighet, så vil kursen komme av seg selv på et lengre tidsperspektiv og dere skal slippe å kommentere daglig her og oppføre dere som moralpoliti, eller at dere er her for å "informere og hjelpe".

Hadde dere vært her for å informere og hjelpe andre mennesker, så hadde dere lagt inn litt tid, dedikasjon og innsats bak deres innlegg. For det er slik man kan informere andre. Istedenfor å snakke negativt til meg hver eneste dag ved å skrive de samme slitte to setningene som alltid, argumenter hvorfor det jeg sier er feil og farlig. La andre mennesker lære fra deres perspektiv. La meg lære fra deres perspektiv. Ikke bare kom her og ta den enkle bølle rollen ved å late som om dere bryr dere. Legg inn innsatsen jeg legger inn på et av mine innlegg og jeg forsvinner for alltid.

Det skjer ikke. Fordi som jeg sa tidligere; Jeg har møtt mennesker som dere i hele mitt liv. Alle kan snakke, men det er de færreste som er villig til å legge innsatsen der munnen deres er. Ikke kom her og prøv å krenke min troverdighet. Jeg er (som Amatør beskrev det så fint) en bauta. Jeg er som et fjell. Jeg bytter ikke mening basert på kurs og dere kommer aldri til å klare å flytte på meg, uansett hvor lavt dere senker dere. Så kom med det, gi meg mer frokost. Gi meg mer hat. Det betyr bare at jeg gjør noe riktig her.
Slettet bruker
25.05.2022 kl 03:10 3935

For ordens skyld, dette er mitt siste innlegg som ble lagt ut:

"Merk: Jeg snakker ikke om kurs på kort sikt, for jeg har ingen anelse, men fundamentet og hva som faktisk utvikler seg.

Jeg mener at vi befinner oss i en veldig spesiell tidsperiode for menneskehetens historie. Ikke kun fordi vi lever her og nå, men fordi vi er på vei fra fossilt energi til fornybar energi, som er en steg videre i den menneskelige evolusjonen. Biden, eller Sleepy Joe, som han også er kjent for å være, har gjort flere feil. Demokratene har gjort enda flere feil. Frustrerende? Ja, men det forandrer ikke hvor vi er på vei til. Fornybart og grønt.

Tidligere var miljø og klima årsaken til at overgangen til fornybart burde ha blitt prioritert. Nå handler det om nasjonal sikkerhet og interesse derimot. Hele krigen i Ukraina viser hvor risikabelt det er å være avhengige av stater som egentlig ikke deler de samme verdiene og som er upålitelige. Fornybart løser det, fordi det blir selvforsynt når man først har bygd fundamentet og bæreklossene for det. Faktisk så er min ærlige mening at dette kan skape til enda mer fred i fremtiden, fordi vi ikke lenger må krangle over begrenset med ressurser. Vi har ubegrenset med energi å benytte oss av - uten å skade planeten eller hverandre. Vi har intelligens og teknologien til å ta skrittet videre.

Se på det fra et langsiktig perspektiv. Om det er litt krangel mellom politikerne, eller det tar noen måneder ekstra spiller ingen rolle. Om det er republikanerne som står bak, demokratene som står bak, eller bipartisan samarbeid mellom dem spiller ingen rolle. Fornybart er nøkkelen.

Vi er eiere av et selskap som sitter med teknologi, ferdigstilte fabrikker, patenter, kunnskap opparbeidet over 30 år, mest miljøvennlige på verdensbasis osv. Kan fortsette i all evighet her. Kort sagt så kan REC levere til hele batteri og solar industrien som vil utvikle seg. Tore Torvund sa det tidligere;

Flytt vegg til vegg med oss eller inngå samarbeid med Kina.

Vi ser at både G14 og Sila Nanotechnologies investerer milliarder av kroner for å bygge fabrikker, bokstavlig talt rett ved siden av REC. De er finansiert av og har blant annet Porsche og Mercedes bak seg. REC har en intensjonsavtale med G14 fra før av, samtidig som de har hatt pilot med Sila, som blant annet ble brukt for Sila til å bevise proof of concept til markedet ovenfor deres produkt og hente emisjon fra markedet. Hanwha har sagt rett ut at de kjøpte REC for å sikre tilgangen deres og vi vet at Qcells ekspanderer, som også er eid av Hanwha, som henter en ytterligere kunde for REC for å forsvare gjenåpningen.

Ting går akkurat som de skal. På både makro og mikro fronten. Om kursen er på 20-tallet fremfor 15-tallet er selvfølgelig hyggeligere for psyken, men det forandrer ingenting. Reisen REC er på vei til kan være historisk. Et marked som de aldri har operert med tidligere. Forutsetningen tidligere aksjonærer kunne drømme om. Akkurat nå fokuserer jeg kun på Moses Lake gjenåpningen, men de som kjenner til meg vet at jeg alltid har vært investert for noe mer enn Moses Lake.

For meg er hele EU og USA en potensiell kunde. Etterspørselen. Den kommer til å bli så stor. Det er snakk om industri skifte over de neste årene. Dette vil pågå i flere tiår. Kapasiteten til REC er ingenting, selv med ML gjenåpnet og i full guffe i forhold til behovet som vil være tilstede. Med teknologien og patentene, sterke storeiere som Hanwha som har kapital til å ta steget videre så kan REC faktisk "Sieze the moment", som de sier på engelsk. Det er så store muligheter her.

Jeg vet ingenting om aksjekurs, men jeg vet at dette er en reise jeg vil være med på. Gleder meg til opp og nedturene sammen med dere. Jeg tror at tålmodigheten vil bli belønnet, men det fantastiske med REC er at dette er en reise alle kan være med på. For både gjenåpning av ML eller flere år frem i tid. Lønner seg å være investert i solide selskaper med et sterkt fundament, uavhengig om man har et 1 års perspektiv eller 5 års perspektiv.

Blue sky scenario er det som utspiller seg her, spør du meg."

Så leser jeg innleggene deres engang til og blir helt satt ut her. Er det jeg som er en idiot og ikke ser hva dere mener, eller er det dere som ikke vil prøve å forstå hva jeg mener?

DD, du bruker til og med flere av mine argumenter når du snakker om fremtiden til REC. Vet du hva forskjellen er? Jeg begynte å snakke om nasjonal sikkerhet før det brøt ut en krig, for to år tilbake. Jeg snakket om at dette vil være en maktkamp mellom USA, EU, Kina og Russland allerede i 2020. Jeg har aldri endret mine argumenter. Gå tilbake til min historikk. Les. Argumentene har kun blitt forsterket.

Så når du bruker disse argumentene til å snakke om fremtiden, nå først i 2022, så er det innenfor. Men mine argumenter og innlegg er bare haussing - og du ser på meg og flere andre her på Hegnar som et av de største risiko elementene til casen? Dere burde takke oss og vaske føttene våre med såpe og vann, ikke være spydige.
Redigert 25.05.2022 kl 03:17 Du må logge inn for å svare
Rule
25.05.2022 kl 04:36 3846

Totalt enig - ofte er markedet ikke villig til at prise voldsomt gode udsigter med ret mange ører hvis det er mere end 1-2 Q frem i tid og ofte nede på 1 måned skala. Den kortsigtede prisning er helt og aldeles totalt dominerende. Mekanismen er vist at hvis man kan vente med at købe op til senere så kan pengene bruges et andet sted i mellemtiden. Makro bevægelser og trends kan bevæge sig fint med en forecast horisont, men her taler jeg om enkelt aktier og helt specifikke forhold. Ikke masserne og de mange milliarder fonde flytter rundt via indekses osv.
Styve
25.05.2022 kl 05:42 3737

Virkar som det er enorme følelser ute og går her, både topper og bunner, alt etter korleis kursen går på nokre få dagar.

Uchi sine innlegg fekk meg til å følge meir med på REC sjølv om selskapet har vert i sikte tidligare (før REC Solar blei skilt ut), og lest meg opp att på nye RECSI. Joda, greit at innleggene kan være himmelhøgt nokre gongar, men eg forstår entusiasmen. Er der sjølv, men brukar nemi's og DD som motvekt for å holde meg på bakkenivå.

Har sagt det før, og seier det igjen: Det er takket være Uchi sine innlegg at eg gjekk inn i REC (og med dagens kurs, 7-sifra fortjeneste)! Uansett kva som blir skrevet her inne så er det lov å tenke litt rasjonelt sjølv så ein forstår at veien fram kan bli lang og vinglete, og kursen kan variere mellom 11 og 24 på mellomlang horisont.

Eg personlig set enormt stor pris på innlegga til Uchi, nemi's, DD, MorganKane, SolEnergi, Amatøren, KommersK, etc så lenge det ikkje er personangrep. Vi er voksne folk og bør kunne diskutere sådan. Hadde glatt tatt ein øl med alle og einkvar!

Ønsker dere ein god børsdag!

Sa2ri
25.05.2022 kl 06:31 3566

@polion:

"......amatørene her på REC-trådene sitter ikke på noen hemmeligheter som er ukjent for de store investorene."

Der er vi nok litt uenige, selv om du også har delvis rett i din påstand. Det som derimot er faktum er at mange har gravd frem ulike opplysninger som enkeltvis, og spesielt i sum, er kursdrivende nyheter. De såkalt store investorene bryr seg ikke om denne type nyheter (les: muligheter) som ikke har materialisert seg - de kjøper aksjer når nyhetene bekjentgjøres i denne type selskaper (dersom de i det hele tatt gidder å kjøpe aksjer i RECSI). Andre selskaper de følger tett, får informasjon om, er tidlig nok inne i, får en betydelig rabatt for å "investere i" (ref. Spettet og co sin siste transaksjon i FLYR), ja da er de med.

"Hadde den store intellektuelle elite/kompetanse, de som råder over ressurser som vi REC-aksjonærer bare kan drømme om, hatt troa på bare halvparten av det hausserne (herunder spesielt Uchi) prediker, så hadde kursen selvsagt vært godt over det dobbelte av det den er i dag. De nevnte går som kjent nærmest over lik for å tjene mest mulig penger, så hvorfor er da ikke REC-aksjen allerede overkjøpt?"

Dette er også et godt spørsmål, og deler av svaret på dette finner du i det jeg har postet over. Når det er sagt, så er ikke RECSI en aksje mange investorer ønsker å se så nøye på, for de har (med all sannsynlighet) brent seg tidligere - minner i denne forbindelse om at selskapet ikke har verdens beste track record hva gjelder informasjon, og etterrettelighet. I tillegg har det vist seg (dette vet jeg med sikkerhet) at ledelsen har løyet investorer rett i fjeset ved ulike anledninger for å tiltrekke seg pengene deres. Dette er en av grunnene til at jeg eksempelvis ikke ønsker May som permanent CEO. RECSI er derfor å anse som en skadeskutt fugl "de som går over lik" ikke har helt troen på for øyeblikket, og skal dette bli en "fugl føniks" så må HS, SilaN, G14 og ikke minst RECSI selv, komme med noe med substans (som de da faktisk gjennomfører og da i løpet av den perioden de sier de skal gjennomføre dette på) slik at de synliggjør mulighetene, men og etablerer et "nytt faktum" for hvordan de har til hensikt å kommunisere med markedet fremover.

Løgn og bedrag (sistnevnte ved at de ikke gjennomfører annonserte planer og/eller overholder de tidsfristene de selv har kommunisert) er ikke måten å etablere tillit hos investorene - de har med andre ord et stykke å gå. Man kan jo ta "trygda" som var en av de største aksjonærene for en stund siden - de glimrer med sitt fravær på dagens lister over både topp 20 og topp 50 - man kan spørre seg hvorfor da de jo har som mål å investere i norske aksjer po hovedindeksen, og der er jo RECSI.

*******************************************************************************************
Avslutningsvis vil jeg bare si at jeg er positiv til hva selskapet nå ser ut til å få til sammen med HS og andre, og jeg tror personlig at det er bedre å eie aksjer i RECSI enn å sitte utenfor akkurat nå.

Ser også at det er en befrielse med låste tråder hvor man slipper oppgulp, personangrep, hetsing og hva det nå ellers måtte være, dette da denne tråden (i likhet med mange andre) har tatt helt fyr og da i fullstendig feil retning (min subjektive mening).

Kun en handelsdag igjen før vi får Q122-fremleggelsen. Gammelt nytt, men en mulighet for potensielle triggere ved at nytt styre/managemenet kanskje kan vise oss en retning videre for selskapet.
Redigert 25.05.2022 kl 06:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2022 kl 06:39 3534

Ikke glem at det. Vil være. Fossilt så lenge du og evt barna dine lever. Men jau, spennende med alt dette Grønn populistiske. Varigheten på dette vet man aldri, men hyoen varer nok ut mot 2030 hvertfall.