RECSI uke 21

solfylt
RECSI 23.05.2022 kl 04:46 94807

Vi begynner denne uka på kurs 19,75.
Forrige uke åpnet på rundt 17.
Fredag 27.05 er det Q1
Skalleknarp
25.05.2022 kl 10:50 4843

Good attitude - blir med på den men jeg tar heller en Pære cider.. :)
Null
25.05.2022 kl 10:50 4847

Det blir nok ikke før etter 20 vil jeg tro
men det er bra nok for meg

kurs over 20 og pils etter 20

snart noe mer det ;)
Redigert 25.05.2022 kl 10:53 Du må logge inn for å svare
FMI
25.05.2022 kl 11:10 4675

Det er etterhvert ganske mange streker som krysses rundt 20 når man legger linjalen med forskjellige tidsperspektiv. Ikke sikkert det er så dumt at kursen har fått konsolidert seg litt rett under 20, som bør bli nytt gulv etter etablert brudd opp. Satser på at dagen og fredagen sikrer det, så får ev byks i kursen som følge av nyheter komme på toppen av det. Øvre bollinger er nå for første gang på veldig lenge over 20, forresten..
Smaug
25.05.2022 kl 11:12 4656

Ser at THE BANK OF NEW YORK MELLON nå står oppført med over 9 millioner aksjer over 2 kontor. Er dette samlekontoer for internasjonale investorer eller hander for til seg selv?
Bullfight
25.05.2022 kl 11:25 4545

Jeg husker "gode gamle dager" før robotene kom inn på børsen, det var bedre tider.
Skalleknarp
25.05.2022 kl 11:37 4423

Når man ser på definisjon av short så er det at man "håper" at kursen skal synke før man leverer tilbake. For meg synes det som om det er mange som jobber heldag + overtid for å hjelpe litt på situasjonen og at dette har lite med "håp" å gjøre... Men, men regner med at det fundamentale i enhver aksje vil seire til slutt når dette stiger frem.
polion
25.05.2022 kl 11:43 4396

Om jeg glemte å bytte til annen konto? Jeg skal ha meg frabedt antydninger/påstander om at jeg opererer med flere nick/konti (under falsk flagg). De useriøse hottentottene som på fullstendig tomt hode kommer med denne type beskyldninger burde av admin vært skrellet bort fra forumet.

Og til Intravenøsiu om hva gjelder utprøvd batteriteknologi med silangass: Jeg har enda ikke sett noe bevis på at nevnte er utprøvd i storskala kommersiell produksjon – har du?

Og til Uchi: Takker for lange og gode innlegg (02:59 og 03:00), men la nå ikke følelsene ta aldeles overhånd. Som høyprofilert REC-skribent så skal du selvsagt finne deg i å bli nevnt. Selv om du kanskje har moderert deg ørlite hva gjelder det nokså bombastiske, så drev du i fullskala nokså unyansert på da aksjen lå på ca. kr. 23,-. Ikke lenge etterpå kunne man kjøpe aksjen for nesten halve prisen, noe som igjen er et godt bevis på at intet er hugd i stein. Tålmodighet, langsiktighet og alt det der gamle våset vil ei heller være noen underbyggende gode argumenter. Derimot at mye tyder på at fremtiden kan se temmelig lys ut for REC hvis de nokså «åpenlyse» triggerne slår inn, er dog en helt annen tale.
Heimdall
25.05.2022 kl 11:54 4287

Kan dere ikke kutte ut denne evinnelige kranglingen. Er møkk lei av å gå inn her for å se etter saklig info, for så å bli møtt av en lang liste med bare vas. Opprett en egen krangletråd heller.
AksjerookieTØ
25.05.2022 kl 12:33 4037

Jeg skriver ikke ofte, men leser mye her inne. Gjør ofte opp mine egne meninger og leser "meg opp" på rykter etc her inne for å avkrefte/bekrefte min egen vurdering. Vil bare benytte anledningen til å rose Sa2ri, Uchi, manman01, Sirbalo m.fl. for gode betraktninger omkring muligheter, graving omkring rykter etc. Dere har vært med på å forsterke min egen tro på at REC vil gjøre meg til millionær :) Keep up the good work! Er imponert over hva dere finner ut/tenker på omkring caset!
manman01
25.05.2022 kl 12:41 3999

Der sker desværre ikke noget i dag, ergo må vi selv stå for underholdningen (:
manman01
25.05.2022 kl 12:46 3965

Hvis du nu går hen og keder dig, har jeg det her 496 sider lange PDF dokument som jeg endnu ikke har fået læst igennem (:

Work Programme 2021-2022
8. Climate, Energy and Mobility
https://ec.europa.eu/info/funding-tenders/opportunities/docs/2021-2027/horizon/wp-call/2021-2022/wp-8-climate-energy-and-mobility_horizon-2021-2022_en.pdf
MAY 10, 2022

God fornøjelse (:
polion
25.05.2022 kl 13:06 3776

Og i forhold til det du nevner, føler jeg at jeg personlig har vært bidragsyter. Bare litt synd at altfor mange på disse trådene lar seg "terge opp" når noen strør litt sand på den formidable euforien. Da mottar man fort hodeløse beskyldninger om at man eks.vis ikke er REC-aksjonær, man opererer med flere nick, samt andre grunnløse statements. Samtidig så ser man at tilsvarene bærer preg av at noen føler seg personlig angrepet, og derfor har de ikke engang forsøkt å gidde ta nyansene i det som ble skrevet.
manman01
25.05.2022 kl 13:09 3724

Jeg føler også jeg fortjener et par millioner (:
Stabukk
25.05.2022 kl 13:16 3676

Reknar også med at Rec har «garantert leveranser til G14 og Sila». Og til Hanwha/Q-Cells. Men dette er tydeligvis ikkje noko som må børsmeldast. Eller? I si tid gjekk Rec ut med børsmelding om intensjonsavtalar med både G14 og Violet Power (siste vart heldigvis kansellert av Rec sjølv).

No har det opparbeidd seg ei «vakum» når det gjeld avtalar. Rec kan gjerne sei at avtalane ikkje er sluttførte, og vi får neppe avtale-meldingar på fredag. Men selskapet «skuldar» aksionærar og markedet meir informasjon enn vi har no, blant att korleis det nye styret vil jobba «to jumpstart» ML. Det er jo storeigar Hanwha sin ambisjon, og no er deira folk på plass i styret. Nye meldingar bør i alle fall komma i juni.
Slettet bruker
25.05.2022 kl 13:31 3597

Som et absolutt minimum burde Rec kommentere at de er i direkte forhandlinger med G14 og SilaN, og når de ser for seg å lande en avtale. Med Hanwha/Qcells kan de tie mer, da ingenting er meldt om hvor det skal bygges noe osv.

Dem burde kanskje også skylde oss en forklaring om de potensielle planene som er grunnen til at de vil kjøpte nabotomten.
manman01
25.05.2022 kl 13:33 3563

Men i al seriøsitet:

Bidrag kan måles på mange måder. Ingen tvivl om dette. Hvad det angår det modstand man møder når man kommenterer “risikomomenter” og diverse - så føler jeg mange af argumenterne går igen. Det er trættende at diskutere det samme om og om igen for at nå den samme konklusion.

Beskyldninger om at man benytter flere brugere er dog fuldt forståeligt fra min side. Smagløst? Måske. Det er bare svært at vurdere når man har personer som SolEnergi/DonaldDuck som faktisk benytter flere brugere.

Nyanser er velkomne, men wow jeg er træt af de samme nyanser som repeteres.

Men nej polion, JEG syntes ikke du har bidraget så meget herinde. Jeg har set din mening om “haussere” og Uchi mange gange, men endnu ikke (af hvad jeg kan huske) noget om AD/CVD, Section 201 tariffer, SEMA osv.. Vil jeg gerne? Ja.
Slettet bruker
25.05.2022 kl 13:33 3644

Skal vi se den samme i avslutningen i dag- at sannsynligvis en stor shorter dumper aksjer for å få sluttkursen ned. Eller er interessen så stor foran Q1, at kursen vil stige siste timen. Litt underliggende spenning var det i dag, men dagan går de.......... Er jo bra med gode muntlige meldinger under Q1, men ingenting er som en børsmelding.
Er selvsagt meget spent på hvor konsekvente Hanwha er når det gjelder SEMA.
Fyller 80 til sommeren-men holder vel også sikkert til august/september.

Tillegg: Selvsagt kan en børsmelding fortsatt komme før fredag morgen. 😎😎.
Uansett - takker igjen til alle saklige informanter.
Skalleknarp
25.05.2022 kl 13:35 3913

Ja, ja da ble det rødt og minus i dag også... :(
Slettet bruker
25.05.2022 kl 13:37 3957

Slapp av nå...
Skalleknarp
25.05.2022 kl 13:40 4134

Jeg er og har vært helt avslappet siden jeg gikk inn i RECSI i 2015 - Synes bare det var litt merkelig akkurat i dag når det er så mye "positiv usikkerhet" like rundt hjørnet...før Q1.
Redigert 25.05.2022 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2022 kl 13:41 4206

At folk seriøst ikke skjønner at short sitter på egne aksjer på Haugevis av andre kontoer, selger de etter oppgang er utrolig.
Nå kan de selge aksjer de har kjøpt på 13-15 tallet,og starter igjen en ny runde med en blanding av salg og trade mellom egne kontoer.
Skalleknarp
25.05.2022 kl 13:43 4474

Disse kontoenen er vel ikke utømmelige de heller så det kommer vel kanskje til et punkt hvor ammunisjonen for å påvirke minsker..?
Nsxnsx
25.05.2022 kl 13:52 4360

Hadde ikke trodd vi skulle se 18 tallet i dag når vi pushet 20,- på morgenen dagen før dagen......
Nsxnsx
25.05.2022 kl 13:53 4399

MÅ si short er flinke til å sette nye for å skremme oss små....det virker.
økon
25.05.2022 kl 13:55 4392

Hvis short kjøper og akkumulerer aksjer på andre kontoer (som de formodentlig vil kjøpe på et tidspunkt), vil det ikke da bli et nullsumspill til slutt? — Bare en tanke som slår meg..
Nsxnsx
25.05.2022 kl 13:56 4540

Kan jo ikke være privatpersoner som selger NÅ, når de kunne solgt på 19.8 før i dag....virker jo helt tullete. Men de om det i så fall. Tror mest på at 95% er roboter som selger til hverandre.
Skalleknarp
25.05.2022 kl 14:00 4660

Helt hypotetisk vil short kunne manipulere RECSI uansett hva som kommer av evt. positive nyheter eller...eksempelvis fredag på Q1 selv om ikke mange tror det..?
Slettet bruker
25.05.2022 kl 14:09 4549

Hm: Vanskelig å bli kvitt kakerlakker. De legger alltid bare nye egg - her og der. De manipulerer oss, men det sies at de er lovlige, av en eller annen grunn. De må helt skifte vert.
Slettet bruker
25.05.2022 kl 14:11 4537

Tror heller ikke den vanlige mann i gata sitter å selger/kjøper småposter hele dagen lang. Det har ikke folk tid til.
Man ser jo enkelte dager eller deler av dager hvor det ikke selges/kjøpes noenting. Da er shorts/tradere i pause, og det gir ett bilde på hvordan kjøp/salg ville sett ut med bare folket. Stort sett ingenting ville skjedd.
Intravenøsiu
25.05.2022 kl 14:14 4512

Det er utprøvd i skala med mange titalls tonn, dette er tidlig fase kommersiell produksjon.

Jeg ser du henviser til at det amatører på forumet som skulle ha tro på teknologien og produksjonsmetodene.

Jeg vil bare minne deg på at selskapene involvert er velrenommerte selskaper med tusenvis av ingeniører ansatt, Mercedes, Volvo , Polestar , Porsche.

Jeg regner med beslutningsgrunnlaget er velfundamentert ;)
Redigert 25.05.2022 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
manman01
25.05.2022 kl 14:26 4501

Hanwha Group to spend $30 bn on future growth sectors
https://amp.kedglobal.com/newsAmp/ked202205250002
MAY 25, 2022
“..
The group is poised to focus on the energy, carbon neutrality, defense and aerospace industries for the local investment.

Hanwha will spend 4.2 trillion won on renewable energy areas such as solar and wind power sectors.

It aims to foster the country as a manufacturing base for high-efficiency solar power-related products by strengthening research and development of the sector, as well as establishing advanced production facilities. It also decided to expand the renewable energy development business that combines solar and wind power.

The group’s heir apparent Kim Dong-kwan, the chief executive of Hanwha Solutions Corp., the energy unit of the group, has been working hard on the renewable energy businesses.
..”
Sa2ri
25.05.2022 kl 14:35 4449

Det er gebyr på alle ordre, men det er ikke transaksjonsbegyrer på alle handler som må til for å fylle en gitt ordre. Det vi burde hatt er synlighet for de som handler (på vegne av sine kunder) slik vi hadde tidligere - da var det litt enklere å identifisere/spekulere i hvem som sto bak dagens transaksjoner. Eller ønsker du deg tilbake til børsposter slik vi hadde tidligere? Sistnevnte var vel ikke den beste løsningen og satte en del begrensninger på hvem som kunne handle, og for hvilket beløp.
Skalleknarp
25.05.2022 kl 14:38 4424

Jeg mener det er galskap at et foretak som evt. shorter kan legge inn kjøp av 1 aksje gang på gang pga. lav kostnad... Så ja, kanskje børstposter skulle vært innført igjen, eller et annet system så det ikke skal være så lett å manipulere som det tilsynelatende er nå? Har forresten ingen problemer med at kurs går opp og ned, men føler av og til at elven på enkelte selskaper renner oppover (for å si det på den måten) - noe som er naturstridig.
Redigert 25.05.2022 kl 14:43 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
25.05.2022 kl 15:00 4618

Blir vel mindre og mindre "friske" aksjer å få tak i jo nærmere vi kommer 16.25.

De for holde på med å kjøpe sine egne frem og tilbake :) Blir ikke mye penger av slikt :)

Lykke til alle på fredag.
Slettet bruker
25.05.2022 kl 15:02 4605

Skal si short jobber for å dekke seg inn. Bare Equinor er mer omsatt.

Hvis de ikke klarer å dekke seg inn med disse stuntene kommer de til å slite big time fremover.
Skalleknarp
25.05.2022 kl 15:20 4489

Evt. kjøp og salg til seg selv for short vil vel ikke dekke inn så mye...men det finner de vel ut selv. :)
PS: Endring av strategi kanskje fra robot kjøp/salg - til alle mann til pumpene....
Redigert 25.05.2022 kl 15:22 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
25.05.2022 kl 15:26 4499

De som handler/selger aksjer legger ikke inn kjøp av en (1) aksje gang på gang - de legger inn et volum de ønsker dekket, og da noen ganger med en limit. Endres forutsetningen i løpet av en handelsdag kan også limit endres for å fylle ordren. At det krysses en enkeltaksje noen ganger i løpet av en dag er ikke det samme som at "noen" legger inn en ordre på kun en (1) enkelt aksje gang etter gang.

De som har tilgang på roboter, noe alle som ønsker å handle litt volum har via sin megler, kan legge inn en gitt strategi for den aktuelle handelen, så løser roboten oppgaven ut fra de forutsetningene som er gitt/satt. Det er egentlig ikke så veldig mye mer komplisert enn det. Det er også fullt mulig for mindre investorer å skaffe seg roboter som styrer handelen i løpet av en handelsdag - det koster kun litt penger, pluss at man må velge/legge inn en strategi som funker.

En som ønsker å pleie sin shortposisjon kan gjøre dette i form av mange handler i løpet av en dag - det er en del av strategien. Tilsvarende kan en som ønsker å kjøpe aksjer lirke inn noen få aksjer for så å bråselge et større antall for å utløse stop-loss eler lignende, for så å benytte dette momentet til å fiske inn en god del aksjer. Ikke noe galt i dette da dette er en del av virkeligheten. Minner i denne sammenheng om at Nordnet, som mange jo bruker som meglerhus, fikk en på kjeften av tilsynsmyndighetene i Sverige nettopp, dette da de hadde tillatt naked short som vitterlig er ulovlig i alle markeder her i Norden, men det er litt på sidelinjen selv om det er ille nok og viser at aktørene i markedet (også de som ønsker på tjene penger på aksjer) tyr til skitne triks for å realisere sine visjoner. Alle med litt kunnskap om børs vet at det ikke er lov å selge aksjer i markedet som du ikke har tilgang på (lånt inn), men det skjer åpenbart enda og da i regi av ett av Nordens største meglerhus.

Et annet moment er darkpool - der krysses gjerne aksjene til prisen mellom bid og offer, men volumet som legges ut er skjult.

Skal vi forby/begrense alle disse metodene, pluss de jeg ikke har nevnt, så blir det liten aktivitet (og med dette likviditet) i en del aksjer, og det er vel ikke det markedet og børsen ønsker.

Edit: men nå er det vel bare å glede seg over at kursen ser ut til å sette kursen nordover - da er det mye lettere å være aksjonær og stemningen her inne blir med ett veldig mye bedre :-)
Redigert 25.05.2022 kl 15:28 Du må logge inn for å svare