PEN = P/E 2 etter kjøpet av OMV Tunisia

techking
PEN 07.11.2018 kl 11:55 21037

Aksjen bør stå i 25-35 kroner i løpet av neste 3-12 mnd.

Dagens oljepris og produksjon fra hhv:

Aje 300 fat per dag
Dussafu 1.000 fat per dag
OMV Tunsia 2.000 fat per dag

gir 3.300 fat per dag i produksjon. Med dagens oljepris og nøkkeltall fra rapporten havner vi på rundt 300 mNOK i resultat etter skatt når oppkjøpet er på plass.

Med Dussafu fase 2, DNO Tunisia m.m. kommer produksjonen fort opp mot 5.000 fat per dag inn mot 2020.

Det gir rundt 500 mNOK etter skatt i profitt på dagens oljepris.

Markedsverdien etter emisjonen i går er på rundt 1 mrd kroner.

Det sier seg selv av en markedsverdi 2 x inntjening om ett/1 år er veldig billig.

Dette kan bli ett nytt AkerBp eller Lundin om de også finner olje i prospect a og b i Dussafu.

Aksjen kan stige minst 10x om de feltene er drivverdig.

Dersom en forholder seg til inntjening i 2020, salg og markedskost og rente kost på rundt 70 mNOK i året (renter på gjeld til Mercuria og BW Energy så er inntjeningspotensialet formidabelt. P/E 5 på rundt 400 mnok etter rente og admkost gir aksjekurs på 34 kroner.

Med positive ressursoppdateringer på vei og mer normalprising av en oljeaksje med lav capex og stor vekst bør P/E være på 7-8. P/E 7,5 gir 3 mrd kroner i markedsverdi. Dvs 3 x opp fra dagens verdsettelse av mitt estimat på 2020 inntjening. 400 mNOK resultat etter skatt x P/E 7,5 = 3 mrd kroner.

3 mrd kroner i market cap gir rundt 50 kroner per aksje.

Det som er unikt med dette selskapet er:

Ekstremt bra styre og ledelse (Lundin-folk)
Ekstremt bra partnere som gir tilgang på billig finansiering uten å gå om bond markedet Mercuria, DNO og BW Energy.
Ekstremt interessant leteportefølje på grunt vann.
Tilgang på veldig interessante dealer fordi større selskaper satser på store felt.
Veldig få små oljeselskaper som konkurrerer om dealene til Panoro.
Potensiell cash, exit oppside fra Aje i Nigeria.
Redigert 21.01.2021 kl 08:59 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
08.11.2018 kl 11:11 7534

Polion

Dette var vel å ta i litt..

« Ei heller mistenker jeg dagens «Lundin»-styre for å være noen tosker, de var i alle fall nokså interessert i emi-aksjer til kr. 16,10. Så personlig, hadde jeg nok ikke tatt sjansen på å redusere min PEN-beholdning. »
Slettet bruker
08.11.2018 kl 11:17 7481

OK - nå er fleste blitt positive til Tunisia emisjonen overteknet *x innsidere deltar solidt samt ny erfarne investorer klart tvilen melder seg ;-)
Fluefiskeren
08.11.2018 kl 11:22 7453

Aksjen mottok flowmeldingen fra Dussafu med et skuldertrekk. Det synes jeg var overrakende. Det var nå ganske bra oppgang igår, men kan selvsagt falle tilbake. Vi kan ikke vente at markedet føler samme eufori som vi opplevde her igår.
Redigert 08.11.2018 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
gunnarius
08.11.2018 kl 11:27 7422

Ser at PEN bringer inn en ny term, nemlig M&A/BD.

M&A er en velkjent term, men hva står egentlig BD for? Kanskje Businesss Development. Noen som kan si den eksakte definsiosjonen av BD?

Nå er dere sikkert lei av å høre meg stresse rundt salg av Aje. Er ikke slik at dette nødvendigvis blir løsningen, dvs. at PEN selger Aje. Finner det bare hinsides snodig at MXO synes vite hva som er timeline og funding for oljeboringen på Aje i 2019, mens PEN agerer med øredøvende taushet?

PEN strekker seg ikke lenger enn å nevne gass-utbyggingen og potensial hertil. Men hva med boring av en eller to brønner i 2019, slik som MXO egentlig spesifiserer. Riktignok har MXO behov for å tilfredsstille egne og sultne aksjonærer, med boost i aksjekursen eller legge til rette for kapitalinnhenting på et senere tidspunkt. Finner det underlig at MXO så til de grader synes å ha sett lyset på Aje, mens PEN ikke sier et pip om angivelig oljeboring i 2019. Dette forhold må ses i lys av hva selskapet tidligere og gjentatte ganger har meldt - at Aje er opp for salg.

Dette sier meg at BD muligens kan ha noe med Aje å gjøre? Uansett må gjelde at så lenge Aje ikke figurerer i plan eller strategi som triggere eller hendelser som genererer ny produksjon, må Aje enten inngå i et salgsaspekt eller PENs eierandel inngår i en eller annen form for byttehandel? Alternativet må jo være at PEN har kommet på nytt i clinch med Yinka og New Age, men det tviler jeg på, fordi da hadde dette angått MXO også. Og så lenge MXO agerer så euforisk antas dette egentlig angå noe positivt for PEN og aksjonærene.
Redigert 08.11.2018 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
08.11.2018 kl 11:38 7364

Gunnarius

Det forundrer meg også. De virker litt lunkne uten å uttale det spesifikt. Vi må huske på Aje i øyeblikket er det felt med de største reservene net til Panoro. Vi snakker om ca 20 000 mmboe. Sammenlign med Tunis. Joda, jeg er klar over at kostnadene er betydelig større enn i Tunisia.

Skulle gjerne hatt med meg boringer i bl. Shiny Nose og Ogo også forsåvidt.

EDIT De ble litt mange nuller her Reservene net Panoro på Aje er selsagt 20 mmboe
Redigert 08.11.2018 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
gunnarius
08.11.2018 kl 11:50 7302

Definitivt er det noe som skjer Fluefiskeren, særlig fordi MXO nevnte to separate løp/alternativer for denne oljeboringen i 2019. Av spesiell interesse er alternativ fremdrift vedrørende fast track schedule og boring fra april 2019. Se side 17:

http://mxoil.com/documents/181016%20-%20MX%20Oil%20-%20October%202018%20%28FINAL%29%20V3.pdf
Fluefiskeren
08.11.2018 kl 12:03 7251

Gunnarius.

Jeg har sett den før, men like spennende for det. Når vi leser MX OIL rapporter må vi likevel huske på at dette vel er eneste assets de har nå og kanskje interessert i å snakke det litt opp.?
polion
08.11.2018 kl 12:39 7153

Flua: Farer jeg med løyn og fanteri, så er det selvsagt bare å beklage, men det var denne jeg siktet til:

The following primary insiders have applied for and will be allocated shares in the Private placement at the subscription price:
- Julien Balkany (Chairman) or investment funds controlled by him, NOK 7,000,000;
· Torstein Sanness (Director), NOK 1,000,000;
· Hilde Adland (Director), NOK 50,000;
· John Hamilton (CEO), NOK 100,000;
· Qazi Qadeer (CFO), NOK 100,000; and
· Richard Morton (Technical Director), NOK 100,000
Alby
08.11.2018 kl 12:45 7133


Kanskje det ar noe med at MXO ligger foran sin tid med info. noe Pen tidligere har vært irritert, hvis jeg ikke husker feil.

Dere har vel tidligere sagt at Pen er mer tilbakeholdende og kommer sterkere når ting er mer klart.
Trond.heim
08.11.2018 kl 13:02 7083

Jeg synes innsidekjøpene, særlig de to største (Julien Balkany (Chairman) or investment funds controlled by him, NOK 7,000,000;
· Torstein Sanness (Director), NOK 1,000,000;) i kombinasjon med Sveaas 80 millioners kjøp burde fått eget oppslag på f.eks E24.no eller/og eller Hegnar.no
Slettet bruker
08.11.2018 kl 13:08 7301

https://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2018/11/Anbefaler-aksje-advarer-mot-hoey-risiko

Tr.heim, der fikk du omtalen din;)
Redigert 08.11.2018 kl 13:08 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
08.11.2018 kl 13:37 7253

Polion

Hvor mange av disse kommer fra Lundin?
Slettet bruker
08.11.2018 kl 13:38 7250

I dagens FA står det at også Sundt-familien og Edvin Austbø (Alden) har kommet inn i selskapet.
Fluefiskeren
08.11.2018 kl 14:37 7164

Det er ikke lite tid vi samlet har brukt på å spore skip og plattformer på Marine Traffic. Nå hevdes det på NrK i forbindelse med fregattulykken idag.


«Det har vært spekulert om fartøyet hadde sin AIS-sender avslått. På nettstedet Marine Traffic var fartøyet usynlig frem til ulykkestidspunktet. Kontreadmiral Stensønes forklarte at dette var normalt for marine fartøy.

– AIS er påskrudd hvis vaktsjef på skipet mener at det er nødvendig av sikkerhetsmessige hensyn. Men det er vanlig at AIS-senderen av avskrudd, sier Stensønes.«

Really? Dette kan da ikke være riktig?

EDIT Marine fartøyer er unntatt fra påbudet.
Redigert 08.11.2018 kl 14:41 Du må logge inn for å svare
Spitzer
08.11.2018 kl 14:38 7160

Står videre i dagens FA:
I løpet av få måneder har Panoro både startet opp oljeproduksjon i Gabon sammen med BW Offshore og kjøpt DNOs virksomhet i Tunisia. Når den siste transaksjonen i Tunisia sluttføres vil produksjonen øke fra 300 fat pr. dag til nærmere 2.500 fat pr. dag.
-Vi er på en stigende trend, og vil bore flere brønner i Gabon og Tunisia, så i løpet av to år kan produksjonen stige nærmere 3.000 fat.

I løpet av to år ser John en produksjon på nærmere 5500 boed. Ser jo lovende ut :)
Alby
08.11.2018 kl 14:47 7146


Blir spennende å se neste aksjonæroversikt ?
gunnarius
08.11.2018 kl 15:20 7058

"Vi er på en stigende trend, og vil bore flere brønner i Gabon og Tunisia, så i løpet av to år kan produksjonen stige nærmere 3.000 fat."

Men altså ingenting i økning i produksjon på Aje i løpet av to år?

Jada, dere er lei av mine innspill vs. Aje, men nå vil jeg ha et klart svar og håper dette kommer på Q3 eller før.
Fluefiskeren
08.11.2018 kl 15:28 7042

Spitzer

Det er jo ikke korrekt. På Paretokonferansen i september sa Panoro at produksjonen var 400 bod fra Aje. I tillegg litt fra Dussafu allerede. Summen av dette blir ikke 300 bod.
Spitzer
08.11.2018 kl 15:45 6988

Dette med 300 fat fra AJE er nok FA-journalisten som har skrevet. John er sitert på forventet økning i produksjon på 3000 boed de nærmeste to årene (netto til PEN).
Forøvrig enig med deg FF. Er nok nærmere 400 boed som er korrekt fra AJE med mindre de har hatt noen av sine "tilfeldige" avbrudd i produksjonen.

Edit: Men om det nå er 300 eller 400 fat fra AJE så betyr det lite i denne sammenhengen. Poenget var en betydlig økning i dagens produksjon (og dermed også FCF) med en ytterligere mer-en-dobbel økning de kommende 2 årene (ila 2020).

Tror ikke AJE er en del av bildet da. Tror ikke at PEN er ferdig vekset (M&A).
Redigert 08.11.2018 kl 15:50 Du må logge inn for å svare
polion
08.11.2018 kl 15:52 6994

Flua: For at et styre skal kunne ta de riktige vurderingene/avgjørelsene, så er man veldig langt på vei hvis styret inneholder 1 stk. superkompetent person. Hvis resten av styret eks.vis bare består av polske vaskekoner uten oljerelatert erfaring over hodet, kan de disse støtte seg på den superkompetansen som allerede finnes.

Den personen som «vaskekonene» kan støtte seg på i dette styret er Torstein Sanness – Lundin. Absolutt ingen hvilken som helst leamikk. Legg for øvrig merke med at jeg i innlegget skrev: «Lundin»-styret (altså Lundin i hermetegn). Føler følgelig at jeg fremdeles er "innafor".
Fluefiskeren
08.11.2018 kl 16:35 6940

Polion

La oss ikke diskutere dette mer. Jeg vil bare legge til at jeg ikke tror Alexandra ville like å bli kalt vaskekone. Hun har bakgrunn fra Exxcon, Shell, Marathon og Enterprice Oil.

Vi kan vel være enige in at Panoro har et meget kompetent styre.

Slettet bruker
08.11.2018 kl 16:58 6875

Garrett Soden har jobbet i Lundin group. Og er nok vel så god som en ekte Lundin mann;)
Redigert 08.11.2018 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.11.2018 kl 19:33 6693

M&A/BD gjelder nok alle assets. Og fremtidige. Enig i at det er lett å bli forvirret hva angår Aje. Tydelig at ledelsen i PEN har hatt det svært travelt i det siste. Kanskje ikke så rart det da er stille fra de. Skal man tro MXO burde PEN se på Aje med nye briller. Og det er kanskje nettopp det de har gjort siden Q2. Siden det ikke reflekteres i presentasjonen er det mulig de ikke sitter på alle svarene ennå. Og dermed må la det stå som de har skissert. Tirsdag har vi fasiten.
Trond.heim
08.11.2018 kl 22:51 6466

Julian H .uttalte i FA i dag at de regnet med ytterligere produksjom på 3000 fat i løpet av 2020, da blir produksjonen 5500 fat pr dag netto til PEN
gunnarius
08.11.2018 kl 22:53 6460

Godt observert av en MXO forum skribent, sjekket dette selv: Ser ut til at MXO har fjernet inv. pres. okt. 2018 fra hjemmesiden. Vil anta at MXO fikk vel mye påtrykk fra andre partnere om ikke å si for mye - for raskt. Neste stopp blir vel PENs Q3, hvor jeg dessverre tror det heller ikke blir opplyst for mye. Uansett, Aje er i spill og alle partnerne bør kunne ha nytte av økning i cash flow fra oljesalg fortest mulig. Så boring i 2019 etter mer olje er nok på Aje JVs agenda.
Spitzer
08.11.2018 kl 23:12 6419

Jeg har MXO sin oktober presentasjon i PDF.
Tror den er tilgjengelig med rett adresse. MXO har bare fjernet linken på nettsiden:
http://mxoil.com/documents/181016%20-%20MX%20Oil%20-%20October%202018%20(FINAL)%20V3.pdf
Redigert 08.11.2018 kl 23:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2018 kl 05:27 6259

Stemmer det. Uten parantesene vel å merke. Bare linketeksten som er fjernet. Fila eksisterer. Det interessante er hvorfor det er gjort slik.

http://mxoil.com/documents/181016%20-%20MX%20Oil%20-%20October%202018%20%28FINAL%29%20V3.pdf
Redigert 09.11.2018 kl 05:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2018 kl 07:31 6164

Høres ut som MXO er den løse kanonen på dekk. Har mistanke om at det er den tidligere uenigheten ang Aje-6 som har ført til fjerning av dokument. Tipper det er et spill i kulissene vi ikke får se. Jeg har endret litt syn på situasjonen over natten. Tolker tausheten fra PEN som at de over hode ikke deler MXO sin vurdering av Aje. Derfor er presentasjonen til Pen som den er. Og derfor er presentasjonen til MXO fjernet.

Kan godt være PEN er under kraftig press fra de andre JV partnerne også og at sporet med hurtig igangsetting av aje-6 ikke er forlatt. En risiko PEN ikke er villig til å ta. Jeg begynner å helle mot exit Aje.
Trond.heim
09.11.2018 kl 07:58 6116

Jeg mener forliket som ble inngått krever enstemmighet i alle videre beslutninger på Aje. Dersom PEN ikke vil bruke penger på videreutvikling av Aje så stopper alt opp. Det virker merkelig , regner med jeg har misforstått noe her
Slettet bruker
09.11.2018 kl 08:18 6061

Slik tolker jeg det også. Man kan lure på om MXO har "glemt" dette. Det er nok heftig debatt angående fremtiden. MXO satser jo alt de har på Aje.
Spitzer
09.11.2018 kl 08:55 6138

Ikke rart det, Imprex. Aje er jo også alt de har ;)
Slettet bruker
09.11.2018 kl 09:06 6109

Nei det er ikke rart Spitzer. Såkalt all inn opplegg:) Glad PEN står litt bredere.
gunnarius
09.11.2018 kl 09:30 6038

Vi har tidligere skrevet om denne problematikken MXO vs. aksjonærene. Ingen tvil om at MXO er desperat etter å oppmuntre egne aksjonærer og markedet. Men selskapet går trolig vel langt i sin iver. Bare spør PEN om dette, så gir svaret seg selv. På den annen side er PEN langt mer konservativ, kanskje for konservativ - gitt her stimuleres ikke aksjekursen mer enn hva som er strengt tatt nødvendig og reelt. Helt ok, for da vet markedet hvordan tolke ståda på meldingsfronten.

Reagerer selv på progress og i hvilken grad MXO bretter ut nyrer og lever. Går nok alt for langt og burde holdt tilbake. Markedet vet at modelling study først må foreligge. Så lenge denne studien ikke foreligger, kommer i parksis og tydeligvis Aje prosjektet ikke videre for oljebiten. Likefullt, det vil fremdeles være en viss sannhetsgehalt i hva Align Research og nå MXO publiserte, hvor sistnevnte ga en utrolig nyansert og utførlig beskivelse/presentasjon ifm. boring Aje i 2019.

Dvs. først modelling study. Deretter progress og funding oljedelen Aje, med to indikerte oljebrønner i 2019. MXO forvirrer markedet ved sin overivrighet. Når det gjelder funding tror jeg fortsatt at Aje JV har tilgang til prosjekt finansiering, så progress kan gå kjapt all den tid modelling study først foreligger.
JUICEitUP
09.11.2018 kl 09:56 5974

Har det vært nevnt når modelling study skulle foreligge?

Salg av AJE kan dere bare legge vekk. Mange skibenter har ment at dette asset hadde blitt solgt for mange år siden og messer stadig om det sammen. Ledelsen har forsøkt å selge AJE både aktivt og passivt omtrent like etter at PEN ble opprettet som eget selskap for mange år siden uten å lykkes. Når de nå måtte ut med emisjon er et salg av AJE veldig langt unna ellers hadde de ventet på disse pengene i stedet. Bare å innse det folkens. Mye bedre å fokusere på mulighetene som tross alt ligger på denne lisensen så veldig positivt at det diskuteres muligheter her som det gjøres over.
rek1
09.11.2018 kl 10:07 5946

Gunnarius sier : først modelling study. Deretter progress og funding oljedelen Aje, med to indikerte oljebrønner i 2019.
tror at finansiering blir gjort med Glencore,som er avtaker av oljen på AJE.
PEN trenger bare å henge seg på di to borringer i 2019. og høste extra olje i 2019.... så hvorfor selge??
trodde PEN hadde fått gjennomslag på sine punkter ,,ref AJE avtalen
gunnarius
09.11.2018 kl 10:37 5873

Iht. MXO var denne studien antatt foreligge sept/okt. Den er på vei sies det, men kan ta noe mer tid. Vet ikke eksakt.

Hva vi uansett bør kunne være enig om: Ved å tillegge mer produksjon (en eller to brønner) i allerede eksterende Aje subsea og infrastruktur, vil opex kunne bli redusert fra rundt $40 i dag til ca. $20. To ledige slots i manifold. Ekstremt god økonomi.
JUICEitUP
09.11.2018 kl 10:47 5846

Re Gunnarius

Der er vi som du sier helt enig. Avhengig av flow på to nye brønner vil også AJE kunne øke fundamentalt i verdi hvis det en vakker dag langt inn i fremtiden kommer en beiler som vi kjøpe lisensen. Hvis det ikke kommer bud kan vi glede oss over god økonomi i prosjektet i årevis fremover (tar da ikke med historiske investeringskostnader som har vært astronomiske).
Slettet bruker
09.11.2018 kl 11:06 5809

Godt poeng angående emisjonen. Tror også vi blir sittende med Aje tross exit ønsker. Dagens styre har uansett den pondusen de trenger for å takle det. To handledager inkl dagens før Q3. Pen holder seg godt i dag synes jeg. Spanande tider!
Spitzer
09.11.2018 kl 11:14 5783

I MXO-presentasjonen av oktober sier selskapet at RPS-study ventes ila Q4-2018 og oppdatert CPR i februar 2019.
De har satt opp et alternativt fast-track development (er vel av to oljebrønner - inkl. omgjørelse av AJE4 fra Cenomanian til Turonian oil rim) hvor planlegging og funding settes til Q1-2019 og borring fra Q2 med ny produksjon fra Q3-2019.
Dette har nok AJE-JV ikke blitt enige om enda og mulig bare skissert som et alternativ - derfor uheldig at en partner publiserer slikt til markedet. Er nok derfor de måtte fjerne linken til presentasjonen.
gunnarius
09.11.2018 kl 12:00 5695

Forholder seg nok slik du skisserer Spitzer.

Er noe uenig med de herrer angående salg av Aje, fordi det frem til i dag har ligget begrensninger som har redusert muligheten for å kunne selge Aje til en fair pris. Rimeligvis kunne nok PEN ha solgt Aje for en slikk og ingenting, men slikt gjør iikke et kompetent og ansvarlig styre ala PEN.

For det første har det vært risk forbundet med forlengelsen av Aje som nylig ble forlenget med 20 år.

Aje JV har ikke så langt meldt endelig program på Aje ifm. oljeboring, nettopp fordi det avventes denne modelling study. En kjøper forlanger nok å vite hva som skal bores.

Det er heller ikke sikkert at funding endelig klubbes og utløser prosjekt finansiering av f.eks. off taker etc. før oljeboringen på Aje blir nærmere avklart inkl. capex.

Ovennevnte er forhold som en kjøper ønsker avklart, før en handel kan utløses. Dvs. oljeboringen på Aje må integreres i gassutbyggingen.

La oss glemme Aje inntil videre. Det ser ikke ut til at PEN har Aje med i sine videre planer eller som core asset. Hvordan og hvorfor dette gjøres og hva som er årsaken får vi bare avvente og se. Se bl.a.hva Spitzer skriver.
Redigert 09.11.2018 kl 12:05 Du må logge inn for å svare