Dof opp mot 7-8 kroner????

davan
DOF 07.11.2018 kl 12:02 66759

DOF er laber i dag, kan det være at støyen rundt soff smitter over på dof? Jeg tror at dette
kan være en årsak , og mange er redd for at dof kan komme i samme situasjon.
Personlig tror jeg at dof er i en bedre situasjon en soff, pga at de har har hatt emisjoner og
at de vil greier seg over kneika i vinter, har også mer subsea som kan vise seg å bli bra i 19-20. Har ikke annet belegg for min teori mer enn det jeg leser i media.
Andre syn??
Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2018 kl 10:50 14692

This seems stupid to loan more money when can paid down with the actual contracts... This might be another manipulation tactic to scare the investors as happened before then release a fantastic Q3 and huge profits for the house.... We wait and see, I don't trust in this administration....
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
danm
09.11.2018 kl 10:52 14677

De gør det samme som SOFF. Hvis raterne til næste går op, som alle forventer, vil de have et godt udgangspunkt for at tilbagebetale gælden.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
bellakatt
09.11.2018 kl 11:13 14626

Det er masse billige båter til salgs nå,så det kan vere gunstig med litt ekstra penger.Dette er jo subsea,så dette kan bli bra.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
5198
09.11.2018 kl 11:20 14593

Ballongene med gjeld forfaller jo, ganske vanlig å refinansiere. Gjelden betales ned i rekordtempo. Er også veldig vanlig å ha litt penger til selskapsspesifikke oppgaver.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
5198
09.11.2018 kl 11:21 14571

De gjør ikke det samme som SOFF, hvem vil låne penger til SOFF slik situasjonen er i dag?
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
bellakatt
09.11.2018 kl 11:24 14536

Vi får nok litt mer informasjon på tirsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
09.11.2018 kl 13:09 14385

Omtrent 200.000,- aksjer omsatt. Nedgangen i denne uken er på veldig lavt volum og har null betydning i et litt lengre bilde.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Kontur
09.11.2018 kl 14:12 14304

Det bør bli en slutt på å sammenligne DOF og SOFF. De to selskapene er helt ulikt finansiert, strukturert,satt sammen og i det hele tatt.
Men at DOF managment eller styreleder snart ikke tar grep og informerer markedet på en skikkelig måte er omtrent like uforståelig som at enkelte ikke ser forskjell på de to rederiene.
Her varsler de om obligasjonslån for snart to uker siden og så gjentar de omtrent samme melding i dag, ref endring valuta.
Er Møgster begynt å miste grepet?
De tøffe gutta varsler kapitalgrep det ene øyeblikket og så at pengeplasseringen er gjort i det neste. De drar det ikke ut i ukesvis og dagesvis.
Nei, her må det andre boller til. Dette er ikke greit, nå går kursen ned på 5 tallet igjen og det kun dager framfor Q3 som vi har sett fram til så lenge fordi vi håper og tror på det løftet som DOF og DOF eierne fortjener.
Ber om skjerpings nå og håper de sender ut en melding om at lånet er på plass før børsslutt i dag.
Håper og at ledelsen tar et lynkurs i Power Point øver seg på presentasjonen før fremleggelse og at CEO møter opp denne gang.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Caduzei
09.11.2018 kl 14:27 14253

I påvente av at DOF skal stige betydelig i nær framtid - kan noen forklare hva som er grunnen at DOF og SOFF sees på som "tvillinger" av enkelte her inne på forumet?
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
5198
09.11.2018 kl 16:41 14102

DOF har jo sitt utspring i supply, men har gått mer og mer over til Subsea. Ca 75% av inntektene til DOF er Subsea. Mens SOFF har en utrolig mye større flåte der mest er innen supply. SOFF har nesten like mage skip i opplag som DOF har totalt.

Kursutviklingen er en katastrofe, ledelsen kan forandre på det akkurat når de vil men virker som om det sitter langt inne,
At de får plassert obligasjonslånet ser jeg på som en selvfølge nå, forstår rett og slett ikke dagens fall DOF er nå sikret drift i 5 år uten noen form for hjelp.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.11.2018 kl 17:09 7384

Obligasjonslånet er ennå ikke i box. Dagens melding kan for mange oppfattes negativt ved konvertering til NOK fra, som opprinnelig ble annonsert, USD.
Redigert 21.01.2021 kl 00:49 Du må logge inn for å svare
ctrlaltdel
09.11.2018 kl 17:09 7433

Kan jo hende det kommer (noen lik u ....a.....s) negative overraskelser på tirsdag. På neste opptur blir det salg.
AlanS
10.11.2018 kl 00:57 7274

Det å holde markedsverdien av DOF nede kan være greit om DOF ønsker å få mer av subsea til lav pris. Det kan ikke utelukkes at noteringen av subsea er utsatt av samme grunn.
5198
10.11.2018 kl 09:34 7165

Sant nok det, men ser ikke for meg at DOF etter denne nedturen med redningsemisjoner og emisjon for oppkjøp av litt mer av DOF subsea, kjøper mer. Nå bør de komme på Q3 si at obligasjonslånet er i boks, at det garantert ikke bør gjøres noen refinansieringer før 2023, og at markedet har bedret seg og vil fortsette med dette i 2019 særlig på Subseasiden. De bør også legge stor vekt på å forklare hvordan inntektene blir etter det siste skipet blir levert i Q1 2019, at «urealisert valutatap» virkelig er et nullspill og at de er et av få selskaper som tjener penger og er klare for oppturen.

De bør også komme med en gullerot rundt DOF Subsea, de bør ikke si akkurat hva de skal gjøre, men de bør belyse at det mest sannsynlig skjer noe strukturelt i løpet av 2019.

Ledelsen har holdt seg så passive nå at det VIRKELIG er på tide de viser at de kan gjøre investormarkedet fornøyd.
Redigert 10.11.2018 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
hstray
10.11.2018 kl 10:05 7128

5198: Du bør kommunisere dette direkte til ledelsen i Dof v/ Hilde Drønen eller Mons. Mine erfaringer er at Hilde er svært hans on
danm
10.11.2018 kl 10:17 7117

Jeg kan ikke forstå, at man vil gå fra $. Den høje kurs kan ikke blive ved, når Trump effekten vender og man opdager, at det hele har været, som at tisse i bukserne, det varmer her og nu, men bliver satans koldt på en vinterdag.
5198
10.11.2018 kl 17:24 6930

Ja den tar jeg helt riktig at det beste er å ta det direkte, har snakket med ledelsen etter Q2 resultatet men det var ikke vanlig å gå ut i media å forklare. Var da urealisert valuta tap det gjaldt. Det er rett og slett bare veldig synd at et så bra drevet selskap får så lite publisitet. Synd at det også ikke blir tatt noen strategiske grep virker som de syns alt er for lavt priset til å gjøre noe slik situasjonen er nå.
Fevang
10.11.2018 kl 18:24 6865

Leser om DOF og SOFF på denne tråden. Mer enn nok av gjeld - særlig SOFF.

Hvorfor ikke gjøre det enkelt - prøve gjeldfrie SDSD som også har penger på bok. Riktignok ikke noe fart i den heller, men den holder seg i alle fall stabil og relativt vernet mot noen bomber. Som dere skjønner har jeg litt i den. Ikke store summen, men øker hvis vi får en dårlig vinter.
5198
10.11.2018 kl 22:48 6739

DOF, SOFF og SDSD er tre helt forskjellige selskaper, blir som å sammenligne Seadrill, Borr og Fred Olsen. Poenget er at om du ser så er
dette tre helt forskjellige selskapet. Men du har et poeng så er ikke meningen å snakke ned noen selskap, SDSD uten gjeld, SOFF mange båter i opplag og mye gjeld, DOF er subsea har det meste på kontrakt og håndterbar gjeld frem til 2023. Hva som er best å være investert i får vi svaret på om 2-3 år.
Redigert 10.11.2018 kl 22:49 Du må logge inn for å svare
Fevang
10.11.2018 kl 23:09 6720

Selvfølgelig helt forskjellige selskaper, men like fullt innen samme bransje.

Jeg kan ikke skjønne annet enn at risikoen på nedsiden er ekstremt mye mindre for SDSD enn for DOF og særlig SOFF.


Det er merkelig at mange bare fokuserer på en eventuell oppside.

Det har vel lenge vært opplagt at et gjeldfritt selskap klarer seg ok i et tøft marked hvor gjeldstunge selskap går dårlig.
5198
11.11.2018 kl 10:16 6556

Selvfølgelig helt riktig at mindre gjeld eller ikke noe gjeld er tryggest om en ser på nedsiden, men SDSD har ingen skip innen Subsea det er dette segmentet som virkelig gir inntekt, supply er bare en liten del av inntektene til DOF. Mener Subsea står for ca 75% av inntektene til DOF, om en sier 50 % av supplyen går i spoten ( tror det er mindre) forstår en hvor lite all denne hausingen av rater har på kort sikt.

DOF tjener penger, det er ekstraordinære nedskrivninger og urealisert valutatap som har ødelagt mye de siste kvartalene, nå er ekstraordinære nedskrivninger historie. Får litt valutatap dette kvartalet også men det er et nullsum spill.
really
11.11.2018 kl 12:30 6455

Så lenge oljerelatert aktivitet holder seg høy er det et tidsspørsmål før NOK styrker seg mot USD. Men det skjer ikke før sentimentet i markedet bedrer seg.
Slik sett har du rett. Men Pr i dag har NOK vesentlig lavere rente og det er nå DOF har utfordringer med lønnsomheten. Styrker NOK seg vil sannsynligvis DOF tjene gode penger på grunn av bedret marked for oljeindustrien.
En tredje faktor er om lånene brukes som hedge av eiendeler i NOK. Det vet jeg ikke nok om, men er en faktor økonomene i DOF må ta hensyn til.
Redigert 11.11.2018 kl 12:32 Du må logge inn for å svare
davan
11.11.2018 kl 15:10 6359

Mange gode innlegg på denne tråden. Det blir spennende på tirsdag, da blir veien videre lagt. Trodde imidlertid ikke vi skulle under emi kurs på kr 6, men der er vi nå. Blir det dårlig Q3, og synkende oljepris så er jeg redd vi holder oss på 5 tallet en stund, men tolmodighet lønner seg vel her og til slutt. Lykke til.
Belånt
11.11.2018 kl 15:58 6313

Heisann,

jeg må si meg enig i at ledelsen burde være mer på i forhold til å kommunisere med markedet hvilke muligheter de har fremover. Når det er sagt er det for meg slik at flåten i selskapet er bra, backlog er solid og de har tidligere vist at de har bra track record. Som en betydelig aksjonær i selskapet er jeg tilfreds med utviklingen og tror at det fremover vil komme muligheter for å vise frem verdiene på en annen måte enn i dag. Utfordringen er nok at det er litt for tidlig å notere dof sub ennå om en skal ha en fornuftig prising. Dette grepet kommer nok på et senere tidspunkt og i henhold til mine regneark vil det gi en reprising av aksjen.

Going forward er det to ting som er viktige milepæler for selskapet. Det første er at tallene bør være overbevisende på Q3 og det andre er at bond blir fulltegnet.
Vi må vel også håpe at araberne nok en gang kutter litt i produksjonen slik oljeprisen snur trenden. Skulle det inntreffe kan dof fort passere 10 kroner før året er omme. Men det viktigste for min egen del er at de riktige grepene blir gjort underveis og at vi kan få selge våre aksjer til fondsforvaltere for 25-30 kroner når bransjen er friskmeldt! Om det tar 1 eller 3 år er ikke det viktigste...
Slettet bruker
11.11.2018 kl 16:09 6302

snur ikkje oljå opp snart då? Då skal no DOF viare opp tenkje eg.
5198
11.11.2018 kl 20:51 6136

All ære til de som skriver på denne tråden, mange smarte, flinke mennesker der ute. Ser også at det er endel som jobber ute, artig å høre deres synspunkter. Det som går igjen fra bransjefolk er at DOF sin flåte er den beste vi har her i denne bransjen og at folka som jobber der er flinke. Q3 bør være bra ellers blir det en lang vandring på 5 tallet. Mons var borte sist, misforståelser og litt tafatt holdning fra ledelsen dro denne unødvendig mye ned etter sist presentasjon.

Mener det må være lov for ledelsen å komme med litt positivt ikke bare stå der og offe seg over et dårlig marked. Hva om ledelsen gikk ut på tirsdag å sa at bondlånet var i boks, at dette medfører at de er ute av krisen for godt. Markedet er i bedring men ting tar tid som vanlig, de har ingen konkrete planer for DOF Subsea nå pga for lav prising men at det her vil skje noe på sikt. Så leverer de et nullresultat men inntekter på ca 1,9 milliarder og EBIT på ca 300 millioner.

Kursen ville gått 20% samme dag, etter avisene hadde skrevet om Q3 rapporten hadde den gått nye 10% dagen etter. Dette er ikke å hause selskapet men å vise at man har troen på selskapet man driver.

Mener at det nå er viktig at ledelsen tar grep, og gjør det klart for markedet at DOF klarer seg fint i det markedet vi har, viktig å skape litt avstand til SOFF og andre selskap i bransjen.
Belånt
11.11.2018 kl 22:13 6036

Det er en vesentlig forskjell på soff og Dof. Dof har førsteklasses båter med stor ordrereserve fremover og forholdsvis lite båter i opplag. Verdien i Dof i dag kommer hovudsakleg fra subsea og Brasil. Det er også en runway til 2021med dagens markedsforhold. Risiko i aksjen er at det kan komme en emisjon i 2021 om markedet ikke har blitt bedre enn det er i dag.
I Soff har man en mer uavklart situasjon der man må gjøre noe med balansen, de har i snitt mindre attraktive båter, mer båter i spot og mindre kontrakter. Det vil antageligvis komme en emisjon der alle stakeholders må noe for at store John og Kjell Inge skal komme med mer penger. Da kan det bli litt slitsomt om man som småaksjonær er all inn. Men om markedet kommer tilbake kan soff gå mange gangen, men i mellomtiden kan man bli utvannet til det ugjenkjennelige.
Belånt
11.11.2018 kl 22:17 6029

Og som en liten tilleggsopplysning så ser det ut til at araberne er villig til å redusere oljeproduksjonen fremover, så det er lov å håpe på at sentimentet i olje kan bli bedre neste uke....

La oss håpe på en god uke for alle DOF aksjonærer
Slettet bruker
11.11.2018 kl 23:57 5924

Blir feil å sammenligne Soff og Dof. Soff har det største problemet i alle båtene som er uvirksomme og ikke vil komme i arbeid igjen, de er belånte og det finnes ikke kapital slik at de kan skrapes uten at dette vil velte hele regnskapet. Dof derimot har veldig få båter i opplag og bør kunne leve greit med det igjennom vinteren. Det blir en opptur neste år me begrenset det er to rigg er som er på vei til Norge nå fra Korea og Singapore vil komme de neste 6 mnd. Dette vil gi arbeid til noen båter til så er det mye arbeid ute på anbud for en del mindre selskaper som vi gi behov for 2-3rigger til men det vil ikke bli noen bonanza igjen slik det var. Får bare håpe noen begynner å skrape båter snart for det vil aldri bli bruk for en god del av de igjen.
NorCan
12.11.2018 kl 03:39 5863

Det er vel ikke så store forventninger til Q3. En liten forbedring i forhold til Q2 tallene bør kunne forventes. Backlogg er vel rundt 20 mrd. per dags dato og med inngåtte kontrakter for neste 6-12 mnd bør gjennomsnittlig flåte utnyttelse være opp mot 80%. Finans ser også ut til å være på plass de neste årene, får håpe at det ikke ramler noen Brazilanske lik ut av skapet. BRL har falt en god del mot USD i Q3, ca 10%. Ratene og mangel på langsiktige kontrakter er vel det som trekker mest ned for DOF og forsvidt alle aktører i offshore. Dette er utenfor DOF sin kontroll og lite de kan gjøre med det. Så lenge oljeprisen holdes nede og tildels styres av Mr. Trump ( han har gitt Iran export tillatelser til 8 land) så ser det helller ikke så lyst ut fremover med tanke på en høyere oljepris. 2019 var spådd for oppturen i olje og gass, men bli ikke forundret om vi kommer til 2020-21 før så skjer.
Redigert 12.11.2018 kl 03:40 Du må logge inn for å svare
5198
12.11.2018 kl 06:38 5819

DOF ser ut til å få litt hjelp av olja i dag, får håpe de leverer såpass bra at det snur her. Teknisk kunne det passe
Belånt
12.11.2018 kl 08:18 5704

Angående kontrakter kan jeg tilføye at dof tidligere har kommunisert at de ikke tar lengre kontrakter som ikke gir inntjening. Der vi er nå tror jeg at det å skrive nye og lange kontrakter nå kanskje vil fremstå som litt dumt når markedet går videre.... jeg tror at vi i dag har få en skikkelig rekyl i aksjen. Jeg tror at det er flere som ikke tør å stå på utsiden når resultatet kommer i kveld!
ctrlaltdel
12.11.2018 kl 08:37 5670

Tror ikke på at der fremlegges en bra resultat for Q3. De to siste år (2016 og -17) var Q3 det dårligste kvartal og tildels mye dårligere enn Q2 og med negativ EBIT. Tror at EBIT for årets Q3 rapporteres til +/- null, altså ingen halleluja stemning. Hva som eventuelt skal bidra til en kraftig resultatforbedring vil være en god overraskelse.
really
12.11.2018 kl 08:59 5615

Jeg opplever at DOF rosemales litt nå. De har fortsatt svært høy gjeld og er avhengige av at ratene tar seg opp litt. Subsea flåten har akseptabel inntjening i et slapt marked, men sysselsettingen av PSV/AHTS'ene ser svak ut. Har ikke sjekket hve,m som er verst av SOFF og DOF der, men det er ikke store forskjeller. Det er subsea som holder DOF oppe med rundt 75% av inntektene, noe av det på svært gode rater. Uten disse gamle kontraktene hadde DOF også vært i finansielt trøbbel.

DOF er bedre enn de fleste andre, men er ikke bra, enda.
Redigert 12.11.2018 kl 09:00 Du må logge inn for å svare
NorCan
12.11.2018 kl 09:23 5568

Etter 20 minutters handel er RT 6,02 og det er omsatt aksjer for 30.128,- Dette må være laveste omsetning i åpningen på lenge. Det kan iallfall ikke ha lekket tall og resultater for Q3 så langt.
5198
12.11.2018 kl 09:23 5564

DOF gjør det bra i et marked som er så langt nede som vi aldri før har sett, men er tøft å skulle klare seg i dagens marked. Til forskjell fra de fleste andre er DOF sikret penger ut 2023. De er også cash positive slik de driver i dag, ratene kommer men det tar tid
Kontur
12.11.2018 kl 09:45 5510

https://e24.no/boers-og-finans/olje/analytikere-laanemarkedet-loesner-for-kriserammede-offshorenaeringer/24489001
Bedre finansmarked, OK Q3 og oljeprisrekyl.
Om dette klaffer bør vi forvente solid oppgang i timene og dagene fremover
danm
12.11.2018 kl 10:04 5459

Midtvejsvalget i USA er overstået og olieprisen vender snuden op. Der kan blive rally hen over vinteren.
kvirrevi
12.11.2018 kl 10:05 5454

Det er vel noe med at det nærmer seg at den siste båten som går på 8 års oppdrag for Petrobras skal i virksomhet, det vil si at alle de fire båtene der samtlige går på gode rater og lange kontrakter skal bidra dag for dag til inntjeningen i DOF. Og det er vel da også mer sannsynlig at DOF Subsea er riktigere rigget for en utskillelse og separat børsnotering der verdiene blir synlige og tydelige.

Med den nye båten i drift vil DOF i enda større grad fremstå som et subseaselskap.