Shippingrakett - En lønnsom investering videre fremover
Produkttankrederiet Hafnia har gått som en rakett på børsen, og er opp 75 prosent i år etter en ny oppgang på 6,8 prosent tirsdag ettermiddag.
Kursoppgangen tirsdag får trolig sterk vind i seilene av rykende ferske analyser signert Pareto Securities og Clarksons Platou Securities. Pareto høyner kursmålet fra 35 til 45 kroner og gjentar kjøp, men går ikke like langt som sistnevnte:
Shippinganalytiker Frode Mørkedal klinker til med et kursmål på 50 kroner, fra tidligere 35 kroner, og gjentar kjøp.
Kursoppgangen tirsdag får trolig sterk vind i seilene av rykende ferske analyser signert Pareto Securities og Clarksons Platou Securities. Pareto høyner kursmålet fra 35 til 45 kroner og gjentar kjøp, men går ikke like langt som sistnevnte:
Shippinganalytiker Frode Mørkedal klinker til med et kursmål på 50 kroner, fra tidligere 35 kroner, og gjentar kjøp.
Redigert 05.06.2022 kl 12:18
Du må logge inn for å svare
Vi får se hvor gøy det blir i Hafnia når produkt ratene svekker seg utover sommeren, hvor skøy det var å kjøpe på langt over 30
investorAR
29.05.2022 kl 20:58
15237
«At oppsiden skal være så forbanna diger når aksjen nylig akkurat har doblet seg.» når ble dette et valid argument?? Jeg så ikke noe tilsvarende «gnål» om GOGL som har gått 5x på relativt kort tid. Da var sauene helt samstemte inkl deg selv. Dette er Mikke Mus vurderinger som ikke har rot i annet enn egen mental begrensing. Nå skrev du for noen dager siden at du solgt deg ut, tatt i betraktning at du da understøtter din egen vurdering så kan det sikkert være litt vanskelig å se toget gå når du har hoppet av. Jeg husket også godt det fjaset ditt i ADSC i sin tid hvor du som selv utnevnt ekspert på området ikke kunne se at aksjen hadde noe potensiale eller at den kunne gå opp. Du vet like godt som meg hvordan det gikk til slutt.
Redigert 29.05.2022 kl 21:10
Du må logge inn for å svare
Kontur
29.05.2022 kl 17:09
15386
Kina åpner opp igjen (gradvis) noe som er et svært godt signal.
Videre opp i morgen, vi ser nok 35 tallet relativt snart
Videre opp i morgen, vi ser nok 35 tallet relativt snart
Hellboy
29.05.2022 kl 17:06
15383
Jaja, pust med magen.
En aksje kan fortsette oppover selv om den har hatt god stigning. Også innen shipping. Selv har jeg snittinngang på 18, og ingen planer om å kjøpe mer akkurat nå iom at det er for mange andre gode kjøpsmuligheter på Oslo børs. Men, jeg har tenkt å holde og ta med meg utbyttene som har "kredittkortrenter". Tilbyr også å låne ut aksjene mine, så du er velkommen til å låne mine Long
En aksje kan fortsette oppover selv om den har hatt god stigning. Også innen shipping. Selv har jeg snittinngang på 18, og ingen planer om å kjøpe mer akkurat nå iom at det er for mange andre gode kjøpsmuligheter på Oslo børs. Men, jeg har tenkt å holde og ta med meg utbyttene som har "kredittkortrenter". Tilbyr også å låne ut aksjene mine, så du er velkommen til å låne mine Long
Blir alltid overrasket over hvor mange som ´kan´ caset og er ´på lest´ Når en aksje har steget kraftig som Hafnia,
At oppsiden skal være så forbanna diger når aksjen nylig akkurat har doblet seg.
Da jeg skrev om Hafnia i vinter på 15-16 kroner var det knapt mer en 2•3•4 nikk som gadd å kommentere, det var den gang caset var spennende og ´ billig´
Dere er en gjeng med suppe huer som bare løper etter hausse meglere, skulle nok kjøpt da selskapet utvidet flåte med innvannede effekt.
Kjenner jeg Norsk notert shipping rett, går denne aldri til 50 kroner uansett hvor mye megler huene skriker, vent til MR viser svakhet, det kommer sikkert som banken.
At oppsiden skal være så forbanna diger når aksjen nylig akkurat har doblet seg.
Da jeg skrev om Hafnia i vinter på 15-16 kroner var det knapt mer en 2•3•4 nikk som gadd å kommentere, det var den gang caset var spennende og ´ billig´
Dere er en gjeng med suppe huer som bare løper etter hausse meglere, skulle nok kjøpt da selskapet utvidet flåte med innvannede effekt.
Kjenner jeg Norsk notert shipping rett, går denne aldri til 50 kroner uansett hvor mye megler huene skriker, vent til MR viser svakhet, det kommer sikkert som banken.
Redigert 29.05.2022 kl 10:03
Du må logge inn for å svare
Kontur
26.05.2022 kl 23:43
15884
Har satt meg brukbart inn i dette caset og nettopp på den bakgrunn vektet meg kraftig opp. 115000 aksjer Forrige uke.
Ratene stiger mye og flåten øker. Segmentet er glohett i og med frakten «må frem»
Kina åpner mer opp, Russland sanksjonene strammes inn. Kronglete ruter er godt Hafnia nytt.
Aksjen skal mer opp
Ratene stiger mye og flåten øker. Segmentet er glohett i og med frakten «må frem»
Kina åpner mer opp, Russland sanksjonene strammes inn. Kronglete ruter er godt Hafnia nytt.
Aksjen skal mer opp
OilDrum
26.05.2022 kl 13:46
16133
Hvis et selskab vender et underskud på 41 mio. dollar, til et estimeret overskud på 257 mio. dollar, og flådens værdi samtidig stiger med 50%, og indreværdien i aktiekursen er negativ, samtidig med de har lav PE på 2, skal det vel give en voldsom kursstigning.
https://maritimedanmark.dk/?Id=48429
DISCLAIMER ON FINANCIAL OUTLOOK:
The purpose of this Financial Outlook for 2022 is to comply with reporting requirements for Companies listed in Denmark. Actual results
may vary, and this information may not be accurate or appropriate for other purposes. Information about our financial outlook for 2022, including the various assumptions underlying it, is forward-looking and should be read in conjunction with the Safe Harbor Statements on page 4, and the related disclosure and information about various economic, competitive, and regulatory assumptions, factors, and risks that may cause our actual future financial and operating results to differ materially from what we currently expect.
The information included this Financial Outlook for 2022 is preliminary, unaudited and based on estimates and information available to us at this time. TORM has not finalized its financial statements for the periods presented. During the course of the financial statement closing process, TORM may identify items that would require it to make adjustments, which may be material to the information provided in this section. As mentioned above, the provided information constitutes forward-looking statements and is subject to risks and uncertainties, including possible adjustments to the financial outlook for 2022.
https://maritimedanmark.dk/?Id=48429
DISCLAIMER ON FINANCIAL OUTLOOK:
The purpose of this Financial Outlook for 2022 is to comply with reporting requirements for Companies listed in Denmark. Actual results
may vary, and this information may not be accurate or appropriate for other purposes. Information about our financial outlook for 2022, including the various assumptions underlying it, is forward-looking and should be read in conjunction with the Safe Harbor Statements on page 4, and the related disclosure and information about various economic, competitive, and regulatory assumptions, factors, and risks that may cause our actual future financial and operating results to differ materially from what we currently expect.
The information included this Financial Outlook for 2022 is preliminary, unaudited and based on estimates and information available to us at this time. TORM has not finalized its financial statements for the periods presented. During the course of the financial statement closing process, TORM may identify items that would require it to make adjustments, which may be material to the information provided in this section. As mentioned above, the provided information constitutes forward-looking statements and is subject to risks and uncertainties, including possible adjustments to the financial outlook for 2022.
OilDrum
26.05.2022 kl 13:15
16173
Man kan jo starte med at læse denne artikel der er et par måneder gammel, altså inden kursstigningen på raterne for alvor tog fat, og så tænke over de mange muligheder der er for kursstigning, og hvor billig aktien handles til i forhold til indreværdi.
Det er godt nok Torm der skrives om, men Hafnia, og Scorpio tankers, har de samme aktie kursstigninger.
Endelig er det jo altid godt at være forsigtig, så hold øje med alle 3 selskabers trend, så får man et godt billede af sektorudviklingen.
https://www.euroinvestor.dk/finanskommentar/lau-svenssen-chancen-for-en-fordobling-af-aktiekursen-er-til-at
Det er godt nok Torm der skrives om, men Hafnia, og Scorpio tankers, har de samme aktie kursstigninger.
Endelig er det jo altid godt at være forsigtig, så hold øje med alle 3 selskabers trend, så får man et godt billede af sektorudviklingen.
https://www.euroinvestor.dk/finanskommentar/lau-svenssen-chancen-for-en-fordobling-af-aktiekursen-er-til-at
ks1977
26.05.2022 kl 11:32
16226
Å omtale noe som helst (og spesielt i disse tider, og spesielt shipping) som en trygg investering er ambisiøst - spesielt når det ikke medtas tidshorisont.
Dersom verden går inn i en resesjon så vil oljeetterspørselen få seg en knekk og aksjekursene til Hafnia (og inntjening) likeså.
Som det er påpekt tidligere i tråden så har kursen gått betraktelig allerede, så selv uten resesjon så kan kursen finne på å korrigere en god del på kort sikt (uten at jeg skal spå om den faktisk gjør det).
Personlig så har jeg likevel tenkt å holde på mine aksjer i Hafnia da rewardsiden fortsatt er stor; selv om ratene er veldig høye nå, så er det fullt mulig at de vedvarer ut året. I tillegg så snakkes det mer og mer om sanksjoner mot russisk olje fra EU, noe som vil føre til mer tonnmil. Vi nærmer oss også 01.01.2023 hvor EEXI/CII trår i kraft (skjønt den store effekten av det ser vi nok ikke før i 2024 og 2025), og selv om Hafnia ikke har den mest moderne flåten så tror jeg at de vil være et av de selskapene som drar nytte av det.
Vil uansett oppfordre evt nye aksjonærer i å sette seg godt inn i aksjen, risk/reward samt sin egen investeringsfilosofi. Shipping er volatilt, og det er ikke noen grunn til å tro at aksjekursen i Hafnia ikke vil hoppe og sprette fremover, så selv om kursen skulle nå 50 kroner i løpet av "kort" tid så er det fullt mulig at den starter i rødt og/eller får seg en kraftig korreksjon på veien dit, og da er det dumt å få panikk og selge (dersom den når 50 kroner).
Dersom verden går inn i en resesjon så vil oljeetterspørselen få seg en knekk og aksjekursene til Hafnia (og inntjening) likeså.
Som det er påpekt tidligere i tråden så har kursen gått betraktelig allerede, så selv uten resesjon så kan kursen finne på å korrigere en god del på kort sikt (uten at jeg skal spå om den faktisk gjør det).
Personlig så har jeg likevel tenkt å holde på mine aksjer i Hafnia da rewardsiden fortsatt er stor; selv om ratene er veldig høye nå, så er det fullt mulig at de vedvarer ut året. I tillegg så snakkes det mer og mer om sanksjoner mot russisk olje fra EU, noe som vil føre til mer tonnmil. Vi nærmer oss også 01.01.2023 hvor EEXI/CII trår i kraft (skjønt den store effekten av det ser vi nok ikke før i 2024 og 2025), og selv om Hafnia ikke har den mest moderne flåten så tror jeg at de vil være et av de selskapene som drar nytte av det.
Vil uansett oppfordre evt nye aksjonærer i å sette seg godt inn i aksjen, risk/reward samt sin egen investeringsfilosofi. Shipping er volatilt, og det er ikke noen grunn til å tro at aksjekursen i Hafnia ikke vil hoppe og sprette fremover, så selv om kursen skulle nå 50 kroner i løpet av "kort" tid så er det fullt mulig at den starter i rødt og/eller får seg en kraftig korreksjon på veien dit, og da er det dumt å få panikk og selge (dersom den når 50 kroner).
OilDrum
26.05.2022 kl 10:12
16328
i 1. kvartal lå de gennemsnitlige TCE rater på 16.743 dollar/dag mod 13.493 dollar/dag i samme periode i fjor.
Baseret på en forudsætning om et TCE-niveau på 25.520 dollar/dag - plus/minus 1.000 dollar/dag - estimerer Torm et helårsresulatet før skat på mellem 226 mio. dollar og 257 mio. dollar, alt andet lige, mod et underskud på 41 mio. i 2021
gennemsnitlige rater for Torm-flåden i markedet lige nu på over 40.000 dollar pr. dag, oplyser Jacob Meldgaard.
Baseret på en forudsætning om et TCE-niveau på 25.520 dollar/dag - plus/minus 1.000 dollar/dag - estimerer Torm et helårsresulatet før skat på mellem 226 mio. dollar og 257 mio. dollar, alt andet lige, mod et underskud på 41 mio. i 2021
gennemsnitlige rater for Torm-flåden i markedet lige nu på over 40.000 dollar pr. dag, oplyser Jacob Meldgaard.
OilDrum
26.05.2022 kl 07:56
16448
Analytikere hos Clarksons Platou siger, at værdiansættelsen af produkttankskibe er steget med næsten 50 % i år.
Ifølge Lloyd's List forventes tankskibstransport af raffinerede olieprodukter at vokse med en gennemsnitlig hastighed på 9,5 % mellem 2021 og 2023.
LR2-produkttankraterne er angiveligt steget $17.000 om dagen på den stigende europæiske efterspørgsel, ifølge Tradewinds, mens MR-tankskibe allerede så 60% spring i raterne til så meget som $56.000 om dagen i midten af april.
Ifølge Clarksons Platou indbringer moderne byggede MR'er nu omkring 49.800 $ om dagen på spotmarkedet - mere end fire gange sidste års gennemsnitlige sats, og bemærker, at break-even satsen er 18.000 $, rapporterede Freight Waves.
Ifølge Lloyd's List forventes tankskibstransport af raffinerede olieprodukter at vokse med en gennemsnitlig hastighed på 9,5 % mellem 2021 og 2023.
LR2-produkttankraterne er angiveligt steget $17.000 om dagen på den stigende europæiske efterspørgsel, ifølge Tradewinds, mens MR-tankskibe allerede så 60% spring i raterne til så meget som $56.000 om dagen i midten af april.
Ifølge Clarksons Platou indbringer moderne byggede MR'er nu omkring 49.800 $ om dagen på spotmarkedet - mere end fire gange sidste års gennemsnitlige sats, og bemærker, at break-even satsen er 18.000 $, rapporterede Freight Waves.
OilDrum
26.05.2022 kl 07:52
16462
De nye høje rater i sektoren, er slet ikke priset ind i aktien endnu.
Q.1. Resultatet var på grundlag af en beskeden stigning. Fragtraterne i Q.1. steg fra et gennemsnit på 13.493 USD til 16.743USD, godt 3.000 USD
De rater vi oplever i pt. er op til 8 gange denne stigning.
Ud over det er værdien af flåden alene i år vokset med 50% i 2022
https://shippingwatch.dk/article14008957.ece
Q.1. Resultatet var på grundlag af en beskeden stigning. Fragtraterne i Q.1. steg fra et gennemsnit på 13.493 USD til 16.743USD, godt 3.000 USD
De rater vi oplever i pt. er op til 8 gange denne stigning.
Ud over det er værdien af flåden alene i år vokset med 50% i 2022
https://shippingwatch.dk/article14008957.ece
Kontur
25.05.2022 kl 18:05
16680
Supert, supertanker Hafnia har stø kurs mot 50 nok.
Meglerhusene er sikre i sin sak, det blir underskudd på tonnasje, svært mye må fraktes over kjøl kommene år, ratene er stigende og Hafnia er godt posisjonert.
Her kan vi sikre oss god avkastning på pengene.
Kjøpte enda mer i dag
Meglerhusene er sikre i sin sak, det blir underskudd på tonnasje, svært mye må fraktes over kjøl kommene år, ratene er stigende og Hafnia er godt posisjonert.
Her kan vi sikre oss god avkastning på pengene.
Kjøpte enda mer i dag
Kontur skrev Hvilke aksjer vil du anbefale da?
Ikke shipping aksjer som er dobblet på 3 måneder, da er det tid for å ta gevinst, ikke kjøpe.
Kjøp Cool company, så dobler du pengene til vinteren.
Kjøp Cool company, så dobler du pengene til vinteren.
Redigert 25.05.2022 kl 13:10
Du må logge inn for å svare
Er dette en ´trygg´ investering når den har steget fra 18-32?
Når meglerstanden kniver om høyest mulig kurs mål, da selger vi
Når meglerstanden kniver om høyest mulig kurs mål, da selger vi