Shippingrakett - En lønnsom investering videre fremover

Kontur
HAFNIA 25.05.2022 kl 10:03 38443

Produkttankrederiet Hafnia har gått som en rakett på børsen, og er opp 75 prosent i år etter en ny oppgang på 6,8 prosent tirsdag ettermiddag.

Kursoppgangen tirsdag får trolig sterk vind i seilene av rykende ferske analyser signert Pareto Securities og Clarksons Platou Securities. Pareto høyner kursmålet fra 35 til 45 kroner og gjentar kjøp, men går ikke like langt som sistnevnte:

Shippinganalytiker Frode Mørkedal klinker til med et kursmål på 50 kroner, fra tidligere 35 kroner, og gjentar kjøp.
Redigert 05.06.2022 kl 12:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.05.2022 kl 10:06 16623

Er dette en ´trygg´ investering når den har steget fra 18-32?
Når meglerstanden kniver om høyest mulig kurs mål, da selger vi
Slettet bruker
25.05.2022 kl 13:08 16554

Ikke shipping aksjer som er dobblet på 3 måneder, da er det tid for å ta gevinst, ikke kjøpe.

Kjøp Cool company, så dobler du pengene til vinteren.
Redigert 25.05.2022 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
Kontur
25.05.2022 kl 14:54 16475

Skal se på den.
Kontur
25.05.2022 kl 14:56 16475

Tror dog markedet tilsier at Hafnia går opp imot 50 tallet
Kontur
25.05.2022 kl 18:05 16386

Supert, supertanker Hafnia har stø kurs mot 50 nok.
Meglerhusene er sikre i sin sak, det blir underskudd på tonnasje, svært mye må fraktes over kjøl kommene år, ratene er stigende og Hafnia er godt posisjonert.
Her kan vi sikre oss god avkastning på pengene.
Kjøpte enda mer i dag
OilDrum
26.05.2022 kl 07:52 16168

De nye høje rater i sektoren, er slet ikke priset ind i aktien endnu.
Q.1. Resultatet var på grundlag af en beskeden stigning. Fragtraterne i Q.1. steg fra et gennemsnit på 13.493 USD til 16.743USD, godt 3.000 USD

De rater vi oplever i pt. er op til 8 gange denne stigning.

Ud over det er værdien af flåden alene i år vokset med 50% i 2022


https://shippingwatch.dk/article14008957.ece
OilDrum
26.05.2022 kl 07:56 16154

Analytikere hos Clarksons Platou siger, at værdiansættelsen af produkttankskibe er steget med næsten 50 % i år.

Ifølge Lloyd's List forventes tankskibstransport af raffinerede olieprodukter at vokse med en gennemsnitlig hastighed på 9,5 % mellem 2021 og 2023.

LR2-produkttankraterne er angiveligt steget $17.000 om dagen på den stigende europæiske efterspørgsel, ifølge Tradewinds, mens MR-tankskibe allerede så 60% spring i raterne til så meget som $56.000 om dagen i midten af april.

Ifølge Clarksons Platou indbringer moderne byggede MR'er nu omkring 49.800 $ om dagen på spotmarkedet - mere end fire gange sidste års gennemsnitlige sats, og bemærker, at break-even satsen er 18.000 $, rapporterede Freight Waves.
OilDrum
26.05.2022 kl 10:12 16034

i 1. kvartal lå de gennemsnitlige TCE rater på 16.743 dollar/dag mod 13.493 dollar/dag i samme periode i fjor.

Baseret på en forudsætning om et TCE-niveau på 25.520 dollar/dag - plus/minus 1.000 dollar/dag - estimerer Torm et helårsresulatet før skat på mellem 226 mio. dollar og 257 mio. dollar, alt andet lige, mod et underskud på 41 mio. i 2021

gennemsnitlige rater for Torm-flåden i markedet lige nu på over 40.000 dollar pr. dag, oplyser Jacob Meldgaard.


ks1977
26.05.2022 kl 11:32 15932

Å omtale noe som helst (og spesielt i disse tider, og spesielt shipping) som en trygg investering er ambisiøst - spesielt når det ikke medtas tidshorisont.

Dersom verden går inn i en resesjon så vil oljeetterspørselen få seg en knekk og aksjekursene til Hafnia (og inntjening) likeså.
Som det er påpekt tidligere i tråden så har kursen gått betraktelig allerede, så selv uten resesjon så kan kursen finne på å korrigere en god del på kort sikt (uten at jeg skal spå om den faktisk gjør det).

Personlig så har jeg likevel tenkt å holde på mine aksjer i Hafnia da rewardsiden fortsatt er stor; selv om ratene er veldig høye nå, så er det fullt mulig at de vedvarer ut året. I tillegg så snakkes det mer og mer om sanksjoner mot russisk olje fra EU, noe som vil føre til mer tonnmil. Vi nærmer oss også 01.01.2023 hvor EEXI/CII trår i kraft (skjønt den store effekten av det ser vi nok ikke før i 2024 og 2025), og selv om Hafnia ikke har den mest moderne flåten så tror jeg at de vil være et av de selskapene som drar nytte av det.

Vil uansett oppfordre evt nye aksjonærer i å sette seg godt inn i aksjen, risk/reward samt sin egen investeringsfilosofi. Shipping er volatilt, og det er ikke noen grunn til å tro at aksjekursen i Hafnia ikke vil hoppe og sprette fremover, så selv om kursen skulle nå 50 kroner i løpet av "kort" tid så er det fullt mulig at den starter i rødt og/eller får seg en kraftig korreksjon på veien dit, og da er det dumt å få panikk og selge (dersom den når 50 kroner).
OilDrum
26.05.2022 kl 13:15 15879

Man kan jo starte med at læse denne artikel der er et par måneder gammel, altså inden kursstigningen på raterne for alvor tog fat, og så tænke over de mange muligheder der er for kursstigning, og hvor billig aktien handles til i forhold til indreværdi.

Det er godt nok Torm der skrives om, men Hafnia, og Scorpio tankers, har de samme aktie kursstigninger.

Endelig er det jo altid godt at være forsigtig, så hold øje med alle 3 selskabers trend, så får man et godt billede af sektorudviklingen.

https://www.euroinvestor.dk/finanskommentar/lau-svenssen-chancen-for-en-fordobling-af-aktiekursen-er-til-at
OilDrum
26.05.2022 kl 13:46 15839

Hvis et selskab vender et underskud på 41 mio. dollar, til et estimeret overskud på 257 mio. dollar, og flådens værdi samtidig stiger med 50%, og indreværdien i aktiekursen er negativ, samtidig med de har lav PE på 2, skal det vel give en voldsom kursstigning.

https://maritimedanmark.dk/?Id=48429













DISCLAIMER ON FINANCIAL OUTLOOK:

The purpose of this Financial Outlook for 2022 is to comply with reporting requirements for Companies listed in Denmark. Actual results

may vary, and this information may not be accurate or appropriate for other purposes. Information about our financial outlook for 2022, including the various assumptions underlying it, is forward-looking and should be read in conjunction with the Safe Harbor Statements on page 4, and the related disclosure and information about various economic, competitive, and regulatory assumptions, factors, and risks that may cause our actual future financial and operating results to differ materially from what we currently expect.

The information included this Financial Outlook for 2022 is preliminary, unaudited and based on estimates and information available to us at this time. TORM has not finalized its financial statements for the periods presented. During the course of the financial statement closing process, TORM may identify items that would require it to make adjustments, which may be material to the information provided in this section. As mentioned above, the provided information constitutes forward-looking statements and is subject to risks and uncertainties, including possible adjustments to the financial outlook for 2022.
moneymachine
26.05.2022 kl 22:35 15646

Bør nærme seg midten på 30-tallet i morgen.
Kontur
26.05.2022 kl 23:43 15590

Har satt meg brukbart inn i dette caset og nettopp på den bakgrunn vektet meg kraftig opp. 115000 aksjer Forrige uke.
Ratene stiger mye og flåten øker. Segmentet er glohett i og med frakten «må frem»
Kina åpner mer opp, Russland sanksjonene strammes inn. Kronglete ruter er godt Hafnia nytt.
Aksjen skal mer opp
Slettet bruker
29.05.2022 kl 09:52 15271

Blir alltid overrasket over hvor mange som ´kan´ caset og er ´på lest´ Når en aksje har steget kraftig som Hafnia,
At oppsiden skal være så forbanna diger når aksjen nylig akkurat har doblet seg.

Da jeg skrev om Hafnia i vinter på 15-16 kroner var det knapt mer en 2•3•4 nikk som gadd å kommentere, det var den gang caset var spennende og ´ billig´
Dere er en gjeng med suppe huer som bare løper etter hausse meglere, skulle nok kjøpt da selskapet utvidet flåte med innvannede effekt.
Kjenner jeg Norsk notert shipping rett, går denne aldri til 50 kroner uansett hvor mye megler huene skriker, vent til MR viser svakhet, det kommer sikkert som banken.
Redigert 29.05.2022 kl 10:03 Du må logge inn for å svare
Bullco
29.05.2022 kl 10:04 15316

:)
Hellboy
29.05.2022 kl 17:06 15089

Jaja, pust med magen.

En aksje kan fortsette oppover selv om den har hatt god stigning. Også innen shipping. Selv har jeg snittinngang på 18, og ingen planer om å kjøpe mer akkurat nå iom at det er for mange andre gode kjøpsmuligheter på Oslo børs. Men, jeg har tenkt å holde og ta med meg utbyttene som har "kredittkortrenter". Tilbyr også å låne ut aksjene mine, så du er velkommen til å låne mine Long
Kontur
29.05.2022 kl 17:09 15092

Kina åpner opp igjen (gradvis) noe som er et svært godt signal.
Videre opp i morgen, vi ser nok 35 tallet relativt snart
investorAR
29.05.2022 kl 20:58 14943

«At oppsiden skal være så forbanna diger når aksjen nylig akkurat har doblet seg.» når ble dette et valid argument?? Jeg så ikke noe tilsvarende «gnål» om GOGL som har gått 5x på relativt kort tid. Da var sauene helt samstemte inkl deg selv. Dette er Mikke Mus vurderinger som ikke har rot i annet enn egen mental begrensing. Nå skrev du for noen dager siden at du solgt deg ut, tatt i betraktning at du da understøtter din egen vurdering så kan det sikkert være litt vanskelig å se toget gå når du har hoppet av. Jeg husket også godt det fjaset ditt i ADSC i sin tid hvor du som selv utnevnt ekspert på området ikke kunne se at aksjen hadde noe potensiale eller at den kunne gå opp. Du vet like godt som meg hvordan det gikk til slutt.
Redigert 29.05.2022 kl 21:10 Du må logge inn for å svare
Norne S
29.05.2022 kl 22:08 14855

Bra å få satt det skapet på plass.
Slettet bruker
30.05.2022 kl 10:18 14543

Vi får se hvor gøy det blir i Hafnia når produkt ratene svekker seg utover sommeren, hvor skøy det var å kjøpe på langt over 30
moneymachine
30.05.2022 kl 10:29 14518

Gi deg Longsitinbulk! Det er deg ikke verdig.
Slettet bruker
30.05.2022 kl 13:16 14425

Er dette den ´ trygge´ aksjen?
moneymachine
30.05.2022 kl 14:09 14362

Det vet ingen, men mange tror og for mange har det vært det.
Hellboy
30.05.2022 kl 17:45 14283

Svingninger på enkeltdager er ikke akkurat noe poeng i å trekke frem. I alle fall ikke i disse tider hvor markedene hopper som en jo-jo, uten nødvendigvis at det er noe som har endret seg fundamentalt.

Men, når du rakker ned på Hafnias utvikling i dag (ned 3,93%). Hvordan går det med FRO? Så vidt jeg har fått med meg har du anbefalt den varmt i det siste. Var det ikke ned 9,95% og soleklart dagens taper? På dagens nest høyeste omsetning bak Equinor?

Så Hafnia var i alle fall relativt sett mye tryggere i dag enn FRO
Ratta
31.05.2022 kl 07:55 14061

Med EU oljestopp skal det bli mye oljeprodukter å frakte fremover.
Kontur
31.05.2022 kl 08:51 14004

Mye av nedgangen i går skyldes at EU forhandlingene dro ut.
Nå er dokumentene signert noe som struper RUS oljeeksport vesentlig.
Disse produktene må hentes fra andre steder med skip.
Tror vi ser en gjennopphenting av kursen i dag.
Kontur
31.05.2022 kl 18:08 13864

Kina åpner, EU stopper nå 75% av russisk olje og gass med økning til 90 % innen kort tid.
Her blir det mer og mer som skal fraktes langt.
Hafnia vil tjene gode penger på situasjonsbildet kommende år.
Soleklart kjøp. Tror ikke det er lenge før vi vil se 40 tallet
Hellboy
31.05.2022 kl 23:44 13971

Ble jo innmari stille fra Longsitinbulk her. Så vidt jeg kan se har Hafnia gått betraktelig bedre enn favoritten hans FRO i dag igjen, gitt. Beklager å evt virke spydig, men å disse nedgang enkeltdager etc som i innlegget mitt litt over beskriver syns jeg er tåpelig, så jeg svarer med det samme.
Kontur
01.06.2022 kl 20:41 13723

Hafni tjener penger i bøtter og spann. Har aldri vært i nærheten av slike rater. Grunnen er at store deler av verden mangler destillater og det er her produkttankerne kommer inn. Det strammer seg mer og mer til.
Her blir det videre kursoppgang i lang tid. Jevnt og trutt oppover.
Godt å være inne her. Flere og flere meglerhus tar nå denne inn i sine porteføljer
Kontur
02.06.2022 kl 07:46 13679

Tankmarkedet blir bare bedre og bedre.
Videre opp i dag tenker jeg
Slettet bruker
02.06.2022 kl 07:59 13654

Produkt er bra, blir neppe bedre, stortank er i dass, kan bare bli bedre.
Ta det helt med ro, Frontline er børsens beste invest case.
Slettet bruker
02.06.2022 kl 08:27 13633

Mulig nevnt før inn på her:

«Arctic
I Hafnia øker de til NOK 45 (22), gjentar kjøp»
Hellboy
02.06.2022 kl 15:57 13430

Hehe, var det med dagssvingninger og diskusjoner om det som jeg ikke liker. Jeg er jo investor mens du er trader. Fro nærmer seg utviklingen til Hafnia i de dagene som har gått siden vi startet dette.

Men, trumfer deg i dag med BORR og FLNG. I tillegg er jo OET min største investering, og siden Hafnia-diskusjonen startet så har jo den også hatt en helt ok utvikling de siste dagene. Men den "lille" posten jeg har i Hafnia skal fortsatt bare gi meg utbytter en stund fremover. ;)
Slettet bruker
02.06.2022 kl 16:19 13393

Det var du som kom med den dumme kommentaren her forleden, fortjente et svar syntes jeg, da du regelrett dummet deg ut.
Ikke sammenlign Hafnia med Fro er du grei, det er 2 vidt forskjellige cas, der Hafnia raten i dag ER høy og Fro raten er LAV, hvor er det størst oppside tror du?
Redigert 02.06.2022 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
Hellboy
02.06.2022 kl 16:40 13384

Sorry, helt uenig og det er nok flere her også. Det var du som startet med tåpelig dissing av Hafnia. Passet fint når FRO falt 10% på en dag.

Vi er enige om noen ting, og du har noen gode synspunkter innimellom. Men du har en tendens til å være svart/hvit og rakke ned på alle som ikke er like svart/hvite men heller tenker i "shades of grey".

Og nå har vel FRO også en del produkt om jeg ikke tar feil, så det er ikke som du skriver svart hvitt med høy rate et sted og lav et annet. Det er vel litt grått hos FRO?

Jeg har en post i Hafnia og som investor skal jeg hanke ut videre oppside og utbytter i den, men oppsiden er større i OET (som er ren Crude hvor raten er lav og bokverdien er høy) og som derfor er min soleklart største investering. Men jeg går ikke rundt og kaller folk idioter fordi at de fortsatt har tro på Hafnia slik du gjør.