Shippingrakett - En lønnsom investering videre fremover

Kontur
HAFNIA 25.05.2022 kl 10:03 39986

Produkttankrederiet Hafnia har gått som en rakett på børsen, og er opp 75 prosent i år etter en ny oppgang på 6,8 prosent tirsdag ettermiddag.

Kursoppgangen tirsdag får trolig sterk vind i seilene av rykende ferske analyser signert Pareto Securities og Clarksons Platou Securities. Pareto høyner kursmålet fra 35 til 45 kroner og gjentar kjøp, men går ikke like langt som sistnevnte:

Shippinganalytiker Frode Mørkedal klinker til med et kursmål på 50 kroner, fra tidligere 35 kroner, og gjentar kjøp.
Redigert 05.06.2022 kl 12:18 Du må logge inn for å svare
Hellboy
02.06.2022 kl 16:48 6444

Lurer forsåvidt på hva problemet ditt er, ser du er ute og slenger litt gørr om NOM også. En aksje som har gått fra 2,47 til 3,45 i det året du skriver "ingenting" har skjedd. Aksjeråd har jeg i alle fall ikke tenkt å ta i mot fra deg
ks1977
02.06.2022 kl 17:59 6399

Imponerende at Hafnia klarer å gå sidelengs når STNG eksploderer. Nå har jo Hafnia gått en god del mer enn STNG dersom man ser på litt lengre tidsperspektiv, og STNG er og skal være mer volatilt enn Hafnia, men synes nå det er litt vel spesielt at Hafnia "kun" er opp 12% siste uke, mens STNG er opp 24% (USDNOK ignorert). Mon tro om noe av dette kan ha noe å gjøre med emisjonen (skal de dumpes på markedet først?), eller om det bare skyldes gearing (og at STNG er mer fancy/riktigere børs)
Flatski
03.06.2022 kl 10:10 6302

Tankers: Product tanker TC-rates rising further
• According to shipbrokers, Enesel of Greece has chartered out one of its LR2s to Kock for three years at USD 28,000/day. The ship was delivered in 2020 and has a scrubber installed – but the rate is still well above from the USD 25,000/day we saw for similar vessels (albeit uncoated) only a few weeks ago
• We have a 2023 estimate of USD 28,500/day for LR2s but are expecting to increase this on the back of the firmer markets recently. At our 2023 estimates HAFNI, TORM and STNG trade at EV/EBITDA multiples of 4.9x, 5x and 6.2x respectively – where STNG has the most modern fleet
OilDrum
03.06.2022 kl 13:49 6269

Følg trenden i de 3 selskaber, Hafnia, Torm, og Scorpio, så er du sektor orienteret, og ved hvornår det er tid for at sælge.
https://www.investtech.com/dk/market.php?CompanyID=101010

Kontur
03.06.2022 kl 15:13 6368

Faktum er at Hafnia skuffer inn penger, mer enn noen gang. Utsiktene har aldri vært bedre.
Hafnia vil fortsette å stige en god stund til slik markedsbildet er nå.
Her er det bare å holde på aksjene og være med på oppturen-
KJØP HAFNIA
Kontur
04.06.2022 kl 14:31 6279

Ratene stiger mye nå.
Blir utbytte av slikt
HelpMeHilmar
04.06.2022 kl 16:09 6415

Her er en ok tråd med litt flere nyanser mht. tankaksjer akkurat nå: https://twitter.com/ed_fin/status/1532812358208442378

Det som er greit å ta med seg for folk som ikke er så mye inni shipping er kanskje dette:

'The irony is that those who are least informed, and thus most likely to follow an "expert's" trades, are the most likely to be hurt, in terms of poorly assessing the risk. For some, the lesson will be too expensive to learn more than once'.

Ingen shippingaksjer er noensinne "trygge investeringer", det er liksom det som er poenget.
OilDrum
04.06.2022 kl 16:39 6435

Senest er har dagsraterne ramt 50.000 dollar om dagen på det amerikanske marked, fortæller Christian Lind-Hauge, direktør for Torm i USA.

Til sammenligning var priserne 40.000 dollar globalt for blot få uger siden, mens dagsraterne i hele 2021 var i niveauet 12.000-14.000 dollar per dag.
ks1977
04.06.2022 kl 17:39 6417

Enig i at tittelen på denne tråden er uheldig.

Ellers så legger jeg merke til at budskapet i tweeten du lenket til er at aksjekursene kanskje har gått litt vel fort opp, og at det kanskje (...) er på en tide med en korreksjon (før de kanskje fortsetter opp). Det er forsåvidt noe å være obs på: shipping er volatilt, så det er skummelt å være investert dersom man ikke vet hvorfor man er investert (at ratene er høye akkurat nå er generelt ikke en god investeringsstrategi. Da vil man fort ende opp med å enten kjøpe på topp, eller å selge når kursen får en dipp (og så selge ut før den går opp igjen).
Kontur
05.06.2022 kl 12:27 6368

Aksjen stiger ikke for fort, den stiger sakte men sikkert ihht markedet. Markedet er helt varmt og bedre vil det bli. Verden skriker etter leveranser og produkt tankerne er helt essensielle. Det henvises til «de som kan tank», supert med innlegg fra kompetansen. Oppmoder å dele på denne Hafnia tråd.
Mine rådgivere spår Hafnia opp til både 50-60. Vi får ta et steg om gangen. Grunnen til at jeg kaller Hafnia trygg er pga jevnt stigende etterspørsel og den solide økonomien de har. De soper inn penger og Q2 tallene bli bli rekordhøye
HelpMeHilmar
05.06.2022 kl 12:42 6362

Takk for edit, beklager pirket. <3 <3 <3.
Hellboy
06.06.2022 kl 21:27 6016

Det som er ekstra interessant, er jo all kapasitet for raffinering "i vest" er opptatt. Reservekapasiteten er i Asia (mest Kina), og å erstatte drivstoff fra russland med raffinerte produkter fra Kina gir jo en mildt sagt fordelaktig tonnemil for produkttank....
Kontur
06.06.2022 kl 21:40 6089

Med det jeg forstår har det aldri vært større etterspørsel etter produkttank frakt. Enorm etterspørsel samtidig som ledig skipstonnasje er rekordlav. Land og nasjoner (eksempel Indonesia, Sri Lanka, India, hele Eu regionen, Japan, Kina) sliter med lave lagre og må ha regulære leveranser. Russland har rokkert hele balansen. Dette profitterer Hafnia stort på, resultatene fremover vil slå alle rekorder.
Store tunge investorer girer nå opp investeringene sine i segmentet.
Blir ikke overrasket om kursen gjør noen solide byks nå fremover.
Kursmålene vil garantert stige utover 50-60 Nok.
Tror mer og mer på en dobling i Hafnia
Slettet bruker
07.06.2022 kl 06:41 5971

HAFNIA er berre å kjøpe og legge på kistebunn. Aksjen skal opp ut over sommeren. Produktmarkedet opplever ein aldri så liten renessanse og heile segmentet står i startgropa for ein lengre opptur.
investorAR
08.06.2022 kl 22:43 5739

Denne artikkelen belyser godt hvorfor Hafnia har en lys fremtid.

https://www.zerohedge.com/commodities/us-refining-bottleneck-culprit-your-gas-pump-pains
Slettet bruker
09.06.2022 kl 08:41 5776

Ikke for og være vanskelig, men ser vel denne artikkelen l litt mer negativt lys en deg. Om flaskehalsen er mangel på rafinerimgsanlegg (kapasitet) blor det vel mindre frakt. Eller misforstår jeg
HelpMeHilmar
09.06.2022 kl 10:39 5818

Jeg tror tesen her er at når det er mangel på rafineringskapasitet i USA så må olja rafineres andre steder og så transporteres til USA.
Flatski
09.06.2022 kl 11:12 6164

STNG: Confirms strong Q2 rates – consensus still lagging
• Scorpio Tankers went against the negative shipping tide on Wall Street
yesterday – delivering a Q2 guidance that is far above consensus estimates,
but in line with what we published a few weeks ago
• LR2s are 85% booked at USD 35,000/day, MRs are 85% booked at USD
34,000/day, and finally the handysize ships are 78% booked at USD 35,000/day
• This compares with our full quarter estimates of 37,500/day for LR2s,
32,500/day for MRs and 30,000/day for handymax. As MRs and handymaxes
currently are above these levels, we adjust our estimates. LR2s slightly below,
although now rising again, so we assume 35,000/day for the full quarter
• With these changes we arrive at an EPS in the region of USD ~3.5, so basically
unchanged from our update from May 24th
. Consensus has come up from 1.3
to 2.2, so there should still be room for further increases. We also note how Q3
is starting on a very strong footing, so our USD 1.8 estimate for that quarter
(vs. consensus of USD 1) will also be revised higher in due course
• We see STNG NAV moving towards USD 50/share by Q4, and with stellar share
liquidity and a high-quality fleet we continue to like the name. BUY TP 44
investorAR
09.06.2022 kl 14:26 6267

Den manglende raffineri kapasiteten er heller ikke akseptabel ift satsing på grønn energi. Med andre ord må underskuddet dekkes gjennom innkjøp. Det som i tillegg er spesielt er nettopp det at etterspørsel etter raffinerte produkter er langt høyere enn produksjonen verden over noe som er med å presser prisene opp. Underkapasitet må dekkes og det er der selskaper som Hafnia kommer inn.
ferking
15.06.2022 kl 13:12 5916

Til og med i Norge minker det stygt på diesel hos de store leverandørene av marinediesel, og det har ikke skjedd før i moderne tid.
Hellboy
15.06.2022 kl 13:40 5908

Ratene for både lr og mr er jo ville ifht paretos shipping daily. Noe av det sykeste jeg har sett hvor alle segmenter nærmer seg 50k
Hellboy
16.06.2022 kl 13:37 5792

Og ratene fortsetter oppover. Her kommer det vel til å "sprute penger" i utbytter fremover
Flatski
21.06.2022 kl 07:12 5660

https://e24.no/boers-og-finans/i/a7V27d/venter-produkttank-opptur-sett-tendensen-helt-siden-krigen-startet

Produkttankrederiet Hafnia har klatret 72 prosent etter at Russland invaderte Ukraina 24. februar. Nå ser shippinganalytiker Håvard Lie i Danske Bank ytterligere oppside for aksjen.

Mandag ble aksjen handlet til 32,95 kroner på Oslo Børs, men Lie har satt et kursmål på 49 kroner. Det tilsvarer en økning på 49 prosent, og setter selskapets markedsverdi til over 24,7 milliarder kroner.
Whatnow
21.06.2022 kl 10:18 5608

Flåteverdi er rundt 16 mrd kr. og gjeld rundt 20 mrd. kr.
Her kan gjelden bli et problem om rentene skal opp kraftig og om flåteverdien skulle stagnere. Men det som er betryggende er at shipping er en sektor som gjør det normalt godt i tider med høy inflasjon.
Redigert 21.06.2022 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
desirata
21.06.2022 kl 10:30 5675

Hva med supply rederier som har 20.mia i gjeld som Solstad og har markedsverdi 2+ mia. ?
Whatnow
21.06.2022 kl 10:48 5669

De er nok avhengig av høye rater fremover og økende inntekter for å kunne takle den stigende renten som nå kommer. Høyere rater betyr også vanligvis høyere verdier på vertfall enkelte av skipene som er veldig viktig for evt frigjøring av kapital i worst case scenario.
Redigert 21.06.2022 kl 10:51 Du må logge inn for å svare
KommersK
08.08.2022 kl 12:00 4615

Pareto skrur opp kursmålet i denne fra 45 til 60! Da er det grisebillig på 37-tallet, selv med 7% opp allerede i dag.
Måtte fylle på her, og har selvsagt tenkt å være med videre opp.
trek
08.08.2022 kl 12:22 4608

Kort fortalt så forventer Pareto et godt Q2, og kraftig økte inntekter fra og med Q3. Netto resultat tilsvarende hele dagens marketcap fra Q3 til slutten av 2024.
Med en utbyttepolitikk der man vil betale 50% av bunnlinjen ut som utbytte, så blir det mye penger.
KommersK
18.09.2022 kl 15:34 4404

Ja, her fikk du mye rett... Den har allerede vært over 50. Pluss utbytte!! Det tok 3,5 måneder fra du skrev dette. (At ''den aldri skal over 50''. I tilfelle hen redigerer innlegget.)

Og det heter ''pålest, suppehuer, hausse-meglere og megler-huene''. Hvis du er interessert i å skrive korrekt norsk, da. Og hausse-meglerne og megler-huene hadde rett. Og ikke du.

Trist å være så bombastisk hele tiden, og ta så jævlig mye feil. Du vet ikke alltid best, noe du synes å tro. Tvert imot.
Prøv med litt ydmykhet. Dette gjelder i flere tråder.
Og du må finne deg i kritikk, når du er så rask med å kritisere andre hele tiden.

Jeg har forøvrig kanontro på dette caset, og øker stadig posisjonen. Men innser selvsagt at jeg kan bomme. For jeg sitter dessverre heller ikke på noen fasit.
Redigert 18.09.2022 kl 15:42 Du må logge inn for å svare
Ratta
18.09.2022 kl 16:50 4357

Kjenner jeg longs rett skriver han negativt når han vil inn i en aksje. Han driver med dette hele tiden og klarer kanskje innimellom å presse inngangen noe ned. Så kanskje han fikk kjøpt i mai og gleder seg over kursoppgang, utbytte og fremtidsutsikter som vi andre aksjonærer.
Spurs8
18.09.2022 kl 17:08 4533

Trist evt at han gjør det. Jeg tror Hafnia enda er en billig aksje å gå inn i. Høye kursmål melder mange. Gode utbytter framover er og bra. Må ikke bruke tid på folk som gjør det de kan for å lure andre.
StevenG
19.09.2022 kl 09:58 4348

Markedsreaksjon idag, #påfyll!
MR kommer til å eksplodere senere iår.