Shippingrakett - En lønnsom investering videre fremover

Kontur
HAFNIA 25.05.2022 kl 10:03 40413

Produkttankrederiet Hafnia har gått som en rakett på børsen, og er opp 75 prosent i år etter en ny oppgang på 6,8 prosent tirsdag ettermiddag.

Kursoppgangen tirsdag får trolig sterk vind i seilene av rykende ferske analyser signert Pareto Securities og Clarksons Platou Securities. Pareto høyner kursmålet fra 35 til 45 kroner og gjentar kjøp, men går ikke like langt som sistnevnte:

Shippinganalytiker Frode Mørkedal klinker til med et kursmål på 50 kroner, fra tidligere 35 kroner, og gjentar kjøp.
Redigert 05.06.2022 kl 12:18 Du må logge inn for å svare
trek
08.08.2022 kl 12:22 4692

Kort fortalt så forventer Pareto et godt Q2, og kraftig økte inntekter fra og med Q3. Netto resultat tilsvarende hele dagens marketcap fra Q3 til slutten av 2024.
Med en utbyttepolitikk der man vil betale 50% av bunnlinjen ut som utbytte, så blir det mye penger.
KommersK
08.08.2022 kl 12:00 4699

Pareto skrur opp kursmålet i denne fra 45 til 60! Da er det grisebillig på 37-tallet, selv med 7% opp allerede i dag.
Måtte fylle på her, og har selvsagt tenkt å være med videre opp.
Whatnow
21.06.2022 kl 10:48 5753

De er nok avhengig av høye rater fremover og økende inntekter for å kunne takle den stigende renten som nå kommer. Høyere rater betyr også vanligvis høyere verdier på vertfall enkelte av skipene som er veldig viktig for evt frigjøring av kapital i worst case scenario.
Redigert 21.06.2022 kl 10:51 Du må logge inn for å svare
desirata
21.06.2022 kl 10:30 5759

Hva med supply rederier som har 20.mia i gjeld som Solstad og har markedsverdi 2+ mia. ?
Whatnow
21.06.2022 kl 10:18 5692

Flåteverdi er rundt 16 mrd kr. og gjeld rundt 20 mrd. kr.
Her kan gjelden bli et problem om rentene skal opp kraftig og om flåteverdien skulle stagnere. Men det som er betryggende er at shipping er en sektor som gjør det normalt godt i tider med høy inflasjon.
Redigert 21.06.2022 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
Flatski
21.06.2022 kl 07:12 5744

https://e24.no/boers-og-finans/i/a7V27d/venter-produkttank-opptur-sett-tendensen-helt-siden-krigen-startet

Produkttankrederiet Hafnia har klatret 72 prosent etter at Russland invaderte Ukraina 24. februar. Nå ser shippinganalytiker Håvard Lie i Danske Bank ytterligere oppside for aksjen.

Mandag ble aksjen handlet til 32,95 kroner på Oslo Børs, men Lie har satt et kursmål på 49 kroner. Det tilsvarer en økning på 49 prosent, og setter selskapets markedsverdi til over 24,7 milliarder kroner.
Hellboy
16.06.2022 kl 13:37 5873

Og ratene fortsetter oppover. Her kommer det vel til å "sprute penger" i utbytter fremover
Hellboy
15.06.2022 kl 13:40 5989

Ratene for både lr og mr er jo ville ifht paretos shipping daily. Noe av det sykeste jeg har sett hvor alle segmenter nærmer seg 50k
ferking
15.06.2022 kl 13:12 5997

Til og med i Norge minker det stygt på diesel hos de store leverandørene av marinediesel, og det har ikke skjedd før i moderne tid.
investorAR
09.06.2022 kl 14:26 6348

Den manglende raffineri kapasiteten er heller ikke akseptabel ift satsing på grønn energi. Med andre ord må underskuddet dekkes gjennom innkjøp. Det som i tillegg er spesielt er nettopp det at etterspørsel etter raffinerte produkter er langt høyere enn produksjonen verden over noe som er med å presser prisene opp. Underkapasitet må dekkes og det er der selskaper som Hafnia kommer inn.
Flatski
09.06.2022 kl 11:12 6245

STNG: Confirms strong Q2 rates – consensus still lagging
• Scorpio Tankers went against the negative shipping tide on Wall Street
yesterday – delivering a Q2 guidance that is far above consensus estimates,
but in line with what we published a few weeks ago
• LR2s are 85% booked at USD 35,000/day, MRs are 85% booked at USD
34,000/day, and finally the handysize ships are 78% booked at USD 35,000/day
• This compares with our full quarter estimates of 37,500/day for LR2s,
32,500/day for MRs and 30,000/day for handymax. As MRs and handymaxes
currently are above these levels, we adjust our estimates. LR2s slightly below,
although now rising again, so we assume 35,000/day for the full quarter
• With these changes we arrive at an EPS in the region of USD ~3.5, so basically
unchanged from our update from May 24th
. Consensus has come up from 1.3
to 2.2, so there should still be room for further increases. We also note how Q3
is starting on a very strong footing, so our USD 1.8 estimate for that quarter
(vs. consensus of USD 1) will also be revised higher in due course
• We see STNG NAV moving towards USD 50/share by Q4, and with stellar share
liquidity and a high-quality fleet we continue to like the name. BUY TP 44
HelpMeHilmar
09.06.2022 kl 10:39 5899

Jeg tror tesen her er at når det er mangel på rafineringskapasitet i USA så må olja rafineres andre steder og så transporteres til USA.
Slettet bruker
09.06.2022 kl 08:41 5857

Ikke for og være vanskelig, men ser vel denne artikkelen l litt mer negativt lys en deg. Om flaskehalsen er mangel på rafinerimgsanlegg (kapasitet) blor det vel mindre frakt. Eller misforstår jeg
Slettet bruker
07.06.2022 kl 06:41 6052

HAFNIA er berre å kjøpe og legge på kistebunn. Aksjen skal opp ut over sommeren. Produktmarkedet opplever ein aldri så liten renessanse og heile segmentet står i startgropa for ein lengre opptur.
Kontur
06.06.2022 kl 21:40 6170

Med det jeg forstår har det aldri vært større etterspørsel etter produkttank frakt. Enorm etterspørsel samtidig som ledig skipstonnasje er rekordlav. Land og nasjoner (eksempel Indonesia, Sri Lanka, India, hele Eu regionen, Japan, Kina) sliter med lave lagre og må ha regulære leveranser. Russland har rokkert hele balansen. Dette profitterer Hafnia stort på, resultatene fremover vil slå alle rekorder.
Store tunge investorer girer nå opp investeringene sine i segmentet.
Blir ikke overrasket om kursen gjør noen solide byks nå fremover.
Kursmålene vil garantert stige utover 50-60 Nok.
Tror mer og mer på en dobling i Hafnia
Hellboy
06.06.2022 kl 21:27 6097

Det som er ekstra interessant, er jo all kapasitet for raffinering "i vest" er opptatt. Reservekapasiteten er i Asia (mest Kina), og å erstatte drivstoff fra russland med raffinerte produkter fra Kina gir jo en mildt sagt fordelaktig tonnemil for produkttank....
HelpMeHilmar
05.06.2022 kl 12:42 6443

Takk for edit, beklager pirket. <3 <3 <3.
Kontur
05.06.2022 kl 12:27 6449

Aksjen stiger ikke for fort, den stiger sakte men sikkert ihht markedet. Markedet er helt varmt og bedre vil det bli. Verden skriker etter leveranser og produkt tankerne er helt essensielle. Det henvises til «de som kan tank», supert med innlegg fra kompetansen. Oppmoder å dele på denne Hafnia tråd.
Mine rådgivere spår Hafnia opp til både 50-60. Vi får ta et steg om gangen. Grunnen til at jeg kaller Hafnia trygg er pga jevnt stigende etterspørsel og den solide økonomien de har. De soper inn penger og Q2 tallene bli bli rekordhøye
ks1977
04.06.2022 kl 17:39 6498

Enig i at tittelen på denne tråden er uheldig.

Ellers så legger jeg merke til at budskapet i tweeten du lenket til er at aksjekursene kanskje har gått litt vel fort opp, og at det kanskje (...) er på en tide med en korreksjon (før de kanskje fortsetter opp). Det er forsåvidt noe å være obs på: shipping er volatilt, så det er skummelt å være investert dersom man ikke vet hvorfor man er investert (at ratene er høye akkurat nå er generelt ikke en god investeringsstrategi. Da vil man fort ende opp med å enten kjøpe på topp, eller å selge når kursen får en dipp (og så selge ut før den går opp igjen).
OilDrum
04.06.2022 kl 16:39 6565

Senest er har dagsraterne ramt 50.000 dollar om dagen på det amerikanske marked, fortæller Christian Lind-Hauge, direktør for Torm i USA.

Til sammenligning var priserne 40.000 dollar globalt for blot få uger siden, mens dagsraterne i hele 2021 var i niveauet 12.000-14.000 dollar per dag.
HelpMeHilmar
04.06.2022 kl 16:09 6545

Her er en ok tråd med litt flere nyanser mht. tankaksjer akkurat nå: https://twitter.com/ed_fin/status/1532812358208442378

Det som er greit å ta med seg for folk som ikke er så mye inni shipping er kanskje dette:

'The irony is that those who are least informed, and thus most likely to follow an "expert's" trades, are the most likely to be hurt, in terms of poorly assessing the risk. For some, the lesson will be too expensive to learn more than once'.

Ingen shippingaksjer er noensinne "trygge investeringer", det er liksom det som er poenget.
Kontur
04.06.2022 kl 14:31 6409

Ratene stiger mye nå.
Blir utbytte av slikt
Kontur
03.06.2022 kl 15:13 6498

Faktum er at Hafnia skuffer inn penger, mer enn noen gang. Utsiktene har aldri vært bedre.
Hafnia vil fortsette å stige en god stund til slik markedsbildet er nå.
Her er det bare å holde på aksjene og være med på oppturen-
KJØP HAFNIA
OilDrum
03.06.2022 kl 13:49 6399

Følg trenden i de 3 selskaber, Hafnia, Torm, og Scorpio, så er du sektor orienteret, og ved hvornår det er tid for at sælge.
https://www.investtech.com/dk/market.php?CompanyID=101010

Flatski
03.06.2022 kl 10:10 6432

Tankers: Product tanker TC-rates rising further
• According to shipbrokers, Enesel of Greece has chartered out one of its LR2s to Kock for three years at USD 28,000/day. The ship was delivered in 2020 and has a scrubber installed – but the rate is still well above from the USD 25,000/day we saw for similar vessels (albeit uncoated) only a few weeks ago
• We have a 2023 estimate of USD 28,500/day for LR2s but are expecting to increase this on the back of the firmer markets recently. At our 2023 estimates HAFNI, TORM and STNG trade at EV/EBITDA multiples of 4.9x, 5x and 6.2x respectively – where STNG has the most modern fleet
ks1977
02.06.2022 kl 17:59 6529

Imponerende at Hafnia klarer å gå sidelengs når STNG eksploderer. Nå har jo Hafnia gått en god del mer enn STNG dersom man ser på litt lengre tidsperspektiv, og STNG er og skal være mer volatilt enn Hafnia, men synes nå det er litt vel spesielt at Hafnia "kun" er opp 12% siste uke, mens STNG er opp 24% (USDNOK ignorert). Mon tro om noe av dette kan ha noe å gjøre med emisjonen (skal de dumpes på markedet først?), eller om det bare skyldes gearing (og at STNG er mer fancy/riktigere børs)
Hellboy
02.06.2022 kl 16:48 6574

Lurer forsåvidt på hva problemet ditt er, ser du er ute og slenger litt gørr om NOM også. En aksje som har gått fra 2,47 til 3,45 i det året du skriver "ingenting" har skjedd. Aksjeråd har jeg i alle fall ikke tenkt å ta i mot fra deg
Hellboy
02.06.2022 kl 16:40 13812

Sorry, helt uenig og det er nok flere her også. Det var du som startet med tåpelig dissing av Hafnia. Passet fint når FRO falt 10% på en dag.

Vi er enige om noen ting, og du har noen gode synspunkter innimellom. Men du har en tendens til å være svart/hvit og rakke ned på alle som ikke er like svart/hvite men heller tenker i "shades of grey".

Og nå har vel FRO også en del produkt om jeg ikke tar feil, så det er ikke som du skriver svart hvitt med høy rate et sted og lav et annet. Det er vel litt grått hos FRO?

Jeg har en post i Hafnia og som investor skal jeg hanke ut videre oppside og utbytter i den, men oppsiden er større i OET (som er ren Crude hvor raten er lav og bokverdien er høy) og som derfor er min soleklart største investering. Men jeg går ikke rundt og kaller folk idioter fordi at de fortsatt har tro på Hafnia slik du gjør.
Slettet bruker
02.06.2022 kl 16:19 13821

Det var du som kom med den dumme kommentaren her forleden, fortjente et svar syntes jeg, da du regelrett dummet deg ut.
Ikke sammenlign Hafnia med Fro er du grei, det er 2 vidt forskjellige cas, der Hafnia raten i dag ER høy og Fro raten er LAV, hvor er det størst oppside tror du?
Redigert 02.06.2022 kl 16:20 Du må logge inn for å svare
Hellboy
02.06.2022 kl 15:57 13858

Hehe, var det med dagssvingninger og diskusjoner om det som jeg ikke liker. Jeg er jo investor mens du er trader. Fro nærmer seg utviklingen til Hafnia i de dagene som har gått siden vi startet dette.

Men, trumfer deg i dag med BORR og FLNG. I tillegg er jo OET min største investering, og siden Hafnia-diskusjonen startet så har jo den også hatt en helt ok utvikling de siste dagene. Men den "lille" posten jeg har i Hafnia skal fortsatt bare gi meg utbytter en stund fremover. ;)
Slettet bruker
02.06.2022 kl 08:27 14061

Mulig nevnt før inn på her:

«Arctic
I Hafnia øker de til NOK 45 (22), gjentar kjøp»
Slettet bruker
02.06.2022 kl 07:59 14082

Produkt er bra, blir neppe bedre, stortank er i dass, kan bare bli bedre.
Ta det helt med ro, Frontline er børsens beste invest case.
Kontur
02.06.2022 kl 07:46 14107

Tankmarkedet blir bare bedre og bedre.
Videre opp i dag tenker jeg
Kontur
01.06.2022 kl 20:41 14151

Hafni tjener penger i bøtter og spann. Har aldri vært i nærheten av slike rater. Grunnen er at store deler av verden mangler destillater og det er her produkttankerne kommer inn. Det strammer seg mer og mer til.
Her blir det videre kursoppgang i lang tid. Jevnt og trutt oppover.
Godt å være inne her. Flere og flere meglerhus tar nå denne inn i sine porteføljer
Hellboy
31.05.2022 kl 23:44 14399

Ble jo innmari stille fra Longsitinbulk her. Så vidt jeg kan se har Hafnia gått betraktelig bedre enn favoritten hans FRO i dag igjen, gitt. Beklager å evt virke spydig, men å disse nedgang enkeltdager etc som i innlegget mitt litt over beskriver syns jeg er tåpelig, så jeg svarer med det samme.
Kontur
31.05.2022 kl 18:08 14292

Kina åpner, EU stopper nå 75% av russisk olje og gass med økning til 90 % innen kort tid.
Her blir det mer og mer som skal fraktes langt.
Hafnia vil tjene gode penger på situasjonsbildet kommende år.
Soleklart kjøp. Tror ikke det er lenge før vi vil se 40 tallet
Kontur
31.05.2022 kl 08:51 14432

Mye av nedgangen i går skyldes at EU forhandlingene dro ut.
Nå er dokumentene signert noe som struper RUS oljeeksport vesentlig.
Disse produktene må hentes fra andre steder med skip.
Tror vi ser en gjennopphenting av kursen i dag.
Ratta
31.05.2022 kl 07:55 14489

Med EU oljestopp skal det bli mye oljeprodukter å frakte fremover.
Hellboy
30.05.2022 kl 17:45 14711

Svingninger på enkeltdager er ikke akkurat noe poeng i å trekke frem. I alle fall ikke i disse tider hvor markedene hopper som en jo-jo, uten nødvendigvis at det er noe som har endret seg fundamentalt.

Men, når du rakker ned på Hafnias utvikling i dag (ned 3,93%). Hvordan går det med FRO? Så vidt jeg har fått med meg har du anbefalt den varmt i det siste. Var det ikke ned 9,95% og soleklart dagens taper? På dagens nest høyeste omsetning bak Equinor?

Så Hafnia var i alle fall relativt sett mye tryggere i dag enn FRO
moneymachine
30.05.2022 kl 14:09 14790

Det vet ingen, men mange tror og for mange har det vært det.