Shippingrakett - En lønnsom investering videre fremover
Produkttankrederiet Hafnia har gått som en rakett på børsen, og er opp 75 prosent i år etter en ny oppgang på 6,8 prosent tirsdag ettermiddag.
Kursoppgangen tirsdag får trolig sterk vind i seilene av rykende ferske analyser signert Pareto Securities og Clarksons Platou Securities. Pareto høyner kursmålet fra 35 til 45 kroner og gjentar kjøp, men går ikke like langt som sistnevnte:
Shippinganalytiker Frode Mørkedal klinker til med et kursmål på 50 kroner, fra tidligere 35 kroner, og gjentar kjøp.
Kursoppgangen tirsdag får trolig sterk vind i seilene av rykende ferske analyser signert Pareto Securities og Clarksons Platou Securities. Pareto høyner kursmålet fra 35 til 45 kroner og gjentar kjøp, men går ikke like langt som sistnevnte:
Shippinganalytiker Frode Mørkedal klinker til med et kursmål på 50 kroner, fra tidligere 35 kroner, og gjentar kjøp.
Redigert 05.06.2022 kl 12:18
Du må logge inn for å svare
ks1977
04.06.2022 kl 17:39
6481
Enig i at tittelen på denne tråden er uheldig.
Ellers så legger jeg merke til at budskapet i tweeten du lenket til er at aksjekursene kanskje har gått litt vel fort opp, og at det kanskje (...) er på en tide med en korreksjon (før de kanskje fortsetter opp). Det er forsåvidt noe å være obs på: shipping er volatilt, så det er skummelt å være investert dersom man ikke vet hvorfor man er investert (at ratene er høye akkurat nå er generelt ikke en god investeringsstrategi. Da vil man fort ende opp med å enten kjøpe på topp, eller å selge når kursen får en dipp (og så selge ut før den går opp igjen).
Ellers så legger jeg merke til at budskapet i tweeten du lenket til er at aksjekursene kanskje har gått litt vel fort opp, og at det kanskje (...) er på en tide med en korreksjon (før de kanskje fortsetter opp). Det er forsåvidt noe å være obs på: shipping er volatilt, så det er skummelt å være investert dersom man ikke vet hvorfor man er investert (at ratene er høye akkurat nå er generelt ikke en god investeringsstrategi. Da vil man fort ende opp med å enten kjøpe på topp, eller å selge når kursen får en dipp (og så selge ut før den går opp igjen).
Kontur
05.06.2022 kl 12:27
6432
Aksjen stiger ikke for fort, den stiger sakte men sikkert ihht markedet. Markedet er helt varmt og bedre vil det bli. Verden skriker etter leveranser og produkt tankerne er helt essensielle. Det henvises til «de som kan tank», supert med innlegg fra kompetansen. Oppmoder å dele på denne Hafnia tråd.
Mine rådgivere spår Hafnia opp til både 50-60. Vi får ta et steg om gangen. Grunnen til at jeg kaller Hafnia trygg er pga jevnt stigende etterspørsel og den solide økonomien de har. De soper inn penger og Q2 tallene bli bli rekordhøye
Mine rådgivere spår Hafnia opp til både 50-60. Vi får ta et steg om gangen. Grunnen til at jeg kaller Hafnia trygg er pga jevnt stigende etterspørsel og den solide økonomien de har. De soper inn penger og Q2 tallene bli bli rekordhøye
investorAR
06.06.2022 kl 09:09
6269
Hellboy
06.06.2022 kl 21:27
6080
Det som er ekstra interessant, er jo all kapasitet for raffinering "i vest" er opptatt. Reservekapasiteten er i Asia (mest Kina), og å erstatte drivstoff fra russland med raffinerte produkter fra Kina gir jo en mildt sagt fordelaktig tonnemil for produkttank....
Kontur
06.06.2022 kl 21:40
6153
Med det jeg forstår har det aldri vært større etterspørsel etter produkttank frakt. Enorm etterspørsel samtidig som ledig skipstonnasje er rekordlav. Land og nasjoner (eksempel Indonesia, Sri Lanka, India, hele Eu regionen, Japan, Kina) sliter med lave lagre og må ha regulære leveranser. Russland har rokkert hele balansen. Dette profitterer Hafnia stort på, resultatene fremover vil slå alle rekorder.
Store tunge investorer girer nå opp investeringene sine i segmentet.
Blir ikke overrasket om kursen gjør noen solide byks nå fremover.
Kursmålene vil garantert stige utover 50-60 Nok.
Tror mer og mer på en dobling i Hafnia
Store tunge investorer girer nå opp investeringene sine i segmentet.
Blir ikke overrasket om kursen gjør noen solide byks nå fremover.
Kursmålene vil garantert stige utover 50-60 Nok.
Tror mer og mer på en dobling i Hafnia
HAFNIA er berre å kjøpe og legge på kistebunn. Aksjen skal opp ut over sommeren. Produktmarkedet opplever ein aldri så liten renessanse og heile segmentet står i startgropa for ein lengre opptur.
investorAR
08.06.2022 kl 22:43
5803
Denne artikkelen belyser godt hvorfor Hafnia har en lys fremtid.
https://www.zerohedge.com/commodities/us-refining-bottleneck-culprit-your-gas-pump-pains
https://www.zerohedge.com/commodities/us-refining-bottleneck-culprit-your-gas-pump-pains
Ikke for og være vanskelig, men ser vel denne artikkelen l litt mer negativt lys en deg. Om flaskehalsen er mangel på rafinerimgsanlegg (kapasitet) blor det vel mindre frakt. Eller misforstår jeg
HelpMeHilmar
09.06.2022 kl 10:39
5882
Jeg tror tesen her er at når det er mangel på rafineringskapasitet i USA så må olja rafineres andre steder og så transporteres til USA.
Flatski
09.06.2022 kl 11:12
6228
STNG: Confirms strong Q2 rates – consensus still lagging
• Scorpio Tankers went against the negative shipping tide on Wall Street
yesterday – delivering a Q2 guidance that is far above consensus estimates,
but in line with what we published a few weeks ago
• LR2s are 85% booked at USD 35,000/day, MRs are 85% booked at USD
34,000/day, and finally the handysize ships are 78% booked at USD 35,000/day
• This compares with our full quarter estimates of 37,500/day for LR2s,
32,500/day for MRs and 30,000/day for handymax. As MRs and handymaxes
currently are above these levels, we adjust our estimates. LR2s slightly below,
although now rising again, so we assume 35,000/day for the full quarter
• With these changes we arrive at an EPS in the region of USD ~3.5, so basically
unchanged from our update from May 24th
. Consensus has come up from 1.3
to 2.2, so there should still be room for further increases. We also note how Q3
is starting on a very strong footing, so our USD 1.8 estimate for that quarter
(vs. consensus of USD 1) will also be revised higher in due course
• We see STNG NAV moving towards USD 50/share by Q4, and with stellar share
liquidity and a high-quality fleet we continue to like the name. BUY TP 44
• Scorpio Tankers went against the negative shipping tide on Wall Street
yesterday – delivering a Q2 guidance that is far above consensus estimates,
but in line with what we published a few weeks ago
• LR2s are 85% booked at USD 35,000/day, MRs are 85% booked at USD
34,000/day, and finally the handysize ships are 78% booked at USD 35,000/day
• This compares with our full quarter estimates of 37,500/day for LR2s,
32,500/day for MRs and 30,000/day for handymax. As MRs and handymaxes
currently are above these levels, we adjust our estimates. LR2s slightly below,
although now rising again, so we assume 35,000/day for the full quarter
• With these changes we arrive at an EPS in the region of USD ~3.5, so basically
unchanged from our update from May 24th
. Consensus has come up from 1.3
to 2.2, so there should still be room for further increases. We also note how Q3
is starting on a very strong footing, so our USD 1.8 estimate for that quarter
(vs. consensus of USD 1) will also be revised higher in due course
• We see STNG NAV moving towards USD 50/share by Q4, and with stellar share
liquidity and a high-quality fleet we continue to like the name. BUY TP 44
investorAR
09.06.2022 kl 14:26
6331
Den manglende raffineri kapasiteten er heller ikke akseptabel ift satsing på grønn energi. Med andre ord må underskuddet dekkes gjennom innkjøp. Det som i tillegg er spesielt er nettopp det at etterspørsel etter raffinerte produkter er langt høyere enn produksjonen verden over noe som er med å presser prisene opp. Underkapasitet må dekkes og det er der selskaper som Hafnia kommer inn.
ferking
15.06.2022 kl 13:12
5980
Til og med i Norge minker det stygt på diesel hos de store leverandørene av marinediesel, og det har ikke skjedd før i moderne tid.
Hellboy
15.06.2022 kl 13:40
5972
Ratene for både lr og mr er jo ville ifht paretos shipping daily. Noe av det sykeste jeg har sett hvor alle segmenter nærmer seg 50k
Hellboy
16.06.2022 kl 13:37
5856
Og ratene fortsetter oppover. Her kommer det vel til å "sprute penger" i utbytter fremover
Flatski
21.06.2022 kl 07:12
5727
https://e24.no/boers-og-finans/i/a7V27d/venter-produkttank-opptur-sett-tendensen-helt-siden-krigen-startet
Produkttankrederiet Hafnia har klatret 72 prosent etter at Russland invaderte Ukraina 24. februar. Nå ser shippinganalytiker Håvard Lie i Danske Bank ytterligere oppside for aksjen.
Mandag ble aksjen handlet til 32,95 kroner på Oslo Børs, men Lie har satt et kursmål på 49 kroner. Det tilsvarer en økning på 49 prosent, og setter selskapets markedsverdi til over 24,7 milliarder kroner.
Produkttankrederiet Hafnia har klatret 72 prosent etter at Russland invaderte Ukraina 24. februar. Nå ser shippinganalytiker Håvard Lie i Danske Bank ytterligere oppside for aksjen.
Mandag ble aksjen handlet til 32,95 kroner på Oslo Børs, men Lie har satt et kursmål på 49 kroner. Det tilsvarer en økning på 49 prosent, og setter selskapets markedsverdi til over 24,7 milliarder kroner.
Whatnow
21.06.2022 kl 10:18
5675
Flåteverdi er rundt 16 mrd kr. og gjeld rundt 20 mrd. kr.
Her kan gjelden bli et problem om rentene skal opp kraftig og om flåteverdien skulle stagnere. Men det som er betryggende er at shipping er en sektor som gjør det normalt godt i tider med høy inflasjon.
Her kan gjelden bli et problem om rentene skal opp kraftig og om flåteverdien skulle stagnere. Men det som er betryggende er at shipping er en sektor som gjør det normalt godt i tider med høy inflasjon.
Redigert 21.06.2022 kl 10:26
Du må logge inn for å svare
desirata
21.06.2022 kl 10:30
5742
Hva med supply rederier som har 20.mia i gjeld som Solstad og har markedsverdi 2+ mia. ?
Whatnow
21.06.2022 kl 10:48
5736
De er nok avhengig av høye rater fremover og økende inntekter for å kunne takle den stigende renten som nå kommer. Høyere rater betyr også vanligvis høyere verdier på vertfall enkelte av skipene som er veldig viktig for evt frigjøring av kapital i worst case scenario.
Redigert 21.06.2022 kl 10:51
Du må logge inn for å svare
OilDrum
01.08.2022 kl 11:39
5073
Hvis I er usikre, så hold øje med Torm’s aktieudvikling.
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/to-danske-aktier-brager-op-kan-fortsaette-mener-aktiechef
https://www.euroinvestor.dk/nyheder/to-danske-aktier-brager-op-kan-fortsaette-mener-aktiechef
KommersK
08.08.2022 kl 12:00
4682
Pareto skrur opp kursmålet i denne fra 45 til 60! Da er det grisebillig på 37-tallet, selv med 7% opp allerede i dag.
Måtte fylle på her, og har selvsagt tenkt å være med videre opp.
Måtte fylle på her, og har selvsagt tenkt å være med videre opp.
trek
08.08.2022 kl 12:22
4675
Kort fortalt så forventer Pareto et godt Q2, og kraftig økte inntekter fra og med Q3. Netto resultat tilsvarende hele dagens marketcap fra Q3 til slutten av 2024.
Med en utbyttepolitikk der man vil betale 50% av bunnlinjen ut som utbytte, så blir det mye penger.
Med en utbyttepolitikk der man vil betale 50% av bunnlinjen ut som utbytte, så blir det mye penger.
KommersK
18.09.2022 kl 15:34
4468
Ja, her fikk du mye rett... Den har allerede vært over 50. Pluss utbytte!! Det tok 3,5 måneder fra du skrev dette. (At ''den aldri skal over 50''. I tilfelle hen redigerer innlegget.)
Og det heter ''pålest, suppehuer, hausse-meglere og megler-huene''. Hvis du er interessert i å skrive korrekt norsk, da. Og hausse-meglerne og megler-huene hadde rett. Og ikke du.
Trist å være så bombastisk hele tiden, og ta så jævlig mye feil. Du vet ikke alltid best, noe du synes å tro. Tvert imot.
Prøv med litt ydmykhet. Dette gjelder i flere tråder.
Og du må finne deg i kritikk, når du er så rask med å kritisere andre hele tiden.
Jeg har forøvrig kanontro på dette caset, og øker stadig posisjonen. Men innser selvsagt at jeg kan bomme. For jeg sitter dessverre heller ikke på noen fasit.
Og det heter ''pålest, suppehuer, hausse-meglere og megler-huene''. Hvis du er interessert i å skrive korrekt norsk, da. Og hausse-meglerne og megler-huene hadde rett. Og ikke du.
Trist å være så bombastisk hele tiden, og ta så jævlig mye feil. Du vet ikke alltid best, noe du synes å tro. Tvert imot.
Prøv med litt ydmykhet. Dette gjelder i flere tråder.
Og du må finne deg i kritikk, når du er så rask med å kritisere andre hele tiden.
Jeg har forøvrig kanontro på dette caset, og øker stadig posisjonen. Men innser selvsagt at jeg kan bomme. For jeg sitter dessverre heller ikke på noen fasit.
Redigert 18.09.2022 kl 15:42
Du må logge inn for å svare
Ratta
18.09.2022 kl 16:50
4421
Kjenner jeg longs rett skriver han negativt når han vil inn i en aksje. Han driver med dette hele tiden og klarer kanskje innimellom å presse inngangen noe ned. Så kanskje han fikk kjøpt i mai og gleder seg over kursoppgang, utbytte og fremtidsutsikter som vi andre aksjonærer.
Spurs8
18.09.2022 kl 17:08
4597
Trist evt at han gjør det. Jeg tror Hafnia enda er en billig aksje å gå inn i. Høye kursmål melder mange. Gode utbytter framover er og bra. Må ikke bruke tid på folk som gjør det de kan for å lure andre.
StevenG
19.09.2022 kl 09:58
4412
Markedsreaksjon idag, #påfyll!
MR kommer til å eksplodere senere iår.
MR kommer til å eksplodere senere iår.
Tricky
19.09.2022 kl 10:18
7785
Får vel litt fred for "Long i ingenting". Virker til å være opptatt av nedtale VAR idag, sammen med et par kompiser :))
KommersK
19.09.2022 kl 11:28
7725
Ingen sjanse for at han driver med dette. Hans generelle nivå er nitrist, både når det gjelder rettskriving og vurderingsevne. Til og med gåseøyne ligger for høyt å få til... Ingen kan vel ta sånne på alvor.
Surt børsklima nå. Men her er jeg long, og jeg gikk inn i Hafnia på langt lavere kurser enn dette, heldigvis.
Surt børsklima nå. Men her er jeg long, og jeg gikk inn i Hafnia på langt lavere kurser enn dette, heldigvis.
Redigert 31.10.2022 kl 09:05
Du må logge inn for å svare
NOELLE
20.09.2022 kl 14:58
7444
Bare å laste i denne. Mellom 70-90 kr til jul. Pengene renner inn i selskapet, og denne boomen blir langvarig.
Torine
20.09.2022 kl 16:04
7511
E24 idag. Dag Hammer DNB Asset Management og Ragnhild Wiborg, Wiborg Kapitalforvaltning har flg.felles aksjefavoritter:
– Av aksjer vil jeg her trekke frem Hafnia og Frontline for tank, og Gram Car Carriers for bilfrakt, sier fondsforvalteren.
– Hafnia er veldig interessant. Produkttankratene er veldig høye og det kan fortsette en stund. Jeg tror at Frontline kan få ordentlig gode rater også, sier investoren.
Krigen i Ukraina har gitt andre fraktmønstre i tankmarkedet, og spesielt har USA økt sin andel av eksport av olje og produkter, ifølge Hammer.
– Av aksjer vil jeg her trekke frem Hafnia og Frontline for tank, og Gram Car Carriers for bilfrakt, sier fondsforvalteren.
– Hafnia er veldig interessant. Produkttankratene er veldig høye og det kan fortsette en stund. Jeg tror at Frontline kan få ordentlig gode rater også, sier investoren.
Krigen i Ukraina har gitt andre fraktmønstre i tankmarkedet, og spesielt har USA økt sin andel av eksport av olje og produkter, ifølge Hammer.
StevenG
23.09.2022 kl 11:38
7254
Pareto: S&P sales imply that clean tanker co NAV's continue to rise. New estimates: $HAFNI NAV ~59 NOK; $TRMD NAV DKK 201 ($26.41)
desirata
23.09.2022 kl 21:40
7136
Scorpio tanker ned 11-12% i NY idag.
Dette kan bli stygt for Hafnia, forvent kurser på 30- tallet neste uke.
Dette kan bli stygt for Hafnia, forvent kurser på 30- tallet neste uke.
ks1977
24.09.2022 kl 09:33
7030
PE <1 ? Vel, man vet jo aldri med børsene, men en direkteavkastning på kanskje 75% høres drøyt ut, selv for Mr Market
NOELLE
26.09.2022 kl 08:56
6852
Jubeltider i tank, og det bare fortsetter ! Nå med billigere oljepris øker frakten/ ratene..
Kanoncase FRO og Hafnia fremover
Kanoncase FRO og Hafnia fremover
KommersK
26.09.2022 kl 21:39
6717
Ja, det er lite som tyder på at flåten blir arbeidsledig med det første. Butikken kan neppe gå særlig bedre enn den gjør nå.
Redigert 26.09.2022 kl 21:41
Du må logge inn for å svare
The Godfather
27.09.2022 kl 07:11
6588
Storms could send product tanker rates skyward, BRS Group says
https://www.tradewindsnews.com/finance/storms-could-send-product-tanker-rates-skyward-brs-group-says/2-1-1320859
https://www.tradewindsnews.com/finance/storms-could-send-product-tanker-rates-skyward-brs-group-says/2-1-1320859
KommersK
27.09.2022 kl 19:43
6378
Tror denne kommer som ei kule når den generelle frykten slipper taket i markedet.
Hellboy
27.09.2022 kl 21:12
6421
Den har vel gått som ei kule siste året alt ;)
Men utbyttene øker, og den generelle frykten i markedet er vel ikke det vi bør bekymre oss over her. Nå er det bare å glede seg til lengre avstander for frakten i clean-tankers segmentet. Ingen nye skip av betydning som kommer inn og nye utslippsregler fra nyttår.
Men utbyttene øker, og den generelle frykten i markedet er vel ikke det vi bør bekymre oss over her. Nå er det bare å glede seg til lengre avstander for frakten i clean-tankers segmentet. Ingen nye skip av betydning som kommer inn og nye utslippsregler fra nyttår.
StevenG
28.09.2022 kl 08:54
6255
Kortsiktig er det hva OPEc gjør neste Onsdag ... kutter de voldsomt for å få opp oljeprisen er ikke det gunstig for tank
KommersK
30.09.2022 kl 10:40
5968
Fin dag i dag. Endelig en tur innom vinnerlista igjen. Vi får håpe angsten slipper tak i investorene. Da er det fort 20% opp på kort tid, tror jeg.
Redigert 17.10.2022 kl 14:02
Du må logge inn for å svare
Hellboy
01.10.2022 kl 16:53
5787
Nuvel. Det gjelder Crude tank og ikke Clean, så hva Opec gjør eller ikke gjør er ikke så farlig for Hafnia. Det er raffinerikapasiteten som er viktigere. Den er sprengt i vesten, og nå som snart russiske raffinerte produkter på f.eks diesel som vel står for 60% i EU blir bannlyst i februar, så er den eneste ledige raffinerikapasiteten i Kina. Det blir litt lengre å seile ;)
Lengre seilingsdistanse betyr jo egentlig at vi bare kan glede oss og etter hvert smile hele veien til banken som det heter.
Lengre seilingsdistanse betyr jo egentlig at vi bare kan glede oss og etter hvert smile hele veien til banken som det heter.
Redigert 01.10.2022 kl 17:02
Du må logge inn for å svare