🚀🚀 REC Melder om Moses Lake-oppstart

Slettet bruker
RECSI 27.05.2022 kl 07:10 55368

REC Silicon skal starte opp igjen produksjonen i Moses Lake i løpet av fjerde kvartal 2023.
Selskapet hadde i første kvartal inntekter på 34,6 millioner dollar, ned fra 28,1 millioner i samme periode året før..

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/05/27/7873134/melder-om-moses-lake-oppstart
Redigert 03.08.2022 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
DjTao
28.05.2022 kl 08:52 3867

Det merket jeg meg også! Er jo bull at vi har en 3dje batteri/anode produsent som kunde etter Q1. Det er jo bull i seg selv
Redigert 28.05.2022 kl 08:53 Du må logge inn for å svare
LukyStokwalker
28.05.2022 kl 08:42 3896

Tenkte litt i samme retning. Og at Sila kuppet tomten og nyhetsoverskiftene kom ut av det blå. Cat fight over silane gasser er ikke dumt, Da blir det bedre priser å forhandle frem.
DonJuan
28.05.2022 kl 08:39 3847

Utfordringen til May er at de tidligere har vært veldig klare på at de har nok penger til gjenåpning. Har er nok derfor forpliktet til å informere markedet hvis dette ikke lenger er tilfelle. Jeg syns imidlertid det er rart å kommunisere dette når de ikke engang vet om dette skal hentes i markedet, men at både lån/obligasjon og til og med forskuddsbetalinger fra langtidskontrakter også kunne dekke dette kapital behovet.
DonJuan
28.05.2022 kl 08:36 3860

At sila har snakket med Hanwha og regner med å få silan via dem er en mulighet, men hvorfor Hanawha skulle være en mellommann mellom REC og Sila forstår jeg ikke. Hvis Hanwha selv skal inn i silan-anode markedet som en konkurrent til Sila og G14 så er Hanwha neppe en fornuftig part å forhandle om silan kapasitet. Det kan selvfølgelig være at Hanwha ser for seg å kjøpe seg inn i G14 elle Sila, men tror ikke det er veldig sannsynlig
Redigert 28.05.2022 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
DonJuan
28.05.2022 kl 08:30 3906

Positive nyheter igår
- bekreftelse på åpning også uten SEMA
- raskere planer for 100% utnyttelse
- ny stor silan gass kunde med Hanwha
- kunde/kunder som ønsker å skrive markedsbaserte langtidskontrakter for 100% av volumet fra ML.

Negative nyheter
- litt senere oppstart enn tidligere guidet som målsetting
- mulig behov for mer kapital begrunnet i raskere oppstart av full produksjon (les: oppgradering av alle reaktorer) og kunde behov for endret pakking (må være Hanwha som ønsker større volum av silan gass som mulig skal transporteres ?) kan neppe koste 100 vis av millioner å endre innpakning av silisium granula?

At markedet reagerer med nedgang som en reaksjon på overstående nyheter er meg ubegripelig. Konkret informasjon om oppstart var trolig til dels priset inn før Q1 rapporten, men alle andre nyheter må sies å være overraskelser
Redigert 28.05.2022 kl 08:45 Du må logge inn for å svare
LukyStokwalker
28.05.2022 kl 08:29 3900

Ja, og for å ta May i forsvar sa han at ett eventuel kapital behov for å håndtere større produksjonskapasitet enn forespeilet kommer on 2 til 3 år, og kunne løses på flere måter. Jeg er enig med Sa2ri at det var uheldig å flagge opp framtidig kapital behov. Bedre kommunikasjon mot markedet burde ha blitt gitt igår.
Redigert 28.05.2022 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
DonJuan
28.05.2022 kl 08:21 3954

At Hanwha også skal inn i silan-anode markedet var en overraskelse for meg. Kanskje også for Sila og G14? Hanawha ønsker sågar å skrive kontrakt på 100% av silan gass volumet som ML kan produsere. Hvis vi antar at Hanwha må betale markedspris for silan gass så er dette super bull. Vi får da en konkurranse om å levere silan til minst 3 aktører i Moses lake. På sikt vil alle 3 aktører trenge et volum som gjør det svært lite hensiktsmessig med transport av silan i containere. Da står vi igjen med en budkrig fra minst 3 store aktører som alle må kjøpe silan fra ML. Det bør sikre Rec god betaling for gassen sin, og mest sannsynlig behov for utvidelser av silan kapasitet.

Kostnadsoverskridelser for gjenåpning av Moses lake er tilnærmet det eneste risiko momentet jeg vil tilskrive en moderat sannsynlighet. Det er imidlertid vanskelig å se at dette skal ha stor impact på REC da slike kostnadsoverskridelser trolig kan lempes over på silan kunden igjen, all den tid de ikke har noen andre alternativer.
Redigert 28.05.2022 kl 08:44 Du må logge inn for å svare
LukyStokwalker
28.05.2022 kl 07:58 4072

May innrømmet selv at Sila hadde ikke snakket med Recsi. Tydeligvis har de snakket med HS . Den forespeilet kapasiteten er av en skala som fikk regnskapsmannen May til å tenker på kostnadene slik at han han gikk for langt. Dette er MEGA Bull. Dumt ja, men det kan godt hende at gårsdagens flashcrash var planlagt av traderne og Voleon før nyhetene ble skrevet . De har hatt dårlig tid til forberedelsene med det nye styret. Regner med planene håndteres tidelig i neste uken og en ny utfyllende pr kommer. Rec er i en luksus situasjon etter mange års ørkenvandring. BULL.
Redigert 28.05.2022 kl 08:00 Du må logge inn for å svare
Bør Børson j
28.05.2022 kl 07:54 4081

Åpning av ML, foreløpig uten at SEMA er jo ganske bull i seg selv!
Stonks_
28.05.2022 kl 06:56 4319

Haha, oversiktlig og oversiktlig. Så torpederte de alt på slutten av kvartals raporten
Slettet bruker
28.05.2022 kl 06:17 4406

Jeg er rimelig sikker på at her er det snakk om å hente penger for å ta en "jump start" med utvidelser for å kunne hjelpe Sila og Co. Ellers får de ingenting...

https://columbiabasinherald.com/news/2022/may/27/rec-silicon-reopen-moses-lake-plant/

In fact, May said REC is currently negotiating contracts to supply Hanwha with both silicon gas and solar-grade polysilicon, and when the Moses Lake facility is up and running again, will focus on providing its output to Hanwha.

“We are talking with other customers, but Hanwha is the priority,” May said.

May said over the last several years, REC has talked with advanced batter-makers Sila Nanotechnologies and Group14 Technologies — both startups are locating production facilities in Grant County, and California-based Sila purchased the large, empty building across Road N from REC. Neither company consulted with REC when they decided to locate in Moses Lake, he said.

REC is the primary source of silane — silicon gas — both companies will need to create their products, May said.

“We welcome both companies to Moses Lake,” he said.

May said that while REC is currently in a good financial position — with $204 million in cash on hand.

Further, REC currently has more money in the bank than it owes in debt, according to Chief Financial Officer Douglas Moore.

The company will likely need more cash in order to completely resume production in Moses Lake. May, however, would not say how much, or whether, the company would issue more shares or borrow to raise those funds or give any details on what it will cost to restart production in Moses Lake.

“As we go forward and complete the project, there will be plenty of time to react,” May said.
Slettet bruker
28.05.2022 kl 06:11 4392

De utsatte det så de fikk bedre tid til å legge frem en oversiktlig rapport.
Slettet bruker
28.05.2022 kl 05:46 4425

Mornings !

Jada jeg er like overasket og også litt molefunken over gårdsdagen, men har slettes ikke tenkt å gi opp enda.
Har prøvd og lese det meste av det som er skrevet men har ikke sett noen forklaring på hvorfor de måtte utsette Q en, bortsett fra Øen som hadde en teori om at dette ble større enn de var klar over, uten å værken forstå eller skjønne noe som helst velger jeg å klamre meg til det håpet fortsatt. Og at skyhøye oljepriser fremskynder planene dramatisk !

Bybonden, på oppløpssiden !
solfylt
28.05.2022 kl 01:30 3317

Nettopp! En merkedag, intet mindre og dessverre også et aldri så lite antiklimaks. Men vi har erfart tidligere (Violet Powers exit feks) at markedet reagerer kraftig (om så irrasjonelt) hvis det finnes spor av noe som kan tolkes negativt. Men jeg tror at når tåka har lagt seg, trollene har krøpet tilbake til skyggene og folk tar innover seg det egentlige innholdet i meldingen og det som meglerhusene nå har begynt å kommunisere, kommer reprisingen. Spent på å høre hva May og co melder fremover. Emisjoner for vekst er bare bra. Hva kursen vil gjøre fremover, er det ingen som vet. Det vi vet er at alt går rette veien for REC og at maskineriet skal gå for fullt i 2024.
Rule
28.05.2022 kl 01:12 3349

det ser unægtelig mye mye bra ud og mye mye risiko er taget ud af casen. Det vil helt sikkert giver et bull run ! ! !
solfylt
28.05.2022 kl 01:12 3340

Det mener jeg er feil. Det var ikke meldingen om åpning som sendte REC i rødt. Åpningen er heller ikke allerede bakt inn i kursen. Reaksjonen er helt irrasjonell.
Rule
28.05.2022 kl 01:10 3346

Jeg tænker også at den positive kurs reaktion kommer over tid. Allerede begyndende mandag. På kort glidende gennemsnit har vi voksende bunde:

25 Jan: 13,16
24 Feb: 13,01
11 Apr: 14,31
27 Apr: 14,76
12 Maj: 15,70
28 Maj: 18,40 (intra-day og kæmpe bull signal )
--> ...re-pricing med ny stigningstakt på 2-3 NOK / måned
--> +200% - 300% over det næste år....
2HB
28.05.2022 kl 00:46 3410

Noen innpå her har ment at melding om gjenåpning av fabrikken i Moses Lake ikke ville virke inn på kursen, da det allerede var en innbakt selvfølgelighet. De aller fleste, meg selv inkludert, mente en slik melding ville sende kursen til nye høyder. I går fikk vi altså svaret, og ingen av oss hadde rett. Meldingen vi har gått og ventet på i en evighet sendte kursen i rødt. Jeg slutter aldri å forundre meg over RECSI.
Slettet bruker
27.05.2022 kl 23:11 3648

Helt ubegripelig at fokuset har blitt på behovet for økt kapital og ikke det faktum at markedskreftene tvinger frem 100% utnyttelse av ML lenge før tidligere kommunisert. Økt kapitalbehov vil være småpenger å regne i forhold til Cashflowen som vil bli generert ekstra grunnet100% utnyttelse av ML alt fra Q4 2024. Tror enkelte har godt av en helg så de kan få summet seg og ta inn over seg det faktum at vi nå har en fabrikk som skal fyre opp alle kjelene langt tidligere enn først antatt. Og dette selv mens skifte i batteriteknologi og utbygging av vestlig solenergi er i startgropen. Dette lukter utvidelse av produksjonskapasitet lang vei.
Småplukker
27.05.2022 kl 22:17 3875

Alltid hyggelig å høre fra personer med lang fartstid fra ledende industrivirksomheter - kom gjerne med dine betraktninger her oftere, Smaug!
Smaug
27.05.2022 kl 22:12 3899

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
At det skulle koste et par hundre millioner ekstra å starte opp mye raskere enn det vi kunne drømme om betyr ingen ting i denne sammenheng, da nedbetalingstiden er helt ufattelig bra. Er det ingen som har en kalkulator som virker her? Har selv 20 års fartstid i en ledende norsk industribedrift og hatt ansvar for å bygge fabrikker, så må bare si meg helt enig i Marketwatch. Utviklingen idag var helt uten rot i virkeligheten.
Redigert 27.05.2022 kl 22:15 Du må logge inn for å svare
MorganKane
27.05.2022 kl 22:09 3908

Husk at de har ett lån som forfaller på 110 mill USD eller hva det var neste år. Mulig dette ligger inne i vurderingene til May. De skal også ha en kontinuerlig buffer på minst 50 Mill USD. Dette gir altså 54 Mill til oppgradering, innkjøp av råvarer og fornyelse/forbedringer i forhold til hva som er kommunisert før. At de må skaffe noen penger sier seg selv. Men måten May sa det på var dårlig planlagt (han måtte uansett sagt det når han hadde blitt spurt, hvis ikke måtte han ha jugd).

Jeg tipper de fornyer lånet på 110 Mill USD som forfaller neste år. Og øker det samtidig til den halve renten.
Redigert 27.05.2022 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
Marketwatch
27.05.2022 kl 22:02 3810

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Er ikke det bra da at ML restarter 100%, dette vil da også selvsagt kreve betydelig med kapital. Den som ikke forstår det, har aldri drevet en virksomhet. Når det så også ligger i kortene at ML blir gjenåpnet og skal produsere 150% (hvorfor tror dere Sila etablerer fabrikk for å få levert silangass fra Rec), så må du være svært kortsiktig for å tolke det negativt!
Slettet bruker
27.05.2022 kl 20:47 4145

Du misforstår litt Marketoppsyn, det vi påpeker er at det tidligere er formidlet langt lavere summer til en igangkjøring. Når May nå forteller at det behøves langt større beløp og mer enn 204 mill USD, uten å være mer konkret på estimater og hva disse oppgraderingene handler om, ja så er det helt på sin plass å kritisere May for dårlig kommunikasjon. Han og styret vet jo også veldig godt hva som skjer dersom man sprer unødvendig usikkerhet til markedet og investorer, så da er det enten en glipp/slett kommunikasjon, eller det kan være en "planlagt" glipp med liten skjult agenda..uten å gå for langt mot det konspiratoriske..?

På sikt, og for oss som sitter long, så betyr det ikke så mye annet enn at vi fikk ødelagt en hyggelig kursfest på en dag med kjempegode nyheter, og, i tillegg så sitter nok noen av oss og irriterer oss litt over May og styret som velger en slik tilnærming i sin kvartalsrapportering. Men det går fort over, og forundrer meg ikke veldig mye om vi får noen riktige fine dager neste uke.
økon
27.05.2022 kl 20:32 4273

Skal vi kanskje også bringe inn et element som er like sannsynlig, eller kanskje mer sannsynlig: Klimakrisen forverres og blir enda synligere for alle, dermed satses det mye mer på grønn energi, og rec sitter midt i grøtfatet? Ja, tror nok helst det..
Marketwatch
27.05.2022 kl 20:30 4273

Er ikke May sin feil at Rec består av en stor andel inkompetente og kortsiktige aksjonærer. Hvor mange her på forumet f.eks kjenner til begrepet arbeidskapital, som trengst ved at virksomhet blir aktivert og ekspanderer. Foruten oppgradering av fabrikken, herunder kanskje kapasitetsutvidelse for å betjene Sila m.fl, trengst betydelig kapital for å bygge varelager, finansiere kundefordringer fra salg til betaling mv. At amatører ikke forstår dette er ikke overraskende, men at meglere slår mynt på dette er verre. Bruk av kassakreditt er ofte en måte å finansiere omløpsmidler på, mer langsiktig gjeld benyttes for å finansiere oppgraderinger o.l. av fabrikkanlegg. Dersom det er formålstjenlig for å redusere kapitalkost o.l. kan også innhenting av egenkapital være aktuelt. Vær spesielt oppmerksom på at det May sier, også kan gi hentydninger til at etterspørselen kan bli så stor at kapasitetsutviding av fabrikken blir nødvendig. Nåværende kontanter i Rec vil nok dekke det meste av en forsiktig igangkjøring, herunder opplæring av personale, oppgradering produksjon mv, men neppe en utvidelse av fabrikken ved etterspørselsøkning fra Sila o.l., det er nok dette May tenker på, noe som jo er kjempepositivt, og ingenting å sutre over. For oss som har vært langsiktige aksjonærer er dette en merkedag, uansett hva andre med ulike agendaer måtte mene!
Redigert 27.05.2022 kl 20:36 Du må logge inn for å svare
StephanDerrick
27.05.2022 kl 20:24 4304

"Javisst, vi så 15 i dag så dette var innertier. Ser vi 15 igjen hører dere aldri fra meg igjen. Da tar jeg min hatt og går "

Statementet ditt her, må være basert på avslutningsprosedyren min i opprinnelig innlegg. Der sto det:
"Spørsmålet er om den gjengse REC-investor skal selge på dagens nyheter, eller om man på ny skal risikere en nedtur igjen til under 15. "
I det så lå det selvfølgelig ikke at REC skulle ned igjen til 15 idag, men at vi med dagens topp over 20 innleder en ny toppformasjon der vi risikerer å komme ned under 15 igjen på sikt.
Skal vi bringe inn et faremoment på en dag da alt så rosenrødt ut på morningen så er det at REC nå først skisserer åpning i slutten av 2023. Rentene i USA har allerede invertert. Det indikerer historisk at vi får en resesjon rundt 1 1/2 år frem i tid i snitt. Mao mye kan være forandret makromessig når REC er klare med produksjon ved ML på tampen av neste år. Den usikkertheten vil prege REC-kursen i lang tid fremover.
omac
27.05.2022 kl 20:08 4318

Javisst, vi så 15 i dag så dette var innertier. Ser vi 15 igjen hører dere aldri fra meg igjen. Da tar jeg min hatt og går
Småplukker
27.05.2022 kl 20:07 4320

Jaaaa, Stephan, veldig flink altså! Stolt av deg! Ikke minst fordi du er så ydmyk og positiv mens du kommer med dine spådommer!
Mathias
27.05.2022 kl 20:00 4324

Så flink du er Stephan. Dette klarte du kjempebra! Godt jobbet! 👍🏻
KommersK
27.05.2022 kl 20:00 4332

Jepp. Du fikk så rett som det er mulig å få. Likevel må du tåle latterliggjøring og kritikk fra flere. Og du får selvsagt ingen beklagelser fra disse lesserwisserne. De er alltid skråsikre, og vet bestandig best. Eller ikke... Tragisk gjeng.
Tommel sendt i posten.
StephanDerrick
27.05.2022 kl 19:58 4345

Nei, dette er sletts ikke uvanlig.
Nyhetene som ble presentert i dag var forventet og priset inn. Da får man svært ofte en "Buy the rumour, sell the facts effect". For RECs del er vi også oppe i et teknisk område der det tidligere har toppet flere ganger. Da vil det svært ofte snu ned igjen. At vi i tillegg fikk nyheter om at RECSI må hente inn mer penger letter selvfølgelig heller ikke på situasjonen.
StephanDerrick
27.05.2022 kl 19:52 4369

Småplukker skrev Hahahahahahahaha
Vel, vi fikk i stor grad det tradingscenarioet som jeg skisserte 15-20 minutter før børsåpning i dag. Opp til 20,90 i åpningshandelen og deretter ned til under 18,50 i løpet av vel 1 time. Deretter konsolidering mellom 18,5 og 19 ut dagen, godt hjulpet av grønne futures og grei åpningshandel i USA.
Redigert 27.05.2022 kl 19:53 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2022 kl 19:24 4482

Fine backtrades i det siste kommersk. Likte spesielt den i dag, der du skryter av salg på onsdag etter kursen faller i dag.
KommersK
27.05.2022 kl 17:15 4873

omac skrev Innlegget er slettet
Hva med deg? Han fikk helt rett. En svært god vurdering av ham. Og slett ikke av deg. Tvert imot!
Stonks_
27.05.2022 kl 17:01 5010

Sendt en sur mail til Nils, så får vi se hva han svarer. Så egentlig at han burde ta det til styret og at de burde komme ut med en oppklaring På hvorfor James May er så inkompetent i måten han fremla kvartals rapporten