🚀🚀 REC Melder om Moses Lake-oppstart

Slettet bruker
RECSI 27.05.2022 kl 07:10 54093

REC Silicon skal starte opp igjen produksjonen i Moses Lake i løpet av fjerde kvartal 2023.
Selskapet hadde i første kvartal inntekter på 34,6 millioner dollar, ned fra 28,1 millioner i samme periode året før..

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/05/27/7873134/melder-om-moses-lake-oppstart
Redigert 03.08.2022 kl 19:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2022 kl 16:58 5517

Kopierer innlegget mitt fra i går kveld på en annen tråd. Kort fortalt så bør vi aksjonærer juble. James May sitt støy er bare kortsiktig.

Vi fikk i dag nyheter, selv jeg ikke forventet. Vi får beskjed om Moses Lake gjenåpning i slutten av 2023, med full drift allerede mot slutten av 2024. Bare la det synke inn for to minutter, fordi jeg husker tiden du pleide å nevne at REC aldri vil få kunder. Jeg husker tiden du pleide å si at Sila Nanotechnologies aldri var kunder av REC, eller visste om dem - når de egentlig var pilotkunder og nå skal investere 100M + USD for å prøve å få REC`s produkt. Group 14 har hentet 400M USD for å bygge fabrikk rett ved siden av REC. Chuck Sutton, fra REC Silicon har nylig søkt om utvidelser for nabotomta til REC. Kort fortalt:

Kundene kjemper for REC og en av kundene kjøpte seg til og med inn som eier, for å sikre sitt eget kapasitet før de andre, fordi de visste at etterspørselen kommer til å bli så stor. Vi snakker om energiskifte på verdensbasis de neste årene og tiårene. Under presentasjonen blir flere tidligere teorier om at Hanwha skal flå oss aksjonærer med å selge til kostpris avkreftet, fordi interim CEO sier selv at de forholder seg til markedspris.

Folkens. Vi fikk nettopp nyhetene om at Moses Lake skal gjenåpnes. Bæreklossen i REC Silicon, fremtiden for batteri verden`s Silicon Valley. Vi fikk nyheter om at Hanwha konsernet alene tar hele kapasiteten til REC. Lever vi på samme planet her? Hvordan kan man vri på noe så stort som noe negativt? Vi snakker om full kapasitet allerede i 2024? Dra frem kalkulatorene. Legg kontraktsprisen litt under markedsprisen. Begynn å vurdere å legge inn utvidelser og ytterligere fabrikker, fordi de kommer fortere enn du aner.

Det er dessverre ett sted selskapet virkelig feilet og det er rundt kommunikasjon. Jeg har ofte og gjentatte ganger kritisert ledelsen til REC rundt hvordan de formidler budskapet sitt til markedet. Her er det helt essensielt at vi får forbedring og forhåpentligvis vil en ny CEO gjøre akkurat dette. Kommunikasjon og tillit er nødvendig. Du kan ikke kommunisere til markedet at ytterligere kapital vil være nødvendig uten å si at dette er fordi opptrappingen skjer langt hurtigere enn planlagt. Oppgraderingene skjer langt hurtigere enn opprinnelig antatt. Nyhetene vi får i dag, er så positive som de kan bli, men ettersom vi har en CFO som egentlig ikke er egnet til å fortelle om fremtiden til selskapet, så kommer selveste budskapet uklart frem. Det at han blir nervøs og sier ingen flere spørsmål rundt finansiering, fører til enda mer usikkerhet, men da anbefaler jeg dere om å se på tidligere kvartals presentasjoner. Dette er ikke en mann som er komfortabel med å snakke. Se på forrige presentasjon, ble ferdig med en gang.

Personlig så feirer jeg i kveld og vil nyte helgen. Vi langsiktige har vunnet. Det er ikke lenger snakk om konkurs, men så mye konkurranse for produktene til REC at alt skjer mye fortere enn opprinnelige tidslinjer. Ja, selveste oppstarten blir litt forsinket, men opptrapping til 100% kapasitet forekommer i løpet av 2024. Sier det en gang til. Det er stort. Videre fortsetter May med å informere oss om at han fremover kommer til å kommunisere mer med markedet. Helt fantastisk at REC vil begynne å gi oss konkrete oppdateringer. Første oppdatering til oss kommer nok allerede når avtalen mellom Hanwha Solutions, Hanwha Corporations og REC blir signert. Her har vi utrolig mye å se frem til fremover og blue sky scenario blir oppfylt under alle omstendigheter.

Avslutningsvis;

Jeg oppfordrer selskapet til å ta flere emisjoner. Jeg elsker emisjoner hvis det fører til ytterligere vekst og større avkastning for meg som en aksjonær. Fremtiden vi haussere har snakket om i flere år er på vei. Dette er ikke snakk om sell on the facts bla bla. Dette er snakk om en CFO som ikke klarer å kommunisere og skremmer markedet, men det er bare kortsiktig støy. Virker også som om verden er på vei til å hente seg litt igjen og Nasdaq avslutter over 12.000 som har vært et viktig punkt og blitt testet flere ganger den siste måneden.

Nei. La oss ikke bruke helgen til å krangle med hverandre. Spesielt på dager som i dag. Det virker bare useriøst. La oss heller forholde oss til fakta og adskille mellom markedsverdi og fundament. To helt forskjellige ting.

Vær snill og ikke siter meg og begynn med store diskusjoner og krangling. Orker ikke det. Lang uke. La meg hvile og nyte helgen min. Ønsker en god helg til alle.

Redigert:

Styret kan benytte seg av det forrige styret`s emisjonsfullmakt, men her tror jeg det kun gjenstår 7% igjen. Skal selskapet ta en emisjon, så må dette formidles til oss og hva formålet er - også avgjør vi aksjonærer det sammen. Mao; kursen vil fly først, akkurat som sist.
MorganKane
28.05.2022 kl 17:01 5513

Sema er en ting. Noe annet er gunstige lån og lånebetingelser.

RECSI trenger uansett penger gitt at lånet på 110 Mill USD forfaller neste år. I tillegg er det også noen mindre avdrag og forpliktelser så om kommer rekende på en fjøl. Altså, kort fortalt, i presentasjonen sa de, som sant er, at netto cash beholdningen er 17 Mill USD. Alle bør da vite at de trenger penger hvis de da skal investere 60-100 Mill USD i ML, kanskje 150 Mill USD inkl arbeidskapital til lageroppbygging av både råstoff og produkter det neste året før driften begynner å kaste av seg...

Storm i ett vannglass. Men håper RECSI rydder opp i dette raskt. Det var småklønete presentert av May. Og det bør ryddes opp i.
Redigert 28.05.2022 kl 17:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.05.2022 kl 17:23 5516

Den der var vel ikke rettet mot meg, Fattig? Jeg trenger ikke å selge nå, sitter rolig.
fattigstakkar
28.05.2022 kl 17:27 5510

Nei, den var til Stabukk :)
DonJuan
28.05.2022 kl 17:43 5464

Enig det, men Bute står for 70% av silan gas salget i verden i dag. Bute har vel en Silan kapasitet på ca 20% av ML. Så hvis Hanwha skal ha de volumene det er snakk om fra ML så er det ikke for produkter som i dag benytter silan i produksjonen. Det var ihvertfall rationalet mitt for at de skal inn anode produksjon.
Utbytte123
28.05.2022 kl 17:47 5487

Hvorfor er det så mange rec tråder på forumet? Er det noen som tror at solenergi plutselig blir konkurransedyktig 🤣 20 År så kanskje vi er der, men har dere lyst til å tjene penger så er det mye annet som faktisk fungerer 🤣
Slettet bruker
28.05.2022 kl 17:53 5462

fattigstakkar skrev Nei, den var til Stabukk :)
👌
Småplukker
28.05.2022 kl 17:54 5469

20 år til solenenergi er konkurransedyktig? Du er jo så hinsides bakpå at det ikke er vits i å begynne forklare deg engang. Fort deg over til oljesektoren der du hører hjemme.
Utbytte123
28.05.2022 kl 18:00 5435

Ja jeg tjener gode penger der om dagen 👍 Olje og gass. Men du er kanskje ikke på børs for å tjene penger men gjøre verden til et bedre sted 🤣 Lykke til med det.
Slettet bruker
28.05.2022 kl 18:05 5421

Som plc og nas? 🤣🤣
Utbytte123
28.05.2022 kl 18:12 5744

Nei. Fly er verre enn solenergi. For små marginer. Polarcus er konkurs for lenge siden. De drev ikke med salg av olje men seismikk. Har for øvrig ikke noe med dette å gjøre. Kos dere med sola og håper dere ser lyset i enden av tunnellen 🤣
Småplukker
28.05.2022 kl 19:00 5586

Du høres jo ut som en skikkelig trivelig kar, Utbytte....
Slettet bruker
28.05.2022 kl 19:17 5587

Personer som har så lite å ta seg til i livet at de kommenterer foruminnlegg på aksjer de ikke eier er de synd i.
Tenk for et stakkarslig liv disse lever.
Utbytte123
28.05.2022 kl 19:40 5818

Så man er en stakkarslig og utrivelig kar fordi man ikke har tro på solenergi nå 🤣 Eller kanskje en slem ufyselig type. Værsåsnill, dette blir for dumt. Jeg sier bare at jeg ikke har troen på solenergi før om mange år. Mange bedre investeringer om man vil tjene penger og ikke redde verden. Da kan man vel heller melde seg inn i miljøpartiet og legge ned oljenæringen. At man ikke har mer å komme med enn personangrep sier vel mer om de det gjelder. Ikke synd på meg folkens, gå heller i dere selv.
Slettet bruker
28.05.2022 kl 21:32 5519

Du har tydeligvis lest lite eller feil kilder. Mange steder i verden er sol nå enten "on par" eller rimeligere enn "skitten" energi. Du tror det tar 20 år før sol tjener penger? Du har bommet med mer enn 20 år.
Utbytte123
28.05.2022 kl 21:49 5554

Jeg har sannsynligvis lest mer enn deg i alle fall. Gå inn på Statkraft.no og søk på solenergi. Så kan du selv lese at de beregner solenergi world wide har en energiandel på 38 prosent i år 2050. Slutt å trakasser enkeltindivider nå, selv om dere elsker Rec og mener alle som sier i mot tar feil. Det er faktisk bra at noen tør stikke frem nesa og fortelle at ikke alt er svart/hvitt. Sol kan bli bra, om lang lang tid. Lenger tid enn det tar å starte opp ML. Men du er kanskje uenig med Statkraft også?????
Slettet bruker
28.05.2022 kl 22:00 5598

At sol vil dekke 38 prosent innen 2050 sier lite om hvor rimelig eller dyr energien er, men vitner om at et skifte tar tid. Det er tross alt rimeligere å holde i drift eksisterende virksomhet enn å bygge opp ny. Men der det startes opp nye energianlegg, er det ofte fornybart, med sol på førsteplass blant disse.

I Polen går for eksempel fornybart i pluss, selv uten subsidier.
https://www.pv-magazine.com/2022/01/20/unsubsidized-solar-projects-proliferate-in-poland/ Polen er selvsagt ikke alene om dette.

Akkurat nå har vi derimot en midlertidig oppgang i kull igjen, på grunn av energikrisen.

Angående personangrep, så må du se forskjell på det, og rett og slett gå i diskusjon med noen.

Og, nei, jeg er ikke uenig med Statkraft, men med din tolkning av informasjonen derfra.

God helg videre!
Utbytte123
28.05.2022 kl 22:11 5684

Personangrepene på meg kom ikke fra deg men et par andre ser jeg nå. Beklager beskyldningen. Poenget mitt er nettopp det at verden velger den rimeligste, og dermed den mest kostnadseffektive energien som finnes. Hadde sol vært ekstrem effektiv/lønnsom så hadde vi benyttet det lenge før 2050. Verden, ikke jeg, driter I om det er kull, atom eller olje. De vil bare ha det de betaler minst for. Du ønsker meg god helg og da sier jeg takk det samme 😀
Slettet bruker
28.05.2022 kl 22:17 5703

Hvor kommer denne aggressive tonen fra? Bare buser inn på forumet med denne ovenfra og ned holdningen. Den største gaven man kan ha er å lytte til folk som har andre meninger enn deg selv, denne har åpenbart ikke du. Men du burde lære deg det. At 38%prosent av energi som blir produsert er sol i 2050 har ingenting med ML å gjøre. Så lenge ML har kjøpere som den nå har (100% q4 24) vil REC kursen stige og vi tjener penger. At du tror gresset er grønnere andre steder får du lov til å mene.
Utbytte123
28.05.2022 kl 22:25 5672

Har aldri hatt noen ovenfra og ned holdning. Det er din tolkning. Jeg sier kun at solenergi, og rec, ikke blir en gullgruve før om mange år. Jeg tror de fleste som som kjøper aksjer gjør det for å tjene penger, ikke redde verden. Skal solenergi bli attraktivt så må enten annen energi, olje osv, kraftig opp, eller sol kraftig ned. Da er svaret gitt hvor du skal satse pengene hvis du ønsker avkastning. Det var ikke mer enn det. Lik det eller ikke.
Slettet bruker
28.05.2022 kl 22:33 5856

Vi får se hva kontraktene som skrives inneholder. Får de solgt alt så spiller det ingen rolle hva det brukes til. Dette får vi nok svar på om ikke lenge.
Småplukker
28.05.2022 kl 22:35 6171

Er du så fullstendig uitende? "Skal solenergi bli attraktivt så må annen energi kraftig opp, eller sol kraftig ned"? Hvis du med denne pussige setningen mener at prisen på olje må kraftig opp og prisen på solenergi kraftig ned, så er det direkte feil - av den enkle grunn at dersom myndighetene krever at alle store bedrifter skal ned med forbruket av fossil energi, og OPP med bruken av grønn energi, så tvinges de til å kjøpe solenergi. Det gjør at Rec får solgt produktet sitt til en pris som gir overskudd på 2-3 milliarder norske kroner årlig. Det er faktisk såpass mye overskudd at aksjeprisen til Rec vil gå kraftig i været når fabrikken(e) produserer for fullt.
Utbytte123
28.05.2022 kl 22:46 6144

Nei. Ikke olje opp og sol ned men en av delene. Ikke begge deler samtidig. Problemet er at Sol Ikke er effektivt nok til å dekke verdens behov for energi. Statkraft estimerer at sol har 38 prosent i 2050. Det er 28 år til.
Slettet bruker
28.05.2022 kl 22:52 6139

Det stemmer helt sikkert, men sol er både veldig lønnsomt og et godt bidrag for å få ned fossile energikilder. Nå med de høye prisene på fossile energikilder er solenergi ekstremt lønnsomt.
Stabukk
28.05.2022 kl 23:39 5953

Vil ha meldingar frå Rec om både kontraktar med innhald og måte eit kapitalbehov blir løyst på. Snarast!
Utan slike meldingar er mitt tips at vi blir sittande dønn fast i hengemyra under 20 nokså lenge.
Vi kan håpa Rec sitt styre reagerer på innsende klager etter Q1. Men om så skjer, kan det fort ta eit par mnd.
Slettet bruker
28.05.2022 kl 23:49 6028

Vel, mitt syn er at James kunne kommunisert dette bedre.

Likevel, RECsi leverer en strålende melding. Oppstart neste år, og full produksjon fra 2024.

Skal du ha aksjer under 20 kroner, tror jeg nok du må kjøpe tidlig på mandag. Det er assets til over 30 milliarder og mer med seneste års inflasjon som skal i full drift.

… Selskapet prises til under 8 milliarder.

Kortsiktig kursmål Pareto: 33 kroner
Langsiktig kursmål Pareto: 48 kroner



Redigert 28.05.2022 kl 23:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.05.2022 kl 00:03 6003

Under presentasjonen ble det kommunisert at det var snakk om langtidskontrakter og at disse var markedsregulert. Det var ikke aktuelt med sterkt rabatterte avtaler til HS.
Stabukk
29.05.2022 kl 00:04 6101

Skulle gjerne sett Rec langt over 20 mandag, men er ikkje overbevist om at så skjer.
Forstår også at Rec no er skubba langt ned på Investtech si liste over aksjar som er lurt å kjøpa.
Kvifor det, og er det ikkje i stor grad teknisk analyse som styrer det meste av handelen på Oslo børs?
Mr Å
29.05.2022 kl 00:20 6140

Fabrikken som skal starte opp igjen nå kostet i sin tid 1,7 Mrd dollar og bygge i sin tid hvis jeg har lest riktig.

Noen spørsmål litt for lat til og lete selv 🥸

Hvor mye gjeld har Rec i dag ?
Hva ville det kostet og bygge fabrikken i dag ?
Hva er den bokførte verdien på fabrikken (fabrikkene) ?
Recsi har tapt mye penger, hvor mye fremfør bart underskudd er det i selskapet ?
Hvis jeg forstår riktig så satses det på en full produksjon i den nedstengte fabrikken i 2024.
Hva er prognosen for omset i 2024 ?
Hva er ebitad estimate i 2024

Kommer nok med flere spørsmål etter hvert håper noen kan ta seg bryet med og svare 🤟👍
Jørgen
29.05.2022 kl 00:58 6243

Jeg tipper "intrisic value" dvs underøiggende verdi av REC idag med hca vi nå vet er betydelig mer enn dagens børskurs. Trolig i område 50-100 nok. Nå gjelder det å bruke bondevettet. Neste års avling?
Rule
29.05.2022 kl 03:57 6061

Total meningsløst tull-snak. Verden trænger uanede mængder energi og kun mange år kan løse opgaven at gøre godt indhuk i verdens produktion. Det der tæller er da situationen idag hvor der allerede produceres uhyggelige mængder - vi skal da ikke vente til imorgen:
...In 2022, global solar is expected to continue the decade-long record-breaking streak, installing more than 200 GW of solar for the first time.
...Solar remains the fastest growing renewable energy, representing over half of the 302 GW of renewable capacity installed internationally in 2021.
https://www.solarpowereurope.org/press-releases/world-installs-a-record-168-gw-of-solar-power-in-2021-enters-solar-terawatt-age
According to the Department of Energy, it takes over three million solar panels to generate one gigawatt of power, which can be stored and dispensed as needed

så der skal bruges ca. 600 millioner solcelle paneler hvert år ! ! !

-det store problem er mange idag produceres under stærkt forurenende forhold i Kina, men bare at æde væksten i produktionen vil være en kjæmpe stor opgave
Rule
29.05.2022 kl 04:03 6120

verden trænger at producere så meget energi som muligt via fornybare kilder. Olie er dødt, men kan ikke undværes i mange år og vil nok altid have en minimum andel. Så simpelt er det. Alt vækst og udskiftning kommer så vidt muligt på fornybar siden. Og det går sygt stærkt. Vindmøller stilles op i projekter i 2 GW klassen. Det er samme liga som A-kraft og det kan gøres på 3 år. A-kraft tager vel 10+ år. Godmorgen og velkommen til det 20 århundrede...
PHOinvestor
29.05.2022 kl 08:15 5936

herregud, sol bygges ut i ett stort tempo og så sitter vi her å diskuterer om det er lønnsomt
Nsxnsx
29.05.2022 kl 08:51 5879

He he....ja å selge Recsi nå blir som å spise såkornene fordi man ikke overlever ventetiden til avlingen står klar. De sultne forblir sultne og de fattige (som selger Recsi nå) forblir fattige.

Er ikke rakettforskning 🤘
Småplukker
29.05.2022 kl 11:03 5754

meget god sammenligning
Mr Å
29.05.2022 kl 11:25 5833

Prøver igjen med denne topp hvis noen tar seg brye med og svare 🙂

Fabrikken som skal starte opp igjen nå kostet i sin tid 1,7 Mrd dollar og bygge i sin tid hvis jeg har lest riktig.

Noen spørsmål litt for lat til og lete selv 🥸

Hvor mye gjeld har Rec i dag ?
Hva ville det kostet og bygge fabrikken i dag ?
Hva er den bokførte verdien på fabrikken (fabrikkene) ?
Recsi har tapt mye penger, hvor mye fremfør bart underskudd er det i selskapet ?
Hvis jeg forstår riktig så satses det på en full produksjon i den nedstengte fabrikken i 2024.
Hva er prognosen for omset i 2024 ?
Hva er ebitad estimate i 2024

Kommer nok med flere spørsmål etter hvert håper noen kan ta seg bryet med og svare 🤟👍
DjTao
29.05.2022 kl 11:48 5792

Hva med å ta deg bryet med å gjøre egen research?
Mye av informasjonen du leter etter finnes i rapporter fra REC og artikler.

Her er en begynnelse:

Rister på hodet av REC-ras
REC-aksjen skjøt opp, men er i fritt fall etter uttalelser om pengebehov. – Om det er frykt for kapitalinnhenting som sender aksjen ned i dag, så er det helt feil fokus, sier Gard Aarvik.

REC Silicon-aksjen skjøt opp da Oslo Børs åpnet for handel, men har falt i minus et par timer etter åpning. Trolig er det uttalelser fra REC-sjef James May om at selskapet må hente kapital for å starte opp silisiumanlegget i Moses Lake som tynger aksjen.

Analytiker Gard Aarvik i Pareto Securities forstår lite av kursfallet.
Han trekker frem bekreftelsen om at Moses Lake skal gjenåpnes, at sørkoreanske Hanwha vil ha all produksjonen derfra og at man vet at andre aktører i markedet i økende grad også ønsker produkter fra fabrikken.

– Vi har etter dagens rapport mye mer trygghet i de langsiktige estimatene våre og selv om ny kapital kan føre til noe utvanning, er aksjen mer enn en doblingskandidat på lengre sikt, sier han.

Trenger penger
Utspillene om kapitalbehov kom noe dog overraskende på Aarvik.

– Vi trodde selskapet hadde full finansiering, sier han.

May opplyste at REC både ser på gjeldsfinansiering og egenkapital, men at ingenting enda er banket i stein. Om REC velger å gjøre en emisjon vil trolig dagens aksjonærer bli utvannet.

Aarvik mener dagens aksjonærer ikke bør bekymre seg av den grunn.

– Det bør man ikke være når man ser på verdipotensialet. De oppgraderingene selskapet vil gjøre er viktig. Det er for å kunne levere på endrede markedsforutsetninger, sier han.

Den siste tiden har alt av råvarer steget i pris, slik at det blir dyrere for REC å bygge opp varelageret sitt. I tillegg har arbeidskraft blitt dyrere. Samtidig krever vil det koste å få Moses Lake-anlegget opp på 100 prosent kapasitet.

– Man skal nå skal trappe opp kapasiteten raskere til full produksjon etter oppstart enn vi tidligere antok. Det betyr at man trenger litt mer penger enn det vi tenkte, for at selskapet skal være trygge på kontantposisjonen, sier Aarvik.

Kan bety utvanning
Det er for tidlig å si hvor mye penger REC vil trenge. Med antallet aksjer i REC i dag mener Aarvik at verdipotensialet i REC ligger langt over der aksjen har handlet den siste tiden - rundt 20 kroner. Fredag raser aksjen 3,29 prosent til 18,90 kroner.

Aarvik trekker frem at om man for eksempel priser REC på 10 ganger EV/EBITDA på det tidspunktet selskapet når 100 prosent produksjon, så er potensialet til aksjen omtrent 50 kroner, selv med antagelser om en silisiumpris under halvparten av det markedsprisen er i dag.

I dag har Pareto-analytikeren en kjøpsanbefaling og kursmål 30 kroner på REC-aksjen.
– Sånn sett så vil litt utvanning fortsatt bety betydelig oppside fra dagens nivåer. Antar man en kapitalutvidelse på 10 prosent og at man får hentet pengene på 20 kroner aksjen, så får de inn rundt 840 millioner kroner, som er mer enn hva vi tror de trenger. Denne utvanningen vil da med samme multippel og totalt antall nye aksjer bety en verdi på omtrent 45 kroner per aksje, sier han, og utdyper:

– Så skal man ikke prise inn alt dette i dag, det er derfor vi har et kursmål som er lavere, men det sier noe om potensialet. Hvis det er frykt for kapitalinnhenting som sender aksjen ned i dag så mener vi det er helt feil fokus i markedet, sier Aarvik.

– Bør aksjen falle så mye som den gjør på grunn av avsløringen om kapitalbehov?

– Nei, svarer Aarvik kontant.

Etterlengtet annonsering
REC la fredag morgen frem tall for første kvartal, og den store nyheten var at selskapet endelig har satt et fast tidspunkt for når silisiumanlegget i Moses Lake kan gjenåpnes.

Selskapet har fått sørkoreanske Hanwha Solutions inn på eiersiden. Hanwha ønsker å sikre tilgangen til materialer som skal brukes i solindustrien, for å møte den ventede veksten i egenproduserte amerikanske solceller.

Det lå dermed i kortene at det sørkoreanske industrikonsernet ville være raske med å sette sitt avtrykk på REC og få Moses Lake opp på beina. At REC utsatte publiseringen av førstekvartalsrapporten fra 11. til 27. mai gjorde også at mange forventet at det nå skulle komme nyheter rundt fabrikken.

– Det er helt klart det store høydepunktet i rapporten, sier Pareto-analytiker Gard Aarvik.

Selv om analytikeren hadde forventet at anlegget skulle åpnes litt tidligere til neste år, synes han det er positivt at REC regner med å få det opp på 100 prosent kapasitet relativt raskt.

– Hva gjelder timing så har vi ligget med litt mer aggressive estimater, så vi må ta dem ned litt, men at man har på plass avtaler som sikrer 100 prosent kapasitet gjør at risikoen på lang sikt faller. Det er det man bør prise aksjen på, så dette er netto positivt, sier han."

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/05/27/7873460/rister-pa-hodet-av-rec-ras
DjTao
29.05.2022 kl 11:49 5808

Hva med å ta deg bryet med å gjøre egen research?
Mye av informasjonen du leter etter finnes i rapporter fra REC og artikler + innlegg her på forum.

Her er en begynnelse:

Rister på hodet av REC-ras
REC-aksjen skjøt opp, men er i fritt fall etter uttalelser om pengebehov. – Om det er frykt for kapitalinnhenting som sender aksjen ned i dag, så er det helt feil fokus, sier Gard Aarvik.

REC Silicon-aksjen skjøt opp da Oslo Børs åpnet for handel, men har falt i minus et par timer etter åpning. Trolig er det uttalelser fra REC-sjef James May om at selskapet må hente kapital for å starte opp silisiumanlegget i Moses Lake som tynger aksjen.

Analytiker Gard Aarvik i Pareto Securities forstår lite av kursfallet.
Han trekker frem bekreftelsen om at Moses Lake skal gjenåpnes, at sørkoreanske Hanwha vil ha all produksjonen derfra og at man vet at andre aktører i markedet i økende grad også ønsker produkter fra fabrikken.

– Vi har etter dagens rapport mye mer trygghet i de langsiktige estimatene våre og selv om ny kapital kan føre til noe utvanning, er aksjen mer enn en doblingskandidat på lengre sikt, sier han.

Trenger penger
Utspillene om kapitalbehov kom noe dog overraskende på Aarvik.

– Vi trodde selskapet hadde full finansiering, sier han.

May opplyste at REC både ser på gjeldsfinansiering og egenkapital, men at ingenting enda er banket i stein. Om REC velger å gjøre en emisjon vil trolig dagens aksjonærer bli utvannet.

Aarvik mener dagens aksjonærer ikke bør bekymre seg av den grunn.

– Det bør man ikke være når man ser på verdipotensialet. De oppgraderingene selskapet vil gjøre er viktig. Det er for å kunne levere på endrede markedsforutsetninger, sier han.

Den siste tiden har alt av råvarer steget i pris, slik at det blir dyrere for REC å bygge opp varelageret sitt. I tillegg har arbeidskraft blitt dyrere. Samtidig krever vil det koste å få Moses Lake-anlegget opp på 100 prosent kapasitet.

– Man skal nå skal trappe opp kapasiteten raskere til full produksjon etter oppstart enn vi tidligere antok. Det betyr at man trenger litt mer penger enn det vi tenkte, for at selskapet skal være trygge på kontantposisjonen, sier Aarvik.

Kan bety utvanning
Det er for tidlig å si hvor mye penger REC vil trenge. Med antallet aksjer i REC i dag mener Aarvik at verdipotensialet i REC ligger langt over der aksjen har handlet den siste tiden - rundt 20 kroner. Fredag raser aksjen 3,29 prosent til 18,90 kroner.

Aarvik trekker frem at om man for eksempel priser REC på 10 ganger EV/EBITDA på det tidspunktet selskapet når 100 prosent produksjon, så er potensialet til aksjen omtrent 50 kroner, selv med antagelser om en silisiumpris under halvparten av det markedsprisen er i dag.

I dag har Pareto-analytikeren en kjøpsanbefaling og kursmål 30 kroner på REC-aksjen.
– Sånn sett så vil litt utvanning fortsatt bety betydelig oppside fra dagens nivåer. Antar man en kapitalutvidelse på 10 prosent og at man får hentet pengene på 20 kroner aksjen, så får de inn rundt 840 millioner kroner, som er mer enn hva vi tror de trenger. Denne utvanningen vil da med samme multippel og totalt antall nye aksjer bety en verdi på omtrent 45 kroner per aksje, sier han, og utdyper:

– Så skal man ikke prise inn alt dette i dag, det er derfor vi har et kursmål som er lavere, men det sier noe om potensialet. Hvis det er frykt for kapitalinnhenting som sender aksjen ned i dag så mener vi det er helt feil fokus i markedet, sier Aarvik.

– Bør aksjen falle så mye som den gjør på grunn av avsløringen om kapitalbehov?

– Nei, svarer Aarvik kontant.

Etterlengtet annonsering
REC la fredag morgen frem tall for første kvartal, og den store nyheten var at selskapet endelig har satt et fast tidspunkt for når silisiumanlegget i Moses Lake kan gjenåpnes.

Selskapet har fått sørkoreanske Hanwha Solutions inn på eiersiden. Hanwha ønsker å sikre tilgangen til materialer som skal brukes i solindustrien, for å møte den ventede veksten i egenproduserte amerikanske solceller.

Det lå dermed i kortene at det sørkoreanske industrikonsernet ville være raske med å sette sitt avtrykk på REC og få Moses Lake opp på beina. At REC utsatte publiseringen av førstekvartalsrapporten fra 11. til 27. mai gjorde også at mange forventet at det nå skulle komme nyheter rundt fabrikken.

– Det er helt klart det store høydepunktet i rapporten, sier Pareto-analytiker Gard Aarvik.

Selv om analytikeren hadde forventet at anlegget skulle åpnes litt tidligere til neste år, synes han det er positivt at REC regner med å få det opp på 100 prosent kapasitet relativt raskt.

– Hva gjelder timing så har vi ligget med litt mer aggressive estimater, så vi må ta dem ned litt, men at man har på plass avtaler som sikrer 100 prosent kapasitet gjør at risikoen på lang sikt faller. Det er det man bør prise aksjen på, så dette er netto positivt, sier han."

https://finansavisen.no/nyheter/industri/2022/05/27/7873460/rister-pa-hodet-av-rec-ras
Redigert 29.05.2022 kl 11:49 Du må logge inn for å svare