PNOR er grissebillig får rebound -ævl fri debat -tak :-)

Kvike11
PNOR 29.05.2022 kl 12:23 162977

Alt for meget meget ævl om alt muligt andet, derfor ny debat :-)
denne debat drejer sig om PNOR og ikke måske korrupte tidligere medarbejder
PNOR fortsætter at være grissebillig
heldigvis er der flere der kan se at kursen skal betydeligt op.
See the price rebound like a boomerang.to 2-5 nkr
Håber alle forstår at tidligere debat var kørt helt af sporet, nu skal vi se fremad, alle ønsker kursen langt højere,
gerne mod kurs 5,
indtjeningen og fremtidsudsigterne peger mod en lys , stor fremtid
siddis
03.03.2023 kl 07:27 6806

Statoil i Angola, osv. smøring og bestikkelser tror jeg er standard i Afrika. (Håper jeg tar feil). PNOR bør vurdere et tilbakekjøp nå. Disse smarte analytikere som mener 6 mnd rapporter er vanvittig må få seg en på nesen?

Synes selv det er betryggende å se PNOR bruker tid og penger fornuftig, ikke sløser med å rapportere. Disse analytikere er like kostbare og unødvendige som revisorer
toftos
03.03.2023 kl 13:04 6416

Lurer på hvor mye folk har til salgs her nede på 0.7 tallet. Blir like overrasket hver gang
omans
08.03.2023 kl 10:30 5955

Ikke så overraksende mhp at aksjen er en taper. Hver bevegelse med antydning til oppgang blir slått ned på.
Ny rask dobling har ikke skjedd, så her blir det antakelig ennå 2mnd med ørkenvandring før spleisen ett år etter at denne haussetråd ble opprettet med antyding om kurs til 2-5nok. Jeg tipper 8kr i mai/juni, etter 10:1. Om oljeprisen stiger til 120 før det, kan den kanskje komme over 1 krone før det, slik mønstre er nå og hva ledelsen klarer å overbevise mot markedet.
Nybegynner2
09.03.2023 kl 07:48 5547

Siste bevegelser på topp 50 listen; PEN sin beholdning er redusert med 2,2 mill aksjer, og rest beholdning er 2,3 mill. De er dermed ikke lenger på topp 20 listen. Terskelen for å være inne blant topp 50 er nå på 1,6 mill aksjer. Det er jo hyggelig å se at noen har tro på PetroNor. En privat aksjonær kjøpte dagen før 3,7 mill aksjer, og dermed er han akkurat inne på topp 20 listen.
Jajaja
09.03.2023 kl 08:23 5455

Nybegynner2: Siste bevegelser på topp 50 listen; PEN sin beholdning er redusert med 2,2 mill aksjer, og rest beholdning er 2,3 mill.

Hvilken datering er det på denne listen?
Redigert 09.03.2023 kl 08:24 Du må logge inn for å svare
Nybegynner2
09.03.2023 kl 08:37 5417

All informasjon når det gjelder aksjonærer sine kjøp/salg er ''transaksjonsdato+2dager''.
Jajaja
09.03.2023 kl 09:03 5344

Hvilken dato står skrevet på topp 50 listen som du refererte til?
Redigert 09.03.2023 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
cirka
09.03.2023 kl 09:05 5333

Hei
Du viser veldig enkelt potensialet og verdsettinga i Pnor på en fin måte. Det rare er at ikke kursen vil reflektere dette.
Men før eller siden når mange nok forstår at dette er en billig aksje vil flere inn. Trenger selvsagt litt hjelp av noen analytikere som får fram bildet på en troverdig måte.
Og selvsagt denne økokrimgreia.
OCEAN
09.03.2023 kl 09:13 5312

Er det noen som har tatt seg tiden til å regne ut PE raten til selskapet for forrige rapport? Kan være greit å se hvordan den nåværende billige kursen måler seg med de syke inntektene til selskapet.
E Desperados
09.03.2023 kl 10:00 5236

Hvis du korrigerer for fat på lager per 31/12 og regner de som solgt så er fortjenesten etter skatt for 2022 48 MUSD på 4000 bopd i snitt.Med nåværende aksjekurs så er MCAP 100 MUSD. Etter løftingen i april så er selskapets net cash 50 MUSD. Så det må være lov å si at kursen er lav :p
OCEAN
09.03.2023 kl 11:25 5107

Helt vilt at de med dagens inntjeninger i løpet av 2 år vil tjene inn selskapets markedverdi. Bare synd at vi har underliggende faktorer som sender oss ned. Det kommer til å komme en bunn snart så spørsmålet er bare hvor og når. Hvis selskapet klarer å holde denne progresjonen oppe med tanke på inntjeninger ila korrupsjonssakn er det definetivt lys i enden av tunellen. Jeg tror personlig ikke at selskapet kommer til å bøte mye for denne saken. Det at kursen fortsetter å falle hverdag forstår jeg ikke bæret av. Antagligvis bare skvettene aksjonærer.
Fortune favours the bold.
Kvike11
12.03.2023 kl 03:12 4454

Ja det er store summer de tjener i forhold til værdien på selskabet.
Er ikke i tvivl om at kursen skab langt længere op.
Mange gode nyheder må vi forvente i 2023 bla. en afslutning på alt om økokrim, og lande konflikter og måske en mega gas aftale.
Der er nok nyheder i vente, tror virksomheden arbejder på leget løs for at løse alle konflikter og få indtjeningen endnu højere op.
Værdien af selskabet er latterlig lav, og indtjeningen er høj og olie prisen er på vej længer op, sikkert over 100 dollar inden sommer ferien
solid1
12.03.2023 kl 09:37 4241


Var ikke tenkt å skrive mer om siktelsen mot våre to aksjonærer, men føler likevel å forsøke å belyse saken etter hva vi utenforstående så langt vet, eller tror vi vet.
Beklager dette til de som er lei av saken, men mulig nye potensielle aksjonærer kan ha interesse.

Slik man har fått presentert økokrim-saken mot våre to aksjonærer, skal dette være en såkalt “varsling-sak“ fra en tidligere bekjent av de to. Varsleren skal i to rettsinstanser i Norge tapt eller fått avvist sin sak. Dersom Kostveit virkelig er “kilden“ i denne sak, så er det meget underlig at han ikke engang klarte å inngå et forlik med de to dersom noe ureglementert fant sted under forhandlingene i Kongo i 2016-17.

Det virker som at man utenfor Norge er opptatt av at en “høvding-datter“ er hemmelig eier av et lokalt selskap i Kongo. Hvordan dette skal hefte ved våre to aksjonærer fremgår ikke.

Selskapet MGI var Hemlas lokale partner i Kongo, og eide 25 % av Hepco. Et problem som er dukket opp i ettertid er at MGI reelt bare eide 10 % av vårt datterselskap, og at de siste 15 % i virkeligheten tilhørte “høvding-datter“ Sassou-Nguessos og at MGI besatt de 15 % på hennes vegne.
Som et resultat av lokalt hemmelighold så dukket aldri presidentens datter opp i offentlige register som eier, mens MGI likevel sendte henne utbyttet av Omegas andel i PNGF Sud.

Jeg kan ikke se at dette kan hefte med verken Knut(sen), Ludvigsen eller Hemla.
Aller minst kan dette hefte Petronor som nettopp flyttet selskapet fra Australia til Oslo i god tro.
Hvorfor flytte til Oslo dersom man overhode var i tvil?

Det beskrives i saken at det lokale Kongo-selskapet MGI er “strødd med røde flagg“. Årsaken skal være at direktører i selskapet er politisk utpekt av myndighetene.
MGI eier ifølge dokumentene 25 % av Hepco, men det er/var ingen som visste hvem som var reelle eiere av selskapet MGI.
Dette kan vel heller ikke hefte ved Knut(sen) og Ludvigsen?

Dersom man skal legge politiske utnevnelser i Kongo til grunn for antatt korrupsjon og røde flagg, må vi i Norge være glad for at vi i vårt røde flagg, har et hvitt og blått kors innlagt.
Mulig Forhåndstilgivelse ettersom de fleste viktige stillinger i Norge er politisk utnevnt.

I Norge vet jo ikke staten engang hvem som er reelle eiere av våre egne vindparker, så hvorfor skulle da Knut(sen) og Ludvigsen den gang vite hvem som var reelle eiere av et Kongoselskap som eide noen prosenter i et selskap som igjen eide 25 % av vårt datterselskaps produksjonsselskap?

Som også økokrim bekrefter, er Petronor ikke involvert, og hvordan i søte navn kan de være det?
Ha en trivelig søndag.
klaesp
12.03.2023 kl 10:02 4238

Avslutning av økokrim saken i 2023? Hvor har du den informasjonen fra? Kan ta flere år slike komplekse siktelser, kan blit utvidet også.
Yenom
12.03.2023 kl 13:19 3968

Gjentagende innlegg gjør at saken diskuteres kontinuerlig, sånn er det. Ikke kritikk til deg, men mer konstatering av situasjonen. Det er rart hvis Kostveit er kilden. Hvor har han fått alle disse dokumentene fra? Det er jo bilde av datterens personlige kontrakt i saken. Det står i artiklene at han var med på dette fra starten av. Han ønsker vel fremdeles å få sin del og da virker det usannsynlig å skade selskapet. Sette seg selv i dårlig lys? Skal aldri si aldri, men tyder det ikke heller på at kilden er en eller annen som er drittlei korrupsjon i Kongo?

Jeg tror Ludvigsen og Søvold skal få problemer med å bortforklare at de ikke kjente til datterens del. Hun betalte selv for at Hemla skulle delta i lisensrunden. Flere i presidentslekten og toppolitikere var både direkte involvert og drev lobbyvirksomhet for Hemla. De har bevis både på dette og kommunikasjonen mellom dem. Dette har de ikke gjort gratis.

Fra artikkelen.
Allerede høsten 2016 ble presidentens datter involvert i oljefeltet PNGF Sud. Materiale tyder på at hun personlig betalte deltakeravgiften på 300.000 dollar, som var nordmennenes inngangsbillett til anbudsrunden.

Tidlig i november 2016 møtte presidenten Gerhard Ludvigsen og Eyas Alhomouz i Kongo. De diskuterte planene for oljefeltet PNGF Sud. 11. november fikk presidentdatteren utarbeidet et hemmelig dokument om hvordan hun kunne komme seg inn i Hemlas nye kongolesiske datterselskap: Hepco.

E-poster Investigate Europe har sett viser hvordan nordmennene baserte seg på at en kongolesisk politiker og et medlem av presidentfamilien drev lobby på deres vegne da de ville bore etter olje i Kongo

«Det var en stor fornøyelse å møte dere og dele felles syn på PNGF-muligheten. Jeg bekrefter også med dette at jeg er tilgjengelig for å støtte dere i dette prosjektet og gjøre mitt beste for at denne drømmen skal bli virkelig for oss alle.»

I en e-post sendt til lederne i det norske selskapet Hemla i oktober 2016, rett etter at de hadde møttes i Paris, tilbød svigersønnen til presidenten i Kongo seg å hjelpe de norske forretningsmennene med å få eierandeler i et av landets oljefelt.
solid1
12.03.2023 kl 14:04 3946


Vel, du har noen poeng.

Investigate Europe består av journalister og ikke Økokrim.
De er vel også mest opptatt av høvdingdatteren.

Mitt poeng er hvordan en eventuell betalt lobbyvirksomhet i Kongo skal hefte ved Petronor

Vi har lobbyister i Norge også.
Yenom
12.03.2023 kl 14:25 3909

Ikke statsledere som ender opp med 15% som takk for hjelpen. Tar gjerne det eksemplet. Det kaller vi korrupsjon.

Problemet er at det er vår lisens og våre største eiere. Blir de frikjent så går dette over selv om saken vil ta tid. Blir de dømt så er det katastrofe. Spørsmålet er også hvor mye dette hemmer oss allerede.
Fluefiskeren
12.03.2023 kl 14:43 3872

Hvorfor blir det katastrofe hvis de blir dømt? Økokrim sier jo at hverken Petronor eller andre selskaper er siktet. Synes du er i overkant ivrig og bastant i denne saken. Det blir veldig mye gjentakelser både på deg og Gråstein.

Og hvorfor er diskusjonen plutselig på en annen tråd som Kvike11 stadig løfter fordi det var han som startet den. Den skal tydeligvis ikke få lov til å dø. Blir veldig springende dette her.

Vi får overlate denne saken til Økokrim synes jeg selv om mange selvsagt ønsker å snakke selskapet ned. Årsaken til det kan jo hver og en av oss tenke hva vi vil om.
Redigert 12.03.2023 kl 14:56 Du må logge inn for å svare
Yenom
12.03.2023 kl 15:10 4006

Det er riktig, men de er våre største eiere og er en stor del selskapet uansett om vi vil eller ikke. Blir de dømt for grov korrupsjon så tror jeg kursen faller drastisk og at vi bare kan glemme å samarbeide med noen større og seriøse aktører så lenge de er på eiersiden. Det reduserer også finansielle muligheter. Ikke noe lån med disse som eiere. Når det gjelder renommé så er det heller ikke lett å skille akkurat disse personene fra selskapet. Tror vi får den skrapen i lakken selv om vi ikke eier den.

Det er jo ikke mannen i gata-aksjonærer vi snakker om.
Yenom
12.03.2023 kl 15:16 4007

Svarte før du var ferdig å redigere, men jeg kunne virkelig tenke meg å høre hva du mener vil skje hvis de blir dømt. Synes du bare skriver at dette gjelder privatpersoner og ikke selskapet og vi vet begge at det ikke er så enkelt som det. Du diskuterer ikke, bare avviser. Kom gjerne med noen argumenter.

Jeg også gjenta at jeg ikke tror vi mister noen lisens og at jeg tror kursen vil gå kraftig opp hvis de ikke blir dømt.
Fluefiskeren
12.03.2023 kl 15:33 4166

Men hvorfor denne voldsomme baissingen nå? Saken har vært kjent i 13 måneder. Den siste artikkelen kan jeg ikke forstå hvordan den gjorde ting verre. For meg var det tvert om. Vi visste vel at det var snakk om Kongo Brazzaville. Økokrim er avhengig av godt samarbeid med kongolesiske myndigheter. De har vel et justisdepartement med noe tilsvarende Økokrim der også. At de skal iverksette etterforskning på presidentens nærmeste familie synes jeg virker svært lite sannsynlig. Jeg tror virkelig at Økokrim skal slite med å få de opplysninger de ønsker. Og vi vet jo hvor raskt det går i disse landene med svar på henvendelser. Her tror jeg de rett og slett kommer til å gi opp med tid og stunder. Siktelsen blir nok frafalt, men det kan ta tid.
Redigert 12.03.2023 kl 15:34 Du må logge inn for å svare
Yenom
12.03.2023 kl 15:49 4144

Fluefiskeren skrev Innlegget er slettet
Baissing? Wow, nå synes jeg du skuffer. Synes du gjør en kjempejobb og har gjort det lenge, men denne saken ønsker du tydeligvis ikke å diskutere.

Det har kommet frem mye nytt og det er helt naturlig at saken diskuteres når det skjer. Ut i fra denne informasjonen så ser det ut til at Økokrim har veldig mye informasjon allerede. Jeg tviler på at noen blir dømt i Kongo, men det betyr ikke at de ikke kan bli dømt. At det vil ta tid tror jeg også og det er ikke positivt for oss. Utfallet kan helt klart bli slik som du beskriver, men hva om det ikke blir slik. Hva tror du skjer hvis de blir dømt.
Fluefiskeren
12.03.2023 kl 15:55 4300

Ser du linker til er innlegg jeg slettet. Det ble dobbelt opp så jeg slettet det ene.

Jeg skrev jo hva jeg tror blir konsekvensen hvis de blir dømt. Aksjene deres selges og vi har ikke lenger noe link til dem.

Og hva tror du konsekvensene for Perenco blir? Det kan virke som at de er involvert i samme sak. Glemte det over, men tror det er også en ting som går i vår favør.
Yenom
12.03.2023 kl 16:06 4258

Jeg tenker også at de må ut hvis de blir dømt, men de kommer ikke ut på dag to og vi må nok leve med dem en stund. Vår lisens er jo da fremdeles ervervet via korrupsjon og vårt renommé vil nok få en smell. Linken vil nok bli borte hvis de går ut, men jeg tenker at også det vil ta tid.

Jeg har ikke sett noe om at Perenco er involvert. Har du link? Jeg tenker at de må være det, men har ikke sett noe dokumentasjon slik som i vår sak.
Fluefiskeren
12.03.2023 kl 16:36 4200

Hele artikkelen til Investigate Europe er jo kategorisert under Perenco.

Noen eksempler hvor Perenco er nevnt:

« According to sources and documents shared with IE, the president’s daughter, Julienne Sassou-Nguesso, used a string of companies and proxies to secretly acquire 15% of a Hemla subsidiary that got a 20% interest in PNGF Sud. At the same time, Perenco was awarded a 40% stake and operating role.»

« According to sources and documents shared with IE, the president’s daughter, Julienne Sassou-Nguesso, used a string of companies and proxies to secretly acquire 15% of a Hemla subsidiary that got a 20% interest in PNGF Sud. At the same time, Perenco was awarded a 40% stake and operating role.»


« At the end of the negotiations, Hemla, Perenco and their local partners paid the Congolese state a one-off $25 million signature bonus for drilling rights, with a further commitment to spend $5 million on local projects»


« Perenco declined to comment on the beneficial owners of its Congolese partners but said it identified no risks in working with them. “There are no failures of compliance with regards Perenco’s activities on the PNGF Sud permit,” a spokesperson said, adding that licence shares are allocated directly by the government.»

Jeg vet ikke, men det kan jo virke som de har operert litt parallelt her.
Yenom
12.03.2023 kl 16:46 4172

Jeg synes også det virker sannsynlig, men det er ikke skrevet noe som direkte viser det samme som for oss.
Fluefiskeren
12.03.2023 kl 17:00 4142

Vi får ikke gjort noe annet enn å vente og se. Derfor er det begrenset med energi jeg vil bruke på dette. Får bare håpe det ikke varer altfor lenge til melding om frafallelse av siktelsen eller eventuelt det blir tatt ut tiltale. I siste tilfelle kan saken ta veldig lang tid hvis de berørte også anker en eventuell dom.
hofa
12.03.2023 kl 19:31 3843

Godt kæmpet FF, der foregår stort set ikke noget i Afrika der ikke er omfattet af korruption, men hvem kan bevise det, Oslo politi tvivler jeg meget på, men der kan gå 2 år mere før sagen dør ud.
Redigert 12.03.2023 kl 19:46 Du må logge inn for å svare
Abu
12.03.2023 kl 21:06 3661

Takk til FF og Yenom m.fleire for ein riddarleg utkjempa debatt om PNOR historikk og framtid.

Eg har berre info gjennom tråden og tal frå selskapet om den finansielle stoda.
Med årleg inntening som tilsvarar ca. 1/3 av marknadsverdi på rundt milliarden, så blir svaret kjøp, spør du meg, fordi nedsida bør vere signifikant mindre enn oppsida!

Og derfor har Abu kjøpt seg opp i lutlaget og vil kanskje vere å finnast på 50-lista!
Redigert 12.03.2023 kl 21:22 Du må logge inn for å svare
The Observer
12.03.2023 kl 21:20 3644

Ja, disse spekulasjonene an eventuell straffesak, frem og tilbake, fører ingen sted hen. Alle er like langt fra, eller like nær det som blir resultatet av Økokrims etterforskning. Ingen ting er gitt. Da må det være mer realisme i å spekulere på Pnor produksjonsutvikling, salgsinntekter og økonomiske resultater.
Abu
12.03.2023 kl 22:03 3568

Gode poeng, Observer, så det blir å la restposten min frå fredag på ca 135K stå, så den som vil og tør,.... kan selje!
Det blir snart ein ny og spanande børsdag, inchallah!
Redigert 12.03.2023 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
E Desperados
13.03.2023 kl 10:52 3057

Selskapet prises nå til under 100 MUSD. Med net cash på rett over 50 MUSD etter at neste løfting så kan vi konkludere med at de som selger priser inn en helt vanvittig risikovurdering. Eventuelt mangler grunnleggende mattekunnskaper.
Fluefiskeren
13.03.2023 kl 11:05 3014

«Alt» i rødt i dag pga kollapsen i Silicon Valley Bank. Noen frykter ny finanskrise og de som satt med aksjer da husker dette så alt for godt. Det rare var at jeg tjente mye da ved vekselsvis og kjøpe bear- og bullderivater med to ganger gearing. Får håpe at dette roer seg. Det er veldig langt fra å være like dramatisk i finans nå.
E Desperados
13.03.2023 kl 12:20 2794

Jeg skjønner jo hvorfor alt er rødt, jeg bare sliter med å forstå hvordan det er mulig å prise inn ennå mere nedside-risiko i PetroNor fra dagens nivå.
Fluefiskeren
13.03.2023 kl 12:30 2762

He-he. Vi har jo blitt fortalt av Gråstein at nulling av aksjen er et scenario…… 😄
polion
13.03.2023 kl 12:39 2752

Gråsteins teser er såpass ekstreme at det kommer klart inn under kategorien utopi-konspirasjon.

Tror at støyen rundt den nokså begrensede bankkollapsen vil gå over rimelig fort. Bankene er nå generelt adskillig mer robuste enn tidligere. Videre har vi hatt en knallhard world wide covid-nedstenging, med etterfølgende halve Europa i krig uten at aksjemarkedet har gått addundas. Stor bevegelse der og da, før det hele drar seg temmelig kjapt inn igjen. Ser ut til at «Manns minne» ikke er særlig langt i finansverden.

PS. Og med en PNOR-mcap på skarve 1 mrd., skulle man nesten tro at Økokrim allerede har fengslet hele PNOR-ledelsen + Kongo-president m/datter og at lisensene nå er overdratt til MDG. Nei, jeg gir meg ende over, PNOR er definitivt det selskapet på OSE med den desidert beste «slakteverdien».
E Desperados
13.03.2023 kl 12:57 2712

Nå fikk vi jo lese i denne artikkelen at nåverdien på PNGF Sud-lisensen var 200 MUSD. Så om man antar det er korrekt og legger på de 50 MUSD som straks er selskapets net cash så må det bety at man priser inn 60 % sannsynlighet for konkurs og 40 % sannsynlighet for ikke påvirket drift hvor i tillegg alle selskapets andre lisenser er priset til null. Det skulle gi en forventningsverdi på 100 MUSD.