RECSI uke 22

solfylt
RECSI 30.05.2022 kl 07:25 77921

Kursen endte på 18,83 i uke 21 etter at aksjer for 442 millioner ble omsatt på fredag 27.05 (nr 2 etter EQNR) etter fremleggelsen av Q1 med melding om åpning av Moses Lake. Kursen var en kort tid oppe i 20,90 og bunnet på 18,38. Resultatet ble -3,93% for fredagen.
Redigert 30.05.2022 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.05.2022 kl 18:17 5886

Jeg fant dette i den siste linken:

The deal size is likely to be $1.2 billion, around 45 percent of OCI’s consolidated sales as of last year.

https://m.pulsenews.co.kr/view.php?year=2022&no=381848


Men, om det betyr at HS tar 45%, er jeg usikker på.

Intravenøsiu
31.05.2022 kl 18:20 5889

Jeg tror du feiltolket det som stod om 45%: "The deal size is likely to be $1.2 billion, around 45 percent of OCI’s consolidated sales as of last year.


1,2 milliarder dollar utgjør i verdi ca 45% av årlig totalt salg fra OCI.

1,2 milliarder dollar er fordelt utover 10 år.

Dette sier ingeting om kg prisen for polysilisiumet, kun noe om størrelsen på kontrakten kontra salgsvolum for OCI, som dersom de teoritetisk skulle ha eksakt samme omsetning i 10 år så utgjør dette 4,5% av totalt salg pr år.
Redigert 31.05.2022 kl 18:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.05.2022 kl 18:30 5824

Leste igjennom den nå. Det skal jo forhandles mellom REC og Hanwha om leveranser. Lovmessig er det klare regler her. Men selvsagt ikke lett "med to hatter" her.
""Styrets leder og nestleder er ansatte i Selskapets
største aksjonær, Hanwha Group. Hanwha har
besluttet at disse ikke skal tilkomme vederlag fra
Selskapet for styrevervet. Som det fremgår i punkt
11 nedenfor er den foreslåtte leder av valgkomiteen
også ansatt i Hanwha Group, og det foreslås at
samme prinsipp gjelder der. "
Sa2ri
31.05.2022 kl 18:37 5783

De kan ikke selge og kjøpe uten at det genererer inntekt eller tap - samlet handel den aktuelle dagen bestemmer om det ble gevinst eller tap akkurat den dagen, men det er underordnet i det lange løp. De kan altså selge og kjøpe de aksjene de har lånt inn så mange ganger de ønsker.

Det er kun når de avslutter shortposisjonen og de ønsker å levere tilbake aksjene at de må kjøpe det de mangler tilbake i markedet for så å "lukke" hele eller deler av posisjonen. Man kan også levere deler av det man har lånt inn i porsjoner, men det mest normale er å levere alle aksjene samlet. Den som låner inn aksjer betaler en avtalt rente for det man til enhver tid har lånt inn.

Det som eksempelvis endres på listen til SSR er netto solgte/kjøpte aksjer - altså endring i forhold til netto antall registrerte aksjer shortet dagen før.
Redigert 31.05.2022 kl 18:49 Du må logge inn for å svare
omac
31.05.2022 kl 18:40 5772

Røkke sitt styrehonorar gikk tilbake til Aker, same same but different
Slettet bruker
31.05.2022 kl 18:43 5765

Omac
Det virker som du kjenner markedet godt. Hva tenker du om det som foregår med det store volumet i Rec. Det ser ut til å øke betraktelig når kursen stiger og idag var det mye volum og store handler rundt 18,80 og 18,90. Vi har sett dette lenge nå. Hvis VOLEON er negative til Rec og tror at kursen skal ned over tid så burde de jo Ideelt latt kursen gå og heller shortet på høyere kurs. Jeg sitter med en magefølelse av at VOLEON står for veldig mye av volumet i Rec og de siste dagene så har de solgt mer enn de har kjøpt (igår 500k). Jeg vet ikke om det er tilfelle. Hvem andre skulle være interessert i å blokkere kursen rundt 18,80-90 som idag? Hva tenker du om det som forgår? Fint med ditt syn på dette.
Sa2ri
31.05.2022 kl 18:43 5811

Denne type avtaler er meldepliktig informasjon som det vil komme egne børsmeldinger på.
Sa2ri
31.05.2022 kl 18:46 5786

@Mr_Frightened:

Godt spottet:
"....around 45 percent of OCI’s consolidated sales as of last year."

Det betyr ca. 45% av det OCI solgte i fjor, ikke nødvendigvis det de produserte. Denne informasjonen bør man kunne finne i en Q-rapport eller tilsvarende, så kan man regne litt overfladisk på dette.
omac
31.05.2022 kl 18:47 5854

Aner ikke, det eneste jeg kan tenke meg er at det akkumuleres og noen selger. Jeg tror short er høynet i morgen, jeg tror og noen er på kjøperen. Se topp 20 liste aksjonærer og det begynner å bli en internasjonal forsamling. Ellers er det trading, dere må anse REC som arena for fight club hvor traderene møtes for å slåss, det er store hus med millioner og det er Espen med 100k aksjer.

REC er trader aksjen på Oslo børs
Slettet bruker
31.05.2022 kl 18:47 5856

Takk, Intravenøs.
Jeg hadde en liten mistanke at jeg var litt på villspor der, ja😀
Redigert 31.05.2022 kl 18:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.05.2022 kl 18:56 5778

Bør ikke markedets negative reaksjon på den gode nyheten få følger for måten selskapet kommuniserer? Hvis det nyvalgte styret mente å 'kick-starte' sin inntreden i Rec med å annonsere godbiten ML åpning og full drift, så må en vel kunne si at budskapet falt på stengrunn. Hensikten var vel at det nyvalgte styret skulle vise handlekraft, skape tillit og en ny giv til et selskap med en blytung historikk. Tror ikke Hanwha liker resultatet slik det ble.

Q1 burde startet med å sprette en flaske champagne, fanfare og deretter nyheten om oppstart av ML, og deretter en presentasjon av de fantastiske mulighetene selskapet nå står foran som en helt sentral del av verdikjeden til sol- og batteri supersyklusen i årene som kommer. At det betyr investeringer er selvsagt, men altså investeringer med svært høy avkastning. Da er det helt uproblematisk.
Slettet bruker
31.05.2022 kl 18:56 5803

Støtter deg i at det er en "fight club". Det ser man på at det kan være lavt volum lenge og lite skjer (pause) så er det opp i ringen og slåss med et enormt høyt volum.

Tradernes lekeplass ja. Jeg sitter likevel med en magefølelse på at noen prøver å holde kursen igjen og det gjør man ved å komme negativt ut i antall aksjer i "fighten" (shorte). En vakker dag så smeller det og blir det skikkelig kamp og volum høyere enn equ :-)
Slettet bruker
31.05.2022 kl 19:01 5777

Jeg tror grunnen til fravær av oppgang er det omac og jeg diskuterer og ikke hva May uttalte. Det har blitt godt forklart i ettertid og kursen har ikke tatt av av den grunn.

Når de store gutta bestemmer seg for å kjøre kursen og forhodle seg til det fundamentale da kommer den som ei kule.
Redigert 31.05.2022 kl 19:02 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
31.05.2022 kl 19:48 5468

Hvorfor handler ikke innsidere i REC ? Begynner å bli lei , hver nyhet blir slått ned av ekstrem short . Aksjonærene trettes ut , har ikke tro på løft uansett hvor gode nyheter det enn må komme . Eneste som løfter kursen er et fiendtlig oppkjøp eller at det kommer bud på selskapet . Gode nyheter har vi jo sett beveger jo bare kursen nedover med god hjelp av inkompetent ledelse som formidler Q-rapporter som om de vore neandertalere . Denne aksje er en farse
Stabukk
31.05.2022 kl 19:54 5418

Men slik det no kan sjå ut må vi venta til 2023 før «de store gutta» bestemmer seg for å kjøpa. Dersom ikkje Rec før den tid driv litt meir PR for seg sjølv, kanskje gjennom ein litt dyktigare og meir offensiv CEO…
Småplukker
31.05.2022 kl 19:56 5399

Tipper vi ser en ny og proff CEO om få uker. Det, sammen med konkrete kontrakter med Hanwha og deretter Sila og G14, kommer i løpet av 3 måneder er mitt tips. Da kan ikke kursen holdes tilbake lenger.
Slettet bruker
31.05.2022 kl 20:04 5472

Er det ikke rimelig å anta at innsidere ikke kan?
Nettopp fordi dem besitter inside info.

Selskapet har jo bokstavelig talt meldt om en hel del forhandlinger.
Slettet bruker
31.05.2022 kl 20:47 5153

Deri ligger forskjellen på de som tjener masse penger på aksjene sine og de som tjener lite eller taper penger. To ting som gjelder: tilstrekkelig kunnskap/lese seg opp slik at man plukker riktig aksje og tålmodighet
polion
31.05.2022 kl 21:04 5001

Blir bare så møkka lei av hele tiden å høre det evige gnålet om hvor mye REC-kursen er manipulert ned, altså en aksje til en uhyre kunstig lav kurs. Hele verden er interessert i å gjøre gode aksjekjøp. Hvorfor kjøper ikke hele verden den superbillige, nedmanipulerte og grisebillige REC? En aksje som visstnok skal gå mangegangen i forhold til dagens nivå? Er markedet verken interessert i å tjene penger eller kjøpe på billigsalg? Og hvorfor selger ikke 90% av forumdeltagerne både huset, bikkja og kona, og putter alle midlene inn i REC, for makan til nedmanipulert "gratisaksje" finnes ikke.
Slettet bruker
31.05.2022 kl 21:05 4996

Er godt i pluss og har ikke solgt men ser jo at på disse årene hadde kapitalen vokst betraktelig mye mer i andre selskap som jeg har investert i . Rec har vært nesten dødt kapital. Kaster snart kortene og lar short få leke med rec .

Hadde vært gøy om det kom et bud på 30 slik ar short fryser inn…
Redigert 31.05.2022 kl 21:08 Du må logge inn for å svare
Opportunist1
31.05.2022 kl 21:11 4945

Er det noe å irritere seg over? Noen har konkludert med at REC er billig, andre at REC er dyr. Det er sånn i alle aksjer. Noen kjøper, noen selger.
polion
31.05.2022 kl 21:14 4933

Det var da altså 100% ironi fra min side, myntet på alle de som snakker om shortet ned, manipulert ned, osv......... Min mening er at aksjen er akkurat på det nivået som markedet mener den skal være.
Slettet bruker
31.05.2022 kl 21:24 4869

Helt riktig, der markedet mener den skal være.
Om markedet har rett, er en annen sak. Det veddemålet er det som skaper gevinst, i de tilfellene man har rett. Gjenstår å se ☺️
polion
31.05.2022 kl 21:38 4778

Riktig som du sier, det er veddemålet omkring markedsprisfastsettingen som eventuelt gir gevinst. Og når man tidligere har vært inne på at det uansett er markedet som prisfastsetter, så er det alltid noen tåper som har hevdet det meningsløse om at; ja, men markedet har ikke alltid rett». Men akkurat den debatten kan dog ikke bli mer tåpelig. For hadde markedet alltid hatt rett, så skulle/ville selvsagt fremtidige kursbevegelser i aksjen nærmest vært fraværende.

Men enig, gjenstår å se - uansett en spennende aksje å ha.
Rule
31.05.2022 kl 21:41 4762

Vi har haft fine stigende bunde over de sidste 3-4 måneder, så jeg synes ikke der er så meget manipulation over det andet end krusninger.
De fine bunde stiger ikke bare linært men accelerer opad, så det ser da super fint ud:

Stigningstakt:
24/2 - 27/4: ca. 1 NOK / måned
27/4 - 12/5: ca. 2 NOK / måned
12/5 - 31/6: ca. 4 NOK / måned

hvis vi får en ny bund her tæt omkring de 18+ NOK.
hvis vi skal tilbage på 2 NOK / måned skal vi ned og vende i 16.5 NOK.
med 4 NOK / måned har vi kurser 16 / 20 / 24 / 28 for medio maj / juni / juli / august.
Det kan jeg godt leve med :-)
Slettet bruker
31.05.2022 kl 22:10 4601

Vi skal nok ned til 15 først ser det ut som .
Det som irriterer mest er at når nyheten som alle har ventet på kommer , at ML åpner , så klarer en idiot av CEO å snakke aksjen ned .. maken til amatører , med folk som dette i rec så forventer jeg bare tull videre . Samtidig øker short og kjører kursen ned . Dessverre har rec blitt Short sin lekeplass ser det ut som med god drahjelp fra en inkompetent ledelse …
Hamwha kjøpte på 20!, ML oppstart er annonsert , makro kunde ikke være bedre med Sila og G14 og insentivene at verden satser på solkraft og batterier som trenger rec sine produkter men nei, kursen ligger på 18 tallet … bedrøvelig spør du meg .
Redigert 31.05.2022 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
Reflect
31.05.2022 kl 22:33 4383

Jeg skrev tidligere i dag at Voleon spreller.
Det er første dag i elva for de fleste laksefiskere, jeg for min del må vente til 11 og 12 juni. I elva har jeg lært at du ikke kan trekke opp og i land med en gang, -gi og ta til den er klar, - Voleon, eller bare den gruppa/personen, prøver å unngå det uungåelige😁. Med mindre Voleon håper på umiddelbar deflasjon «kjører» vi fint! Jeg kjøpte ytterligere 10% i dag, - regner med at noen her regner hjem verdien av Hanwa kjøp. Men også at selskapet kommer med ytterligere informasjon. Tenker også at SEMA kommer på plass for mulig akselerasjon av delvis oppstart.
Ikke minst;- vi har ennå ikke forstått det tyske styrebidraget;- leder av all teknisk forskning ved Tysklands fremste tekniske universitet innen AI og medisin hvor RECs produkter passer inn.
-Det er faktisk som en god fisketur, - med null nedside, men man lurer på hvor lenge man skal kjøre fisken. :-)
Slettet bruker
31.05.2022 kl 22:33 4473

1366 technologies skrinla noen planer for noen få år siden, en planlagt direct to wafer fabrikk, i New York. Mye av grunnen var politiske forhold. 1366 technologies har et samarbeid med Hanwha Qcells i dag, i Asia.

Direct to wafer sparer mye råstoff og energibruk, samt virker kostnadseffektivt. Virker å matche veldig bra med strategien i ML nå.

Vet flere har nevnt dette før, men kan det rett og slett være det som blir bygget på nabotomten som Rec skal kjøpe tilbake? Skal ikke se bort i fra det.

Edit: 1366 Technologies heter nå CubicPV etter en merger.

https://www.pv-magazine.com/2019/02/26/1366-technologies-and-hanwha-q-cells-to-open-wafer-factory-in-malaysia/
Redigert 31.05.2022 kl 22:46 Du må logge inn for å svare
Opportunist1
31.05.2022 kl 22:51 4316

Hvis du er aksjonær, håper jeg at du stiller på generalforsamlingen og forteller dem det du skriver her . Sett dem på plass 👍
Slettet bruker
31.05.2022 kl 23:20 4124

Alt som kommer i tillegg er bare bonus. Sema betyr bare enda mer penger til RECsi.

Jeg vil tro Voleon prøver å dempe oppgang ved å øke short / alternativt er de ganske uopplyst, og det er mindre sannsynlig.

RECsi har klart det. ML åpner og skal produsere 100%.

Markedet som vokser fram trenger ikke nærmere utdypning/ det er hinsides!

RECsi blir, i følge Hanwha, en hjørnestein i US solar.

Koko - kurs 18,50 - det ler vi av over sommeren!


Stabukk
31.05.2022 kl 23:28 4056

Nye investorar burde hoppa inn FØR Rec begynnar å tena gode pengar. Det er litt rart at ikkje Folketrygdfondet og andre større aktørar forstår at ein gigant som Hanwha meiner alvor, og kjem seg inn på dagens kurs. Rec bør i alle fall kunna informera meir offensivt om Butte alt i dag, og om framdrifta i restart av ML utover i 2023. Men det kan bli ein kjedelig periode å venta på kursauke, dersom ikkje eit vedtak om skatterefusjon set fart i heile bransjen, inkludert Rec..
Slettet bruker
01.06.2022 kl 00:13 3810

Er bare å karre til seg så mye aksjer en bare kan, dette må være en gavepakke. Jeg prøver å fokusere på at jeg er long, med tidligst realisering i 2025 og driter 50-0 i hva kursen er nå.
Slettet bruker
01.06.2022 kl 03:49 3534

Kan dette være grunnen til at de kanskje trenger mer penger?

Blir mye tekst her, men legger det viktigste øverst.

A glaring example of how information was intentionally withheld from council is the REC/Hanwha expansion estimated at 2500 direct jobs.


Dear Mayor Hankins and Councilmembers:
I am submitting this material on behalf of ASPI Group, and our affiliate entity CFML LLC, for your consideration regarding the Motion to Repeal the November 9, 2021, Ordinance 2992 referred to as the Comprehensive Plan Update.

Lack of any information in the staff reports or city’s consultant’s report regarding projected employment growth and the dearth of available housing to meet the needs of inbound employers. ASPI is a well-known, ongoing participant in the industrial/retail employer recruiting process with the Washington State Department of Commerce, Grant County
1600 Lind Ave. S.W., Suite 220 Renton, Washington 98055 425.264.1000 FAX 425.264.1268 www.ASPIGroup.com
Packet Supplement, Page 181 of 203

Economic Development Council, and the Port of Moses Lake. None of those critical economic development entities were contacted for the consultant’s report. We have proposals out to dozens of new employers that would result in hundreds of new direct jobs that would then be subject to a typical 2.5:1 multiplier for indirect and induced jobs resulting in thousands of new employees and residents. A glaring example of how information was intentionally withheld from council is the REC/Hanwha expansion estimated at 2500 direct jobs. A letter from Kevin Richards opines up to 5000. That was known to the city and not disclosed to council. Employment projections are statutorily required by the Growth Management Act.

Hentet fra side 180 her:
https://www.cityofml.com/AgendaCenter/ViewFile/Agenda/_05312022-508


Redigert 01.06.2022 kl 03:52 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
01.06.2022 kl 06:42 3287

Svært interessant informasjon - takk for at du plukket frem den der :-) Vet vi noe om resultatet?
Redigert 01.06.2022 kl 06:50 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2022 kl 07:02 3207

Ser ut som de stemte 31.05.22 og at resultatet kommer 06.06.22.
Du ser det på side 2 i linken :)
Sa2ri
01.06.2022 kl 07:25 3065

Takk skal du ha - det var det jeg trodde, men det er jo litt rart at det de har stemt over allerede ikke er offentlig kjent nå. Vel, ikke lenge til 06.06. Uansett, bra jobbet!
Origo
01.06.2022 kl 07:50 2916

Men dere ser vel hva som er det viktigste med denne saken som var i Moses Lake City Council i går? Det skulle stemmes over ulike varianter av å trekke tilbake byen sitt innsendte forslag til ny arealplan, altså City’s Comprehensive Plan and Urban Growth Area (UGA). Det er flere aktører som mener at det ikke er satt av nok areal til flere boliger i lys av sterk forventet vekst i antall arbeidsplasser. Også noen landeiere som ligger an til å få sitt areal omgjort bort fra bolig/næring til landbruksareal i forslaget som er sendt inn - slik at det her også er aktører som ønsker å forsvare sine eiendomsverdier.

Konsekvensen hvis noen av disse trekke tilbake-forslagene har fått flertall, er trolig også at avgjørelsen om å omgjøre to av nabotomtene til Rec fra landbruk til industriareal blir utsatt. De ulike variantene av forslag til å trekke tilbake den innsendte planen er at kommunen ønsker å bruke ett år ekstra på å gjøre enda flere endringer i arealplanen - slik at det avsettes mer areal til boliger.

Litt uoversiktlig hele denne saken, og den skal uansett ikke ha noen stor betydning for Rec da de allerede har annonsert å gå igang med å fyre opp anlegget. Men det er altså ikke sikkert det kommer en beslutning i juli 2022 i Grant County (fylket) om å omgjøre de ønskede nabotomtene til Rec til industriareal som Rec har opsjon på å kjøpe. Men at dette da skjer i juli 2023. Jeg kan legge til at om disse utsettelsesforslagene hadde hatt stor betydning for Rec, så ville Rec ha levert motargumenter til gårdagens møte. Jeg ser ingen slike innspill i den store saksfremstillingen til møtet.
Redigert 01.06.2022 kl 07:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.06.2022 kl 08:02 2828

Godt innspill. Eneste er vel om det finnes noe regelverk rundt det å utelukke de motargumentene Rec har fra offentligheten. Gitt det at det fort kan være børssensitiv informasjon.

Jeg aner ikke, bare en tanke. Skulle likt å se Rec argumentere i offentligheten om konkrete ekspansjonsplaner 😂