RECSI uke 22

solfylt
RECSI 30.05.2022 kl 07:25 77905

Kursen endte på 18,83 i uke 21 etter at aksjer for 442 millioner ble omsatt på fredag 27.05 (nr 2 etter EQNR) etter fremleggelsen av Q1 med melding om åpning av Moses Lake. Kursen var en kort tid oppe i 20,90 og bunnet på 18,38. Resultatet ble -3,93% for fredagen.
Redigert 30.05.2022 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2022 kl 11:17 4838

Dagen kommer fort nok. Det viktigste er at vi vet den kommer🚀🚀🚀

Alt er bekreftet gjennom børsmelding bortsett fra pris, som vi vet blir over 20 dollar ref May.

Regner man på det vi vet og 15x multippel, så forsvarer det kurs 82 kroner. Det bør være et langsiktig kursmålet nå (18 måneder).

SEMA, høyere salgspris, utvidet kapasitet etc = økt kursmål.

Jeg tror alle med en hvis form for tallkunnskap ser at pris 20 er forferdelig billig. Heldigvis har jeg tid til å vente på at markedet velger å prise det inn:)
okrister
02.06.2022 kl 11:20 4812

Short dekkes inn nå...
Nsxnsx
02.06.2022 kl 11:24 4773

Det de profilerer på er jo at det vet nøyaktig når den går opp og når den går ned, for de får jo ikke stort motstand av oss andre.

Om mønsteret var slik: 40 øre ned første time, så 60 øre opp frem mot sluttauksjon, for så å presses ned 40 øre i slutthandel ville det jo være lett å tjene på trades.

Og dette mønsteret har jo vist seg ganske treffsikkert...det er bare det at vi andre må vente for å kunne se det, mens Voleon ser(styrer) det mens det pågår. Ergo lett for dem å tjene på saueflokken.
Redigert 02.06.2022 kl 11:25 Du må logge inn for å svare
VL
02.06.2022 kl 11:24 4774

Da blir det spennede å se om den klarer å holde seg oppe eller faller ned igjen.
FMI
02.06.2022 kl 11:32 4710

De må jo også dekke inn, og det er det de gjør da kursen går oppover. Når kursen går ned er det mange som plutselig synes det er fristende å selge på f.eks. 18,5-18,80, og da kan Voleon støvsuge de aksjene. Dessuten gir det jo en mulighet for å pumpe aksjen oppover ved kjøp, og så sette short (eller selge trade) på høyt nivå) før den dumpes ned igjen. Så lenge det er andre som er med på nedsalget nedover og også er villig til å selge til Voleon oppover kan de tjene gode penger på det.

Men de har jo et problem når den ikke synker mer enn den gjorde tirsdag til tross for 1 mill. nye aksjer short..
grey
02.06.2022 kl 12:18 4497

Det både både greit og nødvendig å være optimist i Rec, men det har ingen hensikt å være naiv.

Virker som enkelte tror Rec nå er et case uten risiko, og at kursen skal hit eller dit på kort sikt siden all risiko er fjernet. Det er ikke tilfelle at all risiko er fjernet. Med den tidslinjen som nå er lagt er det langt frem til en åpning og mange muligheter for å snu. I sin melding om åpning presiserer Rec sitt forbehold knyttet til ev. endringer i markedssituasjonen – at dette faktisk kan stoppe planene.

Med gigantiske Hanwhas pengesekk og forslag til takeoff kontrakter kan det ikke gå galt sier mange.

I 2019 åpnet 1366 Technologies, (nå CubicPV), sin revolusjonerende direct wafer fabrikk i Malaysia – finansiert i all hovedsak av nettopp Hanwha. Ikke nok med det, men fabrikken var da også plassert i direkte tilknytning til Hanwhas egen fabrikk for solceller. Både finansiering og offtake på plass. I dette tilfelle ble altså også fabrikken ferdig bygget og satt i drift. Attpåtil viste det seg at teknologien, som jo var ny, viste seg å virke som tenkt. Likevel – etter å ha åpnet i Februar kastet Hanwha håndkleet og fabrikken stengte ned allerede September samme år. Begrunnelsen var et marked oversvømt av billige konkurrenter fra stormakten Kina – en såpass tøff konkurranse at selv Hanwha måtte gi tapt.

Hanwha har tidligere vært involvert i hele solar verdikjeden – fra polysilicon til ferdige paneler. De siste årene har de imidlertid kastet inn hånkleet og kvittet seg med alt av både polysilicon og ingot/wafer, grunnet for sterk konkurranse – at det rett og slett ikke har vært business. Dette viser selvfølgelig to ting – 1) Konkurransen har vært tøff, og da ikke bare for de som har holdt til i USA og Europa, men også i Østen. 2) Hanwha er "in it for the buisness" og kompromissløse/handlekraftige om det ikke blir buisness.

Når Hanwha nå re entrer disse delen av verdikjeden, gjennom sitt oppkjøp i Rec og sannsynligvis etablering av en eller annen form for waferproduksjon i tilknytning, så er det selvfølgelig en grunn til det – de antar at dette skal bli buisness. Hovedgrunnen til at de ser buisness her tror jeg dreier seg nettopp om markedet. De ser på dette som en mulighet til å omgås den konkurransen som har stoppet dem fra suksess andre steder. Man ser rett og slett til USA og Europa primært fordi det politiske klimaet ser ut til å kunne sjalte ut konkurransen gjennom tolltariffer og støttepakker – tiltak for å øke egen energisikkerhet, unngå barnearbeid etc. og krav vedr. co2 avtrykk knyttet til produksjon.

Å tro at SEMA og andre tiltak er av sekundær betydning for dette prosjektet er nok naivt. Det er nok nettopp slike disse aspektene det siktes til når Rec i åpningsmeldingen tar forbehold om endringer i markedet.

Om det skulle offentligjøres kontrakter med Hanwha som spesifikt viderefører slike forbehold/klausuler er det ikke utenkelig, gitt den stipulerte tidslinjen, at det resulterer i et tilbakefall i kursen på kort sikt heller enn at den får et vesentlig løft.

Mange har vært krass i sin kritikk av May sin kompetanse etter gjennomføringen av Q1 presentasjonen. Når samme mann sier at poly prisen ikke skal under 20$ behandles utsagnet hans nærmest bibelsk. Er det en ting som er sikkert er det at ingen vet hva prisen er om noen år. Nær sagt alle spesialister har bommet på prisutviklingen det siste året – fult mulig å bomme for fremtiden også, og også i motsatt retning.

Poly medgangen per produsert watt solcelle er halvert de siste årene. Gjennom overgang til direct wafer teknologi og tandemsystemer vil den halveres igjen, selv om dette vil ta noe tid.

Det er i dag sterk politisk vilje til å sikre egen verdikjede i USA og Europa. Samtidig er det lagt ambisiøse mål for utbyggingstakt på solenergi. Det er imidlertid også påvist et nivå på behovet for solarutbygging som er uforenlig med tilgjengelig produksjonskapasitet på de samme kontinentene på kort sikt. Dette representerer selvfølgelig muligheter, men samtidig som der er sterke krefter som jobber for tiltak som kan støtte utviklingen av fullverdige verdikjeder på disse kontinentene er der også sterke stemmer som hevder at dette på kort sikt vil forhindre planlagt utbyggingstakt – at man er nødt til å gå motsatt vei og lette på sanksjoner for å oppnå ønsket utbyggingstakt.

Silananode representerer unektelig et enormt potensiale, men husk at et potensiale er en mulighet - ikke en fasit – og der er alltid en risiko for at potensialet ikke utløses. Group 14 er backet av Porsche, ja, men de store bilprodusentene spiller hele tiden på flere hester – for å sikre seg muligheter og redusere egen risiko. Det er mange som vil inn i dette markedet, og hvem som lykkes vet vi foreløpig ikke. Dette handler ikke om å flytte en eksisterende fabrikk eller inngå kontrakter, men å bygge helt ny industri – mange skjær i sjøen da.

Når potensiell inntjening ligger frem i tid er det aldri noen klar fasit for hvilke tall som skal benyttes når man regner på mulighetene. De ulike risikomomentene bakes inn og troen på caset blir en del av ligningen. Når ulike meglerhus kommer frem til ulike kursmål er det ikke nødvendigvis for at man forholder seg til ulike fakta, men fordi man vurderer risikomomentene ulikt, også basert på hvor stor tro man har på caset.

Mange her fremstiller caset REC som en nobrainer – et forutsigart forløp med to strek under svaret og null risiko. Det er mer komplekst, og der er definitivt risiko.

Uten risiko ville det imidlertid heller ikke vært mulighet til å tjene penger.

For å tjene penger trengs det også både; kunnskap, tro, tålmodighet og kanskje en porsjon flaks.

Selv har jeg stor tro på caset REC og ønsker selvfølgelig å tjene penger på det. Jeg ønsker imidlertid også minst mulig risiko, og tror at det beste verktøyet for å minimere egen risiko er å ha en åpen tilnærming der man søker kunnskap om risikofaktorene på lik linje med potensialet. På den måten bevares muligheten til å hoppe av toget i tide om det, mot formodning, skulle begynne å gå i feil retning..

PS
Dette er ikke å oppfatte som en kritikk til poster som fokuserer på oppsiden i caset. Setter stor pris på all informasjons som belyser oppsiden! Mener bare at det er greit med litt mer nyanserte vinklinger også..
Slettet bruker
02.06.2022 kl 12:26 4417

Her var det mye gode resonnementer å tygge på!

Veldig godt skrevet.
Takker for de delte tankene!
DjTao
02.06.2022 kl 12:33 4337

All risiko er selvsagt ikke fjernet, men mye av den vil jeg si er redusert ila det siste året. Vi vet nå at silanbaserte anoder er det som det satses på ift til å øke effektiviteten til batterier som skal brukes i EV fra 2025.

Vi vet at Sila & Group 14 skal samlokalisere seg med REC i Moses Lake
Vi vet at Group 14 & Sila har den nødvendige finansieringen på plass til å bygge ut fabrikker.
Vi vet også at megatrenden er at stort alle bilprodusenter nå satser for fullt på EV og slutte med bensindrevne biler
Vi vet at markedet for EV i USA skal vokse enormt fremover
Vi vet at det blir vanskelig for solindustrien i USA etter 21 juni i år og importere solpaneler fra utlandet fordi mesteparten har polysil i seg fra Kina
Vi vet at at det er bred politisk enighet i USA om å satse på fornybart.
vi vet at det finnes en halvleder krise i verden som ikke løses med det første. Vi vet at det skal etableres flere gigafabrikker i USA som skal begynne å produsere enorme mengde chips hvor de vil trenge råvarer fra REC.
and the list goes on ! :)

Ja, det er risiko ved enhver investering men vis meg hvilket selskap på Oslo børs som har en bedre risk-reward enn REC i disse dager?
Redigert 02.06.2022 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
grey
02.06.2022 kl 12:36 4332

Selvfølgelig helt enig i at alle disse positive indikatorene er der - derfor jeg også sitter her og har troen : )
InnerTier
02.06.2022 kl 12:40 4301

https://ssr.finanstilsynet.no/

Ikke bra:
Shorten øker.....
Opp fra 8mill til:
10 107 566

ACC. SHORT %
2,40%

LATEST POSITION (DD.MM.YYYY)
31.05.2022
Redigert 02.06.2022 kl 12:40 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
02.06.2022 kl 12:41 4290

Var det "Packman" som var innom og jafset litt aksjer...? (Forsynte seg grovt!!)
Redigert 02.06.2022 kl 13:04 Du må logge inn for å svare
grey
02.06.2022 kl 12:55 4131

Da er dagens VWAP også allerede i grønt, vel 18,82 nå, samtidig som amerikanske futures er godt i pluss - lover vel egentlig bra for resten av dagen.. men hvem vet..
ZimZalbim
02.06.2022 kl 12:57 4110

Ja snart den igjen...
Slettet bruker
02.06.2022 kl 12:58 4097

Ikke bra for shorten, nei.
De klarer jo ikke presse kursen ned, så jeg gleder meg til de må dekke inn.
Slettet bruker
02.06.2022 kl 13:05 4030

Skal jeg få rett allikevel da?? Testing av 20 idag??
Slettet bruker
02.06.2022 kl 13:10 3940

Veldig bra og reflektert innlegg. Jeg tror når May sier dette:

" Når samme mann sier at poly prisen ikke skal under 20$ behandles utsagnet hans nærmest bibelsk. "

Så mener han nok at dette er laveste kontraktsprisen med Hanwha basert på dagens pris i markedet $32.
Skalleknarp
02.06.2022 kl 13:12 3946

Hvis det skulle løsne skikkelig og short (...eller de som febrilsk prøver å holde kursen nede) ikke klarer dette så blir det vel nesten som å prøve å tette en lekk radiotor med "gaffatape" - mao ganske tøff oppgave. (Eller er det noen som har prøvd kanskje). Så, gjerne for meg "let the game begin"... !!!
fattigstakkar
02.06.2022 kl 13:14 3927

Gode poenger. Det er usikkerhet i alle aksjer. Det jeg har lagt til grunn når jeg har gått tungt inn nå er at usikkerheten er dramatisk redusert i forhold til for få måneder siden. Jeg tror nok de fleste undervurderte usikkerheten før Hanwha kjøpte seg inn. Potensialet var like stort, men det var også en stor fare for årevis med ørkenvandring og kurser tilbake til 5 kr. Derfor satt jeg også med en betydelig mindre post da. Personlig vurderer jeg det til mindre enn 10% sannsynlig for at det ikke blir noe av oppstarten av ML, og da er det få case hvor jeg finner bedre risk/reward.
Redigert 02.06.2022 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
02.06.2022 kl 13:19 3855

Jeg var med på Pareto-konferansen, og sånn jeg oppfattet det, sa han at tradisjonelt forsvinner produksjon fra markedet når prisen faller under $20 fordi de dyreste produsentene ikke lenger har lønnsomhet, og at han derfor ikke trodde på priser under $20 over tid.
Slettet bruker
02.06.2022 kl 13:28 3763

Apropos all snakk om short og holde kursen nede osv. Anbefaler jeg alle å ta en rask titt på bevegelsene som foregår i top 20 fra dag til dag.

Her er det lett å se at flere store aktører handler aktivt om dagen, for å nevne tre med mye volum raskt:

"THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV" har handlet (både kjøpt og solgt) flere millioner aksjer de siste dagene (solgte f.eks over 3 millioner aksjer på mandag)

"J.P. MORGAN SECURITIES PLC" f.eks kjøpte 1,155,603 aksjer på tirsdag.

"DICHESBUEN AS" kjøpte også 1,676,395 stykk på tirsdag.

Edit: Pyntet på innlegg
Redigert 02.06.2022 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
grey
02.06.2022 kl 13:36 3676

Personlig heller jeg i samme retning som både Sutre og Fattigstakkar mht polypris. I tillegg er det med dagens politiske klima lov å håpe på at de grønne aspektene ved REC's produksjon kan gi konkurransefortrinn og en oppnådd pris som iallfall ikke ligger under average..
Reflect
02.06.2022 kl 13:45 3636

Takk til SaRi for informasjon i sin tråd. Basert på det tenker jeg at REC ledelse ogå må ta hensyn til konkurransesituasjon. Å gi ensidig eller lav pris eller annen ikke-markedsbasert fordel til Hanwa vil bli tatt opp med konkurransemyndigheter og landre. Det er store forventninger i ML for andre bedrifter. Men kanskje gjelder May’s kommentar større kapasitetsutvidelser?
Uansett, Voleon spreller, - kanskje vifår se en «GameStop». Uansett tenker vi får mer nytt før GF, og kurs over Pareto mål på det tidspunkt:-)
Slettet bruker
02.06.2022 kl 13:49 3719

Godt og nyansert Grey.

Mange her inne blei nok døpt i aksjemarkedetsnavn nå gjennom pandemien, og kan muligens oppfattes som naive, av og til. Jeg skjønner de godt jeg. Når man tror på noe så sterkt, med god grunn vil jeg legge til, er det lett å bli en smule overivrig. Det skjer den beste. Men det er vel greit det - man lever man lærer.

Angående risiko.

Alt i aksjemarkedet har en risiko. Det tror jeg også de fleste vet. Med det premisset så handler det om å finne case som relativt til andre har 1) begrenset nedside gjennom åpenbar de-risking 2) er underpriset/undervurdert ift. peers/marked 3) er godt posisjonert i verdikjeder for globale samfunnsmessige trender 4) kan forklares til din mor og hun skjønner at det er en lur investering

Relativt til alternativene på Oslo børs setter jeg to streker under svaret og sier at REC faktisk er en no-brainer.

Sol. Batteri. Semiconductors.

We are selling shovels in the new gold rush. I tillegg redder vi verden.
Redigert 02.06.2022 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
halvpris
02.06.2022 kl 13:56 3655

Kun småhandel i Rec 100k på siste kvartter
grey
02.06.2022 kl 14:03 3618

Ser stort sett bare shovels jeg også : ) kanskje en slags personlig øvelse for å bremse meg selv litt når jeg blir for overivrig selv dette ; )
isolon
02.06.2022 kl 14:14 3624

Ser ut som Voleon ikke har gitt seg enda.
Skalleknarp
02.06.2022 kl 14:20 3567

Nei, de samler vel troppene igjen. Trodde først det var noen som hadde dratt ut proppen og slukket lyset...
Redigert 02.06.2022 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2022 kl 14:41 3430

Ser det jobbes hardt med å holde den nede. Hadde vært ekstra gøy hvis short ikke klarer å redusere i dag.
Bare Equinor er mer omsatt.
okrister
02.06.2022 kl 14:46 3351

Ser ut som de lykkes. 3% finfin oppgang radert bort på et kvarter..
Slettet bruker
02.06.2022 kl 14:53 3265

Kjempe godt skrevet, Grey. Takk for ditt bidrag!

Alltid gøy å lese slike innlegg, som er godt argumentert. Jeg oppfordrer til flere slike diskusjoner, da dette fører til økt kunnskapsveksling for alle aksjonærer.
Skal forsøke å komme tilbake til dette når jeg får litt bedre tid fra jobb, da jeg synes dette er en fin diskusjon å delta i :)
Slettet bruker
02.06.2022 kl 14:56 3254

😂😂 De skal jobbe hardt med å holde kursen her nede:)

Les innlegget til SaRi etter møte med May og co.
RECsi blir hjørnesteinen, og vi kan bare vente på se hva salgsprisen blir - for hele produksjonen💲💲💲

Det blir ikke under 20 dollar/kg, snarere mer - og da kan alle som regne se at et fornuftig kursmål gitt relativt nøkterne multippel bør være over 80 kroner.

For hver dollar opp fra 20, gir RECsi 150
milioner kroner i økt fortjeneste - som bør øke kursmålet med ca 5,5 kroner (per dollar opp).

Hvor lenge skal kursen får surre rundt 19-20? Jeg tipper i maks noen dager.

Skalleknarp
02.06.2022 kl 15:14 3121

Nedgangen kommer nesten alltid i pusterommene etter at store poster med aksjer har blitt omsatt med stigning. Det er vel da det er enklest å benytte momentumet med noen kjappe taktiske småhandler. Som det sies - det er vel ikke ubegrenset med fuel for å holde dette gående, og det er vel heller ikke noen god økonomi i lengden selv om de sikkert er flinke med kjøp/salg/short i alle retninger og nivåer slik at tapenen ikke er så store som vi kanskje tror. Uansett alt har sin ende og en dag MÅ short ut..Får bare håpe de velger feil tidspunkt og blir presset ut av oss som vil ha mer aksjer på kistebunnen som selvsagt ikke selger :)
Redigert 02.06.2022 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.06.2022 kl 15:42 2899

Voleon er i trøbbel nå folkens
Slettet bruker
02.06.2022 kl 15:44 2918

Ha, ha

VOLEON CAPITAL MANAGEMENT LP 10 733 433 2,55% 01.06.2022
Skalleknarp
02.06.2022 kl 15:55 2776

Å øke short i dag skulle en nesten tro er som å lense vann inn i båten i steden for å tømme den. En vet hvordan det vil gå til slutt, eller er det noe vi ivrige looooongere ikke har skjønt....?
Slettet bruker
02.06.2022 kl 15:56 2766

Hehe, tror jammen de slengte noen hundre tusen til på kontoen rundt 15:40 i tillegg.
Vi får vente på fasit.
Småplukker
02.06.2022 kl 15:57 2783

Er det ikke slik at Voleon går på ren maskinlæring da? Altså at det kun er trender i aksjen som påvirker hvor de kjøper og selger? Det sitter ikke noen kloke hoder og vurderer fremtidige triggere hos Voleon?
Slettet bruker
02.06.2022 kl 15:59 2786

1,6mill ekstra short på 2 dager og kursen holder seg bra. La de fortsette å shorte så blir bare smellen større og større.