Norge skal selvfølgelig ikke redde SAS.
SAS er Sveriges og Danmarks ansvar. Den norske stat solgte seg ut av SAS for noen år siden. Norge har SINE flyselskap å ta seg av,
som er Norwegian, Flyr, Widerøe, Norse Atlantic og norsksvenske BRA.
Hva som skal skje med SAS er opp til Sverige og Danmark å finne ut av. Det vil overraske meg om ikke Sverige og Danmark evner å
finne en løsning for SAS.
Om svenskene og danskene synes norske flyselskap er greie å bruke, så er det selvfølgelig fritt for dem å bruke disse. Vil svenskene
og danskene la seg betjene av våre flyselskap, så er det greit. Og de norske flyselskapene egner seg på nordiske flyruter. Norden er
et området norske flyselskap egner seg for å betjene. Vi har høy gjensidig tillit til hverandre i Norden.
Svenskene og danskene har også muligheten til å bruke Flyr. Et selskap nordmenn liker.
som er Norwegian, Flyr, Widerøe, Norse Atlantic og norsksvenske BRA.
Hva som skal skje med SAS er opp til Sverige og Danmark å finne ut av. Det vil overraske meg om ikke Sverige og Danmark evner å
finne en løsning for SAS.
Om svenskene og danskene synes norske flyselskap er greie å bruke, så er det selvfølgelig fritt for dem å bruke disse. Vil svenskene
og danskene la seg betjene av våre flyselskap, så er det greit. Og de norske flyselskapene egner seg på nordiske flyruter. Norden er
et området norske flyselskap egner seg for å betjene. Vi har høy gjensidig tillit til hverandre i Norden.
Svenskene og danskene har også muligheten til å bruke Flyr. Et selskap nordmenn liker.
Redigert 31.05.2022 kl 12:40
Du må logge inn for å svare
SomSa
31.05.2022 kl 09:00
3986
Hold dere langt unna SAS, aksjen kan falle mot 1-5 øre:
SAS vil gjøre om 20 milliarder svenske kroner fra gjeld til aksjer i den varslede kriseplanen. Samtidig vil selskapet hente minst 9,5 milliarder svenske kroner.
https://e24.no/boers-og-finans/i/lVow3L/nytt-milliardtap-for-kriserammede-sas
https://e24.no/naeringsliv/i/XqmMeE/frp-om-sas-vi-kan-ikke-kaste-gode-penger-etter-daarlige?referer=https%3A%2F%2Fwww.aftenposten.no
Det norske Næringsdepartementet behøver ikke å fylle på mer penger her. Dette må Sverige og Danmark ordne opp i. Og det er mye mulig
de gjennomfører denne egenkapital restruktureringen.
Det skal mye til at Sverige og Danmark lar SAS gå dukken. Det skjer nok ikke.
Og om det skulle skje ville det være en døråpning for norskeide norske flyselskap.
Det norske Næringsdepartementet behøver ikke å fylle på mer penger her. Dette må Sverige og Danmark ordne opp i. Og det er mye mulig
de gjennomfører denne egenkapital restruktureringen.
Det skal mye til at Sverige og Danmark lar SAS gå dukken. Det skjer nok ikke.
Og om det skulle skje ville det være en døråpning for norskeide norske flyselskap.
Redigert 31.05.2022 kl 12:44
Du må logge inn for å svare
https://www.di.se/analys/akut-kris-konkurshotet-vaxer-for-sas/
Her må nok svensk og dansk næringsliv bla opp penger.
Og er det slik at Boeing prøver å prakke på de Max-fly ?
Norske, finske, islandske. og andre svenske og danske flyselskap står klare til å betjene Norden om SAS ikke makter dette mer.
Men svensk og dansk næringsliv lar neppe denne velkjente merkevaren gå dukken.
Her må nok svensk og dansk næringsliv bla opp penger.
Og er det slik at Boeing prøver å prakke på de Max-fly ?
Norske, finske, islandske. og andre svenske og danske flyselskap står klare til å betjene Norden om SAS ikke makter dette mer.
Men svensk og dansk næringsliv lar neppe denne velkjente merkevaren gå dukken.
https://www.nrk.no/norge/har-ikkje-tru-pa-kriseplanen-til-sas_-trur-aksjane-blir-naermare-verdilause-1.15987377
Nordea guider børskurs på 10 svenske øre. Nå rundt 70 øre.
Nordea guider børskurs på 10 svenske øre. Nå rundt 70 øre.
https://www.dn.no/sas/anko-van-der-werff/beilere-lukter-pa-sas/2-1-1229077
Nå er det ny utvikling i saken. Nå snakkes det om utenlandsk investorgruppe. Men denne er ukjent
foreløbig. Norge bør følge litt med her. Vi bør unngå at SAS havner utenfor skandinavisk kontroll.
Minner om den finske stat er største aksjonær i Finnair med ca 56 %.
Skulle det komme helt på spissen, så kunne kanskje den norske stat ta en posisjon oppad til 10 %,
inkl. evt. konvertering av det lånet den norske stat tidl. har gitt på 1,5 mrd. kr. Da evt. mot at den
svenske og danske stat stiller opp litt.
Hva som skjer med SAS er ikke helt likegyldig for Norge. Men det burde sitte langt inne for Norge
å delta her.
SAS er en skandinavisk eiet merkevare, og bør forbli det om det holdes liv i selskapet videre.
Et utenfor Skandinavia eiet SAS høres lite spiselig ut.
Nå er det ny utvikling i saken. Nå snakkes det om utenlandsk investorgruppe. Men denne er ukjent
foreløbig. Norge bør følge litt med her. Vi bør unngå at SAS havner utenfor skandinavisk kontroll.
Minner om den finske stat er største aksjonær i Finnair med ca 56 %.
Skulle det komme helt på spissen, så kunne kanskje den norske stat ta en posisjon oppad til 10 %,
inkl. evt. konvertering av det lånet den norske stat tidl. har gitt på 1,5 mrd. kr. Da evt. mot at den
svenske og danske stat stiller opp litt.
Hva som skjer med SAS er ikke helt likegyldig for Norge. Men det burde sitte langt inne for Norge
å delta her.
SAS er en skandinavisk eiet merkevare, og bør forbli det om det holdes liv i selskapet videre.
Et utenfor Skandinavia eiet SAS høres lite spiselig ut.
Redigert 02.06.2022 kl 00:05
Du må logge inn for å svare
ZimZalbim
02.06.2022 kl 00:18
3372
Aksjene skal 0 og ny aksjer og ny aksjer tegnes? eller går den opp i morgen?
cinet
02.06.2022 kl 07:26
3175
Kommer defintivt ikke til å gå i taket.
Les denne artikkelen fra høsten 21. dere er advart. Sas er ferdig i nåværende form, og nåværende aksjonærer vil tape 80-90%. Vestre må holde seg lang lang unna dette pengesluket.
https://www.altinget.dk/transport/artikel/sas-overlever-kun-med-yderligere-statsstoette
Les denne artikkelen fra høsten 21. dere er advart. Sas er ferdig i nåværende form, og nåværende aksjonærer vil tape 80-90%. Vestre må holde seg lang lang unna dette pengesluket.
https://www.altinget.dk/transport/artikel/sas-overlever-kun-med-yderligere-statsstoette
Gullhaugen
02.06.2022 kl 09:05
3080
HER SKAL 20 MILLIA4DER KONVERTERES....GAMMEL AKSJE HAR NULL VERDI DESSVERRE.
de må nok igjennom det samme som Norwegian har vært gjennom ja hvis det er mulig da. Sas har vel ikke noe tilgode hos en flyfabrikken. Ser stygt ut for Sas for tiden.
morgendagen
02.06.2022 kl 09:16
3051
Her blir det nok full gjennomgang? Fjerning av eurobonus oppsparing, sletting av eurobonus som ikke blir brukt?
Ut av trumf program?
Ut av trumf program?
Denne saken var på Dagsrevyen i kveld. Flyr var frempå og hevdet de kunne overta SAS-rutene.
Ja, en måte å se dette på, er at om noen vurderer å gå inn i SAS, kan de jo like godt vurdere å gå inn i
Norwegian eller Flyr. Det er mer orden på finansene der.
Og mange passasjerer i det sørøstre Norge ønsker at alternativer til Gardermoen kommer opp.
Flyselskapene burde satse på Rygge, Torp og Kjevik. Til Rygge sogner mange fra Sverige.
Gardermoen, Rygge, Torp og Kjevik dekker et enormt geografisk område fra Flekkefjord
til Haukeli, til Rondane, til Kristinehamn og til Lysekil. Fint med Norwegian, men mange heier
på Flyr også.
Det er snakk om redusert fartsgrense på hovedveier i Oslo, og økte bompenger. Dette og mye
annet gjør det tungvint, dyrt og tidkrevende å komme seg fra syd for Oslo og til Gardermoen.
Derfor er alternativer med Rygge, Torp og Kjevik så viktig. Og det vil bidra til å skape mere smidig
samferdselsdynamikk i Norge.
Ja, en måte å se dette på, er at om noen vurderer å gå inn i SAS, kan de jo like godt vurdere å gå inn i
Norwegian eller Flyr. Det er mer orden på finansene der.
Og mange passasjerer i det sørøstre Norge ønsker at alternativer til Gardermoen kommer opp.
Flyselskapene burde satse på Rygge, Torp og Kjevik. Til Rygge sogner mange fra Sverige.
Gardermoen, Rygge, Torp og Kjevik dekker et enormt geografisk område fra Flekkefjord
til Haukeli, til Rondane, til Kristinehamn og til Lysekil. Fint med Norwegian, men mange heier
på Flyr også.
Det er snakk om redusert fartsgrense på hovedveier i Oslo, og økte bompenger. Dette og mye
annet gjør det tungvint, dyrt og tidkrevende å komme seg fra syd for Oslo og til Gardermoen.
Derfor er alternativer med Rygge, Torp og Kjevik så viktig. Og det vil bidra til å skape mere smidig
samferdselsdynamikk i Norge.
Redigert 02.06.2022 kl 21:16
Du må logge inn for å svare
https://www.dn.no/luftfart/sas/jan-christian-vestre/abg-sundal-collier/staten-forbereder-seg-pa-mulig-eierskap-i-sas-hyrer-inn-abg-sundal-collier/2-1-1228065
Den norske stat rigger seg til.
Nå burde det være fullt tillatt å tenke norske interesser. Vi har våre Norwegian, Flyr, Widerøe, Norse Atlantic og BRA å ta hensyn til.
Påse at disse er på norske hender til enhver tid. Og Avinor og Samferdselsdepartementet bør se på hvordan utvikle det norske
luftfartssystemet best mulig videre.
Den norske stat rigger seg til.
Nå burde det være fullt tillatt å tenke norske interesser. Vi har våre Norwegian, Flyr, Widerøe, Norse Atlantic og BRA å ta hensyn til.
Påse at disse er på norske hender til enhver tid. Og Avinor og Samferdselsdepartementet bør se på hvordan utvikle det norske
luftfartssystemet best mulig videre.
Til orientering er det irske selskapet Blue Issuer Designated Activit
største aksjonær i Icelandair group med ca 15 %. Icelandair group eier igjen bl.a. flyselskapet Icelandair, og er Islands største foretak.
De øvrige "større" (4 % og mindre) aksjonærer er preget av islandske pensjonsfond og investeringsselskaper.
Og det virker å være en del islandske mikroaksjonærer. Så irerne er en dominerende aksjonær, tross 15 %.
Kan være greit å være klar over dette. Er det disse som snuser på SAS ? Eller noe lignende ?
Hvis det er noen irer som forsøker å manøvrere seg inn i SAS, så må vi forhindre det.
største aksjonær i Icelandair group med ca 15 %. Icelandair group eier igjen bl.a. flyselskapet Icelandair, og er Islands største foretak.
De øvrige "større" (4 % og mindre) aksjonærer er preget av islandske pensjonsfond og investeringsselskaper.
Og det virker å være en del islandske mikroaksjonærer. Så irerne er en dominerende aksjonær, tross 15 %.
Kan være greit å være klar over dette. Er det disse som snuser på SAS ? Eller noe lignende ?
Hvis det er noen irer som forsøker å manøvrere seg inn i SAS, så må vi forhindre det.
Redigert 02.06.2022 kl 22:37
Du må logge inn for å svare
https://e24.no/naeringsliv/i/eEpLbM/sveriges-regjering-hasteinnkaller-til-pressekonferanse-om-sas?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no
SAS med uvanlig tidlig pressekonferanse. Det har vel børshensyn ?
Vi er litt åpne for noe norsk medvirkning hvis det er avgjørende for å holde irer, kinesere eller andre utenfor Skandinavia unna. Og det er
en god deal for Norge.
SAS med uvanlig tidlig pressekonferanse. Det har vel børshensyn ?
Vi er litt åpne for noe norsk medvirkning hvis det er avgjørende for å holde irer, kinesere eller andre utenfor Skandinavia unna. Og det er
en god deal for Norge.
cinet
07.06.2022 kl 07:12
2415
Da er det for sent å selge . Pressekonferanse nå kl 0745. Deretter suspendert frem til ?
Pressekonferansen gikk ut på at den svenske staten ikke vil skyte mer penger inn i SAS.
De eier nå 21,8 %. Den danske stat eier også 21,8 % ser det ut til.
Vi får se hva den danske stat nå gjør.
De eier nå 21,8 %. Den danske stat eier også 21,8 % ser det ut til.
Vi får se hva den danske stat nå gjør.
pengex
08.06.2022 kl 09:20
1945
Blir en dullion nye aksjer her. Skal 10mrd på gjeld kuttes må det trykkes minst 20-30mrd nye aksjer. Blir bra på.toppen av existerende 5 mrd. Og den norske stat eier ca da en god del av selskapet gjennom dagens 1,5mrd utlånte midler som garantert blir konvertert til aksjer.
OilDrum
08.06.2022 kl 09:32
1921
Jeg tror at China Development Bank bliver en af de nye ejere i SAS
https://www.businesswire.com/news/home/20210328005031/en/CDB-Aviation-and-SAS-Expand-Relationship-with-New-Transaction-for-Four-Airbus-Aircraft
https://www.businesswire.com/news/home/20210328005031/en/CDB-Aviation-and-SAS-Expand-Relationship-with-New-Transaction-for-Four-Airbus-Aircraft