COOL LNG - Fernleys høyner kursmål og sier kjøp (200,- )

Slettet bruker
CLCO 01.06.2022 kl 08:57 368437

Rateutviklingen siste tid vil føre til en strøm av nye kursmål fra megler husene .
Redigert 29.03.2023 kl 12:46 Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
01.09.2022 kl 09:39 5576

Fra DNB Markets

Shipping freight rate update

LNG: TFDE rates were reported at USD76.8k/day, up 8% on USD71.4k/day compared to last quote
Hellboy
01.09.2022 kl 09:45 5587

Jeg bidro i alle fall litt i dag tidlig. Fikk litt påfyll for 106.3 Ser ut som et bra kjøp ;)

Her er forresten det Pareto skriver i Shipping Daily, Quendi.

COOL: Secures 1Y TC at USD 140k/day – one more to come in Oct
• Cool Company just reported H1 numbers – a mixed bag due to staggered
acquisitions of the vessels and management company from Golar. EBITDA adj.
came in at USD 65m for the period, with TCE rates of USD 59.1k/day and 98%
utilization. EPS adj. ended at USD 0.64
• More importantly, the company announced a new 1Y TC at USD 140k/day,
commencing in early September. This implies EV/EBITDA ~3x and will set up
the vessel nicely for the next winter season as well
• Further, Cool has one of two TFDEs available for term business from
independent owners coming open until YE’22. The vessel will conclude her
current charter in October (Freeport expected to come back online in
November) and should be in prime position to secure another stellar contract
• COOL has an all-in cash break-even of about USD ~50k/day, and is earning
comfortably above this with the majority of vessels on legacy contracts with
low option rates. Going forward, this will improve significantly from new TCs
and an improved spot market. The company sees no uncommitted vessels
scheduled for delivery for the rest of the year, and only three in 2023
• With one vessel on a five-year TC at USD ~65k/day and two now on 1Y TCs at
USD 120k/day and USD 140k/day, COOL has the option of letting its next
available ship play the spot market this winter. We were previously modelling
2023 EPS of USD 1.6, but preliminary this should rise to at least USD 2.2
assuming that both vessels are able to achieve these contracts.
• Using a value of ~USD 145m per vessel we arrive at a NAV of ~NOK 102/share
in COOL – a number that will grow quite significantly due to higher earnings
going forward
Slettet bruker
01.09.2022 kl 12:01 5505

Ser it som en omsider går for et brudd på 110 kroner, skjer vel neste grønne børs dag,
Ingen teknisk motstand da,

Skal vi satse på 150 eller 200 ?
Redigert 01.09.2022 kl 12:02 Du må logge inn for å svare
Hellboy
01.09.2022 kl 12:07 5493

Håper den venter litt med å ta av.... Har flust med utbytter på vei inn, og vil gjerne ha ennå litt mer på billigsalg ;)
Hellboy
01.09.2022 kl 12:10 5534

Hehe. Sier nok om børsdagen når Cool er opp 3.7% og på 5. plass på vinnerlisten. Mao en generell drittdag på OSE foreløpig
Quendi
01.09.2022 kl 12:21 5531

För sent nu :-) Verkar som att det tog några timmar för marknaden att vakna till liv här. Men måste upprepa att jag känner mig otroligt trygg i den här investeringen som bara kommer bli bättre och bättre kommande året.

Average day rate för H1 2022 låg på $60 000/dag. Med en konservativ och enkel beräkning på att kontrakten dubblas framöver och "bara" ligger på $120k/dag så ger det en kommande nettovinst på ~$82 000 000 för halvåren framöver. Det är lågt räknat i och med att Cool senast i augusti landade kontrakt på $140k/dag.
Redigert 01.09.2022 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
01.09.2022 kl 12:29 5611

NY ALL-TIME-HIGH!!! 😀🚀
Hellboy
01.09.2022 kl 12:30 5724

Jepp. Har selv stor tro på cool. Så i alle fall glad for at jeg fikk kjøpt før markedet våknet
Slettet bruker
01.09.2022 kl 12:40 5715

Er vel mest rotte maskinene som må kjøpe tilbake det de har solgt, høyere.
Gull i pungen
01.09.2022 kl 13:17 5676

Kruttsterk kontrakt for børsfersking!

Gassrederiet Cool Company har låst inn et skip på voldsomme 140.000 dollar dagen i et marked en analytiker omtaler som «stramt som et trommeskinn».

https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/01/7923137/kruttsterk-kontrakt-for-cool-company


Redigert 01.09.2022 kl 13:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.09.2022 kl 13:28 5648

Deilig med et skip til nå, i spotten? Eller tar de like godt en langing på det skipet også.
Alt går rett veg her, selv om aksjen lagger big time kontra Flng siste 1/2 år
Hellboy
01.09.2022 kl 13:31 5691

Er dette enda et, eller det samme som er meldt om i Q-rapporten? Ser ingen børsmelding og har ikke abonnement på hegnar, så får ikke lest artikkelen.
Quendi
01.09.2022 kl 13:37 5686

Det är en bild på Golar Seal på finansavisens artikel, Seal var det som fick ettårskontraktet i april på $120k/dag.

Men jag skulle säga att det är samma kontrakt som avses i kvartals-/halvårsrapporten. Framgår inte i rapporten vilket fartyg som fick kontraktet på $140k/dag.
Slettet bruker
01.09.2022 kl 14:15 5671

Jeg tenker på skipet som ble ledig i august, de sier i rapporten at det skal posisjoneres for vinter markedet.
Om de da tenker spot, eller om de tenker en lang kontrakt her vet jeg ikke, men trolig spot vel.

Enkelte mener det kun er snakk om kort tid før raten igjen er i 200 k
Redigert 01.09.2022 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
Quendi
01.09.2022 kl 14:22 5704

"Focus on shareholders:
Expected to return majority of excess free
cash flow to shareholders through
quarterly dividends"

Man planerar alltså dividender som ni kallar det på norska, utdelningar på svenska, inom en snar framtid.

"Listed on Euronext Growth during Q1
2022, exploring dual listing within 2022"

Tidsramen för att lista Cool i USA under 2022 lever fortsatt också.
Hellboy
01.09.2022 kl 14:30 5746

Dividender er en veldig gammeldags måte å uttrykke det på. (Besteforeldrene mine ville sagt det. Men ikke foreldrene mine) I moderne norsk er det utbytte(r) som brukes. Vi har også en teknikalitet ifht skatt som skiller på vanlige utbytter (som beskattes) og tilbakebetaling av innskutt egenkapital (skattefri)
Redigert 01.09.2022 kl 14:38 Du må logge inn for å svare
Hellboy
01.09.2022 kl 14:31 5863

Håper at de tar en spotperiode i påvente av rateøkningen som kommer. Og som pas også var inne på i dag. At cool har muligheten til å satse på en bedre rate om noen måneder
Redigert 01.09.2022 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.09.2022 kl 14:43 5850

Samme for meg, bare jeg får store utbytter :-))
Som tidligere skrevet, dette blir Trøyms nye dividende ku, skal nok få 2020 til å blekne

Var det kursmål 180 ABG hadde her?
Tenker vi får en storm av oppgraderte kursmål nå fremover

Redigert 01.09.2022 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
Hellboy
01.09.2022 kl 14:49 5837

Hehe... er det da jeg skal skrive at jeg er enig "bestefar" ref min omtale om bruk av dividende vs utbytte et par poster over :D
Quendi
01.09.2022 kl 15:15 5820

I Q1-rapporten kommunicerades:
"Fleet with 20% spot exposure by end of 2022, increasing to 50% by end of 2023"

Med vänlig hälsning,
Bestefar
The Godfather
01.09.2022 kl 15:58 5854

Bull News! Richard Tyrrell er på forsiden av TradeWinds;

New CEO Richard Tyrrell says company wants to grow and consolidate the sector

https://www.tradewindsnews.com/gas/coolco-sees-hot-prospects-for-upcoming-two-open-lng-carriers/2-1-1288588
Quendi
01.09.2022 kl 16:33 5860

Pareto skriver:

"- H1-tall fra $COOL: Sikrer ettårs TC på $140k per dag - en til kommer i oktober"

Det är alltså två kontrakt på $140k/dag nu? Ett som startar här i september, ett i oktober.
Slettet bruker
01.09.2022 kl 16:44 5861

Den i rapporten på 140k er vel allerede fixet,
Tradewinds snakker vel her om 2 ytterligere åpne skip ?
Fikk ikke hørt presentasjonen, har vel kommet ytterligere info der.

CoolCo sees hot prospects for upcoming two open LNG carriers

New CEO Richard Tyrrell says company wants to grow and consolidate the sector

1 September 2022 11:20 GMT UPDATED 1 September 2022 11:20 GMT
By Lucy Hine in London
Eastern Pacific Shipping-led Cool Company (CoolCo) expects to fix two of its tri-fuel diesel-electric (TFDE) LNG carriers which will shortly come off-hire at strong rates.

Speaking during an initial first-half results call, new CoolCo chief executive Richard Tyrrell said the company is seeing an increased number of opportunities in the term market for TFDE LNG carriers.

He said one-year time-charters are “quite liquid” compared to what they have been in the past and CoolCo is “making the most of that”.
Redigert 01.09.2022 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
Hellboy
01.09.2022 kl 19:15 5790

Haha. Det var Longsitinbulk jeg prøvde å tulle med/"skoja med" siden han brukte ordet dividende :D

Men det er bra vi har godt humør og humor her på tråden. Det kommer til å bli noen gode år for COOL. Det er som en av kommentarene jeg limte inn fra PAreto nevner. I det brennhete LNG-markedet er det COOL som i vinter får flest skip ledige til å få de gode kontraktene og utnytte det.

Kanskje til og med det blir en langsiktig investor av Longsitinbulk i COOL? Han er jo trader mens jeg personlig er investor. Og når jeg kjøper i en aksje så er intensjonen å sitte i noen år/på ubestemt tid ;)
Slettet bruker
01.09.2022 kl 23:45 5663

Jeg er ingen investor i shipping, men når tinge er åpenbart underpriset, da sitter jeg til payback time.
Har ruget her i 7 måneder allerede, det er lang tid det:-)
Blir nok et par år til, først Us notering og mer riktig pris, så vise dividende potensialet, da selger jeg.
Slettet bruker
02.09.2022 kl 00:56 5643

Husk rammern kjøpte på veien ned til 80 ,-
Slettet bruker
02.09.2022 kl 01:09 5654

Innlegget er slettet
Husk rammern ligger altid i forkant ;)
Quendi
02.09.2022 kl 08:46 5561

Innlegget er slettet
Någon som tog ut fredag i förväg här? Haha
The Godfather
02.09.2022 kl 09:19 5606

Oslo (Infront TDN Direkt): DNB Markets oppjusterer kursmålet på Cool Company til 140 kroner pr aksje, fra tidligere 116 kroner pr aksje, og opprettholder kjøpsanbefaling.

Det fremgår av en oppdatering publisert fredag.

"Vi finner et meningsfullt oppsidepotensial til våre estimater etter at de to fartøyene som ligger an til å bli tilgjengelige snart, vil begynne å kjempe om slutninger på 140.000 dollar pr dag gitt frakoblingen på 40.000 dollar pr dag mellom spot- og 12-månederschartermarkedet", heter det i oppdateringen. Meglerhuset estimerer et kontantløft på om lag 12 kroner pr aksje dersom selskapet oppnår slike rater.
Gull i pungen
02.09.2022 kl 11:49 5513

Fra DNB Markets

Shipping freight rate update

LNG: TFDE rates were reported at USD80.6k/day, up 5% on USD76.8k/day compared to last quote.
Quendi
02.09.2022 kl 14:53 5369

Fin läsning. God hype vad gäller Cool nu.

Mailade Johannes Boots (CFO) igår och frågade varför de inte meddelar nya kontrakt och deras $ rate mellan kvartalsrapporterna. Inte fått något ordentligt svar men fick svaret att:

"It is not our policy to share renewal charter rates mid quarter in between earnings calls"

Min gissning är att det är på grund av att marknaden är så gynnsam nu, men att den inte kommer vara fullt så gynnsam inom 3-4 år. Att meddela rates direkt vid kontrakt skulle vara positivt för aktiekursen JUST NU, men pengarna i kontrakten kommer inte alltid vara såhär och att ständigt meddela rates vid förnyat kontrakt kan bli någonting negativt för bolagets marknadsvärde längre fram.

Någon annan som har tankar om det? Återkommer med mer information om jag får ett mer utförligt svar från CFO.
Redigert 02.09.2022 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
02.09.2022 kl 15:40 5324

Ny all-time-high!!! 🚀🚀

Redigert 02.09.2022 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Shippingballs
02.09.2022 kl 15:56 5338

Nå har folk skjønt at de trolig får igjen innsatsen i utbytter i løpet av et par år og lite teknisk motstand, så da er det vel bare en vei kursen kan gå?
Slettet bruker
02.09.2022 kl 19:44 4410

Ja en kan juble i dag og være fornøyd.
Drar en chartet tilbake til mars vil en kjapt se at Flex lng har steget 90% mot Cool 50%- her bør det enda være veldig mye oppside.

Tipper det er endel penger som kommer krypende over fra Flex lng nå til Cool, Flex er et flott selskap, duverden, jeg tror ikke engang en har sett toppen der, men at potensialet er langt større i Cool, det tror jeg langt flere nå forstår.

Ja, det vil bli mange og store dividender også i Cool.
Så er det jo også spennende det de Cool selskapet nevner ang exspansjon, mye tyder vel på at Cool blir et la gt større selskap på litt sikt.

https://www.dn.no/energi/analytiker-om-gazprom-nedstenging-det-er-sa-dramatisk-man-far-det-na/2-1-1289817
Redigert 02.09.2022 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
geo01
02.09.2022 kl 22:55 4348

Skal være enig i denne longstb..
Et selskap som kan dobles kvikt.
Kapasiteten er stram som vil gi superkontrakter og kanskje kommer det flere skip inn og notering usa.
har desverre ingen aksjer men fikk ikke på avslutningen heller,prøver mandag,dette er kanskje greit.
Slettet bruker
02.09.2022 kl 23:21 4356

Har gått igjennom cool, og tok en post idag.
Lng er brennhett
Quendi
03.09.2022 kl 09:26 4251

Fick ett mer utförligt svar från Johannes "John" Boots, CFO, om varför man inte meddelar nya kontrakt direkt. Fick också ett kort svar om hur de tänker om fördelningen mellan spot och fixed day rates:

"Thanks NAME.

The LNG shipping market is a very small world. If we would to announce every new charter immediately, everyone in the industry would immediately know which vessel and client this is for. This is commercially sensitive information and would not help us in getting the next good deal.

Every charter opportunity has a different economic evaluation, but we strive for a balance b/t spot and 1-3 yr TCs (or even longer).

John"

Å andra sidan behövs det inte triggers i form av att de meddelar kontrakt direkt när avtalet är påskrivet. Branschen är redan så glödhet den kan bli, så vi får nöja oss med infon som kommer i kvartalsrapporterna och eventuell läckt info via media.
Redigert 03.09.2022 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
Shippingballs
03.09.2022 kl 10:28 4240

Hei Longsit, hvorfor er innleggene dine skjult på forumet i nettlesere på PC, men ikke i nettleser på mobil?
The Godfather
04.09.2022 kl 11:39 4080

Sterk uke for LNG

The Baltic Exchange’s LNG index, a measure of spot market strength in the sector, reached its highest level since December’s market spike.

The Baltic LNG Index, a composite of three key routes, soared to 9,985 points on Friday, a 19% jump compared to the last reading a week earlier. It was the highest level since 19 December.

The biggest gains, however, were on the Baltic’s BLNG1 route from Australia to Japan, where a round voyage jumped $26,600 in a week to $84,700 per day.

Rates for a voyage from the US Gulf Coast to Europe, known as the BLNG2, rose about $10,300 in the week to $82,182 per day.
Braastad
04.09.2022 kl 22:20 3844

Interessant sak i DN i kveld.

Flytende naturgass (lng), som fraktes med spesialiserte skip, er det som vil ta Europa ut av krisen på sikt, ifølge gassanalytiker Sindre Knutsson i Rystad Energy.

https://www.dn.no/energi/gass/olje-og-gass/sindre-knutsson/analytiker-venter-kraftig-rekyl-i-gassprisene-det-blir-vanskeligere-a-komme-seg-gjennom-vinteren-uten-drastiske-tiltak/2-1-1290380

Slettet bruker
04.09.2022 kl 22:36 3833

Ratene spretter vel opp i 200 k snart.
Lng aksjer gikk foresten godt på røde børser over dammen fredag, får vel holde hardt rundt Cool aksjene sine.
Sprekt når det stiger $26,600 på ei uke
Redigert 04.09.2022 kl 22:38 Du må logge inn for å svare
Quendi
04.09.2022 kl 23:00 3794

Och här är en artikel om bland annat eventuellt pristak för importerad gas till Europa. EU ska ha möte 9 september:

https://www.independent.ie/business/world/eu-energy-ministers-to-discuss-gas-price-cap-emergency-liquidity-help-document-41960645.html

Kan vara någonting som påverkar säljare av gas. Men LNGC-marknaden borde inte beröras.