COOL LNG - Fernleys høyner kursmål og sier kjøp (200,- )
Rateutviklingen siste tid vil føre til en strøm av nye kursmål fra megler husene .
Redigert 29.03.2023 kl 12:46
Du må logge inn for å svare
Helt sinnsykt stramt marked, aksje stadig lavere.
Krysser fingre for at Cool fixet langt som Flng, da er denne den nye dividende kua.
Hva skal en egentlig med fler en denne aksjen, går ikke denne opp, går ingenting opp, vel bortsett fra dyre Frontline da.
Krysser fingre for at Cool fixet langt som Flng, da er denne den nye dividende kua.
Hva skal en egentlig med fler en denne aksjen, går ikke denne opp, går ingenting opp, vel bortsett fra dyre Frontline da.
Redigert 26.09.2022 kl 10:00
Du må logge inn for å svare
Quendi
26.09.2022 kl 10:14
5507
Om du lyssnar på samtalet mellan Clarksons och Cool så pratar man där om kontraktslängder på upp till 5 och 7 år! Där kan man verkligen prata om säkra intäkter lång tid framöver.
I detta marknadssentiment är det viktigt att hålla sig till de säkra aktierna - likt Cool. Att det också kommer utdelningar och god avkastning är givetvis ett stort plus.
I detta marknadssentiment är det viktigt att hålla sig till de säkra aktierna - likt Cool. Att det också kommer utdelningar och god avkastning är givetvis ett stort plus.
hogan
26.09.2022 kl 10:48
5456
Ser bra ut, tror også på lpg utover Kalleklev i Avance sa, if you cant Afford lng you should be buying lpg because its much cheaper, har Cool men har mer i Stealthgas som handles på 2,5 Nav er 12, eps første halvår er 0,53 og cash beholdning nærmer seg marked cap. 34 medium lpg ship, marked cap l milliard kroner, low dept ratio 36%, så denne skal kjapt til 4
Selger stadig ship håper de selger fler
Selger stadig ship håper de selger fler
Redigert 26.09.2022 kl 10:53
Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
26.09.2022 kl 11:06
5431
Hold dere fast, folkens! Fra DNB Markets 🚀
Shipping freight rate update
LNG: TFDE rates were reported at USD186.0k/day, up 8% on USD172.3k/day compared to last quote.
Shipping freight rate update
LNG: TFDE rates were reported at USD186.0k/day, up 8% on USD172.3k/day compared to last quote.
fattigstakkar
26.09.2022 kl 11:56
5354
Angret på at jeg ikke hadde kjøpt på fredag, men på åpning i dag ble det jo en gavepakke, så da er jeg endelig inne med den posisjonen jeg hadde planer om.
https://www.tradewindsnews.com/opinion/lng-carrier-rates-could-top-500-000-per-day-this-winter-in-a-super-tight-market/2-1-1305993
https://www.tradewindsnews.com/opinion/lng-carrier-rates-could-top-500-000-per-day-this-winter-in-a-super-tight-market/2-1-1305993
Redigert 26.09.2022 kl 11:59
Du må logge inn for å svare
186 k, rater går rett opp ,ikke rart aksjen har falt 20 kr siden 12 september:-))
Hellboy
26.09.2022 kl 12:26
5337
Hehe, bra for meg og fattigstakkar som har fått hanket inn litt påfyll i det siste ;)
Blir spennende å se hva Cool gjør når neste "jolle" blir ledig. Slik jeg ser det kan det være en god ide å ha is i magen, ta et par frakter og så inngå langvarig kontrakt. Det er jo en rivende utvikling i LNG-fraktratene. Og så Qatar skal øke LNG-eksporten betydelig også;
• LNG – TotalEnergies has become the first international company to join Qatar’s
North Field South (NFS) LNG project, the second phase of the country’s giant
LNG expansion (following North Field East). The two phases are expected to
cost a total of USD 50bn, with NFS comprising USD ~21bn. The scheme will
increase Qatar’s LNG production to 126m tpa (~172 bcm), up from the current
77m tpa (~105 bcm). TotalEnergies will have a 9.375% stake in NFS, out of a
total 25% available for international partners. The first Phase (NFE) included
Shell, ExxonMobil, ConocoPhillips, TotalEnergies and Eni
Blir spennende å se hva Cool gjør når neste "jolle" blir ledig. Slik jeg ser det kan det være en god ide å ha is i magen, ta et par frakter og så inngå langvarig kontrakt. Det er jo en rivende utvikling i LNG-fraktratene. Og så Qatar skal øke LNG-eksporten betydelig også;
• LNG – TotalEnergies has become the first international company to join Qatar’s
North Field South (NFS) LNG project, the second phase of the country’s giant
LNG expansion (following North Field East). The two phases are expected to
cost a total of USD 50bn, with NFS comprising USD ~21bn. The scheme will
increase Qatar’s LNG production to 126m tpa (~172 bcm), up from the current
77m tpa (~105 bcm). TotalEnergies will have a 9.375% stake in NFS, out of a
total 25% available for international partners. The first Phase (NFE) included
Shell, ExxonMobil, ConocoPhillips, TotalEnergies and Eni
Hydrofuture
26.09.2022 kl 14:13
5251
LNG: Spot-ratene for LNG fartøy kan overstige 500.000 USD/dag denne vinteren i et super-trangt marked og der enkelte skipsmeglere tror det også kan komme langt høyere slutninger. (TradeWinds)
Hydrofuture
26.09.2022 kl 14:20
5240
LNG carrier rates could top $500,000 per day this winter in a super-tight market
https://www.tradewindsnews.com/opinion/lng-carrier-rates-could-top-500-000-per-day-this-winter-in-a-super-tight-market/2-1-1305993
https://www.tradewindsnews.com/opinion/lng-carrier-rates-could-top-500-000-per-day-this-winter-in-a-super-tight-market/2-1-1305993
Ja, det ser unektelig super bull ut.
Her er det bare å ta tiden til hjelp, belønningen vil komme, ingen kan kjempe i mot kalkulatoren over tid.
En av meget få aksjer jeg gidder å sitte langsiktig i, i dette bedritne aksje markedet.
Her er det bare å ta tiden til hjelp, belønningen vil komme, ingen kan kjempe i mot kalkulatoren over tid.
En av meget få aksjer jeg gidder å sitte langsiktig i, i dette bedritne aksje markedet.
Redigert 26.09.2022 kl 14:48
Du må logge inn for å svare
Hellboy
26.09.2022 kl 15:50
5225
Nå er det ganske flere jeg vil sitte lenge i. Men det er ikke så rart mtp at vi har forskjellig innfallsvinkel.
Men, jeg koser meg i dagens bedritne marked. En ting er at jeg fikk hanket inn litt mer Cool på 112,78 tidligere i dag, men fikk hanket inn noe påfyll i andre gode aksjer og. Og med dollarkursen og at de fleste utbyttene mine kommer i dollar, så er det stor stas for tiden :D
Men, jeg koser meg i dagens bedritne marked. En ting er at jeg fikk hanket inn litt mer Cool på 112,78 tidligere i dag, men fikk hanket inn noe påfyll i andre gode aksjer og. Og med dollarkursen og at de fleste utbyttene mine kommer i dollar, så er det stor stas for tiden :D
Gull i pungen
27.09.2022 kl 09:04
5026
Hold dere fast, folkens! 🚀 Fra DNB Markets
Shipping freight rate update
LNG: TFDE rates were reported at USD211.8k/day, up 14% on USD186.0k/day compared to last quote.
Shipping freight rate update
LNG: TFDE rates were reported at USD211.8k/day, up 14% on USD186.0k/day compared to last quote.
Quendi
27.09.2022 kl 12:37
4994
Vi bör kunna se en stigning upp mot 150kr inom närmsta tiden. En trigger kan bli om information kommer ut att Cools fartyg som nu blir ledigt i oktober ligger på spot price runt $220-250k/dag närmaste månaden.
Det är helt sinnessjukt. Ett ledigt fartyg på spotpriserna som väntas vara i vinter (300-500k/dag) kan göra extremt stor skillnad på ett redan väldigt positivt resultat. Kommer ytterligare fartyg lediga längre fram också.
Tror bara det är en tidsfråga innan vi hör nyheter om att Cool köper in nya fartyg eller köper upp andra sällskap. Kanske som en del av IPO:n i USA.
Det är helt sinnessjukt. Ett ledigt fartyg på spotpriserna som väntas vara i vinter (300-500k/dag) kan göra extremt stor skillnad på ett redan väldigt positivt resultat. Kommer ytterligare fartyg lediga längre fram också.
Tror bara det är en tidsfråga innan vi hör nyheter om att Cool köper in nya fartyg eller köper upp andra sällskap. Kanske som en del av IPO:n i USA.
Håper ikke de går for nybygg, spørsmålet er om, kan det tenkes at største eier tar noen av sine skip på børs via Cool? Håper ikke det eller:-)
Ja, trolig vil de slutte de 2 skipene, på kjempe rater før Ipo og Usa notering og en lovnad om dividender, da får de en god pris, cowboyene elsker dividender
Ja, trolig vil de slutte de 2 skipene, på kjempe rater før Ipo og Usa notering og en lovnad om dividender, da får de en god pris, cowboyene elsker dividender
Quendi
27.09.2022 kl 12:59
4999
Hoppas inte heller på nybygg.. det tar för lång tid och kostar för mycket pengar. Optimalt som aktieägare är om de fortsätter så som de gör nu - perfekt set up. Samtidigt så har de kommunicerat många gånger att de har som avsikt att växa. Återstår att se på vilket sätt.
Gratulerar er som fick fylla på runt 111-112NOK igår. Det kommer högst sannolikt ingen sådan chans igen på många år.
Gratulerar er som fick fylla på runt 111-112NOK igår. Det kommer högst sannolikt ingen sådan chans igen på många år.
Syns exspansjon er noe skitt uansett, skjønner ikke at det ikke er bra nok som det er, uansett hvordan det skjer er det en kostbar afære å gire opp og kjøpe mer.
Nå formidler de vel at det skal gjøres via bank gjeld, liker det ikke, hadde langt mer likt at det ble hentet masse penger i Ipo´n på høy aksje kurs.
Men sånn er det i shipping, mer skal ha mer osv, grådighetskultur kultur i stedet får å låse alle skipene inn på høye rater å dele overskuddet som det er i dag.
En fusjon Nav til nav er å foretrekke, men tror Cool kommer til å handle
Uansett skal aksjen langt opp i vinter,
Nå formidler de vel at det skal gjøres via bank gjeld, liker det ikke, hadde langt mer likt at det ble hentet masse penger i Ipo´n på høy aksje kurs.
Men sånn er det i shipping, mer skal ha mer osv, grådighetskultur kultur i stedet får å låse alle skipene inn på høye rater å dele overskuddet som det er i dag.
En fusjon Nav til nav er å foretrekke, men tror Cool kommer til å handle
Uansett skal aksjen langt opp i vinter,
Redigert 27.09.2022 kl 13:13
Du må logge inn for å svare
The Godfather
27.09.2022 kl 13:17
4949
Det har skjedd en strategi-endring i Cool med ny ledelse på plass. (Karl Fredrik Staubo ut, Richard Tyrrell inn)
Nå er det vekst og flåteekspassjon som gjelder. Juicy utbytter er dessverre ikke pri lenger.
Speaking to TradeWinds at the Gastech meeting in Milan, new chief executive Richard Tyrrell explained the fledgling company’s three legs for growth, and the reason he has made a change to its mission statement.
This now reads: “Connecting the world with cleaner, more secure energy.”
Tyrrell said this leaves the door open to do something beyond LNG.
https://www.tradewindsnews.com/gas/coolco-s-tyrrell-unveils-growth-strategy-for-lng-and-beyond/2-1-1300473
Ikke bra.
Nå er det vekst og flåteekspassjon som gjelder. Juicy utbytter er dessverre ikke pri lenger.
Speaking to TradeWinds at the Gastech meeting in Milan, new chief executive Richard Tyrrell explained the fledgling company’s three legs for growth, and the reason he has made a change to its mission statement.
This now reads: “Connecting the world with cleaner, more secure energy.”
Tyrrell said this leaves the door open to do something beyond LNG.
https://www.tradewindsnews.com/gas/coolco-s-tyrrell-unveils-growth-strategy-for-lng-and-beyond/2-1-1300473
Ikke bra.
Redigert 27.09.2022 kl 13:22
Du må logge inn for å svare
Vi vet at du ikke er Cool aksjonær lengre, men likevel, hvor leser du at Cool ikk har dividender på agendaen?
Jeg tror du bommer totalt, gi meg et shipping rederi som ikke betaler dividender, fordi de kjøper mer tonnasje.
Du kan bedre en det der Gudfader´n
Ja det er bra, du finner ikke noe bedre en dette rederi, Ath om få dager
Jeg tror du bommer totalt, gi meg et shipping rederi som ikke betaler dividender, fordi de kjøper mer tonnasje.
Du kan bedre en det der Gudfader´n
Ja det er bra, du finner ikke noe bedre en dette rederi, Ath om få dager
Redigert 27.09.2022 kl 13:30
Du må logge inn for å svare
Quendi
27.09.2022 kl 13:23
5022
Håller med dig. Det är det som gör att alla sällskap inom shipping och offshore sitter med extremt hög skuldsättning som de tjugo år senare inte kan hantera.
MEN - lyckligtvis för oss aktieägare så är det ingenting vi behöver oroa oss för än på många år. Har man inte tänkt äga Cool om 10 år så är det bara glädjas över den uppgången vi ser nu de kommande 4-5 extremt fina åren framför oss.
MEN - lyckligtvis för oss aktieägare så är det ingenting vi behöver oroa oss för än på många år. Har man inte tänkt äga Cool om 10 år så är det bara glädjas över den uppgången vi ser nu de kommande 4-5 extremt fina åren framför oss.
Quendi
27.09.2022 kl 13:30
5081
Var det inte du som spred lögner i FLNG-tråden om att risk med Cool var emission? Det är nog dags att du läser senaste kvartalsrapporten där Cool under H1 '22 gjorde en vinst på $41 000 000.
Break even per fartyg är ~$50k/dag, under perioden H1 2022 hade man genomsnittsintäkt på $59k/dag per fartyg, och gjorde ändå $41 milj vinst. Senaste kontraktet ligger på $140k/dag 1 års kontrakt. En kurs i matematik hade varit på sin plats för dig.
Break even per fartyg är ~$50k/dag, under perioden H1 2022 hade man genomsnittsintäkt på $59k/dag per fartyg, och gjorde ändå $41 milj vinst. Senaste kontraktet ligger på $140k/dag 1 års kontrakt. En kurs i matematik hade varit på sin plats för dig.
The Godfather
27.09.2022 kl 13:37
5116
Det er ikke en løgn, det er en risiko, som jeg sa.
De skal sannsynligvis kjøpe skip av hovedeier (Ofer fam). Det blir kostbart.
De skal sannsynligvis kjøpe skip av hovedeier (Ofer fam). Det blir kostbart.
Men din påstand om ikke dividender, hvor leser du del?
Personlig har jeg lenge også tenkt på alle skipene til hoved eier som ikke er børsnotert.
For å si det slik, John Fredriksen har i alle år kjøpt skip på privaten, som han innlemmer i sine selskaper, jeg kan ikke si at hverken Flex, Fronline, Agas eller Golden Ocean er dårlige selskaper av den grunn, jeg kan eller ikke se det er dividende stopp pga dette.
Det står ingen ting fra Cool som selskap når dette eventuelt skal gjøres, største eier har f.eks et lass med tank skip, er det bearich om det skulle havne i Cool, ikke nødvendig vis.
Alt har en pris, største eier sitter med Cool aksjer for en formue, de gjør nok ikke noe som tar knekken på selskapet, blir for dumt å spekulere i det.
Pdd er Cool et rent spekk på Lng frakt hvor Europa er i skvis, det markedet kommer til å gå til Ath i vinter, det kommer også Cool å gjøre.
Personlig har jeg lenge også tenkt på alle skipene til hoved eier som ikke er børsnotert.
For å si det slik, John Fredriksen har i alle år kjøpt skip på privaten, som han innlemmer i sine selskaper, jeg kan ikke si at hverken Flex, Fronline, Agas eller Golden Ocean er dårlige selskaper av den grunn, jeg kan eller ikke se det er dividende stopp pga dette.
Det står ingen ting fra Cool som selskap når dette eventuelt skal gjøres, største eier har f.eks et lass med tank skip, er det bearich om det skulle havne i Cool, ikke nødvendig vis.
Alt har en pris, største eier sitter med Cool aksjer for en formue, de gjør nok ikke noe som tar knekken på selskapet, blir for dumt å spekulere i det.
Pdd er Cool et rent spekk på Lng frakt hvor Europa er i skvis, det markedet kommer til å gå til Ath i vinter, det kommer også Cool å gjøre.
Redigert 27.09.2022 kl 13:49
Du må logge inn for å svare
Quendi
27.09.2022 kl 16:07
5097
The Godfather skrev Ledelsen har sagt at fokuset er på vekst, ikke utbytter.
Okej.
H1 2022 presentation:
"Expected to return majority of excess free
cash flow to shareholders through
quarterly dividends"
H1 2022 presentation:
"Expected to return majority of excess free
cash flow to shareholders through
quarterly dividends"
The Godfather skrev Ledelsen har sagt at fokuset er på vekst, ikke utbytter.
Slutt med det røret, har du ikke sett vekst i Fredriksen aksjene + dividender
Dette er ikke tiden for å baisse lng, det nytter ikke.
Dette er ikke tiden for å baisse lng, det nytter ikke.
Hellboy
27.09.2022 kl 16:15
5088
The Godfather skrev Ledelsen har sagt at fokuset er på vekst, ikke utbytter.
Bare å låne mine Cool-aksjer. Jeg elsker shortere som låner mine aksjer og gir meg gode renter på aksjer jeg skal ha i årevis fremover ;)
Vi får vel følge med med på G.F og om det drypper noe om børsnotering .
Sabotasje, 100 meter sprengt bort, full krig, energi krig.
Noen som tror det blir etterspørsel etter Lng skip eller?
Ja, bortsett fra gud faderen da
Noen som tror det blir etterspørsel etter Lng skip eller?
Ja, bortsett fra gud faderen da
The Godfather
27.09.2022 kl 21:26
4470
Jeg er ikke negativ til LNG markedet. Jeg er negativ til den nye strategien til COOL. Den nye ledelsen vil prioritere flåtevekst fremfor utbytte. Det høres ut som en dyr strategi. Kjøpe skip når markedet er på topp.
Quendi
27.09.2022 kl 22:00
4427
Okej.
H1 2022 presentation:
"Expected to return majority of excess free
cash flow to shareholders through
quarterly dividends"
Cool har gjort många uttalanden om att fokus på att maximera värdet för aktieägarna ligger högt i fokus.
Uttalande från Clarksons:
""The company could be able to pay out ~$4 per share for an ~30% yield. We raise our price target to $15/share."
Ditt påstående bygger på en svart-vit syn. Det Cool sagt är att man har ambition om att expandera och konsolidera branschen. Med din logik kan ett sällskap inte göra två ting samtidigt. Tror inte att du är så dum som du vill framstå.
En annan sak är att med de day rates som finns inom LNG-shipping beräknas sällskap som Cool kunna betala av i princip hela värdet av ett av deras fartyg enbart genom EN tur.
Det kommer med andra ord finnas plats i ekonomin både för stora kvartalsutdelningar och expansion.
H1 2022 presentation:
"Expected to return majority of excess free
cash flow to shareholders through
quarterly dividends"
Cool har gjort många uttalanden om att fokus på att maximera värdet för aktieägarna ligger högt i fokus.
Uttalande från Clarksons:
""The company could be able to pay out ~$4 per share for an ~30% yield. We raise our price target to $15/share."
Ditt påstående bygger på en svart-vit syn. Det Cool sagt är att man har ambition om att expandera och konsolidera branschen. Med din logik kan ett sällskap inte göra två ting samtidigt. Tror inte att du är så dum som du vill framstå.
En annan sak är att med de day rates som finns inom LNG-shipping beräknas sällskap som Cool kunna betala av i princip hela värdet av ett av deras fartyg enbart genom EN tur.
Det kommer med andra ord finnas plats i ekonomin både för stora kvartalsutdelningar och expansion.
Lynmann
28.09.2022 kl 10:19
4206
Dette er sikkert ein interessant link. Kan du hjelpa til med ein annen innfallsvinkel til intervjuet?
Lynmann
28.09.2022 kl 10:24
4230
"Break even per farty.g är ~$50k/dag, under perioden H1 2022 hade man genomsnittsintäkt på $59k/dag per fartyg, och gjorde ändå $41 milj vinst."
Apropos matematikk. Ein gevinst på $41 millionar med margin på $9k/dag gir 4.500 seglingsdøgn eller 570 døgn pr. skip. Korleis reknar du her?
Apropos matematikk. Ein gevinst på $41 millionar med margin på $9k/dag gir 4.500 seglingsdøgn eller 570 døgn pr. skip. Korleis reknar du her?
Hydrofuture
28.09.2022 kl 10:25
4436
Cool opp på en blodrød børs dag …. sterkt.
Shape of things to come…..
Gleder med til generalforsamling fredag. Blir særdeles interessant.
Shape of things to come…..
Gleder med til generalforsamling fredag. Blir særdeles interessant.
Lynmann
28.09.2022 kl 10:36
4463
"Også Qatar skal øke LNG-eksporten betydelig "
Hugs at denne ekspansjonen har 3-års horisont.
Men du, som eg forstår er breidare i dine interesser enn kun LNG:
Kan du avsløra andre område med like sikker 50% stigning over 12 mndr som ALNG og Cool?
Hugs at denne ekspansjonen har 3-års horisont.
Men du, som eg forstår er breidare i dine interesser enn kun LNG:
Kan du avsløra andre område med like sikker 50% stigning over 12 mndr som ALNG og Cool?
Quendi
28.09.2022 kl 11:24
4432
Du får lyssna på samtalet själv. Det talas om kontrakt på 3, 5 och 7 år.. utsikterna inom LNG-shipping kommande åren. Väldigt realistisk och jordnära samtal och presentation.
Angående hur du räknar på intäkterna - räknar du bara på 8 fartyg? Cool administrerar många fartyg förutom deras egna och har såklart vinst även på dem.
Angående hur du räknar på intäkterna - räknar du bara på 8 fartyg? Cool administrerar många fartyg förutom deras egna och har såklart vinst även på dem.
Quendi
28.09.2022 kl 11:35
4479
Ja det är gott, och logiskt egentligen. Ett av väldigt få sällskap på börs som får fördelar istället för problem av makroläget.
Är det någon som vill dela ägarlista?
Är det någon som vill dela ägarlista?
Hellboy
28.09.2022 kl 11:55
4465
Takk for utfordringen :)
Det er vanskelig å se noe som er like sikkert som Cool og Alng akkurat nå med dagens LNG-marked. Og det til og med før vintersesongen har startet.
Men, jeg mener Elkem er i nærheten. Innsatsfaktore i solceller er også i vinden om dagen ;)
Produkttank, les: Hafnia som nå handles på 42,35 bør også gå over 60 og med fine utbytter. Produkttank er allerede et hett marked, og slik jeg ser det skal seilingsdistansene øke betydelig fremover uten mer tilgjengelig tonnasje. Tvert om pga 2023-reglene.
Om oppsiden på kursen ikke er sikker på 50%, så er Okeanis et godt bet trass kursstigning i det siste (145,6 nå). Råoljefrakt er på stigende rater, og utbyttene kommer til å være store i 2023 og videre. Verden har en historisk gammel tankflåte mens OET har den nyeste flåten i markedet. De vil derfor være blant vinnerne på de nye 2023-reglene.
Og bare for å legge til det, så hadde jeg inkludert Cloudberry om du hadde spurt meg før dagens skattenyheter fra regjeringen. Men etter den så har jeg ikke fått tatt en revurdering ifht konsekvensene for vind- og vannkraftproduksjonen deres.
Det er jo også en del selskaper jeg utelukker iom at du inkluderte ordet "sikker" i utfordringen og at det skulle være 50% opp ;)
Det er vanskelig å se noe som er like sikkert som Cool og Alng akkurat nå med dagens LNG-marked. Og det til og med før vintersesongen har startet.
Men, jeg mener Elkem er i nærheten. Innsatsfaktore i solceller er også i vinden om dagen ;)
Produkttank, les: Hafnia som nå handles på 42,35 bør også gå over 60 og med fine utbytter. Produkttank er allerede et hett marked, og slik jeg ser det skal seilingsdistansene øke betydelig fremover uten mer tilgjengelig tonnasje. Tvert om pga 2023-reglene.
Om oppsiden på kursen ikke er sikker på 50%, så er Okeanis et godt bet trass kursstigning i det siste (145,6 nå). Råoljefrakt er på stigende rater, og utbyttene kommer til å være store i 2023 og videre. Verden har en historisk gammel tankflåte mens OET har den nyeste flåten i markedet. De vil derfor være blant vinnerne på de nye 2023-reglene.
Og bare for å legge til det, så hadde jeg inkludert Cloudberry om du hadde spurt meg før dagens skattenyheter fra regjeringen. Men etter den så har jeg ikke fått tatt en revurdering ifht konsekvensene for vind- og vannkraftproduksjonen deres.
Det er jo også en del selskaper jeg utelukker iom at du inkluderte ordet "sikker" i utfordringen og at det skulle være 50% opp ;)
Redigert 28.09.2022 kl 12:17
Du må logge inn for å svare
Hellboy
28.09.2022 kl 13:47
4356
Og da er vi inne på topp 5-listen i dag :)
Blir spennende å se hvor alle kronene som rømmer oppdrett etter hvert allokeres. Er vel flere og flere som får opp øynene for LNG-frakt. Ikke minst etter at "noen" (sier ikke hvem, men det er vel åpenlyst) har sabotert et par gassrør også denne uken. Jeg vil vel tro at det øker tanken om LNG-frakt som en sikrere forsyningskilde. Det skal jo tross alt ikke mye til for at det samme vil kunne skje med de norske gassrørene. Den tanken vil jeg knapt tenke, men det vil virkelig sette markedene i en situasjon av galskap.
Blir spennende å se hvor alle kronene som rømmer oppdrett etter hvert allokeres. Er vel flere og flere som får opp øynene for LNG-frakt. Ikke minst etter at "noen" (sier ikke hvem, men det er vel åpenlyst) har sabotert et par gassrør også denne uken. Jeg vil vel tro at det øker tanken om LNG-frakt som en sikrere forsyningskilde. Det skal jo tross alt ikke mye til for at det samme vil kunne skje med de norske gassrørene. Den tanken vil jeg knapt tenke, men det vil virkelig sette markedene i en situasjon av galskap.
Quendi
28.09.2022 kl 14:17
4316
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1575078137284595712?cxt=HHwWgMCopZDO5tsrAAAA
Enligt denna graf är 1-årskontrakt nu på LNGC's på $230k/dag och spotpris på $400k/dag. Gäller MEGI-transporter. TFDE, som Cool har mest av, är sannolikt lite lägre. Men att spotpris ligger +$100k på en vecka säger mycket. Fint att Cool har lediga fartyg från oktober som ska köra på spotpris.
Enligt denna graf är 1-årskontrakt nu på LNGC's på $230k/dag och spotpris på $400k/dag. Gäller MEGI-transporter. TFDE, som Cool har mest av, är sannolikt lite lägre. Men att spotpris ligger +$100k på en vecka säger mycket. Fint att Cool har lediga fartyg från oktober som ska köra på spotpris.
Fjellheim
28.09.2022 kl 14:31
4319
De fleste har vel tenkt samme tanke at sabotasje mot norske gassrør er relativt sannsynlig. Alt kan skje i krig dessverre.
Galskapen bare fortsetter på sin egen destruktive reise.
Galskapen bare fortsetter på sin egen destruktive reise.
Hellboy
28.09.2022 kl 14:37
4319
Ja, og selv uten sabotasje mot de norske gassrørledningene, kan det jo fort være at frakt med skip tar over "for all fremtid" på resten av EUs behov omtrent;
https://www.finansavisen.no/nyheter/2022/09/28/7936881/avis-tyske-sikkerhetsmyndigheter-tror-nord-stream-rorledninger-kan-vaere-ubrukelige-for-alltid?internal_source=sistenytt
Jeg sliter med å se at Tyskland og Russland kan samarbeide om å reparere Nord Stream 1 så raskt som trengs for at den ikke skal bli ødelagt av saltvann....
https://www.finansavisen.no/nyheter/2022/09/28/7936881/avis-tyske-sikkerhetsmyndigheter-tror-nord-stream-rorledninger-kan-vaere-ubrukelige-for-alltid?internal_source=sistenytt
Jeg sliter med å se at Tyskland og Russland kan samarbeide om å reparere Nord Stream 1 så raskt som trengs for at den ikke skal bli ødelagt av saltvann....
fattigstakkar
28.09.2022 kl 15:59
4285
flaks at ikke salgsordren gikk gjennom her i går på 130. med økt frykt for energikrig tror jeg at jeg beholder disse inntil videre til tross for at det frister å cashe inn 20% gevinst på tre dager.
TheKurgan
28.09.2022 kl 16:09
4270
Vi får tro at disse sabotørene holder seg unna gass-skipene.
Filmen «Krigsseilerne» som nå går sin seiersgang her i Norge ble brått litt aktuell igjen🥺
Filmen «Krigsseilerne» som nå går sin seiersgang her i Norge ble brått litt aktuell igjen🥺
Hellboy
28.09.2022 kl 16:28
4271
Hehe... Det er jo enklere å angripe en rørledning enn drøssevis av skip ;) Så skip er tryggere, men en gedigen rørledning som går "mil etter mil" ubeskyttet kan ødelegges av en liten bombe sendt med drone, som Nord Stream har vist.
Hvor mange skip trengs for å erstatte de norske rørledningene, egentlig? Det er vel i alle fall mer enn det som finnes på markedet
Hvor mange skip trengs for å erstatte de norske rørledningene, egentlig? Det er vel i alle fall mer enn det som finnes på markedet
Ta et tilbakeblikk på fjor årets vinter marked, den gang med Russisk gass.
Vi ser Ath lng marked i vinter, alt taler for det.
Denne går over 200 kr i vinter, ikke selg en eneste aksje.
Just saying
Vi ser Ath lng marked i vinter, alt taler for det.
Denne går over 200 kr i vinter, ikke selg en eneste aksje.
Just saying
Redigert 28.09.2022 kl 16:54
Du må logge inn for å svare
Flex går godt over dammen, opp 8% i skrivende stund
Ser ut til å tangere Ath/ Norsk pris.
Cool banker nok over 150 kr før helgen
Ser ut til å tangere Ath/ Norsk pris.
Cool banker nok over 150 kr før helgen
Redigert 28.09.2022 kl 19:37
Du må logge inn for å svare