COOL LNG - Fernleys høyner kursmål og sier kjøp (200,- )
Rateutviklingen siste tid vil føre til en strøm av nye kursmål fra megler husene .
Redigert 29.03.2023 kl 12:46
Du må logge inn for å svare
The Godfather
27.09.2022 kl 21:26
4200
Jeg er ikke negativ til LNG markedet. Jeg er negativ til den nye strategien til COOL. Den nye ledelsen vil prioritere flåtevekst fremfor utbytte. Det høres ut som en dyr strategi. Kjøpe skip når markedet er på topp.
Quendi
27.09.2022 kl 22:00
4157
Okej.
H1 2022 presentation:
"Expected to return majority of excess free
cash flow to shareholders through
quarterly dividends"
Cool har gjort många uttalanden om att fokus på att maximera värdet för aktieägarna ligger högt i fokus.
Uttalande från Clarksons:
""The company could be able to pay out ~$4 per share for an ~30% yield. We raise our price target to $15/share."
Ditt påstående bygger på en svart-vit syn. Det Cool sagt är att man har ambition om att expandera och konsolidera branschen. Med din logik kan ett sällskap inte göra två ting samtidigt. Tror inte att du är så dum som du vill framstå.
En annan sak är att med de day rates som finns inom LNG-shipping beräknas sällskap som Cool kunna betala av i princip hela värdet av ett av deras fartyg enbart genom EN tur.
Det kommer med andra ord finnas plats i ekonomin både för stora kvartalsutdelningar och expansion.
H1 2022 presentation:
"Expected to return majority of excess free
cash flow to shareholders through
quarterly dividends"
Cool har gjort många uttalanden om att fokus på att maximera värdet för aktieägarna ligger högt i fokus.
Uttalande från Clarksons:
""The company could be able to pay out ~$4 per share for an ~30% yield. We raise our price target to $15/share."
Ditt påstående bygger på en svart-vit syn. Det Cool sagt är att man har ambition om att expandera och konsolidera branschen. Med din logik kan ett sällskap inte göra två ting samtidigt. Tror inte att du är så dum som du vill framstå.
En annan sak är att med de day rates som finns inom LNG-shipping beräknas sällskap som Cool kunna betala av i princip hela värdet av ett av deras fartyg enbart genom EN tur.
Det kommer med andra ord finnas plats i ekonomin både för stora kvartalsutdelningar och expansion.
Lynmann
28.09.2022 kl 10:19
3936
Dette er sikkert ein interessant link. Kan du hjelpa til med ein annen innfallsvinkel til intervjuet?
Lynmann
28.09.2022 kl 10:24
3960
"Break even per farty.g är ~$50k/dag, under perioden H1 2022 hade man genomsnittsintäkt på $59k/dag per fartyg, och gjorde ändå $41 milj vinst."
Apropos matematikk. Ein gevinst på $41 millionar med margin på $9k/dag gir 4.500 seglingsdøgn eller 570 døgn pr. skip. Korleis reknar du her?
Apropos matematikk. Ein gevinst på $41 millionar med margin på $9k/dag gir 4.500 seglingsdøgn eller 570 døgn pr. skip. Korleis reknar du her?
Hydrofuture
28.09.2022 kl 10:25
4166
Cool opp på en blodrød børs dag …. sterkt.
Shape of things to come…..
Gleder med til generalforsamling fredag. Blir særdeles interessant.
Shape of things to come…..
Gleder med til generalforsamling fredag. Blir særdeles interessant.
Lynmann
28.09.2022 kl 10:36
4193
"Også Qatar skal øke LNG-eksporten betydelig "
Hugs at denne ekspansjonen har 3-års horisont.
Men du, som eg forstår er breidare i dine interesser enn kun LNG:
Kan du avsløra andre område med like sikker 50% stigning over 12 mndr som ALNG og Cool?
Hugs at denne ekspansjonen har 3-års horisont.
Men du, som eg forstår er breidare i dine interesser enn kun LNG:
Kan du avsløra andre område med like sikker 50% stigning over 12 mndr som ALNG og Cool?
Quendi
28.09.2022 kl 11:24
4162
Du får lyssna på samtalet själv. Det talas om kontrakt på 3, 5 och 7 år.. utsikterna inom LNG-shipping kommande åren. Väldigt realistisk och jordnära samtal och presentation.
Angående hur du räknar på intäkterna - räknar du bara på 8 fartyg? Cool administrerar många fartyg förutom deras egna och har såklart vinst även på dem.
Angående hur du räknar på intäkterna - räknar du bara på 8 fartyg? Cool administrerar många fartyg förutom deras egna och har såklart vinst även på dem.
Quendi
28.09.2022 kl 11:35
4209
Ja det är gott, och logiskt egentligen. Ett av väldigt få sällskap på börs som får fördelar istället för problem av makroläget.
Är det någon som vill dela ägarlista?
Är det någon som vill dela ägarlista?
Hellboy
28.09.2022 kl 11:55
4195
Takk for utfordringen :)
Det er vanskelig å se noe som er like sikkert som Cool og Alng akkurat nå med dagens LNG-marked. Og det til og med før vintersesongen har startet.
Men, jeg mener Elkem er i nærheten. Innsatsfaktore i solceller er også i vinden om dagen ;)
Produkttank, les: Hafnia som nå handles på 42,35 bør også gå over 60 og med fine utbytter. Produkttank er allerede et hett marked, og slik jeg ser det skal seilingsdistansene øke betydelig fremover uten mer tilgjengelig tonnasje. Tvert om pga 2023-reglene.
Om oppsiden på kursen ikke er sikker på 50%, så er Okeanis et godt bet trass kursstigning i det siste (145,6 nå). Råoljefrakt er på stigende rater, og utbyttene kommer til å være store i 2023 og videre. Verden har en historisk gammel tankflåte mens OET har den nyeste flåten i markedet. De vil derfor være blant vinnerne på de nye 2023-reglene.
Og bare for å legge til det, så hadde jeg inkludert Cloudberry om du hadde spurt meg før dagens skattenyheter fra regjeringen. Men etter den så har jeg ikke fått tatt en revurdering ifht konsekvensene for vind- og vannkraftproduksjonen deres.
Det er jo også en del selskaper jeg utelukker iom at du inkluderte ordet "sikker" i utfordringen og at det skulle være 50% opp ;)
Det er vanskelig å se noe som er like sikkert som Cool og Alng akkurat nå med dagens LNG-marked. Og det til og med før vintersesongen har startet.
Men, jeg mener Elkem er i nærheten. Innsatsfaktore i solceller er også i vinden om dagen ;)
Produkttank, les: Hafnia som nå handles på 42,35 bør også gå over 60 og med fine utbytter. Produkttank er allerede et hett marked, og slik jeg ser det skal seilingsdistansene øke betydelig fremover uten mer tilgjengelig tonnasje. Tvert om pga 2023-reglene.
Om oppsiden på kursen ikke er sikker på 50%, så er Okeanis et godt bet trass kursstigning i det siste (145,6 nå). Råoljefrakt er på stigende rater, og utbyttene kommer til å være store i 2023 og videre. Verden har en historisk gammel tankflåte mens OET har den nyeste flåten i markedet. De vil derfor være blant vinnerne på de nye 2023-reglene.
Og bare for å legge til det, så hadde jeg inkludert Cloudberry om du hadde spurt meg før dagens skattenyheter fra regjeringen. Men etter den så har jeg ikke fått tatt en revurdering ifht konsekvensene for vind- og vannkraftproduksjonen deres.
Det er jo også en del selskaper jeg utelukker iom at du inkluderte ordet "sikker" i utfordringen og at det skulle være 50% opp ;)
Redigert 28.09.2022 kl 12:17
Du må logge inn for å svare
Hellboy
28.09.2022 kl 13:47
4086
Og da er vi inne på topp 5-listen i dag :)
Blir spennende å se hvor alle kronene som rømmer oppdrett etter hvert allokeres. Er vel flere og flere som får opp øynene for LNG-frakt. Ikke minst etter at "noen" (sier ikke hvem, men det er vel åpenlyst) har sabotert et par gassrør også denne uken. Jeg vil vel tro at det øker tanken om LNG-frakt som en sikrere forsyningskilde. Det skal jo tross alt ikke mye til for at det samme vil kunne skje med de norske gassrørene. Den tanken vil jeg knapt tenke, men det vil virkelig sette markedene i en situasjon av galskap.
Blir spennende å se hvor alle kronene som rømmer oppdrett etter hvert allokeres. Er vel flere og flere som får opp øynene for LNG-frakt. Ikke minst etter at "noen" (sier ikke hvem, men det er vel åpenlyst) har sabotert et par gassrør også denne uken. Jeg vil vel tro at det øker tanken om LNG-frakt som en sikrere forsyningskilde. Det skal jo tross alt ikke mye til for at det samme vil kunne skje med de norske gassrørene. Den tanken vil jeg knapt tenke, men det vil virkelig sette markedene i en situasjon av galskap.
Quendi
28.09.2022 kl 14:17
4046
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1575078137284595712?cxt=HHwWgMCopZDO5tsrAAAA
Enligt denna graf är 1-årskontrakt nu på LNGC's på $230k/dag och spotpris på $400k/dag. Gäller MEGI-transporter. TFDE, som Cool har mest av, är sannolikt lite lägre. Men att spotpris ligger +$100k på en vecka säger mycket. Fint att Cool har lediga fartyg från oktober som ska köra på spotpris.
Enligt denna graf är 1-årskontrakt nu på LNGC's på $230k/dag och spotpris på $400k/dag. Gäller MEGI-transporter. TFDE, som Cool har mest av, är sannolikt lite lägre. Men att spotpris ligger +$100k på en vecka säger mycket. Fint att Cool har lediga fartyg från oktober som ska köra på spotpris.
Fjellheim
28.09.2022 kl 14:31
4049
De fleste har vel tenkt samme tanke at sabotasje mot norske gassrør er relativt sannsynlig. Alt kan skje i krig dessverre.
Galskapen bare fortsetter på sin egen destruktive reise.
Galskapen bare fortsetter på sin egen destruktive reise.
Hellboy
28.09.2022 kl 14:37
4049
Ja, og selv uten sabotasje mot de norske gassrørledningene, kan det jo fort være at frakt med skip tar over "for all fremtid" på resten av EUs behov omtrent;
https://www.finansavisen.no/nyheter/2022/09/28/7936881/avis-tyske-sikkerhetsmyndigheter-tror-nord-stream-rorledninger-kan-vaere-ubrukelige-for-alltid?internal_source=sistenytt
Jeg sliter med å se at Tyskland og Russland kan samarbeide om å reparere Nord Stream 1 så raskt som trengs for at den ikke skal bli ødelagt av saltvann....
https://www.finansavisen.no/nyheter/2022/09/28/7936881/avis-tyske-sikkerhetsmyndigheter-tror-nord-stream-rorledninger-kan-vaere-ubrukelige-for-alltid?internal_source=sistenytt
Jeg sliter med å se at Tyskland og Russland kan samarbeide om å reparere Nord Stream 1 så raskt som trengs for at den ikke skal bli ødelagt av saltvann....
fattigstakkar
28.09.2022 kl 15:59
4015
flaks at ikke salgsordren gikk gjennom her i går på 130. med økt frykt for energikrig tror jeg at jeg beholder disse inntil videre til tross for at det frister å cashe inn 20% gevinst på tre dager.
TheKurgan
28.09.2022 kl 16:09
4000
Vi får tro at disse sabotørene holder seg unna gass-skipene.
Filmen «Krigsseilerne» som nå går sin seiersgang her i Norge ble brått litt aktuell igjen🥺
Filmen «Krigsseilerne» som nå går sin seiersgang her i Norge ble brått litt aktuell igjen🥺
Hellboy
28.09.2022 kl 16:28
4001
Hehe... Det er jo enklere å angripe en rørledning enn drøssevis av skip ;) Så skip er tryggere, men en gedigen rørledning som går "mil etter mil" ubeskyttet kan ødelegges av en liten bombe sendt med drone, som Nord Stream har vist.
Hvor mange skip trengs for å erstatte de norske rørledningene, egentlig? Det er vel i alle fall mer enn det som finnes på markedet
Hvor mange skip trengs for å erstatte de norske rørledningene, egentlig? Det er vel i alle fall mer enn det som finnes på markedet
Ta et tilbakeblikk på fjor årets vinter marked, den gang med Russisk gass.
Vi ser Ath lng marked i vinter, alt taler for det.
Denne går over 200 kr i vinter, ikke selg en eneste aksje.
Just saying
Vi ser Ath lng marked i vinter, alt taler for det.
Denne går over 200 kr i vinter, ikke selg en eneste aksje.
Just saying
Redigert 28.09.2022 kl 16:54
Du må logge inn for å svare
Flex går godt over dammen, opp 8% i skrivende stund
Ser ut til å tangere Ath/ Norsk pris.
Cool banker nok over 150 kr før helgen
Ser ut til å tangere Ath/ Norsk pris.
Cool banker nok over 150 kr før helgen
Redigert 28.09.2022 kl 19:37
Du må logge inn for å svare
Flex opp 9,5%- 355 kr Ath/ Norsk kurs
Blir et maraton om å sikre seg Lng aksjer før vinteren
Blir et maraton om å sikre seg Lng aksjer før vinteren
Redigert 28.09.2022 kl 21:08
Du må logge inn for å svare
Hellboy
28.09.2022 kl 21:11
3791
Da blir morgendagen bra for meg er vel det du skriver :D
LNG-aksjer er jo en no-brainer for tiden. Vanskelig å finne tilsvarende selv om jeg prøvde på utfordringen til Lynet :)
LNG-aksjer er jo en no-brainer for tiden. Vanskelig å finne tilsvarende selv om jeg prøvde på utfordringen til Lynet :)
Selvf blir det penger på deg, men det er vel Cool som har ledige skip.
Ingenting vondt om Flng, et fantastisk selskap, men Cool er nok bare i starten på en lengre repris prosess.
Lng er en nobrainer.
Ingenting vondt om Flng, et fantastisk selskap, men Cool er nok bare i starten på en lengre repris prosess.
Lng er en nobrainer.
Hydrofuture
29.09.2022 kl 07:42
3485
Tight LNG marked godt inn i 2030 tallet ifølge McKinsey…
European efforts to move away from Russian gas would exacerbate a global tightness in supply of the chilled fuel likely to persist well into next decade, an analyst with consultancy McKinsey said on Wednesday.
https://www.montelnews.com/news/1354373/eu-demand-to-drive-protracted-lng-tightness--mckinsey
European efforts to move away from Russian gas would exacerbate a global tightness in supply of the chilled fuel likely to persist well into next decade, an analyst with consultancy McKinsey said on Wednesday.
https://www.montelnews.com/news/1354373/eu-demand-to-drive-protracted-lng-tightness--mckinsey
Lollen
29.09.2022 kl 08:51
3415
Cool har 8 skip og en børsverdi på 5 milliarder, Flex lng har 13 skip og en børsverdi på 18 milliarder, er det gjelden som gjør at cool er forholdsvis så mye billigere enn flex?
Quendi
29.09.2022 kl 09:17
3377
FLNG har varit på börs mycket längre och är listade i USA. Cool är ny spelare.
Skulderna är inte ett problem. Det är skulder man tagit över från Golar LNG eftersom de tidigare ägde fartygen, Cool är en spin-off från Golar. Refinansiering ligger flera år fram i tiden och skulderna är under kontroll, speciellt med tanke på intjäningen som sker nu. Finns information om det i rapporterna.
Break even per skepp är för Cool just nu $54k/dag. I det inkluderar man skulden.
Korta svaret på din fråga är att tillräckligt mycket folk inte fått upp ögonen för Cool ännu, och att de från USA har svårt att handla. Många som vill in men inte kan innan Cool listas i USA här framöver. Planerat att göras under 2022.
Skulderna är inte ett problem. Det är skulder man tagit över från Golar LNG eftersom de tidigare ägde fartygen, Cool är en spin-off från Golar. Refinansiering ligger flera år fram i tiden och skulderna är under kontroll, speciellt med tanke på intjäningen som sker nu. Finns information om det i rapporterna.
Break even per skepp är för Cool just nu $54k/dag. I det inkluderar man skulden.
Korta svaret på din fråga är att tillräckligt mycket folk inte fått upp ögonen för Cool ännu, och att de från USA har svårt att handla. Många som vill in men inte kan innan Cool listas i USA här framöver. Planerat att göras under 2022.
Break 54 k, håper ikke raten går i 500k i vinter da
Vent til denne børsnoteres i Usa, da blir den repriset på notime
Vent til denne børsnoteres i Usa, da blir den repriset på notime
hogan
29.09.2022 kl 09:52
3355
Blir en kald vinter tror jeg, spotpris lng i slutten av august 450 boe, propan 90 boe, fem ganger dyrere det, det drypper vel litt på lpg gas til vinteren også.
Rater på 56000 nu, ser vi 100000?
Avance 7 ship i spot, får et nytt ship snart
Rater på 56000 nu, ser vi 100000?
Avance 7 ship i spot, får et nytt ship snart
Redigert 29.09.2022 kl 09:54
Du må logge inn for å svare
COOL: FEARNLEY OPPJUSTERER KURSMÅL TIL 185 FRA 135,
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities oppjusterer kursmålet på Cool Company til 185 kroner pr aksje, fra tidligere 135 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering fra meglerhuset onsdag.
Meglerhuset skriver at selskapet er en av få aktører som kan dra nytte av en eksponering mot de økte ratene, og justerer sin rateforutsetning for selskapets åpne posisjoner i 2022 til 140.000 dollar pr dag, fra tidligere 100.000 dollar pr dag. For de to åpne posisjonene i 2023 estimeres en rate på 120.000 dollar pr dag. Dermed er ebitda-estimatet for 2023 oppjustert med 23 prosent til 213 millioner dollar.
https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2022/09/29/7937252/spar-kurshopp-pa-hotte-rater?internal_source=sistenytt
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities oppjusterer kursmålet på Cool Company til 185 kroner pr aksje, fra tidligere 135 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering fra meglerhuset onsdag.
Meglerhuset skriver at selskapet er en av få aktører som kan dra nytte av en eksponering mot de økte ratene, og justerer sin rateforutsetning for selskapets åpne posisjoner i 2022 til 140.000 dollar pr dag, fra tidligere 100.000 dollar pr dag. For de to åpne posisjonene i 2023 estimeres en rate på 120.000 dollar pr dag. Dermed er ebitda-estimatet for 2023 oppjustert med 23 prosent til 213 millioner dollar.
https://www.finansavisen.no/nyheter/finans/2022/09/29/7937252/spar-kurshopp-pa-hotte-rater?internal_source=sistenytt
Redigert 29.09.2022 kl 12:19
Du må logge inn for å svare
Quendi
29.09.2022 kl 13:52
3139
Med en EBITDA första halvåret '22 på 67 milj usd gjorde Cool 41 milj usd vinst.
Vinsten är alltså 61% av EBITDA. Med en 61% vinst på EBITDA på 213 milj usd får vi 130 milj usd vinst för 2023.
Det som de räknar på är "öppna positioner", och jag vill påstå att det är en väldigt konservativ beräkning. Spotpriser på helt galna nivåer i vinter behöver man räkna med + att 1-årskontrakten som tecknas sannolikt blir långt högre än $140k/dag.
Vinsten är alltså 61% av EBITDA. Med en 61% vinst på EBITDA på 213 milj usd får vi 130 milj usd vinst för 2023.
Det som de räknar på är "öppna positioner", och jag vill påstå att det är en väldigt konservativ beräkning. Spotpriser på helt galna nivåer i vinter behöver man räkna med + att 1-årskontrakten som tecknas sannolikt blir långt högre än $140k/dag.
Redigert 29.09.2022 kl 16:43
Du må logge inn for å svare
Hydrofuture
29.09.2022 kl 18:09
2967
IEA: LNG Market To Be Even Tighter In 2023
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/IEA-LNG-Market-To-Be-Even-Tighter-In-2023.html
https://oilprice.com/Latest-Energy-News/World-News/IEA-LNG-Market-To-Be-Even-Tighter-In-2023.html
Helt ellevill bullish aksje, aksje markedene stuper, de få rolige børs dagene som er stiger Cool kraftiig, når markedet stuper faller den marginelt.
Vi skjønner alle hvorfor, denne går over 200 kroner i vinter med god margin.
Vi skjønner alle hvorfor, denne går over 200 kroner i vinter med god margin.
Spot på 400k er bra for de som har tonnasje, få som har det.
Lollen
30.09.2022 kl 09:10
2717
LNG Freight Route BLNG1g LNG Fuel Baltic Futures Oct '22 (I5AV22) 238,333s +23,333
LNG Freight Route BLNG1g LNG Fuel Baltic Futures Nov '22 (I5AX22) 276,667s +31,667
Generalforsamling i dag, annonseres dato for notering i USA i dag mon tro?
LNG Freight Route BLNG1g LNG Fuel Baltic Futures Nov '22 (I5AX22) 276,667s +31,667
Generalforsamling i dag, annonseres dato for notering i USA i dag mon tro?
Redigert 30.09.2022 kl 09:43
Du må logge inn for å svare
Kingen
30.09.2022 kl 09:17
2694
Fantastisk inntjening om dagen, og bedre vil det bli. Håper på en liten korreksjon så jeg kan kjøpe mer, selv om jeg har en god pott allerede. Sukk, ser vel heller ut som en må løpe etter:) Ja, ja, ingenting å klage for. Verre for de som står på utsiden.
Hydrofuture
30.09.2022 kl 13:04
2538
NEWS!!!
BP pays top dollar to snare CoolCo LNG carrier as market burns.
190.000 USD/day
https://www.tradewindsnews.com/gas/bp-pays-top-dollar-to-snare-coolco-lng-carrier-as-market-burns/2-1-1324143
BP pays top dollar to snare CoolCo LNG carrier as market burns.
190.000 USD/day
https://www.tradewindsnews.com/gas/bp-pays-top-dollar-to-snare-coolco-lng-carrier-as-market-burns/2-1-1324143
Thesistulling
30.09.2022 kl 13:19
2537
Hi hi hi
😁
Trenger vel strengt tatt ikke si mere.
Snart dundrer det oppover 😎
😁
Trenger vel strengt tatt ikke si mere.
Snart dundrer det oppover 😎
Aksjemarkedet tar 190 k med et gjesp.
Denne karen bør vel da oppgradere kursmålet fra 185 kr, hans forventning ligger jo 35% under det Cool faktisk får.
COOL: FEARNLEY OPPJUSTERER KURSMÅL TIL 185 FRA 135,
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities oppjusterer kursmålet på Cool Company til 185 kroner pr aksje, fra tidligere 135 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering fra meglerhuset onsdag.
Meglerhuset skriver at selskapet er en av få aktører som kan dra nytte av en eksponering mot de økte ratene, og justerer sin rateforutsetning for selskapets åpne posisjoner i 2022 til 140.000 dollar pr dag, fra tidligere 100.000 dollar
Denne karen bør vel da oppgradere kursmålet fra 185 kr, hans forventning ligger jo 35% under det Cool faktisk får.
COOL: FEARNLEY OPPJUSTERER KURSMÅL TIL 185 FRA 135,
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): Fearnley Securities oppjusterer kursmålet på Cool Company til 185 kroner pr aksje, fra tidligere 135 kroner, og gjentar en kjøpsanbefaling, ifølge en oppdatering fra meglerhuset onsdag.
Meglerhuset skriver at selskapet er en av få aktører som kan dra nytte av en eksponering mot de økte ratene, og justerer sin rateforutsetning for selskapets åpne posisjoner i 2022 til 140.000 dollar pr dag, fra tidligere 100.000 dollar
Redigert 30.09.2022 kl 13:42
Du må logge inn for å svare
Blir jo spennende å se hva det andre åpne skipet får, blir vel litt over 200 k det da for et år, hvis det ikke skal gå i spott på 400k da, blir vel kanskje slik, et låst og et spott
Snart kommer et samlet korps med kursmål over 200kr her, vent skal vi se.
Snart kommer et samlet korps med kursmål over 200kr her, vent skal vi se.
Redigert 30.09.2022 kl 13:24
Du må logge inn for å svare
Kingen
30.09.2022 kl 13:39
2528
Tror du har helt rett i det siste at analytikerne kommer med kursen over 200 kr. Tipper uansett at kursen er over 200 kr før året er slutt med disse gigant ratene.