COOL LNG - Fernleys høyner kursmål og sier kjøp (200,- )
Rateutviklingen siste tid vil føre til en strøm av nye kursmål fra megler husene .
Redigert 29.03.2023 kl 12:46
Du må logge inn for å svare
Lynmann
22.12.2022 kl 09:41
9776
Massiv hyping og eit garantert løfte er noko meir enn «en uttalelse en gang i livet».
Tippar 2-300 innlegg med sterk hype har påført mang ei tapt krone.
Uansett er dette opp til Ondi å avgjera.
Tippar 2-300 innlegg med sterk hype har påført mang ei tapt krone.
Uansett er dette opp til Ondi å avgjera.
Ondi05
22.12.2022 kl 10:06
9764
Helt riktig Lynmann. Går man hardt ut og får andre med seg, så bør man være mann for sine ord. Jeg skal selvsagt ikke kreve Quendi for alle aksjene sine i Cool, men han bør moderere seg ganske mye. I tillegg bør han kompensere meg kraftig for at jeg tydeligvis ikke får denne verdien som han gladelig skulle gi vekk om kursen ramlet til 110 kroner. -hvor mange kjøpte på hans råd på 140-tallet? Eller høyere? 🙃
Quendi
22.12.2022 kl 10:21
9774
Tycker det är beundransvärt att ni är såpass besatta i mig att tråden nu handlar om mig och inte CoolCo. Men det kanske är dags att släppa det nu pojkar och gå vidare. Min åsikt angående Cool har inte ändrats någonting från det att kursen var 90 i augusti, eller 140 i oktober. Det som har hänt är att det nu finns mycket mer potential att fylla på till ett lägre pris än i oktober.
För att prata om caset:
Har noterat senaste veckan att det är en stor ökning i orderboken. Det har sedan en tid tillbaka enbart legat i snitt 5000 order på köp, och 5000 order på sälj.
Nu ligger orderboken i aktien på ca. 10 000 på båda sidor. Ökat intresse? Tror det.
För att prata om caset:
Har noterat senaste veckan att det är en stor ökning i orderboken. Det har sedan en tid tillbaka enbart legat i snitt 5000 order på köp, och 5000 order på sälj.
Nu ligger orderboken i aktien på ca. 10 000 på båda sidor. Ökat intresse? Tror det.
Redigert 22.12.2022 kl 12:48
Du må logge inn for å svare
Hydrofuture
22.12.2022 kl 13:39
9641
Oppdatert vedrørende LNG markedet;
An Overview of the LNG Market
Values for LNG carriers have surged across the board. Fixed age values for five year old Large LNG carriers (174,000 CBM) are currently at an all time high of USD 207.91 mil, up c.26% from USD 164,67 mil in January.
https://www.hellenicshippingnews.com/an-overview-of-the-lng-market/
An Overview of the LNG Market
Values for LNG carriers have surged across the board. Fixed age values for five year old Large LNG carriers (174,000 CBM) are currently at an all time high of USD 207.91 mil, up c.26% from USD 164,67 mil in January.
https://www.hellenicshippingnews.com/an-overview-of-the-lng-market/
Ondi05
22.12.2022 kl 14:47
9568
Quendi, vi legger "beefen" mellom oss død, hvis du gir en julegave på 10k til denne Spleisen. -det går til arbeid for psykisk helse.
Gjør du dette idag, er du fortsatt en mann av dine ord og trenger ikke tenke mer på saken. Jeg får ingenting, "Wake me up" får julegave, og du har æren i behold.
Det synes jeg er en god ordning på dette.
https://www.spleis.no/project/301216
God Jul! 🙂
Gjør du dette idag, er du fortsatt en mann av dine ord og trenger ikke tenke mer på saken. Jeg får ingenting, "Wake me up" får julegave, og du har æren i behold.
Det synes jeg er en god ordning på dette.
https://www.spleis.no/project/301216
God Jul! 🙂
Redigert 22.12.2022 kl 14:47
Du må logge inn for å svare
Lollen
22.12.2022 kl 15:33
9581
Cool sine LNG carrier har en snittalder på 6 år, la oss si 200 mill$ pr båt, dvs en verdi på 24 milliarder, minus 10 milliarder i gjeld og vi har en verdi på 14 milliarder. Dagens kurs gir en verdi på 6 milliarder,, selge hele flåten og betale ut 250 kr pr aksje? Eller vente på utbytter og US notering, jeg har sagt det tidligere og sier det igjen, dette er en av pensjonskontoene som skal gradvis brukes om ca 7 år 😁
Lynmann
22.12.2022 kl 20:02
9433
Du er ein hedersmann. Ein raus hedersmann.
Til beløpet er det kanskje behov for å redusera det.
Forslagsvis til kr. 9.999.05 slik at det er enklare å etterprøva..
Slik kan me følgja rådet om å gå tilbake til å diskutera Cool!
Til beløpet er det kanskje behov for å redusera det.
Forslagsvis til kr. 9.999.05 slik at det er enklare å etterprøva..
Slik kan me følgja rådet om å gå tilbake til å diskutera Cool!
Ondi05
22.12.2022 kl 20:51
9375
Meget god idé. Quendi, donér 9.999,05 kroner til spleisen og alt er ok.
Quendi
23.12.2022 kl 09:29
9133
Det låter som en god idé. Har problem att donera via sidan du gav mig - har inte längre norska bankuppgifter. Men en donation till Ukraina, Colombia och volontärarbete kan jag pröva med. Du vann vadet, god match.
Hydrofuture
23.12.2022 kl 10:55
9051
Mildvær har senket europeiske gasspriser til det laveste siden juni. Men alt handler om å få tak i nok gass til neste vinter, mener ekspert, som tror Kina kan bli en joker i kampen om gassen.
https://e24.no/olje-og-energi/i/jl3oX9/kraftig-fall-i-gassprisen-kan-snu-veldig-fort
https://e24.no/olje-og-energi/i/jl3oX9/kraftig-fall-i-gassprisen-kan-snu-veldig-fort
Lynmann
23.12.2022 kl 12:20
8989
Godt prosjekt dette, eg valde sjølv å støtta med nokre dinarar.
Pojken kan hjelpa deg med bankkontonummeret. DnB er ein ganske stor bank i Norge, som du også kan nå frå din svenske konto. I dagens elektroniske verden kan eventuelt din bank hjelpa deg med utenlandske overføringar.
Kontonummeret er: 1506.26.49892
https://wakemeup.no/gave
Pojken kan hjelpa deg med bankkontonummeret. DnB er ein ganske stor bank i Norge, som du også kan nå frå din svenske konto. I dagens elektroniske verden kan eventuelt din bank hjelpa deg med utenlandske overføringar.
Kontonummeret er: 1506.26.49892
https://wakemeup.no/gave
Quendi
23.12.2022 kl 12:57
8959
Tack för det. Ska titta på det. Arbetar redan volontärt och gör en del bidrag till samhället - men ska absolut titta på det.
https://www.hellenicshippingnews.com/global-lng-supply-seen-rising-under-4-in-2023-with-buyers-taking-any-available-cargo/
"Global LNG supply seen rising under 4% in 2023 with buyers taking any available cargo"
https://www.seatrade-maritime.com/tankers/warning-mid-decade-lng-shipping-slump-newbuild-delivery-surge
"However, this overcapacity will only temporary, as more new liquefaction capacity is coming on stream in the second half of the decade."
Vill tro att det negativa förhållningssättet gentemot LNG-shipping och "oversupply" är ganska överdrivet. LNG är en god affär många år framöver och det kommer göra att suppliers kommer att öka takten på sina investeringar och färdigställa projekt snabbast möjligt. Till exempel New Fortress Energy kommer öka sitt LNG-supply med 400% tills 2024 genom att snabbt bygga Fast LNG-plattformar.
Det som man lätt glömmer i en marknadsekonomi är att marknaden, när det finns pengar att tjäna, kan göra ändringar väldigt snabbt.
https://www.hellenicshippingnews.com/global-lng-supply-seen-rising-under-4-in-2023-with-buyers-taking-any-available-cargo/
"Global LNG supply seen rising under 4% in 2023 with buyers taking any available cargo"
https://www.seatrade-maritime.com/tankers/warning-mid-decade-lng-shipping-slump-newbuild-delivery-surge
"However, this overcapacity will only temporary, as more new liquefaction capacity is coming on stream in the second half of the decade."
Vill tro att det negativa förhållningssättet gentemot LNG-shipping och "oversupply" är ganska överdrivet. LNG är en god affär många år framöver och det kommer göra att suppliers kommer att öka takten på sina investeringar och färdigställa projekt snabbast möjligt. Till exempel New Fortress Energy kommer öka sitt LNG-supply med 400% tills 2024 genom att snabbt bygga Fast LNG-plattformar.
Det som man lätt glömmer i en marknadsekonomi är att marknaden, när det finns pengar att tjäna, kan göra ändringar väldigt snabbt.
Redigert 23.12.2022 kl 13:01
Du må logge inn for å svare
Ondi05
23.12.2022 kl 12:58
9008
Ja, Quendi, du må støtte Wake me up for at dette skal gjelde. Oppfordrer samtidig alle andre om å gjøre det samme.
9.999,05 kroner Quendi. Lynmann hjelper deg ser du. 🙂
9.999,05 kroner Quendi. Lynmann hjelper deg ser du. 🙂
Lynmann
23.12.2022 kl 13:37
9008
Reknar med at generøse deg er tilfreds no som han "Ska titta på det."
Dessuten er det jo nyttig å vita at han "Arbetar redan volontärt och gör en del bidrag till samhället - men ska absolut titta på det."
Hans ord er jo viktig for han, i tillegg jobbar han volontärt så då er nok foreningen sikra jolegåva på 9.999,05 kroner inne dagen er omme, med kontonummeret klarert og med dagens teknologi der aksjar kan kjøpast og selgjast på sekundet.
Dessuten er det jo nyttig å vita at han "Arbetar redan volontärt och gör en del bidrag till samhället - men ska absolut titta på det."
Hans ord er jo viktig for han, i tillegg jobbar han volontärt så då er nok foreningen sikra jolegåva på 9.999,05 kroner inne dagen er omme, med kontonummeret klarert og med dagens teknologi der aksjar kan kjøpast og selgjast på sekundet.
Nordvest
23.12.2022 kl 14:57
9053
Hva burde man forvente seg av kvartalsvise utbytter fra dette selskapet?
Lollen
23.12.2022 kl 15:08
9034
Lynmann og ondi, hva er det som feiler dere? Dette er en tråd der aksjen Cool diskuteres, kan dere snart holde kjeft om Quendi, oppfører dere jo som bortskjemte drittunger. De fleste vet når nok er nok, dere er ikke smart nok til det.
Idav
23.12.2022 kl 16:06
8997
Helt enig med deg
Redigert 23.12.2022 kl 16:07
Du må logge inn for å svare
Stockmann
23.12.2022 kl 16:37
8953
Freeport lar vente på seg til andre halvdel januar 2023
Iflg. E24
Nærmer seg også utbytte og notering i US.
Ser frem forhåpentlig spennende tider fremover, samt flere gode og SAKLIGE innlegg i tråden fremover.
Iflg. E24
Nærmer seg også utbytte og notering i US.
Ser frem forhåpentlig spennende tider fremover, samt flere gode og SAKLIGE innlegg i tråden fremover.
Lynmann
23.12.2022 kl 17:16
8940
Aksjar, kurs- og markedsutvikling er sjølvsagt hovedfokuset. Men forsvar nr. 2 av løgn og bedrag??
Så langt unna verdigrunnlaget til Finansavisen ein kan koma. At dette er "berre" er forumet til Finansavisen skal liksom legitimera desse haldningar? Forhåpentligvis aldri haldningar ein ville vera bekjent av i eige nærmiljø?
Det er disrespect for Finansavisen og ikkje noko meir enn illustrasjon av eige verdigrunnlag. Men sjølvsagt er det lov med forsøk på å styra kva som skal diskuterast på eit forum. Alle må sjølvsagt ha lov til å argumentera for korleis ein står i forhold til avtalar. "Jo, men det var jo bare en muntlig avtale.."
Så langt unna verdigrunnlaget til Finansavisen ein kan koma. At dette er "berre" er forumet til Finansavisen skal liksom legitimera desse haldningar? Forhåpentligvis aldri haldningar ein ville vera bekjent av i eige nærmiljø?
Det er disrespect for Finansavisen og ikkje noko meir enn illustrasjon av eige verdigrunnlag. Men sjølvsagt er det lov med forsøk på å styra kva som skal diskuterast på eit forum. Alle må sjølvsagt ha lov til å argumentera for korleis ein står i forhold til avtalar. "Jo, men det var jo bare en muntlig avtale.."
Hydrofuture
23.12.2022 kl 17:22
8958
Nå må vi få fokus tilbake på selskap og marked. Hvis enkelte her har behov for å fortsette «debatten» om the Big Bet så gjør det på private fora. Lag dere en provisorisk Gmail konto å del med hverandre så kan den debatten fortsette der, vi andre trenger ikke å være delaktig i denne lengre…
Hydrofuture
23.12.2022 kl 20:10
8908
Det skaleres opp i Europa….
Italy plans to boost its liquefied natural gas (LNG) import capacity to 27 billion cubic metres (bcm) from nearly 17 bcm currently as it seeks to completely replace Russian gas supplies following Moscow's invasion of Ukraine.
https://www.oedigital.com/news/501796-italy-s-lng-import-capacity-and-new-terminals
Germany’s Federal Ministry of Economics and Climate Protection (BMWK) has decided to fund the construction of three LNG bunkering ships with a total of around €62 million.
https://www.offshore-energy.biz/germany-allocates-e62-million-for-construction-of-three-lng-bunkering-ships/
Italy plans to boost its liquefied natural gas (LNG) import capacity to 27 billion cubic metres (bcm) from nearly 17 bcm currently as it seeks to completely replace Russian gas supplies following Moscow's invasion of Ukraine.
https://www.oedigital.com/news/501796-italy-s-lng-import-capacity-and-new-terminals
Germany’s Federal Ministry of Economics and Climate Protection (BMWK) has decided to fund the construction of three LNG bunkering ships with a total of around €62 million.
https://www.offshore-energy.biz/germany-allocates-e62-million-for-construction-of-three-lng-bunkering-ships/
Quendi
23.12.2022 kl 21:29
8921
Som jag tidigare nämnt kommer New Fortress Energy att öka sitt utbud av LNG med 400% till 2024. Och de har redan stort utbud.
NFE och CoolCo har kopplingar. Golar LNG har varit storägare i NFE, men sålt en stor del aktier där nu precis som de sålt aktier i vårat sällskap här - för att finansiera sina FLNG's. Och CoolCo är som vi vet en spin off från Golar.
Tänker att den kopplingen kan öppna upp för goda kontrakt för Cool kommande år. NFE har ett antal egna LNGC's men har svårt och se att de kommer kunna exportera all gas med sin flotta. De behöver fler på kontrakt.
https://www.coolcoltd.com/fleet/managed-fleet-overview
NFE äger två enheter som ingår i The Cool Pool, alltså flottan som Cool administrerar men inte äger. Det är en FSRU med namn Golar Spirit och en LNGC som heter Golar Mazo. Kopplingen är alltså väldigt tydlig.
Kanske är något av kontrakten redan idag med NFE. Tippar i sådana fall på den som är på femårskontrakt. Tror det är Snow.
NFE och CoolCo har kopplingar. Golar LNG har varit storägare i NFE, men sålt en stor del aktier där nu precis som de sålt aktier i vårat sällskap här - för att finansiera sina FLNG's. Och CoolCo är som vi vet en spin off från Golar.
Tänker att den kopplingen kan öppna upp för goda kontrakt för Cool kommande år. NFE har ett antal egna LNGC's men har svårt och se att de kommer kunna exportera all gas med sin flotta. De behöver fler på kontrakt.
https://www.coolcoltd.com/fleet/managed-fleet-overview
NFE äger två enheter som ingår i The Cool Pool, alltså flottan som Cool administrerar men inte äger. Det är en FSRU med namn Golar Spirit och en LNGC som heter Golar Mazo. Kopplingen är alltså väldigt tydlig.
Kanske är något av kontrakten redan idag med NFE. Tippar i sådana fall på den som är på femårskontrakt. Tror det är Snow.
Redigert 23.12.2022 kl 21:55
Du må logge inn for å svare
Lollen
27.12.2022 kl 10:05
8258
I november var det mye snakk om at Cool ble nedringt av desperate kunder for å leie de 2 lng carrier som blir ledig i 2 halvår 2023.
Regner med at desse er sluttet nå, men rart vi ikke har hørt et pip om dette fra ledelsen, slik artikkelen fremstod i FA så burde jo fraktratene ligge på minst 120 000$ pr dag for desse to slutningene for 1-3 års kontrakter.
Ref: 16.11.22
Selskapet opplever et ekstraordinært antall henvendelser, inkludert for langsiktige kontrakter, på historisk høye nivåer», skriver rederiet.
Meglerhuset Fearnley Securities legger til grunn en rate på 120.000 dollar pr. dag for ettårige kontrakter, men erkjenner i en oppdatering onsdag at antagelsen om varighet kan vise seg å være konservativ.
Regner med at desse er sluttet nå, men rart vi ikke har hørt et pip om dette fra ledelsen, slik artikkelen fremstod i FA så burde jo fraktratene ligge på minst 120 000$ pr dag for desse to slutningene for 1-3 års kontrakter.
Ref: 16.11.22
Selskapet opplever et ekstraordinært antall henvendelser, inkludert for langsiktige kontrakter, på historisk høye nivåer», skriver rederiet.
Meglerhuset Fearnley Securities legger til grunn en rate på 120.000 dollar pr. dag for ettårige kontrakter, men erkjenner i en oppdatering onsdag at antagelsen om varighet kan vise seg å være konservativ.
Redigert 27.12.2022 kl 10:25
Du må logge inn for å svare
Hydrofuture
27.12.2022 kl 14:11
8019
Europe’s LNG supply in December is set to exceed 19bcm, smashing the previous record of 16.1bcm seen in November, as the region ramps up its replacement of Russian pipeline supply that dwindled after Moscow’s invasion of Ukraine in February.
https://www.montelnews.com/news/1397711/europes-lng-imports-ease-but-december-set-for-record-high
https://www.montelnews.com/news/1397711/europes-lng-imports-ease-but-december-set-for-record-high
Quendi
27.12.2022 kl 16:33
7875
Spotpriset har nu bottnat. Min gissning är att vi ser ett högre spotpris igen från mitten av jan till någon gång i mars.
Pacific spot earnings for a 160k cubic-meter vessel were $160,750/day Dec. 23, unchanged from prior session, according to Spark Commodities, based on assessments from LNG ship brokers
Atlantic spot earnings were $153,000/day, -$750 from previous session: Spark
NOTE: Spark values calculated on a round-trip basis, including hire, ballast bonus and lump sum estimates
Pacific spot earnings for a 160k cubic-meter vessel were $160,750/day Dec. 23, unchanged from prior session, according to Spark Commodities, based on assessments from LNG ship brokers
Atlantic spot earnings were $153,000/day, -$750 from previous session: Spark
NOTE: Spark values calculated on a round-trip basis, including hire, ballast bonus and lump sum estimates
Hydrofuture
29.12.2022 kl 11:00
7251
Backed by FSRUs, Europe’s LNG import capacity to expand by one-third by end of 2024.
https://www.rivieramm.com/news-content-hub/news-content-hub/backed-by-fsrus-europes-lng-import-capacity-to-expand-by-one-third-by-end-of-2024-74390
https://www.rivieramm.com/news-content-hub/news-content-hub/backed-by-fsrus-europes-lng-import-capacity-to-expand-by-one-third-by-end-of-2024-74390
Quendi
29.12.2022 kl 12:53
7169
Då hoppas vi verkligen att det är högsta möjliga prio att få in CoolCo på US-listing nu. Tröttsamt att se poster på 750 aktier både på köp och säljsidan, robotarnas marknad just nu. Med US-listing blir det kanske inte mindre robotar, men det blir mycket fler aktörer och även institutionella investerare som får större möjlighet att gå in.
Hydrofuture
29.12.2022 kl 13:36
7078
Ble en opptur i dag da ser jeg.....la oss håpe at det vil fortsette. Er nok mange som har tatt "tap" i mange aksjer nå før nyåret ift skatt som er på vei inn igjen, kjenner selv 3 som har gjort dette på COOL nå, de er tilbake.
Få den notert på børsen i USA, få noen nyheter/kontrakter på de 2 skipene som blir ledig neste år ....med lange og høye rater....
Håper de siste dagene på børsen i 2022 blir en opptur for oss alle :)
Få den notert på børsen i USA, få noen nyheter/kontrakter på de 2 skipene som blir ledig neste år ....med lange og høye rater....
Håper de siste dagene på børsen i 2022 blir en opptur for oss alle :)
Hydrofuture
30.12.2022 kl 14:33
6636
Eksporten av LNG-gass fra Russland til Europa har økt kraftig i 2022, til tross for sanksjonene etter Ukraina-krigen.
https://www.nrk.no/urix/gassen-fra-russland-strommer-til-europa-_-via-norskehavet-1.16236224
https://www.nrk.no/urix/gassen-fra-russland-strommer-til-europa-_-via-norskehavet-1.16236224
longterm
30.12.2022 kl 17:21
6488
CoolCo blant topp-to-anbefalingene innen shipping for 2023 av både DNB Markets og Fearnley Sec.
https://www.finansavisen.no/shipping/2022/12/30/7972022/nok-et-jubelar-i-shipping
https://www.finansavisen.no/shipping/2022/12/30/7972022/nok-et-jubelar-i-shipping
Lollen
30.12.2022 kl 17:33
6478
Dynagas LNG Partners har inngått en ny 3 års kontrakt med Equinor for LNG-skipet «Arctic Aurora» dagsraten er på 110 000$ , ifølge en melding fra Dynagas fredag.
Quendi
01.01.2023 kl 14:35
5986
Återstår att se vilka day rates Cool signar för de två kontrakten här i första halvåret 2023.
110k/dag är riktigt starkt. 120k/dag som CoolCo signat tidigare innebär över 50% ren vinst.
110k/dag är riktigt starkt. 120k/dag som CoolCo signat tidigare innebär över 50% ren vinst.
TheKurgan
01.01.2023 kl 17:47
5805
Kan stemme det, men da gjenstår bare å finne ut hva de vil gjøre med gevinsten.
Investere i enda flere skip? Lurt det kanskje, men blir enda leeengre tid til ubytte og kursoppgan
Investere i enda flere skip? Lurt det kanskje, men blir enda leeengre tid til ubytte og kursoppgan
Lollen
01.01.2023 kl 18:23
5866
Driftsresultatet for 3 kvartal var 36,4 millioner dollar i perioden, mens nettoresultatet ble 36,8 millioner dollar.
Gjennomsnittlig oppnådd kommersiell TCE-rate var 73.200 dollar pr dag i løpet av perioden.
Med 50% økning i flåten midt i 4 kvartal og nye kontrakter for september og oktober 22 og 1 kvartal 23 med dagsrate på 120 000$ så vil et forsiktig anslag tilsi et driftsresultat på ca 45 mill $ for 4 kvartal og ca 50 mill $ i alle 4 kvartalsvise driftsresultat i 2023. Med 53 mill aksjer blir det kvartalsvise utbytte på ca 0,8$ Da regner jeg 80% av driftsresultatet i utbytte. Når det gjelder finansieringen av 2 nye skip (opsjon) leveranse i 2025 så jobbes det med å finansiere de med lån og inngåelse av langtidskontrakt på begge skipene, svært viktig å få avklaring på dette for kursutviklingen, ingen aksjonærer ønsker en uavklart situasjon der man ikke vet om det kommer en ny lav emisjon for å finansiere desse to nye skip til flåten.
Gjennomsnittlig oppnådd kommersiell TCE-rate var 73.200 dollar pr dag i løpet av perioden.
Med 50% økning i flåten midt i 4 kvartal og nye kontrakter for september og oktober 22 og 1 kvartal 23 med dagsrate på 120 000$ så vil et forsiktig anslag tilsi et driftsresultat på ca 45 mill $ for 4 kvartal og ca 50 mill $ i alle 4 kvartalsvise driftsresultat i 2023. Med 53 mill aksjer blir det kvartalsvise utbytte på ca 0,8$ Da regner jeg 80% av driftsresultatet i utbytte. Når det gjelder finansieringen av 2 nye skip (opsjon) leveranse i 2025 så jobbes det med å finansiere de med lån og inngåelse av langtidskontrakt på begge skipene, svært viktig å få avklaring på dette for kursutviklingen, ingen aksjonærer ønsker en uavklart situasjon der man ikke vet om det kommer en ny lav emisjon for å finansiere desse to nye skip til flåten.
Redigert 01.01.2023 kl 19:26
Du må logge inn for å svare
Quendi
01.01.2023 kl 18:35
5957
Vinsten kommer gå till att optimera nuvarande flotta, men majoriteten till utdelning.
Nuvarande flottan ska optimeras så att fartygen kan gå snabbare. CEO pratar en del om det i intervjun med DNB. Finns att se på COOL's hemsida, under presentationer och webcasts.
De två newbuilds som troligtvis kommer köpas, ska finansieras med lån plus, som Lollen skriver, att man redan nu förhandlar fram långtidskontrakt för dem. Det kan innebära att majoriteten av kostnaden för dem kan betalas av därigenom.
Personligen hoppas jag inte på fler fartygsköp under 2023 förutom de två newbuilds som kommer komma ut i marknaden 2025. Tror också det kan vara klokt av Cool att vänta med det och låta priserna komma ner en del.
Nuvarande flottan ska optimeras så att fartygen kan gå snabbare. CEO pratar en del om det i intervjun med DNB. Finns att se på COOL's hemsida, under presentationer och webcasts.
De två newbuilds som troligtvis kommer köpas, ska finansieras med lån plus, som Lollen skriver, att man redan nu förhandlar fram långtidskontrakt för dem. Det kan innebära att majoriteten av kostnaden för dem kan betalas av därigenom.
Personligen hoppas jag inte på fler fartygsköp under 2023 förutom de två newbuilds som kommer komma ut i marknaden 2025. Tror också det kan vara klokt av Cool att vänta med det och låta priserna komma ner en del.
longterm
02.01.2023 kl 13:37
6859
Frykter kraftig fall
– VLGC-markedet vil få en kraftig knekk etterhvert som nybygg leveres og asiatisk etterspørsel synker, sier analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities.
Publisert 2. jan. 2023 kl. 09.16
Pessimisme hos Pareto mht negativ effekt av ny tonnasje levert i 2023. CoolCo tatt ut av deres månedportefølje. Kanskje dette som tynger kursen i dag?
– VLGC-markedet vil få en kraftig knekk etterhvert som nybygg leveres og asiatisk etterspørsel synker, sier analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities.
Publisert 2. jan. 2023 kl. 09.16
Pessimisme hos Pareto mht negativ effekt av ny tonnasje levert i 2023. CoolCo tatt ut av deres månedportefølje. Kanskje dette som tynger kursen i dag?
Quendi
02.01.2023 kl 14:56
7081
Tycker de är lite sena på bollen här. Det är samma argument vi redan hört nu sedan i november från andra.
Men det är klart, det ekonomiska läget i världen och att vädret är så milt talar inte FÖR branschen eller för Cool. Men känslan är att det i CoolCo's kurs är maximalt inprisat redan och även i en sämre marknad är det helt orimligt att kursen ligger på denna nivån när många kontrakt är på 3 år eller mer, och intäkterna $120k/dag på många.
Pareto kom verkligen in olyckligt här och gjorde en dålig trade.
Men det är klart, det ekonomiska läget i världen och att vädret är så milt talar inte FÖR branschen eller för Cool. Men känslan är att det i CoolCo's kurs är maximalt inprisat redan och även i en sämre marknad är det helt orimligt att kursen ligger på denna nivån när många kontrakt är på 3 år eller mer, och intäkterna $120k/dag på många.
Pareto kom verkligen in olyckligt här och gjorde en dålig trade.
Lollen
02.01.2023 kl 15:25
7112
VLGC markedet er frakt av LPG som har hatt eventyrlige rater og det kommer svært mange nybygg her i løpet av 2023 derfor vil dette markedet få lavere rater fremover, VLGC har ingenting med frakt av LNG å gjøre.
Pareto opererer med stopp loss i sine portefølger, derfor går coolco ut av deres portefølge i dag.
Pareto opererer med stopp loss i sine portefølger, derfor går coolco ut av deres portefølge i dag.
Hellboy
02.01.2023 kl 15:45
7057
Som Lollen skriver har ikke VLGC`er noe med Cool å gjøre.
Ta de bekymringene på en tråd om Avance eller BWLPG som faktisk har VLGC`er og ikke på en COOL-tråd. Du blir ikke akkurat tatt seriøst når du ikke engang kan forskjellen på LPG og LNG. Litt som å tro at bulk er det samme som oljefrakt.....
Ta de bekymringene på en tråd om Avance eller BWLPG som faktisk har VLGC`er og ikke på en COOL-tråd. Du blir ikke akkurat tatt seriøst når du ikke engang kan forskjellen på LPG og LNG. Litt som å tro at bulk er det samme som oljefrakt.....
longterm
02.01.2023 kl 15:51
7046
Jeg er absolutt ikke ekspert, men iflg denne artikkelen på marineinsight.com kan disse skipene, selv om de først og fremst et tiltenkt frakt av LPG, også frakte andre gasser: "Fuel gases such as LPG, CNG, LNG are commonly transported, while chemical alkenes such as butadiene, ethylene and propylene are also shipped. In addition, chemicals such as ammonia, chlorine and vinyl chloride are often also transported using these carriers."
https://www.marineinsight.com/naval-architecture/very-large-gas-carriers-vlcg/
https://www.marineinsight.com/naval-architecture/very-large-gas-carriers-vlcg/
Hellboy
02.01.2023 kl 15:58
7113
Nei og nei.
LPG og LNG er forskjellig. Enklere å prøve å frakte diesel/produkttank i en råoljetanker. Da kan det holde med en stor rengjøring av tankene. Men lagrings/kjølings/oppbevaringstankene er forskjellig fra LNG til LPG. Jeg er heller ikke verdens største ekspert, men de grunnleggende forskjellene innen shipping må man få med seg. I alle fall om man skal dytte penger inn i et shippingselskap.....
LPG og LNG er forskjellig. Enklere å prøve å frakte diesel/produkttank i en råoljetanker. Da kan det holde med en stor rengjøring av tankene. Men lagrings/kjølings/oppbevaringstankene er forskjellig fra LNG til LPG. Jeg er heller ikke verdens største ekspert, men de grunnleggende forskjellene innen shipping må man få med seg. I alle fall om man skal dytte penger inn i et shippingselskap.....
longterm
02.01.2023 kl 17:31
7049
Ok, skjønner at du ikke er enig i det som fremkommer i nevnte artikkel på marineinsight.com. Jeg er ikke ute etter å starte en krangel og kan opplyse om at jeg har aksjer i CoolCo og ikke i noen av de andre selskapene du nevner. Synes dog det det bør være greit - selv på denne tråden - å referere info om VLGCs hentet fra en seriøs nettside uten å bli forsøkt høvlet ned. Marineinsight definerer VLGCs som skip som kan frakte mellom 100.000 og 200.000 m3 med gass. Så vidt jeg kan se, er alle CoolCos skip godt innenfor dette intervallet og følgelig å regne som VLGCs?
Uten på noen måte å gå god for Petter Haugen i ABG Sundal Collier, så ville jeg nok blitt overrasket om han skulle vise seg å være fullstendig uvitende om hva slags tonnasje som er ventet i dette markedet kommende år og evt implikasjoner det vil kunne ha for bl a CoolCo.
Uten på noen måte å gå god for Petter Haugen i ABG Sundal Collier, så ville jeg nok blitt overrasket om han skulle vise seg å være fullstendig uvitende om hva slags tonnasje som er ventet i dette markedet kommende år og evt implikasjoner det vil kunne ha for bl a CoolCo.
Lollen
02.01.2023 kl 17:32
7061
Lng gjøres flytende ved å senke temperaturen til minus 160 grader, lpg blir flytende ved 8 bar trykk. To vidt forskjellige konsept og fraktmetoder, en VLGC har ikke prosess ombord til å holde gassen nedkjølt til minus 160 grader, de har kun tanker som klarer et trykk på 8 bar med god margin, mye billigere prosess og fraktmetode med LPG
longterm
02.01.2023 kl 17:37
7060
Ok, hvis det forholder seg slik at opplysningene som fremkommer i artikkelen på marineinsight.com er faktisk feil, så bortfaller naturligvis min smule bekymring..