COOL LNG - Fernleys høyner kursmål og sier kjøp (200,- )
Rateutviklingen siste tid vil føre til en strøm av nye kursmål fra megler husene .
Redigert 29.03.2023 kl 12:46
Du må logge inn for å svare
Hydrofuture
06.01.2023 kl 10:39
10484
Nettopp lagersituasjonen i Europa bidrar sterkt til å roe ned markedet. Varmt vær gjør at forbruket er lavere. Samtidig går vindmøller for fullt og importen av LNG (flytende naturgass) er rekordhøy. Gasslagrene er nå på 83 prosent av kapasiteten.
https://e24.no/naeringsliv/i/JQ60O6/norges-gassinntekter-kan-bli-naer-halvert-i-aar
https://e24.no/naeringsliv/i/JQ60O6/norges-gassinntekter-kan-bli-naer-halvert-i-aar
Lollen
08.01.2023 kl 10:17
10100
Fra Investtech:
Teknisk analyse Middels lang sikt, 6. jan 2023
Cool Company ligger i en fallende trendkanal på mellomlang sikt. Det viser at investorer over tid har solgt til stadig lavere kurser for å komme seg ut av aksjen, og indikerer en negativ utvikling for bedriften. Aksjen har støtte ved cirka 100 kroner og motstand ved cirka 163 kroner. RSI divergerer positivt mot kursen, noe som indikerer mulighet for en reaksjon opp. RSI-kurven viser en stigende trend, noe som er et tidlig signal om mulig vending opp også i kursen. Aksjen anses samlet sett teknisk svakt negativ på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Svak selg (Score: -44)
Teknisk analyse Middels lang sikt, 6. jan 2023
Cool Company ligger i en fallende trendkanal på mellomlang sikt. Det viser at investorer over tid har solgt til stadig lavere kurser for å komme seg ut av aksjen, og indikerer en negativ utvikling for bedriften. Aksjen har støtte ved cirka 100 kroner og motstand ved cirka 163 kroner. RSI divergerer positivt mot kursen, noe som indikerer mulighet for en reaksjon opp. RSI-kurven viser en stigende trend, noe som er et tidlig signal om mulig vending opp også i kursen. Aksjen anses samlet sett teknisk svakt negativ på mellomlang sikt.
Anbefaling en til seks måneders sikt: Svak selg (Score: -44)
Whatnow
08.01.2023 kl 15:44
9931
Om den skal opp eller ned er jo alt etter veien gassprisen og ratene går fremover. Trenger ikke noe teknisk mambo jambo å finlese på her.
Whatnow
08.01.2023 kl 16:05
10042
Svært så hissig du ble, hadde jeg kanskje et poeng;)
Og du må ikke kimse av Donald Duck, mange viktige oppfinnelser har kommet derifra.
Og du må ikke kimse av Donald Duck, mange viktige oppfinnelser har kommet derifra.
Kbb
08.01.2023 kl 21:51
9983
Kursen er lav på dette nivået,det skal fraktast mykje til Tyskland i år.Må huske på gassrørledninga frå russland er ute av drift og alt må fraktast med båt i 2023
Gull i pungen
09.01.2023 kl 08:49
9866
Sterke LNG aksjer i Asia på morgenkvisten
Kawasaki Kisen +4,4%
https://finance.yahoo.com/quote/9107.T/
Kawasaki Kisen +4,4%
https://finance.yahoo.com/quote/9107.T/
Lollen
09.01.2023 kl 09:20
10073
Nåja, Kawasaki sin LNG carrier andel av totalflåten sin på 4500 skip er på 1% så tror ikke man skal bruke dette selskapet som referanse på sterke LNG aksjer
Redigert 09.01.2023 kl 10:21
Du må logge inn for å svare
Hydrofuture
09.01.2023 kl 09:38
10055
LNGC: Spot rates coming further down in line with seasonality
• Just as they did in the 2021 – 22 season, LNGC spot rates have come tumbling down from peak in late Nov. MEGI spot rates are still quoted around USD 150k/day though, with a premium for non-Atlantic cargoes. Surprisingly high gas storage in Europe and mild weather have put a damper on demand for additional tonnage here. Despite a theoretical arb of USD ~5/mmbtu between JKM and TTF, we have yet to see any material increase in tonne-miles though
• 45x vessels are on order for 2023, but only 15x of those are scheduled for H1 delivery. With the majority nonetheless having been contracted already, there is still appetite for longer term employment, with 3Y TCs for generic TFDEs quoted around USD 120k/day
• COOL trading at 0.7x NAV remains one of few owners with open tonnage for the year, with one vessel coming open in Q2 and another in Q3. Assuming USD 120k/day for these yield 2023e P/E 3x, with only two out of twelve vessels on index-linked charters and the rest fixed
• Just as they did in the 2021 – 22 season, LNGC spot rates have come tumbling down from peak in late Nov. MEGI spot rates are still quoted around USD 150k/day though, with a premium for non-Atlantic cargoes. Surprisingly high gas storage in Europe and mild weather have put a damper on demand for additional tonnage here. Despite a theoretical arb of USD ~5/mmbtu between JKM and TTF, we have yet to see any material increase in tonne-miles though
• 45x vessels are on order for 2023, but only 15x of those are scheduled for H1 delivery. With the majority nonetheless having been contracted already, there is still appetite for longer term employment, with 3Y TCs for generic TFDEs quoted around USD 120k/day
• COOL trading at 0.7x NAV remains one of few owners with open tonnage for the year, with one vessel coming open in Q2 and another in Q3. Assuming USD 120k/day for these yield 2023e P/E 3x, with only two out of twelve vessels on index-linked charters and the rest fixed
Gull i pungen
09.01.2023 kl 09:51
10041
Nja, de har en flåte på 44 LNG skip..
Ellers kan du jo se på Japan’s Mitsui OSK Lines (MOL). De har verdens største LNG flåte.
Kurs opp 3,2% på Nikkei børsen i dag..
Ellers kan du jo se på Japan’s Mitsui OSK Lines (MOL). De har verdens største LNG flåte.
Kurs opp 3,2% på Nikkei børsen i dag..
Redigert 09.01.2023 kl 09:52
Du må logge inn for å svare
Hellboy
09.01.2023 kl 10:33
10109
Forsåvidt bedre for oss om det fraktes til Asia i stedet for Tyskland, lengre fraktdistanse og ergo bedre rater totalt sett.
Får håpe de konkurrerer godt på pris i Asia fremover ;)
Får håpe de konkurrerer godt på pris i Asia fremover ;)
Ikke se bort fra at alle skip nå står på lange kontrakter .Selskapet selv har meldt at de kun melder kontrakter ved Q fremleggelse .
Freeport som fikk sektoren til å stupe , åpner igjen om ikke lenge .
Og skal man tro at gass fra Russland via rør blir en mulighet ?
Vil Russisk LNG til Europa stoppes ?
Ut fra tenkt , får man velge om vil følge teknisk analyse eller vurdere situasjonen annerledes .
Freeport som fikk sektoren til å stupe , åpner igjen om ikke lenge .
Og skal man tro at gass fra Russland via rør blir en mulighet ?
Vil Russisk LNG til Europa stoppes ?
Ut fra tenkt , får man velge om vil følge teknisk analyse eller vurdere situasjonen annerledes .
Redigert 09.01.2023 kl 11:43
Du må logge inn for å svare
sheepman
10.01.2023 kl 00:02
9866
tja....: kommer vel en coorporate update, snart.. Skal jo snart noteres i USA
Bør vel sette fokus på å komme seg bort fra der de er notert her på berget også
Lollen
10.01.2023 kl 10:43
9542
Satset vist på feil hest,
Cool 12 skip (inntekt på 36 mill dollar 3 kvartal med 8 skip) kurs 105 selskapsverdi 5,7 milliarder gjeld 10 milliarder
Flex 13 skip inntekt på 43 mill dollar 3 kvartal med 12 skip kurs 307 selskapsverdi 18 milliarder gjeld 17 milliarder
Sitter til 28.02, så får vi se etter det.
Cool 12 skip (inntekt på 36 mill dollar 3 kvartal med 8 skip) kurs 105 selskapsverdi 5,7 milliarder gjeld 10 milliarder
Flex 13 skip inntekt på 43 mill dollar 3 kvartal med 12 skip kurs 307 selskapsverdi 18 milliarder gjeld 17 milliarder
Sitter til 28.02, så får vi se etter det.
Redigert 10.01.2023 kl 13:22
Du må logge inn for å svare
Quendi
10.01.2023 kl 13:21
9408
https://www.hellenicshippingnews.com/lng-shipping-stocks-the-last-decline/
"This decline might be one of the last, if not the last, to occur in the current correction."
Ser vi en återhämtning kommande veckor/månader?
"This decline might be one of the last, if not the last, to occur in the current correction."
Ser vi en återhämtning kommande veckor/månader?
Hydrofuture
10.01.2023 kl 13:30
9396
Quendi skrev ? COOL's 3 kvartal var före de 4 nya fartygen.
Står det: Cool 12 skip (inntekt på 36 mill dollar 3 kvartal med 8 skip)
Skal bli interessant å se inntjening/bunnlinje på Cool og Flex pr kvartal når de har 12 og 13 skip…
Skal bli interessant å se inntjening/bunnlinje på Cool og Flex pr kvartal når de har 12 og 13 skip…
Gull i pungen
10.01.2023 kl 19:11
9172
Quendi
10.01.2023 kl 20:34
9072
Gick precis in här för att skriva detsamma haha. 10,2% nu.
"The last decline" som sagt. EQT, Amerikas största gasproducent - har stigit kraftigt ett par dagar i rad också efter stor nedgång precis som för allt inom gas. En annan sak - titta på offshore olja. Diamond Offshore, Valaris, BORR med flera har klarat sig väldigt bra trots att oljan sjönk kraftigt förra veckan.
Troligtvis kommer vi även inom LNG-shipping att få se den separationen framöver - att pris mindre och mindre korrelerar med råvaran/spot-pris och istället rör sig mer på grund av aktiens fundamenta.
"The last decline" som sagt. EQT, Amerikas största gasproducent - har stigit kraftigt ett par dagar i rad också efter stor nedgång precis som för allt inom gas. En annan sak - titta på offshore olja. Diamond Offshore, Valaris, BORR med flera har klarat sig väldigt bra trots att oljan sjönk kraftigt förra veckan.
Troligtvis kommer vi även inom LNG-shipping att få se den separationen framöver - att pris mindre och mindre korrelerar med råvaran/spot-pris och istället rör sig mer på grund av aktiens fundamenta.
Lynmann
12.01.2023 kl 08:11
8427
Frå usd 153.000/dag Atlantic til 120.000 forrige veke. Fearnley i går: 90.000 TFDE West of Suez.
Quendi
12.01.2023 kl 08:18
8435
Du har rätt i det. Nedgången avtog/stannade ett tag men har nu fortsatt. Däremot har fixed rate (TC) legat kvar stabilt på en bra bit över $100k/dygn och inte fallit.
Gull i pungen
12.01.2023 kl 08:40
8375
DNB Markets har LNG som dagens case i dag. De skriver;
Innenfor LNG-shipping dekker DNB Markets to aktører notert på Oslo Børs; Cool Company og Flex LNG. Selskapene opererer i samme marked, men aksjene har etter vårt syn en litt forskjellig risikoprofil. Sistnevnte har flåten i all hovedsak bundet opp på kontrakter ut 2024 og kundene sitter i tillegg med opsjoner for ytterligere forlengelser. Dette gjør at visibiliteten når det gjelder utbyttenivået etter vårt syn bør være god og at kursutviklingen de neste årene i større grad vil kunne drives av kravet til direkteavkastning enn av svingningene i de kortsiktige ratene. Vi har en holdanbefaling på Flex LNG med et kursmål på NOK 346 pr aksje. Med et forventet årlig utbytte på USD 3 pr aksje og dagens USD-kurs impliserer en verdsettelse på kursmålet en direkteavkastning på like under 9%.
Når det gjelder Cool Company er situasjonen imidlertid noe annerledes. Selskapet sluttet to fartøy på 3-års kontrakter i Q4 2022 og får i et attraktivt langsiktig fraktmarked ytterligere to, av totalt tolv egeneide fartøy, ledige i løpet av henholdsvis Q2 og Q3 i år. Selv om kursen siden november har vært under press av det vi mener er en sesongmessig reduksjon i ratene venter vi at disse skipene i tiden fremover vil kunne sluttes på langsiktig goder nivåer. Cool Company stengte i går på NOK 107.78 pr aksje og vi har her en kjøpsanbefaling med et kursmål på NOK 180 pr aksje.
Innenfor LNG-shipping dekker DNB Markets to aktører notert på Oslo Børs; Cool Company og Flex LNG. Selskapene opererer i samme marked, men aksjene har etter vårt syn en litt forskjellig risikoprofil. Sistnevnte har flåten i all hovedsak bundet opp på kontrakter ut 2024 og kundene sitter i tillegg med opsjoner for ytterligere forlengelser. Dette gjør at visibiliteten når det gjelder utbyttenivået etter vårt syn bør være god og at kursutviklingen de neste årene i større grad vil kunne drives av kravet til direkteavkastning enn av svingningene i de kortsiktige ratene. Vi har en holdanbefaling på Flex LNG med et kursmål på NOK 346 pr aksje. Med et forventet årlig utbytte på USD 3 pr aksje og dagens USD-kurs impliserer en verdsettelse på kursmålet en direkteavkastning på like under 9%.
Når det gjelder Cool Company er situasjonen imidlertid noe annerledes. Selskapet sluttet to fartøy på 3-års kontrakter i Q4 2022 og får i et attraktivt langsiktig fraktmarked ytterligere to, av totalt tolv egeneide fartøy, ledige i løpet av henholdsvis Q2 og Q3 i år. Selv om kursen siden november har vært under press av det vi mener er en sesongmessig reduksjon i ratene venter vi at disse skipene i tiden fremover vil kunne sluttes på langsiktig goder nivåer. Cool Company stengte i går på NOK 107.78 pr aksje og vi har her en kjøpsanbefaling med et kursmål på NOK 180 pr aksje.
Lollen
12.01.2023 kl 08:53
8315
De to fartøyene som blir ledig i q2 og q3 burde allerede vert sluttet på kontrakt, i november sa de i Cool at de ble nedringt av desperate kunder for å få kontrakt på de 2 fartøyene, meget dårlig stykke arbeid hvis de enda ikke har sikret kontrakt på gode rater til de to fartøyene.
Quendi
12.01.2023 kl 09:02
8299
Tror inte du behöver känna någon stress kring det. Antagligen har de redan slutit avtal - men om de inte har det betyder de att de väger de olika alternativen gott mot varandra för bästa lösning. Faktiskt så hoppas jag själv på längre kontrakt än 3 år på dessa två. Gärna 5-7 år med OK rates för att skapa en väldigt långsiktig stabilitet.
Quendi
13.01.2023 kl 09:55
7725
När det inte finns mycket annat att rapportera om:
https://bernews.com/2023/01/coolco-donates-10000-to-maritime-academy/
https://bernews.com/2023/01/coolco-donates-10000-to-maritime-academy/
Quendi
13.01.2023 kl 23:59
7331
"Tysklands BNP steg med 1,9 procent under helåret 2022 jämfört med 2021"
Lyckas EU med en mjuklandning är det här det bästa som kan hända LNG-shipping. I takt med att Tyskland och övriga Europa stärker sina positioner för att kunna ta mot mer LNG och det inte sker en demand destruction på grund av djup recession - kommer man under nästa vinter inte i lika hög grad behöva förlita sig på gas-lager. Och behöver därför heller inte spara lika mycket på gasförbrukningen.
Samtidigt öppnar Kina upp och mer LNG-supply kommer ut i marknaden kommande åren. Time charter-kontrakten håller sig på en stabil nivå runt $110-120k fortsatt och det ser fortsatt extremt ljust ut för sällskap som CoolCo, Awilco, GasLog med flera - även om det just nu inte syns på aktiekurs.
GasLog och Flex har stigit 13% respektive 9% sedan botten. Den återhämtningen har vi inte sett här på enbart norsk-noterat än. Men det kommer.
Lyckas EU med en mjuklandning är det här det bästa som kan hända LNG-shipping. I takt med att Tyskland och övriga Europa stärker sina positioner för att kunna ta mot mer LNG och det inte sker en demand destruction på grund av djup recession - kommer man under nästa vinter inte i lika hög grad behöva förlita sig på gas-lager. Och behöver därför heller inte spara lika mycket på gasförbrukningen.
Samtidigt öppnar Kina upp och mer LNG-supply kommer ut i marknaden kommande åren. Time charter-kontrakten håller sig på en stabil nivå runt $110-120k fortsatt och det ser fortsatt extremt ljust ut för sällskap som CoolCo, Awilco, GasLog med flera - även om det just nu inte syns på aktiekurs.
GasLog och Flex har stigit 13% respektive 9% sedan botten. Den återhämtningen har vi inte sett här på enbart norsk-noterat än. Men det kommer.
Redigert 14.01.2023 kl 00:06
Du må logge inn for å svare
Hydrofuture
14.01.2023 kl 22:30
6919
Deutsche ReGas launches Germany’s second LNG import terminal
https://lngprime.com/europe/deutsche-regas-launches-germanys-second-lng-import-terminal/70830/
https://lngprime.com/europe/deutsche-regas-launches-germanys-second-lng-import-terminal/70830/
Gull i pungen
14.01.2023 kl 22:32
6974
Scholz åpnet ny terminal for gassimport
PUBLISERT KLOKKEN 21:22 ITYSKLAND
Tysklands statsminister Olaf Scholz deltok lørdag under åpningen av den andre tyske terminalen for mottak av flytende naturgass (LNG).
Seremonien fant sted i Lubmin i den nordøstlige tyske delstaten Mecklenburg-Vorpommern.
Tidligere er en tilsvarende terminal blitt åpnet i Wilhelmshaven i Niedersachsen. Terminalene er blitt etablert i etterkant av Russlands invasjon av Ukraina i februar, og formålet er å gjøre Tyskland mer uavhengig av import av russisk gass.
Landet har inngått avtale med norske Höegh LNG om å leie to spesialskip til terminalene i ti år fremover. (NTB)
PUBLISERT KLOKKEN 21:22 ITYSKLAND
Tysklands statsminister Olaf Scholz deltok lørdag under åpningen av den andre tyske terminalen for mottak av flytende naturgass (LNG).
Seremonien fant sted i Lubmin i den nordøstlige tyske delstaten Mecklenburg-Vorpommern.
Tidligere er en tilsvarende terminal blitt åpnet i Wilhelmshaven i Niedersachsen. Terminalene er blitt etablert i etterkant av Russlands invasjon av Ukraina i februar, og formålet er å gjøre Tyskland mer uavhengig av import av russisk gass.
Landet har inngått avtale med norske Höegh LNG om å leie to spesialskip til terminalene i ti år fremover. (NTB)
Lollen
15.01.2023 kl 17:44
6577
Tror nok vi må smøre oss med tolmodighet og vente til 28.02, ser ikke ut som det kommer noe fra ledelsen før det.
Da bør det komme info om:
Notering av Cool på Nyse
Resultat 4 kvartal ( så man også kan sammenligne med Flex som kommer med resultat 14.02)
Utbytte 4 kvartal
Hvilke frakt rater som ble oppnådd for de to Lng carrierne som blir ledig i q2 og q3
Finansiering av de to LNG carrierne som man har opsjon på, hvem som kommer til å leie de, for hvor lang tid og til hvilke rater.
( er vel 95% sannsynlig nå at opsjonen kommer til å bli effektuert)
Da bør det komme info om:
Notering av Cool på Nyse
Resultat 4 kvartal ( så man også kan sammenligne med Flex som kommer med resultat 14.02)
Utbytte 4 kvartal
Hvilke frakt rater som ble oppnådd for de to Lng carrierne som blir ledig i q2 og q3
Finansiering av de to LNG carrierne som man har opsjon på, hvem som kommer til å leie de, for hvor lang tid og til hvilke rater.
( er vel 95% sannsynlig nå at opsjonen kommer til å bli effektuert)
Redigert 15.01.2023 kl 17:49
Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
15.01.2023 kl 21:00
6420
Meldt kaldere vær i Europa neste uke.
However, colder-than-normal temperatures will finally return to the UK by Monday before expanding across western Europe next week, boosting draws back above the 5-yr avg.
However, colder-than-normal temperatures will finally return to the UK by Monday before expanding across western Europe next week, boosting draws back above the 5-yr avg.
Mye tull. Det som betyr noe er at gass levert nå må foregå via skip
Dagens er at Norge ikke vil kunne fortsette gass forsyning videre ut fra reserver . Da må VELDIG mye gå via skip fra andre steder .
Husk Rammern lar seg ikke forstyrre av algoritme handel
Dagens er at Norge ikke vil kunne fortsette gass forsyning videre ut fra reserver . Da må VELDIG mye gå via skip fra andre steder .
Husk Rammern lar seg ikke forstyrre av algoritme handel
Redigert 17.01.2023 kl 02:35
Du må logge inn for å svare
Pølsebua
17.01.2023 kl 18:06
5696
Utrolig treg. Jeg har lastet opp mye i påvente av ketchupeffekten. Som kan utløses av lollens punkter over. Her får du en skipsflåte til halv pris sammenlignet med Flex. Det rimer ikke, så plutselig er de nesten likt priset. Etter at tc-ene er annonsert og selskapet notert på nyse. Og finansieringen av de to nybyggene er klar.
Ikke så lenge til med andre ord..
Ikke så lenge til med andre ord..
Quendi
18.01.2023 kl 09:16
5456
Cool har inte lyckats sluta dagen över 20 dagars glidande medelvärde sedan början av november - vilket såklart är ett stort svaghetstecken. Varje gång den varit på väg att göra det runt kl. 15.00 har den pressats ner igen.
Men vi verkar i alla fall se en botten ha formats nu och det är ganska låg volatilitet. Man brukar säga att alla nya trender föds ur låg volatilitet.
Men vi verkar i alla fall se en botten ha formats nu och det är ganska låg volatilitet. Man brukar säga att alla nya trender föds ur låg volatilitet.
Urealisert
18.01.2023 kl 10:58
5322
For et par mnd. siden leste jeg en twitter-tråd der Cool var nevnt.
Der var det amerikanere som ønsket å kjøpe aksjen, men hadde ikke mulighet hos nettmegleren sin siden den er notert på Euronext Growth.
Vil tro at både omsetning og kurs blir en helt annen når det blir notering på NYSE.
Der var det amerikanere som ønsket å kjøpe aksjen, men hadde ikke mulighet hos nettmegleren sin siden den er notert på Euronext Growth.
Vil tro at både omsetning og kurs blir en helt annen når det blir notering på NYSE.
Pølsebua
18.01.2023 kl 16:59
5243
Jeg har fylt på med mer aksjer i dag. Snittkursen er nå kun 10 kr opp. Om det som er varslet slår til, går denne plutselig nordover. Og hvorfor den selges ned hver dag, skjønner ikke jeg. Og gassprisen er ikke forklaringen, da den påvirker TCE-markedet lite. Så med
utbytte fra Q4
notering på nyse
nye TCEer for to skip
bekreftelser av opsjoner på skip levert Q1 25
Må kursen komme opp.
Eller så har jeg tatt fullstendig feil
Ett av to.
utbytte fra Q4
notering på nyse
nye TCEer for to skip
bekreftelser av opsjoner på skip levert Q1 25
Må kursen komme opp.
Eller så har jeg tatt fullstendig feil
Ett av to.
Hellboy
18.01.2023 kl 17:03
5225
Personlig er jeg ikke så opptatt av kursen. Faktisk glad for at den faller.
FLNG er min nest største investering, og gir jo noen grådig gode utbytter. Iom at jeg vurderer FLNG til å være nær toppen, investerer jeg utbyttene andre steder som i Cool. Så håper Cool holder seg på disse nivåene en liten stund til, så jeg får hanket inn noen flere billige aksjer ;)
FLNG er min nest største investering, og gir jo noen grådig gode utbytter. Iom at jeg vurderer FLNG til å være nær toppen, investerer jeg utbyttene andre steder som i Cool. Så håper Cool holder seg på disse nivåene en liten stund til, så jeg får hanket inn noen flere billige aksjer ;)
Ondi05
18.01.2023 kl 17:46
5205
Merkelig Quendi, for på 150 kroner skulle denne til himmels. Har du begynt å ta realitetene innover deg? Håper du ikke klarte å lure mange inn på 150, men noen var det nok.
Nå er den billig.
Nå er den billig.
Lollen
20.01.2023 kl 17:31
4595
Stille i fjøset for tiden, har alle mer eller mindre gitt opp? jeg handlet 800 aksjer til i dag oppe i totalt 13000 aksjer nå i Cool
Ved stengetid på Oslo Børs torsdag ble TTF-prisen handlet ned 4,4 prosent til 59 euro pr MWh. Equinor endte ned 2,0 prosent til 303,5 kroner. LNG-shippingaksjer, som Cool Company og Flex-LNG, har kommet en del ned siden toppen i henholdsvis oktober og november 2022. Fearnley Securities skriver at TDFE-spotrater for LNG-skip fortsetter å falle i samsvar med sesongtrenden og er ned 30 prosent på ukesbasis til 79.000 dollar pr dag. "Til tross for sesongvariasjonene for spotfraktratene vi nå er inne i, kan en kuldesituasjon som rammer Nord-Kina og Europa føre til økt fraktbehov, samt utsikter til en gjenoppstart av Freeport-anlegget potensielle oppsidefaktorer", skriver meglerhuset.
Ved stengetid på Oslo Børs torsdag ble TTF-prisen handlet ned 4,4 prosent til 59 euro pr MWh. Equinor endte ned 2,0 prosent til 303,5 kroner. LNG-shippingaksjer, som Cool Company og Flex-LNG, har kommet en del ned siden toppen i henholdsvis oktober og november 2022. Fearnley Securities skriver at TDFE-spotrater for LNG-skip fortsetter å falle i samsvar med sesongtrenden og er ned 30 prosent på ukesbasis til 79.000 dollar pr dag. "Til tross for sesongvariasjonene for spotfraktratene vi nå er inne i, kan en kuldesituasjon som rammer Nord-Kina og Europa føre til økt fraktbehov, samt utsikter til en gjenoppstart av Freeport-anlegget potensielle oppsidefaktorer", skriver meglerhuset.