COOL LNG - Fernleys høyner kursmål og sier kjøp (200,- )
Rateutviklingen siste tid vil føre til en strøm av nye kursmål fra megler husene .
Redigert 29.03.2023 kl 12:46
Du må logge inn for å svare
hogan
23.01.2023 kl 18:17
5816
Hva med midt østen Europa versus Asia, hva gir mest tonne mile der. Europa skal vel kjøpe lng derfra også
Lynmann
23.01.2023 kl 18:08
5705
...Trodde jag läste... ditt resonemang...
Du har sikkert rett i mange av dine etikettar, som at eg er lat, etc.
Eg kom ein gong i skade for å spørja deg om du kunne sjekka opp eit spørsmål eg hadde. Beklagar det.
Men du har veldig mange av desse der du "trodde" eit eller anna, som eg ikkje har brydd meg med å svara på.
Som her: "..ditt resonemang kring att Cool kommer få lida av oversupply fram till slutet av 2024-början av 2025"
Dette er nok ein gong din frie tolkning. Problemet er at heller ikkje på denne vil du finna referanse. Kun din eigen frie fantasi.
Med eit minimum av integritet hadde eg brukt tid på å forklara deg.
Du har sikkert rett i mange av dine etikettar, som at eg er lat, etc.
Eg kom ein gong i skade for å spørja deg om du kunne sjekka opp eit spørsmål eg hadde. Beklagar det.
Men du har veldig mange av desse der du "trodde" eit eller anna, som eg ikkje har brydd meg med å svara på.
Som her: "..ditt resonemang kring att Cool kommer få lida av oversupply fram till slutet av 2024-början av 2025"
Dette er nok ein gong din frie tolkning. Problemet er at heller ikkje på denne vil du finna referanse. Kun din eigen frie fantasi.
Med eit minimum av integritet hadde eg brukt tid på å forklara deg.
Hellboy
23.01.2023 kl 18:05
5680
Næh, vi vil at Asia skal få mer frakt. Ikke Europa. Jo mer som går til Asia, jo flere tonnemil og jo flere skip blir bundet opp og ratene går opp. Jo flere skip til Europa så går tonnemil ned, med tilsvarende kapasitet/rateissues for oss
hogan
23.01.2023 kl 18:01
5600
Selvfølgelig viktig med tonn mile men markedet blir vel noe strammere med at det blir mer frakt til Europa i tillegg til Asia men hvis Asia kjøper all lng i verden så er det greit for meg
Redigert 23.01.2023 kl 18:06
Du må logge inn for å svare
Hellboy
23.01.2023 kl 17:34
5573
Vi er flere som forsåvidt har kjøpt oss inn for tidlig her. Men jeg er investor og ikke trader, så jeg har et langsiktig perspektiv. Og har lært av Skagen-fondene i gamle dager med Stensruds tese om UUU (RIP forresten K.S. som døde alt for tidlig i en alder av 67). Mener Cool er et fint eksempel på et UUU-selskap, så jeg akkumulerer ;)
Hydrofuture
23.01.2023 kl 17:25
5367
Blitt en tragisk reise på papiret… skal ikke vurdere salg før kortene snus (kontrakter, USA notering, utbytte osv) … dette vil skje ilp av Q1. Når man får de kalde fakta på bordet så kan man ta beslutninger. En av hovedgrunnene mine (bortsett fra LNG markedet på makro nivå de neste årene) var den enorme differansen på verdi mellom FLNG og COOL… og den differansen er fortsatt der … og er nå for meg enda mer uforståelig med tanke på at de nå har så å si like mange skip.. samt at Q3 tallene viste at COOL ikke hadde så mye mindre omsetning på 8 skip vs FLNG med 12 skip.
Kjøpte meg inn for tidlig her, snittet ned for tidlig. Ikke første gang … blir sikkert ikke siste gang i mitt liv… men thats the game. Caset fremstår sterkt som når jeg gikk inn… markedet er ikke enig i det nå, men bedre tider er på vei. Må holde hodet kaldt en stund til. Har handlet aksjer i 20 år og har sett snu operasjoner og bull runs mange ganger i aksjer som man har følt har vært fortapt. COOL vil reise seg.
Kjøpte meg inn for tidlig her, snittet ned for tidlig. Ikke første gang … blir sikkert ikke siste gang i mitt liv… men thats the game. Caset fremstår sterkt som når jeg gikk inn… markedet er ikke enig i det nå, men bedre tider er på vei. Må holde hodet kaldt en stund til. Har handlet aksjer i 20 år og har sett snu operasjoner og bull runs mange ganger i aksjer som man har følt har vært fortapt. COOL vil reise seg.
Hellboy
23.01.2023 kl 17:06
5371
Hvis all LNG skipes til Europa så blir det her veldig feil. Vi er interessert i tonnemil. Og derfor vil vi at fraktene skal gå til Asia. Og det kommer med reåpningen av Kina ;) Så blir det etter hvert høyere strømpriser i Europa, inklusive Norge. Men det åpner opp for andre investeringsmuligheter igjen ;)
Quendi
23.01.2023 kl 16:18
5437
I tidigare kommunikation har CoolCo sagt att de vanligtvis inte förmedlar nya kontrakt annat än i kvartalsrapporter. Men det är ju oftast så att det läcker ut info till media som skriver om det.
Håller helt med - det är verkligen en tragisk utveckling i aktien senaste månaderna.
Håller helt med - det är verkligen en tragisk utveckling i aktien senaste månaderna.
hogan
23.01.2023 kl 16:09
5445
Hatt denne i kikkerten en stund, den var fristende på 110, men glad jeg ventet, 102,45 er en fin inngang her.
Mye Lng skal shipes til Europa fra nu så kan ikke bli feil dette
Mye Lng skal shipes til Europa fra nu så kan ikke bli feil dette
Redigert 23.01.2023 kl 16:10
Du må logge inn for å svare
Pølsebua
23.01.2023 kl 16:04
5092
Uansett årsak er det som skjer i dag og har skjedd de siste ukene med kursen bare trist. Jeg tenker årsaken er manglende kommunikasjon, eller manglende hendelser. Det som forundrer meg er at de ikke har konkludert en eller begge av skipene som går av kontrakt om ikke så lenge. Det er et par måneder siden de sa at de lå i langt framskredne forhandlinger om dem. De sa også at de skal noteres på NYSE sent 22 tidlig 23. Der er vi nå. Så jeg håper det ikke er noen ugler i mosen og at meldingene kommer som tidligere annonsert. Så ergrer jeg meg over at jeg begynte å kjøpe for tidlig. Tapet begynner å se skrekkelig ut. Men jeg håper og tror meldingene snart kommer og at jeg kommer i pluss på investeringen.
Redigert 23.01.2023 kl 16:06
Du må logge inn for å svare
Quendi
23.01.2023 kl 15:22
4885
Okej - så nu har man ändå tidigare kommunicerat växt? Trodde jag läste från dig att man inte hade gjort det.
Du svarar heller inte på frågan om ditt resonemang kring att Cool kommer få lida av oversupply fram till slutet av 2024-början av 2025? Men inte Awilco då enligt dig som har kortare kontrakt?
Har frågat IR om ägarlistan och inte fått något bra svar på den frågan. Du är långt ifrån objektiv i din syn på mig och min åsikt om Cool. Läser du inte bara det du vill - utan faktiskt också budskapet i inläggen - så ser du att jag framfört en hel del kritik.
Du svarar heller inte på frågan om ditt resonemang kring att Cool kommer få lida av oversupply fram till slutet av 2024-början av 2025? Men inte Awilco då enligt dig som har kortare kontrakt?
Har frågat IR om ägarlistan och inte fått något bra svar på den frågan. Du är långt ifrån objektiv i din syn på mig och min åsikt om Cool. Läser du inte bara det du vill - utan faktiskt också budskapet i inläggen - så ser du att jag framfört en hel del kritik.
Lynmann
23.01.2023 kl 15:12
4887
Forutgåande kvartalsrapportar om vekst, gjer det berre ekstra kritikkverdig av selskapet i meldinga 28.oktober eksplisitt -utelukkande- omtala ein policy på utbyte. Dermed må ein ikkje vera "gudomligt intellektuell" for å reagera negativt på meldinga 3 dagar seinare om emisjon.
Etter å ha påført lesarane på forumet milliontap, er det jo berre du som framleis utviser blind tillit til selskapet. Øvrig marked har stilt spørsmål ved denne kommunikasjonen, illustrert ved etterpå å gi Cool den dårlegast kursutvikling av samtlege LNGC selskap. Derfor etiketten 'naiv'.
I og med at du er interessert i Tyrells forhold til min fru, kan du ikkje heller spørja kva han tenkjer om denne kommunikasjonen til eigaren? Alternativt kan du spørja kvifor lista over aksjonærar eit halvår seinare framleis står oppført som "coming soon".
Etter å ha påført lesarane på forumet milliontap, er det jo berre du som framleis utviser blind tillit til selskapet. Øvrig marked har stilt spørsmål ved denne kommunikasjonen, illustrert ved etterpå å gi Cool den dårlegast kursutvikling av samtlege LNGC selskap. Derfor etiketten 'naiv'.
I og med at du er interessert i Tyrells forhold til min fru, kan du ikkje heller spørja kva han tenkjer om denne kommunikasjonen til eigaren? Alternativt kan du spørja kvifor lista over aksjonærar eit halvår seinare framleis står oppført som "coming soon".
!00 % en som er aktiv L vet bare hvor mange rotter som vil gnage på kursen
Og ikke noen som kan ha hacket seg inn på kommunikasjon og sender feil signaler vidt og bredt ;)
Redigert 23.01.2023 kl 14:53
Du må logge inn for å svare
Bra innlegg Quendi :)
PS.- Nederland vurderer å stenge ned Groningen gass feltet ( europas største ) pga sikkerhets hensyn som skyldes stadige jord skjelv i området
Om Alng bommer du noe rundt fremstilt ut fra kontrakter totalt .
For meg blir vektlegging av aksje utbytte selskapene imellom i sektoren viktig , for å stille riktig kurs .
Husk FLNG har pøst ut utbytter og samtidig har aksjekursen gått til himmels , mens andre ----
Mye er viktig ut fra hvor selskapene er notert , inntjening ut fra aksjekurs ligger fort bakpå ut fra dette , men vil på sikt få fokus og riktig korrigert
At noe går treigt bekymrer aldri rammern ut fra oversikt og sikkert på riktig vurdert fra annet enn som lynmann som har fokus på konstruerte fotball kamper skip imellom
PS.- Nederland vurderer å stenge ned Groningen gass feltet ( europas største ) pga sikkerhets hensyn som skyldes stadige jord skjelv i området
Om Alng bommer du noe rundt fremstilt ut fra kontrakter totalt .
For meg blir vektlegging av aksje utbytte selskapene imellom i sektoren viktig , for å stille riktig kurs .
Husk FLNG har pøst ut utbytter og samtidig har aksjekursen gått til himmels , mens andre ----
Mye er viktig ut fra hvor selskapene er notert , inntjening ut fra aksjekurs ligger fort bakpå ut fra dette , men vil på sikt få fokus og riktig korrigert
At noe går treigt bekymrer aldri rammern ut fra oversikt og sikkert på riktig vurdert fra annet enn som lynmann som har fokus på konstruerte fotball kamper skip imellom
Redigert 23.01.2023 kl 09:50
Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
23.01.2023 kl 07:18
5242
Grain LNG posts record-breaking year, with 60% jump in shipments
https://www.rivieramm.com/news-content-hub/grain-lng-posts-record-breaking-year-with-60-jump-in-shipments-74645
https://www.rivieramm.com/news-content-hub/grain-lng-posts-record-breaking-year-with-60-jump-in-shipments-74645
Ondi05
22.01.2023 kl 22:02
5429
Flott at du setter pris på mitt bidrag til å holde deg i nakken. Du er avkledd som en bløffmaker, og uten mitt beskjedne bidrag så hadde vel flere kjøpt på 150? Kanskje?
Nå får vi satse på at bunnen er nådd.
Nå får vi satse på at bunnen er nådd.
Quendi
22.01.2023 kl 21:52
5471
Ska vi behöva gå igenom det här en gång till, Lynmann? Om du läser samtliga kvartalsrapporter för 2022 så står det klart och tydligt att man har ambition om att konsolidera marknaden och växa.
Att du inte väljer att ta åt dig faktisk information som sällskapet förmedlar och istället skapar dina egna verklighet säger en del om dig.
200NOK är på inget sätt en orimlig värdering för COOL.
GasLog och andra, icke-norsk listade LNG-aktier har börjat vända uppåt igen men det är ingenting vi ser i Awilco/Cool ännu. Vad det beror på har jag svårt att svara på - men det är min tro att det kommer med tiden.
SEN Lynmann, får du ta och stanna upp några minuter och se här. Du har tagit upp oversupply som ett problem för COOL men talar samtidigt om hur fantastiskt Awilco är. Det förvånar mig inte att du inte kan lägga ihop de mest logiska resonemangen - men vilket sällskap tror du hanterar det bäst fram till 2025 då stora mängder LNG-supply kommer ut i marknaden?
COOL som har 3+ år kontrakt fram till det - och som valde bort $190k/dygn och bygger långsiktig relation till uppdragsgivaren? Eller Awilco med 1 årskontrakt som tar slut då oversupply enligt dig som störst?
Jag tror inte det är så stora problem för varken Awilco eller Cool. Men jag vill gärna höra hur du resonerar här :-) du är så gudomligt intellektuell så jag ser fram mot att höra dina tankegångar.
Att du inte väljer att ta åt dig faktisk information som sällskapet förmedlar och istället skapar dina egna verklighet säger en del om dig.
200NOK är på inget sätt en orimlig värdering för COOL.
GasLog och andra, icke-norsk listade LNG-aktier har börjat vända uppåt igen men det är ingenting vi ser i Awilco/Cool ännu. Vad det beror på har jag svårt att svara på - men det är min tro att det kommer med tiden.
SEN Lynmann, får du ta och stanna upp några minuter och se här. Du har tagit upp oversupply som ett problem för COOL men talar samtidigt om hur fantastiskt Awilco är. Det förvånar mig inte att du inte kan lägga ihop de mest logiska resonemangen - men vilket sällskap tror du hanterar det bäst fram till 2025 då stora mängder LNG-supply kommer ut i marknaden?
COOL som har 3+ år kontrakt fram till det - och som valde bort $190k/dygn och bygger långsiktig relation till uppdragsgivaren? Eller Awilco med 1 årskontrakt som tar slut då oversupply enligt dig som störst?
Jag tror inte det är så stora problem för varken Awilco eller Cool. Men jag vill gärna höra hur du resonerar här :-) du är så gudomligt intellektuell så jag ser fram mot att höra dina tankegångar.
Redigert 22.01.2023 kl 22:10
Du må logge inn for å svare
Quendi
22.01.2023 kl 21:43
5505
Tack för att du adderar så mycket värde här i tråden, Ondi50. Forumet hade inte varit mycket utan dig.
Lollen
21.01.2023 kl 16:22
5928
Hvis man regner 12k dagen i margin på de 4 skipene så er inntjeningen 70k dagen x 4 skip da break even er 58k dagen
Regner man grovt 6 skip med 70k dagen og 6 skip (hvis de to sluttningen i år gir 120k) 120k dagen så blir snitt inntjeningen pr skip 95k dagen.
95k inntjening - 58k i driftsutgifter = 37k x 12 skip x 365 dager gir årlig EBITDA på 162 mill $ årlig /53mill aksjer gir 3$ pr aksje, regner med 80% av dette går til utbytte. med dagens kurs vil det si 25% av aksjeverdien i årlig utbytte.
Awilco tjener ikke dobbelt så mye pr skip som Cool, de har vel et snitt på 120k for tiden, men kun 2 skip
ps, er ikke på skitur, er for tiden på jobb offshore på en plattform
Regner man grovt 6 skip med 70k dagen og 6 skip (hvis de to sluttningen i år gir 120k) 120k dagen så blir snitt inntjeningen pr skip 95k dagen.
95k inntjening - 58k i driftsutgifter = 37k x 12 skip x 365 dager gir årlig EBITDA på 162 mill $ årlig /53mill aksjer gir 3$ pr aksje, regner med 80% av dette går til utbytte. med dagens kurs vil det si 25% av aksjeverdien i årlig utbytte.
Awilco tjener ikke dobbelt så mye pr skip som Cool, de har vel et snitt på 120k for tiden, men kun 2 skip
ps, er ikke på skitur, er for tiden på jobb offshore på en plattform
Lynmann
21.01.2023 kl 13:33
6041
Takk for det!
Til
"du nevner marginal rate, hvor har du det fra, dett har ikke kommet ut info om hva raten er for desse 4 skipene."
Eg har ikkje annen informasjon om det enn frå forumet. Ein margin på usd 12k/dag ut 2025 for Kool Orca, Kool Firm, Kool Boreas og Kool Baltic. Inngått på eit tidspunkt der ratane var på usd 120k+. Utgangspunktet før emisjonen var det beste; eit selskap med ein portefølje på god inntening. Etter utviding av flåten med 50 prosent på lange kontraktar med marginal inntening, omtale eg nettoen som 'sterkt redusert'. Som sagt, det halve pr båt samanlikna med Awilco.
Du brukar harde ord om leiinga i selskapet. For meg er det ikkje løpegutten som er i fokus, men tilliten til ein eigar som manøvrerar overfor dei mindre aksjonærane etter det respektlause 'skalt og valt' prinsippet. Dette er jo snakk om sparepengane til oss småfolk!
Har ikkje peiling på børsintroduksjonar i USA, men reknar med at som del av eit innsalg må Cool forklara kvifor selskapet ikkje har tillit i heimemarkedet. Kva tenkjer du om korleis kursraset ser ut med "amerikanske auger"?
God skitur!
Til
"du nevner marginal rate, hvor har du det fra, dett har ikke kommet ut info om hva raten er for desse 4 skipene."
Eg har ikkje annen informasjon om det enn frå forumet. Ein margin på usd 12k/dag ut 2025 for Kool Orca, Kool Firm, Kool Boreas og Kool Baltic. Inngått på eit tidspunkt der ratane var på usd 120k+. Utgangspunktet før emisjonen var det beste; eit selskap med ein portefølje på god inntening. Etter utviding av flåten med 50 prosent på lange kontraktar med marginal inntening, omtale eg nettoen som 'sterkt redusert'. Som sagt, det halve pr båt samanlikna med Awilco.
Du brukar harde ord om leiinga i selskapet. For meg er det ikkje løpegutten som er i fokus, men tilliten til ein eigar som manøvrerar overfor dei mindre aksjonærane etter det respektlause 'skalt og valt' prinsippet. Dette er jo snakk om sparepengane til oss småfolk!
Har ikkje peiling på børsintroduksjonar i USA, men reknar med at som del av eit innsalg må Cool forklara kvifor selskapet ikkje har tillit i heimemarkedet. Kva tenkjer du om korleis kursraset ser ut med "amerikanske auger"?
God skitur!
Lollen
21.01.2023 kl 08:21
6243
Lynmann, med flex som referanse så vil resultat 4 kvartal den 14.02 for Flex og 4 kvartal resultat 28.02 for Cool bestemme en god del hvilken aksjekurs Cool bør ligge på i forhold til Flex, hvis resultatet blir noenlunde i samsvar så er forskjellen på selskapsverdien pr. nå 5.6 milliarder for Cool og 17.5 milliarder på Flex helt feil prising.
Det blir også interesant hvilket nivå utbyttene for 4 kvartal kommer inn på, skulle de ligge på 0.75$ for flec og 0.7$ for cool, så er det vel ingen som betaler 300 kr for en utbytteaksje som gir 0,75$ i kvartalet hvis man kan kjøpe utbytteaksjen som gir 0.7$ i kvartalet for 100kr når selskaps strukturen er forholdsvis lik.
Du skriver: tross sterk redusert avkastning pr skip Dette er jo direkte feil, direkteavkastningen pr skip øker for hvert kvartal ifb med inngåtte gode rater på de 4 siste sluttningene, 120`-140`$ pr dag på 3 års kontrakter for 3 av de, de to neste er forventet sluttet på 3 års avtaler på rater over 100 000$ noe som kompenserer godt for ratene på de 4 siste skipene hvis de er under 73`$
De 4 skipene som ble kjøpt i oktober har langtidskontrakter med shell, inngått for en tid tilbake, de har derfor en lavere rate, men tjener penger, du nevner marginal rate, hvor har du det fra, dett har ikke kommet ut info om hva raten er for desse 4 skipene.
Tilliten til ledelsen er jeg enig i at er svært dårlig, de har ikke tillit ut fra måten de har hauset opp kursen i oktober, for så å komme med en emisjon, og så påfølgende store opsjonsavtaler til ledelsen, på enda lavere kurser enn emisjonen, svært dårlig håndtverk, på grensen til idioti i ledelsen i Cool.
Du skriver: Majoritetsposisjon og teoretisk risiko for tvangsinnløysing, hvor har du det fra? Det er 53 millioner aksjer i Cool , største eier har 26 millioner aksjer, skal de tvangsinnløse andre aksjonærer må de først kjøpe seg opp til 90% av selskapet, ref:Dersom et aksjeselskap eller allmennaksjeselskap eier 90 % av aksjene, har aksjonæren rett til å innløse minoritetsaksjonærene og bli eneeier av selskapet.
Hvorfor skal de gjøre det? de har akkurat solgt 4 av sine egne skip + 2 opsjoner for 2 nybygg til Cool, tror du de får kjøpt 21.7 millioner Cool aksjer i det åpne markedet til dagens kurser? vi vet begge at hvis de har planer om det, og setter i gang, så presses kursen godt opp.
Ellers, ha en strålende helg Lynmann, gode inspill fra deg på forumet.
.
Det blir også interesant hvilket nivå utbyttene for 4 kvartal kommer inn på, skulle de ligge på 0.75$ for flec og 0.7$ for cool, så er det vel ingen som betaler 300 kr for en utbytteaksje som gir 0,75$ i kvartalet hvis man kan kjøpe utbytteaksjen som gir 0.7$ i kvartalet for 100kr når selskaps strukturen er forholdsvis lik.
Du skriver: tross sterk redusert avkastning pr skip Dette er jo direkte feil, direkteavkastningen pr skip øker for hvert kvartal ifb med inngåtte gode rater på de 4 siste sluttningene, 120`-140`$ pr dag på 3 års kontrakter for 3 av de, de to neste er forventet sluttet på 3 års avtaler på rater over 100 000$ noe som kompenserer godt for ratene på de 4 siste skipene hvis de er under 73`$
De 4 skipene som ble kjøpt i oktober har langtidskontrakter med shell, inngått for en tid tilbake, de har derfor en lavere rate, men tjener penger, du nevner marginal rate, hvor har du det fra, dett har ikke kommet ut info om hva raten er for desse 4 skipene.
Tilliten til ledelsen er jeg enig i at er svært dårlig, de har ikke tillit ut fra måten de har hauset opp kursen i oktober, for så å komme med en emisjon, og så påfølgende store opsjonsavtaler til ledelsen, på enda lavere kurser enn emisjonen, svært dårlig håndtverk, på grensen til idioti i ledelsen i Cool.
Du skriver: Majoritetsposisjon og teoretisk risiko for tvangsinnløysing, hvor har du det fra? Det er 53 millioner aksjer i Cool , største eier har 26 millioner aksjer, skal de tvangsinnløse andre aksjonærer må de først kjøpe seg opp til 90% av selskapet, ref:Dersom et aksjeselskap eller allmennaksjeselskap eier 90 % av aksjene, har aksjonæren rett til å innløse minoritetsaksjonærene og bli eneeier av selskapet.
Hvorfor skal de gjøre det? de har akkurat solgt 4 av sine egne skip + 2 opsjoner for 2 nybygg til Cool, tror du de får kjøpt 21.7 millioner Cool aksjer i det åpne markedet til dagens kurser? vi vet begge at hvis de har planer om det, og setter i gang, så presses kursen godt opp.
Ellers, ha en strålende helg Lynmann, gode inspill fra deg på forumet.
.
Redigert 21.01.2023 kl 10:01
Du må logge inn for å svare
Lynmann
20.01.2023 kl 23:04
6420
No har denne tråden illustrert naivitet og "svenske tilstandar" til fulle. Cool på 150 kroner kunne absolutt forsvarast ut frå objektive kriteria med Flex som relevant referanse. Tilliten til aksjen rasa etter ein emisjon dagar etter at selskapet hadde behov for eksplisitt omtale av ein dividendestrategi. Meldinga kom uten å nevna tidlegare uttalt ambisjon om vekst. Kvifor ikkje inkludera den minste setning om vekstambisjonen - når dei først hadde behov for å gå ut med ei separat kunngjering? A-la "Our ambition towards growth remains"..
31. oktober informerte selskapet:
"Under CoolCo’s newly introduced variable dividend policy, the Company intends to allocate its free cash flow to equity primarily to the payment of a quarterly dividend, after allocations to drydocking and capital expenditures related to improving vessel efficiency."
Mot meldinga før helga kom så plutseleg emisjonen med kjøp av 4 skip medfølgjande langtids marginal rate.
Bermuda 2. november:
"The Company intends to use the net proceeds from the Share Issue to finance the
equity portion of a contemplated acquisition of four special purpose vehicles
(the "SPVs") with contracted LNG carriers (the "Vessels") from Quantum Crude
Tankers Ltd ("QCT"), an affiliate of EPS for approximately USD 660 million (the
"Acquisition"). In the event the conditions for completion of the Acquisition
are not met or waived, the net proceeds from the Share Issue will be used by the
Company for other growth initiatives which may include acquiring the Vessels or
other vessels and general corporate purposes."
Selskapet vil framleis tena sikre pengar i eit godt marked, på tross av sterkt redusert avkastning pr. skip. Ei avkastning illustrert ved Awilco med dobbel avkastning pr skip. Den plutseleg annonserte emisjonen kom dessuten midt i ein periode der alle piler peika oppover.
For de to som er betydeleg inne, kva tenkjer de om tilliten til selskapet / israelaren, tillit som forsvann "over natta"?
Bermuda. Majoritetsposisjon og teoretisk risiko for tvangsinnløysing. Villedande selskapsinformasjon. Opsjon på to nye skip. Selskapet sin vidare ambisjon om vekst.
Og korleis vil det meir profesjonelle amerikanske kapitalmarked stilla seg til ny emisjon, etter tillitsbristen og fallet på heimebørsen påfølgjande forrige emisjon- til og med midt i ein gullperiode med skrikande behov for LNG i Europa?
Er israelaren interessert i emisjon på bakgrunn av denne historikken og noværande svake kurs? Ja, er klar over kva som er sagt..
Men korleis vil eigaren framstilla dette børsraset?
Flex har oppnådd full utteljing i USA for sine inngåtte kontraktar. Awilco-aksjen vil aldri få full utteljing for sine fantastiske kontraktar med begrensningane det har med kun to skip i porteføljen.
Kva tvil har de rundt automatikken nokon har til Cool sitt byks tilbake til gamle høgder?
31. oktober informerte selskapet:
"Under CoolCo’s newly introduced variable dividend policy, the Company intends to allocate its free cash flow to equity primarily to the payment of a quarterly dividend, after allocations to drydocking and capital expenditures related to improving vessel efficiency."
Mot meldinga før helga kom så plutseleg emisjonen med kjøp av 4 skip medfølgjande langtids marginal rate.
Bermuda 2. november:
"The Company intends to use the net proceeds from the Share Issue to finance the
equity portion of a contemplated acquisition of four special purpose vehicles
(the "SPVs") with contracted LNG carriers (the "Vessels") from Quantum Crude
Tankers Ltd ("QCT"), an affiliate of EPS for approximately USD 660 million (the
"Acquisition"). In the event the conditions for completion of the Acquisition
are not met or waived, the net proceeds from the Share Issue will be used by the
Company for other growth initiatives which may include acquiring the Vessels or
other vessels and general corporate purposes."
Selskapet vil framleis tena sikre pengar i eit godt marked, på tross av sterkt redusert avkastning pr. skip. Ei avkastning illustrert ved Awilco med dobbel avkastning pr skip. Den plutseleg annonserte emisjonen kom dessuten midt i ein periode der alle piler peika oppover.
For de to som er betydeleg inne, kva tenkjer de om tilliten til selskapet / israelaren, tillit som forsvann "over natta"?
Bermuda. Majoritetsposisjon og teoretisk risiko for tvangsinnløysing. Villedande selskapsinformasjon. Opsjon på to nye skip. Selskapet sin vidare ambisjon om vekst.
Og korleis vil det meir profesjonelle amerikanske kapitalmarked stilla seg til ny emisjon, etter tillitsbristen og fallet på heimebørsen påfølgjande forrige emisjon- til og med midt i ein gullperiode med skrikande behov for LNG i Europa?
Er israelaren interessert i emisjon på bakgrunn av denne historikken og noværande svake kurs? Ja, er klar over kva som er sagt..
Men korleis vil eigaren framstilla dette børsraset?
Flex har oppnådd full utteljing i USA for sine inngåtte kontraktar. Awilco-aksjen vil aldri få full utteljing for sine fantastiske kontraktar med begrensningane det har med kun to skip i porteføljen.
Kva tvil har de rundt automatikken nokon har til Cool sitt byks tilbake til gamle høgder?
touchstone
20.01.2023 kl 22:35
6463
Var innom både FLEX og HAUTO før de begynnte med utbytte. Med begge fikk jeg ikke kursen til å stemme med forventet utbytte, men begge doblet seg i løpet av noen måneder når utbyttene begynnte. Ingen garanti for at det samme skjer her, men har satset en del på det.
Litt usikker på US notering. Er det mulig å få til uten utvanning?
Litt usikker på US notering. Er det mulig å få til uten utvanning?
tapogvinn
20.01.2023 kl 22:06
6465
Jeg tror det er mer håp enn realitet i at aksjen kommer til å reprises når den noteres i USA.
Det er langt fra slik at shippingselskaper prises høyere der enn i Oslo.
Det er langt fra slik at shippingselskaper prises høyere der enn i Oslo.
Hellboy
20.01.2023 kl 17:37
6654
Nope, venter bare på et utbytte eller to ;)
Kommer snart inn over en halv årslønn for "vanlige folk" som det heter. En god del av de skal inn i Cool
Kommer snart inn over en halv årslønn for "vanlige folk" som det heter. En god del av de skal inn i Cool
Lollen
20.01.2023 kl 17:31
4604
Stille i fjøset for tiden, har alle mer eller mindre gitt opp? jeg handlet 800 aksjer til i dag oppe i totalt 13000 aksjer nå i Cool
Ved stengetid på Oslo Børs torsdag ble TTF-prisen handlet ned 4,4 prosent til 59 euro pr MWh. Equinor endte ned 2,0 prosent til 303,5 kroner. LNG-shippingaksjer, som Cool Company og Flex-LNG, har kommet en del ned siden toppen i henholdsvis oktober og november 2022. Fearnley Securities skriver at TDFE-spotrater for LNG-skip fortsetter å falle i samsvar med sesongtrenden og er ned 30 prosent på ukesbasis til 79.000 dollar pr dag. "Til tross for sesongvariasjonene for spotfraktratene vi nå er inne i, kan en kuldesituasjon som rammer Nord-Kina og Europa føre til økt fraktbehov, samt utsikter til en gjenoppstart av Freeport-anlegget potensielle oppsidefaktorer", skriver meglerhuset.
Ved stengetid på Oslo Børs torsdag ble TTF-prisen handlet ned 4,4 prosent til 59 euro pr MWh. Equinor endte ned 2,0 prosent til 303,5 kroner. LNG-shippingaksjer, som Cool Company og Flex-LNG, har kommet en del ned siden toppen i henholdsvis oktober og november 2022. Fearnley Securities skriver at TDFE-spotrater for LNG-skip fortsetter å falle i samsvar med sesongtrenden og er ned 30 prosent på ukesbasis til 79.000 dollar pr dag. "Til tross for sesongvariasjonene for spotfraktratene vi nå er inne i, kan en kuldesituasjon som rammer Nord-Kina og Europa føre til økt fraktbehov, samt utsikter til en gjenoppstart av Freeport-anlegget potensielle oppsidefaktorer", skriver meglerhuset.
Ondi05
18.01.2023 kl 17:46
5214
Merkelig Quendi, for på 150 kroner skulle denne til himmels. Har du begynt å ta realitetene innover deg? Håper du ikke klarte å lure mange inn på 150, men noen var det nok.
Nå er den billig.
Nå er den billig.
Hellboy
18.01.2023 kl 17:03
5234
Personlig er jeg ikke så opptatt av kursen. Faktisk glad for at den faller.
FLNG er min nest største investering, og gir jo noen grådig gode utbytter. Iom at jeg vurderer FLNG til å være nær toppen, investerer jeg utbyttene andre steder som i Cool. Så håper Cool holder seg på disse nivåene en liten stund til, så jeg får hanket inn noen flere billige aksjer ;)
FLNG er min nest største investering, og gir jo noen grådig gode utbytter. Iom at jeg vurderer FLNG til å være nær toppen, investerer jeg utbyttene andre steder som i Cool. Så håper Cool holder seg på disse nivåene en liten stund til, så jeg får hanket inn noen flere billige aksjer ;)
Pølsebua
18.01.2023 kl 16:59
5252
Jeg har fylt på med mer aksjer i dag. Snittkursen er nå kun 10 kr opp. Om det som er varslet slår til, går denne plutselig nordover. Og hvorfor den selges ned hver dag, skjønner ikke jeg. Og gassprisen er ikke forklaringen, da den påvirker TCE-markedet lite. Så med
utbytte fra Q4
notering på nyse
nye TCEer for to skip
bekreftelser av opsjoner på skip levert Q1 25
Må kursen komme opp.
Eller så har jeg tatt fullstendig feil
Ett av to.
utbytte fra Q4
notering på nyse
nye TCEer for to skip
bekreftelser av opsjoner på skip levert Q1 25
Må kursen komme opp.
Eller så har jeg tatt fullstendig feil
Ett av to.
Urealisert
18.01.2023 kl 10:58
5331
For et par mnd. siden leste jeg en twitter-tråd der Cool var nevnt.
Der var det amerikanere som ønsket å kjøpe aksjen, men hadde ikke mulighet hos nettmegleren sin siden den er notert på Euronext Growth.
Vil tro at både omsetning og kurs blir en helt annen når det blir notering på NYSE.
Der var det amerikanere som ønsket å kjøpe aksjen, men hadde ikke mulighet hos nettmegleren sin siden den er notert på Euronext Growth.
Vil tro at både omsetning og kurs blir en helt annen når det blir notering på NYSE.
Quendi
18.01.2023 kl 09:16
5465
Cool har inte lyckats sluta dagen över 20 dagars glidande medelvärde sedan början av november - vilket såklart är ett stort svaghetstecken. Varje gång den varit på väg att göra det runt kl. 15.00 har den pressats ner igen.
Men vi verkar i alla fall se en botten ha formats nu och det är ganska låg volatilitet. Man brukar säga att alla nya trender föds ur låg volatilitet.
Men vi verkar i alla fall se en botten ha formats nu och det är ganska låg volatilitet. Man brukar säga att alla nya trender föds ur låg volatilitet.
Pølsebua
17.01.2023 kl 18:06
5705
Utrolig treg. Jeg har lastet opp mye i påvente av ketchupeffekten. Som kan utløses av lollens punkter over. Her får du en skipsflåte til halv pris sammenlignet med Flex. Det rimer ikke, så plutselig er de nesten likt priset. Etter at tc-ene er annonsert og selskapet notert på nyse. Og finansieringen av de to nybyggene er klar.
Ikke så lenge til med andre ord..
Ikke så lenge til med andre ord..
Mye tull. Det som betyr noe er at gass levert nå må foregå via skip
Dagens er at Norge ikke vil kunne fortsette gass forsyning videre ut fra reserver . Da må VELDIG mye gå via skip fra andre steder .
Husk Rammern lar seg ikke forstyrre av algoritme handel
Dagens er at Norge ikke vil kunne fortsette gass forsyning videre ut fra reserver . Da må VELDIG mye gå via skip fra andre steder .
Husk Rammern lar seg ikke forstyrre av algoritme handel
Redigert 17.01.2023 kl 02:35
Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
15.01.2023 kl 21:00
6429
Meldt kaldere vær i Europa neste uke.
However, colder-than-normal temperatures will finally return to the UK by Monday before expanding across western Europe next week, boosting draws back above the 5-yr avg.
However, colder-than-normal temperatures will finally return to the UK by Monday before expanding across western Europe next week, boosting draws back above the 5-yr avg.
Lollen
15.01.2023 kl 17:44
6586
Tror nok vi må smøre oss med tolmodighet og vente til 28.02, ser ikke ut som det kommer noe fra ledelsen før det.
Da bør det komme info om:
Notering av Cool på Nyse
Resultat 4 kvartal ( så man også kan sammenligne med Flex som kommer med resultat 14.02)
Utbytte 4 kvartal
Hvilke frakt rater som ble oppnådd for de to Lng carrierne som blir ledig i q2 og q3
Finansiering av de to LNG carrierne som man har opsjon på, hvem som kommer til å leie de, for hvor lang tid og til hvilke rater.
( er vel 95% sannsynlig nå at opsjonen kommer til å bli effektuert)
Da bør det komme info om:
Notering av Cool på Nyse
Resultat 4 kvartal ( så man også kan sammenligne med Flex som kommer med resultat 14.02)
Utbytte 4 kvartal
Hvilke frakt rater som ble oppnådd for de to Lng carrierne som blir ledig i q2 og q3
Finansiering av de to LNG carrierne som man har opsjon på, hvem som kommer til å leie de, for hvor lang tid og til hvilke rater.
( er vel 95% sannsynlig nå at opsjonen kommer til å bli effektuert)
Redigert 15.01.2023 kl 17:49
Du må logge inn for å svare
Gull i pungen
14.01.2023 kl 22:32
6983
Scholz åpnet ny terminal for gassimport
PUBLISERT KLOKKEN 21:22 ITYSKLAND
Tysklands statsminister Olaf Scholz deltok lørdag under åpningen av den andre tyske terminalen for mottak av flytende naturgass (LNG).
Seremonien fant sted i Lubmin i den nordøstlige tyske delstaten Mecklenburg-Vorpommern.
Tidligere er en tilsvarende terminal blitt åpnet i Wilhelmshaven i Niedersachsen. Terminalene er blitt etablert i etterkant av Russlands invasjon av Ukraina i februar, og formålet er å gjøre Tyskland mer uavhengig av import av russisk gass.
Landet har inngått avtale med norske Höegh LNG om å leie to spesialskip til terminalene i ti år fremover. (NTB)
PUBLISERT KLOKKEN 21:22 ITYSKLAND
Tysklands statsminister Olaf Scholz deltok lørdag under åpningen av den andre tyske terminalen for mottak av flytende naturgass (LNG).
Seremonien fant sted i Lubmin i den nordøstlige tyske delstaten Mecklenburg-Vorpommern.
Tidligere er en tilsvarende terminal blitt åpnet i Wilhelmshaven i Niedersachsen. Terminalene er blitt etablert i etterkant av Russlands invasjon av Ukraina i februar, og formålet er å gjøre Tyskland mer uavhengig av import av russisk gass.
Landet har inngått avtale med norske Höegh LNG om å leie to spesialskip til terminalene i ti år fremover. (NTB)
Hydrofuture
14.01.2023 kl 22:30
6928
Deutsche ReGas launches Germany’s second LNG import terminal
https://lngprime.com/europe/deutsche-regas-launches-germanys-second-lng-import-terminal/70830/
https://lngprime.com/europe/deutsche-regas-launches-germanys-second-lng-import-terminal/70830/
Quendi
13.01.2023 kl 23:59
7340
"Tysklands BNP steg med 1,9 procent under helåret 2022 jämfört med 2021"
Lyckas EU med en mjuklandning är det här det bästa som kan hända LNG-shipping. I takt med att Tyskland och övriga Europa stärker sina positioner för att kunna ta mot mer LNG och det inte sker en demand destruction på grund av djup recession - kommer man under nästa vinter inte i lika hög grad behöva förlita sig på gas-lager. Och behöver därför heller inte spara lika mycket på gasförbrukningen.
Samtidigt öppnar Kina upp och mer LNG-supply kommer ut i marknaden kommande åren. Time charter-kontrakten håller sig på en stabil nivå runt $110-120k fortsatt och det ser fortsatt extremt ljust ut för sällskap som CoolCo, Awilco, GasLog med flera - även om det just nu inte syns på aktiekurs.
GasLog och Flex har stigit 13% respektive 9% sedan botten. Den återhämtningen har vi inte sett här på enbart norsk-noterat än. Men det kommer.
Lyckas EU med en mjuklandning är det här det bästa som kan hända LNG-shipping. I takt med att Tyskland och övriga Europa stärker sina positioner för att kunna ta mot mer LNG och det inte sker en demand destruction på grund av djup recession - kommer man under nästa vinter inte i lika hög grad behöva förlita sig på gas-lager. Och behöver därför heller inte spara lika mycket på gasförbrukningen.
Samtidigt öppnar Kina upp och mer LNG-supply kommer ut i marknaden kommande åren. Time charter-kontrakten håller sig på en stabil nivå runt $110-120k fortsatt och det ser fortsatt extremt ljust ut för sällskap som CoolCo, Awilco, GasLog med flera - även om det just nu inte syns på aktiekurs.
GasLog och Flex har stigit 13% respektive 9% sedan botten. Den återhämtningen har vi inte sett här på enbart norsk-noterat än. Men det kommer.
Redigert 14.01.2023 kl 00:06
Du må logge inn for å svare
Quendi
13.01.2023 kl 09:55
7734
När det inte finns mycket annat att rapportera om:
https://bernews.com/2023/01/coolco-donates-10000-to-maritime-academy/
https://bernews.com/2023/01/coolco-donates-10000-to-maritime-academy/