12,70 kr. literen for bensinen i USA.

Slettet bruker
BENSIN 11.06.2022 kl 00:21 1156

Og de snakker om at det kan bli 20 % dyrere der.
Og de som tradisjonelt var vant med 2,20 kr. literen.

Over 15 kroner literen i USA kan bli dramatisk der.
Redigert 12.06.2022 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
morgendagen
11.06.2022 kl 08:42 1068

Ja, er bare å synes synd på de stakkarene som har kjøpt seg usa tur i år.
Dolllaren snart over 10kr.
For håpe det meste er forhånd betalt og godt planlagt, aka betalt for 6mnd siden.
Slettet bruker
12.06.2022 kl 15:50 873

I Tyskland kompenserer myndighetene ved å gi alle ekstremt billige togbilletter i 3 måneder.
Universalbillett for 9 € for 1 måned. Kan toge over hele Tyskland for 9 €. Ordningen vil gjelde i 3 måneder.

Se kl 5.20 og videre : https://www.youtube.com/watch?v=kT7vQ6_3Bog

Når skal norske myndigheter gjøre noe, og vi som utvinner og raffinerer olje selv.
Vi hiver bort 7 - 8 - 9 kr. literen til Circle K, Shell og Esso. De tar for mye avanse helt enkelt.

Er det EU regelverkstridig konkurransevridende statsstøtte den tyske stat driver med ?

Hvem sender nå mail til ESA, Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet ?
Dette her handler om norges konkurranseevne.

Og her en oppdatering på USA : https://www.document.no/2022/06/11/bensinprisen-i-usa-har-nadd-sitt-hoyeste-niva-noensinne/

Videre har Norge lånt ut penger til Tyskland til motorveibygging, til visstnok null prosent rente. Vi ser nå hva pengene går til.
Mens det mjaues om at den danske stat er på vei inn med konkurransevridende statsstøtte til SAS.
Redigert 12.06.2022 kl 16:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.06.2022 kl 08:32 603

Staten kan bli tvunget til å ta vekk alt av avgifter på drivstoff en periode. Uansett hva dette koster.
Og regjeringen misleder det norske folk når det taler om strømstøtte. Det man kaller strømstøtte
er jo bare at penger bytter plass på ulike kontoer. Det har med hvor penger inntektsføres å gjøre.
Mens på drivstoff fordamper penger til utenlandske distribusjonsselskaper. Det er en stor forskjell
her. Ett hovedproblem er at de utenlandske drivstoffselskapene misbruker sin monopolsituasjon
og tar alt for mye fortjeneste på de ulike ledd. Dette kan ikke det norske folk sitte å se på lenger.
Andre land innfører ulike ordninger for å få ned sine drivstoffpriser. Disse er fra før av ikke så rammet
av misbruk av monopolmakt. Det er liksom lettere å melke nordmenn .....

Den norske fastlands brutto nasjonalprodukt gikk ned 0,5 prosent i april, viser tall fra SSB. På forhånd var det ventet en oppgang på 0,5 prosent.

Nedgangen skyldes hovedsakelig elektrisitetsnæringene, samtidig som akvakultur og varehandel bidro betydelig.
Redigert 13.06.2022 kl 08:43 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
13.06.2022 kl 08:40 565

Altså dyrt drivstoff, er det så mye å sutre over?
Når man skal kjøpe seg ting, f eks airpods, tv eller bil, man velger gjerne noe som er litt dyrt?
Man vil ikke ha noe billig drit?

Nå kan man glede seg over skikkelig dyrt kvalitetsdrivstoff!
Hver gang man fyller tanken kan man se på det som en investering i kjøreglede!
Dyrt er bra, dyre ting er bedre, det tror vi da alle sammen?
Slettet bruker
13.06.2022 kl 08:48 539

Bensin er bensin, diesel er diesel.

Fastlandsøkonomien rammes av dette her. Drivstoffpriser går igjen mange ganger i fremstillingen av en vare eller en tjeneste.
Ved ekstra høye drivstoffpriser som nå (dobbelte av før), så rammes økonomien og verdiskapningen.

Og pengene sluser distribusjonsselskapene skattefritt gjennom skatteparadis, så verdioverføring skjer fra folk og næringsliv til
noen få storkapitalister i utlandet.

Kronen er nå så. svak pga. dette og andre udugeligheter i norsk økonomi, at renten må settes mye opp. 0,25 % nå er altfor lite.
Kostnader i Norge må bringes ned. Da må drivstoff, strøm og mat m.m. NED I PRIS.

Norge sitter å ser på at den europeiske sentralbanken trykker monopolpenger og suger ut energi fra Norge med disse. Og innfører
nesten gratis togreiser over hele Tyskland. Norge låner også ut penger til Tyskland til motorveibygging med 0 % rente. Klart at sånne
tilstander vil tvinge norske renter høyt oppover. Dette er jo konkurransevridning så det holder.
Redigert 13.06.2022 kl 08:57 Du må logge inn for å svare