REC Silicon - Fremtiden eller et luftslott?

Slettet bruker
RECSI 15.06.2022 kl 10:58 21562

Hei,

Ser at negativiteten fortsetter i dag. Dessverre. Ser også at folk er flinke med å slenge på leppa. La meg bare tydeliggjøre innlegget mitt fra i går;
Jeg er her. Jeg vil fortsette å være her, når jeg føler at det er behov. Men jeg vil ikke følge med på daglig basis lengre. Jeg har ikke tid til denne atmosfæren som finnes på forumet for tiden.

I dag er tiden min verdt det. Jeg er helt enig med andre. Det er så mange dyktige individer som får for lite ros for deres innsats, fordi menigheten er for opptatt med å gå etter meg. Uchi er ingenting lengre. Se på hva de andre bidrar med. Kudos. Hatten av for flere. Sa2ri, Manman, Sørlie, Vilter, Amatør, Grabein, Intra, Inforthewin. Jeg lærer hver gang dere skriver noe. Sikkert flere andre dyktige jeg har glemt. Beklager. Jeg tenkte, la meg heller ta ferie fra forumet med god samvittighet. Uchi ditten og Uchi datten. Fortsett med det. Det dere ikke forstår er at Uchi ikke er en person, men en tankegang. En levemåte. På tide å kanskje vise de som ikke kjenner til meg hvorfor Uchi er Uchi.

Så mye svada som blir skrevet på forumet for tiden. Det er tydelig at mange av amatørene som kom seg inn i markedet i 2020 og trodde at aksjer kun går opp har fått seg en lærepenge de siste månedene. Folk driver å sipper og gråter over kursen til REC. Jeg synes personlig at REC har gjort det knallsterkt i forhold til makros. Se på de andre aksjene.

De som vil selge. Vær så god. Jeg står klar på kjøpersiden. Jo billigere du vil selge for, desto bedre for meg. Fordi i motsetning til deg, lar jeg ikke følelser styre min investering. Min filosofi som en investor har alltid vært at jeg vil være på eiersiden av selskaper som har potensialet til å revolusjonere og endre bransjen. Ha en effekt som endrer status-quo. Innovasjon er det jeg brenner for. Både på privatsiden som en grunder og som en investor i markedet. Denne strategien krever tålmodighet, fordi det er ikke alltid markedet ser hva jeg ser - og hvis selskapet ikke leverer, så regner jeg på investeringen som tap. Heldigvis, har jeg kjempe god historikk som en investor. Kjempe dårlig historikk som en trader derimot.

Sila Nanotechnologies sa nylig "Vi må enten inngå avtale med REC eller lage det selv". Lykke til med å investere flere milliarder for å prøve å lage det selv, når det er så hett konkurranse i markedet. Her går ting på månedsbasis. De som kommer med den beste teknologien først, vinner. Det er konkurranse mellom alle disse batteri selskapene. Det er ikke tilfeldig at alle aktører nå lokaliserer seg i Moses Lake. Se på OneD, se på G14, se på Violet Power. Felles for alle er at de har investert og skal bygge, men de har ingen leverandør klar ennå. De starter før politikerne har lagt frem incentiver for dem. Så mye haster det. Hanwha konsernet var en gamechanger og har sagt flere ganger med egne ord at de har kjøpt seg inn i REC for å sikre polysil. kapasiteten til REC. Så stor har konkurransen vært. De måtte bruke milliarder av kroner for å sikre teknologien og kapasiteten til REC.

Vi fikk vite på Q1 at et tilbud allerede er fremlagt. May sa tydelig ifra at de forholder seg til markedsvilkår som vil være gunstig for alle aksjonærer. Videre uttalte May seg på Pareto konferansen at han ikke har noe tro på priser under 20 USD/KG i fremtiden. Ser vi på spotprisen ligger den mellom 36 USD til 40 USD. Ingen av analytikerne har etter min forståelse tatt grunnlag i så høye priser. Sparebank sin analyse tar grunnlag på 14 USD / KG. Ja, May fikk mye pin av meg og andre for å ha fremlagt seg feil på Q1-presentasjonen, men selv om han dreit seg ut, elsker jeg tankegangen bak her. Hanwha er fremoverlente og vil heller kommunisere for mye enn for lite. Dette har REC aksjonærer aldri opplevd tidligere.

Med andre ord;

Det finnes ingen som REC Silicon i hele USA eller Europa. Teknologien og kunnskapen de besitter med og har opparbeidet over flere tiår gjør dem unik og en "disruptor" i mitt syn. El-batteriene som skal komme fra 2024 og utover er avhengig av silanen til REC. Samtidig vet vi at REC er de mest miljøvennlige på verdensbasis når det kommer til produksjon av polysil. Vi har sagt lenge at REC finner seg midt i smørøyet, fordi vestlige stater endelig har våknet opp og gjør seg klare for å investere tungt i fornybart. Dette vil gjøre at et marked vil oppstå naturlig for REC. Et marked hvor de vil selge til skyhøye priser, uten toll. Et marked hvor vi ønsker konkurranse velkommen, fordi REC er rett og slett så konkurransedyktige, at de knuser konkurrentene. Uansett sitter de med et så stort forsprang, at det vil ta konkurrenter for mye tid til å komme seg på samme silan-kunnskapen, så har vi patenter i tillegg.

Slavearbeid kan ikke lenger holde selskapet tilbake, her har USA tatt tiltak. Biden har nylig vært på møte med Sør-Korea, hvor Hanwha deltok på møtet. Han har innført en presidentordre som nok engang understreker at dette ikke handler om miljø, men nasjonal sikkerhet. Fornybart er fremtiden. Diskuter frem og tilbake så mye som du vil. Dette er menneskelig evolusjon på hvordan planeten utnytter sine ressurser på. Faktisk, mener jeg at dette vil skape mer fred i verden over et mye lengre tidsperspektiv, fordi fordelen med fornybart er at ressursene er ubegrenset. Vi trenger ikke å sloss for dem.

Folk driver å snakker om at ML gjenåpning er meldt og at dette er bakt inn i kursen. Sterkt uenig. Ingenting er meldt ennå. Vi venter fremdeles på at tilbudet fra Hanwha blir akseptert. Først da er gjenåpningen bekreftet. Akkurat nå har vi bare fått en dato, men ingen kunder. Tror du virkelig kursen vil fly uten kunder, midt i et marked, hvor selskaper blør daglig?

Men da vil jeg utfordre deg litt;

Hvis Hanwha tar hele kapasiteten allerede i 2024 - hvordan i all verden skal selskaper som nå har investert hundre av millioner av dollar til å bli nabo med REC få tilgang til deres produkt? To alternativer;

De må bygge hele kjeden selv. Ekstremt kostbart og tidskrevende. Eller de kan kjøpe fra REC. Men hvordan skal REC klare å levere?

Ekspansjon. REC søker ikke om plass for å kjøpe nabotomta fordi de vil ha størst mulig bruttoareal. De gjør det fordi de gjør seg klare til markedet som er på vei. Lokalpolitikerne i Moses Lake er kjempe nervøse for tiden, fordi de vet rett og slett ikke hvordan byen skal tilrettelegge for antall arbeidsplasser som er på vei her, både direkte gjennom REC og Hanwha og indirekte. Disse arbeiderne må jo ha et bosted. La dette sette ting litt i perspektiv. Se litt på aksjonærlistene. Vi begynner å få inn US aktører. Se litt på 3 og 5 års chart. Aldri før har REC truffet 20, begynt nedgangen, men så gått opp igjen. Kjøpssiden er der. USA har våknet opp. Når REC leverer og blir enda tryggere aksje, så vil enda flere store aktører komme inn. Men hvorfor presse prisen opp, når det er så mange som er nervøse og klare for å selge. Akkumulere uten å presse prisen opp? Drømmen for seriøse aktører.

Så hvis du ikke er trygg på din investering? Vær så god og selg. Som jeg skrev tidligere. Jeg og flere andre står klare til å ta i mot aksjene deres. Jo billigere, desto bedre. Hvis du tviler på hva som er på vei, basert på informasjon tilgjengelig i dag - så kan jeg rett og slett ikke argumentere med deg. Vi kommer til å komme ingen vei. Men til alle andre aksjonærer; Kunnskap er makt. Jo mer du vet om din investering, desto tryggere blir du, spesielt under røde og tøffe dager. Ikke la følelser styre deg. Jeg bryr meg ikke om makro`s totalt krakker og at bear-marked fortsetter. Jeg mener at REC er en disruptor som skiller seg fra alle andre fornybare eller vekst selskaper og vil gjøre det sterkt, fordi det finnes ingen andre som dem. Uavhengig av markedsforhold mener jeg at selskaper er underpriset.

Så fortsett å spre negativitet og personangrep eller useriøse innlegg med lite kvalitet. Jeg ler både nå og vil le i fremtiden. Vet jeg om jeg treffer? Neida. Ingen har fasit. Ingen kan komme med garantier. Men jeg lar fundamentet snakke for seg selv. Fundamentet styrer mine avgjørelser. Ikke følelser eller markedsverdi.

REC Silicon er fremtiden. Argumenter så mye som du vil. Vi har ikke engang kommet i nærheten av potensialet som ligger her. La oss snakke etter Hanwha avtalen blir signert. Når markedet ser en avtale med verdi over flere milliarder på noen år, når selskapet er priset til noen milliarder i dag? Neste hakk opp. La oss snakke i 2024 og 2025 når REC ekspanderer eller kommer med ytterligere fabrikker for å møte den voksende etterspørselen som er på vei. La oss snakke sammen når politikerne i USA har klargjort politiske incentiver, så vil 10 nye skjulte aktører komme på banen og være villig til å spytte inn milliarder i segmentet, fordi de har tryggheten de trenger. Meldingen jeg venter på har fremdeles ikke kommet, men jeg tror den kan tikke inn når som helst.

La kunnskap styre diskusjoner. Ikke følelser.

Nå tar jeg ferie med god samvittighet. Dere ser meg igjen når tiden er riktig og da enten på denne tråden eller en av de andre lukkede trådene. Vil ikke delta mer på ukentlige tråder. I mellomtiden tar jeg gjerne i mot aksjer så billig som mulig.
Redigert 15.06.2022 kl 14:16 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.06.2022 kl 14:19 13370

Nyt fritid og periode borte fra dette tivoliet!
Slettet bruker
27.06.2022 kl 10:39 12489

Vært deilig med en pause fra forumet. Pausen vil fortsette, men som nevnt, så vil jeg dukke opp i ny og ne. Posisjonen min akkumuleres så mye det lar seg gjøre i mellomtiden.

Jeg vet at det har vært noen kjedelige uker på børsen for REC, etter en så sterk periode etter at Sila N. nyhetene rundt nabotomta ble kjent. Dette er helt naturlig, Det har vært så mye frykt i markedet rundt inflasjon, renter og økonomien at kjøpere rett og slett har avventet. Volatiliteten vil nok fortsette, ettersom vi befinner oss i urolige perioder og resultatene til tech selskaper på Q2 vil fortelle veldig mye om hvordan det egentlig går med økonomien og tech sektoren i sin helhet. På lengre sikt, er jeg utelukkende positiv til makros også, selv om jeg tror volatiliteten vil fortsette.

Jeg ønsker bare å minne om at neste trigger (som vi vet om, REC kan alltid overraske) er at REC og Hanwha inngår en avtale som vil gjelde fra 2023 og hele kapasiteten vil være tatt til 2024. Tilbudet har vært på bordet i ca. en måneds tid nå, og jeg tror det er snakk om veldig lite tid før markedet får en oppdatering her.
Dette bør være en avtale verdt flere milliarder, hvis ikke titalls milliarder over flere år. Kommer helt an på hva slags pris de blir enige om. Dette vil sette ting mye mer i perspektiv for markedet, samt sikre og garantere gjenåpningen til 2023 og tilføre ekstra kapital til REC, ettersom Hanwha vil forskuddsbetale.

I tillegg til det er mellomvalget i november. Skal demokratene ha noen sjans til å vinne her, så må de få fremgang på den politiske fronten. Jeg har gitt opp på SEMA, men jeg er utelukkende positiv til alternative tiltak som vil handle om fornybarsektoren. Om det blir bi-partisan pakke eller ei, spiller lite rolle for meg. Skal USA ha en sjanse til å bygge verdier her, slik at de kan konkurrere med Kina i fremtiden, så må de investere og legge til rette for forutsetningene. Siden fornybar-kampen handler om nasjonal sikkerhet, økonomi og fremtiden, så er jeg overbevist om at politikerne vil finne løsninger til slutt. USA ønsker ikke å miste sin hegemoni rolle på verdensbasis.

Vi må huske at kvalitative innlegg med diskusjoner og godt begrunnet argumentasjoner er bra for alle. Da lærer alle. Men hvis vi senker oss ned og begynne å forholde oss til helt irrelevante ting fordi vi er irriterte over kursen, så går det egentlig bare utover oss selv. Vi er heldige som har et plattform hvor vi kan kommunisere og lære fra hverandre på tvers av statsgrenser. Hvor mye vi faktisk lærer fra hverandre er påvirket av hva slags diskusjoner vi har med hverandre. Ønsker dere en fin sommer videre, så ses vi når Hanwha og REC melder avtalen til markedet. Vil gjerne se noen intensjonsavtaler med Sila som vil gjelde fra 2024 og at ekspansjon blir en reell tema etter at gjenåpning offisielt er bekreftet med kontrakter.


Redigert 27.06.2022 kl 10:40 Du må logge inn for å svare
grey
27.06.2022 kl 12:56 11981

Er ikke sikker på at det kommer noe knyttet til avtale med Hanwha som i seg selv evner å løfte kursen vesentlig på kort sikt. Dette blir fort litt som situasjonen rundt melding om oppstart av ML i forbindelse med Q1.

Selskapet hadde allerede i Mars tydelig kommunisert at intensjonen var oppstart av ML i 2023. Detaljene som kom frem i forbindelse med Q1 fremleggelsen ble av markedet mottatt som en skuffelse i forhold til det som tidligere hadde blitt kommunisert. At man tok opp kapitalbehov i sammenhengen får en vesentlig del av skylden for markedets respons, (eller mangel på sådan). Det at oppstart ble lagt til Q4 2023 var nok også en skuffelse for alle de som hadde tolket tidligere informasjon på mest optimistiske vis og forventet oppstart tidlig i 2023, (med den bedrede sikkerheten det ville medført seg i forhold til å kunne dra noe nytte av det høye prisnivået som er etablert på polysilicon). Videre ble forbehold knyttet til markedsforhold gjentatt. De mest negative tolket kanskje dette som å referere spesifikt til SEMA, som de igjen har liten tro på skal gå gjennom. Kan også ha både med utbygging av Ingot/Wafer kapasitet og generelle prisnivå å gjøre.

Ble meldt om en kjempeavtale på poly for Tongwei for en ukes tid siden. Det er valgt en løsning der pris forhandles på månedlig basis – siden det er stor usikkerhet knyttet til prisene.

"Solar cell and polysilicon maker Tongwei announced it will provide wafer manufacturer Gokin Solar with 216,100 MTs of polysilicon. The raw material will be supplied between July 2022 and December 2026 at a price that will be negotiated on a monthly basis."

Allerede ved Q1 ble det meldt at man hadde "tilbud" om 100% offtake fra Hanwha. Polypris var allerede på et veldig høyt nivå på dette tidspunktet. Godt mulig at Rec og Hanwha velger en tilsvarende løsning som Tongwei og Gokin. I så fall er man ikke så veldig mye klokere enn tidligere, og om avtalen i tillegg presiserer forbehold knyttet til markedsforhold, på samme måte som melding om åpning av ML gjorde, så er det meste av usikkerhetsmoment videreført og markedet kan på korts sikt fort finne på å reagere med skuffelse – på samme måte som de gjorde med informasjonen rundt gjenåpning av ML.
Mao ikke sikkert at detaljer knyttet til avtale om 100% offtake for fabrikken medfører 100% takeoff for kursen, men vi kan selvfølgelig håpe..

Mye annet som kan komme av triggere etter hvert, og i det lange løp blir det nok uansett bra, men mulig det er behov for litt tålmodighet : )
Stabukk
27.06.2022 kl 13:39 11726

Uenigheten mellom Uchi og grey handlar vel mest om Rec må levera overskudd eller sannsynliggjera overskudd før markedet løftar kursen. Nel framstår som eit eksempel på eit selskap markedet trur vil levera overskudd. Den trua sit lenger inne for Rec. Men selskapet varslar vel ikkje restart for å driva med underskudd?
Småplukker
27.06.2022 kl 14:17 11563

Kjekt du lar høre fra deg iblant. Nå er det kun "a waiting game" i aksjen, så tålmodighet eneste som gjelder.
grey
27.06.2022 kl 14:57 11404

Strengt tatt ikke uenig med noen jeg : )
- bare ikke helt sikker på om vi får en kontraktsmelding som løfter kursen vesentlig umiddelbart – som alle andre håper jeg også det, men tenker det er greit å være forberedt på en mer lunken mottakelse i markedet.. kommer selvfølgelig litt an på stemningen ellers også - hjelper med bedret makro og generelt god stemning når melding ev. kommer..
grey
27.06.2022 kl 15:15 11327

også mulig at melding lar vente på seg en stund ennå - pågår vel et politisk spill der industrien gjør det de kan for å legge press på prosessene for ulike incentiver fra politisk hold..
Stabukk
27.06.2022 kl 16:56 11067

Juli er vel ferietid i USA også. Sikkert meir sjanse for meldingar i august/september.
Det beste vi kan håpa på i juli er kanskje at short reduserer.
polion
27.06.2022 kl 20:09 10657

Grey, mye unyansert og overpositivt tull på disse trådene. Du er derimot den som nyanserer best, så der når nok ikke en viss annen REC-storskribent deg engang til knærne - viktig å strø nødvendig sand på euforien. I 1-2 år har vi nå hørt om alt som til stadighet er «like før». Og hvor viktig var det vel ikke at Aker kom inn på eiersiden m/sine formidable planer for REC, hvor formidabel genistrek var det vel ikke å få Røkke (m/hans store internasjonale erfaring) hasteinnvalgt som styreleder og hvilket signal ga vel ikke det, og SEMA-en ble diskontert nesten umiddelbart da den ble annonsert som god mulighet. Nå ser det derimot ut til at sistnevnte går i dass.

Viktig å ha fingeren i jorda, for på teknologisiden kan det fremdeles skje utrolig mye frem mot 2023/24 da REC endelig og forhåpentligvis skal begynne å tjene penger. Men jeg better på at selskapet skal bli til noe og sitter følgelig fremdeles med en god REC-post.
Redigert 27.06.2022 kl 20:10 Du må logge inn for å svare
Stabukk
27.06.2022 kl 22:14 10122

Takk for svar. Då er det ein viss sjanse for ei eller anna form for politisk SEMA-løysing i juli, eller i september/okt. Altså er skatte-incentiv på spekulasjons-stadiet inntil vidare, på lik linje med melding om Hanwha-avtale, eller andre mulige avtalar, Usikkerhet er gunstig for short og daytraderar, men også for dei som ser Rec sitt framtidige potensiale. Og vil akkumulera eller gå inn.
Slettet bruker
27.06.2022 kl 22:41 9950

Vi har vel lagt SEMA død? Så at The Hill hadde en uttalelse fra Mc. Connell. Hvis de tar mellomvalget, så kan vi se langt etter noe SEMA.

https://thehill.com/homenews/senate/3538457-mcconnell-vows-to-be-picky-with-biden-nominees-if-gop-wins-senate/

"McConnell also ruled out passing any other big spending bills along the lines of the $1.9 trillion American Rescue Plan, with passed with only Democratic votes last year. "
Småplukker
27.06.2022 kl 23:06 9808

Hvem er "vi" som har lagt SEMA død? Ikke jeg ihvertfall. Jeg tror de får til en ordning for solindustrien, om de kaller den SEMA eller annet spiller mindre rolle. Men vi får se. Enda noen måneder igjen til mellomvalget.
manman01
27.06.2022 kl 23:09 9832

Sagen er stadig i live så længe der snakkes om den. Sandsynligheden for at den går igennem, kan dog diskuteres.

I artiklen over, bruges “Spending Bill” vel som erstatning til “Budget Reconciliation” i denne. SEMA ( IKKE BUILD BACK BETTER) står vel stadig som passeret i Huset - og mangler stadig kun senatet, no?

NEWS: U.S. House Passes Sen. Ossoff’s Solar Energy Manufacturing for America Act
https://www.ossoff.senate.gov/press-releases/news-u-s-house-passes-sen-ossoffs-solar-energy-manufacturing-for-america-act/
NOVEMBER 19, 2021
Redigert 27.06.2022 kl 23:17 Du må logge inn for å svare
KommersK
27.06.2022 kl 23:28 9726

Ja, det er viktig å ha føttene på bakken, og ikke nærmest utstede garantier for himmelferd som enkelte gjør her, dag ut og dag inn. Det er en jævlig uting.
Slettet bruker
28.06.2022 kl 01:53 9434

Seeking alpha earningsestimates Rec Silicon

Earnings Estimates

2022
$151.59M
+6.79%

2023
$203.56M
+34.28%

2024
$446.08M
+119.14%

https://seekingalpha.com/symbol/RNWEY
Redigert 28.06.2022 kl 01:54 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.06.2022 kl 07:50 9000

Hva slags REC-verdipapir er det SeekingAlpha viser der? 1,85 USD, +8,19%?
Slettet bruker
28.06.2022 kl 08:14 8818

Jeg har selvfølgelig et ørlite lite håp om at de får den gjennom i en eller annen form, men har den ene fingeren godt plantet i bakken for å være godt jordet, for å si det sånn. Mener bare at vi må åpne skylappene litt, og kanskje innse at SEMA kan ryke.

Virker som HS og REC gjør de grep som må til for å åpne ML uavhengig av dette, så jeg er ikke redd for investeringen min.

Stabukk
28.06.2022 kl 08:14 8829

Earnings eller revenues er jo det samme som inntjening/inntekter, og Rec oppgav i Q1-22 inntekter på USD 34,6. At heile året kan gi inntekter på ca. USD 151, rett over 200 i 2023 og ein kraftig auke i 2024 er vel naturleg, med restart av ML i slutten av neste år. Det avgjerande er gode avtalar og det selskapet sit igjen med på bunnlinja når ML er i full drift og alle avtalar for Butte er reforhandla. På sikt kan det gi eit bra utbytte per aksje.
manman01
28.06.2022 kl 08:22 8741

Jeg lærte vidst også noget nyt i dag. Fornemt.

REC Silicon ASA Unsponsored ADR
https://www.bloomberg.com/quote/RNWEY:US

“..
An unsponsored ADR is an American depositary receipt issued by a depositary bank without the involvement, participation, or consent of the foreign company. These securities trade on the over-the-counter market rather than on American stock exchanges.
..”
https://www.investopedia.com/terms/u/unsponsoredadr.asp
Redigert 28.06.2022 kl 08:25 Du må logge inn for å svare
Bob Macahan
28.06.2022 kl 08:41 8581

investerare i USA har uppenbart ett stort intresse i att äga REC. Det finns ingen annan anledning för någon att ställa ut en unsponsored ADR om inte så var fallet.

How does an ADR get established in the U.S. without a company's consent? The answer is simple—demand. A depository entity can issue certificates when there's heavy demand from investors for ownership in a specific company from abroad. The issuing entity is normally a broker-dealer that owns common stock in the company.
https://www.investopedia.com/terms/u/unsponsoredadr.asp
Skalleknarp
28.06.2022 kl 08:50 8490

Det store fremførbare underskuddet til RECSI er vel nesten SEMA det også ... "Same same but different??
Xpat1
28.06.2022 kl 09:26 8284

Det var ikke veldig oppløftende informasjon som ble lekket fra samtalene mellom Schumer og Manchin. Sistnevnte ser ut til å ikke godta "direct pay" i forbindelse med tax credits til clean energy. Er usikker på om det gjelder REC ettersom de ligger lenger ute i verdikjeden, men hvis det gjør det vil ikke REC nyte godt av tax credits såfremt de ikke genererer nok overskudd til å ha skattekrav høyere enn tax credits. Hvis de, pga fremførbart underskudd, ikke trenger å betale noe skatt ville "direct pay" gjort at de uansett fikk credits direkte utbetalt, men ettersom dette ser ut til å falle i fisk må de istedenfor selge ubrukte credits i sekundærmarkedet. Til dette trenger de tilretteleggere som tar sin del av kaken så totalverdien av credits blir mindre for REC (mente jeg så opptil 30-50% mindre i en av artiklene jeg fant). Jeg prøvde å spørre i noen andre tråder om noen hadde peiling på dette, men fikk ingen respons. Alt jeg skriver i denne posten er bare mine tanker om dette basert på litt googling og undersøkelser og jeg kan selvfølgelig være helt på jordet. Er det noen her som har peiling på dette?
Slettet bruker
28.06.2022 kl 09:41 8226

Aha! Takk! Så det betyr at verdipapiret trades både over børs og "over the counter", hvor det for tiden er en nokså stor spread i mellom dem. Interessant.
grey
28.06.2022 kl 13:59 7845

Dette gjelder ikke solar men semiconductor og press på gjennomføring av CHIPS Act, (som for denne industrien er noe ala det SEMA er for solar.
https://www.cnbc.com/2022/06/27/raimondo-us-may-lose-silicon-wafer-factory-if-chips-act-isnt-funded.html

I mars sa Hanwha følgende om SEMA: "Once implemented, Hanwha will implement a multi-phase, multi-billion-dollar expansion across the full solar energy supply chain". Videre: "Enacting SEMA is key to fulfilling our pledge to rebuild the U.S. solar supply chain with fully 'Made in America' products".
https://www.prnewswire.com/news-releases/hanwha-pledges-commitment-to-build-a-fully-american-solar-supply-chain-301508928.html

Jeg er overbevist om at us ingot/wafer produksjon er en del av denne større planen til Hanwha, (enten i egen regi eller gjennom innvesteringer og samarbeid med andre parter). Videre tror jeg at disse planene representerer en vesentlig del av Hanwhas offtake fra Rec etter hvert. Så lenge det er liv i diskusjonene rundt SEMA i opprinnelig eller tilpasset form – ev. et slags substitutt for SEMA frykter jeg det meste av avtaler og andre nyheter om at ting skyter fart holdes tilbake for å holde presset på politikerene oppe.. Mao foreløpig er det en fare for at ting kan ta litt tid..
Slettet bruker
28.06.2022 kl 14:06 7817

Det tror jeg også. For det jeg finner ikke ut av hvor Hanwha skal gjøre av alt ML kan produsere. Med mindre de skal eksportere alt til Asia.
Slettet bruker
28.06.2022 kl 14:44 7631

Det kan de vel godt gjøre? Er jo ikke noen tollrestriksjoner mellom USA og Sør Korea, vil jeg tro?
REC sendte jo alt fra ML til Kina før handelskrigen, så da går det vel også greit å sende til Sør Korea?

Ordner seg dette:)
Slettet bruker
28.06.2022 kl 14:48 7601

Det kan de. Med tanke på den korte fristen til Q42023, så regner jeg nesten med det er en del av planen. For det skal vel godt gjøres å bygge en ingot/wafer fabrikk i USA til slutten av neste år når ingenting engang er lansert som en plan. Frakt til Sør-Korea er ikke noe big deal.
grey
28.06.2022 kl 15:03 7555

Tror absolutt ikke det er noe problem å få avsetning på produktet, hverken på kort eller lang sikt, men mulig de venter lengre enn vi håper med å formidle detaljer knyttet til avtale..
Slettet bruker
29.06.2022 kl 00:16 6976

Kort update. Jeg har nådd ut til James May og vil forsøke å sette opp et teams-møte fortløpende, hvor tema vil være avklaring rundt hvordan selskapet kommuniserer og hva slags kommunikasjon vi kan forvente fremover. Får vi ikke til teams møte pga. timeplaner, så deler jeg skriftlig dialog med dere direkte. Dette er direkte inspirert av Sa2ri og hans initiativ for en måned siden.

Når det gjelder om å melde kontrakten til markedet, så har REC alltid vært tydelige på om at ingen avgjørelse rundt ML vil bli tatt, før de har sikret en bærekraftig gjenåpning. De hadde ikke meldt gjenåpning på Q1 hvis de ikke var i sluttfasene rundt en konkret avtale. Så forsiktige som de har vært rundt dette, så tviler jeg på om at de skal skyte seg selv i foten nå. Ettersom Hanwha vil forskuddsbetale, så lener jeg meg nærmere mot en langvarig kontrakt med mulighet for justeringer i forhold til spotprisen enn en avtale på månedlig basis, men du tar opp noen flotte poeng som gjør oss alle klokere, så takk for flott innspill, Grey.

Og for å tydeliggjøre: Politiske incentiver vil komme på plass, mener jeg. Om pakken heter SEMA eller om pakken heter REMA spiller ingen rolle for meg. Det viktigste er at politikerne i USA vil legge til rette for industribygging over de neste tiårene. Dette er for stort og viktig for nasjonal sikkerhet og økonomi til at det vil ignoreres. Vi kan enten forvente fremgang i juli, eller mest sannsynlig etter sommeren, litt før mellomvalget.

Vi ses igjen etter at jeg har snakket med May, eller om kontrakten blir meldt før det. God ferie!
Shares4fun
29.06.2022 kl 07:10 6721

Takk, Uchi 💪😃 God sommer til deg 🌞
Slettet bruker
29.06.2022 kl 08:23 6505

Slettet bruker skrev Innlegget er slettet
Det er riktig, Lynrask. Jeg tenkte "YES!" da Q1 ble presentert, men leser man litt nærmere, så er det en liten åpning for at de ikke åpner.
Men de skriver i Q1 presentasjonen:
“Today, REC Silicon is announcing plans to restart production in Moses Lake, Washington. We expect to realize first production during the fourth quarter of 2023 and reach full capacity utilization during 2024. The restart of production is a direct result of Hanwha’s commitment to REC Silicon. We look forward to a close relationship with Hanwha that allows REC Silicon access to Hanwha’s strength and experience to unlock the value of REC Silicon’s unique position with respect to solar energy materials, battery materials opportunities, and semiconductor markets. We are currently discussing supplying Hanwha Solutions with polysilicon and Hanwha Corporation with silane gas. These arrangements would allow REC Silicon the opportunity to focus on manufacturing excellence and to enhance market solutions through product development,“ said James A. May II, CEO of REC Silicon."

May har jo også i ettertid bekreftet at oppgraderinger av ML er i gang, og ser man på ansettelsene som pågår, så er jeg ikke i tvil at det blir åpning.
Spørsmålet er hvor lenge vi må vente på avtalen med HS (poly) og HC (silan) blir signert.

Skulle Hanwha trekke seg, og alt går i dass, ja da snakker vi hard buklanding, men det tør jeg ikke tenke på en gang.
drapper12
29.06.2022 kl 10:42 5960

tilbudet kom forrige måned. hvorfor tar det så mye tid å takke ja til tilbudet? hvor mange uker trenger may å sove og spise kaker før han får ræva i gir? helvette som jeg angrer på å ha kastet bort 2 år i denne dritten her. håper at hanwha kjøper hele REC til 20kr. hjelper ikke at kalkulatoren sier at kursen skal være 100 + når markedet ikke bryr seg!
fjellape
29.06.2022 kl 12:12 5707

Jeg vil gjerne utfordre trådstarter litt.

Når det gjelder påstanden om at Hanwha har kjøpt seg inn i REC for å sikre polysil:
Så lenge Hanwha eier en tredjedel av selskapet, så kan jeg ikke se annet en at Hanwha som kunde må kjøpe produktene til markedspris på lik linje med andre kunder.
Den eneste måten jeg kan se at man kan kjøpe seg inn i rec for å sikre seg polysil på, er å kjøpe hele selskapet. Eventuellt kan man eie deler av selskapet som en hedge mot høye priser på polisyl.
Så hvordan er det Hanwha har sikra seg polisyl?

grey
29.06.2022 kl 13:22 5526

Tror det handler mer om å sikre seg polysil som er "stueren" og gir et et fortrinn/sjalter ut konkuranse i det amerikanske, (og europeiske markedet) - investeringen får i gang produksjon av slik polysil - american made og i tillegg med lavt energiforbruk / lavt carbonavtrykk og logistikkmessig gunstig om man skal utvikle full verdikjede på amerikansk jord - som gir et ennå større salgsfortrinn, gitt ulike incentiver etc..
Skalleknarp
29.06.2022 kl 13:34 5447

Dette må da gi et positivt utslag litt frem i tid når ML har fått startdato, kontrakter i boks som sikrer god pris og 100% +++ aktivitet (kanskje utvidelse) og ikke minst aT oljen passerer $ 170..med fortsatt skyhøye gasspriser. :) Joda det burde absolutt være liv laga for sol og batteriindustrien. (Sistnevnte både til bil samt lagring av sol/vindenergi. Om ikke dette skal bli en god sak og bidra til at aksjekursen skal gå Nordover så vet ikke jeg... (Betinger selvsagt høy, stabil drift og inntekter).
Slettet bruker
29.06.2022 kl 13:38 5423

Jeg er også medeier i RECSI, kan jeg også si at jeg ønsker å holde av hele eller deler av produksjonen til rabatterte priser?