Det "nye" Aker Horizons - Mye nye aksjer, verdier ca kr 15,31?

Frodon
AKH 19.06.2022 kl 19:48 22908

Aker Horizons (AKH) har fusjonert inn de bÞrs noterte selskapene sine, bortsett fra ACC. Dvs imorgen kommer det masse nye aksjer i AKH. Er det noen fond som mÄ selge ut aksjene sine pga mandatene?

I lÞpet av kvartalet vi er i nÄ, har veldig mye av verdiene under AKH falt mye i verdi. AOW har falt ca 30%, ACH har falt ca 24%, ACC falt ca 17% og Mainstream sitt tilsvarende selskap pÄ Oslo BÞrs, Scatec Solar, har falt ca 33% sÄ langt i Q2 2022.

NÄr jeg regner pÄ verdiene under AKH med alle de nye aksjene som kommer imorgen, kommer jeg frem til verdier totalt pÄ ca kr 15,31 pr AKH aksje. Dagens kurs er kr 16,82

AKH har vÊrt et holdingselskap, og de blir vanligvis priset med en rabatt pÄ ca 20%. SpÞrsmÄlet nÄ er om AKH kommer til Ä bli betegnet som et holdingselskap videre. AKH selv skriver at etter fusjonen vil de inn fusjonerte selskapene vÊre under selskap av AKH. Hvis AKH fortsatt blir betegnet som et holdingselskap med 20% rabatt, blir det verdier pÄ ca kr 12,25 pr AKH aksje
Redigert 06.07.2022 kl 13:41 Du mÄ logge inn for Ä svare
abbos
25.06.2022 kl 08:37 3624

- ikke bare sommerferie , men helĂ„rsferie đŸ§đŸ€“
Spiller de kun sjakk og smÄchatter for Ä fÄ tiden til Ä gÄ til neste lÞnning ?
Her skjer det tilsynelatende ingenting .

Eneste interessante for min del akurat nĂ„ , er smĂ„trading mot robotene 😀
Redigert 25.06.2022 kl 08:40 Du mÄ logge inn for Ä svare
upsidedown
25.06.2022 kl 18:36 3361

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Peftaus
Det er bare de som skyter inn kapital i et selskap som bÞr smykke seg med tittelen investor. Alt annet er tradere som trader i hÄp om profitt.
Frodon
27.06.2022 kl 12:09 2972

Ned justeringene av kursmÄlene har begynt nÄ ja. Ikke uventet med inflasjonen og stigende renter

«SEB kutter kursmĂ„let pĂ„ Aker Carbon Capture – nedgraderer anbefaling»
Oksebull
27.06.2022 kl 12:31 2949

Meglerhusenes jobb er Ä selge aksjer frodon. De fÞlger trenden, er aksjen i en god periode roper de kjÞp og hÞyner kursmÄlene og motsatt, hvis man skal kjÞpe aksjer v hjelp av meglerhus har man ikke fÄtt med seg mye. SÄ vidt jeg har skjÞnt..
Slettet bruker
27.06.2022 kl 12:40 2941

He he ja da fÄr vi vel selge da siden sp 1 nedgraderer . Er vel ofte det stikk motsatte som lÞnner seg
Frodon
27.06.2022 kl 13:21 2899

Jeg tjener veldig mye pÄ det, men du mÄ se an hvilket meglerhus du fÞlger, hvilken sektor de er gode pÄ, hvilken analytiker som pleier Ä treffe og selvfÞlgelig mÄ du ha tilgang til analysen fÞr den stÄr offentlig i media. At folk bruker penger pÄ pluss abo pÄ Finansavisen, E24 osv, er ikke veien Ä gÄ hvis du skal gjÞre det bra pÄ bÞrsen over tid. Har du ikke tilgang til analyser direkte fra meglerhus?
Frodon
27.06.2022 kl 13:23 2896

Idag var det SEB som nedgraderte, hvis du leste innlegget. SB1 nedgraderte pÄ fredag....og flere nedgraderinger er nok pÄ vei. Det morsomste er at nÄ priser de inn det jeg har informert dere om en stund ;)
Redigert 27.06.2022 kl 13:24 Du mÄ logge inn for Ä svare
abbos
27.06.2022 kl 22:47 2656

Synes du det er morsomt ?
SkjĂžnner at du fikk kicket ditt nĂ„ đŸ€“

voff
27.06.2022 kl 23:59 2669

Peftaus skrev Innlegget er slettet
Enig
Slettet bruker
28.06.2022 kl 00:56 2657

Det er klart at hvis et meglerhus har Short posisjon i en aksje vil de komme med negative analyser og motsatt hvis de har hamstret mye i en aksje.
upsidedown
28.06.2022 kl 01:03 2655

Frodon:
De vil fÄ et forklaringsproblem nÄr ACC leverer sitt sterkeste Q siden start. Men samme det. Jeg sitter i andre enden og skal kjÞpe ACC, men fÞrst lar jeg de pengene modnes i LSG.
Frodon
28.06.2022 kl 13:57 2442

Du hÄper vell ikke at ACC skal bli priset etter sine resultater?
Oksebull
28.06.2022 kl 16:25 2404

Leste trĂ„dene her fra senhĂžst og november 2021, det var gĂžy. Til og med frodon vĂŠr svĂŠrt positiv og heia pĂ„ aksjen😂
Fikk meg til Ä bli trygg pÄ at vi kommer pÄ 30-35 igjen snart. Ekstremt mange av de store aksjonÊrene som har snittpris rundt 35 kroner. Gleder meg til Ä fÞlge fremgangen i sommer og hÞst!
Fjellbris
28.06.2022 kl 19:09 2277

Oksebull - ja Frodon var tidligere den stĂžrste hauseren pĂ„ HO vedr AKH, han finner nok frem igjen alle de 100 vis av hauseinnleggene sine igjen snart nĂ„r han har fĂ„tt lastet billig nok og nĂ„r vekst aksjen AKH endelig snart starter ferden opp mot INTRO kurs 35 igjen😉
Frodon
28.06.2022 kl 21:35 2184

FÄr virkelig hÄpe for din skyld at de store som har inngangs kurs pÄ kr 35 ikke begynner Ä realisere tapene sine hvis AKH bryter ned igjennom all time low

https://finansavisen.no/forum/thread/150874/view/4661461?legacy=0
Oksebull
29.06.2022 kl 00:00 2065

Takk for hĂ„p Frodon😁 hva tenker du om akh om 6 mĂ„neder da?
Frodon
29.06.2022 kl 08:44 2031

Hehe ;) Det er ikke godt Ä vite hvor AKH er om 6 mnd. De snakket om Ä starte noen flere selskap, eks innen resirkulering, men det ser ut som mye stopper opp nÄr markedet har snudd fra grÞnt til brunt. AKH skal nÄ bruke enorme summer pÄ de prosjektene som allerede er startet opp. Dette mÄ finansieres pÄ en mÄte, sÄ spent pÄ hvordan de tenker Ä gjÞre dette. Hva tror du? Kombinasjon av lÄn, emisjon og samarbeid med andre? Men vi snakker om investeringsbelÞp pÄ ca kr 80 milliarder totalt pÄ prosjektene under AKH og hele selskapet er priset til kr 12 milliarder. Vanligvis vil det bety en stor utvanning av dagens aksjonÊrer, men sÄ er jo dette et RÞkke selskap....da kan bedre lÞsninger komme. Men dette er jo en av grunnene til at jeg holder meg unna, muligheten for Ä bli utvannet som aksjonÊr. Hvis du ser pÄ historikken til IT selskapene under IT boblen, som til nÄ har hatt veldig lik utvikling som grÞnt bÞlgen, var sjansen stor for Ä bli kraftig utvannet ved Ä vÊre for tidlig med i selskapene som lykkes. Det er ofte aksjonÊrene som kommer inn via den siste emisjonen fÞr overskudd pÄ driften kommer, som tjener de store pengene ;)
Oksebull
29.06.2022 kl 11:04 4180

For Ä vÊre kort tror jeg vi er tilbake pÄ kursene vi var pÄ for 7mnd siden.
Staten kommer vel til Ă„ finansiere en del. GĂžy at RĂžkke er med Ă„ bestemme over havhelsen fra bordet til FN.

Fra Vestre idag;

«– Vi skal mobilisere mest mulig privat kapital til batterisatsingen og staten skal stille opp med en kraftfull verktĂžykasse. Det handler om alt fra ren og rimelig fornybar energi, attraktive nĂŠringsarealer, utdanning av arbeidskraft, raske offentlige prosesser, stĂžtte til vertskommuner og til at vi skal bidra med lĂ„n, garantier og egenkapital, sier Vestre.»

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/06/29/7890979/mener-norsk-batteriproduksjon-kan-sysselsette-titusenvis?internal_source=sistenytt
Frodon
29.06.2022 kl 12:04 4117

Det blir jo ikke rimelig fornybar energi med strÞm fra hav vind. Er du enig i det? Flere land skal bygge ut masse kjernekraftverk nÄ. Hvorfor gjÞr ikke Norge det samme?

NÄr verden skal bygge ut energi produsert av vind, sol og vann, mÄ energien brukes nÄr den produseres. Dessverre produseres ikke strÞm nÄr det eks er natt, ikke blÄser og vann har frosset. Denne mÞrke siden av grÞnn energi fikk USA oppleve, da et omrÄde gikk ca 2 uker uten strÞm. Ca 100 i befolkningen mistet livet.

AKH trenger ca kr 82 Þre pr kwh i strÞm pris for Ä gÄ i kr 0 pÄ strÞm produksjon via havvind. Det er etter ca 8-10 Är med massive investeringer. Men hva om det blir bygget ut sÄ mye havvind i Europa at det blir et stort overskudd pÄ strÞm? Med en strÞm pris pÄ kr 43 Þre, som er snittet i Norge, vil AKH tape store summer pÄ strÞm produksjonen. SÄ enten fÄr vi veldig dyr strÞm i Norge eller sÄ vil AKH tape mye penger pÄ denne satsingen. Hva er verst?

Hvordan skal den Norske industrien klare seg med hĂžye energi priser?

«Det er ganske skremmende at sÄ godt som alle politiske partier har forlatt grunntanken om et sunt Þkonomisk fundament for fremtidig produksjon av elektrisk kraft»

«Under pÄskudd av at flytende vindkraft skal bli Norges nye industrieventyr skal det satses med voldsomme subsidier. Samtidig fremheves behovet for rimelig og stabil kraft til industrien som et konkurransefortrinn vi mÄ beholde»

«Dagens langsiktige, industrielle kraftpriser ligger pĂ„ 25–35 Ăžre per kilowattime (kWh) fra vannkraft.

Flytende vindkraft er beregnet til 117 Þre/kWh, kanskje synkende til 85 Þre i 2035 hvis vi bygger riktig stort (ref. NVE)»

«kjernekraftverk med 200 megawatts moduler og kraftpris pÄ under 50 Þre/kWh»

https://www.dn.no/innlegg/energi/havvind/vannkraft/innlegg-flytende-havvind-er-feil-spor-for-norge/2-1-1225275

"Havvind er dyrt og dÄrlig

NÄ har regjeringen og alle dets meningsfeller muligheten til Ä vise at de faktisk har lÊrt noe fra Tyskland og alle andre land som har mÄttet betale dyrt for feilslÄtt energipolitikk"

"Enhver ser at vindkraft har liten mulighet til Ă„ gi kraft ift behov"

https://www.universitetsavisa.no/havvind-jan-emblemsvag-strom/havvind-er-dyrt-og-darlig/363282

Patron72
29.06.2022 kl 13:02 4047

Jan emblemsvÄg er motstander av havivnd. Det betyr ikke at han eller du har rett.
Blir litt som Ă„ droppe Ă„ investere i oppdrettslaks fordi kurt oddekalv var motstander.

ForĂžvrig er det litt merkelig da at storbritania,usa, norge,sverige, france,tysklabd,korea, japan etc etc bygger ut vindkraft og skal bygge mye mye mere i Ă„rene som kommer.

SÄ du fÄr velge selv om du skal stole pÄ Frodon eller jan emblemsvÄg sine spÄdommer. Eller rett og slett investere i noe som er bestemt Ä bli bygget ut i ufattelig mange land.
Redigert 29.06.2022 kl 13:03 Du mÄ logge inn for Ä svare
Frodon
29.06.2022 kl 13:15 4022

Men, de landene som bygger ut hav vind gjÞr det ikke i tro om at strÞm prisene skal bli pÄ 43 Þre....slik vi har hatt i Norge. Er dette virkelig sÄ vanskelig Ä forstÄ, hvis du tar av aksjonÊr brillene? Kjernekraftverk gir langt billigere strÞm enn hav vind og kjernekraftverk kan produsere hele dÞgnet...ikke bare nÄr det blÄser

Du leste ikke det om NVE?

"Flytende vindkraft er beregnet til 117 Þre/kWh, kanskje synkende til 85 Þre i 2035 hvis vi bygger riktig stort (ref. NVE)»
Redigert 29.06.2022 kl 13:16 Du mÄ logge inn for Ä svare
Patron72
29.06.2022 kl 13:41 3965

NÄ tror jeg at vi mÄ belage oss pÄ langt dyrere strÞm i fremtiden.
At vi er vant til 43 Ăžre betyr ikke at det er prisen i 2030.

Hvor tenker du den norske stat skal hente inntrktene sine fra nÄr olje fases bort? Ganske betydelig inntektskilde ikke sant?

NÄ er vi pÄ vei til Ä gÄ over til mere og mere el bil.
Hvor skal staten erstatte tapte inntekter fra drivstoff avgiften?
Jo den kommer pÄ strÞm.

Du fÄr forÞvrig diskutere atomkraft med noen andre. Der er jeg personlig motstander.
C-Eiken
29.06.2022 kl 13:52 3939

Her i DK betaler vi pt. 4,45-6kr Kwh (6,24-8,32NOK pr. Kwh) for strĂžmmen inkl. afgifter. SĂ„ nyd jeres lave pris ;)
Inden krigen lÄ den pÄ 3,47NOK pr. Kwh.
Frodon
29.06.2022 kl 13:54 3941

Da ser det ut som du mistet poenget jeg svarte pÄ «rimelig fornybar energi». Hvis den Norske regjeringen stopper Ä si «rimelig», hÞres det mer logisk ut. Med hav vind vil vi ha langt dyrere strÞm enn de som bygger eks kjernekraftverk, vannkraftverk eller land vind

Norge skulle jo gi oss rimelig strÞm med utenlands kablene ogsÄ, korrekt?

Hvis Norge fÄr langt dyrere strÞm, hva tenker du at vi skal gjÞre med industrien vÄr
?

Det hjelper lite at du/jeg/vi er motstandere av kjernekraftverk, nÄr veldig mange land rundt oss bygger det. Er det ikke mye bedre at vi bygger de selv og super sikre mot «alt»? Da har vi kontroll, istedenfor Ä mÄtte stole pÄ at andre land har kontroll?
Redigert 29.06.2022 kl 13:55 Du mÄ logge inn for Ä svare
Slettet bruker
29.06.2022 kl 13:57 3957

Akh er i den heldige situasjon at de har mer enn havvind
Frodon
29.06.2022 kl 14:07 3940

Ned justeringene av kursmÄlene fortsetter
akkurat som forventet

«SEB nedjusterer kursmÄlet pÄ AKH fra 25 kroner til 21 kroner«
Frodon
29.06.2022 kl 14:10 3932

Hehe, hvis det var opp til meg, kunne vi bygd hav vind til hele verden med kabler direkte til alle som Ăžnsket det. SĂ„ kunne vi beholdt strĂžm fra vannkraftverkene selv 😅

Har ikke Danmark mye vind mÞller pÄ land? Synes du det fungerte bra, helt til det begynte Ä bli mangel pÄ energi hÞsten 2021? Hvor mye koster bensin og diesel til bil hos dere nÄ? Kollektiv trafikk var billig i Danmark fÞr. Har det blitt dyrt nÄ?
Redigert 29.06.2022 kl 14:10 Du mÄ logge inn for Ä svare
C-Eiken
29.06.2022 kl 14:22 3915

Benzin ca. 25NOK
Diesel: ca. 23NOK
Jo, men vi har ogsÄ allerede nogle af verdens stÞrste havvinmÞlleparker, (ikke mange nye mÞller pÄ land), men dem lukker vi jo ned nÄr Tysklands kulkraft overproducerer strÞm som vi skal kÞbe :(

Synes dog altid kollektiv trafik har vĂŠret dyrt i DK
Redigert 29.06.2022 kl 14:23 Du mÄ logge inn for Ä svare
wielkikrol
29.06.2022 kl 14:28 3906

Snart er tÄlmodigheten min over her. Vet ikke hvordan noen skal snu skuta. Er som regel et godt tegn nÄr man er lei.
Frodon
29.06.2022 kl 14:29 3910

Da er bensin/diesel ca pÄ samme nivÄ som her.

NĂ„r havvindmĂžllene blir lukket ned, er det ikke raskt Ă„ starte de opp igjen ved behov?

Ja, nÄ starter mange kullkraftverk ogsÄ opp igjen. Og listen over kjernekraftverk som skal bygges, blir lengre og lengre hele tiden.

Kollektiv var alltid mye billigere i Danmark enn Norge fĂžr. Her kunne vi like gjerne kjĂžre bil hvis vi hadde gratis parkering pĂ„ jobben
utenom de som mĂ„tte kjĂžpe ca ny bil, der spiste verditapet opp mye i regnestykket 😜
C-Eiken
29.06.2022 kl 14:41 3888

Jo kan de, og sÄ har vi jo Norge vi kan importere fra ogsÄ:
https://energinet.dk/energisystem_fullscreen - JYLLAND - NORGE
IMPORT: 1.632 MW
Frodon
29.06.2022 kl 14:45 3881

Det skjĂžnner jeg godt, du var langt mer tĂ„lmodig i AKH enn meg 😬

Hvis den magiske bunnen i AKH holder, er det jo positivt for de som holder ut. Da er det bare Ă„ kikke etter muligheter i statsbudsjettet til hĂžsten. Eller tror du Aker sitt nye fond vil brenne penger inn her fĂžr poster i statsbudsjettet er sikret? 😉

Det fÄ prater om her, hva om AKH faller igjennom all time low? Siden den bunnen har holdt veldig mange ganger nÄ, er det et sterkt salgssignal ved brudd ned. Da kan aksjen falle helt ned til kr 10 omrÄdet, hvis ikke topp 20 aksjonÊrene begynner med stÞttekjÞp.

Det jeg fortsatt lurer pÄ, som jeg har spurt om mange ganger uten at noen svarer
hvorfor valgte AKH Ä bli utvannet i Mainstream? AKH skulle jo bygge en energi kjempe, sikre billig finansiering, sÄ bÞrs notere selskapet. Istedenfor lar de seg utvanne for Ä fÄ inn finansiering. Virker som AKH selger seg ned og ut av alt grÞnt som noen vil kjÞpe? Det beste er enklest Ä selge ogsÄ blir de sittende igjen med taps slukene selv?
wielkikrol
29.06.2022 kl 14:49 3911

Heldigvis sitter jeg med mesteparten her gjennom Aker. Ser jo ut som at den blir holdt relativt lav pga denne.
Vet virkelig ikke hva planen er her lenger. Heldigvis sitter det folk bak spakene her med mer kunnskap enn oss fÄr vi hÄpe. Ellers er situasjonen I verden snudd pÄ hodet med energisikkerhet, kostnader som Þker etc. Mulig man mÄ snu seg etter endringer i omgivelsene?

Frodon
29.06.2022 kl 15:20 3860

Det er jo noe av grunnen til at jeg liker WWI sÄ godt. De har tatt investeringene, gjelden blir lavere ved hÞy inflasjon, de gÄr med overskudd, priset til under halvparten av verdiene sine og de kan sette opp prisene pÄ produktene sine ut til kundene uten problem. AKH er dessverre ikke i den posisjonen nÄ. Mainstream er den delen som trekker dette i riktig retning, resten trekker det i feil retning....pr dags dato. NÄr snur det? Om 2 Är nÄr rentene topper? Hvor stÄr AKH kursen da?

«INFLASJONSAKSJER: – Jeg holder pusten. Frykten kommer til Ă„ ri markedene, sier investor Harald Espedal. Han har lastet opp med aksjer som skal tjene pĂ„ hĂžyere inflasjon og nevner spesielt Olav Thon, oljeselskap, Wil Wilhelmsen (WWI), Storebrand og Bonheur«

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/06/14/7881511/kjoper-aksjer-som-tjener-pa-inflasjon
wielkikrol
29.06.2022 kl 15:25 3840

Storebrand raser jo nedover med inflasjonen, kanskje det er noe mer her. ForelÞpig en skivebom mot inflasjon. Ellers skal jeg ta en titt pÄ de du nevner.
Frodon
29.06.2022 kl 16:19 3796

Kurser gĂ„r opp og ned, det er noe annet hvilke verdier som fortsatt ligger bak 😉 Viktig Ă„ skille pĂ„ hvorfor aksje kurser faller i et selskap. Noen aksjer er dyrere selv om de har falt 70%, andre er billigere selv om de har Ăžkt 70%. Se pĂ„ AMSC, steget ca 27% siden jeg kjĂžpte den sist gang og fortsatt gir den ca 11% Ă„rlig utbytte. Storebrand faller vell ikke pga inflasjon? Trodde bank aksjene har falt fordi de fĂ„r hĂžyere tap pga bedrifter som ikke klarer Ă„ betjene gjelden?

https://finansavisen.no/forum/thread/149234/view/4660345?legacy=0
wielkikrol
29.06.2022 kl 16:31 3780

Jo, er klar over det. Var bare at argumentet for Storebrand var hedge mot inflasjon.
Frodon
29.06.2022 kl 16:49 3742

Hvis det blir en stor resesjon i USA, regner jeg med at det aller meste av aksjer faller mye. Derfor har jeg en del cash nÄ, Þremerket til «riktige» aksjer etter de har falt. Det er lett Ä bli blind pÄ en aksje etter et fall og tro den har blitt billig
wielkikrol
29.06.2022 kl 17:10 3710

Joda, enig der ogsÄ. Ikke vent for lenge nÄ da, mange som allerede har falt veldig mye. Kanskje vi allerede er i en resesjon?
Frodon
29.06.2022 kl 17:41 3675

Oslo bÞrs er 6-7% fra all time high, sÄ kan ikke ha falt mye her enda? Eller hva slags aksjer tenker du har falt mye, som er billig nÄ?
wielkikrol
29.06.2022 kl 18:08 3629

Du som nevnte USA og resesjon. SÄ jeg tenkte der. Problemet er den svake krona. Ellers har vi jo mye innen varehandel/ eiendom som er relativt lavt priset. Kan selvfÞlgelig falle enda lengre ned med den veien verden er pÄ vei.
Frodon
29.06.2022 kl 18:21 3611

Jeg tror USA bĂžrsene skal mye mer ned, det kommer et detaljert referat fra FED snart. Det pleier Ă„ vĂŠre dĂ„rlig nytt. Kanskje varehandel, har Europris og KID aksjer, men eiendoms aksjer holder jeg meg langt unna enda. Bygging av nye bolig prosjekter stopper jo nesten opp. Prisen pĂ„ trevarer er heldigvis pĂ„ vei ned igjen, varelager mĂ„ bare selges ut. De som ikke hadde kjĂžpt inn materialene til bygge prosjektene, bygger med tap 😬 Om det skal lenger ned kommer kanskje an pĂ„ om rentetoppen er i 2024 eller ei? NRC kan bli bra etter hvert, hvis de fĂ„r opp marginene
Redigert 29.06.2022 kl 18:22 Du mÄ logge inn for Ä svare
wielkikrol
29.06.2022 kl 18:47 3576

Sett pÄ begge. Litt avventende pga hÞye varelager samt logistikk er vanskelig nÄ. Ellers bÞr EPR vÊre relativt trygg. Er vel produkter man mÄ ha.