Det "nye" Aker Horizons - Mye nye aksjer, verdier ca kr 15,31?

Frodon
AKH 19.06.2022 kl 19:48 20478

Aker Horizons (AKH) har fusjonert inn de børs noterte selskapene sine, bortsett fra ACC. Dvs imorgen kommer det masse nye aksjer i AKH. Er det noen fond som må selge ut aksjene sine pga mandatene?

I løpet av kvartalet vi er i nå, har veldig mye av verdiene under AKH falt mye i verdi. AOW har falt ca 30%, ACH har falt ca 24%, ACC falt ca 17% og Mainstream sitt tilsvarende selskap på Oslo Børs, Scatec Solar, har falt ca 33% så langt i Q2 2022.

Når jeg regner på verdiene under AKH med alle de nye aksjene som kommer imorgen, kommer jeg frem til verdier totalt på ca kr 15,31 pr AKH aksje. Dagens kurs er kr 16,82

AKH har vært et holdingselskap, og de blir vanligvis priset med en rabatt på ca 20%. Spørsmålet nå er om AKH kommer til å bli betegnet som et holdingselskap videre. AKH selv skriver at etter fusjonen vil de inn fusjonerte selskapene være under selskap av AKH. Hvis AKH fortsatt blir betegnet som et holdingselskap med 20% rabatt, blir det verdier på ca kr 12,25 pr AKH aksje
Redigert 06.07.2022 kl 13:41 Du må logge inn for å svare
Oksebull
29.06.2022 kl 11:04 3535

For å være kort tror jeg vi er tilbake på kursene vi var på for 7mnd siden.
Staten kommer vel til å finansiere en del. Gøy at Røkke er med å bestemme over havhelsen fra bordet til FN.

Fra Vestre idag;

«– Vi skal mobilisere mest mulig privat kapital til batterisatsingen og staten skal stille opp med en kraftfull verktøykasse. Det handler om alt fra ren og rimelig fornybar energi, attraktive næringsarealer, utdanning av arbeidskraft, raske offentlige prosesser, støtte til vertskommuner og til at vi skal bidra med lån, garantier og egenkapital, sier Vestre.»

https://finansavisen.no/nyheter/energi/2022/06/29/7890979/mener-norsk-batteriproduksjon-kan-sysselsette-titusenvis?internal_source=sistenytt
Frodon
29.06.2022 kl 12:04 3472

Det blir jo ikke rimelig fornybar energi med strøm fra hav vind. Er du enig i det? Flere land skal bygge ut masse kjernekraftverk nå. Hvorfor gjør ikke Norge det samme?

Når verden skal bygge ut energi produsert av vind, sol og vann, må energien brukes når den produseres. Dessverre produseres ikke strøm når det eks er natt, ikke blåser og vann har frosset. Denne mørke siden av grønn energi fikk USA oppleve, da et område gikk ca 2 uker uten strøm. Ca 100 i befolkningen mistet livet.

AKH trenger ca kr 82 øre pr kwh i strøm pris for å gå i kr 0 på strøm produksjon via havvind. Det er etter ca 8-10 år med massive investeringer. Men hva om det blir bygget ut så mye havvind i Europa at det blir et stort overskudd på strøm? Med en strøm pris på kr 43 øre, som er snittet i Norge, vil AKH tape store summer på strøm produksjonen. Så enten får vi veldig dyr strøm i Norge eller så vil AKH tape mye penger på denne satsingen. Hva er verst?

Hvordan skal den Norske industrien klare seg med høye energi priser?

«Det er ganske skremmende at så godt som alle politiske partier har forlatt grunntanken om et sunt økonomisk fundament for fremtidig produksjon av elektrisk kraft»

«Under påskudd av at flytende vindkraft skal bli Norges nye industrieventyr skal det satses med voldsomme subsidier. Samtidig fremheves behovet for rimelig og stabil kraft til industrien som et konkurransefortrinn vi må beholde»

«Dagens langsiktige, industrielle kraftpriser ligger på 25–35 øre per kilowattime (kWh) fra vannkraft.

Flytende vindkraft er beregnet til 117 øre/kWh, kanskje synkende til 85 øre i 2035 hvis vi bygger riktig stort (ref. NVE)»

«kjernekraftverk med 200 megawatts moduler og kraftpris på under 50 øre/kWh»

https://www.dn.no/innlegg/energi/havvind/vannkraft/innlegg-flytende-havvind-er-feil-spor-for-norge/2-1-1225275

"Havvind er dyrt og dårlig

Nå har regjeringen og alle dets meningsfeller muligheten til å vise at de faktisk har lært noe fra Tyskland og alle andre land som har måttet betale dyrt for feilslått energipolitikk"

"Enhver ser at vindkraft har liten mulighet til å gi kraft ift behov"

https://www.universitetsavisa.no/havvind-jan-emblemsvag-strom/havvind-er-dyrt-og-darlig/363282

Patron72
29.06.2022 kl 13:02 3402

Jan emblemsvåg er motstander av havivnd. Det betyr ikke at han eller du har rett.
Blir litt som å droppe å investere i oppdrettslaks fordi kurt oddekalv var motstander.

Forøvrig er det litt merkelig da at storbritania,usa, norge,sverige, france,tysklabd,korea, japan etc etc bygger ut vindkraft og skal bygge mye mye mere i årene som kommer.

Så du får velge selv om du skal stole på Frodon eller jan emblemsvåg sine spådommer. Eller rett og slett investere i noe som er bestemt å bli bygget ut i ufattelig mange land.
Redigert 29.06.2022 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
Frodon
29.06.2022 kl 13:15 3377

Men, de landene som bygger ut hav vind gjør det ikke i tro om at strøm prisene skal bli på 43 øre....slik vi har hatt i Norge. Er dette virkelig så vanskelig å forstå, hvis du tar av aksjonær brillene? Kjernekraftverk gir langt billigere strøm enn hav vind og kjernekraftverk kan produsere hele døgnet...ikke bare når det blåser

Du leste ikke det om NVE?

"Flytende vindkraft er beregnet til 117 øre/kWh, kanskje synkende til 85 øre i 2035 hvis vi bygger riktig stort (ref. NVE)»
Redigert 29.06.2022 kl 13:16 Du må logge inn for å svare
Patron72
29.06.2022 kl 13:41 3320

Nå tror jeg at vi må belage oss på langt dyrere strøm i fremtiden.
At vi er vant til 43 øre betyr ikke at det er prisen i 2030.

Hvor tenker du den norske stat skal hente inntrktene sine fra når olje fases bort? Ganske betydelig inntektskilde ikke sant?

Nå er vi på vei til å gå over til mere og mere el bil.
Hvor skal staten erstatte tapte inntekter fra drivstoff avgiften?
Jo den kommer på strøm.

Du får forøvrig diskutere atomkraft med noen andre. Der er jeg personlig motstander.
C-Eiken
29.06.2022 kl 13:52 3294

Her i DK betaler vi pt. 4,45-6kr Kwh (6,24-8,32NOK pr. Kwh) for strømmen inkl. afgifter. Så nyd jeres lave pris ;)
Inden krigen lå den på 3,47NOK pr. Kwh.
Frodon
29.06.2022 kl 13:54 3296

Da ser det ut som du mistet poenget jeg svarte på «rimelig fornybar energi». Hvis den Norske regjeringen stopper å si «rimelig», høres det mer logisk ut. Med hav vind vil vi ha langt dyrere strøm enn de som bygger eks kjernekraftverk, vannkraftverk eller land vind

Norge skulle jo gi oss rimelig strøm med utenlands kablene også, korrekt?

Hvis Norge får langt dyrere strøm, hva tenker du at vi skal gjøre med industrien vår…?

Det hjelper lite at du/jeg/vi er motstandere av kjernekraftverk, når veldig mange land rundt oss bygger det. Er det ikke mye bedre at vi bygger de selv og super sikre mot «alt»? Da har vi kontroll, istedenfor å måtte stole på at andre land har kontroll?
Redigert 29.06.2022 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
Frodon
29.06.2022 kl 14:07 3296

Ned justeringene av kursmålene fortsetter…akkurat som forventet

«SEB nedjusterer kursmålet på AKH fra 25 kroner til 21 kroner«
Frodon
29.06.2022 kl 14:10 3288

Hehe, hvis det var opp til meg, kunne vi bygd hav vind til hele verden med kabler direkte til alle som ønsket det. Så kunne vi beholdt strøm fra vannkraftverkene selv 😅

Har ikke Danmark mye vind møller på land? Synes du det fungerte bra, helt til det begynte å bli mangel på energi høsten 2021? Hvor mye koster bensin og diesel til bil hos dere nå? Kollektiv trafikk var billig i Danmark før. Har det blitt dyrt nå?
Redigert 29.06.2022 kl 14:10 Du må logge inn for å svare
C-Eiken
29.06.2022 kl 14:22 3271

Benzin ca. 25NOK
Diesel: ca. 23NOK
Jo, men vi har også allerede nogle af verdens største havvinmølleparker, (ikke mange nye møller på land), men dem lukker vi jo ned når Tysklands kulkraft overproducerer strøm som vi skal købe :(

Synes dog altid kollektiv trafik har været dyrt i DK
Redigert 29.06.2022 kl 14:23 Du må logge inn for å svare
wielkikrol
29.06.2022 kl 14:28 3262

Snart er tålmodigheten min over her. Vet ikke hvordan noen skal snu skuta. Er som regel et godt tegn når man er lei.
Frodon
29.06.2022 kl 14:29 3266

Da er bensin/diesel ca på samme nivå som her.

Når havvindmøllene blir lukket ned, er det ikke raskt å starte de opp igjen ved behov?

Ja, nå starter mange kullkraftverk også opp igjen. Og listen over kjernekraftverk som skal bygges, blir lengre og lengre hele tiden.

Kollektiv var alltid mye billigere i Danmark enn Norge før. Her kunne vi like gjerne kjøre bil hvis vi hadde gratis parkering på jobben…utenom de som måtte kjøpe ca ny bil, der spiste verditapet opp mye i regnestykket 😜
C-Eiken
29.06.2022 kl 14:41 3244

Jo kan de, og så har vi jo Norge vi kan importere fra også:
https://energinet.dk/energisystem_fullscreen - JYLLAND - NORGE
IMPORT: 1.632 MW
Frodon
29.06.2022 kl 14:45 3237

Det skjønner jeg godt, du var langt mer tålmodig i AKH enn meg 😬

Hvis den magiske bunnen i AKH holder, er det jo positivt for de som holder ut. Da er det bare å kikke etter muligheter i statsbudsjettet til høsten. Eller tror du Aker sitt nye fond vil brenne penger inn her før poster i statsbudsjettet er sikret? 😉

Det få prater om her, hva om AKH faller igjennom all time low? Siden den bunnen har holdt veldig mange ganger nå, er det et sterkt salgssignal ved brudd ned. Da kan aksjen falle helt ned til kr 10 området, hvis ikke topp 20 aksjonærene begynner med støttekjøp.

Det jeg fortsatt lurer på, som jeg har spurt om mange ganger uten at noen svarer…hvorfor valgte AKH å bli utvannet i Mainstream? AKH skulle jo bygge en energi kjempe, sikre billig finansiering, så børs notere selskapet. Istedenfor lar de seg utvanne for å få inn finansiering. Virker som AKH selger seg ned og ut av alt grønt som noen vil kjøpe? Det beste er enklest å selge også blir de sittende igjen med taps slukene selv?
wielkikrol
29.06.2022 kl 14:49 3267

Heldigvis sitter jeg med mesteparten her gjennom Aker. Ser jo ut som at den blir holdt relativt lav pga denne.
Vet virkelig ikke hva planen er her lenger. Heldigvis sitter det folk bak spakene her med mer kunnskap enn oss får vi håpe. Ellers er situasjonen I verden snudd på hodet med energisikkerhet, kostnader som øker etc. Mulig man må snu seg etter endringer i omgivelsene?

Frodon
29.06.2022 kl 15:20 3216

Det er jo noe av grunnen til at jeg liker WWI så godt. De har tatt investeringene, gjelden blir lavere ved høy inflasjon, de går med overskudd, priset til under halvparten av verdiene sine og de kan sette opp prisene på produktene sine ut til kundene uten problem. AKH er dessverre ikke i den posisjonen nå. Mainstream er den delen som trekker dette i riktig retning, resten trekker det i feil retning....pr dags dato. Når snur det? Om 2 år når rentene topper? Hvor står AKH kursen da?

«INFLASJONSAKSJER: – Jeg holder pusten. Frykten kommer til å ri markedene, sier investor Harald Espedal. Han har lastet opp med aksjer som skal tjene på høyere inflasjon og nevner spesielt Olav Thon, oljeselskap, Wil Wilhelmsen (WWI), Storebrand og Bonheur«

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/06/14/7881511/kjoper-aksjer-som-tjener-pa-inflasjon
wielkikrol
29.06.2022 kl 15:25 3196

Storebrand raser jo nedover med inflasjonen, kanskje det er noe mer her. Foreløpig en skivebom mot inflasjon. Ellers skal jeg ta en titt på de du nevner.
Frodon
29.06.2022 kl 16:19 3152

Kurser går opp og ned, det er noe annet hvilke verdier som fortsatt ligger bak 😉 Viktig å skille på hvorfor aksje kurser faller i et selskap. Noen aksjer er dyrere selv om de har falt 70%, andre er billigere selv om de har økt 70%. Se på AMSC, steget ca 27% siden jeg kjøpte den sist gang og fortsatt gir den ca 11% årlig utbytte. Storebrand faller vell ikke pga inflasjon? Trodde bank aksjene har falt fordi de får høyere tap pga bedrifter som ikke klarer å betjene gjelden?

https://finansavisen.no/forum/thread/149234/view/4660345?legacy=0
wielkikrol
29.06.2022 kl 16:31 3136

Jo, er klar over det. Var bare at argumentet for Storebrand var hedge mot inflasjon.
Frodon
29.06.2022 kl 16:49 3098

Hvis det blir en stor resesjon i USA, regner jeg med at det aller meste av aksjer faller mye. Derfor har jeg en del cash nå, øremerket til «riktige» aksjer etter de har falt. Det er lett å bli blind på en aksje etter et fall og tro den har blitt billig
wielkikrol
29.06.2022 kl 17:10 3066

Joda, enig der også. Ikke vent for lenge nå da, mange som allerede har falt veldig mye. Kanskje vi allerede er i en resesjon?
Frodon
29.06.2022 kl 17:41 3031

Oslo børs er 6-7% fra all time high, så kan ikke ha falt mye her enda? Eller hva slags aksjer tenker du har falt mye, som er billig nå?
wielkikrol
29.06.2022 kl 18:08 2985

Du som nevnte USA og resesjon. Så jeg tenkte der. Problemet er den svake krona. Ellers har vi jo mye innen varehandel/ eiendom som er relativt lavt priset. Kan selvfølgelig falle enda lengre ned med den veien verden er på vei.
Frodon
29.06.2022 kl 18:21 2967

Jeg tror USA børsene skal mye mer ned, det kommer et detaljert referat fra FED snart. Det pleier å være dårlig nytt. Kanskje varehandel, har Europris og KID aksjer, men eiendoms aksjer holder jeg meg langt unna enda. Bygging av nye bolig prosjekter stopper jo nesten opp. Prisen på trevarer er heldigvis på vei ned igjen, varelager må bare selges ut. De som ikke hadde kjøpt inn materialene til bygge prosjektene, bygger med tap 😬 Om det skal lenger ned kommer kanskje an på om rentetoppen er i 2024 eller ei? NRC kan bli bra etter hvert, hvis de får opp marginene
Redigert 29.06.2022 kl 18:22 Du må logge inn for å svare
wielkikrol
29.06.2022 kl 18:47 2932

Sett på begge. Litt avventende pga høye varelager samt logistikk er vanskelig nå. Ellers bør EPR være relativt trygg. Er vel produkter man må ha.
abbos
30.06.2022 kl 08:41 2675

Infront TDN Direkt): SEB nedjusterer sitt kursmål på Aker Horizons til 21 kroner fra tidligere 25 kroner. Kjøpsanbefalingen fastholdes.
Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset tirsdag.

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Frodon
30.06.2022 kl 13:27 2594

"Arctic tar opp dekning på Aker Carbon Capture – Anbefaler hold

Arctic Securities tar opp dekning av Aker Carbon Capture med hold-anbefaling og kursmål på 16 kroner per aksje"
Oksebull
30.06.2022 kl 16:30 2488

Ikke mye å gå på før all time low!
Ser misnøyen spres kraftig hos medaksjorene mine, skjønner jo det, en mulig resesjon hjelper heller ikke...
Frodon
30.06.2022 kl 16:40 2478

Det er faktisk ikke så ille å sitte med mye cash nå, selv om penger også faller i verdi med høy inflasjon 😬 Gull heller også litt og litt nedover. Ser rentefondene mine også går litt ned, så spørs om det er noen steder penger står trygt nå? Hvis du skal finne noe positivt i AKH idag, aksjen er «kun» ned 3,78% når børsen er ned 2,27%
Oksebull
30.06.2022 kl 22:27 2290

Finner dette også positivt. Ikke noe banebrytende, men godt å høre at det beveger seg i riktig retning i nord!

https://www.fremover.no/rana-baner-vei-for-narvik/o/5-17-992806
Frodon
30.06.2022 kl 23:03 2259

Takk for linken. Ja, dette er absolutt spennende ;) Blir ikke Freyr en direkte konkurrent til Aker Narvik? Eller skal de lage forskjellige batterier? Noen som vet eller er det for tidlig å si noe om? Jeg holdt på å kjøpe aksjer i Freyr nå, men kursen beveget seg nesten ikke på den store nyheten. Venter markedet på hvordan resten skal finansieres, slik at investorer kan kjøpe seg inn den veien?

Minnes AKH sa tidligere at de ville ha hele tomten eller så finner de et annet sted. Er det noen som husker om det stemmer? Mulig tonen har endret seg nå?

"Når det nå imidlertid er klart at Narvik kommune kan få råderetten over Framneslia, er det opp til kommunen å se hvem av Aker Narvik og LKAB som kan etablere seg i Framneslia. Samtalen mellom partene er i gang, og LKAB sier til Fremover at de fortsatt er interessert i å kjøpe deler av Framneslia"

Hvor stor er denne tomten til AKH?

"162 millioner kroner for å klargjøre tomta i Kvanndalen i Bjerkvik"
Redigert 30.06.2022 kl 23:03 Du må logge inn for å svare
Oksebull
01.07.2022 kl 08:26 2085

Var det en stor nyhet igår? Eller noe som ble postet ilokalavisa i Narvik?
De blir en konkurrent og en pågangsdriver for det grønne skiftet. De kommer til å omsette for 20 milliarder kroner årlig for 29Gw. Vil det si at akh vil omsette for rundt 7 milliarder kr med sine 10Gw før 2025?
Frodon
01.07.2022 kl 09:25 2013

Skjønte ikke hva du mente, det jeg klippet og limte var fra linken du la ved. Det er vell ingenting nytt, bare viser at ting kanskje skjer snart ved kjøp av tomt og at grunnarbeid begynner snart. Det skal prosjekteres i mange år, før det skjer så mye mer i Narvik. Det er fryktelig mye planlegging og grunnarbeid som må på plass for et slikt enormt prosjekt, for at det skal bli en suksess. Og kostnadsbildet må være riktig før de eventuelt bestemmer seg for å gå igang.

Eks Kina har egen batteri by, hvor "alt" av kjøretøy/skip osv går på batteri produsert i byen. Klarer Freyr, Aker Narvik osv å konkurrere mot prisene til Kina på batterier etter hvert? Da kan i hvert fall ikke AKH bruke dyr strøm fra hav vind til prosjektet, men på plansjene står det avbildet hav vind i Narvik.

https://www.theguardian.com/global-development/2021/nov/25/battery-arms-race-how-china-has-monopolised-the-electric-vehicle-industry