Uke 25

Stabukk
RECSI 20.06.2022 kl 04:27 61060

Uke 24 sluttet på kurs 17,195 etter en nedgang på nesten 17%. Men fredag gav oss en opptur på 4,28%.

Så kanskje vi er klar for videre oppgang? La oss håpe det, tross et urolig børsklima.

Synlig short er fremdeles over 3,3% (13,7 mill. aksjer), med Voleon som største aktør.

Lykke til, og la debatten gå på sak, ikke person.
DjTao
21.06.2022 kl 08:58 5995

Tror ingenting . Hvorfor skal vi tippe om det kommer en børsmelding? Hvorfor ikke på torsdag eller tirsdag neste uke, eller uken etter der?
Slettet bruker
21.06.2022 kl 09:03 5937

Hva med med til høsten?
Nsxnsx
21.06.2022 kl 09:20 5806

Spørsmålet er vel myntet på at det er GF i morgen..... så er jo er legitimt spørsmål i min bok.

Men nå det er sagt så tror jeg nok ikke det, men Recsi har jo for vane å dra meldinger når folk minst venter det så tvi tvi.....
Slettet bruker
21.06.2022 kl 09:22 5771

Ah, spennende, det hadde gått meg litt hus forbi. Er ikke så oppdatert lenger da jeg føler caset er så bra nå at jeg kan "legge det litt i skuffen", om det gir noen mening.

Kanskje ikke på GF i morgen, men det kan jo tenkes at de avklarer ting på GF, som gjør at det banes vei for meldinger og avtaler fremover. Om de vet de vil trenge kapital i slutten av neste år, så kan emisjonsfullmakten som gis på GF gi dem trygghet til å inngå avtale med Hanwha for eksempel. Selv om han sa de også kan låne disse pengene, så er ikke det bankers at man får lån.
omac
21.06.2022 kl 09:24 5748

GF er agenda i innkallingen og så er de ferdig. Intet mer, intet mindre
Slettet bruker
21.06.2022 kl 09:28 5777

Ja, så det er vel helst dette med emisjonsfullmakt jeg sikter til. Selv om 6 åringen i meg håper på en gulrot.
omac
21.06.2022 kl 09:34 5704

Står i innkallelsen det, mer får vi ikke
"Styret gis fullmakt til å øke aksjekapitalen med
inntil NOK 84 125 000 gjennom én eller flere
aksjekapitalutvidelser.

Fullmakten kan anvendes for følgende formål:
(i) gjennomføring av investeringer, oppkjøp eller
andre selskapsformål;
(ii) for bruk for incentivprogrammer for ansatte.

Pris og tegningsvilkår fastsettes av styret ved hver
utstedelse under hensyn til Selskapets behov og
aksjenes markedsverdi på det aktuelle tidspunkt.
Aksjer vil kunne utstedes mot kontantvederlag eller
vederlag i form av andre aktiva (tingsinnskudd),
herunder ved fusjon.

Eksisterende aksjonærers fortrinnsrett til å tegne
aksjer vil kunne bli fraveket av styret i forbindelse
med utøvelse av fullmakten.

Denne fullmakt utløper på datoen for den ordinære
generalforsamlingen i 2023, men skal i alle tilfelle
utløpe senest 15 måneder fra datoen for denne
generalforsamlingen.


Styret gis samtidig fullmakt til å foreta nødvendige
vedtektsendringer ved utøvelse av fullmakten.
Denne fullmakt erstatter alle tidligere fullmakter til
å øke aksjekapitalen.”
Slettet bruker
21.06.2022 kl 09:50 5589

Litt artig denne. "GF gi dem trygghet til å inngå avtale med Hanwha".

Til et styre som hovedsakelig består av Hanwha-folk.
Der også den daglige leder sitter på nåde fra samme styret.
Skalleknarp
21.06.2022 kl 09:50 5612

Bra volum så langt i dag. Blir vel noe tøffere og sikkert dyrere for de som ønsker å kontrollere da.(?) Fortsetter dette så ser det ut til å bli en bra RECSI dag skulle en tro. GF i morgen - blir dette standard GF eller litt uvanlig..? Nye koster i styret nå så man vet jo aldri..... RECSI nyheter må uansett snart komme med alt det som er i luften nå så hvorfor ikke som en del av GF i morgen... Vi får svaret i morgen :)
Anywhere
21.06.2022 kl 09:54 5565

Synes aksjen gir et ganske troverdig brudd opp igjen nå fra 18-nivået og velger å sitte på 17,8-snitt-traden. Den litt sendrektige kan selvsagt kjøpe bruddet og sikte seg inn på motstand 20,7-isch
Slettet bruker
21.06.2022 kl 10:03 5535

kjøpsignalet fra fredag ble bekreftet i går.

Adx har krysset igjen til sterk positiv trend, rsi og stochastic har enda mye gå på .

20.7 kr trenger ikke være langt unna. Ser fint ut på chartet akkurat nå. Er noen spennende nivåer her som kan krysses som vil gi veldig bull signal.

Slettet bruker
21.06.2022 kl 10:11 5636

Det skulle jo bli "standard" q1 også som mange mente. Det pleide ikke å komme så mye nytt der, så smalt bomben med Hanwha tok all produksjon. Ikke utenkelig at vi får en "populær" børsmelding imorgen tidlig? Hvem vet? Normalt så er jo GF kjedelige greier og helt etter agenda.
Slettet bruker
21.06.2022 kl 10:15 5713

Ja, det er jo smått komisk, men ikke til vår ulempe heldigvis. Sånn jeg ser det :P
Sa2ri
21.06.2022 kl 11:25 5445

"Om de vet de vil trenge kapital i slutten av neste år, så kan emisjonsfullmakten som gis på GF gi dem trygghet til å inngå avtale med Hanwha for eksempel."

Og hvorfor skulle RECSI gjøre dette? Husk at en økning i aksjebeholdningen til HS utløser budplikt på selskapet, og en rettet emisjon mot HS er derfor kanskje ikke det mest naturlige dersom de ønsker å hente penger på denne måten. Det kan godt være at andre aktører ønsker seg en plass ved styrebordet og derfor kan være interessert i en større aksjepost - det tror jeg er mer nærliggende enn at de skal gjøre en rettet emi mot HS alene.

Minner også om at CEO var veldig klar på at trykking av aksjer ikke nødvendigvis er den beste og/eller billigste måten å hente penger på, sett fra alle aksjonærenes ståsted. Behovet for ekstra kapital kan derfor fint bli finansiert opp på annen måte.
Slettet bruker
21.06.2022 kl 11:48 5287

Sier ikke noe mot dette. Emisjonsfullmakten kan like så godt brukes mot andre aktører. Emisjonsfullmakt er vel mer greit å ha, i tilfellet. Håper dog på en kombinasjon av lån og at det kan betjenes over driften.

FMI
21.06.2022 kl 12:20 5061

Jeg sitter vel med følelsen av at det kommer et bud når kontrakten er inngått. Med de finansielle musklene Hanwha har så koster det ikke så mye å få minst majoritet i selskapet, og jeg synes det gir mening for dem å integrere teknologien og patentene i egen selskapsstruktur. Dette er egentlig under forutsetning av at ekspansjon - også geografisk - er på trappene; noe jeg tror er sannsynlig. Jeg synes også det at det var så viktig for Hanwha å få omtalt at det kanskje ville være nødvendig med en emisjon på Q1 som noe som peker i samme retning.

Det er ikke nødvendigvis noe stort problem: Enten selger man til en relativt god pris (antagelig), eller så blir man sittende i et selskap som hovedaksjonær er dypt investert i og har store planer for.
Slettet bruker
21.06.2022 kl 12:52 4885

Jeg tror ikke Hanwha legger inn bud på hele RECsi/ da burde de gjort det allerede:)

Skulle det dog komme et bud, så vurderer jeg ikke et salg før budet er tresifret - altså 100+.

Da får de assets ink Yulin og teknologi til ca. kostpris.

Kunnskap og erfaring med på kjøpet //
Redigert 21.06.2022 kl 13:01 Du må logge inn for å svare
Skalleknarp
21.06.2022 kl 12:58 4853

Det finnes vel sikkert større ørner som sirkler rundt caset. Om batteribusiness kommer skikkelig i gang - fungerer så vil jo verdien fort øke betraktlig. Bare tenkt for en klynge man da vil ha i ML som blir som sultne fugleunger i et rede mht. "mat"... Say no more....
FMI
21.06.2022 kl 13:20 4672

Det er jo minst like høyt som hva de har kjøpt aksjer for (siste 6 mnd.) - i så fall vil det vel si NOK 20. Men det kommer de jo ikke langt med, så hvis de er seriøse så må de komme med et høyere bud. Men, altså: dette er jo bare (ikke særlig godt begrunnede) spekulasjoner - jeg vet ikke noe mer enn deg om dette og tenker bare høyt, egentlig.
MySpace
21.06.2022 kl 13:57 4417

Synes ikke det gir så mye mening. Hvorfor skulle de vente med bud til etter triggere som får prisen til å gå opp? Hvorfor skulle de inngå kontrakter først, når de kan inngå mye gunstigere kontrakter som 100% eiere?
Slettet bruker
21.06.2022 kl 14:00 4479

De hadde absolutt ikke kommet langt med et bud på skarve 20 kr. Ikke minst etter hva vi vet om interessen fra våre batteri anode venner i ML. Ett slikt bud hadde vært totalt rip off og en voldtekt.
Vi får virkelig håpe at Rec får være ett selvstendig selskap iallfall 5 år til. De kan komme med ett bud etter at rec er på 100 men det blir vel kun våte fantasier
Slettet bruker
21.06.2022 kl 14:02 4619

Tipper at om Hanwha hadde kommet med et bud på 30-40kr. Ville de sikret nok aksjer til å få 51% av aksjene eller mer.
FMI
21.06.2022 kl 14:10 4839

Vel, begrunnelsen måtte være at de sitter på massiv innsideinformasjon, ikke minst med tanke på at de har gitt et tilbud til selskapet om kjøp av hele ML-produksjonen, og har sine representanter i styret som skal ta stilling til tilbudet. Jeg vil anta det er umulig for dem å kjøpe nye aksjer mens den prosessen pågår. Men igjen: jeg spekulerer bare.
Slettet bruker
21.06.2022 kl 14:37 4776

Og styret består av rever som skal passe hønsehuset. Blir noe suspekt hele greia spør du meg. Men man får klamre seg til håpet at vi småaksjonærer ikke blir voldtatt på høylys dag. Ett tilbud på 30 hadde også vært skammelig slik utviklingen blir de neste 10 åra innenfor silisium og silan.
MySpace
21.06.2022 kl 14:45 4740

Da ville de kanskje heller prøvd å kjøpe opp selskapet før de meldte at de ville kjøpe opp hele produksjonen. Tenker jeg, da. Jeg synes det ser ut til at de er fornøyd med sitt nåværende eierskap. De styrer jo i praksis REC og tar alt produktet selv, til minst en tredjedel av prisen til å kjøpe opp hele selskapet. Så får de sikkert en god silisiumpris i kjøpsavtalen. Det reduserer risikoen for REC betraktelig, og tilfredsstiller Hanwha. Alle parter fornøyde.

Men mulig du får rett! Så lenge aksjeprisen fortsetter å holde seg her, er alt mulig.
Redigert 21.06.2022 kl 14:47 Du må logge inn for å svare
Sa2ri
21.06.2022 kl 14:50 4833

"Jeg vil anta det er umulig for dem å kjøpe nye aksjer mens den prosessen pågår."

Nei, det er ikke mulig uten å utløse budplikt på hele selskapet.

Har dere regnet på hvor mange aksjer det er utestående uten de HS/HC eier allerede, og hva det vil koste for dem å "ta over" selskapet? Normalt er det 30% budpremie i slike prosesser, og da blir kursen ca. 25-26 uten at jeg har regnet på dette (vektet over en gitt periode). Antallet aksjer er ca. 280 mill utenom HS/HC sine, og da er det bare å ta regnestykket. Ikke så vanvittig store beløpet (ca. 7-7,3 mrdNOK), men nok til at det skal noe til å ta denne kostnaden for å sikre seg produksjonen til RECSI.
Redigert 21.06.2022 kl 14:51 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.06.2022 kl 14:59 4815

Denne meldingen er jo sinnsykt bull!! Jeg trodde ikke denne kom før endelig avklaring om sema :p

Denne sikrer enormt poly behov!

Sema er bra for 2 ting

Det gir gode tax credits for REC og ikke minst at solar industrien tar av slik at det sikrer behov for poly i USA. Nå virker det som de setter igang uansett!!
Sa2ri
21.06.2022 kl 15:01 4816

"To meet its ambitious growth targets, the Consortium has launched a competitive RFP to search for qualified manufacturers who are aligned with the consortium's goals and can commit to a long-term strategic partnership to supply up to 7 GW of solar modules per year starting from 2024."

Ikke en tilfeldighet dette..........
Skalleknarp
21.06.2022 kl 15:09 4790

Vi har jo ennå ikke hatt noen boost etter inngåelse av MOU med Ferroglobe som ble inngått 13 juni. RESCSI lå da et stykke over NOK 19, men det var da fallet nedover startet... Må da ha noen verdi denne avtalen også men ser ut som om den er gått i glemmeboken. Man venter på flere viktige bekreftelser... Får håpe disse når de kommer gir litt mer guffe... !!
Redigert 21.06.2022 kl 15:14 Du må logge inn for å svare
Småplukker
21.06.2022 kl 15:11 4793

Jeg anser sannsynligheten for at Rec er i full produksjon og involvert i både solar og batterileveranser, for nære 100% om halvannet år.
Det betyr at det er bare tålmodighet som trengs for å se en kurs på minst 60 kroner innen nyttår 2023. Likevel er vi altså her, tuslende oppunder 20 kroner.
En sinnsyk mulighet for de som sitter med frie midler. Selv har jeg det meste i Rec allerede desverre.
Skalleknarp
21.06.2022 kl 15:21 4786

Er det fordel eller ulempe at det er mer enn et synlig short selskap med bra volum lånte aksjer. Tenker hvis kurs plutselig stiger mer enn ønsket (eksempelvis pga. god melding) og at "Noen" defor velger å starte inndekning... Hvilken effekt vil dette evt. ha..? Det er vel også mange usynlige short man ikke ser noe tydelig mønster på.
Slettet bruker
21.06.2022 kl 15:30 4747

Hvorfor skal kursen stige for at Rec jobber med innkjøp av råvarer?
At det er en bekreftelse på forberedelsene til oppstart er klart,ikke noe annet.
Sa2ri
21.06.2022 kl 15:33 4710

Voleon reduserte med fattige 150' aksjer i går. Masse igjen å dekke inn...........
Intravenøsiu
21.06.2022 kl 15:47 4763

Enig, dette lå litt i kortene, Kinesiske Bluestar har 58% av elkem aksjene, så da er det naturlig å henvende seg tok Ferroglobe med tanke på utviklingen med krav om sporbarhet i verdikjeden for polysilisium.

Anywhere
21.06.2022 kl 16:05 4659

Så er frågan om aksjen kjøres opp mot slutt også i dag og selges ned 15-20 øre i sluttauksjon. Da kan man hale et par tusenlapper på salg 16:19:55, kjøp 16:25:10-isch :)
seth
21.06.2022 kl 16:27 4544

Stemmer det at det gikk nesten 5mill aksjer i sluttauksjonen?
Anywhere
21.06.2022 kl 16:28 4623

Enda mer galskap på slutt-omsetning i dag med omtrent 100 mill i omsetning, fra under 180 mill totalt før sluttauksjon. Altså over en tredel av aksjene omsatt i auksjonen!!
Har aldri sett slikt.