GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (4)

nman
GOGL 21.06.2022 kl 22:26 10063

Lager nok en ny tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/146399/view
nman
21.06.2022 kl 22:44 8091

Når det gjelder nyheter fra Reuters er det enkelt, og gratis, å registrere seg. Da er det ingen lesebegrensniner. Man velger intererresseområde(r); f.eks. Commodities. Mange nyheter innen kull, jernmalm og landbruksprodukter (korn, soya, mm).

Ettermiddagens nyhetsbrev fra Reuters hadde overskriften:
«It's a Coal, Coal Summer»
Utdrag:
Major European economies are on a two-fold mission: fill storage before the winter, and secure future supplies so they can quit Russia outright. At the moment, they’re at about 54% full, with a goal of 80% by October.

But for the moment - and we’ve been hearing a lot of going backward to advance into the future, like something rejected from George R.R. Martin’s unfinished Game of Thrones novel - many nations are kicking in with more coal.

So what does that mean? A quick rundown:

–Germany is boosting coal output. It relies on that fuel for about 17% of consumption.

–Italy is doing the same - but coal only accounts for 3% of consumption.

–Austria, too, has doubled down on coal - but it, too, is only a modest user of coal, at about 5% of consumption.

–The Netherlands, lastly, are also in the mix, evoking a crisis plan to boost coal-fired power generation. Coal makes up about 7% of its mix at the moment.


Ellers blir det en 4-500 pnmx/kmax laster om man får til en slik korridor for hvete:
https://www.reuters.com/world/turkish-team-discuss-black-sea-grain-corridor-russia-this-week-media-2022-06-21/
Redigert 21.06.2022 kl 22:47 Du må logge inn for å svare

Vi ser antydninger til en fortsettelse av bestillinger i tankmarkedet. Får vi en bestillingsbølge i den sektoren er dette gull for tørrbulk. En slik bølge vil potensielt kunne forskyve første mulige masselevering av capesize til 2028. Nybyggbestillinger i øvrige segment den siste uka er på 23.

Allied skriver:
"A very satisfying week came to an end for the newbuilding market
with buying interest appearing quite strong. It seems that the up-
ward trajectories noted in freight rates have generated ample incen-
tive for further ordering to take place. While we expected that new
ordering activity for tanker units will be slower compared to that
noted for dry bulkers (if we take into account the different perfor-
mance noted in freight rates between these two sectors), the up-
ward trend in rates noted in the tanker market of the last weeks has
further awakened buying appetite. As shown in the table below, new
orders showed a fair variety in terms of ship type but also in the se-
lection of shipbuilders, with China re-emerging strong after the lift-
ing of its COVID lockdown measures. At the same time, it should be
noted that we are still seeing a fair amount of momentum in new
ordering for both the containership and gas sectors."

Bestillingsbølgen i LNG fortsetter med 8 store skip. Disse går for 213-240 mUSD. Verftene vil mye heller ha disse bestillingene fremfor en cape som i bestefall drar inn 90 mUSD. 90 mUSD er etter mitt syn hva den mest sansnylige prisen er ved en NB-bestilling av en nuke eco dualfuel med scrubber, betydelig høyere enn hva man kan få inntrykk av å lese disse rapportene, som sier 65 mUSD for en nybygglevering av en "standard cape", noe ingen ville ha kjøpt. 90 mUSD er utgangspunkt hva som er replacement value for de 10 nye capene vi har på vannet som vi ga 52 mUSD for i fjor.
Fljo
22.06.2022 kl 08:03 7870

Det er lovende tider, ingen tvil.

Men er det ikke slik i aksjemarkedet at skal men tjene mye penger så må man gå motstrøms, dvs selge når det ser som lysest ut og kjøpe når det er mørkest?

2020 blir neppe solgt stykkvis, de skal nok melke rater en god stund til, men rederiet vil trolig bli solgt i en enhet innen de sete 3 år.
Trøym vil da ha tjent enormt på 2020 så hele satsingen i Himalaya er helt uten risk.

Golden Ocean viser klare tekniske svakheter, hvis denne du drer under 120 kroner, da bærer det trolig rett ned i 100 lappen
Vi var der rett før påske, ikke lenge siden det, Cape ser ut til å stupe ned igjen.
Redigert 22.06.2022 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Mollen
22.06.2022 kl 10:20 7624

Ja, det er akkurat det som frister meg med 2020. Jeg har lyst å sitte i denne den dagen det meldes at selskapet skal selges. Ratene vil svinge fremover også, men skipsprisene har vel steget jevnt og trutt over flere år nå. Jeg vil tro at Trøim er mer opptatt av å time markedet og utnytte potensialet i prisoppgangen på skip enn det feks JF er.

Benytter brannsalget til å fylle på i 2020 til å kjøpe igjen noen 2020 aksjer som ble solgt etter Ex utbytte, Regner ikke med vi har sett bunn enda, men en plass må en starte. Den siste som vil slutte å betale utbytte er 2020 av alle bulk selskapene. Selv når andre svidde av gryn som bare det q1 og q2 2020 betalte 2020 ut utbytte.

Tror definitivt ikke 2020 selges nå, ikke på noen år enda.
Syklusen er ikke over, selv om det kan se slik ut i dag.

Ja, Trøym vil nok prøve å time en exit, det vil ikke Gogl, de vil bestå.

Er ingen hast med å handle inn drybulk nå, det stuper og det kan fortsette i ukes vis.
2020 ble handlet umder 100 lappen i Januar, skal ikke mye til før den er der igjen.
Redigert 22.06.2022 kl 10:43 Du må logge inn for å svare

Er vel større sannsynlighet at både GOGL og 2020 går til 100 enn 200 på kort sikt. Nei, syklusen er ikke over. Skipene til 2020 vil nok gi 10 x tilbake (hittil har de betalte tilbake ca 0,64) før de blir spiker. De traff så j.... bunnen når de kjøpte de skipene.

Kina cap ned 25,7%.....

Kina-Japan/Stillehavet rundreise 180 000 DWT Capesize $/dag 16414 -5692
Backline
22.06.2022 kl 13:04 7322

Det ser slik ut. I 2021 var det en bunn i slutten av juli. Det kan sikkert gjenta seg i år. Da spørs det hvor langt ned bunnen er. Den tekniske støtten er vel på kr 75.
nman
22.06.2022 kl 22:52 6949

Ulrik har truffet blink med å slutte 78% av cape og 77% av pnmx til hhv $28.300 og $27.500 i Q2. Tilsvarende tall for Q3 er 15% til $38.200 (cape) og 33% til $34.900 (pnmx).
Dette var pr Q1-rapporten 19.mai. Og bedre kan det ha blitt nå i tiden etterpå.
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/4ef678a9-ebe9-499d-9535-c6fbcc181f1f
Ellers er verken EEXI eller den lave ordreboken avlyst, så det ser særdeles lovende for de neste årene tross kortsiktig usikkerhet nå.
Redigert 22.06.2022 kl 22:53 Du må logge inn for å svare

Noen som har et utbytteintervall med ratene som er gjengitt her for Q2? Geita?
nman
23.06.2022 kl 08:36 6689

Har ikke regnearket ttilgjengelig, men regnet på det etter Q1 fremleggelsen. $25-30mill mer i Q2 på driften. Salgsgevinst $9.6mill i Q2. De hadde en fortjeneste på drøyt $18mill på derivater i Q1. Har ingen ide om hva denne er i Q2, så setter denne til 0.
Ender da opp med en EPS på 70-cent-tallet.

Får håpe dette betyr at bunnen er satt.
Product
Price
Change
Jun
20875
+125
Jul
25000
+1000
Q3
28500
+667
Q4
27000
+500
Cal23
19075
+325
Backline
23.06.2022 kl 11:14 6364

Vi trenger litt positive signaler nå. Ikke så positive signaler for tørrlast fra Eirik Haavaldsen i Pareto Securities, med holdanbefaling for GOGL: https://finansavisen.no/nyheter/bors/2022/06/23/7887338/analysesjef-tankmarkedet-er-fryktelig-interessant

Pareto har vært negativ til bulk og GOGL lenge.

Det jeg sliter litt med å forstå er at så mange er så mye mer positiv til tank enn bulk. Jeg sitter selv i tank og tror det kan bli bra, men skjønner ikke at utsiktene er noe dårligere for bulk. Begge segmenter vil nyte godt av den samme lave ordreboken framover. Begge vil bremses om det blir en kraftig resesjon, som vil påvirke både oljeetterspørsel og IO-etterspørsel. Tank har hatt to elendige år, så jeg skjønner at man venter at det snart må løsne, men prisene for tankaksjer er slett ikke dårlige. Mange har doblet seg fra bunnen uten at ratene har vist tegn til bedring. Mange går seiler fortsatt med tap. FRO er priset mye høyere P/NAV enn GOGL, til tross for at GOGL tjener gode penger og betaler store utbytter og forventes å gjøre det neste tre år, mens FRO så vidt går break even. Virker som markedet er villige til å prise inn store forventninger i tank, mens i bulk tar man sorgene på forskudd.
Redigert 23.06.2022 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
nman
23.06.2022 kl 16:12 6098

Våre venner MW fortsetter å dekke seg inn, ned med 220000 aksjer i går. De har stort sett solgt billig og kjøpt dyrt, og også betalt noen utbytter :-)
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051

Mange våte drømmer ute å går om tank. Produkt har gått bra men foreløpig tjener VLCCer så lite at opplag for eldre skip burde være vel så sannsynlig som noe ratebonansa. Ja, dersom oljeprisen faller skal diverse strategiske lagre fylles – men når skjer det? Og ton-miles gjelder vel også for VLCCer som alt annet flytende? I dag reflekterer ratene tydelig at det er for mange av de store tankskipene og hva skjer dersom vi får Venezuela og Iran inn i olje-mixen – hvor førstnevnte betjener USA og sistnevnte Europa?
Fundamentalt sett virker det som om tørrlast mer enn noensinne er stedet å være, og nå har tilfeldighetene gjort at sektoren har blitt repriset med 23–33% også. GOGL er den av de sentrale bulkaksjene som har falt minst fra topp – av helt forståelige grunner – og denne burde vel gjøre det meget bra fremover? Resesjonsfare ++ til tross; tørrbulksyklusen sies å vare frem til den blir bygget i hjel, og det er årevis frem dit. Sektoren tjener gjennomgående en masse penger - året rundt - og nå står høysesongen for tur for de store skipene. Kina trenger malm fra Brasil og til og med Europa skal nå ha kull… Kan det bli bedre da? Heia GOGL (og heia JIN!).
nman
24.06.2022 kl 08:22 5538

Dalian iron ore rebounded in afternoon trade on Thursday erasing earlier losses as Chinese markets were lifted by President Xi Jinping’s pledge to take more effective measures to achieve the country’s economic and social development goals.
https://www.hellenicshippingnews.com/capesize-gains-buoy-baltic-sea-freight-index/
nman
25.06.2022 kl 08:19 5122

However, with the dry season approaching, ING expects a recovery in Australian coking coal exports. “Demand for Australian coal should also be robust given that many buyers will be looking for alternatives to Russian supply,” Patterson added.
https://www.hellenicshippingnews.com/financial-gains-support-coal-transition/
nman
25.06.2022 kl 13:41 4893

Sterk rate :-)
A Kamsarmax was reported fixed at the level of usd 25,000 pd for 1 year employment basis delivery China.

Ellers er det verdt å merke seg at det lille som skjer av nybestillinger er innen de mindre skipsklassene.

https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/06/ADVANCED-MARKET-REPORT-WEEK-25.pdf
Redigert 25.06.2022 kl 13:42 Du må logge inn for å svare
nman
27.06.2022 kl 08:57 4303


«Det er naturlig å anta at optimismen i Asia i natt, og ikke minst USA fredag kveld, vil påvirke børsene i Europa i dag. G-7 landene, med USA i spissen, annonserte i går ambisjoner om en storstilt infrastruktur pakke på 600 millarder dollar, som en respons på Kinas internasjonale ekspansjon», skriver Berntsen.
https://finansavisen.no/nyheter/borsoppdatering/2022/06/27/7889146/dette-vil-pavirke-oslo-bors-mandag


China, which buys almost 70% of global seaborne iron ore, is expected to import about 93.7 million tonnes, according to commodity analysts Kpler, while Refinitiv is tipping arrivals at a slightly higher 96.2 million tonnes.

Both forecasts are slightly higher than the official customs figure of 92.52 million tonnes in May, meaning a small increase in monthly imports is on the cards.
However, it's worth noting that imports in the first five months of 2022 were 447 million tonnes, which is down 5.1% from the same period in 2021, a reflection that the steel industry is battling to rebound from the COVID-19 lockdowns.
Overall, it seems that the iron ore and steel markets had been trading on the expectation that Beijing would deliver rapid and effective stimulus, especially in the second half of 2022.
While this may still happen, it appears market participants want to see actual demand rising, rather than officials talking about it.
https://www.reuters.com/markets/commodities/iron-ore-needs-china-stimulus-action-not-just-words-russell-2022-06-27/
olavgg
27.06.2022 kl 09:36 4217

Valgte å fylle på med GOGL nå med alle utbyttene jeg har fått siste 9 måneder. Synes ~115 er en god pris. Ratene har fallt mye, og jeg regner med at de stabiliserer seg på dette nivået før full fart til høsten kommer.
nman
27.06.2022 kl 11:24 4093

Ble noen flere på 115-tallet på meg også.
ibyx
27.06.2022 kl 13:17 3954

Kleint med analyser/anbefalinger på denne?
Short på 2,49%. Forholdsvis friskt?
Redigert 27.06.2022 kl 13:17 Du må logge inn for å svare
nman
27.06.2022 kl 16:18 3727

«Noe av det som letter stemningen, er nye signaler om at veksten tar seg opp igjen i Kina som resultat av lettelser i coronarestriksjonene.
https://finansavisen.no/nyheter/borsoppdatering/2022/06/27/7889596/nervos-start-pa-new-york-borsen
nman
28.06.2022 kl 08:18 3292

I USA var shorten ned med ca 1.3mill aksjer i første halvdel av juni.
https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/gogl/short-interest
nman
28.06.2022 kl 08:24 3304

Dalian and Singapore iron ore futures hit one-week highs on Monday, supported by hopes that Chinese steelmakers would restart dozens of blast furnaces idled due to slumping margins and weak demand to replenish inventories.
Easing COVID-19 restrictions in Shanghai and scrapped or relaxed testing mandates in several Chinese cities also buoyed markets battered over the last two weeks amid concerns over weak demand in the world’s biggest steel producer.
https://www.hellenicshippingnews.com/iron-ore-climbs-one-week-high-on-china-demand-hopes-easing-covid-curbs/
nman
28.06.2022 kl 08:31 3282

Kullprisene holder seg ikke overraskende høye.
The price has reached its current elevated levels on the back of strong demand from Europe, which is turning to seaborne coal from South Africa and even as far away as Australia as it halts imports from Russia.
Power shortages in India and Japan, the world's second- and third-biggest coal importers, respectively, have also boosted demand and prices.
https://www.reuters.com/business/energy/spot-australian-thermal-coal-has-surged-contract-price-is-key-russell-2022-06-28/
nman
28.06.2022 kl 14:14 2965

Coal remains the lifesaver for most of the dry bulk sector

Two years ago, Austria and Belgium became the first two countries in Europe to completely eliminate coal from their electricity grids. Both countries are now preparing to reopen shuttered coal power stations for operation again. Similar directives are being handed down by many European governments.

Germany plans to reopen around 10 gigawatts of coal capacity to replace gas-fired generation, along with similar moves to increase burning of the fuel in the Netherlands, and France.

A new report from Dutch bank ING suggests both Poland and Germany could fully substitute gas use in their power sectors by running coal-fired power plants at full capacity and to a very large degree in Portugal, Spain, and the Netherlands.

https://splash247.com/europes-renewed-coal-thirst-props-up-capes/

Blir andre boller når det er kull + IO som skal fraktes i stort monn, frem til det skjer er det lite som ser lyst ut her. Men med det vanvittige volum av kull vi har som går sjøveien, er det mye mindre IO som må til for å komme opp på samme nivået som fjoråret. Ser man tilbake på fjoråret, så var det ikke før midten av august at man i sesongen passerte 40k. Er fortsatt veldig bull for hva som ligger forran oss i august og utover for årets sesong.
Redigert 28.06.2022 kl 16:17 Du må logge inn for å svare

Allied rapporterer i sin ukesrapport om bestilling av 28 containerskip, 14 gasstankere, og 4 tankere. 28 av disse 46 bestillingene okkuperer store slots på verftene. Dette er helt formidabel mengde med båter. Vi ser småtank (115k dwt) som går for 57,5m USD, så pris for stål på kjøl er kraftig opp. Av storskip er det de 12 gasstanker med en pris på 214,6m USD som har levering 2024-26. Vil tro at de aller fleste her får sin faktiske levering 2026 mtp. de tidligere offentliggjorte NB-bestillinger.

Også verdt å nevne at det er en fortsettelse i bestillinger av tankere. Dette håper vi selvsagt fortsetter med en bestillingsbølge i dette segmentet. Da har vi alle medeiere tørrbulk sikret oss for generasjoner. Allied kommenterer følgende ang. tankbestillingene:

"... despite the lacklustre earnings performance noted in tankers, the recent freight market recovery has triggered an increase in buying interest and a fair flow of new orders this past week."
Redigert 28.06.2022 kl 16:31 Du må logge inn for å svare

Allied skriver følgende om kull og dets innvirkning på fraktene:
Amidst the significant energy squeeze being felt in Europe and Asia, coal has once again found a foothold to expand its presence in the energy mix of many economies worldwide. With most energy commodity prices having already started off the year on a high note, the situation in Ukraine and the escalating sanctions that followed only helped in worsening the supply/demand balance, pushing power generators across Europe and Asia to scramble to secure future shipments of coal. We have already started to see a 10% to 20% jump in imports of coal into Europe, while given talks over restarting coal-fired power plants across Europe as a contingency measure to counter the drop in Russian gas flows, this trend in coal imports is likely to continue and further intensify during the final quarter of the year. At the same time, much of Asia is also battling with a major increase in electricity demand, with China battling to meet the record electricity usage seen there as part of the early summer heatwaves being noted across the country.

All of this has already shown a favorable face in shipping markets, as dry bulkers have seen a newfound support in freight rates as part of these surges in imports. Dry Bulkers may well have seen a drop in freight rates across the different size segments over the past month, yet it seems as though the drop has been dampened to a fair degree thanks to an improved coal trade. The Atlantic has been one of the main beneficiaries, seeing a better support level emerge, as coal flows have engaged, to a strong degree, even the larger Capesize vessels which were looking to fill the gaps left by commodities such as iron ore (which has been on the wane of late). Yet given that this has not been enough to completely turn around the market from its current downtrend, it does beg the question as to how well a booming thermal coal trade could be enough on its own to keep the market going. What’s more, is that during the current “energy market squeeze” previous carbon pledges may well have been put on hold, yet given the still prevalent risk of relying on a commodity that is a prime target for any economy looking to cut back its carbon footprint, it means that even this most recent bullish run already has an expiry date set. The truth is that as things stand now, a booming thermal coal trade is likely to continue to play a strong positive role well into the final quarter of the year.