GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (4)

nman
GOGL 21.06.2022 kl 22:26 344016

Lager nok en ny tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/146399/view
fattigstakkar
01.07.2022 kl 10:10 7761

Sjefen virker i hvert fall positiv nok. https://youtu.be/VhSok5oqdnQ
hogan
01.07.2022 kl 10:17 7823

StorBank Morgan kjøper cape ship, det er sikkert fordi det er dårlige fremtidsutsikter, hvis de skal dekke inn mer må vel kursen opp
Redigert 01.07.2022 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
01.07.2022 kl 11:07 7955

Realistoptimist skrev Hva skjer idag egentlig??
Utolmodige som lemper ut aksjer som igjen trigger stop loss, som igjen fører til at folk lemper ut aksjer som igjen etc etc etc. Ingenting som tilsier bear. Dette har skjedd ørten ganger de sisye årene. Jeg kjøper videre i dag. Penger på gata.
fattigstakkar
01.07.2022 kl 11:51 7965

Var en god kjøpsmulighet på formiddagen i dag. Skjønner ikke hva den selgeren tenkte på. Det dukker alltid opp muligheter i shipping med disse uforklarlige kurssvingningene.
The Godfather
01.07.2022 kl 12:10 7956

Signs that China’s battered housing markets have bottomed out

https://splash247.com/signs-that-chinas-battered-housing-markets-have-bottomed-out/
Ryddegutt
01.07.2022 kl 15:46 7690

7% ned i usa nå.. 3 ganger så mye ned som annen bulk. Ikke veldig optimistisk
fattigstakkar
01.07.2022 kl 15:50 7667

det er da man kjøper
Realistoptimist
01.07.2022 kl 15:51 7678

Jeg sa på 150 at denne sikkert skulle ned mot 110 igjen... det ble bare fnyst av, for denne skulle strake veien til 180.
hogan
01.07.2022 kl 15:52 7692

Selg ryddegutt, la de dekke seg inn billig
Geir Rune L
01.07.2022 kl 15:52 7713

Marshall har dekket shorten sin og er nå under meldepliktig nivå. Worlquant øker med ca 100k.
bjooern
01.07.2022 kl 15:53 7714

fattigstakkar skrev det er da man kjøper
Solgte meg ut på 104 og skal inn igjen på 104.
nman
01.07.2022 kl 15:54 7723

MW dekket inn minst 500k i går, og er derved under 0.5%.
Worldquant økte med ca 110k.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051
hogan
01.07.2022 kl 16:03 7668

Du satt igjen på perrongen, kanskje du får på 104, men du er sikkert ikke inne når han står i 150 igjen
bjooern
01.07.2022 kl 16:10 7633

Hoppet av midtveis ja.
Men kommer jeg meg inn på 104 så blir jeg med helt til endestasjonen.
Realistoptimist
01.07.2022 kl 16:15 7622

Når du ikke har vært inne igjen mellom 104 og 154, så må det være det samme om du kjøper på 104 eller 106? Du har jo allerede gått glipp av masse.
bjooern
01.07.2022 kl 16:21 7589

Er litt overtroisk sånn er det bare:)
Redigert 01.07.2022 kl 16:24 Du må logge inn for å svare
bjooern
01.07.2022 kl 16:40 7604

Ser ut til at jeg får den enda billigere på mandag:)
fattigstakkar
01.07.2022 kl 18:09 7561

Først container og nå LNG som bygger som gale. Får bulkere bestilles og knapt noen capes. Om seks måneder, ett år og to år tror jeg mange lurer på hvorfor de ikke kjøpte GOGL på 106.
https://www.tradewindsnews.com/gas/record-lng-carrier-newbuilding-bonanza-tops-100-ships-in-first-half-2022/2-1-1249563
Shippingballs
01.07.2022 kl 19:30 7513

Det verste er at det ser ut som både containerflåten og LNG-flåten enn så lenge konsumerer nybyggene uten store ratefall. Og det på tross av det makroøkonomiske bildet.
nman
01.07.2022 kl 21:59 7444

Store Norske vurderer å forlenge kulldriften til 2025
Skyhøye kullpriser har plutselig gjort Store Norskes siste Svalbard-gruve lønnsom. Nå vurderer selskapet å forlenge driften – selv om kullkraftverket i Longyearbyen avvikles.
https://e24.no/olje-og-energi/i/z7nGVr/store-norske-vurderer-aa-forlenge-kulldriften-til-2025
Hardingen
02.07.2022 kl 22:49 6947

Me har vel innsett at super syklusen er utsatt, men me har god inntjening og er i ein "bull" syklus som truleg kjem til å vara i mange år. Om denne transformeres til ein super syklus vil tida vise.
Demand har vært ner 8-9 % siste 6 mnd , men me har fortsatt greie rater. Og det tatt i betraktning at Kina ikkje er komme i spel endå.

Her er litt helge underholdning frå Marine Money.

Dry cargo vessels play an essential role in transportation of global commodities, including food and energy. The industry has better fundamentals than ever, thanks to a limited orderbook, supply chain disruptions, changing trade flow and decarbonization regulations.

• The Orderbook & CII – What they mean for Vessel Supply
• War in Ukraine – Ton Mile Impact on Coal and Agricultural Commodity Trades
• Comparing Commercial Operating Strategies
• Supply Chain Disruption – How it’s Effecting Demand
• Decarbonization & Digitalization Strategy – What Works Today

Hamish Norton, President, Star Bulk Carriers
John Kartsonas, Director, Seanergy Maritime
Tasos Aslidis, CFO, Eurodry
Costa Tsoutsoplides, Chief Strategy Officer, Eagle Bulk Shipping
Mark Filanowski, CEO, Pangaea Logistics Solutions
Carl Ackerley, COO, Grindrod Shipping

https://www.youtube.com/watch?v=aOi589H7FaQ&t=3s
Redigert 04.07.2022 kl 14:57 Du må logge inn for å svare
nman
04.07.2022 kl 08:43 6447

MELBOURNE, July 4 (Reuters) - Australia's mining and energy export revenues are forecast to climb 3% to a record A$419 billion ($286 billion) in the year to June 2023, buoyed by surging coal and gas prices in the wake of Russia's invasion of Ukraine, the government said on Monday.

"The outlook is for the prices of energy commodities to remain strong for longer than previously forecast, as Western nations look for alternatives to Russian energy supplies," the Department of Industry said in its resources and energy quarterly report.

However it said higher global interest rates to combat inflation could hurt global economic activity and in turn lower resource and energy export earnings.

Exports of thermal coal used in power generation are expected to rise 15% to A$44 billion on strong prices and a small rise in volume, as Australian coal is considered the main alternative to Russia's higher coal grades, the government said.

Revenue from metallurgical coal used in steelmaking is forecast to climb 3% to A$60 billion.

"With inventories of energy in the Northern Hemisphere well below normal, any supply disruptions will result in more price surges," the report said, pointing to potential declines in coal output due to heavy rains lashing eastern Australia.

Offsetting gains in LNG and coal, the value of Australia's top export earner, iron ore, is expected to fall by 12% to A$116 billion in the year to June 2023, with the average price seen falling to $99 a tonne from $119.
https://www.reuters.com/markets/commodities/australia-forecasts-record-mining-energy-export-sales-2023-2022-07-03/
Golden Goat
04.07.2022 kl 13:12 6218

Verdt å lese denne artikkelen:

"Outlook

In China, the largest source of Capesize demand, economic sentiment has improved this week following several months of economic shocks due to lockdowns. The country posted a manufacturing PMI of 50.2 today, climbing back in expansionary territory following months of low readings. Further, the country has reduced quarantine requirements for international arrivals, sparking hopes of less Covid-induced economic turmoil in 2H22. Looking forward, the sole easing of mass-lockdowns sets a positive tone for Chinese economic activity and in turn, raw material demand. Finally, steel production returned to healthy levels in May, totalling 96.6m tonnes, the highest so far this year despite the Covid disruption. This gives us optimism the country’s iron ore demand will continue to rise in Q3 and provide a lift to Capesize demand."

https://www.breakwaveadvisors.com/insights/2022/7/1/the-big-picture-the-capesize-market
nman
04.07.2022 kl 17:26 6125

Både MW og Worldquant økte shorten på fredag; sistnevnte med ca 220k.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051
Golden Goat
05.07.2022 kl 07:49 5914

Allied rapporterer om en enkeltstående capesize NB-bestilling. Meget interessant. Den er 180kDWT (altså ikke en newcastlemax), dual fuelled, har levering 2025 og mest interessant av alt; prisen "low/mid $ 80's mill". Prisen kan da anslås å være et sted mellom 81 og 85 mUSD for en 'liten' cape på 180kDWT. Om denne transaksjonen er resultat av materialisert verdiøkning, så skal NAV justeres kraftig opp i de aller fleste regneark! Replacement cost for en av de nye nukene våre vil da komme opp på [81.0 , 85.0] * (210/180) = [94.5 , 99.2] mUSD (!!!).
Redigert 05.07.2022 kl 07:54 Du må logge inn for å svare
nman
05.07.2022 kl 08:07 5964

Høye lagre av stål, men også mindre IO på lager.

It is no surprise that with lower steel output from China iron ore imports have also been under pressure so far this year. The latest trade data shows that cumulative imports over the first five months of the year totaled almost 447mt, down around 5% year-on-year. Naturally, if there is an upside in steel output over the second half of this year, we would expect to see stronger import demand for iron ore. Port inventories have been drawn down quite considerably over the last few months. The latest data from SteelHome shows that port inventories stand at around 124mt, down from a little more than 160mt earlier this year. Stocks are at their lowest levels in a year, and below the five-year average of close to 130mt for this stage of the year. These lower stocks and the more recent pressure we have seen on iron ore prices could attract some Chinese buying interest.
https://www.hellenicshippingnews.com/china-policy-key-for-iron-ore-outlook/
bjooern
05.07.2022 kl 17:23 5540

Tror jaggu jeg får den under hundrelappen imorgen.:)
nman
05.07.2022 kl 17:59 5544

MW ligger og vaker omkring 0.5% grensa (omlag 1 million aksjer); under igjen i går.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051

An analysis of Russia's seaborne exports of coal since the Feb. 24 invasion of Ukraine show that it has not only managed to maintain volumes but has actually increased them.
https://www.reuters.com/markets/commodities/russia-boosts-coal-exports-western-sanctions-yet-bite-russell-2022-07-05/
Realistoptimist
05.07.2022 kl 18:48 5489

Du kan jo vente enda lenger, så får du den under 80 kr etterhvert også..
Mollen
05.07.2022 kl 20:45 9159

Oljeprisen har gått noe ned nå i det siste, men er fortsatt høy… Hvorfor settes ikke farten på skipene ned med dagens drivstoffpriser ?
Redigert 05.07.2022 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
nman
05.07.2022 kl 22:15 9043

BEIJING, July 5 (Reuters) - China will set up a state infrastructure investment fund worth 500 billion yuan ($74.69 billion) to spur infrastructure spending and revive a flagging economy, two people with knowledge of the matter told Reuters on Tuesday.
https://www.reuters.com/world/china/exclusive-china-set-up-infrastructure-fund-worth-75-bln-revive-economy-sources-2022-07-05/?utm_source=Sailthru&utm_medium=newsletter&utm_campaign=daily-briefing&utm_term=07-05-2022
nman
06.07.2022 kl 08:01 8829

Dalian iron ore futures rose on Tuesday with the market gaining for the first time in four sessions on expectations of lower U.S. tariffs on Chinese goods, although fears of a global recession capped gains.
https://www.hellenicshippingnews.com/iron-ore-firms-after-deep-losses-as-easing-u-s-china-tensions-support/
Realistoptimist
06.07.2022 kl 09:14 8781

Noen som har en formening om hvor bunnen er i sommer? 96 kr eller rundt 83-84 kr? Eller noe annet sted?
Golden Goat
06.07.2022 kl 12:45 8694

Intermodal bekrefter prisen hennes å være 85 mUSD. Dvs. høyeste verdien i intervallene er korrekt utgangspunkt i beregningene. Det betyr at tonnjustert, så vil en ncmax NB ligge på omlag 99,2 mUSD i replacement cost. Forøvrig er 85 mUSD er 32% høyere enn deres indikative NB-priser for standard capesize på 180 kDWT.
Golden Goat
06.07.2022 kl 12:47 8699

RSI på 28. Regner med at bunnen er her eller nært her. Laveste RSI på over 2 år, ganske tydelig kjøpsignal spør du meg, da pris/nav her er veldig attraktiv og at siste tids nedgang tilskrives makrostøy og ikke fundamentale iboende endringer i hverken sektor eller selskap.
Redigert 06.07.2022 kl 12:48 Du må logge inn for å svare
nman
07.07.2022 kl 08:27 8151

Buying interest continues to focus on the LNG and the containership sector, as demand from the side of owners remains on a vivid pace. What we also observe is that, shipowners have started to show positive sentiment for the tanker market as well and in particular for smaller product tanker segments. It is not unlikely that we will see more orders flow through for this sector (including the larger crude oil size segments as well) in the near term, given the positive expectations that are seemingly held in regards to their respective revenues during the coming year.
https://www.hellenicshippingnews.com/newbuildings-on-high-demand-as-shipowners-are-looking-to-modernize-and-reduce-fuel-consumption/
Realistoptimist
07.07.2022 kl 09:14 8099

Skikkelig grønn FFA for Cape idag...hvor lenge varer den gleden mon tro..
Backline
07.07.2022 kl 09:41 8070

Det er ikke godt å si, men det vi vet er at det vanligvis er den beste delen av året som gjenstår. Så får vi håpe Kina får det travelt med å fylle på IO lagrene. I tillegg er det mye kull som skal flyttes. Om vi har sett bunnen i aksjekursen er fremdeles uvisst. Det som er sannsynlig er at de langsiktige utsiktene i bulk fremdeles er gode. Verden skal tross alt ikke stenges ned…
Slettet bruker
07.07.2022 kl 11:08 7946

Kina cap snur endelig opp
11768 +1485

Rsi i Gogl 30, må 2 år tilbake for å finne Gogl mer over solgt
Verdt å merke seg, de dekker short nå på disse nivåer.
Redigert 07.07.2022 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2022 kl 13:09 7863

Golden Ocean har dekket 50-70% på langt bedre rater en vi i dag ser, dividendet vil bli som i q1 ca.
Aksjen var kjapt nedom 100 lappen, de dekker alt de klarer av short på de nivåene, etter et 55 kroners fall på kort tid.
Kjipt å stå på perrongen, inn i høy sessong hvis dette er bunnen
hyggelig å se Cape, det blir penger av rater på 18 k også,
dividendene i Gogl vil fortsette også i H2 og det forundrer meg ikke om de blir langt høyere en i H1, og dividendene vil fortsette i 2023 og i 2024.

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +10,24% TIL USD 18.286/DAG
7.7.2022 12:06 • TDN Finans •
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 10,24 prosent til 18.286 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Utvikling det siste året. Kilde: Infront

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 07.07.2022 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
nman
07.07.2022 kl 15:51 7605

Worldquant fortsetter å øke shorten - nye 170k aksjer i går.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051
nman
08.07.2022 kl 07:57 7165

Fremtidens fueltype er ikke klar ennå. LNG er et kortsiktig valg. Bra for ordreboken. Står også endel om scrubbere, mm.
In terms of alternative fuels, LNG currently seems the only green fuel that is viable commercially for the deep-sea segment in the short term, with a 0.74% total LNG capable fleet in 2022. In total, there are 817 LNG capable ships in operation, while 743 are currently on order, according to our data. Most of them are oil tankers (39 in operation and 35 on order), containerships (36 in operation and a massive number of 169 on order) and bulkers (13 in operation and 49 on order). However, despite low emissions, it will not be able to meet IMO’s regulations in the long term and will only represent a transitory fuel.
https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-fuels-already-a-major-component-of-shippings-operating-costs-will-only-increase-in-the-future/
Golden Goat
08.07.2022 kl 11:03 6884

Kinacape opp 23,0%. Neste uke får vi bekreftet om dette var det endelige vendepunktet eller ikke:

China-Japan/Pacific Round Voyage: 14473 (+2705)
Slettet bruker
08.07.2022 kl 11:04 6885

Jepp, Kina kommer nå.

$/day 14473 +2705
Redigert 08.07.2022 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.07.2022 kl 11:06 6888

Nei, jeg mener vi skal få 5 kroner.
Og at H2 vil gi mer en H1

Sognoksen1
08.07.2022 kl 11:35 6809

Klarte ikke holde meg unna Gogl lenger 😅mer usikker på børs markedet😢
Golden Goat
08.07.2022 kl 11:43 6793

Av capesizeskipene våre var 78% av dagene sluttet på en gjennomsnittsrate på 28300 usd pd, som er 14,1% høyere enn oppnådd gjennomsnittsrate for Q1. Av panamaxskipene våre var 77% av dagene sluttet på en gjennomsnittsrate på 27500 usd pd, som er 16,0% høyere enn oppnådd gjennomsnittsrate for Q1. Om man bruker de oppnådde rater som en prediktor for utbytte, vil en naiv tilnærming være å si at utbyttet skal være det samme + flåtejustert faktor som reflekterer økning:i rater:

50 cent * (1 + (0.141 * (56/84) + 0.160 * (28/84))) = 57,4 cent.

Feilkilde her, er at ratene har gått noe ned, og at de siste dagene ble sluttet på rater lavere en gjennomsnittet oppnådd ved kvartalslipp. For å være konservative kan man da trekke vekk de 7,4 centene og ender opp på en 50 cent som et relativt sikkert estimat.