GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (4)

nman
GOGL 21.06.2022 kl 22:26 337610

Lager nok en ny tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/146399/view
Mollen
05.07.2022 kl 20:45 9008

Oljeprisen har gått noe ned nå i det siste, men er fortsatt høy… Hvorfor settes ikke farten på skipene ned med dagens drivstoffpriser ?
Redigert 05.07.2022 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
nman
05.07.2022 kl 22:15 8892

BEIJING, July 5 (Reuters) - China will set up a state infrastructure investment fund worth 500 billion yuan ($74.69 billion) to spur infrastructure spending and revive a flagging economy, two people with knowledge of the matter told Reuters on Tuesday.
https://www.reuters.com/world/china/exclusive-china-set-up-infrastructure-fund-worth-75-bln-revive-economy-sources-2022-07-05/?utm_source=Sailthru&utm_medium=newsletter&utm_campaign=daily-briefing&utm_term=07-05-2022
nman
06.07.2022 kl 08:01 8678

Dalian iron ore futures rose on Tuesday with the market gaining for the first time in four sessions on expectations of lower U.S. tariffs on Chinese goods, although fears of a global recession capped gains.
https://www.hellenicshippingnews.com/iron-ore-firms-after-deep-losses-as-easing-u-s-china-tensions-support/
Realistoptimist
06.07.2022 kl 09:14 8630

Noen som har en formening om hvor bunnen er i sommer? 96 kr eller rundt 83-84 kr? Eller noe annet sted?
Golden Goat
06.07.2022 kl 12:45 8543

Intermodal bekrefter prisen hennes å være 85 mUSD. Dvs. høyeste verdien i intervallene er korrekt utgangspunkt i beregningene. Det betyr at tonnjustert, så vil en ncmax NB ligge på omlag 99,2 mUSD i replacement cost. Forøvrig er 85 mUSD er 32% høyere enn deres indikative NB-priser for standard capesize på 180 kDWT.
Golden Goat
06.07.2022 kl 12:47 8548

RSI på 28. Regner med at bunnen er her eller nært her. Laveste RSI på over 2 år, ganske tydelig kjøpsignal spør du meg, da pris/nav her er veldig attraktiv og at siste tids nedgang tilskrives makrostøy og ikke fundamentale iboende endringer i hverken sektor eller selskap.
Redigert 06.07.2022 kl 12:48 Du må logge inn for å svare
nman
07.07.2022 kl 08:27 8000

Buying interest continues to focus on the LNG and the containership sector, as demand from the side of owners remains on a vivid pace. What we also observe is that, shipowners have started to show positive sentiment for the tanker market as well and in particular for smaller product tanker segments. It is not unlikely that we will see more orders flow through for this sector (including the larger crude oil size segments as well) in the near term, given the positive expectations that are seemingly held in regards to their respective revenues during the coming year.
https://www.hellenicshippingnews.com/newbuildings-on-high-demand-as-shipowners-are-looking-to-modernize-and-reduce-fuel-consumption/
Realistoptimist
07.07.2022 kl 09:14 7948

Skikkelig grønn FFA for Cape idag...hvor lenge varer den gleden mon tro..
Backline
07.07.2022 kl 09:41 7919

Det er ikke godt å si, men det vi vet er at det vanligvis er den beste delen av året som gjenstår. Så får vi håpe Kina får det travelt med å fylle på IO lagrene. I tillegg er det mye kull som skal flyttes. Om vi har sett bunnen i aksjekursen er fremdeles uvisst. Det som er sannsynlig er at de langsiktige utsiktene i bulk fremdeles er gode. Verden skal tross alt ikke stenges ned…
Slettet bruker
07.07.2022 kl 11:08 7795

Kina cap snur endelig opp
11768 +1485

Rsi i Gogl 30, må 2 år tilbake for å finne Gogl mer over solgt
Verdt å merke seg, de dekker short nå på disse nivåer.
Redigert 07.07.2022 kl 11:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.07.2022 kl 13:09 7712

Golden Ocean har dekket 50-70% på langt bedre rater en vi i dag ser, dividendet vil bli som i q1 ca.
Aksjen var kjapt nedom 100 lappen, de dekker alt de klarer av short på de nivåene, etter et 55 kroners fall på kort tid.
Kjipt å stå på perrongen, inn i høy sessong hvis dette er bunnen
hyggelig å se Cape, det blir penger av rater på 18 k også,
dividendene i Gogl vil fortsette også i H2 og det forundrer meg ikke om de blir langt høyere en i H1, og dividendene vil fortsette i 2023 og i 2024.

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +10,24% TIL USD 18.286/DAG
7.7.2022 12:06 • TDN Finans •
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er opp 10,24 prosent til 18.286 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Utvikling det siste året. Kilde: Infront

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 07.07.2022 kl 13:15 Du må logge inn for å svare
nman
07.07.2022 kl 15:51 7454

Worldquant fortsetter å øke shorten - nye 170k aksjer i går.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051
nman
08.07.2022 kl 07:57 7014

Fremtidens fueltype er ikke klar ennå. LNG er et kortsiktig valg. Bra for ordreboken. Står også endel om scrubbere, mm.
In terms of alternative fuels, LNG currently seems the only green fuel that is viable commercially for the deep-sea segment in the short term, with a 0.74% total LNG capable fleet in 2022. In total, there are 817 LNG capable ships in operation, while 743 are currently on order, according to our data. Most of them are oil tankers (39 in operation and 35 on order), containerships (36 in operation and a massive number of 169 on order) and bulkers (13 in operation and 49 on order). However, despite low emissions, it will not be able to meet IMO’s regulations in the long term and will only represent a transitory fuel.
https://www.hellenicshippingnews.com/shipping-fuels-already-a-major-component-of-shippings-operating-costs-will-only-increase-in-the-future/
Golden Goat
08.07.2022 kl 11:03 6733

Kinacape opp 23,0%. Neste uke får vi bekreftet om dette var det endelige vendepunktet eller ikke:

China-Japan/Pacific Round Voyage: 14473 (+2705)
Slettet bruker
08.07.2022 kl 11:04 6734

Jepp, Kina kommer nå.

$/day 14473 +2705
Redigert 08.07.2022 kl 11:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.07.2022 kl 11:06 6737

Nei, jeg mener vi skal få 5 kroner.
Og at H2 vil gi mer en H1

Sognoksen1
08.07.2022 kl 11:35 6658

Klarte ikke holde meg unna Gogl lenger 😅mer usikker på børs markedet😢
Golden Goat
08.07.2022 kl 11:43 6642

Av capesizeskipene våre var 78% av dagene sluttet på en gjennomsnittsrate på 28300 usd pd, som er 14,1% høyere enn oppnådd gjennomsnittsrate for Q1. Av panamaxskipene våre var 77% av dagene sluttet på en gjennomsnittsrate på 27500 usd pd, som er 16,0% høyere enn oppnådd gjennomsnittsrate for Q1. Om man bruker de oppnådde rater som en prediktor for utbytte, vil en naiv tilnærming være å si at utbyttet skal være det samme + flåtejustert faktor som reflekterer økning:i rater:

50 cent * (1 + (0.141 * (56/84) + 0.160 * (28/84))) = 57,4 cent.

Feilkilde her, er at ratene har gått noe ned, og at de siste dagene ble sluttet på rater lavere en gjennomsnittet oppnådd ved kvartalslipp. For å være konservative kan man da trekke vekk de 7,4 centene og ender opp på en 50 cent som et relativt sikkert estimat.
Ryddegutt
08.07.2022 kl 12:10 6567

Longsen er vi blitt igjen… Bulk skulle jo ikke røres med ildtang for noen dager siden
fattigstakkar
08.07.2022 kl 12:15 6588

Tank var inn og bulk var ut for to dager siden. Nå er det motsatt. Men det er vi som ikke skjønner logikken som er dumme.
Redigert 08.07.2022 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
08.07.2022 kl 12:25 6671

Business Korea: “The docks of Korea’s three major shipbuilders — Hyundai Heavy Industries, Samsung Heavy Industries, and Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) – are 𝗙𝗨𝗟𝗟𝗬 𝗕𝗢𝗢𝗞𝗘𝗗 for 2025 to 2026.”

https://twitter.com/ed_fin/status/1545328844693012480?s=20&t=CzGoumnHP3CBpMh2LPP-4g
Golden Goat
08.07.2022 kl 12:27 6733

Further evidence that a recovery in shipbuilding capacity is many years away. Shipbuilders first have to work through years of loss making contracts due to higher steel and labor costs, then years to repair balance sheets, then years to build new capacity.

https://twitter.com/AllVentured/status/1545074042457112577?s=20&t=CzGoumnHP3CBpMh2LPP-4g
fattigstakkar
08.07.2022 kl 12:38 6786

Dette er megabull både for tank og storbulk hvor det vil ta minst tre år før det kan komme nevneverdig med nye skip på vannet. Det vil nok også legge et gulv for hvor lavt kursen kan gå selv i perioder med elendige rater.
Golden Goat
08.07.2022 kl 12:38 6803

Inkluderer man førstkommende utbytte, som er å anse som sikre penger, så handles GOGL for hundrelappen i dag. August i fjor passerte GOGL hundrelappen for første gang. Selskapets verdi har økt betraktelig siden den gang, selv om aksjemarkedet ikke skulle gjenspeile dette. Dagens aksjekurs er ett steal, IMO. Håper de med ledig kapital her inne ser synet på å kjøpe seg opp mens det er billig.
andh
08.07.2022 kl 17:19 6602

Takk for fine, saklige innlegg til deg og andre her i tråden. Jeg søkte om og fikk intradagskreditt i Nordnet i dag. I tillegg til det eventyrlige lange bildet kan det gå raskt nordover nå...
kakemann
08.07.2022 kl 23:17 6415

En liten melding på fredagskvelden:
https://newsweb.oslobors.no/message/566731

GOGL - Agreement to construct three Kamsarmax vessels and sale of two Ultramax vessels
08.07.2022

Golden Ocean Group Limited (Nasdaq and OSE: GOGL) ("Golden Ocean" or the
"Company"), one of the world's largest listed dry bulk shipowners, today
announces that it has entered into agreements for the construction of three
high-specification 85,000 dwt ECO-type dual-fuel Kamsarmax vessels, which will
be equipped with the latest and most efficient propulsion system. Additionally,
the Company announces the sale of two Ultramax vessels, Golden Cecilie and
Golden Cathrine.

The newbuilding vessels will have the same specifications and will be
constructed with the same leading Chinese shipyard group as the seven
newbuilding vessels the Company previously contracted, providing additional
benefits in terms of building supervision and the efficiency gained by operating
vessels with similar specifications. The vessels will be delivered to the
Company in the third quarter of 2024 and the first quarter of 2025.

The aggregate sale price of the Ultramax vessels is $63 million, and the Company
expects to record a gain of approximately $22 million from sale and receive net
cash proceeds of approximately $41 million in late Q3/early Q4 2022. The sales
proceeds will fund the expected equity portion payable for the three Kamsarmax
newbuilding orders placed.

Ulrik Andersen, CEO of Golden Ocean Management AS commented:

"Golden Ocean is committed to maintaining one of the largest and most modern
fleets in the industry. In the process, the Company will continue to improve the
fuel efficiency of its fleet, ensuring best-in-class performance at a reduced
carbon footprint. Importantly, all of our newbuildings are dual-fuel ready,
which provides us the flexibility to evaluate propulsion options as the
visibility of future emissions-related regulations and technology improves.
Golden Ocean will be offsetting a portion of the cost to construct the new
vessels with the net proceeds from the sale of the two Ultramax vessels sold at
attractive prices, enabling the Company to continue to execute its strategy
without impacting its dividend capacity."
nman
09.07.2022 kl 08:23 6197

Gode nyheter :-)

Interessant artikkel om EEXI:
https://www.hellenicshippingnews.com/eexi-compliance-found-lacking/
Redigert 09.07.2022 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Traderèn
09.07.2022 kl 13:41 6075

Det er en god artikkel som sier litt om kompleksiteten for gamle skip. F. Eks. Om du har en Cape bygget i 2008 uten eco design ( de fleste på den tiden) så bruker skipet opp til 10 ton mer bunkers pr døgn enn nyere motorer. Har skipet ikke scrubber så må dem kjøpte lav svovel bunkers som koster skjorta ( opp til usd 10 000 mer pr døgn) dette varierer med oljeprisen og forbruk på skipet. Med EEXI så må desse skipene redusere farten for å komme i compliance med kravene til utslipp. Nå er det ikke rederen som bestemmer farten på skipet men regelverket. Hvor mye skipene må redusere farten avhenger av motor og design. Nyere skip går stort sett igjennom uten noen endringer mens andre skip må skrapes. (Veldig få) de fleste kommer seg unna ved å redusere power på motoren. Husk at et skip som seiler med 100% farrt (full motorkraft) gjør gjerne 14 knop. Ved å redusere motorkraften til 75% så reduseres bare farten til 12.5 knop. ( dette er ca tall. Gjennomsnittlig). Altså ikke så mye. Her er det mye informasjon som jeg kunne gitt men orker ikke skrive mer nå🖐😇. Dessuten har jeg ikke brillene på og ser knapt hva jeg skriver😇
Andreas
09.07.2022 kl 13:59 6156

Takk for fin info. Gleder meg til å høre mer når du tar brillene på. :-)
nman
09.07.2022 kl 15:30 6097

Takk for god info :)
Det er desidert flest capesize’er som ikke etterkommer EEXI-kravene (94% mot 73% for hele dry bulk flåten). Dette betyr vel at supply reduseres mest for cape.
Traderèn
09.07.2022 kl 19:52 5935

Pris differansen mellom tungolje og lavsvovel kommer til å være stor lenge. Dette er utrolig bra for eco skip med scrubber som tjener mye mer enn eldre skip...

https://twitter.com/ed_fin/status/1545787783263952899?t=7qAcYuOKBGV7xsxIc9aPRg&s=19

nman
10.07.2022 kl 08:14 5589

Kraftig regn og oversvømmelse har begrenset kullastingen i Newcastle siste uka.
There are currently 31 Bulk Carriers with a combined capacity of 3.3mt, waiting to load off the Port of Newcastle. The disruption of coal exports over the past week has been another factor in the very tight global coal markets, currently benefiting from increased demand from Europe and elsewhere as a range of countries look to reduce their dependence on Russian gas. The benchmark coal price at Newcastle rose 6% in a week.
https://www.hellenicshippingnews.com/heavy-rains-and-floods-in-new-south-wales-severely-limit-loading-operations-at-newcastle-port/
Golden Goat
10.07.2022 kl 23:11 5141

Ser ut som et atraktivt setup. Greit å cashe inn på båter som ikke er en del av kjernevirksomheten (ultramaxere, på skarve 60kDWT) og kjøpe 3 nye mellomstore bulkere.

At redere kun klarer å finne attraktive nybyggpriser i små- og mellomstorbulk lover svært gode rater for storbulk årene fremover. Eneste storbulkbestillingen har vært den éne capen som ble rapportert om denne uka. Etter alt å dømme vil vi se negativ flåtevekst i flere år fremover for storbulk. Ser man dette sammen med IMO2023, er det krystallklart at både inntjening og NAV skal drastisk opp i en lengre periode.
fattigstakkar
11.07.2022 kl 08:54 4943

"Tankers and bulkers make up 75% of the world fleet capacity on the water, but newbuilding deals have been limited.
The tanker orderbook has shrunk to its smallest level in 25 years, and is at a record low of just 5% of fleet capacity, Clarksons Research calculated.
Bulkers stand at close to an 18-year low, just 7% of the fleet."
https://www.tradewindsnews.com/containerships/container-ship-orderbook-outstrips-tankers-and-bulk-carriers-for-the-first-time/2-1-1255376
fattigstakkar
11.07.2022 kl 11:11 4880

Ganske merkelig å lage en analyse om bulk uten å nevne tilbudssiden med ett ord. Hovedargumentet hans for at det blir dårlige tider for bulk er at det blir dårlige tider for verdensøkonomien. Det kan forsåvidt være logisk, men man er nødt til å se på tilbudssiden også og ikke bare etterspørselssiden. Og verden vil forhåpentligvis komme ut av en resesjon lenge før det vil kunne komme nye bulkskip på vannet, og for storbulk vil det ta enda lengre tid. Da blir det ganske latterlig å snakke om at kurser for 2019 er normalen som vi skal tilbake til.