GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (4)

nman
GOGL 21.06.2022 kl 22:26 347341

Lager nok en ny tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/146399/view
Ryddegutt
08.07.2022 kl 12:10 6838

Longsen er vi blitt igjen… Bulk skulle jo ikke røres med ildtang for noen dager siden
fattigstakkar
08.07.2022 kl 12:15 6859

Tank var inn og bulk var ut for to dager siden. Nå er det motsatt. Men det er vi som ikke skjønner logikken som er dumme.
Redigert 08.07.2022 kl 12:17 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
08.07.2022 kl 12:25 6942

Business Korea: “The docks of Korea’s three major shipbuilders — Hyundai Heavy Industries, Samsung Heavy Industries, and Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) – are 𝗙𝗨𝗟𝗟𝗬 𝗕𝗢𝗢𝗞𝗘𝗗 for 2025 to 2026.”

https://twitter.com/ed_fin/status/1545328844693012480?s=20&t=CzGoumnHP3CBpMh2LPP-4g
Golden Goat
08.07.2022 kl 12:27 7004

Further evidence that a recovery in shipbuilding capacity is many years away. Shipbuilders first have to work through years of loss making contracts due to higher steel and labor costs, then years to repair balance sheets, then years to build new capacity.

https://twitter.com/AllVentured/status/1545074042457112577?s=20&t=CzGoumnHP3CBpMh2LPP-4g
fattigstakkar
08.07.2022 kl 12:38 7057

Dette er megabull både for tank og storbulk hvor det vil ta minst tre år før det kan komme nevneverdig med nye skip på vannet. Det vil nok også legge et gulv for hvor lavt kursen kan gå selv i perioder med elendige rater.
Golden Goat
08.07.2022 kl 12:38 7074

Inkluderer man førstkommende utbytte, som er å anse som sikre penger, så handles GOGL for hundrelappen i dag. August i fjor passerte GOGL hundrelappen for første gang. Selskapets verdi har økt betraktelig siden den gang, selv om aksjemarkedet ikke skulle gjenspeile dette. Dagens aksjekurs er ett steal, IMO. Håper de med ledig kapital her inne ser synet på å kjøpe seg opp mens det er billig.
andh
08.07.2022 kl 17:19 6873

Takk for fine, saklige innlegg til deg og andre her i tråden. Jeg søkte om og fikk intradagskreditt i Nordnet i dag. I tillegg til det eventyrlige lange bildet kan det gå raskt nordover nå...
kakemann
08.07.2022 kl 23:17 6686

En liten melding på fredagskvelden:
https://newsweb.oslobors.no/message/566731

GOGL - Agreement to construct three Kamsarmax vessels and sale of two Ultramax vessels
08.07.2022

Golden Ocean Group Limited (Nasdaq and OSE: GOGL) ("Golden Ocean" or the
"Company"), one of the world's largest listed dry bulk shipowners, today
announces that it has entered into agreements for the construction of three
high-specification 85,000 dwt ECO-type dual-fuel Kamsarmax vessels, which will
be equipped with the latest and most efficient propulsion system. Additionally,
the Company announces the sale of two Ultramax vessels, Golden Cecilie and
Golden Cathrine.

The newbuilding vessels will have the same specifications and will be
constructed with the same leading Chinese shipyard group as the seven
newbuilding vessels the Company previously contracted, providing additional
benefits in terms of building supervision and the efficiency gained by operating
vessels with similar specifications. The vessels will be delivered to the
Company in the third quarter of 2024 and the first quarter of 2025.

The aggregate sale price of the Ultramax vessels is $63 million, and the Company
expects to record a gain of approximately $22 million from sale and receive net
cash proceeds of approximately $41 million in late Q3/early Q4 2022. The sales
proceeds will fund the expected equity portion payable for the three Kamsarmax
newbuilding orders placed.

Ulrik Andersen, CEO of Golden Ocean Management AS commented:

"Golden Ocean is committed to maintaining one of the largest and most modern
fleets in the industry. In the process, the Company will continue to improve the
fuel efficiency of its fleet, ensuring best-in-class performance at a reduced
carbon footprint. Importantly, all of our newbuildings are dual-fuel ready,
which provides us the flexibility to evaluate propulsion options as the
visibility of future emissions-related regulations and technology improves.
Golden Ocean will be offsetting a portion of the cost to construct the new
vessels with the net proceeds from the sale of the two Ultramax vessels sold at
attractive prices, enabling the Company to continue to execute its strategy
without impacting its dividend capacity."
nman
09.07.2022 kl 08:23 6468

Gode nyheter :-)

Interessant artikkel om EEXI:
https://www.hellenicshippingnews.com/eexi-compliance-found-lacking/
Redigert 09.07.2022 kl 08:26 Du må logge inn for å svare
Traderèn
09.07.2022 kl 13:41 6346

Det er en god artikkel som sier litt om kompleksiteten for gamle skip. F. Eks. Om du har en Cape bygget i 2008 uten eco design ( de fleste på den tiden) så bruker skipet opp til 10 ton mer bunkers pr døgn enn nyere motorer. Har skipet ikke scrubber så må dem kjøpte lav svovel bunkers som koster skjorta ( opp til usd 10 000 mer pr døgn) dette varierer med oljeprisen og forbruk på skipet. Med EEXI så må desse skipene redusere farten for å komme i compliance med kravene til utslipp. Nå er det ikke rederen som bestemmer farten på skipet men regelverket. Hvor mye skipene må redusere farten avhenger av motor og design. Nyere skip går stort sett igjennom uten noen endringer mens andre skip må skrapes. (Veldig få) de fleste kommer seg unna ved å redusere power på motoren. Husk at et skip som seiler med 100% farrt (full motorkraft) gjør gjerne 14 knop. Ved å redusere motorkraften til 75% så reduseres bare farten til 12.5 knop. ( dette er ca tall. Gjennomsnittlig). Altså ikke så mye. Her er det mye informasjon som jeg kunne gitt men orker ikke skrive mer nå🖐😇. Dessuten har jeg ikke brillene på og ser knapt hva jeg skriver😇
Andreas
09.07.2022 kl 13:59 6427

Takk for fin info. Gleder meg til å høre mer når du tar brillene på. :-)
nman
09.07.2022 kl 15:30 6368

Takk for god info :)
Det er desidert flest capesize’er som ikke etterkommer EEXI-kravene (94% mot 73% for hele dry bulk flåten). Dette betyr vel at supply reduseres mest for cape.
Traderèn
09.07.2022 kl 19:52 6206

Pris differansen mellom tungolje og lavsvovel kommer til å være stor lenge. Dette er utrolig bra for eco skip med scrubber som tjener mye mer enn eldre skip...

https://twitter.com/ed_fin/status/1545787783263952899?t=7qAcYuOKBGV7xsxIc9aPRg&s=19

nman
10.07.2022 kl 08:14 5860

Kraftig regn og oversvømmelse har begrenset kullastingen i Newcastle siste uka.
There are currently 31 Bulk Carriers with a combined capacity of 3.3mt, waiting to load off the Port of Newcastle. The disruption of coal exports over the past week has been another factor in the very tight global coal markets, currently benefiting from increased demand from Europe and elsewhere as a range of countries look to reduce their dependence on Russian gas. The benchmark coal price at Newcastle rose 6% in a week.
https://www.hellenicshippingnews.com/heavy-rains-and-floods-in-new-south-wales-severely-limit-loading-operations-at-newcastle-port/
Golden Goat
10.07.2022 kl 23:11 5412

Ser ut som et atraktivt setup. Greit å cashe inn på båter som ikke er en del av kjernevirksomheten (ultramaxere, på skarve 60kDWT) og kjøpe 3 nye mellomstore bulkere.

At redere kun klarer å finne attraktive nybyggpriser i små- og mellomstorbulk lover svært gode rater for storbulk årene fremover. Eneste storbulkbestillingen har vært den éne capen som ble rapportert om denne uka. Etter alt å dømme vil vi se negativ flåtevekst i flere år fremover for storbulk. Ser man dette sammen med IMO2023, er det krystallklart at både inntjening og NAV skal drastisk opp i en lengre periode.
fattigstakkar
11.07.2022 kl 08:54 5214

"Tankers and bulkers make up 75% of the world fleet capacity on the water, but newbuilding deals have been limited.
The tanker orderbook has shrunk to its smallest level in 25 years, and is at a record low of just 5% of fleet capacity, Clarksons Research calculated.
Bulkers stand at close to an 18-year low, just 7% of the fleet."
https://www.tradewindsnews.com/containerships/container-ship-orderbook-outstrips-tankers-and-bulk-carriers-for-the-first-time/2-1-1255376
fattigstakkar
11.07.2022 kl 11:11 5147

Ganske merkelig å lage en analyse om bulk uten å nevne tilbudssiden med ett ord. Hovedargumentet hans for at det blir dårlige tider for bulk er at det blir dårlige tider for verdensøkonomien. Det kan forsåvidt være logisk, men man er nødt til å se på tilbudssiden også og ikke bare etterspørselssiden. Og verden vil forhåpentligvis komme ut av en resesjon lenge før det vil kunne komme nye bulkskip på vannet, og for storbulk vil det ta enda lengre tid. Da blir det ganske latterlig å snakke om at kurser for 2019 er normalen som vi skal tilbake til.
Golden Goat
11.07.2022 kl 11:16 7760

Kinacapen opp 1,1%:

China-Japan/Pacific Round Voyage: 14634 (+161)
Golden Goat
11.07.2022 kl 11:28 7942

SA er et fora bestående av brukerbidrag. Artiklene kan gjerne være i konflikt med hverandre ettersom det er forskjellige brukere kan dekke samme selskapet. Og som du nå sikkert har observert, forskjellige brukere vil ha forskjellig grad av kvalitet på sine analyser. Analysen du linket har 11 kommentarer, dette er den første GOGL-analysen på SA jeg har sett som har hatt mer enn 2 kommentarer på så kort tid. 8 av kommentarene er negative til eller motsier analysens innhold. Et knippe her:

Joeri van der Sman (Pokerspilleren):
While i'm not long GOGL, as they trade at a bit of a premium to peers, I don't agree with your macro outlook for bulk at all.
- Chinese (infrastructure) stimulus starting H2 2022
- EU energy mess, helping coal ton miles
- EEXI 2023 regulation coming up
- Vale production increases in long haul Brazil-China Iron ore trade
- Bulk orderbook versus fleet at decades lows
... Just a couple examples, why I think the outlook for bulk rates is very healthy, despite a possible global recession coming up. Note that this upcoming recession, is probably caused by high inflation/high commodity prices. What does high commodity prices incentivise --> More production... Sounds like a good thing for bulk, not a bad thing.

Steve Fischer:
You have a horrible record of panning companies that outright take off after your negativity. I've pointed this out before with examples, GOGL has a fine future and is a buy at these levels.

Brianmtp:
If business is going to get worse for Gogl why would you order more ships? You wouldn't! Gogl will go back up the rest of the market is also down 20-30% also!

Lingers:
All comments here are correct. The dry bulk sector has 3-4 years left to go of great returns and this is one company that will continue to mint money for the next 3 years or so. Stay on board.


JustPlainBill:
Sorry, your thesis would make more sense if GOGL was a container ship company. Inflation or recession, people still need what's being hauled in those dry bulk ships (mostly).

Viking Raider:
There sure are plenty of clouds on the horizon with high inflation, the R word being thrown around, and high energy costs. Add the fog of war hanging over the commodity sector and it’s not strange that there are some concerns!
However, with the bifurcation of the west into Russia/US-Europe, the resultant additional ton miles to move coal, ore, fertilizer, grains and other bulk commodities has increased dramatically and will continue supporting rates in the long term. With Russia/Ukraine basically out of the game, this year’s grain season is bound to see dramatic increase of volumes moving in new ways from US/Argentina/Australia!
China just announced the $220 Billion infrastructure investment for end of year which should result in ore/coal/Steel/Bauxite/cement moving in large volumes. In the long term, the rebuilding of Ukraine which will make an impact much larger than even the Kobe earthquake in 1997 which created a huge demand for dry cargo vessels!
I obviously don’t think the GOGL success story is over, if Mr Market disagrees, you will likely have the opportunity to collect a fantastic dividend for some time to come! Happy investing!

user northwest:
Economic expansion is not what will drive increased demand for coal - keeping the lights on will.
Redigert 11.07.2022 kl 11:28 Du må logge inn for å svare
Kalle Kurtasje
11.07.2022 kl 13:55 7760

Takk for nyttig info!
Var ikke klar over at SA har brukerne som artikkel-forfattere.
Siden denne artikkelen også er på et fremmed tungemål, skjer det ofte at jeg avslutter "halvveis",
før jeg kommer helt ned til kommentarfeltet, hvis jeg i det hele tatt kommer så langt pga. betalingsmur o.a.
Hardingen
11.07.2022 kl 16:21 7606

Noken som har vært borti Peter Lynch metoden ? Testa den ? eller har litt meir kjøtt på beine og koma med ?

The third stock investors could be interested in is Golden Ocean Group Ltd (GOGL, Financial), a Hamilton, Bermuda-based shipping company that owns and operates a fleet of 81 bulk carriers for the global transport of ores, coal, grain and fertilizers.

The chart below shows the share price ($11.43 as of early trading on June 27) is trading below the Peter Lynch earnings line's intrinsic value estimate of $46.80.

https://www.gurufocus.com/news/1785080/4-stocks-trading-below-the-peter-lynch-earnings-line

it comes to true investing legends, Peter Lynch is in a league of his own.
The former head of Fidelity’s flagship Magellan Fund produced an annualized rate of return of 29.2% over his 13-year stint at the helm. This track record secured his place as the best mutual fund manager of all time.
So how did he do it? It’s not as complicated as you think

The idea behind this technique is simple. Lynch (and most other successful money managers) believe that mature, stable companies are worth roughly 15 times their annual earnings. And over the last 135 years, this has proven to be the mean valuation of the S&P 500 index

https://mikesmoneytalks.ca/how-peter-lynch-earned-29-a-year-for-13-years/
Redigert 11.07.2022 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
kakemann
11.07.2022 kl 23:47 7276

Står noe om det i årsrapporten for 2021, på slutten av side 8.
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/f40458bf-0949-4835-afde-f1d472bc4587

Many environmental requirements are designed to reduce the risk of pollution and our compliance with these requirements
could be costly. For example, Annex VI of the International Convention for the Prevention of Marine Pollution from Ships
(“MARPOL”), which instituted a global 0.5% (lowered from 3.5% as of January 1, 2020) sulfur cap on marine fuel consumed
by a vessel, unless the vessel is equipped with a scrubber As of March 23, 2022, 23 of our vessels have been equipped with
scrubbers to comply with this change in regulation ("Scrubber Program") and as of January 1, 2020, we have transitioned to
burning IMO compliant fuels in our non-scrubber equipped vessels as necessary.

Hardingen
12.07.2022 kl 01:05 7227

Ser ut som det er 41 skip som har scrubbers.

May 27, 2020, by Jasmina Ovcina
Dry bulk shipping major Golden Ocean Group Limited (GOGL) has completed all 23 installations of exhaust gas cleaning systems on board its Capesize ships.

Thirteen ships were fitted with scrubbers during the first quarter of 2020, contributing significantly to the total off-hire days

Dry bulk shipping company Golden Ocean Group has entered into a Heads of Agreement to acquire 18 modern scrubbers fitted dry bulk vessels from affiliates of John Fredriksen's Hemen Holding, which is Golden Ocean's largest shareholder, for $752 million.

Of the 18 vessels, ten are Newcastlemaxes built 2019-21, and eight are Kamsarmaxes built 2020-21
Redigert 12.07.2022 kl 06:41 Du må logge inn for å svare
Struts
12.07.2022 kl 05:54 7190

Kamsarmaxer er IKKE capesizer. Kamsarmaxer er typisk rundt 80-90,000 tdw.
Slettet bruker
12.07.2022 kl 08:19 7120

Røde futurer igjen
bankersen
12.07.2022 kl 09:33 6977

Stål og malm lagrene øker. Var lenge god trekk på Kina IO lagrene, men var opp sist uke. Stål prisene faller og kull prisen videre opp ikke akkurat drømme scenario for stål produsentene. En må sannsynligvis bli ferdig med en resesjon før det blir noe fart igjen. Tror det blir vanskelig å få opp veksten i Kina. Den lange trenden med høy vekst i Kina kan være over. Det kommer noen infrastruktur pakker, men spørs om det monner. Det som må skje og jeg tror kommer til å skje er et brutalt fall i energiprisene som følge av etterspørsel svikt. Prisene på energi gitt den sterke dollaren er ikke bærekraftig for verdensøkonomien. Har inntatt en defensiv syn på aksjer, når olje topper ut en gang i løpet av de neste mnd. er det lite eller ingenting som frister å sitte i kanskje bortsette fra Frontline. En kommer til å fylle opp oljelagrene når oljeprisen faller, men skjer nok ikke før oljeprisen har falt en del og en får opp produksjonen. Sitter nå med Orkla, Telenor, 2020 og MYE cash. Kan sikkert blir en greit sensommer, men denne høsten skal jeg ikke sitte med mye aksjer gitt de renteøkningene som kommer samtidig som verdensøkonomien lagger. Det likner en stagflasjon som er drepen for aksjer. Skulle jeg ta feil er det helt greit det og, med allerede god avkastning på pengene i 2022 er det viktigste tross alt å ikke tape penger så en må starte på nytt. Renters rente effekten er tross alt viktigst og med bakteppet en ser nå gidder jeg ikke ta høy risk:-)
fattigstakkar
12.07.2022 kl 09:44 7021

Sikkert lurt. Jeg er også veldig forsiktig om dagen. Mere cash enn på lenge. Reduserte litt i GOGL i dag også med røde amerikanske futures og røde FFAs.
Golden Goat
12.07.2022 kl 12:47 6872

Snaue 80% av capesize og 30% av panamax hører til å være utstyrt med scrubbers.

Godt å ha med seg ang. dette med scrubbers er at disse pdd. anslås til å ha en premium på 13.000$ pr dag (https://twitter.com/nicjamtobin/status/1546709613176795137?s=20&t=T0YsuJEZEfa_Y9EeDMgYlA). Gitt dagens BCI 5TC á 18.655 USD pd, gir dette en dagsrate på 31.655 USD pd. Legger man på ncmax-premium får man da en rate på 34.764 USD pd. Her er det nok noen som får en oppvekker ved neste kvartalslipp. Punktene ang. en evt. resesjon som er nevnt ovenfor her på forumet, er adressert i forrige post her, så kommer ikke til å adressere disse på nytt. Gogl er for øyeblikket kraftig underevaluert, og det er her vi retail-investorer har vårt fortrinn mot de institusjonelle som har dratt på sommerferie.
Redigert 12.07.2022 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
Realistoptimist
12.07.2022 kl 12:47 6918

Pareto er skikkelig på ballen igjen ser jeg... De klarte å oppgradere kursmålet når kursen hadde steget 50 kr, og nå nedgraderer de igjen, når den har falt 50 kr igjen. Kjempenytte i sånne analyser gitt...
Golden Goat
12.07.2022 kl 13:27 6944

Rapportene fra Pareto er ikke verdt papiret de er skrevet på. De rapporterer i etterkant av kursutvikling. Hadde man fulgt deres rapporter slavisk, hadde man tapt penger (derav mindre verdi enn papir, ettersom etterlevelse av rapportene vil medføre tap).
Golden Goat
12.07.2022 kl 13:30 7011

Financial calendar sier 31. aug. men regner med at det blir 1-2 uker før likt som de 3 foregående slippene. Fasit kommer noen få virkedager før selve slippet.
Redigert 12.07.2022 kl 13:32 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
12.07.2022 kl 13:44 7136

Siste to uker har GOGL gått 13% dårligere enn 2020. Det snur fort.
Redigert 12.07.2022 kl 14:14 Du må logge inn for å svare
KJEPET
12.07.2022 kl 13:58 7339

Er som forventet det. Fokus på scrubber/ECO kommer bare til å øke fremover. 2020 er best posisjonert av alle verdens rederier i forhold til EEXI.
Golden Goat
12.07.2022 kl 14:18 7400

Hva med CII? Årlig oppskalering av CII vil etterhvert også ha implikasjoner på flåten til 2020. Da er det flere tiltak (benytte FCF på å lakere flåten, innkjøp og utvilkling av flåteoptimeringsverktøy, utstyre skipene med seil(?), onboard CCS etc etc) som ikke gir mening for et mikrorederi (som har forpliktet seg til å betale ut all overskudd) å innføre og resultatet blir at man til syvende og siste setter cap på hastighet. Tor Olav og JF burde skvære litt opp og tillate en overtakelse før den tid kommer at CII-kravene ikke tilfredstilles av moderne ECO-skip.
nman
12.07.2022 kl 14:24 7394

With thermal coal and liquefied natural gas (LNG) prices holding close to record highs in Asia, it would be logical to expect demand destruction, especially in developing nations said to be price sensitive.

But it isn't happening yet.
https://www.reuters.com/business/energy/asia-imports-thermal-coal-lng-hold-up-despite-record-prices-russell-2022-07-12/

https://www.reuters.com/markets/commodities/indias-coal-imports-hit-record-high-june-2022-07-11/
ks1977
12.07.2022 kl 15:45 7301

Så vi skal unngå de selskapene som er compliant, fordi at de ikke vil forbli compliant? Hang ikke med på den logikken, men det er ikke så nøye (vet ikke om 2020B vil eie skipene når den problemstillingen skulle bli aktuell).

Angående 2020 sin compliance - er er et utdrag fra årsrapporten for 2021:

"The EEDI score for our ships is 2.11 which is 16% better than the IMO requirement for phase 1 vessels contracted during the period 2015-19 and meets the phase 2 equirement of 2.23 for ships contracted from 2020-24 with good margin. We are committed to make use of any proven and economically viable means to reduce our environmental footprint".

Fant ikke noe i farten på når skipene ikke lenger er compliant uten tiltak, men du kan jo grave hvis du er interessert.
Golden Goat
12.07.2022 kl 17:47 7217

På ingen måte. Min kommentar adresserte problematikken rundt utsagnet "2020 er best posisjonert av alle verdens rederier i forhold til EEXI". Bortsett fra at det ikke er sant (LNG-shipping ligger mye bedre ann, og innen tørrbulk er det vel Himalaya som har tronen), så er det grunnleggende problemet her er at CII kommer også til å være en faktor, ikke kun EEXI som bare er en éngangsprosedyre for å sertifisere designet og utstyr på skipene. I motsetning til EEXI, vil CII fokusere på det operasjonelle og kreve en årlig plan for nedtrapping av CI. Et skip som er klassifisert som A i 2023 kan bli klassifisert som D innen 2027. Har ikke funnet nøyaktige tall år-for-år selv, men det overhengende prinsippet er at utslipp fra shippingindustrien som IMO har mandat for å regulere, skal innen 2030 redusere sitt utslipp med 40% sammenlignet med 2019-utslippet. Det er åpenbart at et sted mellom år 2023 og 2030 at moderne ECO-skip må gjøre tiltak, men hvilket år får vi nok vite etter sertifisering (statement of compliance) blir utskrevet til neste år.
Redigert 12.07.2022 kl 17:48 Du må logge inn for å svare
ks1977
12.07.2022 kl 19:49 7092

Ah, da skjønner jeg hvor du kommer fra. Antar Kjepet siktet til bulk (og ikke alt innen shipping). HSHIP er spennende, men jeg solgte den lille beholdningen jeg hadde der da jeg ikke liker at de kjører non-scrubber (litt for risikosport for min del i så måte).

EEXI og CII er et tungt fordøyelig materiale, mye fordi den ikke er ferdigknadd, men fant da denne lenken:
https://www.classnk.or.jp/hp/pdf/activities/statutory/seemp/CII_en.pdf

Reduksjonsfaktoren frem til 2026 (ut over det er ikke fastlagt enda) er da:
2023=5%
2024=7%
2025=9%
2026=11%
Hva som skjer fra og med 2027 er dessverre uklart

Jeg vet heller ikke hva selskapet sikter til ifht at de er 16% bedre enn kravet - snakker vi da 16% bedre enn å klassifiseres som A så bør de kunne seile i mange år før de i det hele tatt trenger å gjøre noen tiltak, mens dersom de snakker om 16% av kravet for å være compliant så må de kanskje innføre noen tiltak ila 2028/2029? (gitt at IMO strammer inn og ikke synes at det er greit at et skip er non-compliant i et par-tre år før det må gjøres tiltak)

Vel, lenken er fra 2019 så kan være at det finnes noe mer oppdatert der ute
Golden Goat
13.07.2022 kl 08:07 6690

Jeg tror at tabellen du har funnet i lenken er et konkret eksempel, som ikke nødvendigvis gjelder generelt for alle båter. Båter med høyere/lavere utslipp vil nok ha en annen reduksjonsprofil for de ulike årene. Det overhengende prinsippet er at utslipp skal reduseres med 40% fra 2023 til 2030 sammenlignet med utslippstall fra 2019.

Grovt inndelt, så omhandler EEXI (og herunder EEDI som har vært i kraft siden 2013 og er ikke noe nytt) om design og utstyr på skipet som reduserer utslipp (e.g. lakk, plombering av motor, propell, type drivstoff, skrog, scrubber, seil), mens CII omhandler de operasjonelle tiltak man kan gjøre for å redusere utslipp (ruteoptimering, hastighetsbegrensning, drivstoff, tyngde på last, rengjøring av skrog). Da 2020 oppgir sin EEDI-score (som omhandler design), sier de at for kravene fremsatt for perioden 2015-2019 (fase 1) er tilfredstilt med en margin på 16% og at EEDI scoren var 2.11. For perioden 2020-2024 (fase) ble scoren kalkulert til 2.23, her er da naturlig nok marginen lavere enn 16%, den har de ikke oppgitt, men det sier seg selv at den er lavere.

https://www.napa.fi/the-basics-of-eexi-from-2023-all-existing-ships-must-meet-new-energy-efficiency-standards/
https://www.hellenicshippingnews.com/eexi-and-cii-shippings-next-environmental-challenge/
nman
13.07.2022 kl 08:23 6676

Samme artikkelen som jeg linket fra Reuters for noen dager siden. Her kan den leses uten at man registrerer seg.

Ship owners are facing a lot of uncertainty over how to “future proof” their fleets and avoid regretting investment decisions now within a couple of years, said Wartsila’s Hatley.
“They would rather wait for maybe the whole life of the ship of 20 years, but that’s even more uncertain now because of the pace of change.”
https://www.hellenicshippingnews.com/ships-get-older-and-slower-as-emissions-rules-bite/
fattigstakkar
13.07.2022 kl 09:55 6512

Ser bedre ut i dag:
Product
Price
Change
Jul
21875
+1875
Aug
26875
+1575
Q3
25917
+1534
Q4
26325
+1075
Cal23
17925
0
Golden Goat
13.07.2022 kl 12:38 6523

Xclusiv:

• Newcastle coal futures, rose to above USD 410 per tonne and is not far from record levels as coal usage is set to
gain pace, especially in Europe, where gas prices hover near record levels. Global energy shortages have been
created by the war in Eastern Europe, which has exacerbated concerns over coal supplies in an already tight
market. According to forecasts, global coal supply investment will increase by 10% in 2022 due to tight supply.
Golden Goat
13.07.2022 kl 12:39 6628

Market Commentary :
The pandemic was the main reason that many infrastructure projects were postponed all over the world but
also the reason that certain weaknesses were revealed in various economies, driving them to plan additional
infrastructure projects. Now that the world is moving away from lockdowns and trying to keep the economy
running, despite fresh COVID-19 outbreaks, all these new and postponed infrastructure projects are moving from planning to implementation.
A few weeks ago, G7 leaders announced a global infrastructure initiative to stabilise and improve conditions
in developing countries. They will raise USD 600 billion by 2027 for infrastructure investments in areas
critical to sustainable development, health systems, digital connectivity, social equality, climate and energy security.
A few weeks after that movement, China has made one step further into starting one of the biggest
infrastructure programs ever . China’s Ministry of Finance is planning to allow local governments to sell
1.5 trillion Yuan ($220 billion) of special bonds in the second half of 2022 in order to accelerate the
infrastructure funding. The debt would mostly be used to finance postponed and new infrastructure, an old
playbook that will help the boost of the economy hit by COVID lockdowns and the housing slump . The funding would add to 1.1 trillion Yuan in new support for infrastructure announced over the past few weeks. President Xi Jinping’s government is trying to get the economy back on track toward achieving its annual
growth target of around 5.5%. The news on Thursday drove the commodity markets to a small rally, with copper & iron ore ending the week 2.6% higher, aluminium & tin climbed around 1.7% while coal is up by 2.9%. The finalizing of the financing is
a step closer to implementation of infrastructure projects, which means an increased demand for raw materials and commodities.
The dry market in shipping is probably going to find a foothold on this and can expectsome better days ahead.
Redigert 13.07.2022 kl 12:42 Du må logge inn for å svare