GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (4)

nman
GOGL 21.06.2022 kl 22:26 347259

Lager nok en ny tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/146399/view
Slettet bruker
26.07.2022 kl 13:38 6116

Skjønner ikke du gidder å sitte i Belco, vil ikke røre seg for annen bulk gjør det.
For å si det enkelt, jeg kjøper eller Gogl på 100 lappen en Belco på 20, men akkurat nå avventer jeg det hele.
Ratene må komme opp før det blir noe gøy her

Belco ligger akkurat i samme formasjon som mange andre bulk aksjer, en venstre skulder, et høyt hode og en Høyre skulder som nå trades på.
Skal det komme noe brudd opp MÅ ratene opp, skulle det motsatte skje, noe som kan skje i en resesjon, ender det hele med at en hode skulder formasjon tas ut.
Da er det 20-30% nedside i bulk aksjer.
Redigert 26.07.2022 kl 13:54 Du må logge inn for å svare
Buzzi
26.07.2022 kl 13:55 6198

Jeg veit ikke om jeg skal le eller gråte av det du skriver, men enten så kan du ikke regne eller så mangler du totalt kunnskaper om realitetene omkring Belship.
Belship vil i løpet av året få et resultat på ca. Kr.9,- pr. aksje og den koster pr. dato Kr.19,- d.v.s en PE på 2,1 Hvis GOGL skulle ha en tilsvarende PE altså 2,1 så må de ha et resultat på ca. Kr.52,- all den tid aksjen koster pr. dato Kr.108,- Et slikt resultat (Kr.52,- pr. aksje) er helt urealistisk, de greier kanskje det halve (Kr.26,- pr. aksje) d.v.s. en PE på 4,2, altså er GOGL dobbel så dyr som Belship.
Belship har en relativt lav belåningsgrad, lavere enn GOGL, dessuten blir ikke lånene til Belship berørt av rentestigninger som du hevder, dette fordi Belship har bundet sine lån på en svært lav fastrente for en god tid tilbake.
Når det gjelder utbytte i Belship, så ble det siste kvartal Kr.2,25 pr. aksje, d.v.s. ca. 10% avkasting bare på et kvartal. Skulle GOGL vise til samme avkastninggrad, altså 10% siste kvartal, så måtte de ha utbetalt ca. Kr.14,- pr. aksje. Du kan vel fortelle meg hva de utbetalte siste kvartal, det var neppe Kr.14,-, ikke det halve en gang. Det er åpenbart at kjøper du nå en aksje i Belship, så betaler du relativt sett nesten det halve i forhold til GOGL. M.a.o. du får nesten dobbelt så mye for kronene dine ved å kjøpe Belship. Good luck.
fattigstakkar
26.07.2022 kl 16:19 6056

Du overbeviste meg om å ta en ny kikk på BEL og det endte med at jeg tok en liten post :)
Golden Goat
26.07.2022 kl 16:51 6030

Vil du vennligst påta deg bryet om å forklare hvordan utbyttet det forrige kvartalet var 2,25kr pr aksje (resultat var lavere enn dette) og hvorfor det -på grunnlag av dette- er passende å sammenligne dette med øvrige bulkselskapers utbytter for Q1?
SirKenny
26.07.2022 kl 17:02 6018

Hva forventes av Q2 utbytte i GOGL?
Golden Goat
26.07.2022 kl 17:18 6019

Laveste estimatet jeg har sett er 47 cent (Jefferies), mens det høyeste er 55 cent (DNB). Selv regner jeg med 50 cent.
Golden Goat
26.07.2022 kl 17:20 6024

It is no surprise that with lower steel output from China iron ore imports have also been under pressure so far this year. The latest trade data shows that cumulative imports over the first five months of the year totaled almost 447mt, down around 5% year-on-year. Naturally, if there is an upside in steel output over the second half of this year, we would expect to see stronger import demand for iron ore. Port inventories have been drawn down quite considerably over the last few months. The latest data from SteelHome shows that port inventories stand at around 124mt, down from a little more than 160mt earlier this year. Stocks are at their lowest levels in a year, and below the five-year average of close to 130mt for this stage of the year. These lower stocks and the more recent pressure we have seen on iron ore prices could attract some Chinese buying interest.

https://think.ing.com/articles/china-policy-key-for-iron-ore-outlook#a3
mithra
26.07.2022 kl 17:56 5973

Ifølge regnskapet for 2021 hadde Gogl en gjeldsgrad på ca 80%. Belship hadde ca 190 % ! Jin hadde til sammenligning ca 27%

At dividenden for Q1 var kr 2,25 skyldes at styret deklarerte en ekstraordinær utbetaling på kr 1,25. Det skjer nok ikke igjen.
P/B for belship er nå ca 2,0, dvs du betaler to kroner for 1 krone bokført egenkapital. I gogl betaler du vel 1,25. I Jin betaler du ca 0,30

Belship aksjen er dyr sammenlignet med alternativene på OB.
fattigstakkar
26.07.2022 kl 18:16 6010

Tallene dine stemmer ikke med det Pareto oppgir for Belship.

Belships trades in line with our conservative NAV of NOK 23 vs. peers at a 20 –
40% premium. NAV grows to NOK 26 and NOK 31 by YE’22 and YE’23 with no
value uplift, and ~80% and ~35% of 2022 and 2023 fixed, respectively. Values are
moving rapidly here though, and recent broker quotes suggest some ~10% upside
to our values, which would yield a YE’22 NAV of NOK 29. Coupled with a sound
dividend policy (50% of EPS adj.) and a top modern fleet (29x vessels with average
age < 4Y), this is attractive, and BELCO remains our clear top pick in drybulk. BUY
/ TP up to NOK 29 (24) equal to 2022e P/E 5x and YE’22 NAV with values up 10%

Siden dette ble skrevet i mai har kursene for alle bulkaksjer falt og P/NAV bør derfor være langt under 1. De oppgir at gjelden er 343 MUSD, noe som gir en mye lavere gjeldsgrad enn du hevder.
Redigert 26.07.2022 kl 18:22 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.07.2022 kl 18:35 6058

Dette kan du nesten regne ut selv.
Q1 så skriver Gogl hva de har låst både cape og Panamax, så må en se et snitt av rater på resten for kvartalet for begge segmant.
Så har vel dollaren en viss betydning utbetalings dag, totalt sett er dollar noe styrket siden q1.

Jeg tror du kommer temmelig nær 5 kr/q2
Belco leverte ut ekstraordinært dividende i q1, blir ikke det i q2, derav det høye q1´dividendet´
Og hvem kjøpte det Belco solgte mithra ? Det var Jinhui,

Kvartvise dividender i Belco vil nok ligge rundt 1 krone.

Når det gjelder fremtidig dividende i Belco, er det som skrives over selvfølgelig bare rør.
Belco er avhengig av indeks rater som Goglden Ocean,
Belco har riktig nok dekket 90% for q2, men så faller dekningen og som alle vet har også Supramax falt.

90 prosent av skipsdager for andre kvartal er booket til 24.758 dollar per dag netto, 75 prosent av tredje kvartal er booket på 23.486 dollar per dag, mens 69 prosent er booket på 23.617 dollar per dag. I første, andre og tredje kvartal av 2023 er bookingen på henholdsvis 52, 40 og 29 prosent, skriver Infront TDN Direkt.


Skal jeg kjøpe bulk blir det Gogl fremfor Belco på dagens prissetting.
Alt er relativt og har med tidshorisont å gjøre, personlig klarer jeg fint å stå bulk akkurat nå.
Belco er et finfint selskap det, ikke tvil om seriøsitet osv,
for en langsiktig Gogl aksjonær vil det med tiden også komme ekstra ordinære dividender i Gogl, når de starter å trade/ selge eldste tonnasje,
Redigert 26.07.2022 kl 19:00 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
26.07.2022 kl 23:32 5757

Tid for oppsummering av dagen. Kinacape ned 9,4%. BCI ned 5,4%. På den annen side, (for?) tidlig oppgang i papirmarkedet der FFA for cape ser ut til å snu noe opp.

China-Japan/Pacific Round Voyage: 14145 (-1472)
BCI 5 T/C routes 180000: 20359 (-1167)

Jul 20375 +125
Aug 20875 +625
Q3 22041 +542
Q4 24625 +875
Cal23 17625 -125

Jernmalm futures i kina hadde et oppsving på 5.57%.
Slettet bruker
27.07.2022 kl 08:45 5690

Den normalt så gode august Futuren trades ned 1100 dollar- 19750

Cal 2023 -17000 dollar

Uffda

Super syklus?
Redigert 27.07.2022 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
nman
27.07.2022 kl 09:14 5691

På Nasdaq ble shorten redusert med 565k aksjer i første halvdel av juli.
https://www.nasdaq.com/market-activity/stocks/gogl/short-interest
Geir Rune L
27.07.2022 kl 09:50 5832

Kan være worldquant som dekker inn før Q2 tallene som er på gang her.
nman
27.07.2022 kl 11:11 6023

Splash Extra: Ordering boom sees yards weigh up risks of expansion.

Global shipbuilding capacity is down by 60% from its 2010 peak at around 2,700 ships capacity per annum and yet new analysis from UK-based consultancy Shipping Strategy suggests that in order to be on track with the 2050 green goals laid down by the International Maritime Organization shipbuilding capacity will need to grow by 50% in the next five years.
The juxtaposition comes as shipyards remain loss-making, as they have for more than a decade, despite boasting some of the largest orderbooks ever recorded.
The issue of how shipyards toy with adding capacity forms the lead article in the July issue of Splash Extra.
“If the global fleet is to meet the IMO emission ambitions for 2050, then the entire global fleet needs replacing or refitting,” Shipping Strategy’s founder Mark Williams told Splash Extra, stressing that the industry has just 28 years to reach the target. That means over 3,500 ships a year being built or going into refit, every year, until 2050.
Reactivating mothballed yards is not necessarily an easy task, and few existing shipbuilding companies have the financial muscle or willpower to build new facilities at present given how hard operating conditions have been for yards since 2010.
https://splash247.com/splash-extra-ordering-boom-sees-yards-weigh-up-risks-of-expansion/
fattigstakkar
27.07.2022 kl 11:45 5935

OSE kan ikke beskyldes for å følge FFA slavisk lenger i hvert fall.
Golden Goat
27.07.2022 kl 14:53 5737

Er naturligvis en viss symmetri i at dersom innføringen av importforbudet ikke hadde noe målbar innvirkninger på fraktmarkedet, så vil heller ikke en oppheving av nevnte forbud ha en målbar innvirkning. Verden er desperat etter kull og at en aktør kommer tilbake vil medføre en mer effisient allokering av ressursene. Med dette som bakteppe, er min 'magefølelse' at opphørsel av forbudet vil være positivt for markedet; Kull er så høyt priset ift. til historiske tall og at det strømmer inn mer (og friere) kull i markedet vil gjøre det billigere og dermed litt mer tilgjengelig om man tenker fundamental markedslogikk (etterspørselsensitivitet). Det man også må huske er at australia har kullet med beste kvalitet (mest kalorier pr masse-enhet). Kina har i det siste økt sin egenproduksjon (11% yoy), dette er av lav kvalitet. Hva skal de supplere med for å unngå at drepende forrurensing innenlands? Lavkvalitetskull fra mongolia eller høykvalitetskull fra Australia?
Slettet bruker
27.07.2022 kl 15:41 5624

Kjøper litt Gogl på 107,8
Tror cape snur nå
Slettet bruker
27.07.2022 kl 15:44 5655

Neida bunnen var 100, solgte 102 aksjene på 111
Kjøper inn litt rimligere
Ser litt ut som aksjene vil bryte opp,
Redigert 27.07.2022 kl 15:45 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
27.07.2022 kl 16:40 5620

Blir nok bedre når volumet kommer tilbake etter sommeren og BI-guttene har fått sovd ut Magaluf-rusen...
mithra
27.07.2022 kl 17:23 5614

ifjor lå capen på 32, idag på 19.
Kurs for et år siden 84, idag 108.
Sikker på at tiden er inne Longsit ?
Golden Goat
27.07.2022 kl 17:33 5822

NAV har steget mye mer enn 24 kr pr aksje siden den gang. Hovedsakelig; på dette stedet i syklusen skal aksjeprisen fungere som en proxy for NAV og utbytte skal reflektere inntjeningen.
Slettet bruker
27.07.2022 kl 19:57 5739

Nei , å være sikker på noe i aksje markedet, det er jeg ikke, er du?
Det er nok også en grund til at du i dag får Goglden Ocean på 110 kr og det er stor usikkerhet..

Når du refererer til aksje kurs for 1 år tilbake, og kanskje synes dagens er dyrt, eller hva?
da bør du samtidig grave frem asset verdiene på Gogl baljene for 1 år tilbake,
Gogl er nok billigere i dag en for et år tilbake, hvis underliggende verdier spiller en rolle når du kjøper aksjer.
Redigert 27.07.2022 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Traderèn
27.07.2022 kl 20:17 5736

Ok... men har du regnet på hva Eco Ship sparer på bunkers kostnaden nå sett i forhold til i fjor eller q1 om du ønsker å sammenligne....
Redigert 27.07.2022 kl 20:20 Du må logge inn for å svare
Traderèn
27.07.2022 kl 20:28 5735

Long. Enig med deg der...
Husk at IMO sitt regelverk (EEXI & CII) gjør at skip av eldre design og motor sliter mer og mer med å konkurrere med morderne Eco Skip. Jeg bryr meg ikke om NAV. Nå gjelder andre regler og det er Dark trade og antall nye skip på vannet som koster skjorta og litt til...
Dersom noen lurer så er jeg langsiktig i shipping.
mithra
27.07.2022 kl 20:39 5874

Hvis du virkelig mener det, bør du jo kjøpe Jin. NAV ligger langt over kr 30. og utbyttet for 21 var rimelig bra , basert på cash inntjeningen.
Traderèn
27.07.2022 kl 22:06 5732

JIN kan kjøpes av dem som ønsker. For dere som har vært med noen tiår så tviler jeg på at JIN er toppvalget 😉
Slettet bruker
27.07.2022 kl 22:14 8766

Du må da gjerne kjøpe Jin, men er ikke du allerede full lastet med Jin aksjer?
Det er ikke mange ukene til Gogl skal betale ut ca 5 kroner dividende , Belco rundt 1 kr, hva får du i Jin?
Jin har 1/2 årlige utbetalinger, ingen ting for q2 om de ikke endrer prosedyrene, kanskje en 50 øring etter q3 det er lenge til det.

Skal bli interessant å se Gogl i morgen, om mot all formodning futurene skulle gå grønne og Kina vender opp.
Redigert 27.07.2022 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.07.2022 kl 10:31 8482

Ser omsider ut som trenden er i ferd med å snu.
Første motstands nivå er vel rumdt 120 kr.

Den dagen raten snur og en får skikkelige futurer tror jeg det blir voldsomt moment i aksjen.
Har ikke helt oppdatert Short, men den er stor pdd om en ser snitt siste 2 år
nman
28.07.2022 kl 10:49 8467

Dalian iron ore extends rally as China industrial profits rebound.
Dalian iron ore futures rose on Wednesday after data showed profits at industrial firms in China, the world’s top steel producer and consumer, had rebounded last month, although the steelmaking ingredient remained under pressure in Singapore.
https://www.hellenicshippingnews.com/dalian-iron-ore-extends-rally-as-china-industrial-profits-rebound/
Golden Goat
28.07.2022 kl 11:03 8424

Ser ut som vi har en stigning i aksje grunnet start av resultatsesong, SB (Safe Bulkers Inc, tørrbulksrederi også med diversifisert flåte med tyngde på mellomstort) først ut i går med gode tall, gjentar sitt utbytte samt gjenkjøp av aksjer. H1 endte bedre i år enn 21H1.

Min vurdering er at GOGL har god oppside, selv om rater ikke skulle stige med det første. GOGL tjener godt over 2*BE, handelsolumet i aksjen skal høre til å komme tilbake etter sommeren, resultatstall skal komme ut med sterke Q2-tall med tilhørende utbytte. Så lenge dagens middelmådige rater har sin naturlige forklaring, tviler jeg på at dette er end-all-be-all for aksjen i sin helhet.
Redigert 28.07.2022 kl 11:05 Du må logge inn for å svare
nman
28.07.2022 kl 11:20 8368

...
Over 20 million tonnes of Ukrainian grains are ready for export and the country’s grain traders union (UGA) expects around 25 million tonnes more to come from the 2022 harvest. With the wheat harvest underway and the maize harvest to start in September, a swift export of grain is needed to ensure space in silos for the new harvests. To accelerate exports the Danube ports, as well as land routes, will likely continue to play an important role in the shipment of Ukrainian grain in the short to medium term.

“A significant obstacle to Ukrainian grain exports will be the voyage risk and corresponding insurance premiums. For the shipping of Ukrainian grain to be attractive, high rates will be necessary to mitigate risk-related expenses,” says Rasmussen. “Russia’s recent missile strikes in ports such as Odesa will add to the insecurity and uncertainty of operating in the Black Sea.”

Due to limited global supply of wheat and maize, a return of Ukrainian grain to the global market would positively impact the Panamax, Supramax and Handysize segments. Additionally, the boost in Ukrainian exports would help combat inflation and food insecurity, particularly in emerging economies, and help bring needed stability to the global economy.
https://www.hellenicshippingnews.com/grain-agreement-could-see-65-of-ukraines-seaborne-capacity-reopen/
Fjellbris
28.07.2022 kl 12:39 8263

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -6,15% TIL USD 18.162/DAG

Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 6,15 prosent til 18.162 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
nman
28.07.2022 kl 13:45 8161

LONDON, July 28 (Reuters) - Global coal demand is set to rise slightly this year to match a record high reached nearly a decade ago, the International Energy Agency (IEA) said on Thursday, as gas prices have soared.

In a coal market update report, the IEA said global coal consumption is forecast to rise by 0.7% in 2022 to 8 billion tonnes, assuming the Chinese economy recovers as expected in the second half of the year.

That would match a record high set in 2013 and coal demand is likely to increase further next year to an all-time high.
https://www.reuters.com/markets/commodities/global-coal-demand-match-record-high-this-year-iea-says-2022-07-28/
nman
28.07.2022 kl 20:11 7939

MW økte shorten med drøyt 200k i går.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051
nman
28.07.2022 kl 21:43 7824

UNITED NATIONS, July 28 (Reuters) - U.N. aid chief Martin Griffiths said on Thursday he was hopeful that the first shipment of grain from a Ukrainian Black Sea port could take place as early as Friday, but "crucial" details for the safe passage of vessels were still being worked out.

Griffiths said Turkish, Russian and Ukrainian military officials were working with a U.N. team at a Joint Coordination Center in Istanbul to hammer out standard operating procedures for the deal agreed by the four parties last Friday.
https://www.reuters.com/markets/commodities/un-says-details-safe-ukraine-grain-shipments-still-being-worked-out-2022-07-28/
Ebit
28.07.2022 kl 23:55 7691

Ser vi en sammenheng mellom fall i Baltic Cape og signaler om at USA er på vei inn i en resesjon?
nman
29.07.2022 kl 10:32 7390

Coal imports of up to 40 million tons, coming into the EU from Russia, need to be replaced from other sources. This could present a significant opportunity for the dry bulk market. In its latest weekly report, shipbroker Intermodal said tha “amid the upcoming ban on Russian coal from the EU, which will be in full effect on August 10th, EU nations have been accelerating their coal imports as a direct reaction to the threat of a reduction in gas supply from Russia. The ban comes at a time when coal trade is already tight. As a result, thermal coal prices have been surging on the back of tight supply and geopolitical tensions”.
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-market-coal-trade-a-boon-for-bulkers/
Slettet bruker
29.07.2022 kl 11:02 7351

Kina
Capesize $/day 12318 -1092
Hardingen
29.07.2022 kl 11:41 7289

What's Going on in dry bulk?

https://www.youtube.com/watch?v=MRzqdHHAgso

Stockaholics
Fjellbris
29.07.2022 kl 12:07 7240

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -5,0% TIL USD 17.255/DAG

Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 5,0 prosent til 17.255 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Golden Goat
29.07.2022 kl 13:28 7082

Innsiktsfull kommenter på dollarens innvirkning på tørrbulk. Selv om man mtp aksjekurs, ønsker en sterkest mulig USD, så har dette uønsket effekt på råvarehandelen. En lavere USD (primært kontra kinesisk RMB) vil lede til høyere etterspørsel på priselastiske råvarer som tørrbulk.

DCE iron ore was was shocked and keep upward all the day.The main contract closed at 793.5,increased of 7.16%. Traders are actively motivated to ship, Speculative demand increases. Steel mills are mainly on the sidelines, and market turnover continues to pick up.PBF at Shandong port dealt 772-780yuan/mt;increase 25-50 yuan/mt than yesterday. PBF at Tangshan port dealt780-805yuan/mt,increase 40-55yuan/ mt. From a macro perspective, the recent fall in the US dollar index, coupled with the meeting held by the Political Bureau of the CPC Central Committee, proposed to improve the stability of the industrial chain, supporting the continued rebound in iron ore prices. From the fundamen− tal point of view, the apparent demand of steel mills has improved and the profits have increased, but the sustainability of profits remains to be observed. The low inventory of raw materials in steel mills has boosted the demand for raw materials. In terms of overseas supply, the output of FMG iron ore in the second quarter reached 46.8 million tons, an increase of 6% month on month, and the Simandou large iron ore project made a new breakthrough. It is expected that the supply side easing situation will continue. On the whole, the mining price will continue to.
ibyx
29.07.2022 kl 13:40 7055

Får gjerne denne under 100 dersom man kjøper en slump idag?
Er jo så mange faktorer i bulk!
😄
Golden Goat
29.07.2022 kl 13:44 7101

I mine øyne vil en nedgang under 100kr pr aksje måtte skyldes en hendelse utenfor det som er direkte relatert til tørrbulkmarkedet, e.g. en verdensomspennende økonomisk kollaps, tredje verdenskrig osv.
carpe
29.07.2022 kl 16:02 6936

Enda en innertier fra Investtech : Dagens aksje : GOGL. KJØP !!!
nman
29.07.2022 kl 18:52 6749

Worldquant dekket inn drøyt 100k i går.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051