GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (4)

nman
GOGL 21.06.2022 kl 22:26 347260

Lager nok en ny tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/146399/view
Golden Goat
30.07.2022 kl 11:14 6328

Progresjon i Simandou-prosjektet. Med ordreboka og utslippsreguleringer som ligger forran oss kommer dette til å gjøre tørrbulksektoren til en ustoppelig pengeprinter. Lang frem i tid, men dette vil gi et uspesifiserbart antall tidoblinger i aksjekurs dersom de starter eksport før NB-bestillinger kan finne sted.

https://www.cnbc.com/2022/07/29/china-inches-closer-to-getting-alternative-iron-ore-supply-from-simandou-.html
Slettet bruker
30.07.2022 kl 12:54 6431

10 doblinger i aksje kurs, dream on
Ellers en interessant link, takk
Redigert 30.07.2022 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
nman
30.07.2022 kl 16:28 6281

Ekstremvær har begrenset supply så langt i 2022; bl.a. jernmalm fra Brasil og kull fra Australia:
https://www.reuters.com/markets/commodities/miners-profits-face-an-unusual-foe-extreme-weather-2022-07-29/
Redigert 30.07.2022 kl 16:29 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
30.07.2022 kl 19:53 6216

Dersom vi får 20% økning (fra Guinea) i demand på toppen av den forventede årlige veksten (frem mot 2025) og 10-15% reduksjon i supply, ser jeg ikke bort fra 1 minst en tidobling. Dette selvsagt inklusivt utbyttene.
Slettet bruker
31.07.2022 kl 13:23 5905

Ser at Golden Goat håper på 10x for årene fremover…!
Det blir i alle fall en spennende ny måned for GOGL, kursen er ned 32% siden 20 mai - mer enn de aller fleste andre noterte bulkaksjer. Bakgrunnen er vel høye råvarekostnader, resesjonsspøkelse, covid nedstengninger/dårligere tall fra kina, overeksponering i Cape og Pana, alt reflektert i utflatende tørrbulkrater og FFA’er.
I det kortere bildet - kan vi tro at stigende kulltransport til Europa, transportkorridor av korn ut fra Ukraina; samt flaggede kinesiske redningspakker innenfor både infrastruktur og eiendom med dermed nødvendig behov for jernmalm (helst fra Brasil) vil sørge for en skikkelig revansje i både i rater og GOGL kurs utover høsten?
Eller er aksjen død de neste kvartalene hvorpå vi må håpe på rett inngang inn i 2023 med «normaliserte» tørrbulk sesonger/svingninger – og en forsiktig start på fordelaktige EEXI/CII konsekvenser fordelt over mange år?
Bennyfyfasan
01.08.2022 kl 07:31 5399

Da er de igang i Ukraina. Blir spennende å se om det betyr noe for ratene

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=101774
Golden Goat
01.08.2022 kl 11:40 5043

Korte bildet er jo ikke godt å spå, men min tidligere erfaring ang. det fundamentale tilsier at vi skal kunne ha et greit q3 (vi er allerede en måned inn i Q3 og ratene må snu godt opp dersom vi skal ha et like innbringende Q3 som Q2, men dette får vi bekreftet nærmere ved Q2-slipp) og et godt q4. Råvareprisene insentiverer høyere eksport. Gruveselskapene må bare se å få fingen ut for å kapitalisere på de formidable prisene de kan oppnå. Vinteren kommer til å bli tøff. Europa fortsetter nedleggelse av atomkraftverk. Gasslinjen fra Russland er redusert grunnet vedlikehold, som angivelig drar ut i tid grunnet sanksjoner og dermed ikke mulighet for å skaffe reservedeler. Vinteren kommer til å bli tøff med høye energipriser som skal varme opp Europa. Kull kommer til å bli en viktig ressurs for å bøte på dette. Kinesisk IO-futures er på vei opp. De har steget 7 handelsdager på rad (siden 21. juli); den har gått fra 657 til 787 rmb/t, hvilket gir en akkumulert oppgang på 20,0%. Stødig oppgang i futures viser et positivt sentiment i denne råvaren, som etterhvert vil overføres til import.

I dag er kinacapen ned 1,0%, mens FFA noe opp på cape, spesielt hyggelig å se den friske oppgangen på panamax (i tider som dette er man ekstra glad for at GOGL ikke er et capesize-pureplay, selv om jeg for 1-2 år siden mente at alle nyanskaffelser utelukkende skulle ha vært capes):

China-Japan/Pacific Round Voyage: 12195 (-123)

Cape
Aug 17750 0
Sep 21625 +425
Q4 23125 +475
Cal23 17000 +100

Aug 17375 +125
Sep 18750 +1000
Q4 18000 +150
Redigert 01.08.2022 kl 11:42 Du må logge inn for å svare
Schenk
01.08.2022 kl 11:46 5037

Takk for grundige vurderinger og rateupdates, Goat!
The Godfather
01.08.2022 kl 12:09 4977

Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 0,9 prosent til 17.100 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange
Slettet bruker
01.08.2022 kl 12:13 4976

Håp i hengende snøre om en utbunning i Cape.
KJEPET
01.08.2022 kl 14:28 4669

Ser vi endelig lyset i tunnelen i China? Flere tegn som kan tyde på at ting er i ferd med å snu oppover igjen i løpet av de siste 2-3 ukene.
https://infogram.com/a-glance-of-the-china-steel-market-aug-w1-1h7j4dv9j5nk94n

Vi fikk også et voldsomt trekk på stållagrene i China forrige uke med 6.5% (!).
Stållagrene ligger nå godt under på samme tid i fjor, malmlagrene litt høyere enn i fjor på samme tid.

https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/08/MMi-Daily-Iron-Ore-Report-for-1th-August-2022_compressed.pdf
Redigert 01.08.2022 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.08.2022 kl 16:11 4559

Har du kontroll på hvor mye prisene på Caps har falt siden toppen Kjepet?

Er vel ikke helt svarte natta
DIASH: DIANA SHIPPING INC. ANNOUNCES TIME CHARTER CONTRACT FOR M/V MYRTO WITH TATA NYK
1.8.2022 15:47 • Oslo Børs •
Kopier link
ATHENS, GREECE, August 1, 2022 - Diana Shipping Inc. (NYSE: DSX), (the
"Company"), a global shipping company specializing in the ownership and bareboat

charter-in of dry bulk vessels, today announced that, through a separate

wholly-owned subsidiary, it has entered into a time charter contract with Tata

NYK Shipping Pte. Ltd., for one of its Kamsarmax dry bulk vessels, the m/v

Myrto. The gross charter rate is US$18,000 per day, minus a 5% commission paid

to third parties, for a period until minimum July 15, 2023 up to maximum

September 15, 2023. The charter is expected to commence on August 3, 2022.

The "Myrto" is a 82,131 dwt Kamsarmax dry bulk vessel built in 2013.

The employment of "Myrto" is anticipated to generate approximately US$6.16

million of gross revenue for the minimum scheduled period of the time charter.

Upon completion of the previously announced sale of one Capesize dry bulk

vessel, the m/v Baltimore, Diana Shipping Inc.'s owned and bareboat chartered-in

fleet will consist of 34 dry bulk vessels (4 Newcastlemax, 11 Capesize, 5

Post-Panamax, 6 Kamsarmax and 8 Panamax). As of today, the combined carrying

capacity of our fleet, including the m/v Baltimore, is approximately 4.5 million

dwt with a weighted average age of 10.51 years. A table describing the current

Diana Shipping Inc. fleet can be found on the Company's website,

www.dianashippinginc.com. Information contained on the Company's website does

not constitute a part of this press release...

https://newsweb.oslobors.no/message/567707


Redigert 01.08.2022 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
nman
02.08.2022 kl 06:49 3998

Iron ore edges up on China infrastructure, property support hopes…
China has urged local governments to speed up the use of special bonds for infrastructure that is mature and profitable, state media reported on Friday, following a cabinet meeting.
https://www.hellenicshippingnews.com/iron-ore-edges-up-on-china-infrastructure-property-support-hopes/
Golden Goat
02.08.2022 kl 09:29 3708

Dette bekreftes også ved transaksjoner i annenhåndsmarkedet. Etter det TW rapporterte for noen dager siden har transaksjoner vært på det samme prisnivå som for 2-3 måneder siden. Den siste tids uforventede svakhet i ratene har dermed ikke blitt medført nedgang i skipsverdier. På den annen side, i nybygg er det eneste vi har sett nylig, en standard capesize á 180k DWT (altså; ikke ncmax) til 85 millioner, som ble rapportert om for 2-3 uker siden. Dermed tyder alt heller på det motsatte; at det har vært en signifikant oppgang i verdier, dog som ikke enda har blitt validert grunnet at det for tiden er svært få bestillinger.
Slettet bruker
02.08.2022 kl 09:40 3648

Takk for svar
Hm, det var overraskende, trodde det hadde kommet noe ned i følge ukentlige oppdateringer Shipping Herald
Golden Goat
02.08.2022 kl 09:43 3591

Videre er det verdt å påpeke at ved kvalitetsverft som leverer større skip, så er leveringsdato nå satt til 2027. Dette gjelder 4 stk 174k cbm gasstankere med en prislapp antakeligvis nord for $250 millioner pr stk.
KJEPET
02.08.2022 kl 09:47 3582

Ja viktig og holde fokus på det som er viktig for utviklingen videre fremover. Ordreboken er viktigste parameter, og den blir bedre og bedre slik jeg ser det. Blant kvalitetsverftene så har man full ordrebok ut 2026 for slots til de store skipene. Man avventer nå og fylle opp for 2027 inntil videre. China har gått på en hard smell med både COVID og ikke minst i boligmarkedet. China vil komme tilbake, ingen tvil om det. Eiendom har vært nedadgående i snart 2 år, og en gang vil det snu. Ser man 6-9 måneder frem i tid så tror jeg vi vil se en gradvis bedring i China som vil få fart på importen igjen :-)
Golden Goat
02.08.2022 kl 09:48 6472

Det er sant at noen har rapportert om 'lavere skipsverdier' som følge at 1 yr-TC har gått ned. Det er kjent i skipping at verdi på 5-årige skip korrelerer normalt med 1yr-TC-kontrakter. Men, som vi vet, så er ikke korrelasjon det samme som kausalitet og vi har denne våren/sommeren hatt en ekstraordinær lang serie med hendelser som har satt tørrbulkmarkedet i en litt uvanlig situasjon som vil nødvendigjøre et middlertidig brudd på den vanlige korrelasjonen som man tidligere har kunnet observere.
nman
02.08.2022 kl 10:17 6454

Ble rapportert to std caper for et par uker siden med overraskende rask levering (2024). Pris ikke oppgitt.
https://splash247.com/foremost-orders-at-namura-for-the-first-time/
Golden Goat
02.08.2022 kl 11:01 6344

Jeg mente å si at 'det eneste vi har sett av bekreftede priser'. Ja, disse to er det litt vanskelig å komme til bunns i hva som har skjedd. Det ser ut som disse to selskapene (Foremost og Namura) har innledet et samarbeid og det kan dermed være at verftet ønsket å massere ryggen på kjøperen. Er ikke lett å vite nøyaktig hva som er skjedd ettersom Namura også bygger tankere som kunne hatt tjent inn mye mer penger. Min teori er at de kan ha klart å skvise disse to inn i et småskip-slot og derav 185k dwt (fremfor 210 kwd) som etter alt å dømme virker svært lite strategisk størrelse å velge nå fremfor de usikre reguleringene som kommer. Jeg vil tro at større skip, vil nødvendigvis gi lavere CII ettersom det tillater lavere karbonavtrykk pr masseenhet på bulkvaren.

Etter alt å dømme virker det som at Namura frivillig har 'bent over backwards' for å utvide sin kundebase og satser på et dette skal bringe inn mer kapital i fremtiden.
"Foremost’s newbuilding contract with Namura has surprised some shipbuilding watchers as the company has never ordered capesizes at the Japanese yard."

"Sources said Foremost had approached SWS for the two capesizes, but the Shanghai-based shipyard could not offer the early berths that the owner wants. The price quoted by the Chinese shipyard was said to be higher than Namura’s."

"“By ordering the newbuildings in Japan, Foremost will also be able to tap on the cheap Japanese financing since the ships will be chartered to NYK. The devaluation of the Japanese yen against the US dollar has also made shipbuilding prices for Japanese vessels more attractive.”"

https://www.tradewindsnews.com/bulkers/foremost-group-turns-to-japan-for-eco-friendly-capesize-bulker-newbuildings/2-1-1263724
https://www.marinelog.com/legal-safety/shipping/foremost-group-orders-two-eco-friendly-capesizes-at-namura/
Slettet bruker
02.08.2022 kl 11:03 6359

Pust i utfor bakken, eller utbunning før stigning?

Capesize $/day 12216 +21
Redigert 02.08.2022 kl 11:03 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
02.08.2022 kl 11:18 6337

Har en feeling på at første antydning på reward i capen nå, vil blåse Gøggen opp i 120 kroner.
Det er få uker til Gogl skal utbetale ca 5 kr i dividende.
Resultat sesongen starter nå, resultatene vil bli gode og flere av selskapene skal utbetale fine dividender.
Hysteriet i bulk har for lengst roet seg mange hakk, det er nesten helt tyst på trådene, mange er ute av tørr bulk og sitter på siden, mange vil trolig hugge innpå når de ser antydning til at raten kommer, det er 10-11 mill aksjer short.
Tror det blir en fin bris herifra og utover høsten
Redigert 02.08.2022 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
02.08.2022 kl 11:47 6241

Det ser kanskje ikke bare lyst ut heller

“The biggest difficulty that the drive bulk sector is facing is coming from the Chinese economy. There is decreasing demand for mineral, both iron ore and coal cargoes especially from South America, Brazil and Indonesia,” said Yiannis Parganas, research analyst for Intermodal.

“And of course, due to the slowdown in the European economy, we’ve seen a decline in steel demand there as well,” Parganas added.

https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-index-extends-slide-on-slowing-demand-from-china/
PerS
02.08.2022 kl 12:09 6190

Det tilspisser seg i Taiwan-stredet. Storbulk er sensitivt hvis det eskalerer. Kina kan vurdere at timingen er riktig når Vesten pt har hendene fulle allerede med Ukraina-situasjonen. Frykter at krigshandlinger vil være dramatisk for markedet.
Redigert 02.08.2022 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
02.08.2022 kl 12:14 6164

Altså det her har jeg null peiling på men hvordan påvirker den økte gassimporten i Kina deres behov for kull?
Klarer man å da redusere behovet for kull?
I så fall er det kanskje varig redusert behov for kull? Siden Gazprom sikkert kommer til å fortsette å prioritere Kina fremfor Europa.

https://e24.no/naeringsliv/i/rEkByl/gazprom-har-oekt-eksporten-til-kina
Slettet bruker
02.08.2022 kl 12:20 6134

Rykende fersk rapport fra Breakwave:
It’s a cruel, cruel summer for Capesizes but things are about to change – Over the last few monthsthe spot Capesize
market has failed to match the overly optimistic expectations that the futures curve has been pricing all along. A
futures curve, that was priced to perfection, has now crumbled back to reality, as the macro picture out of China
has been abysmal, while the factors that led to the impressive rally last year have now dissipated. Unfortunately,
freight futures tend to overreact and, amazingly enough, tend to look backwards for clues about the future. Yet, we
see an opportunity due to the above realities and we believe now is the time to become more constructive on the
near-term future of dry bulk. We think over the next few months spot rates will recover beyond what is priced in
the futures curve. In fact, we are now the most optimistic we have been so far this year. Such a prediction might
sound counterintuitive given the state of the current spot market (which indeed is anything but good), but once
again, cyclicality should be our friend, and thus, we believe spot rates are about to bottom. China’s economic activity
is set to ramp up, the credit cycle in China has already bottomed with credit impulse clearly in an upturn, while the
Chinese steel market has hit levels never seen before thus some expansion there should be imminent. Although
daily price fluctuations rely a lot on regional balances and thus are unpredictable, we feel that the broader freight
market balance will soon turn and rapidly push charterers to take cover. Risks remain abound, but the current level
of futures combined with the bottoming macro in China warrants a bullish stance towards dry bulk
Fjellbris
02.08.2022 kl 12:24 6119

TTT - håper ratene snur opp snart:
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -4,4% TIL USD 16.347/DAG

Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 4,4 prosent til 16.347 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
KJEPET
02.08.2022 kl 12:37 6122

Mye av det samme jeg også har sett i det siste, og som jeg skrev om i går. Svært få som ønsker å kjøpe aksjer på bunnen, ellers hadde det ikke vært noen bunn :-) Mange flere som ønsket å kjøpe på 148.- for et par måneder siden.
Slettet bruker
02.08.2022 kl 12:59 6078

Vel, en kan jo alltids diskutere, men noe klart svar får vi neppe ut av det.
nå er cape raten på 15 k snart, så spørs det om det kan bli særlig lavere.
Farer lurer over alt, hele tiden, jeg liker å kjøpe shipping når ratene på spot er lave, så en kan jo også ta seg bryet med å lese hva selskapet har dekket for q2, q3 og q4,
Golden Ocean har ganske trolig tatt mer dekning ila q2, spott markedet er en ting, bulk er mer en det.
Redigert 02.08.2022 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
PerS
02.08.2022 kl 13:48 5994

Regner ikke med at det skjer noe dramatisk, men risikoen er ikke neglisjerbar. Jeg ville kjent på nervene hvis jeg hadde hele VPS’en bulk. Pelosi lander i Taiwan i kveld. Hvorfor er uforståelig for meg.
Golden Goat
02.08.2022 kl 13:50 6012

Waiting game. Som en annen skrev her; TTT. Vi venter på at båtene som står utenfor brazil og Oz skal fylles opp med last og det skal være færre båter å ta av for eksportørene. Dette kan ta dager eller uker. I mellomtiden, så akkumulerer vi greit med penger, selv om vi skulle ønsket at det var noe høyere inntjening. På den positive siden, så vil flere dager med rater lavere enn forventet øke sansynligheten for at det er tank som tar neste bølge nybyggbestillinger fremfor tørrbulk, og dette vil igjen gjøre at de 6-7 neste årene blir veldig bra, fremfor 'bare' de 4-5 neste.
Bennyfyfasan
02.08.2022 kl 13:54 5996

Det er ikke muligens for å presse Kina til ett klarere standpunkt i forhold til Russland og Ukraina? Til nå har Russland fått ett stille samtykke fra Kina - som har provosert vesten.
Golden Goat
02.08.2022 kl 13:56 6039

For øyeblikket er energi så knapp ressurs at en økning i gassimport ikke nødvendiggjør en reduksjon i kullimport. Energi fra gass er såpass mye dyrere enn kull at de konkurerer ikke med hverandre. Kull brukes også til andre ting enn energiproduksjon, som ikke gass brukes til.
PSI- Investor
02.08.2022 kl 15:11 5993

OK, takk for svar!
Muligens er ikke energitilgangen i Kina like dårlig som i Europa?
De får jo også russisk olje på billigsalg siden ingen andre vil ha den.
Jeg tenker bare, når de nå kjøper MER både av olje og gass, da må de enten øke forbruket, noe utviklingen vel ikke tilsier.
Eller så slipper de å kjøpe alternativet, kull. Det ser jo også litt sånn ut på etterspørselen etter bulkskip som er overraskende lav for tiden?
Noe kommer det vel av.
Men ja det er altså bare en tanke fra en som ikke kan noe om det.
PerS
02.08.2022 kl 15:42 5885

Rater og futures dumpes, men GOGL holder seg ennå i grønt for dagen. Hjelpes litt av dollaren, men likevel..
Slettet bruker
02.08.2022 kl 15:50 5895

Misfornøyd med å ikke få billigere?
Spott ligger under futurene, men kanskje kommer aksjene ned likevel
Redigert 02.08.2022 kl 15:53 Du må logge inn for å svare
PerS
02.08.2022 kl 15:55 5905

Ikke egentlig. Bare konstaterer. Min shippingportefølje er dynamisk. Forholder meg til kursene som er. Solgt betydelig mer enn jeg har kjøpt i dag.

Edit: Det rant inn en del GOGL på slutten her, så da er vel VPS noenlunde i balanse for dagen.
Redigert 02.08.2022 kl 16:08 Du må logge inn for å svare
Realistoptimist
02.08.2022 kl 16:22 5835

WQ dekket inn rundt 350.000 av short i går ser jeg..
Golden Goat
02.08.2022 kl 22:55 5391

Kunne brukt lang tid på å svare på dette, men for nå, støtter jeg meg heller bare til det som har blitt skrevet av mediene; rater som har vært lavere enn forvented tilskrives at jernmalmeksporten ex brazil og australia har vært dårlig (så langt i år) grunnet en lang serie med uheldige omstendigheter; uvær, covid+++. At det har vært lavt handelsvolum i kull har jeg ikke klart å se som en årsak til dårlige tørrbulkrater, heller det motsatte; at kull har vært med å etablere et visst gulv på ratene selv om jernmalm har blitt slått ut av spill.
Ebit
02.08.2022 kl 23:29 5310

På tide å gjøre seg opp formening om Q2 utbyttet.
Har selv ikke regnet på det, men antar et sted rundt 45 cent.
Antar annonseringen kommer rundt 18. august
nman
03.08.2022 kl 06:49 5147

50-60 cent.

Fremdeles fart i SnP markedet innen tørrbulk. Prisene er uendret siste mnd for cape, 5% ned for pnmx.
https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-carriers-the-pick-of-the-bunch-for-shipowners/
KJEPET
03.08.2022 kl 10:24 4859

Det er fryktelig mye negativitet rundt eiendomsmarkedet i China om dagen. Noen her inne som har god kunnskap rundt dette og som kan belyse situasjonen?

https://kreately.in/real-state-crisis-in-china-leads-to-shutting-down-of-steel-plants-due-to-low-demand-reports-suggests-declination-upto-5-this-year/
Slettet bruker
03.08.2022 kl 11:06 4784

Trasige greier

Kina Capesize $/day 11445 -771

Super syklus med skip som seiler med tap?
Mollen
03.08.2022 kl 11:19 4731

Er det synkende etterspørsel etter malm pga lavere byggeaktivitet som begynner å gjøre seg gjeldende ?
Golden Goat
03.08.2022 kl 11:48 4689

Leveringen på de to 'små' capesize-bestillingene vi så fra Foremost er Desember 2024 og Juni 2025. Dette er en god nyansering fra hva som var tabulert '2024' tidligere i meklerrapportene. Dette er uansett en særdeles unntaksvis leveranse som ikke relfekterer den generelle kapasitet for NB av cape-bulkere.

https://www.hellenicshippingnews.com/dry-bulk-carriers-the-pick-of-the-bunch-for-shipowners/
Slettet bruker
03.08.2022 kl 11:53 4708

Er neppe stigende etterspørsel i alle fall.
Begynner å bli så elendig dette her nå, at farene for et nytt dropp i aksjekursen er overhengende.
Børsene stiger å stiger, men den dagen de vender ned igjen? Hvis ikke raten henter seg inn, eller forblir lav over tid
Redigert 03.08.2022 kl 11:54 Du må logge inn for å svare