GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (4)
Lager nok en ny tråd, da forumet ikke takler store tråder.
Her er link til den forrige tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/146399/view
Her er link til den forrige tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/146399/view
fattigstakkar
02.09.2022 kl 11:23
7058
er det noen som vet om det er en marketmaker som stiller kurs i bdry eller er det kun tradere som kjører denne hvor de vil? bdry er opp 5% nå. jeg burde nok hatt litt mer is i magen i går, men kommer uansett til å selge det jeg har igjen i dag om den fortsetter opp. føler risk reward heller mot akjser framfor bdry etter en oppgang på over 30% fra bunn, mens aksjer knapt har beveget seg.
Redigert 02.09.2022 kl 12:27
Du må logge inn for å svare
Golden Goat
02.09.2022 kl 21:18
6458
mithra skrev trenger i hvert fall to - for å komme i BE
Med indeks ovee 6k, som vi fikk i dag går capene våre i 0. Ytterligere oppgang gir profitt.
Ja ,jeg mener det er en marketmaker i derivatet, som ligger en viss prosent andel under og over Nav i derivatet.
Redigert 02.09.2022 kl 21:58
Du må logge inn for å svare
nman
03.09.2022 kl 06:56
6285
MW reduserte shorten med nesten 350k på torsdag.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051
Dette er vel det en kaller høy dramatikk for drybulk / stor bulk markedet kortsiktig.
https://www.finansavisen.no/nyheter/bors/2022/09/03/7924454/verdens-storste-stalprodusent-stenger-fabrikker?internal_source=sistenytt
Samtidig kan en vel kanskje tenke seg at stålprisene skyter opp, at en får en manko på råvaren akkurat som vi nå opplever med energien og at skrap priser også skyter opp.
Altså mulig mer skraping? hvis ned stengelser fra stål produsenter blir langvarig
Jeg tror det blir en tung og lang? periode for stor drybulk markedet, men at når det igjen snur, muligens får vi et enda strammere og tightere bulk marked i andre enden.
Med enda færre store skip og enda høyere asset priser.
Hvis skrap prisene skyter opp, og stor bulk markedet blir liggende nede over tid, hvor mange eldre capene kan vi få faset ut?
En eldre diger drivstoff sluker , der alternativet er å legge skipet i bøye, kontra å skrape til en god pris.
Hvis verden går inn i manko på stål, pga at utgiftene ved prod ikke er lønnsomt, da kan en kanskje se et massivt skrap program i shipping industrien grovt over hele linjen og på tvers av flere shipping segmenter.
Det skal bli litt interessant å følge stål prisene til uka, når tyske digre stålverk ikke klarer byrden, hva da med de mindre stålverkene, og er egentlig kinesiske verk bedre stilt en Europeiske.
Blir dette en trend, en som varer over tid, hvordan går det med verftene.
Jeg tror verden nå står ovenfor problemer en ikke har opplevd noen gang, dette er krigs tilstander eller værre er.
Hva er dine tanker Kjepet?
https://www.finansavisen.no/nyheter/bors/2022/09/03/7924454/verdens-storste-stalprodusent-stenger-fabrikker?internal_source=sistenytt
Samtidig kan en vel kanskje tenke seg at stålprisene skyter opp, at en får en manko på råvaren akkurat som vi nå opplever med energien og at skrap priser også skyter opp.
Altså mulig mer skraping? hvis ned stengelser fra stål produsenter blir langvarig
Jeg tror det blir en tung og lang? periode for stor drybulk markedet, men at når det igjen snur, muligens får vi et enda strammere og tightere bulk marked i andre enden.
Med enda færre store skip og enda høyere asset priser.
Hvis skrap prisene skyter opp, og stor bulk markedet blir liggende nede over tid, hvor mange eldre capene kan vi få faset ut?
En eldre diger drivstoff sluker , der alternativet er å legge skipet i bøye, kontra å skrape til en god pris.
Hvis verden går inn i manko på stål, pga at utgiftene ved prod ikke er lønnsomt, da kan en kanskje se et massivt skrap program i shipping industrien grovt over hele linjen og på tvers av flere shipping segmenter.
Det skal bli litt interessant å følge stål prisene til uka, når tyske digre stålverk ikke klarer byrden, hva da med de mindre stålverkene, og er egentlig kinesiske verk bedre stilt en Europeiske.
Blir dette en trend, en som varer over tid, hvordan går det med verftene.
Jeg tror verden nå står ovenfor problemer en ikke har opplevd noen gang, dette er krigs tilstander eller værre er.
Hva er dine tanker Kjepet?
Redigert 03.09.2022 kl 18:40
Du må logge inn for å svare
Golden Goat
03.09.2022 kl 19:59
5952
Stål kommer til å snu opp etterhvert også. At de fabrikker som lager stål med elektrisitet blir stengt er bra. Da må produksjonen skje med resirkulering (skraping) eller med fabrikker som lager nytt stål med kull fremfor elektrisitet. Da er begge innsaktsfaktorene i stålproduksjonen tørrbulkvarer.
KJEPET
04.09.2022 kl 20:59
5537
I det korte og medium bildet (1-6 mnd) synes jeg det er vanskelig å si noe. Det er åpenbart at China sliter på flere fronter nå, og legger et lokk på demand. Hvor lenge det vil vare er umulig å si. Problemene i eiendomsmarkedet har pågått i ca. 1,5 år nå. Noen sier at dette vil vare i 4-5 år. Men China er ikke som resten av verden, så det er veldig vanskelig å ha en formening om omfanget her synes jeg. Asia ellers synes jeg ser bedre ut. Europa ser mørkt ut med den pågående energikrisen. Her tror jeg demand vil svekkes betraktelig det neste året. Når det gjelder iron ore supply, har Vale kommet seg litt i august, men det er fortsatt bak fjoråret. Jeg er usikker på om de klarer å øke produksjonen slik de alltid lover, men aldri klarer å holde. Vale er viktig mht tonnemiles. Australia øker sakte men sikkert og er til å stole på.
Kull bidrar positivt om dagen, og vil nok være en viktig bidragsyter til ratene i hvert fall 3-4 år frem i tid.
Supplysiden ser, som alle vet, lys ut til minst ut 2026. Forrige uke ble også en cape fra 2004 sendt på skraphaugen. Det er ganske ungt, og gir en mulig indikasjon på hva som vil skje med gamle caper når IMO 2023 slår inn utover neste år.
Så mine 2 cents er at blir volatilt og nedadgående det neste året, men at demand vil ta seg opp igjen fra neste sommer og utover. Alt avhenger faktisk av hva China gjør. Det hjelper jo at slike gigantprosjekter som denne https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3191146/chinas-biggest-economic-circle-getting-high-speed-rail-boon har blitt godkjent denne uka. Har skal det mye malm for å dekke behovet.
På lang sikt (1-5 år) er jeg superbull på drybulk, men er usikker de neste 6-9 månedene.
Kull bidrar positivt om dagen, og vil nok være en viktig bidragsyter til ratene i hvert fall 3-4 år frem i tid.
Supplysiden ser, som alle vet, lys ut til minst ut 2026. Forrige uke ble også en cape fra 2004 sendt på skraphaugen. Det er ganske ungt, og gir en mulig indikasjon på hva som vil skje med gamle caper når IMO 2023 slår inn utover neste år.
Så mine 2 cents er at blir volatilt og nedadgående det neste året, men at demand vil ta seg opp igjen fra neste sommer og utover. Alt avhenger faktisk av hva China gjør. Det hjelper jo at slike gigantprosjekter som denne https://www.scmp.com/economy/china-economy/article/3191146/chinas-biggest-economic-circle-getting-high-speed-rail-boon har blitt godkjent denne uka. Har skal det mye malm for å dekke behovet.
På lang sikt (1-5 år) er jeg superbull på drybulk, men er usikker de neste 6-9 månedene.
nman
05.09.2022 kl 06:44
5274
Mørkedal hos Clarksons forklarer tilstanden i tørrlastmarkedet:
…
Positive utsikter
Mørkedal mener likevel at utsiktene i tørrlastmarkedet er positive. Nøkkelen på etterspørselssiden mener han er Kinas stålproduksjon, som har vist litt bedre takter i det siste. I tillegg vil markedet trolig få hjelp på kullsiden gjennom høsten, samt økt bauksitteksport fra Vest-Afrika, som akkurat nå har vært skadelidende på grunn av monsunsesongen.
– Akkurat nå ligger det derimot rekordmange capesize-skip tilgjengelig i Atlanterhavet. Det betyr at det nok vil ta litt tid å få løftet ratene opp til gode nivåer igjen, men i løpet av de neste månedene burde vi se en slik bedring, sier Clarksons-analytikeren.
Bull på 2020 Bulkers og Golden Ocean
Flere av tørrlastaksjene har har falt med rundt 20 prosent i løpet av den siste månedene. Mørkedal mener at både 2020 Bulkers og Golden Ocean peker seg ut som gode kjøp på dagens kursnivåer.
…
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/04/7924478/capesizeratene-stuper
…
Positive utsikter
Mørkedal mener likevel at utsiktene i tørrlastmarkedet er positive. Nøkkelen på etterspørselssiden mener han er Kinas stålproduksjon, som har vist litt bedre takter i det siste. I tillegg vil markedet trolig få hjelp på kullsiden gjennom høsten, samt økt bauksitteksport fra Vest-Afrika, som akkurat nå har vært skadelidende på grunn av monsunsesongen.
– Akkurat nå ligger det derimot rekordmange capesize-skip tilgjengelig i Atlanterhavet. Det betyr at det nok vil ta litt tid å få løftet ratene opp til gode nivåer igjen, men i løpet av de neste månedene burde vi se en slik bedring, sier Clarksons-analytikeren.
Bull på 2020 Bulkers og Golden Ocean
Flere av tørrlastaksjene har har falt med rundt 20 prosent i løpet av den siste månedene. Mørkedal mener at både 2020 Bulkers og Golden Ocean peker seg ut som gode kjøp på dagens kursnivåer.
…
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/04/7924478/capesizeratene-stuper
nman
05.09.2022 kl 07:01
5297
Bra oppsummering KJEPET! :-)
Ellers er det siste dag i dag med rett til utbytte (ca 6 kr pr aksje):
https://newsweb.oslobors.no/message/569645
Ellers er det siste dag i dag med rett til utbytte (ca 6 kr pr aksje):
https://newsweb.oslobors.no/message/569645
KJEPET
05.09.2022 kl 08:19
5186
Er forresten femte uka med oppgang i stålproduksjonen i China. Så det begynner å bli bedre, sakte men sikkert. Spørsmålet er om det går raskt nok når nye COVID-lockdows nå er i gang.
https://twitter.com/AllVentured/status/1566652413112631297
https://twitter.com/AllVentured/status/1566652413112631297
Golden Goat
05.09.2022 kl 08:28
5179
Bra nyheter at såpass unge caper blir sendt på skraphaugen etter siste tids svekkelse. 2004-cape skrotet for $14 200 000, @Ed_fin :
Demolition news: according to Clarksons, the 2004 capesize scrapping is confirmed now.
Vessel: STAR TIANJIN
dwt: 173,691
built: 2004 (SWS, China)
details: 23,683 LDT
price: $600/LTD
delivery: ‘as is’ Vizag, India
Demolition news: according to Clarksons, the 2004 capesize scrapping is confirmed now.
Vessel: STAR TIANJIN
dwt: 173,691
built: 2004 (SWS, China)
details: 23,683 LDT
price: $600/LTD
delivery: ‘as is’ Vizag, India
Golden Goat
05.09.2022 kl 09:24
5043
Som vi har sett er det veldig individuelt fra provins til provins hvor ødeleggende det er for etterspørsel av x-varer når det blir stengt ned. Noen provinser, når nedstengt, ødelegger for tech mens andre for råvareindustrien. Vi får selvsagt se. Lock-downs hindrer fri flyt av arbeidskraft som ofte reiser ganske langt innad i kina i helger og i særs ved ferie/helligdager. Så langt i denne perioden med nedstengelser har vi ikke sett noe tegn til demand destruction av jernmalm, heller det motsatte.
Golden Goat
05.09.2022 kl 11:21
4846
Dampen fra forrige uke strekker seg over til denne uka. Kinacape opp 25,6%:
China-Japan/Pacific Round Voyage: 11050 (+2250)
China-Japan/Pacific Round Voyage: 11050 (+2250)
Tenker en ser et økt tempo med skraping nå.
Noe som vil føre til et enda tightere marked i andre enden.
Jeg tror ikke drybulk er stedet å sitte de neste ukene, selv om raten reverserer fra bunn nivåer, i beste fall vil vel aksjene trade flatt mot nyåret.
Men at en da igjen bør posisjonere seg mot slutten av året, starten på neste, så får en bare se hvor aksjene ender i mellomtiden.
Men kan ikke skjønne annet en at prisene på skip bør holde seg noenlunde, råvaren stål kan umulig falle stort når stålverkene går på sparebluss.
Skraping på høye skrap priser er noe vi alle liker å se,
Noe som vil føre til et enda tightere marked i andre enden.
Jeg tror ikke drybulk er stedet å sitte de neste ukene, selv om raten reverserer fra bunn nivåer, i beste fall vil vel aksjene trade flatt mot nyåret.
Men at en da igjen bør posisjonere seg mot slutten av året, starten på neste, så får en bare se hvor aksjene ender i mellomtiden.
Men kan ikke skjønne annet en at prisene på skip bør holde seg noenlunde, råvaren stål kan umulig falle stort når stålverkene går på sparebluss.
Skraping på høye skrap priser er noe vi alle liker å se,
Golden Goat
05.09.2022 kl 12:26
4814
Enda en cape som ble skrapet forrige uke; 2002-byggede Cic Pride ble solgt til huggeriet for antakeligvis rett under 14 mUSD. Vi har i år flere skrapinger enn det har kommet nye NB-bestillinger. Vi ser til stadighet at supply på cape kommer til å gå ned, mens den globale veksten (og dernest demand) kommer til å stige de neste årene. Med en capesize-nettovekst lik null (eller bedre; negativ, hvilket ser mer og mer sansynlig ut) kommer det til å bli særdeles stramt i capesize i årene som ligger forran oss. La oss se om de neste ukene viser flere skrapinger som en konsekvens av den siste tids lave fraktrater.
Star Asia shipbroking:
CIC PRIDE 23,118 2002 / S. KOREA CAPE UNDISCLOSED DELIVERED CHATTOGRAM
Star Asia shipbroking:
CIC PRIDE 23,118 2002 / S. KOREA CAPE UNDISCLOSED DELIVERED CHATTOGRAM
Hvor finner du beste oversikt over skraping av skip?
Golden Goat
05.09.2022 kl 12:35
4808
Er nok mange med meg som har lengre investeringshorisont enn 'de neste ukene'. Vi sitter stille i båten, akkumulerer utbytter og reinvestere på disse lave nivåene vi ser i aksjemarkedet. Jeg tror at hvis fraktratene friskmeldes (altså; mer enn bare den lille reverseringen, slik vi har sett de siste handelsdagene nå), så vil vi se en solid oppgang i aksjekurs, hvis ikke; mer aksjer på oss langsiktige. Det er en ganske utbredt konsensus om at de neste årene vil gi bra avkastning i tørrbulk. Dette har gjort at vi får et gulv i aksjekursen selv om fraktrater har vært nede i 2k.
Golden Goat
05.09.2022 kl 12:37
4905
Twitter og de ukentlige skipsmeklerrapportene samlet i Hellenic shipping news holder deg oppdatert med hva enn som blir offentlig rapportert:
https://www.hellenicshippingnews.com/category/report-analysis/weekly-shipbrokers-reports/
https://www.hellenicshippingnews.com/category/report-analysis/weekly-shipbrokers-reports/
ks1977
05.09.2022 kl 17:13
4606
Angående Vale: Hannis hadde gått tilbake en del år tilbake i tid og sjekket Vale sin guidance ett år i forveien mot hva de faktisk endte opp med, og sett bort fra året med damkollapsen (samt påfølgende år med forsinket utbedring) så har de truffet blink hvert år. Vet ikke om de treffer i år, men damkollapsen har visst gitt Vale et ufortjent rykte ifht guidance.
ørnen
05.09.2022 kl 19:14
4442
Har problemer med å forstå at noen kan være positive til GOGL med dagens bilde. Økningen i strømprisene holder på å kvelde både husholdning og industri. Tyskland snakker allerede om ned stengning. Kina er kun opptatt av Corona og reagerer panisk når nye tilfeller oppdages. Hva Vale etc sier er i dag uinteressant. Realiteten viser et helt annet bilde.
KJEPET
05.09.2022 kl 20:06
4414
Det var interessant. Har du en link til #1 sin artikkel om dette?
Mine tall sier noe annet:
Vale iron ore forecast vs output
2017: Forecast: 380-400mt mot output: 366,5 mt
2018: Forecast: 390mt mot output: 384,6 mt
2019: Forecast: 307-322mt mot output: 302 mt
2020: Forecast: 340-355mt mot output: 300,4 mt
2021: Forecast: 315-335mt mot output: 315,6 mt
2022: Forecast: 320-335mt mot output: pr. Q2: 138 mt
Justeringer av forecast underveis i året teller selvsagt ikke.
Så om dette er å treffe på guidingen så sitter #1 og jeg med vidt forskjellige tall.
Mine tall sier noe annet:
Vale iron ore forecast vs output
2017: Forecast: 380-400mt mot output: 366,5 mt
2018: Forecast: 390mt mot output: 384,6 mt
2019: Forecast: 307-322mt mot output: 302 mt
2020: Forecast: 340-355mt mot output: 300,4 mt
2021: Forecast: 315-335mt mot output: 315,6 mt
2022: Forecast: 320-335mt mot output: pr. Q2: 138 mt
Justeringer av forecast underveis i året teller selvsagt ikke.
Så om dette er å treffe på guidingen så sitter #1 og jeg med vidt forskjellige tall.
Redigert 05.09.2022 kl 21:59
Du må logge inn for å svare
ks1977
05.09.2022 kl 21:25
4333
Nei, dessverre. Det var en tweet, men ikke et hovedinnlegg, bare en kommentar til en kommentar. Har lett litt nå, men finner den ikke igjen. Det jeg husker var at han så på guidance ett år i forveien (som du sier: justeringer av forecast underveis i året teller ikke), men jeg husker ikke hvor mye slingringsmonn han lot de få (og jeg husker ikke hvor mange år tilbake han gikk, tror han gikk noen få år ekstra enn det du gjorde).
Synes forøvrig ikke at de tallene du har viser at Vale har skivebom på guiding, hvis vi legger nedre sjikt til grunn vel å merke:
2017 = 96,5%
2018 = 98,6%
2019 = 98,4%
2020 = 88,4% (her slet de vel med senvirkninger fra kollapsen?)
2021 = 100,2%
Jeg fant dog denne, hvor han bekrefter at Vale har redusert guidance for 2022 (fra 320-335 til 310-320), ned til nivået han/Cleaves guidet på Vale sin vegne.
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1549695078544936960
Synes forøvrig ikke at de tallene du har viser at Vale har skivebom på guiding, hvis vi legger nedre sjikt til grunn vel å merke:
2017 = 96,5%
2018 = 98,6%
2019 = 98,4%
2020 = 88,4% (her slet de vel med senvirkninger fra kollapsen?)
2021 = 100,2%
Jeg fant dog denne, hvor han bekrefter at Vale har redusert guidance for 2022 (fra 320-335 til 310-320), ned til nivået han/Cleaves guidet på Vale sin vegne.
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1549695078544936960
KJEPET
05.09.2022 kl 22:12
4281
Tja, da er vi enige. Mens miners i Australia treffer så misser Vale stort sett hvert år. Og i år blir det neppe over 320mt, men det gjenstår å se. Brazil ligger bak yoy, mens Autralia ligger 3.5mt høyere yoy.
Du kaller det "har de truffet blink hvert år". Vi har bare forskjellig oppfatning av begreper. Tallene er vi enige om.
Du kaller det "har de truffet blink hvert år". Vi har bare forskjellig oppfatning av begreper. Tallene er vi enige om.
nman
06.09.2022 kl 06:33
4074
Skrapingen ventes å øke.
…
Meanwhile, GMS (www.gmsinc.net), the world’s leading cash buyer of ships, said in its latest weekly report, that “activity and availability of sales candidates seem to be finally starting to increase as we enter the month of September and the fourth (and final) quarter of the year. Dry bulk (and particularly Capesize bulker) rates have declined noticeably of late, and this is seeing an increasing number of enquiries on dry units starting to come forth for a potential sale for recycling.
…
https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-market-expects-more-dry-bulk-vintage-tonnage/
…
Meanwhile, GMS (www.gmsinc.net), the world’s leading cash buyer of ships, said in its latest weekly report, that “activity and availability of sales candidates seem to be finally starting to increase as we enter the month of September and the fourth (and final) quarter of the year. Dry bulk (and particularly Capesize bulker) rates have declined noticeably of late, and this is seeing an increasing number of enquiries on dry units starting to come forth for a potential sale for recycling.
…
https://www.hellenicshippingnews.com/ship-recycling-market-expects-more-dry-bulk-vintage-tonnage/
JimmiHenriksen
06.09.2022 kl 08:48
3883
Interessant, perspektivet ditt er 2-3 år med reinvestering av utbyttet?
fattigstakkar
06.09.2022 kl 09:24
3751
Som ventet øker salgspresset etter utbytte. Vi så det samme i SBLK.
Selv en rakettforsker klarte nok ikke forutse det.
Redigert 06.09.2022 kl 09:39
Du må logge inn for å svare
Max Payne
06.09.2022 kl 09:48
3744
fattigstakkar skrev Som ventet øker salgspresset etter utbytte. Vi så det samme i SBLK.
Tok litt på dippen i dag, sammen med DNO og Aker BP. Avventer 2020 Bulkers.
Max Payne
06.09.2022 kl 09:59
3706
Hvor langt ned skal Golden Ocean ned? Jeg har tenkt å snitte ned posisjonen min. Når gjør jeg neste kjøp? 80 kroner? Eller vente til 70 som kan være target for hode skulder?
fattigstakkar
06.09.2022 kl 11:08
3397
Det var vel det samme som ble sagt her, hvor han hadde redusert men fortsatt satt i 2020. https://www.dn.no/bors/dn-investor/frontline/hafnia-ltd/forvalter-joakim-hannisdahl-forutsa-tankfesten-vanskelig-a-se-at-dette-ikke-skal-bli-bedre/2-1-1284333
Golden Goat
06.09.2022 kl 11:17
6011
JimmiHenriksen skrev Interessant, perspektivet ditt er 2-3 år med reinvestering av utbyttet?
Nå har jeg allerede hatt over 2-3 år, men ja, sikkert 2-3 år til i tørrbulk. Gjelder å kjøpe når aksje=0,5*NAV (vi er ganske nær der nå) og forhåpentligvis selge når aksje=1,5*NAV godt inn i syklusen. Ved å reinvestere utbyttet og legge inn ny oppspart kapital (i særs når aksjen er på lave nivå likt som de 2 siste månedene) klarer man til slutt å presse ned snittprisen slik at man får en inngang med negativt fortegn.
Nå skal lure musen eksponere seg frem mot nyttår.
Bare å avvente til 75 kr
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/06/7925269/joakim-hannisdahl-tar-torrlast-eksponeringen-kraftig-ned?internal_source=sistenytt
Bare å avvente til 75 kr
https://www.finansavisen.no/nyheter/shipping/2022/09/06/7925269/joakim-hannisdahl-tar-torrlast-eksponeringen-kraftig-ned?internal_source=sistenytt
Max Payne skrev Ser vi tegn til at MPCC bunner?
Mpcc vil utbetale tett oppunder 40% dividende det neste året, se Mpcc tråden og Nordnet poden.
Senest i dag.
MPC Container Ships (MPCC) has clinched another term deal for a feeder ship at a healthy rate, but charter and freight markets are continuing to come off recent peaks. UK shipbroker Howe Robinson said the Oslo-listed owner’s 1,992-teu AS Alexandria (built 2010) has been fixed out for two years at $42,000 per day.
This secures $31m of contracted revenue.
Vi snakker 2 år en stk container balje
I Drybulk blir det bare smuler.
Så jeg ser frem i mot at Hannisdahl går short i container, Nr1, luremus
Senest i dag.
MPC Container Ships (MPCC) has clinched another term deal for a feeder ship at a healthy rate, but charter and freight markets are continuing to come off recent peaks. UK shipbroker Howe Robinson said the Oslo-listed owner’s 1,992-teu AS Alexandria (built 2010) has been fixed out for two years at $42,000 per day.
This secures $31m of contracted revenue.
Vi snakker 2 år en stk container balje
I Drybulk blir det bare smuler.
Så jeg ser frem i mot at Hannisdahl går short i container, Nr1, luremus
Redigert 06.09.2022 kl 11:31
Du må logge inn for å svare
Matros
06.09.2022 kl 11:32
6063
Verdiene på båtene er på full fart ned, så det eneste sikre du vet nå er at NAV faller for hver transaksjon som gjennomføres fremover. Når det er sagt har Gogl vært flinke til å kvitte seg med eldre tonnasje, som vil falle mest. Nyere tonnasje vil også falle i verdi, men mindre, og mindre enn vanlig pga lang leveringstid på nye skip.
Vi vet ikke hvor lenge ratene vil være lave. Usikkerhetene i Kina er større enn normalt. Futures markedet peker i retning av at 2023 blir slapt. Ratene vil nok tikke opp igjen, men sannsynlighetene for en supersyklus med super profitt over flere år, er sterkt redusert. For andre segmenter, slik som tank, kjemikalie og bil ser det mer lovende ut for en aldri så liten supersyklus.
Vi vet ikke hvor lenge ratene vil være lave. Usikkerhetene i Kina er større enn normalt. Futures markedet peker i retning av at 2023 blir slapt. Ratene vil nok tikke opp igjen, men sannsynlighetene for en supersyklus med super profitt over flere år, er sterkt redusert. For andre segmenter, slik som tank, kjemikalie og bil ser det mer lovende ut for en aldri så liten supersyklus.
fattigstakkar
06.09.2022 kl 11:38
6084
Korrigert for utbytte tester vi bunnen fra en uke siden, så tar sjansen på å begynne å plukke litt her.
Hvordan ser du for deg en super syklus i bil frakt, når folk ikke har råd til å betale støm og mat og renter kveler forbruk, de løper å kjøper ny bil?
Matros
06.09.2022 kl 12:18
6071
Vi får ta den lange diskusjonen på WAWI og Høegh sine tråder.
Gram meldte forøvrig 2 ny kontrakter i går. De var begge på 5 år, og understøtter stigende verdier på bilbåtene. Tipper befrakterne som leide inn disse båtene har fått med seg både renter, oljepris og fandens oldemor. Slike datapunkter er for meg langt viktigere enn prognoser fra sosialøkonomiske mørkemenn. Europa er nok heller ikke veldig viktig for verdensøkonomien lengre, og vakler fra krise til krise. Vi utgjør knapt over 15 pst. av verdens BNP. Husholdningene i USA er faktisk i veldig bra form. De har moderat gjeldsgrad, får jobb på dagen til stadig høyere lønninger. Ja, for første gang drypper det litt på middelklassen også. Donald er jo også kanskje snart tilbake ved roret, og da blir "business first".
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -13,8% TIL USD 6.037/DAG
6.9.2022 12:02 • TDN Finans •
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 13,8 prosent til 6.037 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Utvikling det siste året. Kilde: Infront
TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
6.9.2022 12:02 • TDN Finans •
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 13,8 prosent til 6.037 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Utvikling det siste året. Kilde: Infront
TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
fattigstakkar
06.09.2022 kl 12:42
5985
Det er et snodig fenomen at mange ønsker å kjøpe seg inn før utbytte når det er et klart mønster at kursen faller mye mer enn utbyttet dagen etter. Jeg hadde lenge bestemt meg for å selge meg ut i går, og gikk også short da den var såpass sterk i går. Irriterende nok valgte jeg å dekke shorten i sluttauksjonen siden den duppet såpass mye ned da. Håpet det skulle være mulig å sette ny short på åpning, men den gang ei. Men det får være en grense. 5-6% ned virker litt overkill.
KJEPET
06.09.2022 kl 12:55
5937
Å vedde imot #1 når det gjelder drybulk gjør ikke jeg. Om han får rett, blir det tungt i shipping utover høsten.