GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (4)

nman
GOGL 21.06.2022 kl 22:26 337327

Lager nok en ny tråd, da forumet ikke takler store tråder.

Her er link til den forrige tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/146399/view
Golden Goat
07.09.2022 kl 21:13 4580

En annen ting er også at det lå en forventning om at det i år skulle være en 'vanlig' etterspørselboom inn mot sesongen. Denne har latt vente på seg og det ser ikke ut som den kommer de første ukene. Vi får selvsagt se om det kommer en 'liten sesong' på tampen av året ved at Kina får slått ned covid evt. endret sin tilnærming.
Slettet bruker
07.09.2022 kl 20:03 4601

Ikke i forholdt til Jin shipping, der har de bare kapasitet til å betale bonuser til ledelsen nå, ikke noe til selskapets Norske venner.
I Gogl blir det dividende, i alle kvartaler.
Redigert 07.09.2022 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
mithra
07.09.2022 kl 19:59 4537

Men du er vel ikke bekymret for utbyttekapasiteten til favoritt selskapet ditt ?
Slettet bruker
07.09.2022 kl 19:36 4552

Nå er cape bare lyse grønn, så vidt
Realistoptimist
07.09.2022 kl 15:03 4781

På forsommeren var ratene bra ja, men da aksjen begynte å stige tidlig i april, så mener jeg å huske at ratene fremdeles var ganske så lave, og hadde vært dårlige i lengre tid. Mulig jeg husker feil, men jeg stusset veldig over kursoppgangen da, når ratene var så lave.

Men det er ikke sikkert vi får en rateoppgang nå, selv om det er sesong for det. Skulle ratene stige kjapt, så kan kursen også reagere... men jeg tar heller 70 kr enn 100 kr for å si det sånn.. det gir ihvertfall en god kjøpsmulighet!
Redigert 07.09.2022 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
KJEPET
07.09.2022 kl 14:57 4791

Tja, om ratene er like nå kan vel i beste fall diskuteres.
I midten av mai lå FFA for juni på $42000 og spot ratene på capesize var $36368 19. mai i år.

I dag er sport $5442 og FFA oktober viser $13250

Å si at ratene var "omtrent like dårlige" i dag, er vel et stykke unna sannheten.

NAV er vel også ned 8-10% i samme tidsrom.
Redigert 07.09.2022 kl 15:02 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
07.09.2022 kl 14:50 4756

FFA er mørkegrønne. Dette er en sjelden mulighet.
Realistoptimist
07.09.2022 kl 14:48 4718

Eller så en spørre seg hvorfor den var godt over 150 på forsommeren... Kina hadde samme problemer med eiendomsmarkedet da, de hadde samme strategi ang. covid, ratene var omtrent like dårlige... nybygging på sparebluss, og økende skraping siden da. Men for all del, jeg kjøper gjerne på 70 kr :-) Skal trade i denne aksjen ihvertfall 2-3 år til..
Slettet bruker
07.09.2022 kl 14:23 4767

Hode skulder formasjonen sier klart og tydelig 70 kroner
Er ikke mer en 9 måneder siden aksjen var der, så kan en jo lure på hvorfor aksjen er over nå,
Redigert 07.09.2022 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
07.09.2022 kl 12:34 4927

Husker tilbake i våres da jeg dristet meg til å skrive her på forumet at jeg skulle ønske meg en periode med lavere rater slik at det skulle komme flere skrapinger i det større segmentet for å ytterligere forbedre prospektene for de neste årene. MEN jeg hadde virkelig ikke trodd at mitt ønske skulle innfris med en slik styrke, det er nesten i overkant. Likevel, blir caset desto bedre for de neste sesongene når vi til nå i år allerede har sett 14 capesize skrapinger, mot 15 for hele fjoråret.

Meget attraktiv prising på aksjene i dag, skjønner ikke hvordan du klarer å stå _helt_ på sidelinjen. Lykke til! :-)
KJEPET
07.09.2022 kl 10:23 5130

Det kan bli et hel..........s kjør for panamax fremover.
https://twitter.com/mefreight/status/1567422589730947073

I tillegg ligger det an til massiv eksport av soybeans fra Brazil.
Så har du kull som også blir en x-faktor oppi det hele :-)

Er også to nye tyfoner under oppseiling i Asia. Blir spennende å følge med fremover. Holder meg foreløpig på sidelinjen.
ørnen
07.09.2022 kl 08:30 5332

As of Tuesday, about 12% of China’s total GDP is affected by Covid controls on a weighted basis — up from 5.3% last week, Nomura’s chief China economist Ting Lu and a team said.
Nomura cut its full-year GDP forecast to 2.7%, down from the 2.8% estimate set in August.
Several cities including the tech hub of Shenzhen have tightened Covid controls in the last few weeks after reports of new local infected.
Tegnene i tiden er tydelige!
ørnen
07.09.2022 kl 08:08 5380

Krisen i det kinesiske eiendomsmarkedet når stadig nye høyder. Hundretusentalls boligkjøpere misligholder sine boliglån, og de gjeldstyngede boliggigantene sliter med finansieringen. Boblen er nær ved å sprekke.

Et kinesisk boligkrasj på toppen av en allerede presset verdensøkonomi kan gi dramatiske konsekvenser. De kinesiske boliggigantene er hardt presset. Den største leilighetsutvikleren, Country Garden Holdings, la nylig frem tall som viste et tap på 96 prosent i første halvår, melder nyhetsbyrået Bloomberg.

Den andre giganten innenfor fast eiendom, selskapet Evergrande, har i flere år vært i finansiell krise etter å ha misligholdt sine låne- og obligasjonsinnbetalinger. Selskapet har en gjeld på over 300 milliarder dollar og er angivelig midt i en større reorganiseringsprosess. Men selskapet klarte ikke å legge frem sin foreløpige plan i juni som lovet, skriver CNN.

Utbyggerne er ikke de eneste i eiendomsmarkedet som sliter med stor gjeldstyngde. Ettersom flere av de store entreprenørene ikke klarer å betjene sin gjeld, har flere byggeprosjekter stanset opp. Dette har i sin tur fått flere hundre tusen boligkjøpere til å stanse nedbetalingen av lånet sitt.

– Når boligselskapene ikke kan betale dem som bygger og deres underleverandører, så blir byggeprosjektene satt på vent. Men den enkelte boligkjøper er stadig bundet til å betale ned på gjelden sin, sier Per Hammarlund i storbanken SEB.
Realiteten er på god vei å innhente "håperne". Trist å se hvordan Hannisdal i det stille har solgt seg ut av Gogl samtidig som debattanter her inne har brukt han som alibi om fortsatt sitte i Gogl.
Slik går det når man ikke makter å se alle brannene rundt seg.
nman
07.09.2022 kl 06:41 5447

Tonmiles for panamax:
Average daily earnings for panamaxes, which usually carry coal or grain cargoes of about 60,000 to 70,000 tonnes, was up $774 to $12,715.
Major grain supplier, Brazil’s expected increased soyabean exports in the 2022/23 season “gives hope to earnings’ projections for the medium-sized bulkers that tend to carry the commodity in longhaul voyages”, EastGate said.
https://www.hellenicshippingnews.com/baltic-sea-freight-index-falls-on-lower-capesize-rates/
ørnen
06.09.2022 kl 21:43 5569

Kjøpt Fro for lenge siden. Det er et mye bet. Vi har alle våre strategier
Realistoptimist
06.09.2022 kl 20:36 5321

Da spør jeg: Hvorfor shorter du ikke på dagens kurs, om du er så sikker på at dette går dårlig fremover?
ørnen
06.09.2022 kl 20:17 5305

Artig å følge med på det psykologiske på tråden. Tydelig at det er en del som etter hvert sitter på saftig tap. Man griper fast i det minste halmstrå å blåser det opp til noe stort positivt. Når BDI får en pos dag så snakker man om bunn, når Kina snakker om nye øk.pakker så er det også bunnen. Samtidig så ser helt vekk fra makrobildet som viser følgende
- Kina har store problmer og overdramatiserer alle C tilfeller
- Kina er i deep shit pga av eiendomsspekulasjoner. dette står for 35% av BNP
- økte renter vil bremse alt som heter boligpriser, etc
- mangel på energi vil få dramatiske følger for industrivekst, fare for nedstegning
- etc
Listen kan gjøres uenedelig lang, men den er tydeligvis uinteressant for "håperne"
msmekk
06.09.2022 kl 16:01 5565

Nja, jeg solgte Flex for et år siden etter anbefaling fra #1. Supply siden ble for stor mente han så selv den beste kan ta feil. Har en følelse av at bulk muligens har nådd bunnenen. vil følge med på 2020 om den holder seg over 86
fattigstakkar
06.09.2022 kl 15:27 5573

GNK er i pluss premarked. selger meg ned der og flytter over i GOGL
Bennyfyfasan
06.09.2022 kl 15:13 5589

enig i det - men derfor liker jeg å kjøpe stegvis på vei ned. Kommer GOGL ned i 75-80kr må det vel ansees som ett mulig godt kjøp? Glem ikke at det er mye som er låst for Q3 ratene allerede
fattigstakkar
06.09.2022 kl 14:50 5661

Problemet er at det er først i ettertid man skjønner at det var en kjøpsmulighet. Der og da virker det som et bunnløst sluk.
Bennyfyfasan
06.09.2022 kl 14:45 5674

Med den utviklingen som er i drybulk må man ha i bakhodet hvor raskt forutsetninger endrer seg. Det gjelder ikke bare denne bransjen, men det materialiserer seg så sykt fort.

Det fine for oss som har tatt pengene av bordet er at det på ett eller annet tidspunkt kommer en fantastisk kjøpsmulighet. Spørsmålet er når....og til hvilken kurs
KJEPET
06.09.2022 kl 13:47 5760

Lykke til med tradingen. Sikkert mulig å tjene godt på det, men som kjent holder jeg meg unna slike korte trader.
fattigstakkar
06.09.2022 kl 13:19 5798

Smart å være lett på foten om dagen. Man bør ta gevinster når man har dem. Men det er fortsatt mulig å gjøre gode kjøp. Mye frykt som fører til overreaksjoner. Tror amerikanerne trekker GOGL opp i ettermiddag. Da selger jeg meg sikkert ut.
Slettet bruker
06.09.2022 kl 13:02 5712

Godt du fikk tatt penga av bordet med en moderat gevinst, et kunststykke i seg selv i dette bedrit.e drybulk markedet.

Skal forresten være noe støtte mellom 70-75 kroner
KJEPET
06.09.2022 kl 12:55 5749

Å vedde imot #1 når det gjelder drybulk gjør ikke jeg. Om han får rett, blir det tungt i shipping utover høsten.
fattigstakkar
06.09.2022 kl 12:42 5797

Det er et snodig fenomen at mange ønsker å kjøpe seg inn før utbytte når det er et klart mønster at kursen faller mye mer enn utbyttet dagen etter. Jeg hadde lenge bestemt meg for å selge meg ut i går, og gikk også short da den var såpass sterk i går. Irriterende nok valgte jeg å dekke shorten i sluttauksjonen siden den duppet såpass mye ned da. Håpet det skulle være mulig å sette ny short på åpning, men den gang ei. Men det får være en grense. 5-6% ned virker litt overkill.
Slettet bruker
06.09.2022 kl 12:29 5836

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -13,8% TIL USD 6.037/DAG
6.9.2022 12:02 • TDN Finans •
Kopier link
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 13,8 prosent til 6.037 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
Utvikling det siste året. Kilde: Infront

TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Matros
06.09.2022 kl 12:18 5883


Vi får ta den lange diskusjonen på WAWI og Høegh sine tråder.

Gram meldte forøvrig 2 ny kontrakter i går. De var begge på 5 år, og understøtter stigende verdier på bilbåtene. Tipper befrakterne som leide inn disse båtene har fått med seg både renter, oljepris og fandens oldemor. Slike datapunkter er for meg langt viktigere enn prognoser fra sosialøkonomiske mørkemenn. Europa er nok heller ikke veldig viktig for verdensøkonomien lengre, og vakler fra krise til krise. Vi utgjør knapt over 15 pst. av verdens BNP. Husholdningene i USA er faktisk i veldig bra form. De har moderat gjeldsgrad, får jobb på dagen til stadig høyere lønninger. Ja, for første gang drypper det litt på middelklassen også. Donald er jo også kanskje snart tilbake ved roret, og da blir "business first".
Slettet bruker
06.09.2022 kl 11:50 5932

Hvordan ser du for deg en super syklus i bil frakt, når folk ikke har råd til å betale støm og mat og renter kveler forbruk, de løper å kjøper ny bil?
fattigstakkar
06.09.2022 kl 11:38 5896

Korrigert for utbytte tester vi bunnen fra en uke siden, så tar sjansen på å begynne å plukke litt her.
Matros
06.09.2022 kl 11:32 5875

Verdiene på båtene er på full fart ned, så det eneste sikre du vet nå er at NAV faller for hver transaksjon som gjennomføres fremover. Når det er sagt har Gogl vært flinke til å kvitte seg med eldre tonnasje, som vil falle mest. Nyere tonnasje vil også falle i verdi, men mindre, og mindre enn vanlig pga lang leveringstid på nye skip.

Vi vet ikke hvor lenge ratene vil være lave. Usikkerhetene i Kina er større enn normalt. Futures markedet peker i retning av at 2023 blir slapt. Ratene vil nok tikke opp igjen, men sannsynlighetene for en supersyklus med super profitt over flere år, er sterkt redusert. For andre segmenter, slik som tank, kjemikalie og bil ser det mer lovende ut for en aldri så liten supersyklus.

Slettet bruker
06.09.2022 kl 11:27 5864

Mpcc vil utbetale tett oppunder 40% dividende det neste året, se Mpcc tråden og Nordnet poden.
Senest i dag.

MPC Container Ships (MPCC) has clinched another term deal for a feeder ship at a healthy rate, but charter and freight markets are continuing to come off recent peaks. UK shipbroker Howe Robinson said the Oslo-listed owner’s 1,992-teu AS Alexandria (built 2010) has been fixed out for two years at $42,000 per day.
This secures $31m of contracted revenue.

Vi snakker 2 år en stk container balje

I Drybulk blir det bare smuler.
Så jeg ser frem i mot at Hannisdahl går short i container, Nr1, luremus
Redigert 06.09.2022 kl 11:31 Du må logge inn for å svare
Golden Goat
06.09.2022 kl 11:17 5823

Nå har jeg allerede hatt over 2-3 år, men ja, sikkert 2-3 år til i tørrbulk. Gjelder å kjøpe når aksje=0,5*NAV (vi er ganske nær der nå) og forhåpentligvis selge når aksje=1,5*NAV godt inn i syklusen. Ved å reinvestere utbyttet og legge inn ny oppspart kapital (i særs når aksjen er på lave nivå likt som de 2 siste månedene) klarer man til slutt å presse ned snittprisen slik at man får en inngang med negativt fortegn.
Max Payne
06.09.2022 kl 11:00 3212

Ja, da vil kursene stupe og det blir billig inngang.