GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (4)
Lager nok en ny tråd, da forumet ikke takler store tråder.
Her er link til den forrige tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/146399/view
Her er link til den forrige tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/146399/view
ørnen
11.10.2022 kl 09:09
4104
Det er en kunst å se positivt på faktorer som støtter ens eget syn samtidig som man utestenges alt annet.
KJEPET
11.10.2022 kl 10:07
4049
Er du uenig i punktene mine, så tar jeg gjerne en diskusjon på det. Det er lett å se spøkelser på høylys dag når man blir proppet full av negativitet i media dag ut og dag inn. Men tørrlast er og blir China. De har kjørt inn enorme stimulipakker på infrastruktursiden. Når vi til sommeren får etterspørsel igjen etter COVID, så tror jeg vi får en dobbeleffekt som vil ta tørrlast til nye høyder.
Etter en seksdobling av investeringen i 2016 frem til mai i år., så øyner jeg en dobling frem til 2024.
Etter en seksdobling av investeringen i 2016 frem til mai i år., så øyner jeg en dobling frem til 2024.
Matros
11.10.2022 kl 10:49
3998
De positive effektene fra containermarkedet er ikke lengre til stede, havne propp er tilbake til normalen, mens kinas vekst er langt under normalen og ordreinngangen til selskapene i USA og Europa allerede er på resesjonsnivåer. Som følge at dette er denne tråden nå smekkfull av sengevætere som synes å glemme det enkle faktum at ratene faktisk fortsatt er ganske gode og selskapene generer solide utbytter, tross elendigheten. Tilbudssiden tilnærmet null og selskapene prises under NAV, samtidig som annenhåndsmarkedet for båter tar seg opp. Det er et meget interessant bakteppe for investeringer i tørrbulk. Gidder ikke i diskutere Kina, fordi den økonomiske utviklingen i stor grad styres av myndighetene. De har fortsatt kontroll. En dobling er absolutt mulig
Vampyren
11.10.2022 kl 13:05
3823
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 4,06 prosent til 18.630 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
ørnen
11.10.2022 kl 13:27
3757
Gogl vil helt sikkert lønne seg på sikt, det kan vi være enig om. Min tidshorisont er mnd. og ikke år derfor sitter jeg også i bear.
Min skepsis mot gogl på kort sikt e-
- primært knyttet opp mot Russland. Jeg kan vanskelig se en lykkelig slutt på det som skjer nå. P. har etter min vurder satt seg skakk matt og resultatet er mildt sagt usikkert
- sekundært økende renter, overheting i mange land, akselererende handelsorganisasjon US-Kina etc
Kina har nok med sine problemer med C og boligboble som holder på å sprekke. At de vedtar en del inv.pakker mht infrastruktur er så sin sak, problemet er at det er begrenset hva Kina kan bygge av veiene etc. Vil og nevne at det er folk som har snakket om disse pakkene i lang tid, men ennå har vi sett lite av det mht etterspørsel etc
Min skepsis mot gogl på kort sikt e-
- primært knyttet opp mot Russland. Jeg kan vanskelig se en lykkelig slutt på det som skjer nå. P. har etter min vurder satt seg skakk matt og resultatet er mildt sagt usikkert
- sekundært økende renter, overheting i mange land, akselererende handelsorganisasjon US-Kina etc
Kina har nok med sine problemer med C og boligboble som holder på å sprekke. At de vedtar en del inv.pakker mht infrastruktur er så sin sak, problemet er at det er begrenset hva Kina kan bygge av veiene etc. Vil og nevne at det er folk som har snakket om disse pakkene i lang tid, men ennå har vi sett lite av det mht etterspørsel etc
Urealisert
11.10.2022 kl 13:51
3741
Er tydeligvis ikke så mange som selger i panikk da. Bare halvparten av omsetningsvolumet i forhold til gjennomsnittet siste 3 mnd.
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -4,06% TIL USD 18.630/DAG
Kursmål 60
Kursmål 60
KJEPET
11.10.2022 kl 14:06
3714
Takk for svar ørnen. Alltid interessant å diskutere det fundamentale innen tørrlast. Jeg ser alltid minst 6 måneder frem for å se på utsiktene. I tillegg har vi litt forskjellig investeringshorisont, som stort sett resten av debattantene her inne. Så til argumentene.
- Shipping har stort sett alltid klart seg bra under kriger. Forstyrrelser i etablerte handelsruter er som regel positivt for shipping. Vi ser nå at kullet som gikk til Europa før, nå går til India og China. Også første gang Europa henter kull fra Australia osv.
- Økte renter som regel ikke veldig heldig for shipping, men hva har skjedd i China? Jo, der har man satt ned renten. En sterk dollar er derimot en bekymring som kan tynge råvaremarkedene fremover. Der er jeg litt bekymret.
- Når det gjelder stimuli av infrastruktur i China, så regner jeg med at du har fått med deg hva som skal bygges av jernbane der de neste årene? Det er ingen begrensning på hva China kan bygge av veier og annen infrastruktur. Landet er enormt stort, så landarealer er ingen begrensning. Du sier også at du ikke har sett en økning i etterspørselen av stimulipakkene. Har du sett økningen i stålproduksjonen de siste ukene, opp mot lagrene av malm og stål? Det trengs store mengder mer stål fremover. Det føler jeg meg ganske trygg på.
- Når det gjelder eiendomsmarkedet har dette vært/er et stort problem i China. Dette har nå pågått i snart 2 år. Husk at i China så er det staten som styrer alt. Dermed får du ikke samme effekt som når Lehman Brothers gikk konkurs i USA. Det er stor forskjell. Men jeg tror også at eiendom kan slite i minst etter år fremover. Når eiendom er på bedringens vei, så vil vi få en ketchup effekt i China. Da vil de fyre på alle sylinderne nok en gang, og da vil det være altfor få skip tilgjengelig. Når Guinea åpner i 2025 så vil det bli bonanza i tørrlast, før markedet ødelegges igjen av nybygg i 2028-29 en gang. Men det er tross alt en god stund til.
- Shipping har stort sett alltid klart seg bra under kriger. Forstyrrelser i etablerte handelsruter er som regel positivt for shipping. Vi ser nå at kullet som gikk til Europa før, nå går til India og China. Også første gang Europa henter kull fra Australia osv.
- Økte renter som regel ikke veldig heldig for shipping, men hva har skjedd i China? Jo, der har man satt ned renten. En sterk dollar er derimot en bekymring som kan tynge råvaremarkedene fremover. Der er jeg litt bekymret.
- Når det gjelder stimuli av infrastruktur i China, så regner jeg med at du har fått med deg hva som skal bygges av jernbane der de neste årene? Det er ingen begrensning på hva China kan bygge av veier og annen infrastruktur. Landet er enormt stort, så landarealer er ingen begrensning. Du sier også at du ikke har sett en økning i etterspørselen av stimulipakkene. Har du sett økningen i stålproduksjonen de siste ukene, opp mot lagrene av malm og stål? Det trengs store mengder mer stål fremover. Det føler jeg meg ganske trygg på.
- Når det gjelder eiendomsmarkedet har dette vært/er et stort problem i China. Dette har nå pågått i snart 2 år. Husk at i China så er det staten som styrer alt. Dermed får du ikke samme effekt som når Lehman Brothers gikk konkurs i USA. Det er stor forskjell. Men jeg tror også at eiendom kan slite i minst etter år fremover. Når eiendom er på bedringens vei, så vil vi få en ketchup effekt i China. Da vil de fyre på alle sylinderne nok en gang, og da vil det være altfor få skip tilgjengelig. Når Guinea åpner i 2025 så vil det bli bonanza i tørrlast, før markedet ødelegges igjen av nybygg i 2028-29 en gang. Men det er tross alt en god stund til.
Redigert 11.10.2022 kl 14:07
Du må logge inn for å svare
KJEPET
11.10.2022 kl 15:49
3639
Helt rått når stållagrene i China synker med 0,85 millioner tonn (6,88%) under Golden Week. Samtidig synker malmlagrene med 1,06 millioner tonn til 127 mt :-)
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/10/MMi-Daily-Iron-Ore-Report-for-11th-October-2022_compressed.pdf
Og billigsalget bruker shortene til å dekke seg inn (nye 85k dekket inn i går) for å fylle sine lommer med dine penger.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051
Star Bulk opp i US, BDRY opp. På OSE sender folket gogl ned med 5% :-)
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2022/10/MMi-Daily-Iron-Ore-Report-for-11th-October-2022_compressed.pdf
Og billigsalget bruker shortene til å dekke seg inn (nye 85k dekket inn i går) for å fylle sine lommer med dine penger.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051
Star Bulk opp i US, BDRY opp. På OSE sender folket gogl ned med 5% :-)
Redigert 11.10.2022 kl 16:01
Du må logge inn for å svare
ørnen
11.10.2022 kl 16:06
3621
Har et spørsmål. Hvorfor satser du på Gogl og ikke Fro. Utsiktene til Fro er vel like gode om ikke bedre?
KJEPET
11.10.2022 kl 16:24
3615
Fordi jeg ikke kan noe om tank eller Frontline. Jeg satser kun der jeg har kunnskap om bransje og selskap (foruten indexfond selvsagt).
Golden Goat
11.10.2022 kl 17:41
3560
50 cent. Selvsagt avhengig av om hvorvidt vi bruker noe av cashen på gjenkjøp av aksjer.
Golden Goat
11.10.2022 kl 17:50
3557
GOGL i motsetning til FRO opererer i et marked som er enklere for utenforstående å disseminere. Det har høy grad av transparens og krever ikke at man sitter på en bloomberg terminal til en månedspris á $2000 pr måned som et minimumskrav. Tankfrakter er en derivert verdi fra oljepris, oljepris er notorisk for sin uspålighet. FRO og GOGL kan se ut som to relativt like selskaper utenfra (de har handelsskip som frakter varer fra A til B), men når man inkluderer markedet de respektive selskaper opererer innenfor er analyse av disse to selskap i forskjellige galakser. Mine 2 øre på saken.
mithra
11.10.2022 kl 19:23
3462
Disseminere ???
Spredning særlig av sykdom
Hva var det du hadde i tankene?
Kanskje dissekere?
Spredning særlig av sykdom
Hva var det du hadde i tankene?
Kanskje dissekere?
KJEPET
11.10.2022 kl 22:19
3200
Hyggelig å se at flere og flere begynner å få øynene opp for det jeg har nevnt en stund nå. China kan ikke gå tom for stål...... :-)
Når starter China å bygge lager igjen? Det kan begynne hvilken dag som helst i nær fremtid.
https://twitter.com/DryBulkETF/status/1579899008033882114
Når starter China å bygge lager igjen? Det kan begynne hvilken dag som helst i nær fremtid.
https://twitter.com/DryBulkETF/status/1579899008033882114
nman
12.10.2022 kl 06:56
2971
Nybygg: Gass i førersetet, stille i bulk:)
The gas sector managed to acquire the ‘’lion share’’ for this week which comes in line with the good forward market sentiment that still prevails for this sector as of late as well as the high performance noted in terms of earnings. The volume of the fresh orders within the tanker sector appeared considerable tight, especially while compared to the previous week and this comes hardly in line with the overall positive performance of the freight market as of late. On the dry bulk front, we did not witnessed signs of activity for yet another week, likely as part of the excess volatility and uncertainty noted in the freight market as of the past few months”.
https://www.hellenicshippingnews.com/ship-owners-stock-up-on-more-second-hand-vessels/
The gas sector managed to acquire the ‘’lion share’’ for this week which comes in line with the good forward market sentiment that still prevails for this sector as of late as well as the high performance noted in terms of earnings. The volume of the fresh orders within the tanker sector appeared considerable tight, especially while compared to the previous week and this comes hardly in line with the overall positive performance of the freight market as of late. On the dry bulk front, we did not witnessed signs of activity for yet another week, likely as part of the excess volatility and uncertainty noted in the freight market as of the past few months”.
https://www.hellenicshippingnews.com/ship-owners-stock-up-on-more-second-hand-vessels/
Redigert 12.10.2022 kl 06:56
Du må logge inn for å svare
Matros
12.10.2022 kl 08:17
2880
IMF venter økt vekst fra Kina neste år (4,4%) og fortsatt sterk vekst i India. Dette tross forventninger om negativ BNP vekst i flere vestlige land. Mao tørrbulkmarkedet er allerede ok stramt, og blir strammere neste år. Kanskje ikke rart at de fleste tørrbulkaksjer endte i pluss over atlanteren i går. Niiiiiiice
KJEPET
12.10.2022 kl 08:43
2848
I India er det full fart i sakene om dagen.
Forøvrig svært tight på C5 (Australia) om dagen. Spennende de neste dagene hva som skjer med ratene der fremover.
Noen som tror vi åpner under US close på 88.40.- i dag? Jeg setter ganske mye på at den starter godt under på OSE.
Forøvrig svært tight på C5 (Australia) om dagen. Spennende de neste dagene hva som skjer med ratene der fremover.
Noen som tror vi åpner under US close på 88.40.- i dag? Jeg setter ganske mye på at den starter godt under på OSE.
fattigstakkar
12.10.2022 kl 08:58
2810
Tror jeg blir nødt til å øke litt i bulk igjen. Virker til å være en av få sektorer som styres av andre ting enn resesjonsfrykt i USA og Europa. Greit at ikke hele porteføljen svinger i takt.
KJEPET
12.10.2022 kl 09:05
2843
Se der ja. Da våknet folket også på OSE :-) Mange her inne som følger kursmålet til Longs på 60.-?
KJEPET
12.10.2022 kl 11:02
2826
Nå begynner det å svinge ja. Les denne fra stålindustrien!
https://twitter.com/SteelMint/status/1580095469518082048
Det lukter shorterblod lang vei nå :-)
https://twitter.com/SteelMint/status/1580095469518082048
Det lukter shorterblod lang vei nå :-)
fattigstakkar
12.10.2022 kl 11:11
2818
Veldig spennende, men hvorfor merkes det ikke på FFA? Hadde håpet at det skulle være mulig å øke i GOGL på den sedvanlige dippen på morgenen, men det kom ikke i dag, så får nøye meg med de aksjene jeg kjøpte for et par dager siden. Tror heller jeg skal kjøpe meg opp i SHIP i dag som er et rente capezise-selskap som er priset til 0,25 til NAV. Hvis stålimporten materialiserer seg må det jo dryppe litt på SHIP også.
KJEPET
12.10.2022 kl 12:00
2713
Aksjemarkedet baseres ikke kun på FFA tall, langt ifra. Man må se på det fundamentale, og fremfor alt det som skjer i China. Det finnes mange kilder til å skaffe seg informasjon på. E24 og andre mainstream nettaviser er ikke er slikt sted. De henger langt bak realitetene. Markedet begynner nå å se hva som skjer der, og aksjen går da på forventning. Ratene kommer etter hvert.
fattigstakkar
12.10.2022 kl 12:05
2707
Setter pris på oppdateringene dine. Tenker at også BDRY begynner å bli fristende igjen, siden de ikke har blitt påvirket ennå av de positive tegnene fra Kina.
Vampyren
12.10.2022 kl 12:14
2678
Oslo (Infront TDN Direkt): Baltic Capesize-indeksen er ned 2,09 prosent til 18.240 dollar pr dag, ifølge The Baltic Exchange.
KJEPET
12.10.2022 kl 12:17
2669
Takk. Noe må man jo gjøre for å slå ihjel tiden mellom slagene her i taxi'n :-)
Ryktene sier også at C3 er sluttet på høy $24 post index. Dagens BCI er allerede gamle nyheter :-)
Ryktene sier også at C3 er sluttet på høy $24 post index. Dagens BCI er allerede gamle nyheter :-)
Redigert 12.10.2022 kl 12:18
Du må logge inn for å svare
Her var det en optimist igjen, tror du Gogl skal langt opp i et bear marked altså.
Er vel kun en ting som funker i dagens marked, kjøp når det stuper og lemp aksjene ut dagen etter om det stiger.
Med H1 nært forestående er det nok best å holde pølse fingrene unna.
Hva skal Kina med stål nå.
Er vel kun en ting som funker i dagens marked, kjøp når det stuper og lemp aksjene ut dagen etter om det stiger.
Med H1 nært forestående er det nok best å holde pølse fingrene unna.
Hva skal Kina med stål nå.
Redigert 12.10.2022 kl 12:54
Du må logge inn for å svare
ørnen
12.10.2022 kl 13:39
2494
Bør ikke se seg blind på "tro og håp" mht Kina. Vel så viktig er hva Putin gjør nå han nå begynner å gå tom for raketter etc og er trengt opp i et hjørne. Folk som kjenner han sier at han ALDRI vil gi seg.
Realistoptimist
12.10.2022 kl 14:00
2500
Benyttet den taktikken... kjøpte i går, solgte idag. Jeg er bull på bulk på lengre sikt, men sover veldig godt uten aksjer for tida..
KJEPET
12.10.2022 kl 14:22
2460
OK, tror jeg lar den fundamentale diskusjonen ligge. Blir vanskelig når man mener jeg begrunner mine argumenter med "tro og håp" i China. Vi får fortsette å ha våre forskjellige strategier rundt dette :-)
mithra
12.10.2022 kl 14:49
2409
Foreløpig veldig lite informasjon fra kinesisk fraktindekser som tyder på oppgang.
Det meste av indekser peker solid nedover.
Det meste av indekser peker solid nedover.
KJEPET
12.10.2022 kl 15:02
2447
Jeg må nok bare innse at jeg er den siste optimisten ja. Resten er ute skjønner jeg.....
Men det var jeg også når jeg kjøpte på 25.- i sin tid......
China trenger også mat. Sjekk denne fra i dag!
https://twitter.com/kannbwx/status/1580184692606656512
Men det var jeg også når jeg kjøpte på 25.- i sin tid......
China trenger også mat. Sjekk denne fra i dag!
https://twitter.com/kannbwx/status/1580184692606656512
Redigert 12.10.2022 kl 15:17
Du må logge inn for å svare
Alejandreuta
12.10.2022 kl 15:27
2455
Henger med deg, fortsett med dine faktabaserte innlegg, gjerne med gode linker...