GOGL -Vi er i startgropen i en supersyklus (4)
Lager nok en ny tråd, da forumet ikke takler store tråder.
Her er link til den forrige tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/146399/view
Her er link til den forrige tråden:
https://finansavisen.no/forum/thread/146399/view
Iron Ore 96,5 her er det lite som tyder på rebound
Rett over pandemi nivå,
Rett over pandemi nivå,
Redigert 13.10.2022 kl 08:50
Du må logge inn for å svare
Realistoptimist
13.10.2022 kl 09:21
4902
Oslo børs fortsetter oppover, selv om resten av verden går ned... vi har nok for mye penger å sløse med...
KJEPET
13.10.2022 kl 10:18
4806
Dere husker kanskje hvordan tankakjene gikk lenge før ratene i tank begynte å røre på seg? Slik er aksjeverden. Investorene ser på underliggende faktorer som ikke viser seg i media før flere måneder senere. Aksjemarkedet ligger gjerne 6-9 måneder før realøkonomien :-)
Shippingballs
13.10.2022 kl 11:44
4653
For en mnd siden lovte P Kina og India at krigen snart ville være over. Hvor snart er ‘snart’?
Capesize $/day 13072 -1154
Realistoptimist
13.10.2022 kl 12:07
4595
Eller drøyt 8% ned... nesten bare grønne dager for kursen de siste to ukene, mens FFA har vært røde flertallet av disse dagene. Må innrømme at jeg ikke skjønner hva som skjer om dagen. Ble heller ikke klokere av en løpetur, men får da heller avvente til kl.15.30 å se hva fasit blir når US henger seg på..
KJEPET
13.10.2022 kl 12:27
4524
Golden Goat
13.10.2022 kl 13:01
4493
Morsomt å se Star Tianjin, i motsetning til spekulasjoner (på twitter, vel og merke, der noen mente at skipet var for 'ungt' for opphugging og at det bare ble kjøpt for videresalg), faktisk har endt opp ved skrapestedet, Chittagong. Capesizeflåten minsker. For oss som er long i tørrbulk fokusert på de større skipene, så blir caset bedre for hver uke som går.
https://shipfix.com/ship/star-tianjin_IMO-9292565
https://twitter.com/DnaShipping/status/1580511373041500160?s=20&t=V6kjwRP3P8g4T4nyk5TE-Q
https://shipfix.com/ship/star-tianjin_IMO-9292565
https://twitter.com/DnaShipping/status/1580511373041500160?s=20&t=V6kjwRP3P8g4T4nyk5TE-Q
Golden Goat
13.10.2022 kl 13:16
4452
Denne analysen gjelder hele trørrbulksegmentet i helhet, som vist i figuren. Ser vi på capesize som et segment innenfor tørrbulk er bildet lignende men desto bedre. Har ikke funnet graf som viser både nye skip på vannet sammen med skraping, men grafer f.eks. gitt ut fra tidligere kvartalsanalyser fra Cleaves har vist at vi allerede nå er i netto negativ vekst for capesize. Utrolig spennende!
Figur: https://splash247.com/wp-content/uploads/2022/10/download-1-1.png
Figur: https://splash247.com/wp-content/uploads/2022/10/download-1-1.png
KJEPET
13.10.2022 kl 13:36
4430
Nå har kursen fått seg et kraftig løft fra 79.- til 90.- på bare to uker. Når vi stenger over 90,44, vil det bli enda mer fart i sakene.
Å sitte short i denne nå er risikosport :-)
Å sitte short i denne nå er risikosport :-)
fattigstakkar
13.10.2022 kl 13:37
4435
Det er noe snodig med handelsmønsteret i GOGL om dagen. Man skulle trodd at det skulle vært ganske høyt volum når kursene stiger tross fallende FFA, men det er motsatt. Volumet i USA i går var det laveste i hele 2022.
fattigstakkar
13.10.2022 kl 13:49
4401
vi får se. jeg er netto short i bulk akkurat nå, men planlegger å kjøpe mer bdry når usa åpner. føler det er det minst risikable slik kursene er nå.
Capesizeratene faller nesten fem prosent
En markant nedgang i capesizeratene bidrar til at Baltic Dry-indeksen faller 2,9 prosent.
En markant nedgang i capesizeratene bidrar til at Baltic Dry-indeksen faller 2,9 prosent.
Golden Goat
13.10.2022 kl 14:42
4351
Hvilken vikar i FA er det som har fått seg til å si at 2,9% er en markant bevegelse i capesizeratene?
KJEPET
13.10.2022 kl 15:38
4237
Er litt morsomt med nervevrakene på OSE :-) Der gikk millioner av kroner ut vinduet på få minutter etter at inflasjonsmålet misset med hele 0.1%.
KJEPET
14.10.2022 kl 09:12
3860
Da ser det vel ut til at vi har fått med oss #1 på laget igjen også :-)
God helg!
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1580671854242836480
Stenger vi over 90,44 på volum i dag, så har vi en OHS-med target 101.- innen fire uker :-)
God helg!
https://twitter.com/JHannisdahl/status/1580671854242836480
Stenger vi over 90,44 på volum i dag, så har vi en OHS-med target 101.- innen fire uker :-)
Redigert 14.10.2022 kl 09:17
Du må logge inn for å svare
Realistoptimist
14.10.2022 kl 09:24
3878
Hva tenker du om at tweetene til Hannisdahl ofte kommer etter at han har kjøpt eller solgt seg ferdig? Jeg er helt enig i det han skriver, men er det et tegn på at han vil ha opp prisen, før han selger seg ned igjen? Han er jo en trader av rang, med ganske stor påvirkningskraft.
KJEPET
14.10.2022 kl 09:34
3866
Ja, jeg tenker at han regner med kursstigning når han legger ut dette. Han ønsker nok prisen opp.
En "super cycle" kommer ikke i bare én bransje. Da blir det full gass over hele linja. Ser også ut som vi vil få negativ flåtevekst for første gang i historien i 2024. Det, kombinert med en super cycle, vil bli morsomt :-)
En "super cycle" kommer ikke i bare én bransje. Da blir det full gass over hele linja. Ser også ut som vi vil få negativ flåtevekst for første gang i historien i 2024. Det, kombinert med en super cycle, vil bli morsomt :-)
fattigstakkar
14.10.2022 kl 09:41
3855
Det er vel ingen automatikk i at en superskylus i tank automatisk smitter over på andre shippingsegmenter, men slik jeg ser det ligger det godt til rette for at både bulk og tank kan stige kraftig de neste årene fordi begge har supplyunderskudd og lite skip i pipeline. Hadde det vært mye bestillinger inne i bulk, derimot, hadde det nok ikke hjulpet stort om tank hadde underskudd. Følger ikke container særlig tett, men er usikker på om de vil få nevneverdig drahjelp av en supersyklus i tank.
Gull i pungen
14.10.2022 kl 09:45
3996
Fra DNB Markets i dag
We expect capesize rates to be down today (release 12.00 CET). Current spot is USD17.4k/day (down 5% from the day before) while next month FFA decreased 4% to USD13.8k/day
We expect capesize rates to be down today (release 12.00 CET). Current spot is USD17.4k/day (down 5% from the day before) while next month FFA decreased 4% to USD13.8k/day
Redigert 14.10.2022 kl 09:46
Du må logge inn for å svare
KJEPET
14.10.2022 kl 09:47
4018
Du må ha med supply som et parameter. Det er den absolutt den viktigste faktoren innen shipping. Container er på vei ned. Masse nye skip på vannet de neste to årene. De har hatt sin storhetstid. Nå er det tørrlast som gjelder fremover (og sikkert tank for de som kan noe om det).
fattigstakkar
14.10.2022 kl 09:56
4027
Ja, det var det jeg prøvde å si :) Tror de neste tre årene blir veldig spennende for bulk.
Golden Goat
14.10.2022 kl 11:15
3875
DNB har begynt å skrive om dag-til-dag forventning på capesize rater? Håper det blir en fast greie.
For første gang etter kinesisk golden week, så er kinacapen opp 1,3%, ikke all verden, but I'll take it. Kan potensielt lede inn mot et vendepunkt fra denne fronten også. Får vi både atl og stillehavet med på oppgang, blir det fort fart på ratene. We'll see.
China-Japan/Pacific Round Voyage: 13248 (+176)
For første gang etter kinesisk golden week, så er kinacapen opp 1,3%, ikke all verden, but I'll take it. Kan potensielt lede inn mot et vendepunkt fra denne fronten også. Får vi både atl og stillehavet med på oppgang, blir det fort fart på ratene. We'll see.
China-Japan/Pacific Round Voyage: 13248 (+176)
Golden Goat
14.10.2022 kl 11:26
3853
Veldig interessant, selv om Jokke her skriver om tankere, må vi ikke glemme at i fjor ble sagt at tørrbulk dro med seg opp tankerratene i den perioden det var på det høyeste. Vi skal dermed ikke avskrive muligheten om at det samme kan skje her også. På den annen side er jo også bra at vi får et sterkt tankersegment FØR vi får sterke rater i tørrbulk. Dette vil ha direkte implikasjoner på nybygg-ordre.
I følge min uhøytidelige undersøkelse på twitter er det en overlegen konsensus blant shiptwit at neste bestillingsbølge av store skip vil komme i tankbåt-segmentet. Resultatet med 74 stemmer ble:
The next wave of large ship NBOs will be in:
Drybulk: Capesizes/Nukes: 17.6%
Tankers: VLCC's: 56.8%
Neither: LNG & Container: 25.7%
I følge min uhøytidelige undersøkelse på twitter er det en overlegen konsensus blant shiptwit at neste bestillingsbølge av store skip vil komme i tankbåt-segmentet. Resultatet med 74 stemmer ble:
The next wave of large ship NBOs will be in:
Drybulk: Capesizes/Nukes: 17.6%
Tankers: VLCC's: 56.8%
Neither: LNG & Container: 25.7%
Golden Goat
14.10.2022 kl 11:39
3820
Er enig med deg at hans påvirkning er problematisk, i særs når hans følgerskare går så kraftig opp som den har gjort det siste året (passert 20k), men det samme kan man si om veldig mange der ute. Hvis han tror på en sypersyklus så betyr det at han ikke gir ut slik bullish informasjon akkuratt nå for å selge. Tenker de fleste i tank, spesielt i FRO, vil vente til etter 5. desember trer i full kraft inn i ratebildet og sikkert til det er avklart en sammenslåing av FRO og Euronav.
ørnen
14.10.2022 kl 13:34
3714
Må flire i skjegget. For ikke så lenge siden brukte dere han ukritisk for alt det han var verdt. Hvis jeg husker riktig så ble han "plassert rett under Gud".
Så solgte han seg ut av GOGL ute å si et pip, før I ettertid.
Nå er han plutselig blitt "problematisk" etc.
Lurer på hva det neste blir fra Geita!
Så solgte han seg ut av GOGL ute å si et pip, før I ettertid.
Nå er han plutselig blitt "problematisk" etc.
Lurer på hva det neste blir fra Geita!
KJEPET
14.10.2022 kl 15:08
3606
Ja, ja. Stort sett stille her inne på en gledens dag som denne. Vi bryter ut av den lange fallende trenden, og shorterne har begynte å løpe etter.
Håper alle som har solgt seg ut etter de mange salgsanbefalingene her inne snart kommer seg inn igjen :-)
Håper alle som har solgt seg ut etter de mange salgsanbefalingene her inne snart kommer seg inn igjen :-)
Realistoptimist
14.10.2022 kl 16:33
6196
Du trenger ikke å bekymre deg, jeg kommer meg nok inn igjen 😉 Har en strategi jeg følger, men bommet dessverre med noen øre i går. Og innrømmer glatt at 10 grønne dager av siste 11, ikke var med i beregningen... men så har det vel ikke skjedd på år og dag heller.
ørnen
16.10.2022 kl 14:17
5758
Geita - som forventet så makter du ikke å dokumentere dit utsagn mht at jeg har sådd Kina konkurs.
Til din opplysning kan jeg legge ved litt info:
USA og Kinas tek-krig kan ha kostet kinesiske selskaper globale posisjoner. Huaweis grunnlegger Ren Zhengfei advarte i august i et internt notat om at det neste tiåret vil bli historisk smertefullt. Notatet ble lekket og fikk vid dekning i Kina og i Vesten - ref. NRK
Vil også anbefaler deg å ta in tur innom CNN.com. Her finner du mye info om Kina. Bl.a. gir de ikke det roserøde bildet av landet som du forfekter mht økonomisk vekst.
Til din opplysning kan jeg legge ved litt info:
USA og Kinas tek-krig kan ha kostet kinesiske selskaper globale posisjoner. Huaweis grunnlegger Ren Zhengfei advarte i august i et internt notat om at det neste tiåret vil bli historisk smertefullt. Notatet ble lekket og fikk vid dekning i Kina og i Vesten - ref. NRK
Vil også anbefaler deg å ta in tur innom CNN.com. Her finner du mye info om Kina. Bl.a. gir de ikke det roserøde bildet av landet som du forfekter mht økonomisk vekst.
fattigstakkar
16.10.2022 kl 20:09
5610
nman
17.10.2022 kl 06:58
5289
BEIJING, Oct 17 (Reuters) - China's economy showed a significant recovery in the third quarter and employment is generally stable, said an official at China's economic state planner on Monday, but the economy still faces many challenges and difficulties.
The comments come as the world's second-largest economy has grappled with stringent COVID-19 curbs and a deepening property crisis.
"The improvement of the Chinese economy will be consolidated as the effects of macro policies continue to be released," said Zhao Chenxin, deputy head of the National Development and Reform Commission, at a news conference.
Chinese President Xi Jinping touted the fight against COVID-19 as he kicked off a Communist Party Congress by focusing on security and reiterating policy priorities on Sunday, suggesting strict pandemic restrictions will not ease anytime soon.
China's economy likely grew 3.4% in July-September from a year earlier, gaining pace from the 0.4% growth in the second quarter, but the expected 2022 growth could still be one of the weakest in almost half of a century, a Reuters poll showed.
https://www.reuters.com/markets/asia/china-unswervingly-promote-opening-up-markets-2022-10-17/
The comments come as the world's second-largest economy has grappled with stringent COVID-19 curbs and a deepening property crisis.
"The improvement of the Chinese economy will be consolidated as the effects of macro policies continue to be released," said Zhao Chenxin, deputy head of the National Development and Reform Commission, at a news conference.
Chinese President Xi Jinping touted the fight against COVID-19 as he kicked off a Communist Party Congress by focusing on security and reiterating policy priorities on Sunday, suggesting strict pandemic restrictions will not ease anytime soon.
China's economy likely grew 3.4% in July-September from a year earlier, gaining pace from the 0.4% growth in the second quarter, but the expected 2022 growth could still be one of the weakest in almost half of a century, a Reuters poll showed.
https://www.reuters.com/markets/asia/china-unswervingly-promote-opening-up-markets-2022-10-17/
Golden Goat
17.10.2022 kl 09:10
5194
“With these corrections and strengthening of the organisation, we are certain that we shall be able to provide investors with an even better service and aim to continue to deliver strong returns on your investment,” Karlen said.
Må være en spøk. Regner med at de fleste som har spyttet cash inn i fondet trekker ut nå, folk gikk inn i fondet pga. det var Jokke som styrte det. Uansett hvilke 'uløselig uenighet' de hadde er jeg sikker på at det er Cleaves som taper på å miste Jokke. Eneste positive for meg er at jeg ikke lenger trenger å angre på at jeg ikke gikk inn denne gangen, men jeg kommer mest sans. til å gå inn når Jokke får stablet seg på beina et annet sted.
Må være en spøk. Regner med at de fleste som har spyttet cash inn i fondet trekker ut nå, folk gikk inn i fondet pga. det var Jokke som styrte det. Uansett hvilke 'uløselig uenighet' de hadde er jeg sikker på at det er Cleaves som taper på å miste Jokke. Eneste positive for meg er at jeg ikke lenger trenger å angre på at jeg ikke gikk inn denne gangen, men jeg kommer mest sans. til å gå inn når Jokke får stablet seg på beina et annet sted.
fattigstakkar
17.10.2022 kl 09:32
5201
Hvis jeg skulle valgt noen andre til å forvalte pengene mine, hadde nok jeg også valt Jokke. Har også lagt merke til at kvaliteten på analysene til Cleaves har falt betraktelig etter at noen andre overtok ansvaret for det. Tipper han kjenner sin markedsverdi og har krevd mer enn Cleaves har vært villig til å betale.
Redigert 17.10.2022 kl 09:33
Du må logge inn for å svare
KJEPET
17.10.2022 kl 09:50
5239
Shorterne ser ut til å ha fått litt mer nerver og sender kursen opp til 96.-, akkurat som ventet :-)
https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=GOLDEN%20OCEAN%20GROUP&land=norway
Jeg har for øvrig sikret halve gevinsten nå på ca. 95,30.-. Ble en ny fin gevinst :-)
https://shortnordic.com/detaljer_selskap.php?company=GOLDEN%20OCEAN%20GROUP&land=norway
Jeg har for øvrig sikret halve gevinsten nå på ca. 95,30.-. Ble en ny fin gevinst :-)
Redigert 17.10.2022 kl 09:53
Du må logge inn for å svare
Golden Goat
17.10.2022 kl 11:29
5072
Endelig har kinacapen kommet på et bedre spor. Opp 5,4% i dag:
China-Japan/Pacific Round Voyage: 13970 (+722)
China-Japan/Pacific Round Voyage: 13970 (+722)
nman
18.10.2022 kl 06:29
4625
Det dekkes stadig inn short. På fredag dekket Citadel seg inn under 0.5% grensen. WQ ned med 240k aksjer. Nå totalt nesten 5 mill synlig short på OSE.
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/BMG396372051
Troen på Gogl selskapet og markedet stakk ikke dypere nei, uansett, gratulerer med gevinsten.
Har ikke rare troen på drybulk, har en eksponering i Belco kun fordi aksjen gir fabelaktig Yield ut året og i 2023 på 14 kr.
Har ikke rare troen på drybulk, har en eksponering i Belco kun fordi aksjen gir fabelaktig Yield ut året og i 2023 på 14 kr.
fattigstakkar
18.10.2022 kl 08:33
4495
Så du var redd for en HS-formasjonen i GOGL, hvor det ikke var noen HS-formasjon, men driter i den klokkeklare HS-formasjonen i Belco? Target for den, for oss som korrigerer for utbytte er 12,47. Du som ikke korrigerer for utbytte får vel target ned mot 11.
Her fra Investtech:
Belships har brutt den stigende trendkanalen på lang sikt, noe som i første omgang indikerer svakere stigningstakt. Aksjen ga salgssignal fra en hode-og-skuldre-formasjon ved bruddet ned gjennom støtten ved 17.96 kroner. Videre nedgang til 12.47 kroner eller lavere er signalisert.
Her fra Investtech:
Belships har brutt den stigende trendkanalen på lang sikt, noe som i første omgang indikerer svakere stigningstakt. Aksjen ga salgssignal fra en hode-og-skuldre-formasjon ved bruddet ned gjennom støtten ved 17.96 kroner. Videre nedgang til 12.47 kroner eller lavere er signalisert.
Redigert 18.10.2022 kl 08:43
Du må logge inn for å svare
KJEPET
18.10.2022 kl 08:43
4490
Hæ? Hva har min vektig i posisjonen min med troen på selskapet å gjøre? Har ingenting med hverandre å gjøre.
Det er aldri feil å ta gevinst vet du :-)
Det er aldri feil å ta gevinst vet du :-)
Som skrevet på Belco tråden for ca 3-4 uker tilbake, hode skulder formasjonen allerede er tatt ut i aksjen.
En har både venstre og Høyre skulder på ca 20 kr, hode på 26 kr.
Før aksjen brøt opp 17 januar 2022
Tradet aksjen fra 21 juni 2021-17 januar 2022 mellom 12-14 kr, dette nivået er bunnen i hode skulder formasjonen.
Mulig aksjen kan teste 12 i bunnen av støtte beltet, den var jo i 13.
jeg satser på at 14 blir utfordret på oppsiden når det nærmer q3 som vil gi en meget solid direkteavkastning.
En har både venstre og Høyre skulder på ca 20 kr, hode på 26 kr.
Før aksjen brøt opp 17 januar 2022
Tradet aksjen fra 21 juni 2021-17 januar 2022 mellom 12-14 kr, dette nivået er bunnen i hode skulder formasjonen.
Mulig aksjen kan teste 12 i bunnen av støtte beltet, den var jo i 13.
jeg satser på at 14 blir utfordret på oppsiden når det nærmer q3 som vil gi en meget solid direkteavkastning.
Redigert 18.10.2022 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Det er alltid gledelig med gevinst Kjepet:-)
fattigstakkar
18.10.2022 kl 08:53
4482
TA kan du i hvert fall ingenting om. Target for HS-formasjonen er ikke tatt ut. Før utbytte er halslinja 18,5 og hodet 26,1, så kan du jo regne selv hva target blir. Hva det blir korrigert for utbytte har Investech regnet ut for deg.
Redigert 18.10.2022 kl 08:55
Du må logge inn for å svare
Jeg har benyttet Ta i 20 år nå.
Lykke til videre i bulk, jeg koser meg videre i lng og tank, dividendene i Belco etter at hode skulder formasjonen er tatt ut, tar jeg med meg på vegen.
Ha en finfin dag videre.
Lykke til videre i bulk, jeg koser meg videre i lng og tank, dividendene i Belco etter at hode skulder formasjonen er tatt ut, tar jeg med meg på vegen.
Ha en finfin dag videre.
Redigert 18.10.2022 kl 08:57
Du må logge inn for å svare
nman
18.10.2022 kl 09:00
4466
VALE: HØYERE ENN VENTET JERNMALMPRODUKSJON I 3.KV, FASTHOLDER GUIDING
Oslo (Infront TDN Direkt): Vale hadde jernmalmproduksjon på 89,7 millioner tonn i tredje kvartal 2022, tilsvarende en økning på 21 prosent fra forrige kvartal og 1,1 prosent høyere enn samme kvartal året før. For 2022 opprettholdes produksjonsguidingen 310-320 millioner tonn. Det fremgår av Vales produksjonsrapport mandag kveld. Ifølge Bloomberg News var det ventet en produksjon på 87,2 millioner tonn i tredje kvartal 2022, ifølge et gjennomsnitt av analytikerestimater. Vale tilskriver produksjonsveksten av jernmalm til tørt vær i Nord-Brasil og høyere tredjepartskjøp og produksjon i sør. Likevel kom salget godt under produksjonen, som Vale sier skyldes varelagre i transitt. TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Oslo (Infront TDN Direkt): Vale hadde jernmalmproduksjon på 89,7 millioner tonn i tredje kvartal 2022, tilsvarende en økning på 21 prosent fra forrige kvartal og 1,1 prosent høyere enn samme kvartal året før. For 2022 opprettholdes produksjonsguidingen 310-320 millioner tonn. Det fremgår av Vales produksjonsrapport mandag kveld. Ifølge Bloomberg News var det ventet en produksjon på 87,2 millioner tonn i tredje kvartal 2022, ifølge et gjennomsnitt av analytikerestimater. Vale tilskriver produksjonsveksten av jernmalm til tørt vær i Nord-Brasil og høyere tredjepartskjøp og produksjon i sør. Likevel kom salget godt under produksjonen, som Vale sier skyldes varelagre i transitt. TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
fattigstakkar
18.10.2022 kl 09:04
4461
Hadde vel vært rart om komiske ali ikke hadde hatt sin egen form for TA også :) Du får sende en mail til Investech og tilby dem et kurs.
Redigert 18.10.2022 kl 09:05
Du må logge inn for å svare
nman
18.10.2022 kl 09:49
4355
Streiken over i Sør Afrika. Denne har stanset eksporten av bla kull i nesten to uker.
Ellers er FFA fine og grønne i dag... :-)
South Africa’s ports and freight-rail operator Transnet has agreed a wage deal with its largest labour union, ending a strike that resulted in a major delay in commodities exports and millions in losses....
https://splash247.com/transnet-agrees-wage-deal-with-key-labour-union/
Ellers er FFA fine og grønne i dag... :-)
South Africa’s ports and freight-rail operator Transnet has agreed a wage deal with its largest labour union, ending a strike that resulted in a major delay in commodities exports and millions in losses....
https://splash247.com/transnet-agrees-wage-deal-with-key-labour-union/
Golden Goat
18.10.2022 kl 09:50
4360
Allied rapporterer nok en LNG-levering i 2026.
Type Units Shipbuilder Price Buyer Delivery Comments
GAS 1 174,000 cum Hyundai Samho HI, S. Korea $ 247.0m TMS Cardiff, Greece 2026 LNG DF
Skipet som er av slik størrelse at det tar opp et slot som ellers kunne bli benyttet til en Capesize eller VLCC, forventes å sjøsettes i andre halvdel av 2026. En tidligere bestilling, i september, fremkom det at QuatarEnergi hart bestilt to nybygg med forvented levering Q3 i 2026. At båtplassene for 2026 rives vekk med stormskritt er et faktum. Dette er før vi tar høyde for fremtidige leveringsproblemer i forsyningsskjeder, som til dels er forventet av de kjent med skipsbyggingsmarkedet. Dog, ettersom dette bare er en eventualitet ser vi imidlertid bort fra dette. Med dagens, relativt svake ratebilde for tørrbulk, særdeleshet for Capesize, sett sammen med flåteprofil tankere vs. tørrbulkere (for de interresserte; se min pinned twitterpost) er det min konklusjon at i bestillinger av større skip, så er det heller tankere fremfor tørrbulkere som kommer til å foreta nybyggbestillinger i nærmeste fremtid. Selvsagt, begge segmenter har et gedigent bestillingsetterslep som til stadighet forverres av at øvrige segmenter har tatt opp ordreboka for de neste 4 år, dermed vil det være et godt profitvindu for begge segmenter. Om så skjer, vil vi kunne forvente at 2026 Q4 - 2027 Q4 slots med storskipleveringer blir beslaglagt av tankredere. Dvs. at 2028 blir første mulighet for capesize.
Type Units Shipbuilder Price Buyer Delivery Comments
GAS 1 174,000 cum Hyundai Samho HI, S. Korea $ 247.0m TMS Cardiff, Greece 2026 LNG DF
Skipet som er av slik størrelse at det tar opp et slot som ellers kunne bli benyttet til en Capesize eller VLCC, forventes å sjøsettes i andre halvdel av 2026. En tidligere bestilling, i september, fremkom det at QuatarEnergi hart bestilt to nybygg med forvented levering Q3 i 2026. At båtplassene for 2026 rives vekk med stormskritt er et faktum. Dette er før vi tar høyde for fremtidige leveringsproblemer i forsyningsskjeder, som til dels er forventet av de kjent med skipsbyggingsmarkedet. Dog, ettersom dette bare er en eventualitet ser vi imidlertid bort fra dette. Med dagens, relativt svake ratebilde for tørrbulk, særdeleshet for Capesize, sett sammen med flåteprofil tankere vs. tørrbulkere (for de interresserte; se min pinned twitterpost) er det min konklusjon at i bestillinger av større skip, så er det heller tankere fremfor tørrbulkere som kommer til å foreta nybyggbestillinger i nærmeste fremtid. Selvsagt, begge segmenter har et gedigent bestillingsetterslep som til stadighet forverres av at øvrige segmenter har tatt opp ordreboka for de neste 4 år, dermed vil det være et godt profitvindu for begge segmenter. Om så skjer, vil vi kunne forvente at 2026 Q4 - 2027 Q4 slots med storskipleveringer blir beslaglagt av tankredere. Dvs. at 2028 blir første mulighet for capesize.
Redigert 18.10.2022 kl 09:52
Du må logge inn for å svare