PEN - The final countdown
Forrige tråd stengt grunnet for mange innlegg. Åpner derfor en ny. Trådtittelen henspeiler til boringen av PEN sin mest spennende brønn noensinne. Vi snakker om Gazania-1 i Sør-Afrika. Forventet spud primo september. Vi teller også ned til minst dobling av produksjon på Dussafu i slutten av året eller tidlig på nyåret. Heller ikke å forglemme nye letebrønn(er) på Dussafu. Alt en stund frem i tid, men dette går fort.
Redigert 24.06.2022 kl 13:28
Du må logge inn for å svare
512tr
28.09.2022 kl 10:40
2093
Og vår "kjære" Jensemann som fikk NATO jobben (av Hillary) fordi han beordret Norske F16 fly til å lede bombingen av Libya, med flere tusener sivile drept..
Fluefiskeren
28.09.2022 kl 10:31
2027
Det ville gitt mening, men jeg ville ikke skrive det. USA er de gode og gjør aldri noen feil. Når ble amerikanske idrettsmenn nektet å delta i stevner etter angrepet på Irak og Libya?
bmw5
28.09.2022 kl 10:31
1994
Det ser meget bra ut for Pen. En oljepris på 85+ med en usd mot krona på 10.90 er vel ganske bra. Flere liftinger og gazania 1 som foreløpig ser ut som en gullgrube samt utsikter til utbytte på +- 1kr i Q4. Her burde vell flere se muligheten til et godt kjøp. Med hensyn til gazania med en cos på 40 for en letebrønn er meget bra og av den grunn burde det vert mer aktivitet på kjøp. Aksjen burde nå vert i 29 kr med de positive utsiktene Pen har fremover.
Fluefiskeren
28.09.2022 kl 10:29
2010
Ja. Jeg synes det er ubegripelig og ødelegge begge sine rørledninger. Hvorfor kunne de ikke ødelagt de fra Norge isteden slik at Europa ble enda mer avhengig av russisk gass. De fra Norge vil nå bli overvåket og forsvart slik at oppgaven blir verre.
512tr
28.09.2022 kl 10:24
2005
Det er nok ikke Russland som sprenger sine egne rørledninger, men heller USA som vil hindre at Tyskerne og Russerne finner en løsning for å oppheve sanksjonene....det ryktes at hemmelige forhandlinger har foregått/foregår, med Saudia Arabia som meglere.
Redigert 28.09.2022 kl 10:27
Fluefiskeren
28.09.2022 kl 10:21
2011
Da er MaBoMo sjøsatt og har begynt sin vei til Hibiscus.
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:8.853/centery:-0.618/zoom:15
https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:8.853/centery:-0.618/zoom:15
Redigert 28.09.2022 kl 10:36
Øretriller
28.09.2022 kl 10:19
2011
Ubegripelig? Putin har vist hva han kommer til å gjøre med gassrørledninger fra Norge til Polen og Tyskland. Hva tror du skjer hvis rørledningene til Polen og Tyskland lider samme skjebne? Temmelig åpenbart.
d12m
28.09.2022 kl 10:14
2030
Gassen som stod i røret hadde de ikke fått tak i okkesom sålenge tyskerne har ventilene på sin side stengt. Det virker dog rart, ja. Ihvertfall å ta både NS1 og 2.
Fluefiskeren
28.09.2022 kl 10:10
2000
Det er ubegripelig at russerne velger å sprenge sine egne rørledinger. Det strømmer ut gass til enorme verdier. Hvis det var for å stanse eksport til Europa kunne de bare ha skrudd igjen noen ventiler og de hadde fortsatt hatt gassen og kunne solgt den andre steder. Dette gir ikke noen mening for meg.
JUICEitUP
28.09.2022 kl 10:01
2002
Begynte å tenke på det samme som deg Trond.heim i går kveld. Kan det ha seg slik at Russland satser på paralysere Europa og ødelegge rørledninger både fra Norge og Storbritania. Finnes det noe forsvar mot små team med mini ubåter som minelegger rør ledninger for eksempel. Skjer ovennevnte blir det ragnarokk. Atom vinter kan man vel nesten kalde årets kommende vinter da. Norge er Europas største leverandør av gass og sannsynligvis oljeprodukter også etter at embargoen mot Russland for alvor trer i kraft. Hvis ikke vi og/eller Storbrittania kan levere blir det tørt på kontinentet.
Nå tror jeg ikke egentlig at dette vil skje, men med en gal mann som Putler ved roret skal man aldri si aldri.
Nå tror jeg ikke egentlig at dette vil skje, men med en gal mann som Putler ved roret skal man aldri si aldri.
Trond.heim
27.09.2022 kl 21:59
2114
I verste fall har Russland plassert sprengladninger på de viktigste gass og rørledningene fra Norge til Europa. Hele energitilførselen kan bli satt ut.
Kanskje vi nå ikke må snakke om Afrikarabatt i Pen, men det motsatte?
Kanskje vi nå ikke må snakke om Afrikarabatt i Pen, men det motsatte?
40something
27.09.2022 kl 16:03
2228
Tenker at når brent gjør et rykk oppover så burde worldquant måtte dekke inn shorten sin, men mulig de har gjort det allerede. Å andre siden så vil kanskje worldquant bli med på oppturen også. Hvis de får dekket shorten så er det jo ingen grunn til å avstå rekylen.
Redigert 27.09.2022 kl 16:15
gunnarius
27.09.2022 kl 14:09
2327
Trond.heim skrev PEN må vurderes som en doblingskandidat innen et år.
Selvfølgelig må olje- og gassprisen holdes oppe, men gitt man sitter i et selskap som betaler utbytte (for min del OKEA med NOK 1 per aksje hvert Q), så er det herlig å ikke kun være avhengig av oppgang i aksjekurs. Rimeligvis står økning i aksjekurs som sentralt, men et selskap med klar aksjonærvennlig policy gir en ekstra trygghet.
Har det så komfortabelt i øyeblikket at Dussafu og annet virker rimelig fjernt, selv om grunnholdningen dessverre bærer preg av pessimisme for inneværende og muligens neste år.
Jo, jeg har ikke endret syn på min egentlige favoritt BWE og trolig jubelår 2023, men veien er fremdeles rimelig lang og mye kan skje.
Inntil videre - dividende. Prøv (PEN) - og se om ikke roen senker seg litt fra Q3 og info fra PEN.
Har det så komfortabelt i øyeblikket at Dussafu og annet virker rimelig fjernt, selv om grunnholdningen dessverre bærer preg av pessimisme for inneværende og muligens neste år.
Jo, jeg har ikke endret syn på min egentlige favoritt BWE og trolig jubelår 2023, men veien er fremdeles rimelig lang og mye kan skje.
Inntil videre - dividende. Prøv (PEN) - og se om ikke roen senker seg litt fra Q3 og info fra PEN.
Redigert 27.09.2022 kl 14:31
Fluefiskeren
27.09.2022 kl 13:16
2338
Majors Shut-In Production Due to Hurricane Ian
Chevron and BP have revealed that they are shutting in production in response to Hurricane Ian.
“Both offshore and onshore, Chevron is following our storm plans and paying close attention to the forecast and track of Hurricane Ian,” Chevron said in a company statement posted on its website.
“In preparation for the tropical weather, we have begun transporting all personnel from our Petronius and Blind Faith platforms and are shutting-in the facilities,” Chevron added.
Production at other Chevron-operated Gulf of Mexico assets remains at normal levels, the company highlighted. Chevron noted that it will continue to closely monitor the storm and remains focused on the safety of its workforce, the integrity of its facilities and the protection of the environment.
In a statement posted on its site, BP said it is closely monitoring Hurricane Ian to protect its personnel and operations in the deepwater Gulf of Mexico.
“With forecasts indicating the hurricane will strengthen and move across the Northeastern Gulf of Mexico in the next few days, we have taken steps to respond. BP has shut in production and evacuated all personnel from our Na Kika platform. BP is also shutting in production and evacuating all essential personnel from our Thunder Horse platform,” the company added in the statement.«
https://www.rigzone.com/news/majors_shutin_production_due_to_hurricane_ian-27-sep-2022-170505-article/
Chevron and BP have revealed that they are shutting in production in response to Hurricane Ian.
“Both offshore and onshore, Chevron is following our storm plans and paying close attention to the forecast and track of Hurricane Ian,” Chevron said in a company statement posted on its website.
“In preparation for the tropical weather, we have begun transporting all personnel from our Petronius and Blind Faith platforms and are shutting-in the facilities,” Chevron added.
Production at other Chevron-operated Gulf of Mexico assets remains at normal levels, the company highlighted. Chevron noted that it will continue to closely monitor the storm and remains focused on the safety of its workforce, the integrity of its facilities and the protection of the environment.
In a statement posted on its site, BP said it is closely monitoring Hurricane Ian to protect its personnel and operations in the deepwater Gulf of Mexico.
“With forecasts indicating the hurricane will strengthen and move across the Northeastern Gulf of Mexico in the next few days, we have taken steps to respond. BP has shut in production and evacuated all personnel from our Na Kika platform. BP is also shutting in production and evacuating all essential personnel from our Thunder Horse platform,” the company added in the statement.«
https://www.rigzone.com/news/majors_shutin_production_due_to_hurricane_ian-27-sep-2022-170505-article/
Trond.heim
27.09.2022 kl 12:49
2303
1. Det er en fin ting å skille ulike tema på ulike tråder. Det er styrken på Pen trådene at vi hovedsaklig holder oss til 4 forskjellige tråder:
1 Denne tråden
2 Gazania tråden
3: Tunis produksjonstråd
4: Pen topp 20 tråden.
Vi bør forsøke å begrense oss til disse trådene, jeg personlig kunne tenkt meg en 5. Tråd relatert til utbyttemuligheten og utbyttestørrelse i PEN, gjerne med sammenligning med andre aksjer.
Vurdert ut fra dagens kurs på 25 tallet , fortoner forventningen om utbytte på 0.50 pr. Kvartal som svært interessant.
Kanskje et litt større utbytte i Q4 ettersom Ap varsler økt skatt på utbytte, greit å få mest mulig på 2022
1 Denne tråden
2 Gazania tråden
3: Tunis produksjonstråd
4: Pen topp 20 tråden.
Vi bør forsøke å begrense oss til disse trådene, jeg personlig kunne tenkt meg en 5. Tråd relatert til utbyttemuligheten og utbyttestørrelse i PEN, gjerne med sammenligning med andre aksjer.
Vurdert ut fra dagens kurs på 25 tallet , fortoner forventningen om utbytte på 0.50 pr. Kvartal som svært interessant.
Kanskje et litt større utbytte i Q4 ettersom Ap varsler økt skatt på utbytte, greit å få mest mulig på 2022
Fluefiskeren
27.09.2022 kl 12:49
2273
Solb på BWE-tråden la inn en melding fra Vaalco som jeg synes er interessant. Viser at også Dentale er veldig interessant mange steder. Ikke bare Gamba. På Dussafu har vi mye Dentale. Eksempelvis på Tortue og Bourbon.
https://www.vaalco.com/investors/news-events/press-releases/detail/351/vaalco-energy-announces-successful-drilling-of-north
https://www.vaalco.com/investors/news-events/press-releases/detail/351/vaalco-energy-announces-successful-drilling-of-north
E Desperados
27.09.2022 kl 12:44
2268
Om jeg trykker log inn for å svare på innlegg så går det rett til forsiden ja. Må trykke på logg inn-knappen oppe til høyre og deretter trykke svare på innlegg for at det skal fungere.
Trond.heim
27.09.2022 kl 12:39
2244
Jeg opplever problemer med å logge inn på tråden. Når jeg trykker på log in for å skrive innlegg kommer jeg til HO forside. Noen dager er det slik, nå kom jeg inn.
Har andre opplevd det samme?
Har andre opplevd det samme?
Redigert 27.09.2022 kl 12:40
Fluefiskeren
27.09.2022 kl 11:45
2310
40something skrev Er det ikke du FF som er forum politiet? 😉
I dette tilfelle: Ja (men det var ikke jeg som opprettet den)
Fluefiskeren
27.09.2022 kl 11:14
2363
Nå kommer forumpolitiet og sier det er feil tråd. 😉
Har prøvd å lage et estimat for når vi er på plass på den andre tråden som er opprettet spesielt for boringen av denne brønnen.
Har prøvd å lage et estimat for når vi er på plass på den andre tråden som er opprettet spesielt for boringen av denne brønnen.
batterivann
27.09.2022 kl 10:48
2397
ISLAND INNOVATOR departed from Port WALVIS BAY ANCH
at 2022-09-27 10:46 Local Time (2022-09-27 08:46 UTC)
Time of Arrival/Departure is the time the Vessel approaches the entrance/exit of the Port respectively.
Time: 2022-09-27 08:46 UTC
Position: S 22° 50.33', E 014° 26.60'
Speed/Course: 5.8 knots / 266°
Area: WAFR - West Africa
Source of Position: TERR-AIS
at 2022-09-27 10:46 Local Time (2022-09-27 08:46 UTC)
Time of Arrival/Departure is the time the Vessel approaches the entrance/exit of the Port respectively.
Time: 2022-09-27 08:46 UTC
Position: S 22° 50.33', E 014° 26.60'
Speed/Course: 5.8 knots / 266°
Area: WAFR - West Africa
Source of Position: TERR-AIS
40something
27.09.2022 kl 10:44
2397
Kursen stiger hvis det kjøpes opp og vise versa. Hvis sentimentet I markedet er som nå så spørs det hvilke som vil risikere pengene. Vi må få utbytter som trekker med seg store aktører.
bmw5
27.09.2022 kl 10:17
1637
Det ser ut til å bli et godt år for Pen med alle de liftinger som har vert og de som kommer i år. Får vi full treff i gazanien 1 blir det stort. Det er flere analytikere som har antydet at Pen er underpriset og det er det også flere Pen investorer som mener, da med de mange liftinger og pengestrømmen det tilfører Pen. I Q3 får vi antagelig en informasjon om utbytte.
Fluefiskeren
27.09.2022 kl 00:27
1895
Men det er EG pluss Tunisia. Det skulle jo være en lifting fra Dussafu i både 3. kvartal og 4. kvartal.
I hvert fall i følge BWE sin halvårsrapport. Side 8
https://www.bwenergy.no/siteassets/blocks/reports-and-presentations/bwe-q2-presentation-.pdf
I hvert fall i følge BWE sin halvårsrapport. Side 8
https://www.bwenergy.no/siteassets/blocks/reports-and-presentations/bwe-q2-presentation-.pdf
Spitzer
27.09.2022 kl 00:17
1896
Fluefiskeren skrev Og hvilken pris fikk vi Q3?
Since 30 June Panoro has lifted 865,200 barrels at an average realised price of USD 107.22 per barrel
https://newsweb.oslobors.no/message/569482
Her mer fra samme melding:
· Post period end, Panoro completed its scheduled lifting of approximately 745,000 barrels of oil in Equatorial Guinea at a realised price of USD 108.50 net per barrel, after customary quality adjustments and selling costs and before the effect of hedging (which comprised 200,000 barrels covered by swaps at USD 104.50 per barrel). This lifting accounts for a significant portion of the Company's 2022 total expected sales volume
· A further 120,000 barrels net to Panoro has been lifted in Tunisia during August with a realised price of USD 98.35 per barrel after customary discounts and sales fees
Lifting fra Gabon er vel planlagt i oktober om jeg ikke husker feil.
https://newsweb.oslobors.no/message/569482
Her mer fra samme melding:
· Post period end, Panoro completed its scheduled lifting of approximately 745,000 barrels of oil in Equatorial Guinea at a realised price of USD 108.50 net per barrel, after customary quality adjustments and selling costs and before the effect of hedging (which comprised 200,000 barrels covered by swaps at USD 104.50 per barrel). This lifting accounts for a significant portion of the Company's 2022 total expected sales volume
· A further 120,000 barrels net to Panoro has been lifted in Tunisia during August with a realised price of USD 98.35 per barrel after customary discounts and sales fees
Lifting fra Gabon er vel planlagt i oktober om jeg ikke husker feil.
Redigert 27.09.2022 kl 00:22
40something
26.09.2022 kl 18:58
2092
Redd at ikke faktisk etterspørsel definerer brent nå. Meget usannsynlig at det dropper så kjapt. Noen som får kjøpt billig olje på lager og kan selge dyrt seinere.
Har russisk olje finner veier vi ikke har forventet?
Mens disse børsreaksjonene foregår så tjener pen penger som vanlig. Hvem vet hvilken oljepris som er ved lifting i oktober.
Har russisk olje finner veier vi ikke har forventet?
Mens disse børsreaksjonene foregår så tjener pen penger som vanlig. Hvem vet hvilken oljepris som er ved lifting i oktober.
Redigert 26.09.2022 kl 19:09
Fluefiskeren
26.09.2022 kl 18:40
2115
Huff. Brent faller kraftig etter børslukk i dag. Redd for enda en rød dag i morgen. 84,3 dollar nå. Ned fra ca 87,5 ved børsslutt.
bmw5
26.09.2022 kl 17:59
2177
Pen er underpriset med stor U. DNB Markets starter dekning av Panoro Energy med kjøp og kursmål 41 kroner. Meglerhuset peker på at selskapet er verdsatt til konservative 0,44 ganger NAV, og ser et betydelig oppsidepotensial, som de mener er oversett av markedet. Aksjen falt likevel 0,9 prosent.
Fluefiskeren
26.09.2022 kl 15:24
2286
Litt på siden:
Vaalco (vår nabo og samarbeidspartner i Gabon) har nå fått klarsignal for utbygging i Ekvatorial-Guinea. Kun drøye fem mil fra våre blokker.
«U.S. player gets green light for Equatorial Guinea project with first oil slated for 2026»
https://www.offshore-energy.biz/u-s-player-gets-green-light-for-equatorial-guinea-project-with-first-oil-slated-for-2026/
Vaalco (vår nabo og samarbeidspartner i Gabon) har nå fått klarsignal for utbygging i Ekvatorial-Guinea. Kun drøye fem mil fra våre blokker.
«U.S. player gets green light for Equatorial Guinea project with first oil slated for 2026»
https://www.offshore-energy.biz/u-s-player-gets-green-light-for-equatorial-guinea-project-with-first-oil-slated-for-2026/
40something
26.09.2022 kl 14:41
2340
Av samme grunn så er jeg ikke så sikker på at det fundamentale styrer over frykten for fondspenger og retailers på børs nå. Vi trenger en større aktør som bjellesau som kveler worldquant og alle som spiller på lag med de. Det er en kamp om penger inn eller ut av markedet i det korte bilde. For at noen skal tjene penger må mange nok tape, hvis ikke det betales utbytte da.
Fluefiskeren
26.09.2022 kl 14:25
2360
Kanskje orkanen Ian kan bidra litt. Etter prognosene er det imidlertid Florida som ligger dårligst an i tillegg til Cuba. Ida som vi husker i fjor stengte ned over 90 % av virksomheten i Mexicogulfen. Den gikk litt lenger vest enn stipulert bane for Ian.
https://www.rigzone.com/news/major_hurricane_expected_in_gulf_of_mexico_this_week-26-sep-2022-170492-article/
https://www.nhc.noaa.gov/refresh/graphics_at4+shtml/102341.shtml?tswind120#contents
https://www.rigzone.com/news/major_hurricane_expected_in_gulf_of_mexico_this_week-26-sep-2022-170492-article/
https://www.nhc.noaa.gov/refresh/graphics_at4+shtml/102341.shtml?tswind120#contents
Redigert 26.09.2022 kl 14:26
40something
26.09.2022 kl 14:17
2382
Men den infoen retter seg til om selskapene skal tjene mindre. Det kommer ikke til å skjeda opec kommer til å strupe produksjonen tilsvarende. Det er jo også lenge snakket om at det er forskjell mellom det finansielle markedet og det fysiske. Aksjemarkedet deremot kan la seg skremme kortsiktig, men det er mye det spares inn på før mat og energi. Og de pengene som nå ikke blir brukt på konsumsjo svarer vil i større grad måtte brukes på det alle absolutt trenger.
512tr
26.09.2022 kl 13:33
2438
Ser ut som om en mer alvorlig krise overgår energikrisen (noe jeg har prøvd å si lenge).
DnB markets skrev i sin morgenrapport:
"Frykten for en resesjon og dermed en svekkelse av etterspørselen ser nå for alvor ut til å ha krøpet inn i oljemarkedet"
DnB markets skrev i sin morgenrapport:
"Frykten for en resesjon og dermed en svekkelse av etterspørselen ser nå for alvor ut til å ha krøpet inn i oljemarkedet"
Fluefiskeren
26.09.2022 kl 12:49
2482
Men det kan virke som energikrisen er avblåst.
Brent ned over 30 % siden topp og gassprisene har rast enda mere. Halvert seg siden toppen i august.
Brent ned over 30 % siden topp og gassprisene har rast enda mere. Halvert seg siden toppen i august.
bmw5
26.09.2022 kl 12:37
2627
Liftingen i Oktober på 700.000 fat med 85 usd pr fat og en kronekurs på 10.7 blir det 637 millioner kr. I desember har Pen enda en lifting på 750.000 fat olje og med de samme tallene blir det 682 millioner kr. Tilsammen 1.319 millioner kroner. Dette bør da bli til 1 kr eller mer i utbytte pr aksje.
bmw5
26.09.2022 kl 12:19
2669
Worldqant har et godt nakketak på Pen aksjen fortiden, men hvor lenge varer det?. Vell det vil antagelig vare helt til oljeprisen stiger til 90 usd eller til letebrønnen gazanien blir som antatt. Er gazanien som antatt kommer vi til å se en kraftig prising opp i Pen aksjen.
Fluefiskeren
26.09.2022 kl 10:38
2826
Men de har i det minste ikke økt den. Siden jeg aldri har shortet og heller aldri kommer til å gjøre det lurer jeg på en ting:
Hvor lenge kan man sitte short før den må dekkes inn?
Hvor lenge kan man sitte short før den må dekkes inn?
512tr
26.09.2022 kl 10:04
2896
Det "grønne skiftet" går fra suksess til suksess😊
Nesten like dyrt å hurtiglade som å fylle diesel
https://www.finansavisen.no/nyheter/bil/2022/09/26/7935145/nesten-like-dyrt-a-hurtiglade-som-a-fylle-diesel
Nesten like dyrt å hurtiglade som å fylle diesel
https://www.finansavisen.no/nyheter/bil/2022/09/26/7935145/nesten-like-dyrt-a-hurtiglade-som-a-fylle-diesel
512tr
26.09.2022 kl 09:01
2999
Fra DnB's morgenrapport:
I oljemarkedet var WTI-prisen i USA på fredag ned med ytterligere USD 4.82 pr fat til
USD 78.73 pr fat. Prisen har før åpning i Europa kommet videre ned på USD 78.31 pr
fat. Brent-prisen har samtidig kommet ned på USD 85.62 pr fat, hvilket er ned USD
0.40 pr fat i forhold til nivået ved stengetid i det norske markedet på fredag. Frykten for
en resesjon og dermed en svekkelse av etterspørselen ser nå for alvor ut til å ha krøpet
inn i oljemarkedet.
I oljemarkedet var WTI-prisen i USA på fredag ned med ytterligere USD 4.82 pr fat til
USD 78.73 pr fat. Prisen har før åpning i Europa kommet videre ned på USD 78.31 pr
fat. Brent-prisen har samtidig kommet ned på USD 85.62 pr fat, hvilket er ned USD
0.40 pr fat i forhold til nivået ved stengetid i det norske markedet på fredag. Frykten for
en resesjon og dermed en svekkelse av etterspørselen ser nå for alvor ut til å ha krøpet
inn i oljemarkedet.
sulzrox
26.09.2022 kl 08:52
3019
Hva oljepris ser DNB i 23/24/25?
Må ha det med eller er den ikkje så nyttig
Edit
Hva eg kan finne DNB om oljepris i 23/105$ 24/95$ 25/90$. (06.09.22)
Må ha det med eller er den ikkje så nyttig
Edit
Hva eg kan finne DNB om oljepris i 23/105$ 24/95$ 25/90$. (06.09.22)
Redigert 26.09.2022 kl 09:13
512tr
26.09.2022 kl 08:49
3032
d12m skrev DnB tar opp dekning på PEN. Kursmål 41
Fra DnB analysen:
Tidlig i 2021 overtok oljeselskapet Panoro Energy andeler i produserende felt i Gabon
og Ekvatorial Guinea. Selskapet har i tillegg produksjon i Tunis og disponerer offshore
letelisenser både i Tunis og Sør-Afrika. Med utgangspunkt i dagens aktiviteter vil
selskapet slik vi ser det kunne få en årlig produksjonsvekst på gjennomsnittlig 20% i
perioden 2022-2025. Våre estimater tilsier videre at break-even for kontantstrømmen
ligger ved en oljepris på rundt USD 50 pr fat. Våre estimater for oljeprisen ligger over
dette og for perioden 2023-2025 estimerer vi en årlig gjennomsnittlig fri kontantstrøm
på rundt NOK 15 pr aksje. Dette innebærer dermed også at vi venter at selskapet vil
kunne starte opp med utbytter fra 2023. Kursen stengte fredag på NOK 25.60 pr aksje
og vi innleder dekning av Panoro Energy med en kjøpsanbefaling og et kursmål
på NOK 41 pr aksje. Kursmålet er basert på vårt estimat for netto underliggende verdier
av felt og reserver, men fratrukket en rabatt på 30%
Tidlig i 2021 overtok oljeselskapet Panoro Energy andeler i produserende felt i Gabon
og Ekvatorial Guinea. Selskapet har i tillegg produksjon i Tunis og disponerer offshore
letelisenser både i Tunis og Sør-Afrika. Med utgangspunkt i dagens aktiviteter vil
selskapet slik vi ser det kunne få en årlig produksjonsvekst på gjennomsnittlig 20% i
perioden 2022-2025. Våre estimater tilsier videre at break-even for kontantstrømmen
ligger ved en oljepris på rundt USD 50 pr fat. Våre estimater for oljeprisen ligger over
dette og for perioden 2023-2025 estimerer vi en årlig gjennomsnittlig fri kontantstrøm
på rundt NOK 15 pr aksje. Dette innebærer dermed også at vi venter at selskapet vil
kunne starte opp med utbytter fra 2023. Kursen stengte fredag på NOK 25.60 pr aksje
og vi innleder dekning av Panoro Energy med en kjøpsanbefaling og et kursmål
på NOK 41 pr aksje. Kursmålet er basert på vårt estimat for netto underliggende verdier
av felt og reserver, men fratrukket en rabatt på 30%
Redigert 26.09.2022 kl 08:50
40something
26.09.2022 kl 08:29
3078
d12m skrev DnB tar opp dekning på PEN. Kursmål 41
Ikke så rart kanskje.
https://newsweb.oslobors.no/message/571895
Og olja faller videre. Short eller faktisk dårlig etterspørsel?
https://newsweb.oslobors.no/message/571895
Og olja faller videre. Short eller faktisk dårlig etterspørsel?
Redigert 26.09.2022 kl 08:30