PEN - The final countdown

Fluefiskeren
PEN 23.06.2022 kl 19:11 203884

Forrige tråd stengt grunnet for mange innlegg. Åpner derfor en ny. Trådtittelen henspeiler til boringen av PEN sin mest spennende brønn noensinne. Vi snakker om Gazania-1 i Sør-Afrika. Forventet spud primo september. Vi teller også ned til minst dobling av produksjon på Dussafu i slutten av året eller tidlig på nyåret. Heller ikke å forglemme nye letebrønn(er) på Dussafu. Alt en stund frem i tid, men dette går fort.
Redigert 24.06.2022 kl 13:28 Du må logge inn for å svare
Paypal
02.09.2022 kl 09:47 3191

Fra Pareto :

Panoro Energy - Cash flow story kicking off
Update
With its back-end heavy 2022 lifting schedule to be realized over the next months, Panoro’s cash flow story will finally make its mark on reported numbers and result in a rapidly growing cash balance. We estimate that the company will make almost USD 90m of FCF in H2’22e and USD 120m in 2023e at Brent USD 100/bbl (vs USD 330m market cap). Panoro will also announce its dividend policy in connection with the Q3 results, which we think will be another positive trigger. In addition, the Gazania-1 exploration well commences drilling later this month (results 25-30 days thereafter) with an unrisked upside potential of NOK 15/share if successful. We make modest positive estimate revisions and expect Panoro to deliver on its 50% production growth target next year. BUY reiterated/TP to NOK 44 (42)
Redigert 02.09.2022 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
gunnarius
02.09.2022 kl 09:23 3200

Litt merkelig utvikling i oljeprisen, fordi det allerede er kjent at USA ikke finner Irans forslag spiselig. Nå kan jo partene samles igjen og EU forsøke på nytt, men dette her vil trolig bare vedvare som forhandlinger inntil videre. Oljeprisen kan derfor ikke vektlegge Iran og atomavtalen slik enkelte av oss antar, for da hadde oljeprisen gått mot $100 med USAs respons - og ikke slik den virkelig viser i dag.

https://www.politico.com/news/2022/09/01/nuclear-talks-u-s-iran-00054603
Fluefiskeren
02.09.2022 kl 08:45 3262

Hvor ble det alle disse «ekspertene» som spådde oljeprisen i 150 og 200 USD pr. fat?

Nå er de erstattet av både den ene og andre som spår kollaps. Sist ute er Rystad:


«Oljeprisen vil falle under 40 dollar fatet, noe som vil føre til priskollaps i 2024, tror oljetopp Jarand Rystad.

– Jeg tror oljeprisen vil holde seg rundt de nivåene en ser nå, eller opp og ned mellom 100 til 130 dollar fatet, i år og i 2023. Men i 2024 kommer oljepriskollapsen, sa Rystad i en paneldebatt med Petoro-sjef Kristin Kragseth under ONS.

Det skriver Dagens Næringsliv. Rystad leder Rystad Energy, et av verdens ledende analysebyråer.

– En kollaps betyr under det som er kostnaden ved å sette i gang nye prosjekter og bre nye brønner. Det betyr 40 til 30 til 20 dollar, sa han.

Rystad peker på økt mobilisering av ny kapasitet som årsaken til en mulig kollaps.

– Fra du beslutter å bore en ny brønn går det seks til 24 måneder. Nå skjer det mye, men du ser ikke full effekt av det før i 2024, sa han.

Oljetoppen mener at situasjonen neppe vil bli den samme i gassmarkedet, og tror det kan bli rasjonering av gass i løpet av vinteren.

– Jeg tror på et stramt gassmarked i Europa de neste fem årene fordi vi skal bli kvitt russisk gass. Enten så stopper Russland det, eller så stopper vi det om vi klarer å si nei takk. Det er Italia og Tyskland som er de to viktigste aktørene her, sa Rystad.

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/spaar-oljepriskollaps-i-2024.X-a_QF3CG?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row15_pos1&utm_medium=df-86-f5d84add
Fluefiskeren
01.09.2022 kl 18:17 3476

Men det må sies at jeg sitter på mye mer i PEN enn i NOR. Dessuten har ikke NOR så mye gass i forhold til olje. Vi snakker om 22% av totalen, men dette vil forandre seg radikalt når Tyra blir oppe og står. Da blir det klart overvekt av gass. Synd med utsettelsen der, men det ga meg sjanse til å komme billig inn. Et godt stykke fram. First gas ventes vinteren 23/24.

d12m
01.09.2022 kl 14:21 3577

Jeg tror ikke på noe Iranavtale før jeg ser det. Spill for galleriet for å holde prisene på levelig nivå frem til mellomvalget. Det er mitt tips
gunnarius
01.09.2022 kl 12:01 3659

Fluefiskeren,

Jeg tror du vil kunne høste langt mer fra NOR i fortsettelsen enn PEN. Begrunnelsen beror på ett vesentlig punkt, nemlig at Iran tiltrer atomavtalen igjen og får løftet sanksjonene. Da vil OPEC få en tilpasningsutfordring, samt verden bli langt bedre forsynt med olje. Dvs. prispresset for en periode vil reduseres vesentlig. PEN er beroende på høy oljepris, mens NOR trolig vil profittere på gassen. Klok balansering fra din side. Iallefall mitt syn. Iran er ikke kjent for gass, men primært olje.
Fluefiskeren
01.09.2022 kl 10:39 3708

Litt på siden.

Det er interessant å se at Sveaas (Kistefoss) og Sundt nå er inne på top 20 lista i Petronor etter å ha mottatt PNOR-aksjene. Sveaas har visstnok til og med kjøpt mer etterpå.
d12m
31.08.2022 kl 22:48 3822

« OPEC-rådgivere spår enda større overflod av olje
Den tekniske komitéen i OPEC+ høyner prognosen for tilbudsoverskudd i oljemarkedet.»
--
Høres ut som sjansen for at Saudi/OPEC kutter i kvotene sine øker. En fin mulighet til Saudi å bygge reservekapasitet ved å kutte og samtidig bidra til å holde oljeprisen på et høyt nivå
40something
31.08.2022 kl 17:06 3940

Konsekvens uansett er at opec+ vil møte overskudd av olje i markedet med lavere produksjon for a holde prisen oppe.
Men hva skal man si om alle disse kalkylene/estimatene om pen sin inntjening ved oljepris 70,80,90,usd? Aksjemarkedet ønsker jo å være i forkant, så hvorfor ikke I olje? Det finnes eksempler på selskaper med like mye cash som mcap og markedet kjøper ikke aksjen. Da nytter det lite med fundamentale analyser slik den konservative delen av aktører lener seg emot. Og FF, slik mye av tradere og I vestover i dag driver som, så vil de helst at det skal være sjøgang I aksjekursene. om man kaller det short eller ikke så vil mange av de tjene penger på både opp og nedgang. Hvis vi skal bruke triggere våre i Pen til å få opp aksjekursen så at den representer verdiene i selskapet så kan vi være ganske sikre på at tradere og Ike minst kistefos bidrar til å kjøre kursene ned etter hver oppgang. Det sies at det eneste viktige punktet er når man kjøper og selger aksjene sine. Men det heter og at man ikke vet når disse ytterpunktene kommer til å være ens fordel. Så hvis sammenligning med pensjonssparing så skal man ikke sitte på aksjer for nært tidspunktet for når man syns det er på tide å selge. Da kan det være et dårlig salgstilfelle. Sett utfra at kursen flere ganger har vært over 30 og detter ned under igjen, så er jeg sikker på at flere har tjent fra disse bevegelsene tilsvarende om de hadde sittet stille med en kurs tilsvarende 37-38, mens majoriteten sitter med null fra disse bevegelsene. Risiko å gå inn og ut, ja, men det er risiko å sitte passiv i lang tid og.
Fluefiskeren
31.08.2022 kl 16:35 3978

TA lytter jeg aldri til. Da synes jeg oljepris er mer relevant selv om Sulzrox ikke liker det. Hva tror vi om denne?


« OPEC-rådgivere spår enda større overflod av olje
Den tekniske komitéen i OPEC+ høyner prognosen for tilbudsoverskudd i oljemarkedet.»

https://www.finansavisen.no/nyheter/olje/2022/08/31/7922685/opec-radgivere-spar-enda-storre-overflod-av-olje
40something
31.08.2022 kl 16:15 4008

Stemmer! Men "liker risiko"? Det er jo energiaksje,nesten den eneste sektoren som tjener penger idag. Er det risiko? Hele aksjemarkedet er jo risiko.
Børs
E24+


Investtech-analyser
Investtech-analyse: Tre aksjer for deg som liker risiko
Oppsiden kan være stor, men man må også kunne tåle tap. Her er tre aksjer som kan være gode kjøp for de som liker risiko.


Erik Johansen / NTB
Asbjørn Taugbøl (Investtech)
Publisert:
Publisert:
I dag 10:56
Som abonnent på E24+ kan du dele denne saken med den du vil, helt gratis

eller

Vi ser på tre aksjer som alle har en gjennomsnittlig kursendring per måned på over 20 prosent. De er teknisk positive og kan være gode kjøpskandidater for de som liker risiko.

ANNONSELENKE: Som E24+-abonnent kan du få to uker gratis tilgang til Investtechs analyser.


Teknisk analyse. Investtech
Hydrogenpro viser sterk oppgang etter resultatpresentasjonen i forrige uke. Mange ivrige investorer vil nå inn i selskapet. Taket i den horisontale trenden er brutt, og videre oppgang er dermed signalisert. Volumbalansen er positiv og styrker kjøpssignalet. Det er ingen motstand over dagens nivå. Aksjen svinger i gjennomsnitt med over 30 prosent per måned. Risikoen er derfor høy.

Les på E24+
Ukens Investtech: Tre aksjer for høsten

Teknisk analyse. Investtech
Panoro Energy svinger i snitt med 22 prosent per måned. Aksjen ligger i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Det viser at investorer over tid har kjøpt til stadig høyere kurser for å komme seg inn i aksjen og indikerer en god utvikling for bedriften. Videre oppgang innenfor trenden indikeres.

I tillegg ble det tidligere i år gitt et kjøpssignal fra en stor rektangelformasjon med kursmål på 36 kroner. Det ligger motstand ved cirka 33 kroner, og et brudd opp gjennom dette nivået vil utløse et nytt kjøpssignal. Aksjen har støtte ved cirka 25,20 kroner. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på mellomlang sikt.
Redigert 31.08.2022 kl 16:18 Du må logge inn for å svare
bmw5
31.08.2022 kl 16:13 4003

Investtech- analyse. Tre aksjer for deg som liker risiko. Grafen ligner på Pen sin.
40something
31.08.2022 kl 15:14 4063

I mangel på skribenter så kaster jeg inn enda en refleksjon over sammenhengen mellom pen og brent. Pen har både i går og i dag hvert i forkant av forandringene av spotprisen. Likeså nå da ordrebilde snudde over til 29,20 før det snudde opp i brent. Det er noen aktører som må sitte på i forhåndsinformasjon før alle andre. Nå skal det sies og at pen har dager der den ikke følger brent slavisk, men dette slik andre reaksjoner om at spotprisen tar kjempesprang rett ved børsåpning og børslukk virker suspekt.
Redigert 31.08.2022 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
gunnarius
31.08.2022 kl 12:47 4136

Fluefiskeren, du skriver:

"OKEA selger mye gass til Storbritannia, men faller 2,5 %. Equinor som har en stor andel gass synker også. Det virker nesten som man stort sett blir priset som oljeselskap enda gassinntektene strømmer inn. Ser man nøyere på det har nok selskaper med høy gassandel hatt en bedre utvikling enn selskaper med høy oljeandel, men forskjellen er mye mindre enn den burde vært."

Her griper du fatt i et forhold som også undertegnede har vurdert. Enkelte av oss som satser på mindre energiselskap, som både produserer olje & gass, har tradere som synes gi blaffen i det substansielle, men kun har olje som en vesentlig måleparameter. Nå er det ingen force at det handles i slike O&G selskap på lavt volum - og undergis øretrillernes makt, men ei heller særlig å bry seg om i et lenger tidsperspektiv.

Dere på PEN-trådene snakker en del om dividende og policy. Hva skal man da kunne si om f.eks. Okea som har deadline denne uke for å kunne heve utbytte i september mnd. Aksjekursen kjøres ned, på samme måte som alle andre. Dvs. verken dividende eller gass er i fokus for slike tradere med innstilte maskiner. Dette gjør det hele litt vanskeligere, men gir jo muligheten til rimelige aksjer for oss andre.

Skal man kunne møte et selskaps vekst og utbytte, må gass vurderes som helt sentralt. Dette sagt vs. Putins Russland og EUs exit gasskjøp herfra på sikt. Russland blir trolig sittende med sin gass, uten å kunne eksportere den som bl.a. LNG eller rørledninger. Gass vil trolig bli som ferskvare å regne for Russland. Dvs. er det noe traderne virkelig burde ha tatt hensyn til er det gassens betydning og prisprognoser.

Det kan nevnes at bl.a. Okea og VAR produserer grovt sett 60% olje og 40% gass.men det bryr tydeligvis ikke aksjekursen seg særlig om.

Traderne har stor makt i mindre O&G selskap, så man må stole på egen kompetanse og innsikt.
Redigert 31.08.2022 kl 12:51 Du må logge inn for å svare
Tricky
31.08.2022 kl 12:42 4120

Sikkert ikke oljefondet. Men bevegelser som kan finne sted ifb med månedes skift (tilpasning av investeringsselskaper sine porteføljer i forskjellige råstoftyper), Å i tilfelle med aksjer også mye "overkrifter" i diverse artikler. Intet som tyder på en nedgangstid for olie/gas produsenter å høye priser pt. Tror ollje prisen er over 100 igjen senest på mandag.
Idar1
31.08.2022 kl 12:24 4108

Hvorfor kommer jeg ikke inn på børs siden lengre , alt annet ser ut til å fungere
sulzrox
31.08.2022 kl 12:13 4106

Det finns egne oljetråder dere godt kan bruke når dere kun prater olje og hold denne til PEN. Og da mener eg det Panoro kan gjør noe med eller påvirke og følgelig kursen.

Pen er tilbake under 30 sammen med olje under 100. ;)
Satser på at vi ikkje faller mye under 29(skal finnes støtte her) og om vi faller ned så bør vi holde oss over 27. Men enn så lenge ser det fryktelig likt ut med 8 juni.
Paypal
31.08.2022 kl 11:51 4041

Det er umulig for en utenforstående å vite bakgrunnen for fluktuasjonen i oljeprisen. Men det vi ser ut til å glemme er at aksjen etter en stund vil stå seg godt med en oljepris på 70-80 $. Da vi lå på 60 så vi fram til en slik situasjon. Nå har vi glemt det.
Fluefiskeren
31.08.2022 kl 11:48 4032

Brent: ned 3,8 %
TTS gas : opp 7,9 %
UK gas: opp 19 %

OKEA selger mye gass til Storbritannia, men faller 2,5 %. Equinor som har en stor andel gass synker også. Det virker nesten som man stort sett blir priset som oljeselskap enda gassinntektene strømmer inn. Ser man nøyere på det har nok selskaper med høy gassandel hatt en bedre utvikling enn selskaper med høy oljeandel, men forskjellen er mye mindre enn den burde vært.
JUICEitUP
31.08.2022 kl 11:44 3995

Tja - derom strides nok de lærde. Med lock-down politikke til Kina hvor store deler av landet til en hver tid er steng ned (de stenger millionbyer med bare et enkelt korona tilfelle) så importer de vesentlig mindre olje enn både det som var forventet og også sammenliknet med tidligere forbruk. I tillegg kjøper de mye av oljen fra Russland så det som egentlig skulle vært ute av markedet flommer nå østover. Når eiendomssektoren i Kina kollapser (bare et tidsspørsmål) vil oljeimporten reduseres enda mer enn hva vi ser i dag.

I tillegg går pumpene for full musikk i USA igjen. De konsumerer veldig mye av det som produseres selv, men mener de eksporter en god del LNG og også noe olje hvis jeg ikke tar feil. Det betyr at USA ikke importerer olje på samme måte som de gjorde før fracking ble populært.

I tillegg har du iransk olje som en joker og det er vel også noe produksjon fra Afrika som produksjon fra Libya m.m. som har kommet on stream igjen.

Så har du en global resesjon som lurer i sivet. Treffer den oss med full tyngde skal oljeprisen langt ned igjen.
bmw5
31.08.2022 kl 11:29 4007

Hva er det med Oslo børs og Brent Spott. Før børsen åpnet var oljeprisen på ca 100 usd og kl 9 blev oljen kjørt rett ned. Det samme i går. Det samme vil antagelig hende i morgen. Er det oljefondet som holder på eller en annen stor investor, for merkelig er det åkke som. Ingen indikasjoner på at det er for mye olje i markedet.
40something
30.08.2022 kl 20:17 4162

Helt enig, bare at jeg ikke ser spenningsnivået av å følge en tracker fra punkt til punkt. Den kommer frem uansett, slik aksjekurs hvis man venter lenge nok. Jag savner dog at flere skriver i forum Hegnar Men det er opp til hver enkelte.
Redigert 30.08.2022 kl 20:18 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
30.08.2022 kl 19:35 4207

Vi fokuserer på forskjellige ting og det er helt greit. Jeg orker rett og slett ikke å tolke handelsmønstre opp mot shorting og manipulasjon. Det kommer ikke noe ut av det uansett. Derfor holder jeg meg til det fundamentale. Du ser det ulogiske i det som skjer og det gjør ofte jeg også. Børsen er ikke logisk rett og slett. Det er svært mye psykologi. Det kan være svært frustrerende for de som forventer logikk. Jeg forstår det godt. Da har man valget mellom å slutte å følge børsen eller bare prøve å være med på leken. En kjent finansmann sa engang:

It’s the the nuts who rule the stock exchange.

Og når det gjelder 2B er jo det en egen tråd. Det synes jeg er fornuftig så kan man jo bare la være å lese den.
Redigert 30.08.2022 kl 19:40 Du må logge inn for å svare
40something
30.08.2022 kl 19:27 4216

Nå skrev jeg aldet refererte i begynnelsen av dagen, hvilket var et utsalg på 5 milj nok fra 31,4. Da var ikke Pen i det du beskriver. Og hvorfor skulle pen hvert i null? Jeg sier bare at markedet ikke til tross for alle data som er å få adgang til i dag ikke vet retning. Så da er drt kun psykologi. Nå er det ikke så stor interesse for aksjen på Hegnar-forumet, men snarere hvor riggen befinner seg. Litt sært fokus spør du meg. Har ikke så mye betydning for aksje verdiene p d d. Riggen kommer når den kommer.
Jeg er ikke negativ i forhold til PEN, men hvordan markedet tolker barometeret.
En anen ting er at hvordan kursen beveger seg er av betydning. Hvis jeg hadde solgt på 32 så er selve trading mulighetene mye større en å sitte i ro både opp og ned. Drt er det som mange driver med på aksjemarkedet idag. A si at det Ike spiller rolle er å neglisjere begrunnelsen for å kjøpe aksjer. Hvis jeg hadde sittet med adgang til Pen sin konto og kunne få utbytte, så hadde ikke disse svingningene hatt så stor betydning. Men nå er det ikke hva selskapet presterer som er utslagsgivende, men hvor attraktiv aksjen er i markedet. Og det defineres av hvordan de større aktørene handler mer enn hva PEN presterer. Ikke hva sluttresultatet viser hvis man sitter i ro, men hvor mange som får tillit til aksje verdiene. Og derfor betyr det mye hvordan det harselerer i tradingen.
Redigert 30.08.2022 kl 19:39 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
30.08.2022 kl 18:58 2358

Oljeprisen forandrer seg fra dag til dag. Den går opp og ned. Hvis det du skriver skulle stemme ville aldri PEN kunne stige. Bare falle. Da hadde vi nok vært svært nærme null. Om det er sluttkurser eller intradag betyr ingenting. Synes du er litt negativ. Oljeprisen er høy og kursen på PEN er helt OK ut fra hva de har levert.

Her er noen kursutviklinger i dag:

EQNR: Ned 4,76 %
AKRBP: Ned 4,73 %
VAR: Ned 3,96 %
DNO: Ned 3,86 %
NOR: Ned 3,23 %
BWE: Ned 3,94 %
OKEA: Ned 6,31%

PEN: Ned 2,53 %

Det er nærliggende å sammenligne selskaper innen samme sektor. Da kommer vi godt ut i dag.
40something
30.08.2022 kl 18:20 2388

Ja men siden du kun ser på børs lukk så overser du hva som skjedde tidligere på dagen. Så selvfølgelig stemmer det det jeg sa tidligere. På etter middagen kom en major drop på brent og alle andre aksjer fulgte med. Etter børs lukk så er det ytterligere fall i brent. Jeg har sagt tidligere at det er uforståelig at ikke markedet kan estimere konsum av olje med alle data som finnes i dag. Dette lukter manipulering. Makro tilsier ikke dette utslaget i brent - 6%. Kan jo og si det samme når brent går opp 5%. Så at man ikke har følere ute og kan moderere alle disse utslagene er uforståelig. Nå er jo hele oppgangen borte, men den var litt uforklarlig også. Men så funker aksjemarkedet. Idag ble det sagt at det var noen større som skulle ut. Men det kan også være noen som sitter på forhåndsinfo som agerer i forkant. Retailers skal dekke for de store slik inflasjonen ikke berører de som har høy inntektsøkning. Det er kun allmuen som opererer med 3-4% lønnsøkning som må holdes tilbake. Det er litt vanskelig å ta inn Vedums forklaring til å holde tilbake oljepengebruken, då det ikke er de som er mottaker av oljepengene som er inflasjonsdrivende. Men dette skal betales med arbeidsledighet blandt de som ikke har marginer.
DN skriver dette og hva stemmer i påstanden?Brent opp i flere uker? Hæ. Ikke noe som har forandret makrobilde til noe positivt så hvorfor negativt nå? Dette er synsing om beskrivelse på psykologiske faktorer. Uhørt!
Prisen på nordsjøolje faller markant tirsdag ettermiddag og handles i 16-tiden til rundt 100 dollar fatet.
Det skjer etter en flere uker lang positiv trend.
Analytikere peker ifølge Bloomberg på at strammere økonomiske utsikter og utsikter om svakere energietterspørsel mer enn oppveier bekymringene for den stramme leveringssituasjonen.
Det om dette.
Redigert 30.08.2022 kl 18:42 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
30.08.2022 kl 18:02 2396

Det stemmer jo selvfølgelig ikke. Da hadde vi knapt vært over krona. Dagen i dag var faktisk ganske bra sammenlignet med Brent og en god del andre oljeaksjer. Spesielt de største.
Redigert 30.08.2022 kl 18:21 Du må logge inn for å svare
Paypal
30.08.2022 kl 13:40 2505

En eller flere litt større aktører som er fast bestemt på å gå ut.
40something
30.08.2022 kl 13:09 2527

Pussige saker at Pen bare blir med brent ned , men ikke opp.
bmw5
30.08.2022 kl 10:01 2635

Q3 blir et meget bra resultat, samtidig vil vi også få Gazania1 resultatet. Dersom gazania1 er som estimer vet de fleste hva som hender med Pen kursen. Algo shorterne
får holde på med sitt en stund til.
40something
30.08.2022 kl 09:59 2643

Brent opp i 2 dager mens, de fleste olje og gasselskaper er ned. Slik jeg skrev så sier Goldman Sachs -kjøp i energi. Er det typiske at når meglere sier kjøp så selger de selv. Merkelig er det i allfall.
40something
30.08.2022 kl 09:20 2699

Pen gikk opp i 31,4 da plutselig aksjer for 5 milj nok skulle ut. Skjønner ikke helt forretningsmodellen.
Redigert 30.08.2022 kl 09:26 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
29.08.2022 kl 17:28 2956

Mange mener oljeprisen er ustabil, og det stemmer vel også. Likevel driver den og går opp og ned innefor et ikke altfor stort intervall. Siste måned har den ligget mellom 92 og 104 USD pr. fat. Altså innen et intervall på drøye 10 %.

Prisen på naturgass er utenfor enhver kontroll. Nederlansk TTF gass har i dag vært på 340 Euro pr. KWh og den har vært på 268 euro pr. KWh. Det er jo helt vilt. Virker som gassmarkedet er fullstendig ute av kontroll. 340 pr. KWh tilsvarer en oljepris på rundt 500 USD pr. fat.
40something
29.08.2022 kl 16:35 3012

Brent nesten 4 % opp, PEN nesten 4%ned. Og det fra en aksje som er kjent for å følge brent! Muligens at planen var å shorte PEN idag etter den kraftige oppgangen på torsdag.,men møtte brent oppgangen. Ellers var vi kraftig på vei mot lav 30. Håper dette kostet shorterne mange aksjer og at det blir en rekyl i morgen.

Goldman Sachs sier kjøp råvarer. Ja, jeg kan jo bare kjøpe aksjen så hvis råvaren gir masse pæng til PEN så er det ikke sikkert det slår ut i aksjekurs. Det lignet makro handel i dag i alle oljeselskapene. Gass og.
Redigert 29.08.2022 kl 16:37 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
29.08.2022 kl 15:31 3087

Ja, den skal de ha. Men at det skal ta så lang tid er jo ikke bra. Nå betydde det jo ingenting denne gangen, men hvis jeg skulle ha solgt PNOR-Aksjene hadde det ikke vært bra.

En annen ting:

I følge Macron og Belgia går det mot tøffe tider:

«Europe’s Energy Crisis Has Ended Its Era Of Abundance

By Irina Slav - Aug 29, 2022, 7:00 AM CDT
In a somber speech last week, French President Emmanuel Macron warned that France has come to the end of its “era of abundance” and said hard times are ahead.
The Prime Minister of Belgium has said that Europe will have five difficult winters in the coming years due to an energy shortage with no short-term solution.
While European gas storage is filling up ahead of schedule and it may be able to survive the coming winter, the suffering is far from over for the continent

«French President Emmanuel Macron, meanwhile, dropped a bomb in his first speech after the government's summer break, saying France has come to the end of the "era of abundance," warning that hard times were ahead and blaming them on climate change and Russian President Vladimir Putin.

"What we are currently living through is a kind of major tipping point or a great upheaval … we are living the end of what could have seemed an era of abundance … the end of the abundance of products of technologies that seemed always available … the end of the abundance of land and materials including water," Macron said, as quoted by The Guardian this week.»

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Europes-Energy-Crisis-Has-Ended-Its-Era-Of-Abundance.html
40something
29.08.2022 kl 15:24 3099

Voldsomt sprik mellom brent og Pen. Uvanlig at de ikke går i samme retning.
Water
29.08.2022 kl 15:21 3094

Nå ringte jeg og, og på 2 min så var alt i orden, x antall aksjer til inngang på kr. 0,93
De sa at det var en manuell jobb som måtte gjøres for at aksjeposten skulle synes i porteføljen.
Stort sett alltid hyggelige og hjelpsomme på aksjedesken hos Nordea.