Veien videre for Flex LNG

unge_trauste
FLNG 26.06.2022 kl 15:23 9144

Det siste drøye året har Flex sikret seg lange kontrakter, etablert utbyttepolitikk på 75 cent i kvartalet (10,7% yield pr. nå) og fått en stabilt høy aksjekurs. Etter oppdatering siste uke, hvor 3 nye kontrakter ble inngått med en snitt-rate på 76k USD dagen (se utregning under) er alle skipene til Flex på kontrakter med fast inntekt frem til Q2 2024. Nå har kursen gått høyt, og ligger rundt "net asset value", altså verdien på skipene minus gjeld. Hva er da veien videre for Flex LNG? Jeg håper vi kan bruke denne tråden til å diskutere dette, og vil nevne noen momenter jeg synes er interressante:

Risiko i 2024/2025: Vi vet at Flex er veldig eksponert for spotmarkedet i perioden 2024-2025, da mange av skipene kommer av kontrakt (etter forrige ukes oppdatering har Flex 3 skip som vil være på fast kontrakt frem til minst 2027, som senker risikoen her noe). Vi vet også at mange nye LNG skip vil bli levert i denne perioden. Det er ikke utenkelig at dette kan føre til et kjølig spotmarked, hvor vi får stor nedsidepotensial i inntjeningen.

Risiko renter: Nå er allerede rentene steget mye, med 10 års amerikansk statsgjeld på over 3%. Med andre ord kan man få 3% rente uten risiko om man binder pengene i 10 år. Flex leverer nå en direkteavkastning på 10%. Shipping er en ekstremt risikabel sektor. Å kreve 7 prosentpoeng mer avkastning enn risikofritt for å bli i shipping er ikke veldig mye. Øker denne premien i markedet, må kursen falle.

Når det kommer til selve rentekostnadene for Flex er jeg mindre bekymret. De har sikret en god porsjon av gjelden sin til fast rente, og har bare 25% av gjelden sin (altså ca. 375 MUSD) på flytende rente nå (slide 11, Q1 presentasjon: https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/a796ff5b-18c7-4552-9fc7-fff805aa733b).

200 millioner USD cash på sidelinjen: Flex har en solid cash-posisjon. Mye mer solid enn nødvendig - og CEO Kalleklev har flere ganger mer enn hintet til at selskapet gjerne vil gripe sjanser. Kalleklev har hintet til at de ikke vil kjøpe eldre skip, så jeg tror ikke de for eksempel vil by på Awilco LNG. Når det er sagt er det kanskje ikke utenkelig at de kan gjøre noen finansielle investeringer hvor de kjøper akjser i andre selskaper eller lignende (Slik Awilco LNG kjøpte aksjer for 7 MUSD i Cool Company). Dette blir bare spekulasjon fra min side, men det er klart at selskapet er beredt på å gjøre investeringer.

Bedre balanseregnskap hvert kvartal: Flex betaler sakte men sikkert ned gjelden sin, raskere enn skipene mister verdi. Med andre ord øker NAV hvert kvartal, alt annet likt. Dette kan vi se for eksempel i tallene fra Q4 og Q1. I Q4 2021 hadde Flex 889 MUSD i bokført egenkapital, mens i Q1 2022 var tallet 905, en økning på 16 MUSD. Dette fører over tid til lavere rentekostnader, som igjen gir bedre fri kontantstrøm. Om man tar markedsverdi = NAV seriøst, så øker disse nedbetalingene over tid også aksjekursen, selv om det er viktig å huske at NAV ikke er lik bokført egenkapital (verdien på skipene til Flex kan for eksempel øke eller synke i markedet, men på bøkene til Flex vil de alltid synke i verdi, lineært ned mot null en eller gang i 2050 eller noe slikt).

Alt i alt er jeg ganske fornøyd med å sitte i Flex fortsatt, og tror aksjen kan levere god avkastning slik den er priset nå, som en god aksje skal.

Utregning: Basert på at Flex børsmelder ekstra omsetning på ca. 750 MUSD over 27 skip-år-ekvivalenter får man (750*1000)/(27*365) = 76100 USD inn per dag.
sverre_stang
13.08.2024 kl 22:05 136

Da venter vi spent på morgendagens resultat fremleggelse. Så noe dystert ut ut mot slutten idag.
Gull i pungen
I går kl 23:30 23

Oslo (Infront TDN Direkt): Jefferies har oppgradert sin anbefaling på Flex LNG til hold fra underperform med et kursmål på 255,9, ifølge Bloomberg News onsdag.