RECSI - uke 26
Avsluttet uke 25 på kurs kr 17,425 med 5,51% opp på fredag. Håper folk koste seg med pizzaoppskrifter og tips.
Ukens høyeste kurs var 18,75 på tirsdag og laveste kurs var 16,47 på torsdag.
Ønsker dere en god uke og oppfordrer til en hyggelig tone :)
Ukens høyeste kurs var 18,75 på tirsdag og laveste kurs var 16,47 på torsdag.
Ønsker dere en god uke og oppfordrer til en hyggelig tone :)
Så lenge ingen selger på disse lave nivåene, må Voleon kjøpe og selge til seg selv. Det er det lite hjelp i.
Hawnha har vist at de verdsetter selskapet mer enn børsen. Når de ønsker å kjøpe alt, altså hele proukssjonskapasiteten til RECsi, så er det uungåelig at kursen kommer. Det er ikke vanskelig - bare matte:)
Den som selger nå - må stå!
Hawnha har vist at de verdsetter selskapet mer enn børsen. Når de ønsker å kjøpe alt, altså hele proukssjonskapasiteten til RECsi, så er det uungåelig at kursen kommer. Det er ikke vanskelig - bare matte:)
Den som selger nå - må stå!
Redigert 28.06.2022 kl 11:54
Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
28.06.2022 kl 11:04
4129
At ikke noen skikkelig STORE aktører kan KNUSE short en gang for alle :)
FMI
28.06.2022 kl 11:08
4146
Nsxnsx skrev Snur etter lunch...satser jeg på :)
Jeg tror også det, men ser kanskje for meg et par turer opp ned mellom 17,1 og 17,5 først. Uansett oversolgt og begrenset salgsvilje her nede ser det ut til..
KommersK
28.06.2022 kl 11:56
3952
Er det mulig å legge dette evinnelige maset om Voleon dødt snart? Makan til oppheng! Shorting er en del av børsen så lenge det er lovlig.
Voleon disponerer innpå 4,5 milliarder norske kroner. Posisjonen i REC betyr svært lite for dem. De eier for eksempel aksjer for 1,3 milliarder i Bank of America, for over 700 millioner i Alibaba, og har over 500 millioner hver i Citigroup og Wells Fargo. Så om de eventuelt skulle tape noen skarve millioner på shortingen i REC, så vil ingen bry seg det minste.
Bare å få dette inn i hodet først som sist. Makan.
Man bør selvsagt følge med på hva shorterne driver med, fordi det påvirker kursen i REC. Men det holder med det.
Voleon disponerer innpå 4,5 milliarder norske kroner. Posisjonen i REC betyr svært lite for dem. De eier for eksempel aksjer for 1,3 milliarder i Bank of America, for over 700 millioner i Alibaba, og har over 500 millioner hver i Citigroup og Wells Fargo. Så om de eventuelt skulle tape noen skarve millioner på shortingen i REC, så vil ingen bry seg det minste.
Bare å få dette inn i hodet først som sist. Makan.
Man bør selvsagt følge med på hva shorterne driver med, fordi det påvirker kursen i REC. Men det holder med det.
Redigert 28.06.2022 kl 12:01
Voleon er den minste utfordringen, enig der. Problemet er at selskapet ikke klarer å avklare hvordan vi aksjonærer skal få ta del i en større verdiskaping. Det er hva som må avklares.
Meldingen på Q1 om at de planlegger oppstart i Q4 2023, visst dem finner kunder og kan inngå avtaler, er et stykke unna en garanti. Avtaleforslaget fra Hanwha må bekreftes inngått :)
Meldingen på Q1 om at de planlegger oppstart i Q4 2023, visst dem finner kunder og kan inngå avtaler, er et stykke unna en garanti. Avtaleforslaget fra Hanwha må bekreftes inngått :)
Redigert 28.06.2022 kl 11:59
De er vel ikke pliktig til å vise/informere aksjonærene om signert avtale?
Ergo tror jeg det blir en lang ørkenvandring til begynnelsen av 2024
Ergo tror jeg det blir en lang ørkenvandring til begynnelsen av 2024
Redigert 28.06.2022 kl 12:08
Du mener et selskap som har en stengt fabrikk, om de så inngår en avtale som sikrer gjennåpning og 100% drift ikke er pliktig å melde markedet denne nyheten? Den var god.
FMI
28.06.2022 kl 12:15
3833
Tja. Voleon sitter vel med den tredje største potten av aksjer i selskapet, og er tilsynelatende eneste større aktør med omfattende bevegelser på. Samlet sett er antagelig shortposisjonene dobbelt så store som hva nest største eier sitter med. Det er ikke så rart at det er interessant 🤷🏼♂️
Skalleknarp
28.06.2022 kl 12:20
4017
Det å inngå avtaler og kommunisere disse er vel også et ultra viktig signal til markedet og evt. postensielle nye kunder at RECSI er "in business".
Redigert 28.06.2022 kl 12:21
Ja, godt poeng det også. Rec melder jo ikke markedet om de får nye kunder på Butte, som kanskje bare omsetter for en million eller to i året. Men en stor avtale som sikrer gjennåpning av ML, som vesentlig endrer inntekter og operasjonelle evner, vil selvsagt meldes markedet. Tenker jeg. Sikkert noen lover som regulerer hva som må meldes og ikke, men all fornuft tilsier jo at en kontrakt som sikrer åpning av ML, er nødt til å meldes i markedet.
KommersK
28.06.2022 kl 12:29
4154
Det er interessant hva de gjør, men at noen skal bry seg så jævlig om at de tjener eller taper penger, det blir jo bare utrolig lite matnyttig. Ingen tvil om at deres kjøp og salg påvirker kursen. Det kan og bør man følge med på.
Hvis de finner kunder… var ikke hele poenget at Hanwha ønsket å kjøpe alt? Det er kunde godt nok.
Jo, det var poenget, men det var nå det Rec skrev og sa samme dagen. Forutsetningen for å åpne er jo at det finnes kunder. Hva de mener med det anerke jeg. Vet jo ikke hva slags avtaleforslag Hanwha har levert :P
Uansett, avtalen er hverken inngått eller bekreftet for hva vi vet. Selv om det har gått 1 måned. Tipper det skaper litt usikkerhet i markedet også. Spent på om vi får høre noe angående det i sommer, eller om det blir en ventefest utover i år.
Uansett, avtalen er hverken inngått eller bekreftet for hva vi vet. Selv om det har gått 1 måned. Tipper det skaper litt usikkerhet i markedet også. Spent på om vi får høre noe angående det i sommer, eller om det blir en ventefest utover i år.
Smaug
28.06.2022 kl 12:41
4177
Det er helt vanlig at selskaper på Oslo børs melder om avtaler som inngås. AKSO melder bare når de er på noen hundere millioner eller større mens andre selskaper som AF Gruppen melder kontrakter på et betydelig mindre beløp. Ikke noe av dette er meldepliktig men de gjør det for å kommunisere til markedet for å skape tiltro og trygghet for aksjonærene. Her syns jeg REC har mye å jobbe med i forhold til å informere om leveringsavtaler til nye kunder. Kan ikke se hvorfor det skal være en stor hemmelighet om hvem de inngår leveringsavtaler med.
solfylt
28.06.2022 kl 12:42
4168
Kommersk, har du vurdert å logge av for en stund i påvente av at kursen bikker 20 igjen og du kan trade litt igjen? Det er ingen som klager mer på andre og hva andre skriver enn deg.
Voleon er åpenbart interessant for mange å følge med på. Short har et ønske om at kursen skal ned (de har jo veddet på at den skal det) - og da er det ikke så rart at de som ønsker det motsatte, ikke har så mye til overs for disse aktørene? Jeg er av den oppfatning at shorting påvirker både psykisk og teknisk, men jeg kan likevel akseptere at det er en del av spillet. Mekanismene som herjer i markedet, er vanskelig å forstå for mange (inkludert meg selv), derfor stilles det også spørsmål når kursen gjør krumspring slik den ofte gjør. Så har vi noe noen som kan bidra med gode svar og forklaringer.
Voleon er åpenbart interessant for mange å følge med på. Short har et ønske om at kursen skal ned (de har jo veddet på at den skal det) - og da er det ikke så rart at de som ønsker det motsatte, ikke har så mye til overs for disse aktørene? Jeg er av den oppfatning at shorting påvirker både psykisk og teknisk, men jeg kan likevel akseptere at det er en del av spillet. Mekanismene som herjer i markedet, er vanskelig å forstå for mange (inkludert meg selv), derfor stilles det også spørsmål når kursen gjør krumspring slik den ofte gjør. Så har vi noe noen som kan bidra med gode svar og forklaringer.
Han er en parodi hele fyren. Er opptatt av oppmerksomhet. Lever et egent liv på nett hvor han kan være suksessfull trader og leve i Spania. Men om en går igjennom postene så er mange av tradsene han poster løgn. Glad for at en ikke kan slette poster ,om noen andre er nyskjerrig og vil ta seg bryet å se igjennom postene. Så ser en det etter noen uker tilbake i tid. Bare å ignoere han. Bare selvskryt og kritikk han kommer med uansett.
StephanDerrick
28.06.2022 kl 12:54
4133
Handelen i går viser hvilke trading-krefter som er i sving. Først pumpet man REC opp fra sperren på 17,7-75 til 18,195, for så å dumpe vanvittige 5 millioner aksjer til 17,895.
Selv den beste amatørtrader ser at man må trå varsomt så man ikke blir overkjørt av denne typen tog.
Selv den beste amatørtrader ser at man må trå varsomt så man ikke blir overkjørt av denne typen tog.
Redigert 28.06.2022 kl 12:55
Skalleknarp
28.06.2022 kl 13:03
4093
Det er vel godt med plass til utvidelse rundt ML slik jeg har forstått det... Mye vil ha mer...osv.
StephanDerrick
28.06.2022 kl 14:49
3681
Vi kan komme til å se en repetisjon av gårsdagen der trader-kjempen på nytt pumper opp nå fra vel 17,60 mot/over 18, slik at småinvestorene henger seg på (FOMO), for siden pånytt å dumpe stort i slutthandelen. Tilnærmingen vil garantert fungere også i dag, dersom de vil.
Skalleknarp
28.06.2022 kl 14:49
3691
Nsxnsx skrev 18,- virker som en våt drøm akkurat nå :) :) :)
Tja....?
Sa2ri
28.06.2022 kl 14:58
3689
Fra REC Silicon sin FB-side (kan ikke se at dette er lagt ut tidligere):
«Last week, in partnership with Battery Materials & Technology Coalition, REC Silicon was pleased to be a part of this delegation meeting with policymakers in Washington, D.C. BMTC represents companies united in growing a resilient and sustainable critical materials and battery sectors supply chain in North America.
Our gratitude to BMTC for continuing the hard work for this industry. Way to lead, all!
Learn more about BMTC at: https://batterymaterials.org/
#lithium #supplychain #sustainability»
«Last week, in partnership with Battery Materials & Technology Coalition, REC Silicon was pleased to be a part of this delegation meeting with policymakers in Washington, D.C. BMTC represents companies united in growing a resilient and sustainable critical materials and battery sectors supply chain in North America.
Our gratitude to BMTC for continuing the hard work for this industry. Way to lead, all!
Learn more about BMTC at: https://batterymaterials.org/
#lithium #supplychain #sustainability»
Anywhere
28.06.2022 kl 16:24
3414
Tror min vurdering om daglige kjøp av pullback i aksjen i dag morges var ganske riktig:)
Nå er det omsatt 165 mill kroner i aksjen før sluttauksjonen.
Det ble så omsatt totalt 257 mill kroner i aksjen etter sluttauksjonen...med resultat som i går; nedpress på over 30 øre...
Det er helt psyko utslag hver dag her.
Nå er det omsatt 165 mill kroner i aksjen før sluttauksjonen.
Det ble så omsatt totalt 257 mill kroner i aksjen etter sluttauksjonen...med resultat som i går; nedpress på over 30 øre...
Det er helt psyko utslag hver dag her.
Redigert 28.06.2022 kl 16:26
Her sitter det meglerhus å selger frem å tilbake til hverande,kan ikke være noe annet,5mill pluss minus hver dag i slutthandelen.
økon
28.06.2022 kl 16:35
3362
Du har fått en helt annen tone i det siste, Kommersk. Short herjer på, og du bare: Neida, ingenting å se her! Jeg undres; du har vel ikke satt en aldri så liten short selv? Da skjønner jeg at du blir litt skjelven og angstbitersk! Husk bare at shorting ikke er for amatører: Smeller det, kan det smelle skikkelig!
Redigert 28.06.2022 kl 16:38
StephanDerrick
28.06.2022 kl 16:49
3233
Yepp, vi fikk repetisjon av gårsdagen. Pump n dump.
Deiset ned fra 17,795 til 17,47 i sluttauksjonen, eller ned 33 øre, som er mer enn i går da den deiset ned 30 øre.
Her skal småinvestorer som ønsker å trade trå umåtlig forsiktig for ikke å bli kjørt over at toget.
Deiset ned fra 17,795 til 17,47 i sluttauksjonen, eller ned 33 øre, som er mer enn i går da den deiset ned 30 øre.
Her skal småinvestorer som ønsker å trade trå umåtlig forsiktig for ikke å bli kjørt over at toget.
Ørkenvandring til åpning i Q4 2023? Ventes det ikke masse triggere her da? Avklaring rundt eiendommen REC vil kjøpe må vel komme snart også?
Antar det i i stor grad er de samme aksjene som går i ring fra dag til dag. Så hva skjer hvis en større aktør kjøper opp i disse vanvittige sluttauksjonene og tar aksjene av bordet? Da må det vel minke på traderaksjer etter hvert.
KommersK
28.06.2022 kl 17:11
5264
Jeg har aldri shortet noe som helst, og kommer neppe til å gjøre det heller. Vet ikke om SBanken(som jeg bruker til aksjehandel) har mulighter for shorting en gang. Så der aner du feil.
Hvilken annen tone er det forresten du mener? Jeg har som sagt redusert min posisjon kraftig i REC etter at Røkke solgte. Det eneste jeg gjør er vel å oppfordre til edruelighet når det gjelder aksjekursen, er det ikke? Og det har jeg alltid gjort. Med BBB/SEMA i det blå, så er det nok bare å vente til slutten av neste år for noen særlig kursoppgang. Ser svært gjerne at kursen går mye opp før det, men jeg tror ikke på det lenger. Ikke etter de lunkne kursreaksjonene etter positive nyheter. Bare å håpe på bedre makro-tider fremover. Jeg tror at generelt urolige tider tynger aksjen et par-tre kroner nå.
Ellers kan vel de fleste(også jeg og nsx) takke nettopp shortingen og Voleon for at det har vært billige aksjer å få kjøpt i lange tider nå. Mulig jeg til og med øker noe hvis disse lave kursene vedvarer. Men shorting? Nei. Ikke på noe nivå, for min del.
Hvilken annen tone er det forresten du mener? Jeg har som sagt redusert min posisjon kraftig i REC etter at Røkke solgte. Det eneste jeg gjør er vel å oppfordre til edruelighet når det gjelder aksjekursen, er det ikke? Og det har jeg alltid gjort. Med BBB/SEMA i det blå, så er det nok bare å vente til slutten av neste år for noen særlig kursoppgang. Ser svært gjerne at kursen går mye opp før det, men jeg tror ikke på det lenger. Ikke etter de lunkne kursreaksjonene etter positive nyheter. Bare å håpe på bedre makro-tider fremover. Jeg tror at generelt urolige tider tynger aksjen et par-tre kroner nå.
Ellers kan vel de fleste(også jeg og nsx) takke nettopp shortingen og Voleon for at det har vært billige aksjer å få kjøpt i lange tider nå. Mulig jeg til og med øker noe hvis disse lave kursene vedvarer. Men shorting? Nei. Ikke på noe nivå, for min del.
økon
28.06.2022 kl 17:40
5111
Jeg tror ikke det «bare» er å få kjøpt 5 millioner aksjer i sluttauksjonen dersom du byr la oss si ti øre over kursen klokka 16.20. Robotene reagerer på millisekunder, så plutselig vil nok de 5 millionene være borte fra markedet. Det spørs antakelig hvem som har den raskeste linja og den kvikkeste roboten. Men hadde man 100 mill til overs, hadde det vært artig å prøve..
Skalleknarp
28.06.2022 kl 17:42
5113
Det er vel derfor man enkelt klarer å dra kursen rimelig kjapt og laaangt nedover selv med lavt volum.
Ikke så rart markedsreaksjonen er lunken. De gode nyhetene drepes jo av at selskapet selv pøser på med usikkerhet. Kapitalbehov uten en skikkelig forklaring og konkretisering, Hanwha-avtale uten kjøtt på beinet, utsagn med forbehold om åpning hvis markedet er der etc. Hva betyr det?
Kommunikasjonen rundt batteri-delen synes jeg også har en negativ utvikling. På q4-2021-presentasjonen (tror jeg) var ordlyden at ting begynte å materialisere seg. Nå (q1-2022) etterlates det et inntrykk av nærmest ingen kontakt. SilaN og G14 velger å bygge fabrikker eit steinkast unna, men 'de har ikke snakket med oss'. Er ikke G14 partner??? Hvor ble det av begeistringen og materialiseringen av batteridelen? Er ikke nyheten om anode-naboer det vi har ventet på?
Jeg mener kommunikasjonen til aksjonærene står til stryk. Den genererer usikkerhet hele tiden, noe markedet utnytter. Så kommen svært negativ macro på toppen. Da blir det som det blir. Men det blir nok bra til slutt. 😎
Kommunikasjonen rundt batteri-delen synes jeg også har en negativ utvikling. På q4-2021-presentasjonen (tror jeg) var ordlyden at ting begynte å materialisere seg. Nå (q1-2022) etterlates det et inntrykk av nærmest ingen kontakt. SilaN og G14 velger å bygge fabrikker eit steinkast unna, men 'de har ikke snakket med oss'. Er ikke G14 partner??? Hvor ble det av begeistringen og materialiseringen av batteridelen? Er ikke nyheten om anode-naboer det vi har ventet på?
Jeg mener kommunikasjonen til aksjonærene står til stryk. Den genererer usikkerhet hele tiden, noe markedet utnytter. Så kommen svært negativ macro på toppen. Da blir det som det blir. Men det blir nok bra til slutt. 😎
Selger vil altså heller selge 5 mill aksjer 30 øre ned enn 10 øre opp? Blir 2 millioner kroner mindre av det. Ja, ja. Godt jeg ikke forstår dette, og ikke har 100 mill. til overs.
økon
28.06.2022 kl 17:58
5053
Poenget er vel at sluttkursen kjøres ned, samtidig som aksjene (delvis) havner hos en kompis, slik at det blir lite tap okkesom. Dette er slik jeg tolker ting, har ikke noe belegg for det, men en eller annen forklaring må det vel være?
DjTao
28.06.2022 kl 18:00
5039
Kan ikke selskaper som har en short posisjon kjøpe og selge store volum mellom to konti som de eier for å presse kursen ned?
Anywhere
28.06.2022 kl 18:08
5029
De kan det, men i praksis er det markedsmanipulasjon og ordretaking med seg selv som motpart, så det er ikke egentlig virkelige ordre. Det vil etterhvert bli slått ned på....
Høres ut som manipulasjon for meg, men ser noen hevder at det ikke foregår slike ting. Alt er visst redelig og greit på børs.
Tror ikke du skal forvente så mange detaljer rundt avtalen nei. Tror det kan ta sin tid....det også. Imens er vi i shorternes og daytradernes mekka. Rec er nå på 5 plass på short lista på Oslo børs.
Kanskje noen hadde reagert hvis det ble dumpet aksjer for 10-12 milliarder i sluttauksjonen i Equinor dag etter dag, altså tilsvarende i forhold til selskapets markedsverdi.
Hvem skulle slått ned på det? Oslo børs? Få meg ikke til å le. Når var det egentlig En konkret markeds manipulering ble straffet? Vanskelig å bevise slike ting og har nesten aldri ført til straff. Mikke mus børsen Oslo.
Voleon reduserte nå igår igjen, nærmere 370K aksjer. Så at de driver ett spill her er vel ingen tvil om.
Nsxnsx
28.06.2022 kl 20:18
4688
Man vinner ALDRI mot robotene i det lange løp. Joda man kan få noen trades som er ok, og av og til treffer man godt på sin Long posisjon. Men robotene tar det meste fra optimistiske amatører/småsparere. Bare å akseptere først som sist...og investere litt selv i robotene.
Smaug
28.06.2022 kl 20:19
4688
Vi har nå observert dette mekelige handelsmønsteret over flere uker. Liten tvil om at det er en bevisst handling av en eller flere aktører. Det er ikke lov å manipulere en aksjerkurs men i mine øyne er dette mønsteret ikke tilfeldig. Ser flere skriver at dette er helt normalt mønster og ingen mørke krefter.
Mitt spørsmål er da. Hvor går grensen for at det i henhold til lover og regler er manipulasjon av kursen??
Mitt spørsmål er da. Hvor går grensen for at det i henhold til lover og regler er manipulasjon av kursen??
Selvsagt er det manipulering det vi ser nå. Alle som ikke er blinde kan jo se det. Så er jo spørsmålet hvem som står bak dette? Er Hanwha selv endel av det? Kanskje, kanskje ikke.
Det hjelper lite med lover og regler når de ikke følges og ingen bryr seg. Se bare på alle rettede emisjoner og restruktureringer. Det er regler og lover for likebehandling av aksjonærer, men de følges ikke. De store gis enorme rabatter, fortrinn og spesialbehandling. Småaksjonærer spises til frokost, lunsj, middag og kvelds hele tiden uten konsekvenser.
Smaug
28.06.2022 kl 20:52
4613
Satt selv i KOA når tidenes største ran av aksjonærer ble gjort uten at det ble løftet en finger så kan bare støtte det du sier.
Egentlig samme hva det er… etter som Voleon har dekt inn seneste to dager, så betyr det at noen har solgt på i overkant av 17kroner… Voleon mener åpenbart at RECsi skal høyere enn det.
I min enkle og mattematiske verden er RECsi på vei til tresifret kurs - altså 100 kroner +. Dersom man er uenig det, må man nesten presentere og forklare et regnestykke som forklarer hvorfor ikke:() Jeg skal mer enn gledelig kommentere - med basis i tallene.
100 + . Den som selger nå skal stå!!
I min enkle og mattematiske verden er RECsi på vei til tresifret kurs - altså 100 kroner +. Dersom man er uenig det, må man nesten presentere og forklare et regnestykke som forklarer hvorfor ikke:() Jeg skal mer enn gledelig kommentere - med basis i tallene.
100 + . Den som selger nå skal stå!!