RECSI - uke 26

solfylt
RECSI 27.06.2022 kl 07:09 47933

Avsluttet uke 25 på kurs kr 17,425 med 5,51% opp på fredag. Håper folk koste seg med pizzaoppskrifter og tips.
Ukens høyeste kurs var 18,75 på tirsdag og laveste kurs var 16,47 på torsdag.
Ønsker dere en god uke og oppfordrer til en hyggelig tone :)
KommersK
28.06.2022 kl 17:11 5047

Jeg har aldri shortet noe som helst, og kommer neppe til å gjøre det heller. Vet ikke om SBanken(som jeg bruker til aksjehandel) har mulighter for shorting en gang. Så der aner du feil.
Hvilken annen tone er det forresten du mener? Jeg har som sagt redusert min posisjon kraftig i REC etter at Røkke solgte. Det eneste jeg gjør er vel å oppfordre til edruelighet når det gjelder aksjekursen, er det ikke? Og det har jeg alltid gjort. Med BBB/SEMA i det blå, så er det nok bare å vente til slutten av neste år for noen særlig kursoppgang. Ser svært gjerne at kursen går mye opp før det, men jeg tror ikke på det lenger. Ikke etter de lunkne kursreaksjonene etter positive nyheter. Bare å håpe på bedre makro-tider fremover. Jeg tror at generelt urolige tider tynger aksjen et par-tre kroner nå.
Ellers kan vel de fleste(også jeg og nsx) takke nettopp shortingen og Voleon for at det har vært billige aksjer å få kjøpt i lange tider nå. Mulig jeg til og med øker noe hvis disse lave kursene vedvarer. Men shorting? Nei. Ikke på noe nivå, for min del.
økon
28.06.2022 kl 17:40 4894

Jeg tror ikke det «bare» er å få kjøpt 5 millioner aksjer i sluttauksjonen dersom du byr la oss si ti øre over kursen klokka 16.20. Robotene reagerer på millisekunder, så plutselig vil nok de 5 millionene være borte fra markedet. Det spørs antakelig hvem som har den raskeste linja og den kvikkeste roboten. Men hadde man 100 mill til overs, hadde det vært artig å prøve..
Skalleknarp
28.06.2022 kl 17:42 4896

Det er vel derfor man enkelt klarer å dra kursen rimelig kjapt og laaangt nedover selv med lavt volum.
Slettet bruker
28.06.2022 kl 17:49 4848

Ikke så rart markedsreaksjonen er lunken. De gode nyhetene drepes jo av at selskapet selv pøser på med usikkerhet. Kapitalbehov uten en skikkelig forklaring og konkretisering, Hanwha-avtale uten kjøtt på beinet, utsagn med forbehold om åpning hvis markedet er der etc. Hva betyr det?

Kommunikasjonen rundt batteri-delen synes jeg også har en negativ utvikling. På q4-2021-presentasjonen (tror jeg) var ordlyden at ting begynte å materialisere seg. Nå (q1-2022) etterlates det et inntrykk av nærmest ingen kontakt. SilaN og G14 velger å bygge fabrikker eit steinkast unna, men 'de har ikke snakket med oss'. Er ikke G14 partner??? Hvor ble det av begeistringen og materialiseringen av batteridelen? Er ikke nyheten om anode-naboer det vi har ventet på?

Jeg mener kommunikasjonen til aksjonærene står til stryk. Den genererer usikkerhet hele tiden, noe markedet utnytter. Så kommen svært negativ macro på toppen. Da blir det som det blir. Men det blir nok bra til slutt. 😎
Slettet bruker
28.06.2022 kl 17:52 4835

Selger vil altså heller selge 5 mill aksjer 30 øre ned enn 10 øre opp? Blir 2 millioner kroner mindre av det. Ja, ja. Godt jeg ikke forstår dette, og ikke har 100 mill. til overs.
økon
28.06.2022 kl 17:58 4836

Poenget er vel at sluttkursen kjøres ned, samtidig som aksjene (delvis) havner hos en kompis, slik at det blir lite tap okkesom. Dette er slik jeg tolker ting, har ikke noe belegg for det, men en eller annen forklaring må det vel være?
DjTao
28.06.2022 kl 18:00 4822

Kan ikke selskaper som har en short posisjon kjøpe og selge store volum mellom to konti som de eier for å presse kursen ned?
Anywhere
28.06.2022 kl 18:08 4812

De kan det, men i praksis er det markedsmanipulasjon og ordretaking med seg selv som motpart, så det er ikke egentlig virkelige ordre. Det vil etterhvert bli slått ned på....
Slettet bruker
28.06.2022 kl 18:09 4812

Høres ut som manipulasjon for meg, men ser noen hevder at det ikke foregår slike ting. Alt er visst redelig og greit på børs.
Slettet bruker
28.06.2022 kl 18:10 4812

Tror ikke du skal forvente så mange detaljer rundt avtalen nei. Tror det kan ta sin tid....det også. Imens er vi i shorternes og daytradernes mekka. Rec er nå på 5 plass på short lista på Oslo børs.
Slettet bruker
28.06.2022 kl 18:20 4929

Kanskje noen hadde reagert hvis det ble dumpet aksjer for 10-12 milliarder i sluttauksjonen i Equinor dag etter dag, altså tilsvarende i forhold til selskapets markedsverdi.
Slettet bruker
28.06.2022 kl 18:55 4795

Hvem skulle slått ned på det? Oslo børs? Få meg ikke til å le. Når var det egentlig En konkret markeds manipulering ble straffet? Vanskelig å bevise slike ting og har nesten aldri ført til straff. Mikke mus børsen Oslo.
Slettet bruker
28.06.2022 kl 19:31 4661

Voleon reduserte nå igår igjen, nærmere 370K aksjer. Så at de driver ett spill her er vel ingen tvil om.
Nsxnsx
28.06.2022 kl 20:18 4474

Man vinner ALDRI mot robotene i det lange løp. Joda man kan få noen trades som er ok, og av og til treffer man godt på sin Long posisjon. Men robotene tar det meste fra optimistiske amatører/småsparere. Bare å akseptere først som sist...og investere litt selv i robotene.
Smaug
28.06.2022 kl 20:19 4474

Vi har nå observert dette mekelige handelsmønsteret over flere uker. Liten tvil om at det er en bevisst handling av en eller flere aktører. Det er ikke lov å manipulere en aksjerkurs men i mine øyne er dette mønsteret ikke tilfeldig. Ser flere skriver at dette er helt normalt mønster og ingen mørke krefter.

Mitt spørsmål er da. Hvor går grensen for at det i henhold til lover og regler er manipulasjon av kursen??
Slettet bruker
28.06.2022 kl 20:29 4432

Selvsagt er det manipulering det vi ser nå. Alle som ikke er blinde kan jo se det. Så er jo spørsmålet hvem som står bak dette? Er Hanwha selv endel av det? Kanskje, kanskje ikke.
Slettet bruker
28.06.2022 kl 20:36 4406

Det hjelper lite med lover og regler når de ikke følges og ingen bryr seg. Se bare på alle rettede emisjoner og restruktureringer. Det er regler og lover for likebehandling av aksjonærer, men de følges ikke. De store gis enorme rabatter, fortrinn og spesialbehandling. Småaksjonærer spises til frokost, lunsj, middag og kvelds hele tiden uten konsekvenser.
Smaug
28.06.2022 kl 20:52 4399

Satt selv i KOA når tidenes største ran av aksjonærer ble gjort uten at det ble løftet en finger så kan bare støtte det du sier.
Slettet bruker
29.06.2022 kl 02:29 3791

Egentlig samme hva det er… etter som Voleon har dekt inn seneste to dager, så betyr det at noen har solgt på i overkant av 17kroner… Voleon mener åpenbart at RECsi skal høyere enn det.

I min enkle og mattematiske verden er RECsi på vei til tresifret kurs - altså 100 kroner +. Dersom man er uenig det, må man nesten presentere og forklare et regnestykke som forklarer hvorfor ikke:() Jeg skal mer enn gledelig kommentere - med basis i tallene.

100 + . Den som selger nå skal stå!!
Stabukk
29.06.2022 kl 05:35 3714

Ventar i første omgang på kurs 27. Der skulle vi jo vera i løpet av juni!

Matematikken på min kalkulator viser i så fall ei oppside på ca 55%. I løpet av eit par børsdagar…
Null
29.06.2022 kl 09:17 3258

Da var vi godt etablert på 16 tallet igjen sist så snudde det vel på 16,4 før oppgang mot 18 for så nå å være der nede igjen

Jeg har bare lyst til å si god jul
Ikke komme tilbake før da for nå er jeg litt sommer lei ;(

Anywhere
29.06.2022 kl 09:39 3207

16,6 er vel da kjøp nok en gang, og det er 3. runde på få dager. Nesten for godt til å være sant??
Nsxnsx
29.06.2022 kl 09:50 3111

Jeg leter og leter etter nyheten som sender Recsi ned 5-6%......men finner den ikke ??

Noen som kan linke til den her ??
Kvike11
29.06.2022 kl 09:53 3155

Når den tidligere regeringen har besluttet at det er godt for handlen at man ikke kan se køber og sælger, kan jeg kun se det er godt for banker m.m. der driver robothandel og som jeg kalder det manipulerer kursen, hvad er ellers formålet med at trække kursen ned hele tiden.
Værdier er mindst 400 % mere end dagens kurs, måske den største ejer er med i et spil, da de har fået tilladelse til fusion, måske med deres eget selskab, ville være billigt for dem.
Håber ikke der kommer en fusion, men et elelr andet er igang, ellers ville kursen være over 30 idag, efter de har meddelt åbning af fabrik.
Hvor er netaviserne,
en skam at ingen af dem har en dygtig journalist
der kan rode lidt i det og presse oplysninger
ud af både RECSI og Hanwha, til gavn for os mindre aktionærer.
Noget er helt galt med kursen
Knekker
29.06.2022 kl 09:54 3154

Du kan sjekke ut alle verdens børser så finner du svaret. Også kan du tenke deg hva nervøse småaksjonærer foretar seg når børser går ned. Bææææ bææææ bææææ
Anywhere
29.06.2022 kl 10:05 3022

RECSI trenger ikke nyheter for å gå ned og opp både 10 og 15%. Det skjer annenhver dag for tiden.
Og man kan utnytte dette til å henge med i svingene. Inngang 16,5-16,5, ut 17,9 har vært gulloppskrift for meg siste par uker. Og det er rikeslig meddelt her.
Det er noe øket volum fra start i dag, og for meg kan det også se ut som noe vilje til å forsøke å strekke støtteområde rundt 16,5-16,6, så jeg ligger lavt på 16,5 foreløpig på nok et kjøp.
Slettet bruker
29.06.2022 kl 10:08 3102

Utrolig svak ! Og pareto med kursmål 33kr……har de bommet totalt igjen.
Nsxnsx
29.06.2022 kl 10:11 3090

Kanskje bare meg, men burde ikke det bety at enda flere ville kjøpe i Recsi som tydeligvis er i et enormt vekstmarked selv om det er snakk om mulig resesjon ?

Recsi fremstår jo som en trygg havn, med enorme muligheter i et ellers råttent børsklima ?
Redigert 29.06.2022 kl 10:14 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2022 kl 10:18 3027

Kurs er kurs.
Flere og flere multi concern innen det grønne skifte og elektronic, står klar til å investere enormt i USA.
Det er da utrolig at USA fortsatt ikke klarer å legge til rette de nødvendige incentiver. Tiden går for oss alle.
Ikke for det. I Norge har også industrien ligget år foran politikerne i løsninger.
Slettet bruker
29.06.2022 kl 10:24 2960

Når er det stigende inflasjon og "bad times", skjer det noen typiske ting. Hva skjer med selskaper som lider av følgende?

- Lave marginer
- Dårlig/negatic cashflow
- Gjeld
- Økende forpliktelser/faste utgifter, kapitalbehov
- Usikker fremtid?
- Ikke i stand til å øke priser (Her øker de sikkert prisene på Butte, problemet er at forpliktelsene i ML øker samt at det ikke er inntekter der).

Sikkert noen flere poenger å ta med, men Rec er vel rammet av det meste her akkurat nå. Jeg satte spørsmålstegn ved usikker fremtid. Det virker jo lovende etter hva vi hørte på Q1, men det er jaggu heller ikke skrevet i stein hva som skal skje og når. Kan ikke se noe andre store grunner til at vi går ned, måtte i tilfellet vært at markedet ikke har noe tillit til selskapet, siden det ikke prises inn stort av potensialet. Selv velger jeg å ha tillit til prosessen, dette ordner seg nok og kursen kan sveve sitt eget liv inntil videre. Selskapet har for meg tydelig (tydelig nok hvertfall) vist at her vil det løsne etterhvert.

Edit: Ellers kan man vel merke seg at aksjen alltid har vært volatil, opp og ned 5-10% uten nyheter er ganske normalt.
Redigert 29.06.2022 kl 10:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.06.2022 kl 10:32 2909

Spot on
drapper12
29.06.2022 kl 10:37 2895

bare å drite i fundamentet. følg teknisk analyse og du vil bli rik på denne møkka aksjen. væ

Bunn på 16.4 også vil det være videre oppgang til 17.9 - 18.2 før det faller ned igjen til 16.5.
Nsxnsx
29.06.2022 kl 10:45 2796

Noen gode poenger....men gjeld ville jeg ikke tatt med. Cash=dobbelt av gjelden.

Ta for eksempel Havila Shipping....har vel 4 milliarder + i gjeld, (når selskapsverdien var 50-60 millioner)men selskapet(kursen) har gått 4-500% siste år og var vel oppe i 900% på det høyeste. For øvrig så kan jeg jo nevne at jeg var 9. største aksjonær der for noen måneder siden....men solgte ALTFOR tidlig :) :) :) for å toppe opp i Recsi. Sånn kan det gå.......
Slettet bruker
29.06.2022 kl 10:55 2746

Bunn har jo fallt helt ut…..tok virkelig disse selvutnevnte ekspertene i pareto osv så feil igjen…!
Slettet bruker
29.06.2022 kl 10:55 2753

Jeg tok med gjeld, fordi cash de har på bok skal gå til gjenåpning av ML, May sa vel det var behov for ytterligere kapital om de skal til 100% og at gjelden de har kan refinansieres og de skal jobbe mot det. Regner derfor ikke med at pengene på bok skal gå til å betale gjeld, de trenger dem til å starte opp.

Har registrert Havila, men kjenner ikke caset så godt. De var jo priset ekstremt lavt og nå som ratene går i taket har de utsikter på god inntjening kanskje? Jeg vet ikke altså, men regner med det som skjer gitt utviklingen i offshore. Rec hadde også hatt en gigantisk opptur når polyprisene begynte å stige for 2 år siden, om bare ML var i drift. Nå er Rec litt som rederiene var når båtene lå i kaldt opplag. Når selskapet kan gi noen garantier for når ML faktisk skal starte opp på ordentlige kontrakter, så vil nok kursen gå.

Se på Borr, de lovte tidligere i år eller sent i fjor, at de forventet masse kontrakter på riggene fremover. Kursen gikk en del, når kontraktene kom gikk kursen enda mer. De har et marked for sine assets, som er på vei opp. Det har ikke Rec for ML, gitt den informasjonen markedet har blitt tildelt. Rec har meldt planer om oppstart i snart 2 år uten noen bekreftelser. Håper forslaget til Hanwha blir bra, det tror jeg nok. Jeg prøver bare å forklare nåbildet og hvordan jeg tror veldig mange tenker.

Ikke ta betraktningene mine svart-hvitt. Men tror poenget mitt når igjennom :)
Redigert 29.06.2022 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
Nsxnsx
29.06.2022 kl 11:16 2607

Poenget når gjennom :) Og dagens kurs er jo GULL for dem som har mer fri kapital.( men det tror jeg det er veldig få småsparere som har, ja av dem som allerede er investert i Recsi). Jeg for min del har begynt å selge unna andre "ting" for å ta del i billigsalget :)