RECSI - uke 26
Avsluttet uke 25 på kurs kr 17,425 med 5,51% opp på fredag. Håper folk koste seg med pizzaoppskrifter og tips.
Ukens høyeste kurs var 18,75 på tirsdag og laveste kurs var 16,47 på torsdag.
Ønsker dere en god uke og oppfordrer til en hyggelig tone :)
Ukens høyeste kurs var 18,75 på tirsdag og laveste kurs var 16,47 på torsdag.
Ønsker dere en god uke og oppfordrer til en hyggelig tone :)
Badgirl
29.06.2022 kl 23:30
3797
Det som utløser store svingninger er robot-handel og det går begge veier. Merkelig dette med kursmanipulasjon når kursen går ned mens når det er opp 10% så er det bare Champagne det snakkes om.
Smaug
29.06.2022 kl 23:27
3786
Godt å høre at flere ser dagens inngang som attraktiv😊 Hvorfor har du valgt å gå inn i REC på nytt?
Badgirl
29.06.2022 kl 20:49
4547
Ja det har de men vet ikke om at dette har skjedd i tunge selskap som REC. Jeg satt i REC mens flere av dere gikk med stuttbukser. Det som skjer nå er bare barnematen mot slik det var før når kursen sto i 150-160 kroner 😉
Stabukk
29.06.2022 kl 20:11
4780
Veit nokon om Finanstilsynet har påvist ulovlig kursmanipulasjon siste 10-15 år, i nokon aksjar i det heile tatt?
Reflect
29.06.2022 kl 19:38
4976
Jeg regner med ytterligere short-kjør i morgen- Voleon skal også bevise at dem har tjent penger i Q2. Heldigvis nye friske penger til ytterligere kjøp i morgen. Så regner jeg med ny oppgang på fredag, første dag i Q3:-)
grey
29.06.2022 kl 19:38
4968
Noen som har lest denne?
https://www.alphavalue.com/Research/ViewItem/856b80a1-f6f6-ec11-b15b-00155d3d3b05?NewsStyle=Publish
https://www.alphavalue.com/Research/ViewItem/856b80a1-f6f6-ec11-b15b-00155d3d3b05?NewsStyle=Publish
Harlem96
29.06.2022 kl 19:17
5057
Intravenøsiu skrev "Nå har jeg sendt en mail til Finanstilsynet. “ Takk
Det som har skjedd i sluttauksjonene de sist mnd er vel enda mer fishy. Der selger de nok til seg selv. Tror du burde ha sagt det også.
Badgirl
29.06.2022 kl 18:22
5311
Nå må du komme deg opp i ringa da 😜 Se litt mer enn nesetippen det var flere tunge selskaper som tryna både 6-8% i dag. Hvis du får svar fra Finanstilsynet så er jeg helt sikker på at alt er i skjønneste orden. Konspirasjonsteorier 🤯 Jeg kjøpte i dag og skal holde på de en stund. Spørsmål! Hvis REC hadde steget 10% hadde du sendt brev til Finanstilsynet da?
Dagens sluttkurs, 15.670, er det samme vi endte på 12. Mai. 13. Mai begynte stigningen opp til 21.
Nå er ikke jeg god på TA, men ser ut som det kan være støtte i diagrammet rundt 15.7.
Nå er ikke jeg god på TA, men ser ut som det kan være støtte i diagrammet rundt 15.7.
Hankmoody
29.06.2022 kl 17:24
5591
Takk! Burde vært ulovlig, om det ikke er det.
I dag ser vi lett flere ganger hvor short selger masse aksjer på en gang, kun til beste kjøper, og presser kursen nedover så langt de klarer. Og også små salgsordre for å lure noen til å selge under deres salgspris.
Se på kursdiagrammet for i dag, jeg har Nordnet, sett intervallene på 1 minutt og vis volumsøylene. Da ser vi tydelig ihvertfall to ganger, hvor det må ha vært shorthandlere som har solgt, og da har kastet ut flere hundre tusen aksjer. Kl. 10:30, og kl. 15:32.
I dag ser vi lett flere ganger hvor short selger masse aksjer på en gang, kun til beste kjøper, og presser kursen nedover så langt de klarer. Og også små salgsordre for å lure noen til å selge under deres salgspris.
Se på kursdiagrammet for i dag, jeg har Nordnet, sett intervallene på 1 minutt og vis volumsøylene. Da ser vi tydelig ihvertfall to ganger, hvor det må ha vært shorthandlere som har solgt, og da har kastet ut flere hundre tusen aksjer. Kl. 10:30, og kl. 15:32.
Redigert 29.06.2022 kl 17:25
Du må logge inn for å svare
questi
29.06.2022 kl 17:06
5800
Lurer på hvem som vinner av Hanwha mot Voleon :)
Tror det er krig...
Tror det er krig...
Spennende dag, i godt selskap med DOF som skal igjennom restrukturering og vanne ut aksjonærene massivt.
Må bare le 😂 Markedet er virkelig ikke villig til å se noen fremtid i dag hvertfall.
Må bare le 😂 Markedet er virkelig ikke villig til å se noen fremtid i dag hvertfall.
Redigert 29.06.2022 kl 17:06
Hankmoody
29.06.2022 kl 17:02
5800
Velkjent - Historikken til Hanwha viser at de ofte kjører modellen som nå med REC, hvor de ikke kjøper hele selskapet, men er deleier/største eier.
Når du ser på størrelsen til Hanwha, så fremstår det for meg som helt sikkert at de ikke er ute etter å gjøre finansielle krumspring, "tømme kassa", flå REC på prisene de vil betale o.l. Alt tilsier at det ikke er stilen deres overhodet.
Koreanerne planlegger for generasjoner fremover, de ønsker å ha kontroll over mest mulig av verdikjeden, og dermed være godt vertikalt integrert. Her er REC kommet inn som en viktig brikke. I hver melding fra de (Hanwha/REC styret), så skriver de at de ser for seg fremtidige investeringer med REC.
Jeg tror derfor de ønsker å duplisere ML-anlegget andre steder i verden, på litt lengre sikt. Utvidelse av kapasitet i ML og Butte tror jeg offentliggjøres senest om et års tid.
Så at de skal flytte "noen kroner" hit eller dit, for å gavne Hanwha og ikke REC, det tror jeg ikke er del av visjonen deres i det hele tatt. Tror den teorien er fullstendig feil.
Når du ser på størrelsen til Hanwha, så fremstår det for meg som helt sikkert at de ikke er ute etter å gjøre finansielle krumspring, "tømme kassa", flå REC på prisene de vil betale o.l. Alt tilsier at det ikke er stilen deres overhodet.
Koreanerne planlegger for generasjoner fremover, de ønsker å ha kontroll over mest mulig av verdikjeden, og dermed være godt vertikalt integrert. Her er REC kommet inn som en viktig brikke. I hver melding fra de (Hanwha/REC styret), så skriver de at de ser for seg fremtidige investeringer med REC.
Jeg tror derfor de ønsker å duplisere ML-anlegget andre steder i verden, på litt lengre sikt. Utvidelse av kapasitet i ML og Butte tror jeg offentliggjøres senest om et års tid.
Så at de skal flytte "noen kroner" hit eller dit, for å gavne Hanwha og ikke REC, det tror jeg ikke er del av visjonen deres i det hele tatt. Tror den teorien er fullstendig feil.
Redigert 29.06.2022 kl 17:12
questi
29.06.2022 kl 16:53
5918
Badgirl skrev Er 10 mill aksjer lav omsetning?
Dagsomsetning pleide å være ca 15 mill aksjer
i perioden 24.april 2022 til 05.mai 2022...
i perioden 24.april 2022 til 05.mai 2022...
Redigert 29.06.2022 kl 16:54
Det er VOLEON mot norske småsparere/tradere og det er rått parti.
puzzle
29.06.2022 kl 16:35
6110
Short og short , sommer etter sommer med liten omsetning , atter en gang , jeg gjentar den dyttes ned for at de store skal få det billigere, det er jo ingen som skal selge her allikevel, anbefaler ikke stoploss på denne , pst ingen nyheter som tilsier at denne skal ned på denne nå, slapp av folkens
Så lenge short får herje så skjer dette . Ose er den minst lovfulle børsen etter Russland . Innside og short kan herje fritt uten konsekvenser
questi
29.06.2022 kl 16:29
6171
Hanwha ser ut til å mene at emisjon over prisen for forrige emisjon er det normale og riktige å gjøre ...
Merkelig at de også la inn tilbakekjøp av aksje som et punkt sist.
Tror de misliker at det shortes i deres aksjer...
Hva de gjør etter å ha kjøpt tilbake aksjer er sikkert for å få en slutt på shortingen.
Kanskje dette er SISTE mulige offensiv short kan gjøre, siden de har fått insideinformasjon om at Hanwha har frigjort midler for tilbakekjøp...
Merkelig at de også la inn tilbakekjøp av aksje som et punkt sist.
Tror de misliker at det shortes i deres aksjer...
Hva de gjør etter å ha kjøpt tilbake aksjer er sikkert for å få en slutt på shortingen.
Kanskje dette er SISTE mulige offensiv short kan gjøre, siden de har fått insideinformasjon om at Hanwha har frigjort midler for tilbakekjøp...
Redigert 29.06.2022 kl 16:30
Smaug
29.06.2022 kl 16:28
6166
Noen som tør prøve seg på en realistik forklaring på dagen masakre av kursen?
Nå har jeg sendt en mail til Finanstilsynet.
Blir for dumt dette her. De utnytter lav omsetning til å trade frem og tilbake mellom egne kontoer.
Blir for dumt dette her. De utnytter lav omsetning til å trade frem og tilbake mellom egne kontoer.
Skalleknarp
29.06.2022 kl 15:48
6440
Trøsten og håpet får være at det kan gå rakt oppover ikke hvis, men NÅR det en gang løsner skikkelig for RECSI. Se bare på MGESIS... Opp 44% så langt i dag :)
Anywhere
29.06.2022 kl 15:38
6521
Det er ned av bunn ja, og brudd, men kan enda være falskt. Fortsetter dette, så er det bare å kikke nedover. Har enda ikke fått summet meg til et tradingkjøp igjen....
Men er også oversolgt men det er vel ikke noen hindring til at man fort ser både 15 og 14.
Teknisk har vi vel brutt ned gjennom motstanden ved 16.40 der vi hadde dobbel bunn? Ute av trendkanalen da og utløst salgssignal?
DjTao
29.06.2022 kl 15:32
6464
Jeg synes det.
Begynner så smått å bli slitsomt være REC aksjonær når den er så uforutsigbar og vi enda ikke har klart å etablere oss over 20 kr.
Går ned når markedet går opp og omvendt. Fyker opp 5 prosent uten en nyhet og detter 8 prosent uten en nyhet.
Til tross for at potensialet er stort så er det for lite håndfast tydeligvis for markedet til å være villig til å prise noe av potensialet inn. Dette ser vi vel også bekreftet ved at det ikke har vært noen større aksjonærer (annet enn Hanwa) som har kjøpt seg inn i selskapet.
Det som er litt kjedelig er at vi må muligens vente til ut på høsten før vi får noe mer håndfast fra REC. Ytterligere investeringer innen sol (les fremforhandlet kontrakt ned REC) og resten av verdikjeden innen sol er avhengig å få klarhet i rammebetingelsene politikerbe i USA setter før de investere noe mer.
Det betyr nok at det kan dra ut i tid før vi hører noe mer fra REC ettersom de politiske prosessene knyttet skatteinsentiver for fornybart tar tid og det er vanskelig å finne frem til kompromisser. Det ser derfor ut til at vi som er langsiktige må fortsette å bli med på Berg og dalbanen en god stund til.
Begynner så smått å bli slitsomt være REC aksjonær når den er så uforutsigbar og vi enda ikke har klart å etablere oss over 20 kr.
Går ned når markedet går opp og omvendt. Fyker opp 5 prosent uten en nyhet og detter 8 prosent uten en nyhet.
Til tross for at potensialet er stort så er det for lite håndfast tydeligvis for markedet til å være villig til å prise noe av potensialet inn. Dette ser vi vel også bekreftet ved at det ikke har vært noen større aksjonærer (annet enn Hanwa) som har kjøpt seg inn i selskapet.
Det som er litt kjedelig er at vi må muligens vente til ut på høsten før vi får noe mer håndfast fra REC. Ytterligere investeringer innen sol (les fremforhandlet kontrakt ned REC) og resten av verdikjeden innen sol er avhengig å få klarhet i rammebetingelsene politikerbe i USA setter før de investere noe mer.
Det betyr nok at det kan dra ut i tid før vi hører noe mer fra REC ettersom de politiske prosessene knyttet skatteinsentiver for fornybart tar tid og det er vanskelig å finne frem til kompromisser. Det ser derfor ut til at vi som er langsiktige må fortsette å bli med på Berg og dalbanen en god stund til.
Redigert 29.06.2022 kl 15:50
questi
29.06.2022 kl 15:23
3811
Tror tandem-celler som Hanwha satser på kan være fremtiden.
Teoretisk sett lar det seg gjøre å finne type perovskiter som også fanger opp lav-energi bølgelengder i sollyset, sånn at man kan ha 100% perovskite solcelle, men i praksis har de funnet ut at det er mer praktisk/lønnsomt å ha silisium + peroskite i tandem i hvert sitt lag. Silisium har sine fordeler i bedre holdbarhet/levetid ved resistens mot slitasje og skade og mindre giftighet.
'break away from silicon-centered structure' kan bety:
- Hanwha trenger å bryte kinesisk nærmest pris og produksjons- monopol for silisium. Løsningen er tandem-celler.
- Hanwha trenger å 'bryte' den teoretiske grensen for solcelle-effektivitet per areal for silisium. Løsningen er tandem-celler.
Teoretisk sett lar det seg gjøre å finne type perovskiter som også fanger opp lav-energi bølgelengder i sollyset, sånn at man kan ha 100% perovskite solcelle, men i praksis har de funnet ut at det er mer praktisk/lønnsomt å ha silisium + peroskite i tandem i hvert sitt lag. Silisium har sine fordeler i bedre holdbarhet/levetid ved resistens mot slitasje og skade og mindre giftighet.
'break away from silicon-centered structure' kan bety:
- Hanwha trenger å bryte kinesisk nærmest pris og produksjons- monopol for silisium. Løsningen er tandem-celler.
- Hanwha trenger å 'bryte' den teoretiske grensen for solcelle-effektivitet per areal for silisium. Løsningen er tandem-celler.
Redigert 29.06.2022 kl 15:35
Skalleknarp
29.06.2022 kl 15:18
3828
Normalt er jo en så massiv nedgang som i dag på et hvilket som helst selskap underbygget av "Negative waves" - Nyheter. I RECSI leiren er det vel heller mer halleluja stemning hvor de fleste (meg inkludert) mer eller mindre sitter og venter på nyheter/bekreftelser om kontrakter, batterisatsing, tomteravgjørelser mm... I så måte er det jo en tankevekker at man på rimelig stort volum klarer å dra kursen så pass langt ned...eller er det ikke det?
velkjent
29.06.2022 kl 15:15
3827
Ser heller ingen grunn til å tvile på Hanwhas seriøsitet og troverdighet, men min vurdering er at Hanwhas strategiske målsetning ikke behøver å samsvare med interessene til majoritetsaksjonærene. Har tidligere luftet dette og blitt truet med "no platforming", men ser at strategiske diskusjoner fremdeles glimrer med sitt fravær.Skulle nesten tro det var Hanwhas aksjonærer som diskuterte på forrumet.
At Hanwha Solutions/Q cells er markedsledende og har ett godt navn og rykte. At de har blitt største aksjonær I REC Silicon og vil fyre igang Moses Lake og ta mesteparten av produksjonen selv kan ikke sees på noen annen måte enn dønn seriøst og troverdig. En helt annen klasse enn Violet Power.
solfylt
29.06.2022 kl 14:56
3990
Det er vel tandem som gjelder foreløpig (som fortsatt benytter sil-celler) hva perovskite gjelder, men rene perovskite celler er på forskningsstadiet (med ganske lovende resultater). Ingen bråslutt for sil-celler med det første :)
« Another potential product that may emerge from perovskite research is a combination of solar technologies, known as a “tandem cell“. This technology may involve perovskites combined with traditional silicon or CIGS cells to create a compound solar cell with benefits from both types of photovoltaic technology, and the capability to produce even more energy.»
Edit: kilde https://news.energysage.com/perovskite-solar-cells/
« Another potential product that may emerge from perovskite research is a combination of solar technologies, known as a “tandem cell“. This technology may involve perovskites combined with traditional silicon or CIGS cells to create a compound solar cell with benefits from both types of photovoltaic technology, and the capability to produce even more energy.»
Edit: kilde https://news.energysage.com/perovskite-solar-cells/
Redigert 29.06.2022 kl 14:57
Jeg også tolker det sånn. Øker solvirkningsgraden. Men har ikke satt meg nok inn i dette selv.
DjTao
29.06.2022 kl 14:44
3945
Slettet brukerskrev http://www.businesskorea.co.kr/news/articleView.html?idxno=95530
Jeg trodde peroviskit var en slags tynn hinne som man legger utenpå solcellen.
Perovskites are synthesized materials with high potential as their structure makes them perfect for enabling low-cost and efficient photovoltaics. While conventional solar cells are most effective at the low-energy end solar spectrum, adding a layer of perovskite allows solar cells to better utilise the high-energy end of the spectrum.
https://www.evolarab.se/technology
Hvordan tolker vi dette:
Perovskite technology will help Hanwha Q CELLS break away from a silicon-centered structure.
Perovskites are synthesized materials with high potential as their structure makes them perfect for enabling low-cost and efficient photovoltaics. While conventional solar cells are most effective at the low-energy end solar spectrum, adding a layer of perovskite allows solar cells to better utilise the high-energy end of the spectrum.
https://www.evolarab.se/technology
Hvordan tolker vi dette:
Perovskite technology will help Hanwha Q CELLS break away from a silicon-centered structure.
Redigert 29.06.2022 kl 14:47
Mariobros
29.06.2022 kl 14:28
4014
Slettet brukerskrev http://www.businesskorea.co.kr/news/articleView.html?idxno=95530
Fra februar...
solfylt
29.06.2022 kl 14:18
4092
Hanwha er på ballen!
grey
29.06.2022 kl 14:09
4038
Rec har jo gått ned på gode nyheter i senere tid, så forklaringen på dagens kursutvikling må vel være at polysil prisen har steget nesten 6% . Ikke rart at Rec er nummer fire på taperlisten da..
InnerTier
29.06.2022 kl 12:59
4143
Den som ikke supplerte nå, for no bare bare gremmes denne gangen med et smil, men ..... neste gang er det bare å mønstre på.... :D .... under tvil .... :D...., som ofte før, slik det seg hør og bør.
Edit:
Har tatt et par Mack HAAKON Premium mørk Lager i sommervarmen nord i landet for en gangs skyld.
Edit:
Har tatt et par Mack HAAKON Premium mørk Lager i sommervarmen nord i landet for en gangs skyld.
Redigert 29.06.2022 kl 13:03
questi
29.06.2022 kl 12:51
4114
*hehe* alt vel, manman & inforthewin :) Har fulgt med på nyhetene dere graver frem fra siden jeg :))
Redigert 29.06.2022 kl 12:51