Færre sekundærboliger. Nå kommer konsekvensene

baltuz
27.06.2022 kl 18:47 2934

Sekundærboligeiere har vært et yndet hatobjekt fra flere hold , og har delvis fått skylden for den sterke boligprisutviklingen i Oslo de siste 10 årene.

Det siste året har mange solgt sekundærboligen sin. Dette er en politisk ønsket utvikling fra det brede flertall. Sekundærboliginvestorer er grådige spekulanter har vært gjengangeren , mens de i virkeligheten har en viktig funksjon i boligmarkedet.

Nå kommer konsekvensen for de som ønsker å leie bolig. Prisene stiger , og det er nesten ikke mulig å finne ledige boliger i sentrum. Hva skjer med leiemarkedet i Oslo de neste årene?

https://finansavisen.no/nyheter/bolig/2022/06/27/7889666/utleieboliger-rives-bort?redirect

"Med strengere regulering av sekundærboliger og lite nybygging, i kombinasjon med inflasjon, stigende renter og skyhøy etterspørsel, vil utleieprisene trolig bare fortsette å stige. Ifølge DN er andelen sekundærboliger i Oslo i årets første kvartal den laveste siden 2013. Dette medfører enda færre utleieboliger og påfølgende prispress i et allerede svært stramt marked."
mrpotato
27.06.2022 kl 20:58 2836

La ut en annonse for ca 2 mnd siden. Aldri opplevd lignende pågang. Over 90 henvendelser på 3 dager 😬 måtte fjerne annonsen. Ble leid ut etter første runde med visning. Det tar helt av nå
Traktor94
27.06.2022 kl 21:09 2808

Det kan vel også tyde på at prisen var for lav?
Slettet bruker
27.06.2022 kl 21:28 2769

Ja dette er en ønsket politisk utvikling. Paradoksalt nok i hovedsak gjennomført av Høyre/Frp regjeringen. Få færrest mulig private utleiere gjennom hardere beskatning. Man tror man løser et boligproblem (med et for lite tilbud av leiligheter for salg i Oslo) ved å "tvinge" sekundær boligeiere til å selge og at de heller putter pengene derfra i en enda dyrere primærbolig enn den de har (med lav formuesverdi) / eller i aksjer .....i stedet for å jobbe knallhardt med kommunen for å få til flere nye boliger. Veldig mange forstår ikke at boligmarkedet består av både eie-markedet og leiemarkedet. I begge markeder er det viktig å ha et stort nok tilbud av gode boliger.

De som kommer dårligst ut er leietakerne som får et mye dårligere utvalg og mye dyrere husleie. De halvrike sekundærbolig eierne tilpasser seg og kommer greit ut av det..
Redigert 28.06.2022 kl 09:43 Du må logge inn for å svare
Mathias2
27.06.2022 kl 23:25 2655

Dette er jo en sannhet med modifikasjoner. De fleste utleieboligene eies av et AS og ikke som sekundærbolig.
mrpotato
27.06.2022 kl 23:55 2614

Ja åpenbart, men fortsatt det meste jeg har tatt for den leiligheten siden 2014. Jeg trodde at det var i grenseland for hva man kan ta, men tydeligvis er det mer å gå på 🤷
Traktor94
28.06.2022 kl 00:16 2589

Område, pris og størrelse?
Paragrafen
28.06.2022 kl 05:17 2506

lodd trekning der de som er litt likere vinner. Den tredje sektor skinner og alle sosialister er happy. Omfordeling.....ja må jo bli det når tilgangen er minimal! Og i tilegg lage bom ring- murer og skyhøe transportkostnader kan de ikke annet forstå enn at det er grådige sekundar bolig eiere som er problemet.
Redigert 28.06.2022 kl 05:32 Du må logge inn for å svare
Paragrafen
28.06.2022 kl 05:39 2487

Bare ideen om at skatter vi mer går prisene ned er absurd!
baltuz
28.06.2022 kl 07:54 2414

mulig du har rett men har du noen tall bak denne påstanden? .

hvor stor andel utleieboliger er fra privateide sekundærboliger og hvor stor andel er profesjonelle/ as. Det er vel fortsatt slik at det skattemessig lønner seg å eie på privat hånd for de som leier ut 1-3 leiligheter.
Slettet bruker
28.06.2022 kl 08:46 2358

Jeg vil også gjerne vite hva fordelingen mellom private og AS er - kan du dele den med oss - har lett - men ikke funnet svaret.....? Jeg ser på leligheter til leie i min bydel Grünerløkka idag / tilsammen 112 stk (som forøvrig er meget lavt - jeg følger dette tett - og har gjort det siste 9 -10 år) / over halvparten er eid privat. Skal jeg tippe er andelen privat eide enda større om man kommer litt ut fra de aller mest sentrale områdene. Men jeg har ingen konkrete tall.
Redigert 28.06.2022 kl 09:14 Du må logge inn for å svare
mrpotato
28.06.2022 kl 11:51 2262

Gamlebyen, rett under 17.000 pr mnd (ink alt, strøm opptil et visst forbruk), helt passe romslig 3-roms med balkong.

Tipper jeg kunne tatt en tusenlapp mer og at det fortsatt hadde vært helt innafor. Så prisen er åpenbart feil, men det jeg reagerer på er at jeg tidligere har tatt mindre for den samme leiligheten, men samtidig hatt mye mindre pågang. Så jeg kunne aldri se for meg at dette var for billig. Når annonsen først var lagt ut så ville jeg være fair og lot dermed prisen stå, så denne gangen ble det sånn.

Men poenget her er jo at etterspørselen har gått opp veldig, og da vil leieprisene følge etter. Det tar litt tid, pga sånne som meg, men neste gang så vil jeg nok ta mer :)
Ring2
28.06.2022 kl 13:18 2213

Endelig noen som har tall på dette, det har jeg lett lenge etter! Venter i spenning.
Traktor94
28.06.2022 kl 13:41 2185

Takk for utfyllende svar! Hvordan er yielden på dette objektet, om du ønsker å utdype. En slik leilighet ligger vel raskt på 5-6 millioner? Selv mener jeg det er på høy tid med vekst i leieprisene. Snart umulig å regne hjem slike objekter.
Kajtek
28.06.2022 kl 13:50 2173

Ja, SV, Rødt er jo allergisk mot folk som har litt ekstra. De vil jo beskatte alt de kan. Da blir det resultatet.
mrpotato
28.06.2022 kl 21:33 2026

Dette er leilighet + hybel. Hybelen er leid ut for rett under 10.000. Dette er også det absolutt meste jeg har tatt for hybelen siden jeg begynte å leie ut.
Begge har alt inkludert. Det eneste er at det er en begrensning på strømmen, for sikkerhetsskyld. Men det har aldri blitt brukt mer enn tillatt så det er ikke noe problem. I tillegg er det en garasjeplass som er leid ut for 1300-1400 hvis jeg ikke husker helt feil.

Har slutta å regne yield, kjøpte for mange år siden. Men tipper leiligheten hadde gått for 6.5-7 i dag. Kanskje mer også? Vanskelig å si nøyaktig for det er lenge siden noe lignende har blitt solgt i bygget. Totale leieinntekter er vel ca 28 pr mnd. Aldri stått tomt en dag siden jeg kjøpte. I starten bodde jeg i hoveddelen selv så da var jo hybelen skattefri
Hytteværingen
08.07.2022 kl 16:46 1564

Er vel kun politikere, med sterk styringstrang av boligmarkedet, som ikke så den komme.

Får håpe de såkalte bolighaiene kommer tilbake, så faktisk bl.a. studenter og arbeidsinnvandrere får muligheten til å finne noe å leie.
Redigert 08.07.2022 kl 17:22 Du må logge inn for å svare