DOF retning videre

complicado
DOF 29.06.2022 kl 09:09 14389

Har i månedsvis fulgt med på DOF trådene hvor særdeles aktive DOF skribenter skriver innlegg på lukkende DOF tråder 24/7. Enkelte, og særlig en er så aktiv at det fremstår som at FA forumet og DOF trådene er vedkommens jobb.

Jeg ønsker å advare på det sterkeste mot alternative løsningsforslag som skisseres på trådene som mangler fullstendig rot og forankring i den virkelig verden. Det er nemlig ikke slik at DOF Mangemenet, eller DOF styret kan diktere en løsning og kreve at man skyver på all gjeld i ytterligere 2-3 år. Det er kreditorene som bestemmer retning, og det gjør det ikke lettere at hovedeier ikke ønsker å være med på en større emisjon (1-2 mrd) som hadde vært nødvendig i en alternativ løsning.

Den som har truffet, er konkret og åpenbart har erfaring som profesjonell investor er Viva1.
Han har forklart oss med tydelighet før refinansierings forslag kom, hva vi hadde i vente og gitt forumet voksenopplæring i slike prosesser.

I løsningsforslag fra DOF informerer man også om at styret vil forfølge en alternativ løsning visst forslag man nå er i prosess med stemmes det. Alternativt løsningsforslag er med all sannsynlighet å benytte restruktureringsloven og presse gjennom en løsning.
Aksjonærene vil da sitte igjen med 0 % fremfor dagens foreslåtte 4 % eierandel i ett restrukturert DOF
Man sammenligner og trekker paralleller til DOF refinansieringsforslag av DOF SUB i 2019. Det blir feil da man i denne prosessen refinansierer DOF rederi, Norskan og Dof Sub i samme prosess. Forumet er samstemte om at det er i DOF rederi man er mest under vann, slik at foreslått refinansiering av One DOF er mye mer omfattende enn i 2019 da man nå tar hele konsernet i samme prosess. I tillegg vises det til PGS som løste refinansiering med en emisjon uten konventering. I PGS var man i ferd med å bryte covenantskrav/lånevilkår på ett lån. I DOF hadde man misligholdt store deler av gjelden på 18 mrd i 2 år og i samme periode økt gjelden med ca. 1,5 mrd i dyr obligasjonsgjeld (ubetalte renter). De to selskapene løsningsforslag og situasjon kan dermed ikke sammenlignes.
Sammenligne med Solstad blir også helt feil, da Solstad har en avtale med sine kreditorer i 2-3 år frem i tid og DOF ikke har en slik avtale.

Det er dessverre ikke DOFs rett og privilegium å kreve noe i dagens situasjon, og den tydelig markedsforbedringen gjør at obligasjonseiere og sikret gjeld går med på å konvertere gjeld til aksjer i morselskapet Dof ASA. Det hadde kreditorer mest sannsynlig ikke gjort for ett år siden.
Slettet bruker
09.07.2022 kl 20:55 2545

ted46 skrev Höres bra ut.
Lov å høre på noe som gir mening, AlanS kan det meste sammen med hypotetic, syvert og kalylen sammen er det en gjeng en ikke kødder med dessverre. Viva kalte meg vel får kokain misbruker, har ikke tenkt å starte med det viva men kan hjelpe DEG med detox…. Hva med vi ser hva som skjer :-)) innom tall/fakta og mening om dagens tilstander og muligheter ønsker eg ikke å skrive om siden andre har gjort det og en del ganger også. Ikke sett deg selv altfor høyt og se ned på andre…
Redigert 09.07.2022 kl 21:27 Du må logge inn for å svare
viva1
09.07.2022 kl 21:24 2523

Dagens siste her inne. Gå tilbake i innleggene mine siden refi forslaget kom. Jeg har aldri hatt noen påstander om rundt nødvendigheten/begrunnelsen for hvorfor dette refi forslaget er fremmet. Jeg har kun påpekt at med dagens markedssituasjon kommer nok obligasjonseiere til å stemme for det, pga de anser at dette er den hurtigste veien for de å få tilbake utestående gjeld, selv om de ikke ønsker omveien via konvertering til aksjer. Og jeg har brukt en god del tid på å prøve å påpeke at alternativ c,d,e eller f til de som har satt sammen dette forslaget ganske så sikkert KAN føre til vesentlig nedside for aksjonærene i forhold til hva som er tilbudet i dag. Og ber dere derfor benytte ekstern kompetanse til å verifisere om "nei nei nei" strategien vil holde vann og er fri for ytterlig nedside. Jeg har ikke kommet med noen vurderinger rundt selve refi forslaget. Jeg konstaterer at det som har blitt presentert er i tråd med hva selskapet har opplyst om de siste 12 mnd i stadig sterkere ordelag, men utover det har jeg ikke gjort meg opp noen andre meninger om refi forslaget.

Angående DOF Rederi er vi nok uening. Men Norskan vil bli en mye større cashmaskin enn det jeg så for meg for 6-12 mnd siden. Men så lenge obligasjonsgjelden teknisk/teoretisk sett er misligholdt og det ikke foreligger en omforent avtale mellom DOF Subsea AS og obligasjonseierne, kan ikke midler flyttes oppover i systemet. Taper en kreditor 1 krone på sin gjeld til DOF Subsea AS så vil dette utløse tidenes klareste styreansvar for å dekke dette tapet. Gitt at styret har tillatt midler å migrerer oppover i systemet og dermed er utenfor DOF Subsea ASs kreditorers rekkevidde i en periode selskapet ikke har betjent sine løpende forpliktelser.



Redigert 09.07.2022 kl 21:26 Du må logge inn for å svare
complicado
09.07.2022 kl 21:37 2509

Vil Takke viva1 for at han benytter sin kompetanse og kunnskap til å opplyse forumet rundt videre prosess i DOF.

AlanS og hans meningsfeller har nå fått gratis og god rådgivning rundt den virkelig prosess som kommer. Prosessen stopper ikke ved å skrive tusenvis av innlegg på ett anonymt forum til alle døgnets tider. Leser man intervju med Mons Aas er han helt tydelig på hva som kommer. Som du opplever Viva1 så vrir og vrenger AlanS på alt og faktum. Min vurdering er at det er håpløst å gå inn i noen ytterligere utdypende diskusjon, da dette vil spise all din tid.
Slettet bruker
09.07.2022 kl 21:54 2567

Sant vi kan bare takke :-) lykke til.
AlanS
09.07.2022 kl 21:58 2558

Viktig presisering at aksjonærer kommer til å stilling til det spesifikke forslaget som ligger på bordet sammen med begrunnelsen. Begrunnelsen med at selskapet hadde utfordring i perioden med lavkonjunktur og pandemien, er ikke overbevisende. Forlaget utarbeidet på på feil grunnlagt er uaktuell for aksjonærer. Det er her vi står.

Norskan vil gjøre det mye bedre enn tidligere antatt. Men foretaket berøres i liten grad av restrukturering siden er finansiert gjennom BNDES.

DOF rederi har jo 3 eldre SCV i Brasil som går snart av kontrakter fra 2019 som ikke var særlig gode. De nye kontraktene har vesentlig bedre rater. Har snakker vi om dobling av rater og en solid økning i EBITDA. Ellers har DOF Rederi for gjeld i forhold til flåten som selskapet disponerer. Det er god grunn til å anta DOF rederi ble melket for kapital i forbindelse med investeringer i andre foretak, uten at interne lån er tilbakebetalt.
Redigert 09.07.2022 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
AlanS
09.07.2022 kl 22:03 2548

complicado, takk for bekreftelsen at din kompetanse baseres på skriveri i media. Jeg har ingen motivasjon å gå ned på ditt nivå.
Redigert 09.07.2022 kl 22:09 Du må logge inn for å svare
hypotetic
09.07.2022 kl 22:26 2522

Viva, Norske rentefond er avhengig av å opptre etterrettelig og følge en viss etisk og moralsk standard. Tap av anseelse vil gjøre at deres fond blir usalgbare til småaksjonærer og pensjonssparere og all verdi av virksomheten deres går tapt. Du fremstiller dem som simple kjeltringer som helt opplagt vil være med på et opplegg der man fratar Norske småaksjonærer oppsiden sammen med en adhoc gruppe av "Gribbeinvestorer"? Vi er snart 500 registrerte og det strømmer stadig flere til som medlemmer. Alle støtter og heier frem de som snakker med aksjonærer. Spørsmålet er om de som forvalter disse fondene er på ferie men vi kommer til å ta kontakt med dem og orientere om det sleipe ondskapsfulle opplegget du skisserer at pågår. Vi kommer til å forlange at de skriftlig bekrefter at de ikke har til intensjon å være med på noe slikt som du skisserer. Forresten igjen, vet du hvem adhoc gruppen er ? De som er mediaetterspurte i over 1 år som "Gribbeinvestorene"?
syvert1
09.07.2022 kl 22:36 2505

" Men så lenge obligasjonsgjelden teknisk/teoretisk sett er misligholdt og det ikke foreligger en omforent avtale mellom DOF Subsea AS og obligasjonseierne, kan ikke midler flyttes oppover i systemet." Dette må du dokumentere. Vanligvis i slike situasjoner står morselskapet fritt å bruke Alle sine eiendeler. Det er grunnlag for å skrive opp verdiene betydelig som følge av økt kontant strøm. Da øker sikkerheten og det blir da opp til bankene evnt. leste vi i media om Heimdal Invest som gjerne kunne ta mer obligasjons gjeld. At konsern utnytter likviditet i andre selskap til å løse midlertidige økonomiske utfordringer er vanlig. Som eier kan Morselskapet kreve en del av overskuddet som lån og låne dette videre til en svært gunstig rente, dette gjøres ofte og er fult lovlig. De kan også lage betingelsene selv f. eks 5 års avdragsfrihet. Mulig en slik løsning må godkjennes av Generalforsamlingen om de ikke allerede har fullmakt. Dette fordrer selvfølgelig at selskapene har mer E. K og kontantstrøm en de selv trenger i. h. t covernants. I et marked med dramatisk økning i rater, kontant strømmer finnes det muligheter. Obligasjonseierne bør helt klart støtte en løsning som bidrar dere får tilbake pengene raskest mulig for det er jo det som er målet slik eg forstår? Du sier jo selv at du ikke vil sitte med aksjer i Dof p. g. a inflasjons frykt. Hadde Dere fått 1,5 mrd innen utgangen av 2022 og resten innen utgangen av Q2 2023 burde det være den beste avtalen ut fra Deres interesser slik de er pressentert. Det burde væremulig å få til ved å bruke midlene i banken samt all fri kontant strøm. BINDES avtalen betjenes som før, og rentene på resten av gjelden betjenes. Men Møgster vil vel motsette seg dette men da får minioritetsgruppen kalle inn til EGF. Denne gjelden er dyrest og Møgster har jo klaget tidligere på at renten er gor høy, da vil jo være positivt å kvitte seg med ALL obligasjons gjeld.
Slettet bruker
09.07.2022 kl 23:14 2457

Han vet, er det noen som vet er det han.. lett å peke ut en stor stemme, men nekter å besvare deg på det, grunnen til det kan vel en lure fint på.
complicado
10.07.2022 kl 20:08 2243

AlanS, forholder meg til hva selskapet ekstremt tydelig kommuniserer til markedet i børsmeldinger, kvartalsrapporter og i dialog med media. Dette forholder du deg ikke til, og lager din egen sannhet på dette forumet. Har ingen interesse av å synke ned på ditt nivå rundt hvordan du oppfører deg mot personer på dette forumet som ikke er enige med din sannhet. Heldigvis har Viva1 gitt oss en realistisk orientering om veien videre som lesere og investorer bør ta hensyn til.
Slettet bruker
10.07.2022 kl 20:58 2183

Du går i loop. DOF har flere ganger kommunisert på å få til en god avtale og ønsket standstill til september. Bare å lese børsnoteringene bakover i tid, står der. Ellers har vel ikke akkurat DOF vært flinke til å kommunisere med rett informasjon til tider. Mye data vi har funnet som ikke har blitt kommunisert på. Jeg litt usikkert på hvilket år du henviser til, kommunikasjonen er jo litt forskjell på hvilken børsmelding det er snakk om. Må skille mellom gjeldsavtale og hvordan veien går videre for DOF som selskap, selskapet tjener penger, gjeld kan betales. Hva som skjer etter EGF og ny avtale er det ingen som vet 100% nå. Tidligere børsmeldinger er nå litt utdatert. Tenker det snart kommer nye som omhandler EGF og den faktiske veien som er nå mot 31. oktober hvor fokuset er å redusere gjelden.
Redigert 10.07.2022 kl 21:13 Du må logge inn for å svare
AlanS
10.07.2022 kl 21:31 2139

Det som kommer fra obligasjonseiere som står bak et uhensiktsmessig forslag må vurderes kritisk, spesielt når de prøver å lure folk til å kjøpe obligasjonsandeler. At obligasjonseiere bruker tid på FA, tyder på at salget ikke går som ønsket.

Som aksjonær stoler jeg bare på mine egne vurderinger basert på fakta og rimelige forventinger om utviklingen fremover. Jeg har absolutt ingen intensjon til å selge noe som helst og deler bare relevante opplysninger. Viva1 mener faktisk også at DOF har overdrevet med nedskriving av skipsverdier.

Ellers lykke til med det du holder på.
Redigert 10.07.2022 kl 21:42 Du må logge inn for å svare
hypotetic
10.07.2022 kl 22:01 2090

Det som er veldig positivt nyhet er at obligasjonseiere med pant i eiendeler slik som Eksfin og bankene endelig har sagt ja til å fornye lånene langsiktig. Adhoc gruppen blant Obligasjonseierne har misbrukt denne positive godviljen til å bake inn et ekstremt grådig forslag for dem selv. Det som er misforståelsen her er at Eksfin og bankene krever at obligasjonseierne skal ha hele 53% av aksjene. Dette er det grådige forslaget til de Adhock "Gribbeinvestorene". Det er ingen i kredittkomiteen som kan nekte Adhoc gruppen å være ekstremt grådige i sitt forslag om hvor mye aksjer de vil ha. Ser at Viva skriver at plan b etter at vi aksjonærer nedstemmer forslaget mest trulig blir å sukre forslaget og komme med nytt forslag. Dette tror jeg kan være riktig. Foreløpig er det ekstremt mange mulige utfall spesielt fordi vi ikke vet 100% om forutsetningene kan endre seg. Det er grunn til å tro at forslaget må sukres veldig mye eller all form for utvanning uansett blir nedstemt hvis markedet fortsetter å stramme seg til frem til i september når dette tidligst skal stemmes over. Hvis derimot markedet kollapser ved at oljeprisen ramler ned mot 20$/fat som for 2 år siden og vi får ny covid oppblomstring vil det trolig ikke bli sukret like mye. Det som er sikkert er at forslaget først må ha 2/3 flertall blant kreditorene og deretter 2/3 flertall blant oss aksjonærer. Det er også helt opplagt at ch11 er noe alle vil tape på nå som markedet er i bedring og derfor er dette helt usannsynlig hvis helhetlig situasjon holder seg som nå.
Hva vil de ulike interessentene:
1. De ansatte i selskapet er positive til at gjeld slettes for da styrkes EK og sikkerheten for at arbeidsplasser trygges. Mons og Hilde er nok også positive til økning i EK og konvertering av gjeld som sikrer jobber og gode lønninger fremover og avsluttter en 8 år ubehagelig periode. De ønsker minst av alt en rekonstruksjonsprosess og den tvilen, skammen og usikkerheten som da oppstår for ansatte og kunder.
2.Aksjonærene har selvfølgelig ikke vært med på kreditorforhandlinger der det selvfølgelig bare er de som har ytt kreditt til DOF som kan delta. Kredittkomiteen har nå utarbeidet et forslag som de selv først må stemme over å få 2/3 flertall for. Vi har en Adhoc gruppe av "gribbeinvestorer" som bruker alle midler til å spre frykt og vil true aksjonærer med konkurs og skylden for å ødelegge for arbeidsplasser for å få igjennom forslag der de vil ha mest mulig.
3. Aksjeeierne i morselskapet DOF ASA bestemmer gjennom Generalforsamling og der må forslag få 2/3 flertall. Aksjonærene kan også når som helst fremme motforslag eller ulike forslag men jeg vil anbefale at vi bare avventer nå i sommer og samler mest mulig støtte til å stemme forslaget ned med størst mulig margin. Dof Minoritetsgruppe har allerede over 1/3 av stemmene. Det er ikke mulig for Møgster selv med alle de andre stemmene å få flertall for forslaget. Vi trenger bare 15,8% + 1 stemme for å stemme ned hvis Møgster stiller med 31,6%
Redigert 10.07.2022 kl 22:04 Du må logge inn for å svare
viva1
10.07.2022 kl 22:05 2075

Obligasjonseiere som prøver å lure folk til kjøpe obligasjons andeler. Nå må du virkelig bremse ditt behov for å tilegne dine meningsmotstandere ulike negative motiver for å sverte deres argumenter. Forstår nå hvorfor du i går lurte på om jeg hadde forsøkt å selge mine obligasjoner. Obligasjonsmarkedet er særdeles velfungerende og det har blitt omsatt DOF Subsea obligasjoner for i hvertfall 100-200 mnok de siste ukene via ulike meglerhus, så en trenger ikke sitter inne på ett anonymt forum for å prøve å hustle opp kjøpere. Obligasjons meglere finner kjøpere til poster som ønskes solgt, og selgere til folk som ønsker å kjøpe. Jeg kan i morgen starte en prosess som kan resultere i at en kan enten kjøpe eller selge 10 mnok i DOF Subsea bonds i løpet av ett par dager via flere meglerhus. Kanskje litt lenger nå pga ferie.
AlanS
10.07.2022 kl 22:20 2049

velfungerende? Ingen omsetning over børs siden 2020.
Ellers er det greit med en saklig diskusjon noen går for langt og driver med personlige angrep. Meningsløst og useriøst.
xray292
10.07.2022 kl 23:02 1994

Vi har vurdert orienteringen til Viva1 som urealistisk og det må du respektere. Dette er bare et desperat forsøk fra deres side å påvirke aksjonærene nå som dere endelig forstår at obligasjonsverdien vil stupe etter at gjeldskonverteringen vil bli nedstemt. Og heller ikke konverting av obligasjoner til aksje vil dere få. At dere trodde det skulle være så enkelt å investere i obligasjoner for å griske til seg aksje er bare naivt og dumt. Som regel er ikke det å ta snarveier her i livet den smarteste måten å tjene penger på, og det vil dere snart få oppleve. Hadde heller vært fornuftig av dere å investere i dof-aksje nå som fremtidsutsiktene til dof ser svært lovende ut. Vi snakker om aksjekurs opp til 25-50kr på kort sikt.

Faktum er at aksjonærene står samlet mot et forslag som vil være svært destruktivt. Dere kan spørre dere selv om obligasjonseiere står like godt samlet om en felles retning. Meget tvilsomt da dere har ulike motiver og noen vegrer seg til å gamble sine penger på noe som ikke er gjennomførbart når over 1/3 av aksjonærene vil stemme imot forslaget.

Basert på deres innlegg dreier dette seg om å holde forslaget om en gjeldskonvertering i live. Dette merkes godt når dere fokuserer kun på obligasjonseiernes rettigheter (noe som ikke har rot i virkeligheten) og skremselspropaganda om å begjære selskapet konkurs dersom dere ikke får over halve verdien av selskapet. Dere evner ikke å forstå at dof vil levere særdeles gode resultater i neste kvartalsrapport og betydningen av dette. Alle vil innse at nedbetaling av gjeld vil være fullt oppnåelig med dagens ordning. Aksjonærenes argumenter mot konvertering vil da stå enda sterkere, og forslaget vil bli forkastet.

Bare innse at slaget er tapt, og det er ingen ting dere kan gjøre.

Ønsker dere lykke til!
suspekt
10.07.2022 kl 23:05 1990

Kan vi forvente oss et rykk til, opp til 4-5 kr i løpet av sommer/ høst???
Det kommer vel til å skje mye fremover har jeg følelsen av. Godt det er noen som følger med og deler info. All honør
til dere alle sammen.
Dersom det blir så ille at vi blir utvannet til 4%, er det fortsatt en mulighet for at kursen kan gå over 4 kr?? Noen som har regnet på det?
Slettet bruker
10.07.2022 kl 23:27 1947

At det.vil komme et rykk opp.er.det ingen tvil om, teknisk analyse viser til 16,8kr for dagens markedsverdi av Dof.Asa. Det er ikke bare Dof som er underpriset om dagen ,pgs , soff og flere.. Stortsetr på frykt for inflasjon i markedet generelt sett , dagens kurs er urealistisk,.men det vil nok korrigere seg opp i et bull marked. Jeg har ingen tro på at all gjeld går.rett på aksjer det blir for enkelt og vil ødelegge vps verdien, blir nok solid nedstemt.
viva1
10.07.2022 kl 23:44 1913

Du avslører din uvitenhet om hvordan de finansielle markeder fungerer gang på gang. Omsetning i obligasjoner skjer otc (over the counter) der meglerhus er mellommann mellom kjøpere og selgere. Du finner ikke faktiske kjøps eller salgs interesse på obligasjoner på Oslo børs, disse kursene stilles internt i de ulike meglerhusene. Største delen av obligasjonene som handles på i norske meglerhus der er ikke prospekt notert på Oslo børs. Kjøpskurs i en og samme obligasjon kan være ulik fra meglerhus til meglerhus. F.eks kan Dnb tilby 72 for 1 mnok DOFSUB07 mens Pareto kan tilby 74,25 samtidig for samme papir. Obligasjons omsetning er kun over the counter i Norge, ingenting kan handles direkte over Oslo Børs.. Alle dagens handler før kl 1530 blir meldt inn og dagens omsetningen blir offentlig kjent hver dag kl 1600. Det har sikker blitt omsatt mellom 200-400 mnok i DOF Subsea obligasjoner hittils i 2022. Så din teori om at vi skal lure stakkars forum deltakere er latterlig. Regner med at du også avfeier dette som løgn, men løft opp telefonen i morga til noen av de større obligasjonsmeglere i Oslo og forhør deg om det har vært omsatt DOFSUB obligasjoner siden 2020.
AlanS
11.07.2022 kl 00:04 1877

Du overdriver rett og slett med din generalisering av OTC handel av obligasjoner til finansmarkeder. Greit, det har du lov til å gjøre når du ikke har saklige argumenter.
Ellers tviler jeg på at OTC handel av obligasjoner kan betegnes som velfungerende siden den ikke transparent og ikke åpen for alle.
Obligasjoner er ikke noe som er aktuelt for min del, og det er helt uinteressant å vite hvordan handelen foregår og hva obligasjonseiere driver med. Men takk for forklaringen.
Redigert 11.07.2022 kl 00:10 Du må logge inn for å svare
viva1
11.07.2022 kl 00:18 1844

Det er helt uinteressant for deg å vite hvordan handelen forgår, men det er helt greit for deg å anklage deltakere på dette forumet for å "lure" folk til til å kjøpe deres obligasjoner!?!

Det er særdeles drøyt å komme med slike påstander og din unnskyldning når jeg gir deg en basic forklaring på omsetning av obligasjoner for å vise hvor hinsides alle realiteter din anklage av meg og andre obligasjonseiere her inn på forumet er, er at det for deg er helt uinteressant å vite hvordan handelen foregår. Sier vel mest om deg. Det er viktigere å svartmale andre på sviktende grunnlag, enn å forholde seg til fakta og praktiske realiteter.
Redigert 11.07.2022 kl 00:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2022 kl 00:53 1801

Hvor mange konverteringer og massakreringer har du frivillig vært med på siste 3 år mister?
Jeg husker deg fra Soff, Prs, Sdrl, Sioff, og nå er du her også, snart er det bare Havi igjen, men når den tid kommer er du nok frivillig der også.
Men i Nodl , der anbefalte du alle å ikke investere, makan altså.

Hvordan går det foresten med søksmålet ditt mot John Fredriksen og JF systemet, har du oppnådd noe, eller har du lagt det på is.

Denne aksjen skal jo til 10-20 øre og du vet det.
Alle aksjonærer bør holde seg langt unna, ingen nye bør kjøpe, hvis de ikke liker å tape mye penger.
Redigert 11.07.2022 kl 01:06 Du må logge inn for å svare
hypotetic
11.07.2022 kl 01:23 1781

Var nylig Massaker i PGS så jeg kjøpte mye der helt ned til 1,4kr. SOFF, SIOFF, PRS og NODL har jeg kjøpt og fulgt med på hele veien og de har vært ekstremt gode investeringer. I SDRL var det på slutten bare nominee konti i banker som eide. Da jeg var tilnærmet alene som privat aksjonær solgte jeg også til slutt og ga beskjed om det. Kursen steg faktisk på slutten. Kursen var vel det meste av tiden litt over 1 kr de 2 årene jeg eide aksjen så den ble ikke noen stor suksess men heller ikke noe stort tap for meg. Solgte meg ned i NODL og er fortsatt skeptisk til Fredriksen så det stemmer. Du er kjent overalt ser jeg for å snakke ned aksjer før du skal kjøpe selv. De som fortsatt er aksjonærer i DOF biter nok ikke på slikt..... Har informert om de største postene jeg har kjøpt her: Va
https://finansavisen.no/forum/thread/146576/view
Redigert 11.07.2022 kl 01:25 Du må logge inn for å svare
AlanS
11.07.2022 kl 08:16 1661

Viva1, du roser nå forslaget og det er helt greit siden du er en obligasjonseier. Det som ikke er bra, er at du forsøker å overbevise aksjonærer om at dette er deres beste alternativ.

Videre kommer du med usaklige påstander om de som ikke enige med deg. Dette sier mye om din motivasjon og tyder på at du har ingen gode saklige argumenter. Du skader din egen troverdighet.

Det er to markedet for obligasjoner: børs og OTC. OTC er lite transparent og styres av få meglerhus som har flere hat på og har ulike roller i forhandlinger. DOF i sin årsrapport 2021 referer til børspriser til obligasjonene siden disse er børsnotert.
Redigert 11.07.2022 kl 08:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2022 kl 09:11 1579

Kan du komme med en teknisk analyse som sier at kursen er fair på 10-20 øre? Svar forventes ellers blir dette bare svada som mye av innleggene her ellers som kun er ment for å skremme/lyve. Teknisk analyse av DOF ASA med dagens tall er på 16.8 kr. ikke øre. Link til fakta her https://simplywall.st/stocks/no/energy/ob-dof/dof-shares
Redigert 11.07.2022 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2022 kl 12:42 1444

Jeg er ikke så interessert i hva du eier av aksjer rundt omkring.
Men jeg er litt i interessert i hvorfor du eier aksjer her, nå før aksjonær basen skal massakreres.
Hav du ikke lært noe fra tildelingers restruktureringer? Det var poenget mitt.

Jeg er helt enig med Viva1, kommer det ikke en konvertering har ikke Dof livets rett, de vil slite med gjeld i evig tid, må underby på jobber osv osv.
Når Dof får kontrollen på gjeld, vil papiret igjen bli invester bart, noe som vil tjene aksjonærene på sikt, for ikke å snakke om vi nye som får aksjer på fine nivåer.

Redigert 11.07.2022 kl 12:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2022 kl 12:47 1434

Tekniske analyser gjelder ikke i et papir som står ovenfor en restrukturering.
Du bør trå meget varsomt her, du bør sitte på sidelinjen til det skjer, det vil bli plenty nok aksjer til alle mann.
Slettet bruker
11.07.2022 kl 12:50 1422

Med andre ord du har ingen teknisk analyse for dine påstander... Jeg har ikke sett noe skriftlig papir hvor det står at DOF må reduserer kursen til 10-20 øre. Igjen blanke løgner.. Det som står i avtalen er at gjelden skal reduseres med 5,7 milliarder innen 31. oktober. Før det er det Q2 og EGF..
Redigert 11.07.2022 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
hypotetic
11.07.2022 kl 13:04 1392

I DOF er det fortsatt småaksjonærene som eier 68% av aksjene og har full kontroll. Topp 50 har nettokjøpt aksjer hele perioden siden Dof.minoritetsgruppe børsmeldte passert 33,33%. Passert 1/3 fortsatt er bekreftet nylig på bloggen til gruppen. Det er tett dialog blant disse 68% av eierne i DOF og samtlige store har meldt seg inn i gruppen og blir jevnlig da oppdatert. På kurs 1,14 øre prises DOF etter at 5,7 Milliarder av gjelden er borte til under 9 Milliarder. Selv med 96% utvanning er således caset bra selv om oppsiden helt riktig forsvinner. Med EBITDA på minst 4 milliarder de neste år som alle jeg har respekt for kommer frem til er caset ekstremt bra uansett utvanning. Enig i at oppsiden 96% ved så stor utvanning forsvinner fra eksisterende aksjonærer og at man trolig ikke kan se for seg så mye mer enn 5kr/aksje de neste år.
DOF var teknisk konkurs og kun en opsjon tidligere fordi med ratene Scandi Iceman eksempelvis fikk i vinter 70 000kr/dag er det gir ingen håp om å betjene gjelden i det lange løp hvis slike rater fortsetter på så lave nivåer i mange år. Vi vet også at skipene hadde lav utnyttelsesgrad der de kun var aktive under 1 av 3 dager spesielt i Januar og Februar var dårlig men også begynnelsen av 2 kvartal var dårlig. Har du fått med deg at ratene og utnyttelsesgraden har endret seg og at de fleste skip nå tegner langsiktige kontrakter på ekstremt høye nivåer og blir borte fra spotten de neste år?
For et år siden ga de fleste aksjonærer opp og solgte aksjene som da plukkes opp av ulike nominee konti der muligheten til å forsvare seg mot utvanning forsvinner. Kursen har da typisk falt over 99% og faller derfor normalt ikke mer. Jeg klarer ikke å kjøpe helt på bunn men vekter opp når jeg antar det er billig og fornuftig. Jeg antar du er ute etter å få svaret på bunnen? Hvor haren hopper i det korte bildet har jeg ikke svar på og menneskelig dumskap har jeg inntrykk av at er ubegrenset. Min vurdering er at dagens kurs er ekstremt godt kjøp for de langsiktige fordi bransjen ser mye bedre ut de neste år men kortsiktige trading driver ikke jeg med.
Redigert 11.07.2022 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
xray292
11.07.2022 kl 13:17 1370

Er Longsitinbulk også en av disiplene til Viva1? Morsom type. Jeg tenker når forslaget tas opp i egf, er det du og de andre gribbene som må sitte på sidelinjen. Forslaget blir nedstemt og dere kommer ingen vei. Litt kjipt å sitte med masse obligasjoner som ikke kan konverteres til aksje. Men den gode nyheten er at Dof vil klare å betjene gjelden, så pengene med noe fortjeneste vil dere få.

Slettet bruker
11.07.2022 kl 13:20 1362

Bare legge til at det er kontrakter med Petrobras i Brasil for 5 milliarder alene, at all gjelden som skal reduseres (5,7) skal konverteres til aksjer er pent lite sannsynlig, og kurs basert på dette blir da også helt feil nå. Teknisk analyse som har blitt gjort hvor fair price ligger på rundt 16 kr. er inkludert gjelds beregning og likviditets beregning..
Redigert 11.07.2022 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2022 kl 13:33 1339

Tror du må beregne en gang til, hva tror du et rederi som Dof er verdt med fortsatt 13 milliarder i gjeld?
Sioff, som vel er det rederiet med best strukturert base har en markeds verdi på 3,4 i dag, men ble priset til 1 milliard for et år tilbake.
Soff 1 milliard for et restrukturert selskap, slik blir aksje prisingen når gjeld omgjøres til aksjer.

Ca 6 milliarder omgjøres til aksjer, Dof vil fortsatt ha ca 13 milliarder i gjeld, noe som er hinsides mye for et slikt rederi.
Egenkapitalen er for lengst blåst, selskapet er teknisk konkurs

at aksjonærene får så mye som 4% er en bragd i seg selv, men det vil trolig koste, Dof vil nok be aksjonærene spytte inn via emisjon ved konvertering.
Det er et kobbel med gjelds innehavere involvert, det er de som eier selskapet.
Dof har en aksjonær base basert i større grad av små spekulanter, det viser seg gang på gang at små spekulanter tror de har makt, slik er ikke tilfelle når så mye gjeld er involvert.


Ikke rot i dette messet, du vil tape mye penger, før det en gang snur, vi er langt unna der nå, det vil bli plenty med aksjer på alle mann, hvis en vil ha.
Avvent og kjøp litt av restene når massakrering er over.
Redigert 11.07.2022 kl 13:46 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2022 kl 13:43 1318

All gjeld må ikke omgjøres til aksjer nei, hadde dette vært en skriflitg avtale hadde det skjedd for lengesiden. Avtalen er at gjelden skal reduseres med 5,7 milliarder 31.oktober. Måten dette gjøres på må så klart godkjennes av majoriteten av aksjonærene. Dette står det i børsmeldingen og det kommuniseres veldig klart og tydelig på dette. Sitering: " DOF will issue a notice convening an extraordinary general meeting of its shareholders and DOF Subsea will issue summons in respect of the bondholders' meetings in each of DOFSUB07, DOFSUB08 and DOFSUB09. Provided that the requisite majorities at such meetings grant the necessary consents and approvals for the Restructuring, completion is expected to take place within Q3 2022."
Redigert 11.07.2022 kl 13:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2022 kl 13:49 1309

Har vanskelig for å se hvordan folk taper penger her når aksjonærene sitter med styringen og DOF ASA tjener soppas bra med penger. Du selv som produserer rot/løgner/propaganda. Fakta ligger alt her på http://www.dof.no/en-GB/Investor-Center/Story?Action=1&NewsId=6387&M=NewsV2&PID=16840 og her = https://dofmg.blogspot.com/ samt teknisk analyse DOF her https://simplywall.st/stocks/no/energy/ob-dof/dof-shares

Ingen som tvinger deg å kjøpe DOF aksjer til loppemarked pris, er nok av andre som klarer å tenke selv...
Redigert 11.07.2022 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2022 kl 13:49 1305

Ja går det som du tror, da er selskapet konkurs.
Kanskje det beste, så kan gjelds innehaverens selge skipene i bolker til andre rederier.

Kanskje det beste utfallet for hele næringen.
Ingen kjøper Dof aksjer nå, bortsett fra Nordnet og andre små spekulanter som ikke skjønner hva som kommer.
Redigert 11.07.2022 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
hypotetic
11.07.2022 kl 13:58 1283

Ser at veldig mange forskjellige har erfaring at når du plutselig starter å være aktiv med fraråde er dette fordi du kjøper. Når du er ekstremt aktiv med å snakke opp selger du i etterkant. Kan se ut som disse har rett når jeg kikker litt tilbake på det du har skrevet og der du har vært inne tidligere. Tror de som er lettlurte i Dof har solgt for lenge siden. Tenker at du heller bør prøve deg et annet sted der det er flere nervøse lettlurte? Noen andre her inne som har noen erfaringer fra tidligere med Longsitinbulk og som kanskje også kan forklare ham at her inne bør han heller lese seg litt opp enn å komme med så tynne ubegrunnede inkompetente utspill. Jeg tenker vi må gå sammen og rapportere ham inn hvis han forsetter med ubegrunnet gjentagende synsing, manipulasjon og spam som de på andre tråder også har klagd mye på
viva1
11.07.2022 kl 14:00 1274

Er din eneste taktikk å tilegne meg motiver som du kan diskrediterer? Igjen jeg har utfordret deg før, men prøver igjen: Finn 1 innlegg siden 22 juni der jeg roser forslaget.

Ta en prat med Euronext du, siden til f.eks DOFSUB08 du referer til har ikke blitt oppdatert siden 3 september 2020. Og da kan det i din verden ikke ha blitt omsatt DOFSUB08 obligasjoner siden 3 september 2020 siden det ikke står på Euronext sin side?

Under har jeg klippet ut fra DNB sin Weekly High Yield Report fra i dag 11 juli 2022.

Most traded high yield issues last week
# Ticker Issuer name Avg. price (VWAP) Turnover (NOKm) * Curr. Amt. outst. (m) Main sector Maturity
1 DOFSUB08 Dof Subsea AS 70.9 302.4 USD 175 Oil and gas services 14-Mar-22

I følge deg har vist ikke blitt omsatt DOFSUB obligasjoner siden 2020 og min hensikt med å være her inne på forumet er for å prøve å finne kjøpere til mine obligasjoner for kjøpere finnes ifølge deg ikke i markedet. I følge dagens mail fra DNB toppet faktisk DOFSUB08 forrige ukes omsetning av highyield obligasjoner i det norske markedet. Det ble omsatt DOFSUB09 obligasjoner for 302,4 mnok kroner i forrige uke...... og du beskylder meg for å være inne på dette forumet for å prøve å lure forum deltakere til å kjøpe mine obligasjoner fordi det ikke finnes kjøpere av mine poster i markedet. Dine patetiske forsøk på karakterdrap av dine meningsmotstandere er heldigvis så latterlige at de faller på sin egen urimelighet.

Slettet bruker
11.07.2022 kl 14:00 1272

Hvorfor skulle DOF gå konkurs? De har kontraker på nesten hele summen som skal reduseres og da har jeg ikke tatt med spott marked eller Q2 tall..

Kom gjerne med en utgrening eller teknisk analyse hvor DOF går konkurs. Jeg finner ingen, selv ikke finansavisen analyse sier det på grunn av solid backlogg.

Du spår i det blå, ingen som kan basere seg på det du sier.

Les fakta er du snill det står på DOF egen side.. Går DOF konkurs? Sitering DOF kommunikasjon :
“The agreement that has been reached is a key milestone in the restructuring of our balance sheet. I am grateful to all our employees, customers, partners, suppliers, creditors and shareholders for their continuing support through this process. The vital concessions from creditors will give us a more sustainable debt level. With this firm financial footing and our continuing best-in-class fleet and operational capabilities, DOF is positioned to maintain its leadership position in the market" says CEO Mons Aase.

La oss ta det en gang til siden enkelte har går i loop.. >>>> DOF is positioned to maintain its leadership position in the market <<<< Høres det ut som et selskap som går konkurs?

Gjeldsreduksjon på 5,7 løser altså problemene. Hvordan det gjøres er enda ikke avgjort. God tid til 31. oktober. Bare eksempel på alternativer, refinasering av noe av gjelden, midler fra utført oppdrag, salg av båter, og noe gjelds konvertering til aksjer . Med en slik løsning blir det ingen utvanning av aksjonærer selv om det blir noe utvanning av aksjer i en kort periode. DOF kan også kjøpe tilbake aksjer i 2023 når oppdrag er ferdig for å øke EPS og reverse aksje utvanning, noe som vil styrke DOF betraktlig og gjøre dem til markeds vinner.
Redigert 11.07.2022 kl 14:24 Du må logge inn for å svare
AlanS
11.07.2022 kl 14:07 1255

Long, din expertise kjenner jeg godt fra MPCC:
---
https://finansavisen.no/forum/post/2375205
Longsitinbulk 21.08.2020 kl 19:52 4731
Dnb favoritter finner du ofte på taperlistene.
Hvem i alle dager gidder kjøpe dette elendige segmentet over 2kr når det var en kjempe emisjon på 1kr...
----
https://finansavisen.no/forum/post/4687672
Longsitinbulk 07.07.2022 kl 12:00 4359
Er glad for å kunne handle aksjer på 19,6 kroner kontra på 27 for 4 uker tilbake
Den størst forum klovnen er han som sitter å hausser Mpcc hver eneste dag, kjenner du deg igjen?
Aksjer er timing, ikke noe annet en det.
Når innsidere kjøper, tilbake kjøp komme på agenda, aksjen er ned 10 kroner og de dekker short, da vet jeg hva jeg velger å gjøre.
---
Spennende hva du vil skrive om DOF i 2023. Antar at det blir omtrent som i MPCC.
Du hevder også at "aksjer er timing, ikke noe annet en det". Hvorfor snakker du om gjeld i DOF da?
Redigert 11.07.2022 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.07.2022 kl 14:29 1221

Det ble aldri konvertert gjeld i Mpcc så vidt meg bekjent
Mpcc hadde eller aldri 17 milliarder i gjeld,
Emisjon 250 mill vs 6 milliarder gjeld til aksjer.

Her er du på viddene AlanS, pærer i eple kaka er ikke godt.
Lykke til
Redigert 11.07.2022 kl 14:36 Du må logge inn for å svare