Et godt prosjekt for investering i kontraktposisjon?

eiendomsamatør
30.06.2022 kl 09:46 972

Jeg er ingen eiendomsbaron men vil så gjerne ta noen smarte grep for å øke egenkapital og mulighet for å investere videre. Derfor veldig takknemlig om noen kan ta seg tid til å vurdere prosjektet og leiligheten jeg linker til. Det som gjør dette spesielt interessant for meg er kampanjen de har med 100 000 i innskudd kontra 10%. Men jeg vil nødig kaste meg inn i noe som binder meg til en kontrakt som ikke gir noe særlig avkastning. Hva tror dere om dette som en investering for videresalg av kontrakt?

https://www.selvaagbolig.no/boligvelger/?prosjekt=lille-loren-park&salgssteg=lille-loren-park-hus-e&bygning=E&enhet=81524
Redigert 30.06.2022 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
Traktor94
30.06.2022 kl 11:17 945

Personlig tror jeg den blir i dyreste laget. Soveromet er såpass lite at det egner seg dårlig for et par. Skal det bli noe særlig gevinst her er du avhengig av å kunne videreselge den for 5,5. Det begynner å bli fryktelig mye for en person. Men det har man vel sagt de siste 10 årene, så hva vet vel jeg. Forøvrig synes jeg planløsningen er god, man kunne vurdert å rive veggen til gangen og fått vesentlig større oppholdsrom. For en person er den perfekt, og de fleste kjøpere er jo tross alt enslige.
Cain666
30.06.2022 kl 11:53 927

Har vært på slike leiligheter og planløsningen i stua er utrolig dårlig hvis man liker å kose seg forran tvn. Den kan kun plasseres et sted og det er på et hjørne som ikke treffer sofaen helt godt. Man blir sittende og se på skrå, noe som er ubehagelig over tid. Til og med plassering av tv forran vinduet ved balkongen blir dårlig.
Helt utrolig hvordan de har godkjent slik planløsning..
eiendomsamatør
30.06.2022 kl 16:33 868

Takk for din input. Det er det jeg også lurer litt på, om den er for dyr. Men det syntes jeg jo også for ett år siden og nå prises de jeg så på da for 1 mill mer. Likevel lurer jeg jo på om en leilighet til 5 mill for 40 kvm vil kunne stige 20% på to år. Fordelen her er at jeg vil kunne investere uten å frigjøre kapital/ta opp lån siden innskuddet er på 100 000. Men jeg vil nødig sitte på en dårlig investering. Jeg tror området er safe, men oppsiden på investeringen er jeg svært usikker på.
Slettet bruker
30.06.2022 kl 18:01 839

Ingen har fasit ! Jeg har gjort det samme som du vurderer med 5 leiligheter i 5 forskjellige "operasjoner" fra 2010-2018. Det gikk bra hver gang. Men jeg har hele tiden vurdert det ut fra et "worst case" at jeg skal beholde leilighetene og få en OK cashflow. Som jeg i og for seg har valgt å gjøre. Det blir vanskelig nå ---- om du er optimistisk og tror at du får 15.000 i leie om 2 år ligger vel yielden på 3% / er ganske sikker på at renta du får på dette om 2 år er over 3%. Trolig 4%. Jeg synes faktisk ikke planløsningen her var veldig bra og det er 2. etasje. Til 123.000 pr. m2 på Løren. Men gjentar at ingen har fasit - generelt tror jeg jo at etterspørselen etter leiligheter tilpasset spesielt "1 manns husholdninger - eller 1 par som er glad i hverandre og ikke trenger allverden av plass....." blir veldig bra sentralt i Oslo i overskuelig fremtid...
Redigert 01.07.2022 kl 10:31 Du må logge inn for å svare
eiendomsamatør
30.06.2022 kl 18:38 818

Setter utrolig stor pris på alle svar! Jeg vil så gjerne få til en god investering men har begrenset med midler. Dette er snakk om videresalg av kontrakt da jeg per i dag ikke kan sitte på to leiligheter. Pga rentehevinger er banken også mer restriktive enn tidligere på å øke boliglånet for en slik kontraktposisjon. Derfor er et innskudd på kun 100 000 en veldig god mulighet for meg. Men det er jo ikke verdt det om jeg ikke sitter igjen med noe særlig.
Slettet bruker
30.06.2022 kl 18:54 809

Ut fra det du forteller ville jeg ikke tatt risikoen om jeg var deg .. Sorry - for kjedelig svar.