Delisting fra OB

Mr.A
WEN 08.11.2018 kl 13:30 39824

Hei, er det noen som har forstått hvordan "neistemmer" til delisting fra OB skal behandles. Ut i fra meldinger fra selskapet virker det som man på et eller annet tidspunkt blir "tvangsinnløst" til gjeldende aksjekurs 1.10.18. Virker helt urimelig på meg. Fair price var nevnt, men hva er det. Noen som har peiling?
Videre er det nevnt at WEN forblir på OB "inntil videre".
Mvh
A.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
A. Automat
08.12.2018 kl 16:04 6331

Jeg er helt enig i at det er positiv cf som teller. MEN jeg tror caset får mer positiv oppmerksomhet når også bunnlinja er blå (lettere å selge inn til både journalister og nye retailers).
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Kingen
08.12.2018 kl 16:25 6320

Helt enig. Mange ser seg blind på bunnlinjen. Virker som også noen av proffene (og media), som ikke tar seg tid til å sette seg inn i regnskapet, henger seg opp i det.

Så helt klart et poeng i at positiv bunnlinje gjør "et mye bedre inntrykk" av selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Base
09.12.2018 kl 09:21 6187

Jeg forventer et negativt resultat i størrelsesordnen USD -30 til - 40m primært grundet nedskrivning på Tembo
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
alph
09.12.2018 kl 14:15 6098

Hva var verdiene i Mozambique i utgangspunktet verdtsatt til, Base?
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
OzSurfer
09.12.2018 kl 19:19 5992

Nedskrivinger Tembo? Det har da aldri vært regnskapsført noe forventninger om inntekter der.
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Yzf R1
09.12.2018 kl 19:42 5976

?
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Eankee
14.12.2018 kl 09:38 5595

....du verden....her har både skribenter og aksjekurser gått i "dvale".....og i mens renner pengene inn på konto.... vi få se ut i midten av februar da..
Redigert 21.01.2021 kl 04:10 Du må logge inn for å svare
Kingen
14.12.2018 kl 10:25 5597

Ser det er noen på Xtrainvestor som påstår at en del salg er skattemotivert. ser av realisasjonsoversikten min hos Nordnet at hele beholdningen min er ført som tap. Dette ble gjort etter ny ticker, ISIN etc. Det vil si at hele min investering i WRL blir fradrag for i 2019, og når jeg en gang selger WEN, blir hele dette beløpet ført som gevinst.
Da haster det selvsagt ikke å selge for å få fradag på eventuelle tap, heller sitte i ro.

Uansett ville jeg i alle tilfeller ikke solgt nå. Selskapet genererer raskt cash på konto om dagen, og jeg venter med spenning på forsettelsen.

Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
40something
14.12.2018 kl 10:36 5576

Kan være at mange ser det som tungvint å administrere sine aksjeposter via en utenlandsk børs. Med tanke på at vi idag har uendelige muligheter til tekniske muligheter, så forbauser det meg at det fortsatt må være så omstendelig. Og at AIM fortsatt opererer med meglere i større grad enn egne individuelle muligheter for å trade som vi har på OSE. Tror at det er en hindring som gjør at vi får denne unødvendige lave vurderingen på WEN.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
CaFu
14.12.2018 kl 10:42 5572

Det er vel ikke hele investeringen som står som tap; bare ikkerealisert tap pr. en gitt dato?
Uansett blir det nok rettet opp i (utpå nyåret), nå når du har avslørt det overfor NN.

Blir jo likevel nesten nullskatteyter etter den oversikten, og det er jo flaut !
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
abroker
14.12.2018 kl 17:45 5461

WEN har lite å gjøre på OSE dessverre?
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2018 kl 18:05 5449

Vi får bare ta med det positive - det blir lav formuesskatt på WEN investeringen i år også...egentlig en grei måte å "gjemme" verdier for skattefuten...Men håper som sikkert resten her at neste år må verdiene fram. Men tror vi skal ha lave forventninger til årsresultatet for 2018. Nye ledere vil ha alle lik ut av skapet mens de ennå kan skylde på tidligere ledere osv - her blir det nedskrivninger av non core asset (les Mozambik) over en lav sko - slik at Eskil bare har oppside. Med andre ord er det bare å legge aksjene nederst i skuffen, glemme de og vente til 2 halvår 2019. Dette kommer til å bli veldig bra - og flere av oss vil nok angre at vi ikke kjøpte enda mer på 2 kroners merket om et år eller to.....
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
40something
14.12.2018 kl 18:08 5450

Ja slik utviklingen etter beslutt om delisting har blitt, så hadde det vært bedre uten 3 måneders frist. Men hvis WEN ikke tarav etter februar så er jo hele strategien totalt feilslått. Nå er unnskyldningen at det er jul. Men jeg tror og at synligheten på Aim må jobbes ganske hardt med for å nå frem. Grunn til at ikke Malcy har tatt inn WEN I sin bucket list er at Wen ikke vil betale for den type promotering. Alle som er på listen må sponse Malcy. Jeg har ofte lurt hvorfor han i lang tid uttaler seg positiv til WEN uten at wen havner på lista, men nå skjønner jeg at ingenting er gratis i verden.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
14.12.2018 kl 18:20 5434

"Alle som er på listen må sponse Malcy"?

Den var ny. Er det slik at ingen meglere har tatt tak i aksjen fordi selskapet ikke har betalt. At "gratis" penger lissom faller utenom sålenge ikke selskapet betaler for oppmerksomheten.

Jaggu sa jeg smør.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
15.12.2018 kl 10:21 5256

Siden WEN ikke benytter et norsk meglerhus til emisjoner (gud forby..)eller andre oppdrag, er det ingen her på berget som har noe som helst incitament til å omtale selskapet positivt - eller engang nevne det. Slik er verden - meglerhus skryter kundene sin opp i skyene for å være i posisjon til å få megleroppdrag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Kingen
15.12.2018 kl 11:11 5231

Helt enig i det siste du skriver om norske meglerhus Outsider.

Når det gjelder resultatet for 2018, så kan det godt være at det ramler ut noen lik av skapet, slik at bunnlinjen blir knall rød (les kommentarer om ny CEO ryddejobb).

Nå er det cash oppbyggingen som uansett teller, og den blir veldig bra. Eventuelle nedskrivinger som lager negativt resultat for bunnlinjen, er mest av regnskapsmessig interesse. Mange blir påvirket også av dette, så skulle også gjerne hatt blå bunnlinje.

Uansett, så får vi satse på at 2019 blir WEN sitt år. Jersing får nok orden på dette til slutt, selv om det har tatt tid. Pengene renner i hvert fall inn i et stort tempo.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
15.12.2018 kl 12:47 5186

Skikkelig luring denne mr. Jerking. Omsetningen har jo "eksplodert" på AIM. Men nå skal det jo sies at mr. Jerking mener at ingen gidder å kjøpe aksjer på AIM før handelen på OSE er stoppet opp.
Rar logikk hos investorene i GB, de kjøper ikke "billige" WEN aksjer nå, de avventer til OSE handelen er stoppet.

Hvordan gikk det forresten med aksjene mr. Jerking skulle kjøpe?
Noen som har noen oppdatering her? Han kunne jo nesten ikke vente med å kjøpe rimelige aksjer (eller kanskje han tenker å kjøre kursen enda mer ned først?)

Så fint om noen kan oppdatere utviklingen rundt Tema. Major står jo i kø og krangler om å komme seg inn.
Game changer er nevnt "noen" ganger......
Skikkelig spennende dette med Tempo, ikke bare er det major som er febrilsk etter inngang, men det er jo også det berømte 3. benet til WEN.
Som sagt, en game changer....

Noen som har siste tids omsetning på AIM forresten?
De har jo gjort presentasjonsrunde i fleng, med stort hell og STOR interesse....

Edit
Tror jeg glemte dette med "ryddegutt". Mr. Jerking har så langt ryddet kursen ned rundt 35%
Noen som har kjennskap til når han er ferdig med å rydde ned kursen?
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
40something
15.12.2018 kl 17:44 5161

Syns kanskje at du burde adressere dette direkte til Jerking, hvis du finner riktig mailadresse. Ellers er jeg enig i at kursen ikke har noe å gjøre på disse nivåene. Muligens du burde renske litt i det sarkastiske, men i sak så lurer jeg på mye av det samme. Rart er det at ikke fler er intressert i wen på Aim. Dry er Eskil som skal flytte over likviditeten til AIM. Jeg er fortsatt ikke overbevist i hvis han klarer det, men han skal få sin sjanse. Men Jim Johnny, snekre litt på språket og still spørsmålene der det gjør nytte.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2018 kl 09:31 4928

Jim Johnny

Et veldig godt skrevet innlegg og absolutt til ettertanke for noen og enhver.
Jeg har sittet på gjerdet i snart 2 år og fulgt med på denne aksjen og fått med meg det meste, men har vel sjeldent sett et verre case. Er glad jeg ikke trykka på kjøpknappen. Det ledelsen har gjort i alle disse årene er bare helt utrolig, og at de kan komme fra det slik som dem har gjort, er helt utrolig. Aksjonærene har blitt holdt for narr i årevis og nå ser vi også at Tembo blir lagt bort for godt. Og Tembo som ledelsen har rost opp i skyene til et mrd. felt av dimensjoner, nå er papiret bare knotet godt sammen og kastet i søppelbøtta. Lurer egentlig på hvor mange som hørte på ledelsen og kjøpte aksjer for dette mrd. feltet av dimensjoner, det tror jeg er mange.

Vi har også flust med skribenter her som har rost wrl opp i skyene. Nå ser vi alle hvor lite eller ingen ting disse har vist, men tastet i det blå og kun til sin egen vinning. Vi husker alle den ivrige skribenten som fortalte oss at aksjen kunne komme opp i 500,- pr aksje. Lurer også på hvor mange som kjøpe aksjer etter den uttalelsen?

Sier ikke at wrl på sikt kan bli litt bedre en i dag, men at ledelsen har fått gjort det dem har gjort i alle disse årene uten at det har fått konsekvenser, er for meg helt ufattelig. Jeg har mine store tvil til at wrl er det selskapet de utgir seg for å være, i det legger jeg til grunn wrl sin levetid( snart 10 år), alle løgner og lovnader, og en aksjekurs som gjenspeiler hva wrl har fått utrettet i alle disse årene.

Aksjemarkedet er vanskelig og høres det for godt ut til å vere sant, ja så er det kanskje nettopp det. Ingen trær vokser inn i himmelen men i wrl kunne en tro at trærne vokste "over the sky"
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2018 kl 09:35 4924

Hva skjedde egentlig med Tembo? Skulle ikke dette være et gigafelt? Myrseth var megabull på det..
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2018 kl 09:41 7143

Kokken Tor
Fakta er at wrl aksjonærene har blitt holdt for narr med tanke på Tembo.

Så kan en spørre seg selv hvorfor et selskap som wrl har drevet med løgn i alle disse årene. Og om wrl slipper lett unna med dette også.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2018 kl 10:34 7075

benreddik

Overdriver du ikke nå? Jeg og mange her har hele tiden gjort det klart at det var MB som var grunnen til å gå inn i selskapet. Tembo ble sett på som en bonus, Var det ikke også slik at selskapet uttrykte at om de ikke fikk med seg partner på Tembo ville de legge det bort og glemme det. Dette fordi at de da ville anse potensialet for ikke være godt nok og at ledelsen hadde tatt feil?
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
17.12.2018 kl 12:56 6983

Bonus?
La meg minne om begreper som "game changer", "3. benet", "milliarder av oljefat", "funn i verdensklasse", "stor interesse blant majors", "farm out rett rundt hjørnet" o.s.v.

Selskapet er så uetisk, at det grenser vel bort i andre begreper, eller paragrafer som det også kalles.

Mr. Jerking har vel så langt ikke bidratt med annet enn
a) Støy og tomme ord
b) Kursfall (og opsjoner i egen favør)

Og selv så rimelig som aksjen angivelig er, så bruker verken Roe eller Jerking en eneste krone av egen lomme til aksjekjøp.

Moz som var STORE GREIER er nå kokt ned i ingenting.

Selv etter flere presentasjonsrunder hos investorer, så er omsetningen på AIM omtrent null. Det at omsetningen tar seg opp når WEN er delistet fra OSE, er bare sprøyt og bortforklaringer. Selvsagt er ikke caset WEN betinget av om aksjen er notert på OSE eller ikke.

Jeg tror de fleste er enig i at kursen hadde vært + 3 kroner om ikke Mr. Jerking hadde kommet på banen. Når er den rundt 2 kroner.
Så får det være opp til enhver å vurdere verdien denne "ryddemannen" har skapt for aksjonærene (vs. egenverdier i form av opsjoner)


Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
fremogtilbake
17.12.2018 kl 15:24 6907

Det er vel den tidligere ledelsen som burde klandres for Tembo, det var jo bare ikke hold i det som ble presentert. Derfor så man aldri noe konkret informasjon der, og det så man jo også av at ingen farmet inn.

Ligger kursen på samme nivå til sommeren kan vi sikkert klage, men ellers bør han vel få tid til å gjennomføre det som skal gjennomføres. Så langt virker det som om han har gjenomføringsevne. Nå har han ryddet opp i mye gammel moro, så spørs det hva han kommer opp med fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Mdg1
17.12.2018 kl 15:37 6892

For meg hadde det vært helt greit at de la alt annet enn Mnazi på is og bare ble et rent utbytteselskap med ca 1 kr i utbytte hvert år frem til ca 2040. Bedre med 20-30 kroner i lomma pr aksje i løpet av 20+ år enn at de roter bort pengene på andre ting.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
long-stocking
17.12.2018 kl 16:07 6857

Den beste investeringen Wen kan gjøre er vel å kjøpe egne aksjer fra paranoide nordmenn i januar/februar. Kursen går sikkert under 1,20 når millioner av aksjer skal ut.
Det skal i hvert fall jeg gjøre. For øvrig moro og se at de som aldri har hatt aksjer er de som sutrer.....
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
JimJohnny
17.12.2018 kl 16:54 6834

fremogtilbake
Sikkert ulikt syn på akkurat det. Ryddegutt ser jeg mr. Jerking blir kalt.
Personlig er jeg av den oppfatning av at det er bare tøys og tull han har brukt tiden på, og denne såkalte "handlingskraften" har ikke medført annet enn støy og kursfall.
Endre kontoradresse, varsel om emisjon, annotering på OSE, og noe sprøyt om at omsetningen kommer når handelen på OSE er stoppet.
Det er vel i korte trekk det man sitter igjen med, foruten opsjoner til egen fordel da.

Du kan jo selv se hvilke effekt denne presentasjonsrunden har hatt. Null tiltro om man skal oppsummere.
Det er forøvrig verdt å nevne at dette er en jobb som Katherine skulle gjort for lenge siden!

Jeg tror det er mange som kommer til å bli skuffet over mr. Jerking fremover. Hadde han vært så "gullgutt" som noen hevder, så hadde han aldri begynt i WEN, men i helt andre og større selskaper, med mer pondus.
Den som lever får se, men så langt er fyren mer enn støymaker enn "ryddegutt".
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
fremogtilbake
17.12.2018 kl 17:29 6802

JimJohnny,

jeg er enig i at vi må vente og se på hva resultatet til syvende og sist blir. Kan godt være at han ikke får det til, men jeg mener det er for tidlig å si ennå.

Når det gjelder flytting av kontor, restrukturering av selskapet og avlisting i Norge, er det tross alt styret og de større aksjonærer som har bestemt dette. Jersing har fått jobben med å gjennomføre det, men det er ikke han som har bestemt det.

Ellers er det endelig bra at Tembo er avblåst. Tror nok at en del av grunnen til at selskapet var priset der de var tidligere, var på grunn av urealistiske forhåpinger om Tembo og en farmout der. Nå er i hvertfall den vekk - og bra er det så lenge de aldri kunne legge frem noe konkret, teknisk holdbart materiale som kunne overbevise noen tilstrekkelig til å farme inn. Det har selvfølgelig Jersing også sett, og derfor har de nå tatt avgjørelselen de burde ha tatt for lenge siden.

Jeg hevder slett ikke at Jersing er en gullgutt, men det var sannelig ikke Bury heller. Men man skal ha rett person for rett selskap, og det er også viktig å ha rett person for den størrelsen selskapet har. Vi kan godt være enige om at det selskapet nå gjør, burde vært gjort for lenge siden. Så langt har han vel vært ombord et halvt år, og har ryddet opp i mye (selv om noen kaller det støy i stedet for rydding). Selv er jeg forholdsvis positiv fremover, og tror det har vært sunt for dem å få en ny ledelse. Om det blir en suksess for aksjonærene, gjenstår jo og se. Vi kan ta en prat om akkurat det igjen til sommeren - kanskje jeg kommer til å gi deg rett, men jeg håper og tror jo at dette er en ny giv.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.12.2018 kl 23:38 6656

Tror ikke vi skal frykte emisjon på disse nivåer - det vil ikke de store aksjonærene godta - så ta det helt med ro. Trenger dette selskapet mer penger i kassen vil de selvsagt først teste bankmarkedet og etterhvert obligasjonsmarkedet. Gjeld er som alle vet langt rimligere enn EK (høyere avkastningskrav på EK enn kostnad fremmedkapital) og er langt å foretrekke fremfor emisjon. Selskapet fremstår i realiteten uten gjeld (utestående fordringer overstiger både lang og kort gjeld) og kassen fylles. Caset begynner rett og slett å bli bankabelt opp til visse nivåer om forholdsvis kort tid..
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Mdg1
18.12.2018 kl 09:00 6525

Det er rett. Fordringer overstiger lån og kreditter og de har snart 200 mill på bok utenom dette.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
40something
18.12.2018 kl 09:23 6495

Det er ikke behov for emisjon. Der emot så er det flere som ikke ønsker å være med over til AIM- det er greit og det skjønner jeg jeg. Det jeg engster meg for er at Wen skal bli enn mer anonym i et større marked og ikke få den likviditet som de fleste mener er grunnen til at så få går inn. Det er jo vanskelig å komme seg ut som vi ser.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.12.2018 kl 09:57 6444

40something

Isåfall faller grunnen bort den dagen selskapet tilbyr fordelaktig utbytte.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
plaff
18.12.2018 kl 12:00 6365

Vi har helt klart blitt servert en rekke påstander det i ettertid viser seg det overhodet ikke var belegg for å komme med. Så kan en tolke det på ulike måter med tanke på andre uttalelser og fremtidige uttalelser.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
plaff
18.12.2018 kl 12:09 6345

Jeg sliter litt med å se hvordan selskapet skal ekspandere uten emisjon/utvanning. 200 million er jo ingenting. De hadde ikke fått Tembo for 200 million, vanligvis.

Da er det i såfall veldig spekulative og uavklarte assets med risikoen og kapitalkostnader som medfølger.

Jeg ville hatt tørt krutt klart til en emisjon, ellers risikerer en å tape så godt som hele investeringen. Om vi i det hele tatt får delta vel og merke.

Jeg ser ikke for meg aksjen plutselig blir tatt tak i på AIM. Jeg håper jo selvfølgelig på det da, så jeg får en unnskyldning til å komme meg til h... ut.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Mdg1
18.12.2018 kl 12:53 6307

Reverse takeover er nøkkelen. WEN kan tilby noe kapital og god pengeflyt. De har i underkant av 200 mill på bok ved årsskiftet, men vil generer omtrent det samme hvert år fremover. Dette vil helt sikkert bli sett på som atraktivt for en partner. Tror ikke det skjer noe før de har fått forlenget avtalen til 2041, slik at de kan planlegge for økt produksjon til 120 - 180 mcf. Da vil de bli enda mer attraktiv i form av enda bedre pengeflyt.

Så nøkkelen nå blir å få forlenget avtalen om leveranse og få økt baseline fra 80 mscf til for eksempel 120 mscf. Dette forhandler de om nå.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.12.2018 kl 20:24 6080

I mitt hode skal wen være en aksje for børsuro. Det var iallefall dette som fikk meg inn i aksjemarkedet etter finanskrisen. . Dette fordi jeg har vært skeptisk i mange år. Flere år nå og hvor jeg har tatt feil så det holder.

Aksjemarkedet er vanskelig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
ken-guru
19.12.2018 kl 21:44 6032

Blir det kraftig nedtur, vil tvangsalg fint kunne halvere dagens kurs, da det ikke finnes ikke kjøpere i dagens marked.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
Pirato
20.12.2018 kl 10:04 5914

Styreleder forsynet seg med aksjer for et par måned tilbake. Da er det jo lite sannsynlig for at det kommer en ny emisjon. WEN klarer seg ganske bra med tanke på at de fleste oljerelaterte aksjer har falt kraftig den siste tiden. WEN falt som følge av delistingen. Når den er unnagjort vil aksjen stige igjen. Triggere som ny avtale frem til 2041, utvidelse av produksjonen til 120 mmcf og reverse takeover kommer til å sende aksjen rett til himmels.
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
icebear
20.12.2018 kl 10:16 5900

Nå kan man kjøpe rundt 100t aksjer på OB opp til 2,05 for så å selge de til rundt 2,3 på AIM. Burde ver en grei gevinst
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare
40something
20.12.2018 kl 10:22 5890

Så hvorfor gjør ingen det da?
Muligens for at det ikke er noen flere kjøpere på AIM til tross for høyere Ask-Bid
Redigert 21.01.2021 kl 06:04 Du må logge inn for å svare